Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Slipgate Ironworks, de studio die is opgericht door ex-id Software-medewerker John Romero, moet personeel ontslaan. Er schijnen 50 mensen ontslagen te zijn, maar de mmog die Slipgate Ironworks in productie heeft, loopt geen gevaar.

Slipgate IronworksGazillion Entertainment, de uitgever die eigenaar is van Slipgate Ironworks, heeft aan website Gamasutra laten weten dat het de omvang van de ontwikkelstudio heeft verkleind en dat het 'de focus heeft veranderd' van de mmog die er in productie is. Website Kotaku heeft van enkele van de ontslagen werknemers vernomen dat er ongeveer 50 mensen op straat zijn gezet.

De studio werd in 2005 opgericht door John Romero, die bekend werd als een van de ontwikkelaars van Doom bij id Software. Hij maakte al snel na de oprichting bekend dat hij met Slipgate een mmog wilde maken die gebaseerd zou worden op de BigWorld development suite. Slipgate werd eind 2008 opgekocht door uitgever Gazillion Entertainment, dat het afgelopen jaar ook ontwikkelaars NetDevil en Gargantuan overnam. Gazillion kwam eerder dit jaar in het nieuws omdat het een deal wist te sluiten met Marvel, waardoor het de komende tien jaar mmog's mag maken waarin de stripfiguren van Marvel voorkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

De ontwikkelcyslus van een game is erg dynamisch, dus heel erg verassend is dit niet. Zeker in tijden van crisis kan je het je niet veroorloven om de helft van je team niks te laten doen. Die kunnen dan beter ergens anders hun nut bewijzen. Bij een studio met veel games in ontwikkeling kunnen ze doorschuiven naar het volgende project, maar voor een opstartend bedrijfje als deze is het heel normaal dat men de eerste game af wil met zo min mogelijk kosten.
Bij meneer Romero is het ontwikkelcyclus altijd wel heel erg dynamisch. Als het ontwikkelen van deze mmo inderdaad al in 2005 is gestart en er nu opeens 'de focus heeft veranderd' dan zal er wellicht nog wel wat turbulentie komen.
Als het ontwikkelen van deze mmo inderdaad al in 2005 is gestart en er nu opeens 'de focus heeft veranderd' dan zal er wellicht nog wel wat turbulentie komen.
Dat zegt niks. Het eerste jaar bestaat voor zo'n bedrijf uit het aanwerven van personeel en investeringen binnenhalen. Het duurt een hele tijd vooralleer men voor 100% bezig is met productie. En bovendien zijn MMO's enorm complex en groot en die zijn dus sowieso vele jaren in ontwikkeling.

Dat de focus verandert is kan gewoon betekenen dat het spel nagenoeg af is en men met een kleiner team de afwerking verzorgt en men zich met de marketing gaat bezig houden.

Zonder verdere feiten heeft dit weinig nieuwswaarde...
De ontwikkelcyslus van een game is erg dynamisch Het is een studio van John Romero, dus heel erg verassend is dit niet.
Fixed ;). De marmeren badkamers en de ivoren deurknoppen in het pand moeten toch ergens van betaald worden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 oktober 2009 15:34]

Ach, John Romero. Het zou me niks verbazen als straks die hele studio opgedoekt wordt. Sinds die kerel niet meer gecontroleerd wordt door Carmack heeft 'ie niks bijzonders meer gepresteerd. Sommigen zullen hier wel beginnen over Doom en Quake, maar laten we reŽel zijn: zonder Carmack was dit nieuws nooit never niet hier op de FP gekomen.
Hij is zo'n figuur dat het moet hebben van mensen die wel kunnen focussen op hun werk en niet constant zich zitten uit te sloven voor de pers (zoals hij dat zelf doet).
Al zijn glorie is vergaan en hij moet zich opnieuw bewijzen voordat hij ons zijn bitch mag maken.

