Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

John Romero en Adrian Carmack hebben Night Work Games opgericht. De nieuwe studio kondigt komende maandag zijn eerste game aan. De twee ontwikkelaars waren medeoprichters van id Software en stonden aan de wieg van games als Quake en Doom.

John Romero heeft een video gepubliceerd met de titel The Return. In het teaserfilmpje is de ontwikkelaar zelf te zien, samen met Adrian Carmack. Zij behoorden in 1991 tot de vier oprichters van id Software, de gamestudio die verantwoordelijk was voor klassiekers als Wolfenstein, Doom en Quake.

De teaservideo sluit af met een verwijzing naar Night Work Games en de mededeling dat er op 25 april een aankondiging plaats zal vinden. De bijbehorende website maakt duidelijk dat het om een fps zal gaan en dat de gamestudio in Ierland is gevestigd.

John Romero stond bij id Software aan het hoofd van de ontwikkeling van Doom en later Quake. Die game kwam in 1996 uit en dat was de een van de eerste fps-games met multiplayer. De term deathmatch wordt aan Romero toegeschreven. Na de release van de eerste Quake-game verliet hij de studio na ruzie met medeoprichter John Carmack.

Adrian Carmack, geen familie van John Carmack, behoorde ook tot de vier oprichters van id Software. John was de hoofdprogrammeur van id Software, Adrian werkte tot 2005 als video game artist bij het bedrijf. Daarna was hij niet meer werkzaam in de game-industrie. John Carmack is intussen cto bij Oculus.

Over het nieuwe project van Carmack en Romero is nog niets bekend. Op 13 mei komt er een nieuwe Doom-game uit. Dat spel wordt gemaakt door id Software, dat in naam dezelfde studio is als de studio die de originele games in de jaren negentig uitbracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Als het maar beter wordt dan Daikatana ;)
Dat was ook mijn eerste ingeving :+

John Romero heeft hetzelfde probleem wat Peter Molyneux heeft. Eerst continu verkondigen hoe geweldig, verfrissend en simpelweg goed hun nog uit te brengen spellen zijn. Om vervolgens met een dode mus geconfronteerd te worden op sommige fronten. Bedoel, Doe dan een kip. Daar zit meer vlees aan :+

Maar goed, Niet dat John Romero nu al zijn eigen nog uit te brengen game in de hemel prijst. Maar dat was met Daikatana wel het geval meen ik me te herrineren.
Daar heb je helemala gelijk in. Sterker nog: er was een Daikatana-advertentie die zei: John Romero's gonna make you his bitch." Als dat niet je eigen product de hemel in prijzen is, dan weet ik het niet meer. Ik zal voor altijd dankbaar zijn wat ze voor de gaming community betekend hebben, maar lopen qua visie ook ver achter. Zo stelde een van hen (even vergeten wie, ik dacht Romero) een tijd geleden dat het verhaal in een game helemaal niet belangrijk is. Sorry, maar dan ben je niet meer bij de tijd.
Zo stelde een van hen (even vergeten wie, ik dacht Romero) een tijd geleden dat het verhaal in een game helemaal niet belangrijk is.
Kan ik me in bepaalde gevallen wel in vinden. In een shooter heb ik liever leuke, doorlopende actie dan geconfronteerd te worden met een cutscene/animatie. Je bent op dat moment de controle over het spel kwijt -> immersie is voor mij dan weg. En dan zie je vaker en vaker in de moderne games, het lijken bijna halve films te zijn, waar je af en toe als speler iets mag doen. Dat dan ook nog weinig invloed heeft op de uiteindelijk uitkomst..
Natuurlijk is er altijd de persoonlijke mening hierover, dat staat buiten kijf. Wat je echter niet kan wegnemen, is dat de vraag ernaar steeds hoger wordt en steeds meer ontwikkelaars hier de nadruk op leggen. Bijna alle populaire games nu (The Witcher 3, Fallout 4, Quantum Break en ik kan hiermee doorgaan) hebben een uitgebreid verhaal en vaak ook een diepe lore. Op het moment dat hij dit zei, was dit precies hetzelfde met andere games. Om te zeggen dat een verhaal niet belangrijk is in een spel, is meer een nostalgische uitspraak van toen spellen nog tť gelimiteerd waren om een meer cinematische ervaring ervan te maken.
ik denk dat ze beter "een verhaal hoeft niet belangrijk te zijn in een game" hebben moeten zeggen. :P Dit is vooral omdat een verhaal niet altijd van toepassing hoeft te zijn in een game, vooral als je game vooral op gameplay gebaseerd is.
Precies, dat klinkt al een stuk minder drastisch. Daar kan ik mij persoonlijk ook meer in vinden en je doet daarmee ook geen hele genre van games af, of de huidige trend in de gamewereld.
Ik heb een gelijkaardige mening als Oljoner. Ik ben opgegroeid in de hoogdagen van de FPS (doom, quake, duke nukem 3D, unreal, half life). En ik kan me heel moeilijk vinden in de moderne games die een soort cinema experience willen zijn. Dat vergt te veel concentratie van mij terwijl ik gewoon een uurtje of 2 wil knallen. Dus ik koop liever Serious Sam 3 of de remakes van Duke Nukem 3D en Shadow Warrior, die ik dan progressief in moeilijkere difficulties probeer terug uit te spelen. Wel bizar, ik voel me een buitenstaander in de gamewereld van nu en ik voelde me vroeger een buitenstaander omdat ik gamede. :S
Denk dat je de opmerking van John Carmack bedoelt? Geen relatie tot deze carmack trouwens.

" Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."
Ik vergis mij inderdaad, mijn excuses. Is ook weer een tijd geleden dat ik het heb gelezen.
denk dat de jongens van telltale toch wel anders over denken :+ en kan zat titels opnoemen waarbij dat niet op gaat. het ligt he-le-maal aan type game, en de ervaring die de ontwikkelaar naar de gamer wil brengen
Je hebt helemaal gelijk, en het voorbeeld is ook perfect. TWD is een van de weinige games waarbij ik serieus een emotionele reactie had.
Die slogan had hij alleen niet zelf verzonnen, dat kwam uit de pijplijn van een overactieve marketeer.
Het lijkt mij dat Romero eindverantwoordelijk hiervoor was. Als dit niet het geval is, dan neem ik mijn standpunt hierover terug uiteraard.
Misschien is hij wel eindverantwoordelijke, maar ook ik als eindverantwoordelijke neem af en toe mij collega's te goeder trouw. If you catch my point. ;)
Fair point, kan ik niets tegenin brengen :P
Lees het boek "Masters of Doom" van David Kushner maar eens.
Nou ja, er is vaak een discrepantie hoe de uitgever een game op de markt wil zetten en hoe de developer daar over denkt. De uitgever financiert vaak het geheel dus die verstandhouding kan nogal scheef raken. Laat niet weg dat ik het in het geval van Romero mogelijk acht dat hij het wel een goed idee vond; andere tijden :o
Zo stelde een van hen (even vergeten wie, ik dacht Romero) een tijd geleden dat het verhaal in een game helemaal niet belangrijk is. Sorry, maar dan ben je niet meer bij de tijd.
Dat hangt van het type game af. Voor een RPG zoals Fallout of the Witcher is het verhaal inderdaad belangrijk. Net zoals dat ook voor action adventure en andere genres geldt.

Voor bijvoorbeeld moba's, pure shooters, etc, geldt niet noodzakelijkerwijs dat een verhaal er toe doet. Voor LoL, DOTA, Overwatch, Battlefield, etc, is het verhaal bijvoorbeeld irrelevant.

Of zijn statement niet meer van deze tijd is hangt van de context af.
Ik vind het verhaal zelfs in veel rpg's totaal niet interessant. Bijvoorbeeld in fire emblem volg ik het verhaal amper, natuurlijk aardig dat er iets bij zit maar ik vind het verhaal in veel games toch van bedenkelijk niveau als je het vergelijkt met goede films.

Zelfs bij bioshock of uncharted vind ik het verhaal niet eens heel interessant maar is het voor mij toch altijd de gameplay die leuk moet zijn om door te gaan.

(999 vond ik wel weer erg goed, maar dat had ook een boek kunnen zijn)
Zo stelde een van hen (even vergeten wie, ik dacht Romero) een tijd geleden dat het verhaal in een game helemaal niet belangrijk is. Sorry, maar dan ben je niet meer bij de tijd.
Want Doom en Quake waren zo succesvol en vooruitstrevend vanwege hun geweldige en diepgaande verhaal met emotionele dialogen en karakterontwikkeling?

Right, not. Het waren games die primair populair waren vanwege het continue pushen van de mogelijkheden van het PC platform en video hardware en de goede multiplayer. Als ik zie naar welke niveau Doom 4 is gedaald dan is er genoeg ruimte in de markt en het huidige aanbod om daar iets moois neer te zetten.

