Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: So!eX

John Romero, bekend van de games Quake en Doom, heeft besloten om de recent gestarte Kickstarter-campagne voor de game Blackroom stil te leggen. Hij wil eerst een gameplay demo ontwikkelen, om mogelijke ondersteuners eerst meer van het spel te laten zien.

Romero heeft een bericht op de Kickstarter-pagina geplaatst, dat alleen leesbaar is voor de backers van het project. Tegenover de site Develop laat hij echter weten dat de beslissing is ingegeven door het feit dat er veel enthousiaste reacties op het idee waren, maar dat mensen ook eerst meer wilden zien. Romero legt uit dat er al aan een demo wordt gewerkt, maar dat deze niet klaar zal zijn voor het einde van de Kickstarter-campagne.

"Wij zouden dag en nacht eraan kunnen werken", voegt Romero toe, "maar dat is niet hoe wij te werk gaan". Hij licht verder toe dat hij onder andere veel Youtube-commentaar zag, maar dat dit niet vertaalde naar meer backers. Romero zegt in te zien dat dit komt door het feit dat hij geen gameplay kon tonen. Daarom stopt hij de campagne nu tijdelijk, tot de demo klaar is over ongeveer twee maanden. Voordat Romero er de stekker uittrok, had de campagne 2278 backers die samen goed waren voor iets meer dan 130.000 dollar van de nagestreefde 700.000 dollar, omgerekend ongeveer 612.000 euro.

Om de hardcore fps Blackroom te maken heeft John Romero samen met ex-id Software-medewerker Adrian Carmack het bedrijf Night Work Games opgericht. Samen hebben zij aan de Doom-games gewerkt, net als aan Quake en Wolfenstein 3D.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Romero heeft een bericht op de Kickstarter-pagina geplaatst, dat alleen leesbaar is voor de backers van het project.
Voor wie er niet bij kan, hier het betreffende bericht:
Dear Backers,
After listening to the gaming community since we've launched the campaign, we've decided to give you what you've asked for: a gameplay demo of BLACKROOM. The team is at work on a demo which demonstrates the kind of gameplay, look and innovative, cool features that make BLACKROOM truly unique — the things we’ve waited years to put into an FPS and which make us incredibly excited about this game.

There’s a hitch here, a hitch that’s making us do something that’s right for the game, the team, and the community: we’re pressing “PAUSE” on the fundraising campaign for BLACKROOM to complete this gameplay demo. Simply put, this will take more time than the Kickstarter has left, so we’ve decided to suspend the campaign and launch a new one when the gameplay demo is ready. We believe, however, it is the right choice. Thanks to the community feedback, we know we should have included it at launch.

Your support for our game and our vision has been incredible and valuable. You've already proved you want this campaign to succeed, and we believe a gameplay demo will get the rest of the gaming community just as excited for this game as you already are. We will, of course, honor backer achievements in the next campaign. We’ll add an extra something for those of you who continue to support us and we will be in touch to collect your information to reward your support in the next campaign.

While we're working on the first gameplay demo, we welcome you to stay in touch with us at nightworkgames.com and @nightworkgames. Sign up for our newsletter for regular updates. You’re also welcome to email us at info@nightworkgames.com


Fondly, John, Adrian, & The Night Work Games Team

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 29 april 2016 21:58]

Waarschijnlijk heeft dit meer te maken met dat deze kickstarter hoewel succesvol niet het gewenste resultaat lijkt te boeken. Waarschijnlijk zouden ze het totaal met moeite gaan halen en dus hebben ze besloten om het eerst maar een tijdje verder door te ontwikkelen in de hoop dat dit een beter resultaat oplevert.
Echt succesvol was de campagne niet te noemen. In zo'n vijf dagen tijd is nog geen 20 procent van het doelbedrag binnengehaald. Bovendien is het doelbedrag mogelijk relatief laag ingezet. Gezien de stretchgoals werd waarschijnlijk op meer gehoopt.

Een Kickstartercampagne laat meestal in het begin een flinke spike zien in funding. Mensen die er écht op zaten te wachten hebben hun geld al wel toegezegd. Die spike is nu dus wel achter de rug en als je dan op 131K van de 700K zit, met nog een maand te gaan, dan is de kans van slagen vrij klein vrees ik.

Succesvolle projecten die écht aanslaan bij het grote publiek halen hun funding in enkele dagen en blijven daarna flink doorgaan met stretchgoals. Ook een vorm van marketing, want bij veel projecten wordt het benodigde bedrag gewoonweg vrij laag ingezet. Kijk bijvoorbeeld naar het Dark Souls-bordspel: nieuws: Dark Souls-bordspel haalt doel op Kickstarter binnen drie minuten Dat staat na negen dagen op 1,75 miljoen, met een doel van 50K.

Mogelijk speelt ook de prijs een rol. $29 inleg voor een digitale kopie van de game, of $59 voor een fysiek exemplaar. Dan kun je ook wachten tot het in de winkel ligt, want die prijzen zullen niet heel anders zijn... Aan de andere kant hoeft dat geen argument te zijn, genoeg Kickstarters die met dergelijke prijzen wel succesvol waren. Om maar een voorbeeldje te noemen: https://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen/

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 29 april 2016 22:02]

Niet te vergeten dat mensen early access ook wel zat aan het worden zijn. Het kan wel jaren duren voordat het spel af is, als het al af komt! Dan is de fun er wel vanaf en zijn er leukere spellen te krijgen. Persoonlijk koop ik alleen nog maar "Gold Editions" van spellen waarbij het spel af is incl alle DLC.
Ja dat haal ik ook uit het artikel.
Na het debacle van Daikatana lijkt het me logisch dat de campagne moeizaam verliep. Veel mensen vertrouwen er niet (meer) op dat hij deze keer wel op tijd en binnen budget een game van kwaliteit kan afleveren. Bij John Romero geldt na Daikatana, helemaal: eerst zien, dan pas geloven!
Precies, de video was niet veelbelovend en het is al eens bewezen dat de oude rotten in het vak niet per definitie mee kunnen komen met moderne games. Vroeger hebben ze zonder twijfel een groot verschil gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het zomaar weer gebeurt.
Lijkt me nogal evident dat hij dus ook uit moet wijken naar kickstarter....