[Reactie gewijzigd door Comp_Lex op 19 oktober 2009 15:42]

mee eens, Doom en Quake is gemaakt in een team van geweldige mensen. John Carmack, Adrian Carmack, Tim Willits. Ondanks dat Romero zich zelf legendarisch heeft gemaakt, is die verdienste maar ten dele door hem zelf.
Romero heeft mensen bij elkaar gebracht. Hij heeft Carmack & Carmack naar Softdisk gehaald. Hij heeft met hen en Tom Hall id Software opgericht (Keen, Wolf3D, Doom, Quake, etc.). Hij heeft Warren Spector naar Ion Storm gehaald, waar vervolgens Deus Ex ("Best PC game of all time" volgens een PC Zone poll uit 2007) is uit komen rollen. Romero heeft blijkbaar een oog voor mensen met talent. De fout die ie maakt is dat ie zich er zelf ook tussen schaart ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 oktober 2009 16:29]

hmja idd, hij is zelf meer een showman dan een leete nerd. ook schijnt ie nogal makkelijk geld uit te geven. "De marmeren badkamers en de ivoren deurknoppen" waar .oisyn het over had zouden me niets verbazen :P

maargoed, hij kan vast ook wel een beetje coden.. maarja.. dat kan ik ook, en mijn faillissement zal hier niet zo gauw op de frontpage terechtkomen :p
Sommigen zullen hier wel beginnen over Doom en Quake, maar laten we reŽel zijn: zonder Carmack was dit nieuws nooit never niet hier op de FP gekomen.
Carmack heeft de engine gemaakt. Romero het spel.

Zonder Romero had Doom geen verhaal gehad en was Doom een veredelde screensaver geweest.
Sorry, Romero heeft echt niet het spel gemaakt. Hij heeft, met hulp van Carmack, een simpele level editor geschreven en een paar leveltjes gemaakt voor Knee-Deep in the Dead. Cloud en Adrian Carmack hebben alle textures en sprites gecreŽerd, en Petersen heeft de meeste levels gecreŽerd. De muziek is gemaakt door Robert Prince. Okee, Romero heeft misschien wel zijn metal collectie aan Prince gegeven voor inspiratie, maar verder heeft 'ie niks gedaan met de muziek.
BTW, Doom had bijna geen verhaal. Het is niet Half-Life. De enige die een verhaal voor Doom geschreven had was Tom Hall, maar die werd vrij gauw ontslagen en het verhaal was niks meer waard in de ogen van Carmack.
Tom Hall was niet ontslagen, hij was opgestapt (onder druk) in verband met "creative differences" met John Carmack. Tom wou een andere kant om met Doom, ironisch gezien was het de kant op die voor de gemiddelde FPS game nu normaal is. De kant die id Software pas recentelijk gevonden heeft. Als het aan Tom gelegen had, had Doom veel meer vehaal gedaan tijden het spel ipv alleen in het begin en eind.
Tom Hall was eigenlijk het creative genie van id Software. Na Tom's vertrek is id Software begonnen met uit elkaar te vallen.
Het hele gerotzooi omtrend "Romero is going to make you his bitch" is ook zwaar overrated. Ten eerste was het voornamelijke Eidos' marketing department die met die achterelijk PR stunt kwam. Het was ook voor een deel Romero's fout omdat hij dacht dat zijn plan binnen een jaar uit te voeren was. Verder was Daikatana helemaal niet zo slecht, het was geen fantastische game, maar slecht was het niet.
Ik kan ook wel blijven hameren om de verschillende fouten die John Carmack gemaakt heeft (zoals bijvoorbeeld de analogie tussen een verhaal in een FPS en het verhaal in een porno film, of de verschillende techonologische missers die Carmack gemaakt heeft.) Carmack blijft een behoorlijke goede real-time 3D engine programeur. Maar daar blijft het bij, business en game-wise doet hij het niet zo goed. