Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Asus brengt zijn ZenBook Flip UX360CA in juni in de Benelux uit voor een adviesprijs van 999 euro. Er verschijnt één configuratie, met Intel Core m3-6Y30-processor, 8GB ram en 256GB-ssd. Het apparaat is gebaseerd op het ZenBook-ontwerp en heeft een scherm dat 360 graden kan draaien.

Eind maart verscheen de Asus ZenBook UX360CA op de website van de fabrikant. Destijds was nog niet bekend welk model in de Benelux zou verschijnen en tegen welke prijs. Nu laat Asus weten dat de Flip vanaf 10 juni leverbaar is.

De ZenBook UX360CA heeft een 13,3"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels. Het chiclet-toetsenbord heeft 1,5mm travel en als het scherm wordt omgeklapt worden het toetsenbord en touchpad automatisch vergrendeld. Aanvankelijk verschijnt er één configuratie en is de ZenBook UX360CA enkel in de kleur 'mineral grey' beschikbaar. Later moeten meer modellen verschijnen, onder andere met core i-cpu's. Wanneer deze modellen komen is nog niet bekend.

Op de behuizing zijn twee usb 3.0-aansluitingen aanwezig en er is een usb 3.1-poort met type-c-connector. Een extern beeldscherm aansluiten kan via micro-hdmi 1.4. De accu heeft een capaciteit van 56Whr en de behuizing weegt 1300 gram. Asus levert het apparaat met Windows 10 en de fabrikant stopt een verloopstukje in de doos om een usb-poort om te toveren tot ethernetaansluiting.

Asus Zenbook UX360CA

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Wat me opvalt is dat er steeds minder 17 inch laptops hier aan bod komen. Zou dit toch te groot zijn voor de meeste mensen?

Ik kan echt maar weinig met een dergelijk (13.3 inch) scherm. Dus is het vaak echt zoeken naar een echt geschikte en niet al te prijzige laptop...gelukkig zijn ze er nog zeker.
Ik ben inmiddels een jaartje bezig met een HBO opleiding en heb al heel wat form factors en formaten geprobeerd voor school. Uiteindelijk blijkt 13" toch de beste compromis qua afmetingen, gewicht en de vaak bijbehorende snelheid en accuduur. Zo heb ik onder andere de Asus T100 en de Surface Pro 3 gehad. Beide waren klein en licht, maar het kostte net teveel inspanning om naar het scherm te kijken. Veel scrollen en voorover zitten is meestal het resultaat.

Een 15" laptop anderzijds zorgt ervoor dat je een aparte laptoptas moet meenemen, omdat ze meestal niet in de rugtas passen. Zeker niet als je nog accessoires mee moet nemen. Daarnaast zijn er maar weinig 15" ultrabooks. Een gewone 15" laptop de hele dag meesjouwen is meestal niet praktisch. Ook zijn 15" laptops en groter vaak een stuk duurder en ligt de accuduur gemiddeld lager door het grotere scherm. Kortom, voor mij (en ik denk veel anderen) is 13" toch wel het ideale formaat.
Om diezelfde reden ben ik op 14" uitgekomen. Niet een heel gangbare maat (Lenovo in mijn geval) maar wel de juiste compromis tussen 13 en 15,6"
Dat is toch het mooie heden ten dagen dat er een veel bredere keuze is in hardware en format. Het is ff geleden maar toen ik op de HTS zat was het een 16" scherm met een relatief lage resolutie vergeleken met nu en bijna 4 kg aan laptop. Mijn hedendaagse Dell XPS weegt een fractie Full HD (Quad is mogelijk maar ik zie daar het nut niet van in) en een fractie van de kosten.
ik sluit me bij je aan. Ik gebruik een 2e hands Elitebook 2540P. Voor mij was de keuze ook klein scherm. lekker stevig en niet duur :). heb er een SSD in gegooid. en werkt prima.
Voor mij is snelheid niet echt een probleem. zwaarste programma's die ik gebruik zijn Labview en Multisim. :)
Helemaal mee eens. Ik heb zelf laptops van 15,6 tot 10 inch geprobeerd, uiteindelijk was voor mij 12" perfect.

Tegenwoordig als je veel onderweg bent + je hebt kracht nodig red je het vaak ook al met kleinere maten die vooral ook lichter zijn. Helemaal happy hier met een SP3 :)
Ik werk op een middelbare school en onder de kinderen zie je eigenlijk voornamelijk laptops van rond de 13 inch, soms 15,6 maar 17 inch zie ik eigenlijk nooit meer.
17 inch past meestal natuurlijk ook niet lekker in een rugzak.
Vergeet ook niet gewicht, een 17" laptop kan rustig 2.5x zo zwaar zijn als een 13" laptop. Gezien het aantal boeken wat je ook mee moet slepen, is een niet zo zware laptop zeker fijn...
Absoluut. Daar doelde ik ook op. Ik denk ik dat je ze daarom bijna niet meer ziet. omdat ze gewoon niet handzaam zijn voor alledaags gebruik. Een laptop koop je toch meestal omdat je er ook een beetje mobiel mee wilt zijn er er lekker mee op de bank moet kunnen zitten.
Ja precies. En de desktop-replacement-lijn, zal voornamelijk steeds meer een niche worden. Wel logisch.
Maar het valt op; mobiele schermen zijn steeds groter geworden, laptops steeds kleiner. Ik heb liever wat grotere schermen voor productiviteit, ook onderweg.
T kan prima samengaan, handzaam en een wat groter scherm, kijk maar naar de XPS 15 van Dell. Maar ja, daar hangt dan ook een prijskaartje aan..
17 inch laptops zijn vaak veel te zwaar voor leerlingen. Helemaal als er nog boeken bij moeten.
17" is leuk voor thuis, als deze niet mee hoeft en je enige computer is.
Ik heb een 15" omdat ik fullhd op 13" niet kan lezen maar daar heeft de jeugd nog geen last van :) Om mee te nemen bevalt een 13" chromebookje met ips scherm beter.
Als je Full HD kan lezen (of beter gezegd, relaxed op kan werken) op 15" zonder te hoeven scalen, dan zijn je ogen nog best okee! :) Af-fabriek staat een 15" vaak al op 125% scaling...
Eigenlijk is het behelpen. Thuis heb ik een 27" 2560x1440 dat heeft toch wel mijn voorkeur.
Het is gewoon veel te groot. Het past niet in de meeste rugzakken/tassen en is lomp zwaar.
Je zag volgens mij vooral 17 inch schermen toen de resoluties nog wat lager waren. Nu is veel al Full HD en da's vaak nog leesbaar (okay, wel wat kleiner, maar daar heb je een bril voor) en belangrijk; nog steeds scherp.

En inderdaad: gewicht speelt ook een rol. Zie bij ons in de winkel ook een daling van 17 inch laptops. Niet per se qua vraag (vergrijzing van de inwoners hierzo), maar wel qua aanbod.
Gelijk heb je.

Maar ik moet zeggen heb nu een 15inch in plaats van 17, en ik moet zeggen dat ik daar mee kan leven.
Kleiner hoeft het (op dit moment) niet voor mij en mijn ogen :)

Dell Precision M4600 (32GB, 256GB SSD, 1TB HDD en DVD) met Full HD scherm


//edit// typo

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 25 mei 2016 22:52]

Ja, dat snap ik ook niet zo. Zelf heb ik een 17" laptop waar ik al mijn werk op doe thuis i.c.m. een 26" monitor. En onderweg neem ik hem mee, kan nog net in mijn rugzakje. Ik had gekozen voor 17" en dan Full-HD IPS omdat ik dan niet hoef te scalen in Windows.

Als ze nou eens beginnen met het dunner maken van de randen, net zoals de XPS 15, dan zijn we ook al een stuk verder.