Ik vind het erg raar dat ze in Ierland gevestigd zijn, dat geeft meer financiŽle nood/gebrek aan dan iets anders en zonder John Carmack geef ik ze niet bijzonder veel kans van slagen maar er is uiteraard een stille hoop dat het ze lukt. Een nieuwe game in de categorie Quake vergelijkbaar met hoe die toen de markt betrad zou uitermate welkom zijn.
Absoluut, ze werden populair in die tijd. Videogames hebben zich echter ontwikkeld en zijn daardoor ook een stuk anders geworden. Hierdoor zie je vrijwel nauwelijks actie/fps/platform games zonder een duidelijk en/of uitgebreid verhaal. Meestal brengen indie developers dit uit om een bepaalde markt te pleasen, of vanwege nostalgische redenen.
Counter strike is nog best populair. Nieuwe doom en UT hebben ook geen diepgaand verhaal. Denk dat die nog best populair gaan worden.
Zoals ik bij mijn andere reactie ook zei: dit zijn oude franchises. Dit gaat over een nieuwe IP.
Misschien ben ik dan ook niet meer bij de tijd, maar ik wil gewoon die ouderwetse games zonder of met een flinterdun verhaal.
Die halve bioscoopfilms waar je af en toe een toets mag induwen vind ik helemaal niks.

Red de prinses of schiet de vijand dood is genoeg verhaal voor mij.
Dat kan en mag natuurlijk, helemaal goed. Ik bekijk het alleen maar vanuit de huidige trend en ontwikkelingen.
Maar de huidige trend en ontwikkelingen zijn niet voor iedereen het leukst of het best ofzo, alleen het meest winstgevend omdat het aan de grote massa verkoopt.
Popmuziek is ook niet de beste en meest originele muziek, maar wel het meest winstgevend. Zo zijn vrijwel alle games ook tegenwoordig. Waarbij 75% van het budget om de game te maken gaat naar reclame over de game.
Leukste games waar ik me vermaakt heb de laatste tijd op de PS4: Broforce, geen verhaal, gewoon schieten, en GTA online (alleen online, want anders weer een veel te lang verhaal). En als de nieuwe Nintendo uitkomt weer de nieuwste Mario games spelen waarschijnlijk. Verhaal: Red de prinses. Maar dat verhaal is nog niet eens belangrijk, je moet gewoon ieder level tot het einde halen, geheime uitgangen ontdekken en alle munten en sterren enzo verzamelen. Dat is het leuke in die games, die 100% halen. Niet het verhaal.
Dat is mijn punt ook niet: mijn punt is dat het standpunt wat ik opnoemde, niet meer van deze tijd is.
Ik denk dat dat punt niet klopt. Pure shooters als doom, cs en UT hebben geen verhaal nodig en hebben dat ook niet. Ze hebben wel een gigantische schare fans en worden heel veel gespeeld.
Dan heb je het ook over oude franchises; dat is logisch. Dit artikel gaat over een nieuwe IP.
Nope dat was John Carmack die geen enkel belang hechte aan content, JC wou enkel een goede engine maken. Quake had origineel een heel ander game moeten worden dan wat het uiteindelijk was. Het feit dat ID toen alweer een shooter afleverde leidde onder andere tot de breuk van Romero met ID. Bij de ontwikkeling van Quake 3 Arena is J. Carmack uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat zijn engine niet meer gechallenged werd aangezien ID geen designers meer in huis had. De Mcgee's, Tom Halls & Romero's waren toen al weg.
Slechte vergelijking, Peter doet niks anders, Romero is gewoon 1 keer (terecht) op zijn gezicht gegaan.

Ontopic: Ben er benieuwd naar, of deze oude fossielen het nog in zich hebben! Stiekem hoop ik op iets revolutionairs.
Wat voor noemenswaardige zaken heeft Romero dan wel nog gedaan na Daikatana?
Niet veel, maar hij heeft ook niet geclaimd dat hij grote dingen ging doen, zoals Peter altijd doet.
Misschien heeft hij niet echt noemenswaardige zaken gedaan, maar als het goed is maakte hij wel casual games voor mobile platforms met oud collega's en later zijn vrouw. Hij heeft in ieder geval niet stil gezeten.

