Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Britse gevangenissen willen binnensmokkelen telefoons via drones tegengaan

Door , 60 reacties

Britse gevangenissen en de Britse politie gaan samenwerken om het binnensmokkelen van telefoons en drugs via drones tegen te gaan. Afgelopen jaar waren er tientallen incidenten van gevangenen die via drones waar toegespeeld kregen.

Drones zijn geschikt om telefoons en drugs binnen te smokkelen bij gevangenissen, omdat het gaat om relatief lichte pakketten. Ook vliegen drones gemakkelijk over muren heen. Bovendien kunnen piloten dankzij camera's vaak zien waar zij hun pakket moeten droppen.

De politie en gevangenissen gaan samenwerken om de piloten, die buiten de muren van gevangenissen opereren, te vinden en te bestraffen, zegt de verantwoordelijk minister tegen de BBC. Naar verluidt komt er een drie miljoen pond kostend actieplan om dat mogelijk te maken.

Volgens de Britse omroep is er ook kritiek op het plan, omdat het zou gaan om een 'pr-stunt'. Een insider zegt dat van de 10.000 telefoons die bewaarders vorig jaar bij gevangenissen aantroffen, er 33 via drones binnen zijn gekomen. Veel smokkel heeft minder te maken met technische oplossingen en meer met corruptie van gevangenispersoneel, zo claimt hij.

Zo krijgt een gevangene via een drone drugs en telefoons binnen. Beelden: BBC

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-04-2017 • 11:27

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ik zou ook denken dat telefoons makkelijk op te sporen zijn, aangezien ze actief uitzenden. Een "honeypot" zendmast in de gevangenis, of een jammer bijvoorbeeld, lijken me veel effectiever.

Wat betreft drones, ach, die zijn toch wel heel makkelijk te onderscheppen zou ik denken? Door simpelweg wat draden te spannen zou je er al een hoop kunnen uitschakelen...
Zelf zat ik ook aan een jammer te denken om dat daar te positioneren..... Bespaart je een hoop dat 3 miljoen pond weer uit te geven
Maarja, om in elke gevangenis jammers te plaatsen ben je waarschijnlijk dus wel zo'n 3 miljoen pond kwijt.
Maar dan dek je wel gelijk de 9967 andere gevallen, en evt toekomstige telefoon smokkeloperaties. En dus niet alleen die 33 via dronesmokkel. Wel moet je nog een plan tegen de drugssmokkel verzinnen.
Zelf zat ik ook aan een jammer te denken om dat daar te positioneren.....
Of 'gewoon' kippengaas om de buitenplaats heen (of een sterkere variant).
Dan krijgen de gevangenen het gevoel dat ze opgesloten zitten en dat mag niet. "Only in Holland" (Ik refereer nadat een aantal jaren geleden alweer kabels werden gespannen boven de buitenplaats o.i.d. en dat de gevangenen het er niet mee eens waren )
Of een daarop getrainde hond.
Als ik het goed herinner hebben ze die ook, honden die electronica kunnen opspoeren.

-Ik doelde op controle op de cellen met honden in plaats van hi tech alternatieven.-

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 17 april 2017 12:45]

Die honden ruiken dat. Dus door de lucht op vele meters hoogte, gaat dat 'm niet worden...
De gevangenissen worden natuurlijk al door speurhonden besnuffeld maar inderdaad dat zouden ze misschien wel moeten intensiveren. Behoudens de vraag of we niet een soort gedoog systeem hebben.
Drones werken ook met radio golven. Lijkt me met gerichte radio golven ook makkelijk te kunnen weren.
Nee wat echt effectief is: JAMMERs. Welcome to the no fly zone.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 17 april 2017 23:56]

Het lijkt mij een beter plan om de controle op bewakers op te voeren. Het meeste komt gevangenissen in via personeel en niet via bezoekers en drones.
Of bewaarders beter betalen. Het is vrij slecht betaald werk, daardoor makkelijk vatbaar voor "kleine corruptie", zoals het oogje toeknijpen bij binnensmokkelen van drugs of een telefoon.
Als je ze meer gaat geven brengt dat de corrupte bewaarders echt niet op het rechte pad.
Nee, maar het helpt niet-corrupte dat te blijven.
Dus we gaan voortaan corrupte mensen meer betalen? 8)7

Als bediende in een restaurant neem je toch ook niet stiekem een deel van de fooi mee. D'r zijn veel banen die weinig verdienen, maar dat zijn de keuzes die je maakt hea.
Zeg ik toch nergens, dat je corrupte bewaarders moet belonen. ik zeg dat goeie lonen corruptie helpen voorkomen.

immers:

"When you pay peanuts, you get monkeys."
Desondanks zitten bewaarders wel in een positie waar makkelijk een extraatje verdiend kan worden. Zeker in combinatie met het feit dat het gevaarlijk werk is zie ik niet in waarom een redelijke verhoging niet voor minder corruptie zou zorgen.