Zelf zou ik mijn Core i5 5200 graag omwisselen voor deze Core M3 processor, want die 16% verschil in kracht, daar heb ik dus liever alles passief gekoekd voor. Maar goed, ik wil het liefste wel 17" en anders dan maar 15", want dan heb ik ook nog een redelijk groot scherm en nog steeds een nummeriek toetsenbord. Maar helaas zoiets als de UX305 (of UX306) is er niet in 15" of 17"... :(
Preformen die M processoren een beetje?
Zou jammer zijn als je 1k uitgeeft aan een laptop en je minder performance hebt dan een overjarige budget laptop van de nog geen 500 euro (i5 4200 u).

Ik snap dat performance niet de USP is van dit product, maar een echte Core i processor vind ik met zo prijs wel het minimum.
Ik weet niet of het antwoord van NotSoSteady sarcastisch is bedoeld of niet, maar ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als jou.

Het toestel heet een zeer lange accuduur, en ik vraag mij af hoeveel je dan inlevert op prestaties. Maar ik neem aan dat gewone kantoorwerkzaamheden geen probleem zijn..
Guys ik zou me absoluut geen zorgen maken om die Core M3 processor. Ik werk nu met de Asus Zenbook met core M3 en 4gb ram. Dat ding werkt als een speer. Neem je 8 gb ram dan kan je er ook op photoshoppen en wat licht video editing. Alles is mogelijk behalve zware applicaties. Want dan is zelfs een i7 dual core de zwak. Dan heb je echt een quadcore nodig. Maar echt waar die core M processors werken super relaxed. Mooie is dat ze passief gekoeld zijn. Dus je ventilator kan ook niet stuk want die heb je niet. En hij maakt ook helemaal geen geluid dus in een studieruimte hoor ik niks. Je gaat het performance verschil niet merken. Ik heb het verschil getest in gebruik. Zijn i7 met 4 gb ram geruild voor de mijne voor een week. Alles werkte hetzelfde.
Die extra performance ga je alleen merken bij cpu intensieve apps. So like i said. Core M3 is prima. Kijk vooral ook naar werkgeheugen als je meer dan office werk wilt doen.
Performen ongeveer net zo goed.

http://cpu.userbenchmark....ore-i5-4200U/m38171vs2742

Beetje jammer dat een laptop van 1000 euro een slechtere cpu heeft dan een laptop van minder dan 500 euro.

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 26 mei 2016 15:47]

Voor burst prestaties doen deze niet onder voor een normale dualcore i5/i7 eigenlijk maar voor taken die de processor langduriger belasten kan je beter voor de reguliere i5/i7's gaan want die kunnen hun performance voor langere tijd vasthouden door de hogere Thermal design power.
Ik vind van niet. De core snelheid is echt laag en dat merk je. Vooral mij zijn ze vooral goedkoop, worden niet warm en verbruiken bijna niks en dat is dan weer interessant voor de fabrikant eigenlijk.
Nee, duurt nog wel een paar jaar voordat ze een acceptabel niveau hebben bereikt.
Waarom is de prijs van dit ding zo hoog? Ik heb zelf vorig vorig jaar in augustus de Zenbook UX305 met i5-5200u 8GB ram en 256 SSD voor ¤999,- gekocht. Ik snap niet dat de prijs zo gestegen is voor alleen zo'n 360 graden scherm
Ik weet ook niet of jouw batterij zo lang mee gaat als twaalf uur zoals bij dit model? Hoelang gaat jouw batterij mee?
Bij mijn laptop beloven ze ook dat ie 10 uur mee gaat, maar in werkelijkheid is dat ook rond de 5-6
Iemand die het niet snapt, je kan via pricewatch gewoon jou model laptop vinden voor ¤899, helemaal niet duurder. Dit is een heel ander model, ander formaat (~20% dunner) en andere features (zoals flip/draai scherm). Dat zijn over het algemeen niet dingen die je na een jaar voor hetzelfde bedrag er gratis bij krijgt...
Wat is die van jou beter dan? Je prijs is hetzelfde, ¤ 999,-. Maar hij is gewoon wat anders.

Je Core i5 is slechts 16% sneller dan deze M3. Maar deze is geheel passief gekoeld, accuduur is beter en scherm kan 360. Het is maar net waarvoor je kiest.

