×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Britse universiteit wil binnen jaar verband testen met kleine sensors en 5g

Door , 49 reacties

De Britse Swansea University wil binnen een jaar een test kunnen doen met verband dat via sensors in de gaten houdt hoe de wond onder het verband geneest en die informatie doorstuurt via een 5g-netwerk. Dat moet onnodig verwisselen van verband verminderen.

Het verband moet bovendien verbinding maken met een telefoon om gegevens door te sturen over de lichamelijke gesteldheid en activiteit van een patiënt, zegt een professor van de Swansea University tegen de BBC.

Er moet nog veel gebeuren voor de test kan plaatsvinden. Wetenschappers moeten de benodigde kleine sensors nog verder ontwikkelen en de kosten voor de productie omlaag krijgen via bijvoorbeeld het kunnen 3d-printen van de onderdelen. Bovendien moet de stad Swansea de zogenoemde 5G Hub op tijd online krijgen.

Via 5g is communicatie met een lagere latency mogelijk dan via 4g, hoewel de technologie voor het slimme verband niet noodzakelijk lijkt. Een bluetooth-verbinding met de telefoon die de data doorstuurt zou volstaan, hoewel het verband ook een eigen 2g-verbinding of connectie met een low-powernetwerk zou kunnen hebben.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-04-2017 • 12:07

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Waarom is hier nu weer 5G voor nodig? Zijn al zat technologieŽn die dit faciliteren. We hebben al drie grootschalige netwerken in de lucht, waarvan die van KPN landelijk dekkend is en die van T-mobile en Vodafone dit eind dit jaar moeten bereiken.
  • LTE NB IoT (T-mobile, Vodafone)
  • LoRaWAN (KPN)
wil binnen een jaar een test kunnen
5G gebruiken klinkt als goedkoop scoren. Pak een huidige technologie en je kan over een maand testen.

Tevens kan je ook gewoon Bluetooth LE gebruiken om over korte afstand te verbinden met bijvoorbeeld een smartphone.

[Reactie gewijzigd door Balance op 17 april 2017 12:48]

5G is (veel) meer dan alleen maar een hogere snelheid en een veel lagere latency. Onderdeel van 5G is ook network slicing waardoor je voor specifieke toepassingen virtuele netwerken met specifieke eigenschappen kunt configureren (op een veel makkelijkere en veiligere manier dan wat met de huidige netwerken mogelijk is).
Helemaal met je eens.

De enigste reden dat we nu al 5G nodig hebben is omdat hele generaties denken dat 4G bedoeld is voor Netflix streamen, is het niet zo'n strak plan om op voorhand al 5G te benoemen als het product waarmee we alles met alles gaan verbinden, dat gaat niet werken is is Łberhaupt niet waar het voor bedoeld is.

Als je zo nodig 'smart bandages' wilt, gebruik dan lekker 2G of 3G, maarja, die masten zijn vast en zeker alweer afgebroken, want 'das niet meer hip' ofzo..
Het erbij betrekken van 5G of andere innovatieve technieken opent ook de nodige subsidiepotjes. Dat het nu ook al op 4G geÔmplementeerd kan worden is voor een universiteit minder interessant dan voor eventuele commerciŽle partijen.
Dit hele project is volledig onzinnig.

De enige echte grote technologische uitdaging bij zo'n soort verband is de energie voorziening (batterij). En dat is precies waar niet op ingegaan wordt.
Sensoren gebruiken niet heel veel energie, een platte knoopcel zou voldoende energie kunnen leveren.
Helemaal onzinnig is het project niet. Je moet alleen wat groter denken. Voor een normale wond is dit allemaal niet nodig, maar als je een paar flinke brandwonden hebt is elke verbandwisseling een marteling. Dan is het wel prettig dat er geen onnodige verbandwisselingen plaatsvinden.
Sensoren gebruiken niet heel veel energie, een platte knoopcel zou voldoende energie kunnen leveren.
Helemaal onzinnig is het project niet. Je moet alleen wat groter denken. Voor een normale wond is dit allemaal niet nodig, maar als je een paar flinke brandwonden hebt is elke verbandwisseling een marteling. Dan is het wel prettig dat er geen onnodige verbandwisselingen plaatsvinden.
Het gaat ook niet alleen om de energie die de sensoren gebruiken, maar vooral om de energie die de radios gebruiken (5G in dit geval). Dat verbruik ligt makkelijk 100x hoger dan dat van alle sensoren bij elkaar (en dan heb je nog de processor, het geheugen, de spannings omvormers, etc).