Beetje offtopic, maar zijn vrouw heeft een hele mooie lezing gedaan over game design "Jiro Dreams of Game Design". Je voelt de passie die ze voelt voor haar werk en dat is aanstekelijk.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het verhaal maakt voor mij toch vaak de singleplayer shooter en ik zou eerder geld uitgeven aan een game met ook een degelijke singleplayer campaign heeft. Natuurlijk wel naast een online shooter dinges (of zoals hl2+cs)..
Na Daikatana (Ion Storm) heeft hij een mobile game studio opgericht (Monkeystone Games). Daarna nog een studio die een MMOG zou uitbrengen (Slipgate Ironworks, later opgenomen in Gazillion Entertainment) en daarna nog een bedrijf genaamd Loot Drop voor de ontwikkeling van 'social games'.
Ja, ik kan ook wikipedia lezen :p. Verandert niet dat hij al 16 jaar niets noemenswaardig heeft gedaan waardoor we enthousiast moeten zijn voor een nieuwe shooter op zijn naam.
Hyperspace delivery boy! op de pocketpc was bijzonder leuk, als het ooit op steam zou komen koop ik het opnieuw maar helaas...
Romero heeft zich gruwelijk verslikt in de conversie van Quake 1 code naar Quake 2. Incl. de arrogante houding tegenover Eidos en de pers hebben hem grotendeels zijn team gekost eind 1998 met als gevolg dat er niet veel meer overbleef om de grootste ideeŽn te realiseren.

Maar al bij al was Daikatana een fijne shooter. Niks nieuws, niks speciaals in verhouding tot wat Unreal & Half Life ons toen wist te brengen maar desalniettemin een fijne shooter. (buiten dat eerste level ;) )
Hahaha. Daar moest ik ook aan denken. Laten we hopen dat het ook wat sneller uitkomt dan Daikatana destijds.

Wat ik me er nog van kan herinneren is dat het best oke wegspeelde, maar dat het niet bijzonder genoeg om mijn aandacht (en die van vele andere) lang vast te houden.
De PC versie was op zijn best "okť". De Nintendo 64-versie was echt een verschrikking!
Ik weet het alweer. UT99 was daarvoor uitgekomen en Daikatana kon daar bij lange na niet aan tippen.
Het spel was daarbij ook gewoon slecht ontworpen. Zo kwam je na 5 minuten al een deur tegen die je niet kon openen. Wat bleek? Je moest bukken met een rare knoppencombinatie. Zo start je een spel toch niet?
Volgens mij had ik toen ook de N64 binnen twee uur terug gebracht. :+

N64 = Daikatana

[Reactie gewijzigd door Torisuta op 21 april 2016 13:27]

De hele console? Dat is wel heel drastisch :+
Bedoel het spel ofc :Y)
Alle PC ports naar N64 waren meestal een verschrikking ;)
Of quake 4 (zeker de MP 8)7 )
Heh ook mijn eerste gedachte.
Haha, zit ik dit voor niets te tippen aan de redactie, misschien moet ik wat minder op Doomfora's rondhangen en wat vaker Tweakers checken...
Alsnog bedankt voor de tip. Dit keer waren we zelf iets eerder :P Maar we kunnen niet alles tegelijk in de gaten houden, dus nieuwssubmits zijn altijd waardevol :)
Met die twee namen lijkt dit zeer veelbelovend. :)

Heb mijn halve jeugd verknald met Wolfenstein en Doom. :P
Getraind op FPS shooters kan je ook zeggen ipv verknald :p
Als je vervolgens niets met die training doet is het dus verknald ;)
Het was pun intended, "verknald", ook als in "knallen". ;)
Gezien het feit dat ze in de laatste 20 jaar niks noemenswaardigs gedaan hebben, vind ik dat veelbelovende nogal meevallen. Eerder nietszeggend.
Same here met Commander Keen, Wolfenstein 3D en Quake _/-\o_
Commander Keen, dat spel heb ik nooit uit kunnen spelen :+
Hoop dat ze weer eens een lekker ouderwetse ietwat over the top shooter weten te maken, met dedicated game servers, mod support en een goede ondersteuning naar de community. Quake 3 arena heb ik nog erg lang gespeeld, net als UT, maar goede opvolgers daarvan blijven al een tijdje uit..
Leuke knipoog naar SW ep VII :p
Beetje "on the nose" maar toch
Ik ben bang dat de nieuwe Doom niet mijn lust naar een oldschool shooter kan doen minderen (zoals alleen Brutal Doom dat kan atm). Hopelijk toch nog hoop in de vorm van een nieuwe FPS van deze heren ;) Spannend!
Ik ben bang dat de nieuwe Doom niet mijn lust naar een oldschool shooter kan doen minderen (zoals alleen Brutal Doom dat kan atm).
Wat ik niet lekker vind werken in veel moderne shooters is dat soms de controle over je karakter (tijdelijk) wordt weggenomen tijdens het spelen door het gebruik van een 'statische animatie'. Neem bijvoorbeeld een melee kill uit moderne Battlefields, waarbij je de animatie moet afwachten en in die tijd hulpeloos bent. Je kan niet eens meer om je heen kijken. In de nieuwe Doom zie je dit ook in de trailers.