Zelf heb ik liever een mat scherm zoals jouw UX305, daar niet van. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 26 mei 2016 10:06]

Ik heb 2 stuks van de UX305 met 4GB in huis gehad, en heb ze beide retour winkel gestuurd.
Zodra ik de videokaart ook maar iets belastte (niks geks) kreeg ik bij beide herstarts en blauwe schermen.
Ook nieuwe drivers boden geen hulp. Daarnaast hadden beiden een gigantische backbleed. Tevens had er 1 diverse toetsenbord-knoppen die niet of nauwelijks werkten. Dus persoonlijk zou ik de Zenbooks voorbij lopen. Ik wil niet van het lot afhankelijk zijn of ik toevallig een goed of een slecht exemplaar koop. Ze mogen er dan fantastisch gelikt uitzien, kwalitatief valt er mijns inziens nog wel een en ander over te zeggen.

Offtopic;
Nu overigens een HP probook, 14'' met oa i5 6200 en Intel 520. Geen ips scherm (wel FHD), maar wel erg mooi, geen backbleed, steviger, en een stuk sneller. (En via studentenkorting in de HP shop nog een stuk goedkoper ook). (En een klepje eronder ! waar een extra SSD en/of geheugen in kunnen) :)
Je zult altijd bij elke fabrikant van het lot afhankelijk zijn. Productie gaat nooit foutloos helaas. Ik photoshop en video edit de Zenbook van me zusje. Ik weet niet wat jij ermee doet?? Als je de iets zwaardere applicaties wilt draaien adviseer ik gewoon meer werkgeheugen. Maar gelukkig bevalt de HP wel goed. ASUS heeft zowiezo een goeie garantie actie lopen. Dus om de Zenbooks heen lopen zou ik niet zeggen want het is 1 van de best gereviewde laptops. Dus niet veel mensen hebben dezelfde ervaring als jou ermee gehad. Vind ik wel naar voor je natuurlijk. Maar nogmaals ben blij dat je nu wel tevreden bent met je HP en voor een leuk prijsje is altijd mooie meegenomen!
Ik speelde gewoon agar.io ;) Simpel webspelletje, Niet eens 3d ! Zelfs mijn oude dell van 6 jaar oud doet dat probleemloos, maar de UX305 ging of meteen of na een klein tijdje haperen. Eerst meldingen "Videokaart hersteld" oid, daarna blauwe schermen. We hebben in de winkel zelfs een 3e exemplaar geprobeerd, die vertoonde precies dezelfde kuren. Ben met je eens dat je altijd een maandagmorgen-model kunt treffen, maar 3 achter elkaar ??? En mijn huidige HP heeft dezelfde videokaart en ook de nieuwste driver en daarmee is het geen enkel probleem.

Best gereviewd weet ik niet. Het aantal tweakers beoordelingen vind ik niet zo hoog. Valt me wel op dat als je bij tweakers zoekt, je standaard de indeling "meest bekeken" krijgt waar steevast een groot aantal Asus producten bovenaan staan. Zoek je ergens anders, bijvoorbeeld hardware.info, dan krijg je heel andere resultaten.