Ook nog even los van het feit dat dit zeer waarschijnlijk weer een oplossing is van een probleem dat niet bestaat. Als het namelijk echt een oplossing was voor een probleem dan had hier een commercieel bedrijf achter gezeten ipv een universiteit.

Het probleem bij wisselen van verband is dat het pijn doet en het wisselen is nodig, omdat er anders infecties optreden. DAT is dus het probleem dat je op zou willen lossen. Ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde doctor "slim verband" nodig heeft om vast te kunnen stellen dat het wel of niet tijd is verband te verwisselen.

Samenvatting: dit project gaat dus helemaal niet over de toepassing, maar over de technologische uitdaging voor de universiteit in deze zelf verzonnen toepassing die niet het doel heeft commercieel inzetbaar te zijn. En daar wordt helaas juist niet op ingegaan.
Even het projectvoorstel opgevraagd (voordeel als je zelf ook wel eens in de wetenschap zit). Een deel van de wetenschap onderzoekt inderdaad zaken die niet direct nuttig lijken. Toch is het belangrijk dat die onderzoeken ook gedaan worden. Het levert ons wel de basiskennis en tools die we in andere onderzoeken met een hoger praktisch gehalte nodig hebben.

Het doel van dit onderzoek is eigenlijk om censoren te ontwikkelen die de wondgenezing en bot herstel kunnen meten en eventuele verstoringen (infecties) kunnen meten. Alleen meten zonder dat door te sturen is onzin. Men heeft 5g gekozen om bij moderne technieken te blijven. Blue-tooth vergt wat meer energie, maar dat kan eventueel ook.
Het onderzoek is tweeledig. Aan de ene kant wil men gewoon meer leren over het proces van het genezen ven wonden en botbreuken. Aan de andere kant wil men voor de patiŽnt zo min mogelijk overlast door verbandwisselingen.

Bij grote (brand)wonden wordt het verband nu standaard dagelijks vervangen. In de praktijk blijkt dat in veel gevallen niet noodzakelijk. Zeker als het verband ook nog eens geÔmpregneerd is met geneesmiddelen (daar wordt elders al onderzoek naar gedaan) is verwisselen misschien maar eens in de drie dagen noodzakelijk. Een specialist kan niet door verband heen kijken, die moet de wond zelf zien.
Bij botbreuken is genezing nog lastiger te volgen. De genezing is nog complexer. Door degeneratie van spieren kan het gips ook te veel ruimte gaan geven. Bovendien zijn er aanwijzingen dat belasting (maar dan wel binnen heel smalle grenzen) de genezing enorm kan versnellen.

Een vervolg van dit onderzoek moet de invloed van beweging (fysieke inspanning) op de genezing van zowel wonden, kneuzingen als botbreuken. gaan bekijken. De censoren zijn daar dus voor nodig.

Onderzoek als onzin bestempelen is iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Voor universiteiten is het onderzoek vooral gericht op het vergroten van de kennis. Als we daar mee stoppen zullen we wereldwijd vele honderden miljarden kunnen bezuinigen. Daarmee leg je ook de vooruitgang stil. Commercieel onderzoek bestaat bij de gratie van nieuw opgedane kennis en komt dus ook stil te liggen.
Het ergste is nog, is die 5g uberhaupt wel nodig?
Het verband moet bovendien verbinding maken met een telefoon om gegevens door te sturen over de lichamelijke gesteldheid en activiteit van een patiŽnt, zegt een professor van de Swansea University tegen de BBC.
Als het dan toch verbinding met de telefoon vereist, waarom niet die data via de telefoon versturen?
Dus er moet straks ook alu folie om de verbandstrommel?