Om de vergelijking te maken met het dagelijks leven: als ik contant betaal en er wordt teveel teruggeven, zal ik doorgaans ook dat geld gewoon houden. Alhoewel ik weet dat het niet "netjes" is, vind ik het wel prima. Eveneens weet een bewaarder dat een extra telefoontje in de cel niet het inherente kwaad is, maar het geeft hem wel wat leuks.
Lijkt me ook. Zorgen dat bewaarders niet in hun eentje bij de gevangenen zijn.
En een bewaarder die eerst even een rondje loopt voordat de gevangenen worden gelucht. En eentje die toezicht houd tijdens het luchten lijkt me al 90% van de drone gevallen voorkomen.
Ik zag een markt voor ADA (Anti Drone Artillery).
Een insider zegt dat van de 10.000 telefoons die bewaarders vorig jaar bij gevangenissen aantroffen, er 33 via drones binnen zijn gekomen.
Die verhouding is wel heel erg scheef.
Is het dan niet veel effectiever om de processen en protocollen aan te passen zodat er minder telefoons (en drugs) naar binnen komen.
ja en nee. Het had ook een vuurwapen kunnen zijn.
Een bewaarder daartoe bewegen lijkt me zeer riskant.
Vuurwapens zijn veel lastiger binnen te smokkelen, o.a. vanwege metaal detectoren. En bovendien, bewakers die dat doen lopen het risico dat dat ding tegen henzelf gebruikt wordt. Er is een markt voor speciale telefoons voor die toepassing, zoals deze: https://www.vice.com/en_u...hones-that-go-up-your-bum. De eerste keer dat ik de vermelding dat hij helemaal van plastic was als pluspunt in reclame gebruikt zag worden. :)
Een vuurwapen is wel aanzienlijk zwaarder dan een telefoon hè ;) . Dat kunnen die simpele kleine drones niet aan. De grotere kun je al duidelijker zien.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 17 april 2017 11:58]

Een drone kan zonder problemen een gewicht van rond 1 kg meedragen. Een pistool met een drone naar binnen sturen zou dus zeker tot de mogelijkheden behoren.

Ennnnn ik sta op een lijst :+
Nu wel! :+

Maar een drone die slechts 50 gram hoeft te liften valt natuurlijk wel minder op.

Ik voorzie een soort goalkeeper maar dan met lijmkogels :)
Er zijn zat .380 handvuurwapens die met gemak door een DJI P3 of P4 gelift kunnen worden. Dit zijn waarschijnlijk een van de meest gebruikte drones voor dergelijke zaken.
een andere optie is elke gevagnene een aangepaste telefoon te geven, (geen smartphone)

met een tracker, nummer herkenning, en al, zo voorkom je al de smokkel van telefoons en weet je met wie de gevanene contact heeft gehad.

natuurlijk wel een overeenkomst laten tekenen met een paar 1000 regeltjes waarin de gevanene hier "toestemming" voor geeft
Of ze zetten een leger haviken of valken in.

Doen ze bij het Londens Parlementsgebouw ook om de duiven te verjagen.
http://www.parliament.uk/...cipal/interviews/railton/
Dat gaat niet werken savonds.

Gewoon een flink net / koepel over het geheel, scheelt al het gros van de incidenten.
Raampjes bij de slaapkamer niet open / dicht kunnen doen zoals in het filmpje verhelpt ook een hoop, en dan hoeft het net alleen over de buitenruimtes.
Binnenkort hebben ze toch 5g verband om te communiceren.;)
Waarom niet gewoon het signaal blokkeren ? Lijkt mij veel makkelijker en goedkoper. Dan mag men nog zoveel telefoons binnensmokkelen als men wil, je kan er dan niks mee aanvangen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 18 april 2017 03:16]

Omdat het personeel dan ook geen bereik heeft ;)
Ja nogal logisch maar ik zie niet in waarom een bewaker wel bereik zou moeten hebben tijdens de diensturen. Voor interne communicatie kan hij gewoon beroep doen op wifi/dect/vaste telefonie.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 17 april 2017 17:39]

Personeel moet werken, niet bellen. En niet per se mobiel.
Het personeel mag vaak ook geen mobiele telefoons naar binnen meenemen. DECT is gangbaar.
Iedereen komt met oplossingen als honeypots en signaalblokkers maar ze kunnen natuurlijk ook gewoon simpel een net over de binnenplaats spannen, doen ze bij de voetbalveldjes ook al want anders trap je de bal zo uit de kooi.

En verder inspectie voor de gevangenen de luchtplaats op mogen maar dat gebeurt al.. in Nederland tenminste.
Een net helpt natuurlijk niet tegen het binnensmokkrken via cipiers/bezoekers die gewoon via de voordeur naarbinnen komen.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 17 april 2017 17:41]

Maar die gebruiken daarbij ook weer geen drones :)
Ik pleit altijd voor techniek wanneer het nodig is, maar een low-tech oplossing als het niet nodig is...
Waarom niet gewoon een net over de gevangenis heen? Alles valt in het net en kan niet naar binnen.

Kunnen ze die 3 miljoen gebruiken om een oplossing te bedenken om de rommel van 't net af te pikken.
Goed dan drop ik eerst wat salpeterzuur op het net en dan daarna het pakketje.
Ze zaten ook al met een drone in de tuin van de buren gister nacht!! Inbrekers gebruiken het nu zelfs ter observatie .. gvd!

[Reactie gewijzigd door A87 op 18 april 2017 01:37]

Een mobiele telefoon is een radiozender. Hoe moeilijk kan het zijn deze met peilapparatuur te vinden?
Is er inmiddels niet luchtafweergeschut voor drones, dus die kleine raketjes (maatje vuurpijl) afschieten op alles dat non-biologisch is en overvliegt op een bepaalde hoogte. (Niet vergeten uit te zetten als je voor wat voor reden dan ook een politieheli boven de gevangenis nodig hebt).

ALs je ziet wat militair al mogelijk was met elektronische verkenning in de jaren 70/80 dan lijkt me dat we nu best op basis van het onderscheppen en trianguleren van de besturingssignalen een drone kunnen detecteren. Anders hebben we nog radar.