Misschien is het een bepaalde lijn van de productie geweest, geen idee, maar persoonlijk loop ik er tegenwoordig met een boogje omheen.
Raar want ik speel zelf op de Zenbook ook gewoon online spelletjes. Nooit problemen mee gehad. Ik photoshop erop. Kijk films. Vanalles. Simpele 3d spelletjes geinstalleert. Kan idd een batch zijn geweest want ik werk in de Mediamarkt en ik heb geen Zenbooks terug gehad. Daarnaast heeft Asus een garantie actie lopen dat als je laptop binnen het eerste jaar een garantie defect vertoont. Dan krijg je EN je laptop gerepareerd EN je volledige aanschafbedrag terug. Dus ze hebben wel veel aandacht voor kwaliteit en dat fouten zo min mogelijk voorkomen. Ik heb me zusje ook gratis ingeschreven. Enige wat ik hoefde te doen was via een website binnen 15 dagen na aanschaf registreren.
Ik heb verschillende reviews gezien van verschillende websites en ook reviews op amazon enzo. Wel even goed kijken voor je iets koopt weetjewel. En iedereen was er zeer tevreden mee. De nieuwe UX306 word nog beter. Standaard i5 verlicht toetsenbord erbij en in het zilver met USB C en een adapter van micro-hdmi naar hdmi. En zelf qua ervaring ben ik er juist zeer over te spreken.
Hmmm interessant, over die UX306. Maar met een Core i5 6200U zal ie dan wel niet meer passief gekoeld zijn. Dat was voor mij juist een groot pluspunt.
Hij weet nog steeds 1,2 KG. Ik hoorde geruchten dat ASUS met een passief gekoelde i5 zou komen. I dont know. Just rumors. Houd de computex in de gaten. De UX360 komt trouwens ook met een core M7. En als het goed is komt de UX306 ook met een Core M5 of M7 beschikbaar. Houd de global website in de gaten voor meer info en Computex. Ze gaan veel inthullen.
Ha, dat zou heel erg tof zijn. Dan hebben ze meteen een klant erbij en gaat mijn Lenovo de deur uit. Spannond! :)
Voor die prijs is er wel een IPS scherm ingebouwd mag ik hopen, want dat is absoluut noodzakelijk voor een flipboek in de tablet stand.
Yep IPS scherm. Confirmed. Kijk maar op de website. Zelfde als de UX305 Zenbook. Ook IPS dus.

[Reactie gewijzigd door gamedevil13 op 25 mei 2016 19:08]

De Asus N55S van mijn vrouw is zo'n beetje aan vervanging toe, en ik heb de laatste tijd wat zitten grasduinen naar een andere laptop. Ik ben eigenlijk wel erg gecharmeerd geraakt door de UX305 serie, en eventueel die van de UX306 en de UX360.

Ik denk dat de Core M inderdaad ruim voldoende is voor de dingen die ze ermee doet. Internetten, email, Facebook en eenvoudige (Facebook)spelletjes. De passieve koeling van de Core M varianten vind ik ook wel een pre. Helemaal leuk lijkt me de UX360, maar helaas is deze alleen met een glanzend scherm te koop. Zeker zo'n compacte convertible nodigt uit om buiten in de tuin of op vakantie buiten te gebruiken, en juist dan is een mat scherm extra fijn, eigenlijk eerder nog een voorwaarde.

Ik begrijp dat een mat Touchscreen veel duurder is om te maken, maar ik vind dat toch wel een gemiste kans......
Waarom is een mat touchscreen duurder om te maken?
De UX305 is eigenlijk op vrijwel alle fronten perfect. Licht van gewicht, goed mat beeldscherm, behoorlijk helder ook, stil (CA) of krachtig (UA). Het mist alleen een verlicht toetsenbord (en een USB C, maar hoe groot is dat gemis).

De UX306 mist juist weer de Core M met passieve koeling. Ik zou juist meer interesse hebben in een UX306CA (dus passief), of nog beter, een UX360CA met mat scherm...... (You Can't Alway Get What You Want......)
Ik geloof niet dat die fans erg veel geluid maken tenzij je de laptop zwaarder belast. Zou me er geen zorgen om maken. Sommige mensen hebben liever een i5 vanwege performance. Maar een Core M3 is ook gewoon prima for office werk.
"de fabrikant stopt een verloopstukje in de doos om een usb-poort om te toveren tot ethernetaansluiting"

een verloopstukje :( is in 2016 wel héél ouderwets. Weg met die rommel!

