Door , , 154 reacties

Doom doet zijn naam op vele manieren eer aan. De horror van de voorgaande editie is geheel verdwenen. In plaats daarvan krijg je hier de botte actie van de eerste twee delen voorgeschoteld. En hoe; Doom is in de campagne heerlijk grof en snel. Je bent lekker beweeglijk door een nuttige double jump. Het zijn echter de Glory Kills die de show stelen. Die zijn lekker goor, maar vooral erg nuttig. Ze maken dat je in leven kunt blijven tussen een overmacht aan demons. Samen met de prima powerups voor je ouderwets lekkere wapens heb je zo kans om de overvloed aan steeds sterker wordende demonen te overleven. In de campagne ziet de game er bovendien verbluffend goed uit, mits je uiteraard over de juiste hardware beschikt. In multiplayer wordt het helaas allemaal wat minder. Dan heb je opeens geen lekker gore monsters tegenover je, maar saaie springende mannetjes en heb je vooral te weinig vrijheid om het wapen van je keuze tevoorschijn te halen. Ondanks de introductie van demonen in multiplayer is het daardoor toch wat saai.

Verkrijgbaar vanaf: € 20,75
Geteste uitvoering: Doom (2016), PC (Windows)

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4, Xbox One

Je zou met je game maar een ware revolutie veroorzaken. Het is wat het nog jonge id Software overkwam in 1993, toen het de demo van Doom vrijgaf en het prille internet ontplofte. Eindelijk een game die zonder al te veel moeite online te spelen was, al werd de demo nog vaker gespeeld via een ander opkomend fenomeen; bedrijfsnetwerken. Op tal van scholen en bedrijven werden nachten en zelfs hele weekenden doorgehaald, zeker toen de volledige game op de markt kwam en er meer levels beschikbaar waren. John Carmack, Tom Hall en John Romero werden opeens bekende namen; de heren werden gepromoveerd tot de ongekroonde koningen van de gamesindustrie.

Van dat 'dreamteam' is inmiddels niemand meer over. Tom Hall had weinig met het demonische thema van Doom en vertrok al snel, John Romero had een te groot ego en probeerde vrij vruchteloos voor zichzelf te beginnen en John Carmack besteedt zijn programmeerkunsten tegenwoordig liever aan de Oculus Rift. Sterker nog, het eens zo stoere en onafhankelijke id Software is zo onafhankelijk niet meer; het maakt sinds 2009 onderdeel uit van Bethesda.

Bethesda grijpt in

Die laatste stap bleek nodig, want het zelfstandige id Software was een zwalkend bedrijf geworden dat al geruime tijd geen echte grote hit meer had gescoord. Bethesda nam de studio over toen er al enige tijd aan een nieuwe Doom was gewerkt. De uitgever was echter niet blij toen een ruwe versie van Doom onder ogen kwam, en hij greep vervolgens hard in. De studio kreeg eigenlijk te verstaan dat hij opnieuw moest beginnen; de game die werd gemaakt was wel een shooter, maar geen Doom. De game die id Software liet zien was volgens Bethesda niet eng, niet grappig, niet over de top en hij bevatte te weinig bloed. Dat moest anders. En dat werd ook anders, want de versie die id Software vervolgens heeft gemaakt - de versie die nu dus in de winkel ligt - heeft al die ingrediënten wel. In ruime mate.

id Software toont de wapens en monsters uit Doom.

Populaire gebruikersreviews

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2