En hoe groot is het probleem van "onnodig verwisselen" in de praktijk?
Klinkt meer als een probleem die bij de oplossing is bedacht.
In Nederland totaal niet relevant. Als dokter wil ik toch altijd even kijken en is er altijd wel iemand die het opnieuw kan verbinden :)

De kosten van de gezondheidszorg zitten hem niet in verband gebruik :)

Desalniettemin: ontwikkeling altijd goed, wie weet voor welke use cases dit een uitkomst gaat bieden!
Wel als dat verband 5g en sensoren heeft. Dan is dat ineens een stuk kostbaarder en wil je het niet onnodig moeten verwisselen ;)
Zou je verwachten ;) dokters kijken met name met hun vingers }>
Als domme patiŽnt gesproken vind ik het op zich wel weer prettig als een wond niet onnodig vaak uit- en weer ingepakt hoeft te worden.
Ben niet kleinzerig of zo, maar als het kan... :)
Ik kan me voorstellen dat iemand uit een plattelandsomgeving ver moet rijden naar het ziekenhuis. Het zou voor die persoon makkelijker zijn om niet een paar uur te moeten besteden hieraan.
Of er in die gebieden ook 5G is, is weer een andere vraag... :)
Ik woon in het platteland en de huisarts zit op 5 minuten, binnen een kwartier zitten 2 regionale ziekenhuizen en op iets meer als een half uur een academisch.
Dus welk bereikbaarheidsprobleem? Door fileleed kunnen de stedelijke ziekenhuizen misschien wel eens slechter bereikbaar zijn, ondanks kortere afstand.

En ja wij hebben 4G. 5 is sowieso nog toekomstmuziek ;)

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 17 april 2017 12:40]

Jij leeft in de stad Nederland. Wij hebben alleen grote parken..
Dat klopt, hebben we het over afrika bijvoorbeeld dan zie ik het nut ook niet.
Die kunnen meestal een gewone pleister al niet betalen, om over een landelijk dekkend netwerk maar te zwijgen.
Wat dacht je van AustraliŽ, Canada en gewoon de VS? Het kan soms mijlen rijden zijn voordat je Łberhaupt je buurman tegenkomt. Laat staan een huisartsenpost of ziekenhuis.
Die pleisters betalen wij, dus over de kosten hoeven die Afrikanen zich niet zo'n zorgen over te maken.
AustraliŽ, China, India, vrije ruimte en geld genoeg.
Dus er moet straks ook alu folie om de verbandstrommel?
Nee, dat is nu 1 van de dingen die 5G toevoegt. Misschien moet je je eerst even inlezen voordat je wat roept.
Britse universiteit wil binnen jaar verband testen met kleine sensors en 5g
Ahh, ik dacht dat de universiteit het verband ging testen tussen kleine sensors en 5G :)
[...]
Ahh, ik dacht dat de universiteit het verband ging testen tussen kleine sensors en 5G :)
Nee, die beste man gaat 5G van een patch voorzien ;)

[Reactie gewijzigd door TD-er op 17 april 2017 15:53]

Je test het verband niet zozeer maar je checkt de wondgenezing. Nogal onduidelijke titel. Tuurlijk zitten die sensoren in dat verband maar uiteindelijk gaat het om die wondgenezing.