Soms is er een goede reden voor. Bijvoorbeeld in Titanfall kan je niet verwachten dat de mech die je bedient even snel reageert als je karakter. Als je echter te voet bent, dan moet er niets zijn dat 'jou' (als persoon in de game) afremt.

Dus ja, Brutal Doom en andere oude shooters zijn voor mij een stuk prettiger. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 april 2016 12:46]

Eensch, Ik heb ook wat moeite met de nieuwe Doom, hoewel ik nog even afwacht hoe de single player zal zijn want dat vind ik mogelijk nog wel leuk om te spelen. Het voelt me teveel aan als Doom3, vooral traag, mega grote HUD items, halve beeld gevuld met je wapen en lage FOV. Dan merk ik echt dat ik van de eerste FPS generatie ben en echt moeite heb met de hedendaagse look & feel van dit genre, tevens, DoomGuy kan gruwelijk hard rennen, bijna zo snel als de raketten die je afvuurt.
Ik wil console-commands, kleine lettertjes op het scherm en piepkleine hud items. Zoals ik vroeger gewend was van Quake2 met FOV 130 en in een resolutie van 1600x1200 op een CRT. Alles is lomp groot tegenwoordig, alsof iedereen blind geworden is. Ik geef na al die jaren nog steeds de voorkeur aan die piepkleine letters, ik zal wel relatief goede ogen hebben :P

Ik ben zeker benieuwd naar deze game! Hopelijk zal dit spel iets meer gericht zijn op de karakteristieken van vroeger... we'll see!
Ik ben een beetje een ouwe zeur, maar het lijkt me handiger om eerst een game te maken, en dan pas tegen het einde van het traject zoiets bekend te maken. Dan zit er minder druk op, en krijg je niet van die Daikatana ellende :P

Maar goed, ik ben benieuwd! Zijn toch altijd wel bijzondere figuren geweest. Vooral die Romero, als showman van de gameswereld :P
Ik ben een beetje een ouwe zeur, maar het lijkt me handiger om eerst een game te maken, en dan pas tegen het einde van het traject zoiets bekend te maken. Dan zit er minder druk op, en krijg je niet van die Daikatana ellende :P

Maar goed, ik ben benieuwd! Zijn toch altijd wel bijzondere figuren geweest. Vooral die Romero, als showman van de gameswereld :P
Deze video zal primair gemaakt zijn voor de aandacht van investeerders en in mindere mate van gamers. Als die laatste de doelgroep waren geweest dan was er minimaal iets van een paar seconden aan content gezien geweest.

Het feit dat ze in Ierland gevestigd zijn zegt heel wat over hun financiŽle middelen. Daar ga je als origineel Amerikaanse ontwikkelaars alleen heen voor de overheidssubsidies in de IT industrie. Er is verder ook geen enorme Ierse talentenpool van game developers.

Romero heeft in 2014 al aangekondigd aan een nieuwe shooter te werken maar er is nog nooit iets laten zien. Ik ga er van uit dat dit een poging is om hun idee te financieren en primair door te leunen op hun betrokkenheid bij iD-Software wat ondertussen meer dan 20 jaar terug is.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 21 april 2016 13:29]

Goed punt. Ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat 'ze toch wel genoeg geld hadden' maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn :)
Een Heretic / Hexen reboot zou wel okee zijn :)
haha old times :D

Maar laat maar idd een vette nieuwe FPS of remake komen :D
Heerlijk gewoon in wat vrije uurtjes verstand op 0 en lekker online of tegen de computer lopen knallen.
Mooi, ff mijn crt en bedrade muis van zolder halen:)
hoop dat de game toch beter in elkaar zit dan dit filmpje haha.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True