Voor een normale jongen vind ik kickstarter geweldig, het is een platform om je idee / concept tot werkelijkheid en aan de man te brengen wanneer je niet het profijt hebt van een grote zakelijke vriendenkring..

Maar dat gasten zoals John Romero hier gebruik van maken.. nee.
Het feit dat hij al langs deze weg iets moet beginnen voorspelt al niet veel goeds.. daarlangs vind ik dat wanneer bedrijven ( reeds opgericht, bestaande uit teams ) in principe ondernemingsrisico verleggen, en op kosten van de consument maar lukraak wat gaan proberen echt niet kunnen, lomp en tekenend voor een slecht bedrijf. Ik snap uberhaubt niet dat mensen dat backen, maar enfin, dat ben ik :)

[Reactie gewijzigd door Patientzero op 30 april 2016 01:46]

Klopt, je weet zo dat hij langs uitgevers geweest is met de vraag om de ontwikkeling te financieren. Het feit dat er een kickstarter campagne komt, bewijst dat die er niks in zagen of de zaak niet vertrouwen, ook al is het een FPS.
Hoeft niet helemaal waar te zijn.

Voor veel bedrijven is de keuze voor kickstarter er een vanuit marketing overwegingen. Als je het goed aanpakt kun je heel veel gratis buzz creëren en bouw je al een community rond je product voor het af is.

Dit kan zelfs interessanter zijn dan een zak met geld van een investeerder.

Om op patientzero te reageren, je doet niets ten koste van consumenten. Consumenten moeten leren begrijpen dat ze op kickstarter geen consument zijn maar investeerder. Als ze dat niet snappen hebben ze er ook niets te zoeken.
Daarnaast zou je verwachten dat hij die 800000 zelf kan financieren gezien zijn verdiensten in een verleden.
Vind het spijtig dat men steeds terugkomt op die mislukking, een mislukking die vooral naamsbekendheid heeft dankzij 1 reclameposter.

Ik moest zelf het verhaal gaan opzoeken rond dat spel en heb dan direct een recente videoreview meegepikt op youtube. En daar kwam na 15 jaar naar boven dat als je kijkt naar de concepten van het spel en nniet naar de uitwerking dat je een voor die tijd zeer innovatieve titel krijgt waarvoor vooral de technologie nog niet rijp was. Vele gameplay elementen zien we namelijk vandaag gewoon als basiselementen in vele shooters zitten.
Ik wou net zeggen, hij noemt vol trots Doom en Quake, maar Daikatana laat hij voor het gemak even weg, terwijl dat juist de game is die volledig uit zijn handen is gekomen, zonder de hulp van de grote man.

Nee John Romero heeft geweldige level design gedaan met de tech van John Carmack, maar hem alleen zonder de andere pioneers om hem heen is helaas geen garantie voor awesome games. Leuk dat Adrian hier ook on board is, maar laten we eerlijk zijn Doom en Quake etc kwamen uiteindelijk uit de handen van zijn grote broer John.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 mei 2016 18:57]

Goede actie, hij geeft het eerlijk toe en leert van kritiek. Ik ben benieuwd naar de demo en zal hem weer backen!
Als je nou al zo lang in dit wereld meedraait moet je dit soort fouten toch niet meer maken?
Hij was er al een tijdje uit hoor, soort van.
Voor de mensen die afvragen wat er op het einde van de video (achterstevoren) gezegd wordt.
"To get blackroom you must fund the kickstarter campaign by John Romero".
Mooie referentie naar zijn oude games waar je bij Doom 2, the Icon of Sin (boss) achterstevoren hoort zeggen: "To win the game you must kill me, John Romero". :)

(Waarbij er ook een hoofd van Romero op een stick was nagemaakt als actor voor deze boss die verstopt werd achter een muur in de game).
Goed zo, luister naar kritiek. Zouden meer mensen moeten doen.

Ben benieuwd wat de demo, was zelf ook een beetje sceptisch.
Tot nu toe is hij goed bezig met dit project, transparant en duidelijk. Hopelijk word dit iets moois.
John Romero is al jarenlang van hetzelfde laken een pak. Doom en Quake waren hits in hun tijd, maar alle sequals en al het andere wat hij ooit gedaan heeft.. zwaar opgeblazen vooraf, veel te laat of niet/nooit geleverd, en als het geleverd wordt, teleurstellend. Ik denk eerder dat dat er iets mee te maken heeft. Deze man is met name goed in het opblazen van ballonnen.
Het bedrijf Night Work Games noemen maar er niet dag en nacht aan werken, nice :)
....nee alleen 's nachts ;)
(is altijd ergens te wereld wel nacht :))
Precies de reden waarom ik nog niet gebacked had: Geen gameplay beelden. Dan kun je onmogelijk zeggen hoe het gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True