Bijna alle andere laptops hebben een directe aansluiting.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 mei 2016 18:27]

Sorry maar ik vind je reactie niet echt logisch. Heeft de Macbook air een vaste internet aansluiting? Nee. En zo hebben veel andere ultrabooks dat ook niet. Komt omdat ze dan te dun zijn. En dit is juist een goeie ontwikkeling. Alles moet over op de wifi. Kabel is juist ouderwets. Vandaar dat ik je opmerking ook zo raar vind. Het overgrote deel van de ultrabooks hebben geen vaste aansluiting meer. En als je per se vast internet wilt is Asus nog netjes genoeg om een verloopstekkertje mee te leveren voor je

[Reactie gewijzigd door gamedevil13 op 25 mei 2016 19:01]

Sorry maar ik vind je reactie niet echt logisch. Heeft de Macbook air een vaste internet aansluiting? Nee. En zo hebben veel andere ultrabooks dat ook niet. Komt omdat ze dan te dun zijn. En dit is juist een goeie ontwikkeling. Alles moet over op de wifi. Kabel is juist ouderwets. Vandaar dat ik je opmerking ook zo raar vind. Het overgrote deel van de ultrabooks hebben geen vaste aansluiting meer. Alleen grotere formaten.
Daarom slaat Apple bij mij de plank ook mis. Het is een kreupele laptop.

En als alles dan over de wifi moet, waarom heeft Apple dan juist óók een hele waslijst aan adaptertjes?
Wat hèb ik eraan als de laptop zo mooi plat is, maar ik moet een hele zak van die rommel bij de hand hebben (meesjouwen)? Het slankheidsconcept gaat dan wel lekker de mist in. Een slanke dame die dr vet op een kar achter zich aan trekt. Bah!
Het lijkt potdorie wel een Legodoos. Kinderspeelgoed is het. Dadelijk gaat Bart Smit ze nog verkopen.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 mei 2016 19:00]

Whahahahha. Je hebt wel grappige opmerkingen.😂😂
HP spectre: geen netwerk aansluiting
Lenovo Yoga: geen netwerk aansluiting
ASUS Zenbook: geen netwerk aansluiting
HP ENVY 13: Geen netwerk aansluiting
Macbook air: geen netwerk aansluiting
En ik kan zo wel doorgaan. Als ik jou was zou ik naar 15 inch laptops kijken want die hebben vrijwel altijd een vaste aansluiting.
Asus is geloof ik 1 van de weinige die een netwerk adapter gewoon netjes meeleverd. Bij Apple moet je het apart kopen.
Je hebt gelijk. Als je zo'n model uit je lijstje koopt moet je er altijd een echte laptop bijkopen die wel aansluitpoorten heeft.
Hangt er maar net vanaf man. Ik heb nooit een netwerk aansluiting gebruikt voor me laptop. Wel altijd voor me desktop. Nooit voor me laptop. Teveel gedoe om kabel aan me laptop aan te sluiten. Maar het hangt er maar net vanaf wat je prettig vind.
Dit zijn ook echte laptops die super snel op 5GHz werken. Ik heb een goeie Asus router. Me laptop heeft AC wifi. Dat gaat super snel. Nooit vertraging. Maar die ultrabooks zijn echt voor mensen die er veel mee op reis zijn. Als je je laptop altijd thuis gebruikt heb je altijd toegang tot een kabel. Daarom zit zo een aansluiting wel in (bijna) alle 15 inch+ modellen.
Kabel is niet ouderwets. Alleen de laptops worden steeds dunner en een kabel network aansluiting kan ook over USB3. Groot voordeel van bekabeld is de altijd stabiele verbinding.
Bekabeld is sowieso beter. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet eens weten dat hun laptop een netwerkkabel aansluiting heeft.
Het ligt er maar net aan of mensen die met deze zenbook nog weleens gebruik maken van ethernet. Wifi is overal, en anders is er nog de gedeelde dataverbinding van je smartphone. Kortom: ethernet aansluiting gaat dezelfde weg als de cd/dvd player.
Het ligt er maar net aan of mensen die met deze zenbook nog weleens gebruik maken van ethernet. Wifi is overal, en anders is er nog de gedeelde dataverbinding van je smartphone. Kortom: ethernet aansluiting gaat dezelfde weg als de cd/dvd player.
Tsja... ik vind een kabeltje toch echt te prefereren. Veiliger, sneller en storingsvrij.
Als fabrikanten mij gaan voorschrijven dat ik moet 'kiezen' voor Wifi vervalt de handel in mijn geval.
Heb je dan ook een haspel bij je? Want volgens mij is deze laptop toch echt voornamelijk voor mobiel gebruik gemaakt en dan ga je niet met kabeltjes kloten. Ik vind het wel netjes dat ze al standaard een adapter mee leveren voor die enkele keer dat je een kabel prefereert. Voor een vaste aansluiting was de laptop meteen dikker geworden en dat gaat in tegen het beoogde gebruiksdoel
....volgens mij is deze laptop toch echt voornamelijk voor mobiel gebruik gemaakt en dan ga je niet met kabeltjes kloten. Ik vind het wel netjes dat ze al standaard een adapter mee leveren voor die enkele keer dat je een kabel prefereert.
Het simpele feit dat ze die adaptertjes meeleveren geeft al aan dat ze inzagen dat het all-wifi-concept niet haalbaar is in de praktijk.
Hoe het opgelost had moeten worden is mijn probleem niet (men had bv plaatselijk de behuizing kunnen verdikken, zodat het er wel in past).
Maar de keuze om poorten weg te laten en vervolgens met adaptertjes er aan te plakken vind ik een complete miskleun. Het is ketters in het compactheidsgeloof. Zij zijn afvalligen. Chop-chop them!
Ben ik het niet mee eens, in de "praktijk" is vrijwel overal WiFi. Mijn MacBook heeft eveneens geen ethernet poort en ik merk dat ik het gekochte verloopstukje op een enkele routeconfiguratie na nooit heb gebruikt. Dus ja, die x aantal millimeter dunner dat mijn MacBook is is het weglaten van de ethernet poort dubbel en dwars waard.