Zoiets:

"Britse universiteit wil binnen jaar wondgenezing volgen met verband met kleine sensors en 5g"

De uitleg over het hoe en wat kan dan in het artikel volgen.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 17 april 2017 12:27]

Inderdaad, al die schreeuw-koppen boven de artikels altijd..
En hoe test je dat? Door het verband zelf te testen.
Titel klopt exact en er is niets schreeuwerig aan.
Overdrijven is ook een vak.
De titel klopt niet door een verkeerde zinsvolgorde.
In de titel staat dat ze verband willen testen met behulp van kleine sensors en 5g. Met volgt immers op testen en niet op verband.
Gooi ook nog eens woorden in de kop die voor meerdere uitleg vatbaar zijn en de verwarring is compleet.
Veel beter was geweest:
"Britse universiteit wil binnen jaar test met interactief wondverband"
Als we dan toch voor grammarnazi gaan spelen, ook dat klopt niet.
Er zitten een paar meters in het verband en een zendertje die gegevens doorstuurt. Niets interactiefs aan.
Blijkbaar toch moeilijker als gedacht, koppen verzinnen.
Het verband is wel degelijk interactief, anders zou de wond niet genezen.
Verband word gebruikt als afdekking of afscherming. Wat je juist niet wilt is dat het verband interactie met de wond gaat vertonen. Dat heet ingroeien is uitermate pijnlijk bij het verwijderen.
En ook zonder het verband zou de wond genezen. (Er even vanuit gaand dat je geen infecties etc oploopt.)Daar hebben al die meters en 5g verbindingen geen invloed op.

Hoe wij die eerste 500k jaar als mensheid zijn doorgekomen zonder verband......

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 17 april 2017 14:55]

Mja en dat had ook puur te maken het gebrek aan verband. Niet met het feit dat er nog veel meer grote roofdieren rondliepen, medische kennis in het algemeen nog op standje 0 stond. Oh misschien het gebrek aan het beheersen van vuur, toch een redelijk mijlpaaltje in onze evolutie. Hongersnoden, infectieziekten. Simpelweg het klimaat omdat we nog dag en nacht buiten aan het rondrennen waren.

Is verband belangrijk? Ja. Alleen heeft dit allemaal weinig meer van doen met jou statement dat het interactief is.
Ook toen was er al verband. Dat was alleen van plantaardige oorsprong (grote bladeren). Als je de goede soort gebruikte zaten daar ook nog eens de meest noodzakelijke medicijnen in om pijn te verlichten en ontstekingen tegen te gaan. Ingroeien ed is daarmee ook geen probleem.
"Britse universiteit wil binnen jaar verband testen met kleine sensors en 5g"

De titel suggereert nu dat men bepaalde eigenschappen van verband wil gaan onderzoeken met behulp van sensors. Dat het verband dus het doel/onderwerp is van het onderzoek met die sensors. Dat is niet zo. Het volgen van de wondgenezing is het doel van het gebruiken van die sensors en die sensors zitten in het verband verwerkt.. Men gaat testen hoe effectief die combinatie van sensors en verband kan zijn ten behoeve van het volgen van de wondgenezing. Men gaat gťťn verband testen met behulp van sensors.

"Britse universiteit wil binnen jaar verband met kleine sensors en 5g testen"

was al stukken beter geweest.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 17 april 2017 14:45]

Ze blijven expres vaag. Dat stoort me in koppen.
Hier valt het nog mee.. maar je kan gewoon veel betere koppen maken die echt iets toevoegen en niet zo vaag blijven enkel en alleen als lokkertje..
Daarom is het ook een kop. Daar kun je niet het hele artikel in kwijt.
Als je het over koppen in het algemeen hebt is je reactie gewoon offtopic, vaag en misleidend.
Iets met pot, ketel en zwart.
Dit lijkt me nou precies ťťn van de use cases waarvoor BLE ontwikkeld is. Of als er geen telefoon voor handen zou zijn een Zigbee netwerk. Maar waarom je precies voor 5G hier zou kiezen begrijp ik niet helemaal.
Ik vermoed dat hier een professor een beurs wil ophalen en dus maar wat marketingtermen gebruikt. Een '5G' verbinding, om dan binnen de x aantal milliseconden data van het verband te krijgen is gewoon te gek voor woorden.

Zoals anderen zeiden zijn hier veel betere technologieŽn voor op de markt. Ik vermoed dan ook dat hij met 5G doelt op de smartphone/smartwatch die de BLE of RFID data van het verband doorstuurt naar de servers.
Wat maakt dit nu uit dat dit ook al met huidige methodes zou kunnen?
5G komt er aan en is de toekomst. Het is nu dat zaken moeten uitgetest moeten worden zodanig dat het op punt staat op het ogenblik dat 5G effectief word uitgerold.
Er word nu gefocust op pleisters met sensoren.

Is dit voor iedereen nuttig. Zeker en vast niet. Wil dit zeggen dat dit niet ontwikkeld mag worden? Want met die logica zou er totaal niks moeten uitgevonden worden want er zal nu niks zijn die aan de behoefte voldoet van 100% van de wereldbevolking.
Tijdens de ontwikkeling zullen er zich ongetwijfeld problemen voordoen dat ze op een, al dan niet innovatieve, manier gaan kunnen oplossen. Dat is ten goede van de pleisters, maar die kennis zou eventueel ook van pas kunnen komen voor toekomstige, "belangrijkere" (weer, naar gelang wat iemand al dan niet nuttig vind) onderzoeken.

Maar gaan zeuren dat men dit zelf niet nuttig acht en dat er mogelijk bestaande technieken bestaan is kort door de bocht.
Want dan kan men evengoed zeggen dat rooksignalen en djembť's uitstekende communicatiemiddelen waren en het daarbij gehouden hebben. Dan leefden we nu nog in de prehistorie.

En wat betreft de titel van het artikel, wat staat er dat onjuist is?
Ik ga eerlijk zijn, ik had nu niet onmiddellijk verwacht dat het hierover ging gaan.
Maar achteraf gezien kan ik me er in vinden en ik zou niet direct inzien hoe ik het anders zou formuleren in HETZELFDE AANTAL KARAKTERS.
Want dit is nu eenmaal de functie van een titel. Een idee geven van wat er volgt.
Wilt men het duidelijker hebben, dan spreekt men van een samenvatting.

Hoe vaak dat mensen klagen over een titel dat hen niet aansta is toch verschrikkelijk.
Wees constructief een stel een andere tittel voor ipv een volledige discussie op gang te trekken die totaal niks bijbreng.
Of beter nog, probeer zelf eens dagelijks artikels te schrijven en zet die online. Eens zien of het zodanig perfect zal zijn dat er enkel lovende commentaren zullen zijn.
1 april is toch net geweest? Totaal overbodig dit. Stop het geld svp in ontwikkeling van genezing terminale ziektes.
Maar wŗt wordt dan net opgevolgd? "De wondgenezing" is een zeer vage term. Men kijkt vooral naar een wond om te zien of ze goed geneest. Wat gaat dat verband in de plaats daarvan doen? En hoe zou dat dan beter zijn?
Waarom zou deze technologie leiden tot het minder verwisselen van verbanden? Een verband wordt niet enkel verwisseld om te kijken of de wonde goed geneest, maar ook om de wonde proper te maken, het vuile verband van de wonde te doen en behandeling toe te dienen (zalf, ontsmetting).
En zelfs als men dat allemaal negeert zie ik nog het nut niet in om deze perfect werkende technieken uit te rusten met sensoren en een 5G verbinding, een verband vervangen kost geen 10 euro, wat kost een "slim verband"?

[Reactie gewijzigd door vampke op 17 april 2017 18:32]

Hmmm, in eerste instantie dacht ik "verband"? "Van de dokter"? Dat zal wel niet. Maar de zin liep toch net niet lekker als het om "het verband tussen dingen" zou gaan. Blijkt het toch "van de dokter" te zijn.

Op zich lijkt me dit best een zinnige ontwikkeling, maar ik begrijp de kritiek van veel mensen dat hiervoor geen 5g nodig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*