Plekken die gemaakt zijn om te werken, voornamelijk buitenshuis, zijn tegenwoordig altijd voorzien van WiFi. En thuis, daar heb je uiteraard ook gewoon WiFi voor je mobiele apparaten. Ik kan mij vrijwel geen enkele plek waar je met een laptop kan werken bedenken waar geen WiFi is.

De handige netwerkbeheerder die constant met zijn laptopje door de serverruimte banjert en nog wel eens een kabeltje er in moet prikken, daarvoor worden deze verloopjes meegeleverd en dat vind ik erg netjes van Asus, mag Apple nog wat van leren.

[Reactie gewijzigd door Tim.k op 25 mei 2016 21:15]

Plekken die gemaakt zijn om te werken hebben juist altijd Ethernet.
Denk bedrijven. En het WiFi is meestal slechts een visitor LAN.
Ethernet (naast WiFi) is onmisbaar in heel veel situaties.

Vanwege de dikte past RJ45 poort niet op deze laptop. Zelfs op grotere laptops moet het al een kantel RJ45 poort zijn.
En Gigabit RJ45 poort heb je inmiddels ook over USB3. Dus waarom niet. Dat zou slechts kunnen zijn omdat je een kabel kan vergeten. Met een vaste RJ54 poort zal je dat nooit hebben.

[Reactie gewijzigd door Sake op 25 mei 2016 22:10]

Maar wat wil je met zo'n dunne laptop. Ik bedoel echt ruimte is er niet voor en de verloopkabel leveren ze tenminste nog mee. Veel andere fabrikanten van dit soort laptops leveren niks mee.

Zo heb ik bij mijn Asus (de ux301la) zowel een ethernet als een displayport naar VGA verloopstukje meegeleverd gekregen. Bij een Apple kost die laatste al gauw 3 tientjes bijvoorbeeld

Het is toch een stukje service in mijn ogen
Ik ben het wel met je eens hoor. Voor die paar mm extra moet daar toch ergens wel een gaatje voor te vinden zijn. Dan heb je ook weer een USB-poort die je kan blijven gebruiken. Ik heb er toch meestal 3 dingen aan hangen en moet dan ook nog vaak wisselen. En ik werk veeeeel liever bedraad dan over wifi.
Best een mooi ding, vooral de dunne behuizing spreekt me wel aan.
Coolblue heeft 'm al op pre-order staan zag ik
Besteed liever een paar honderd euro meer aan de UX306. Vind ik toch meer waar voor zijn geld

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True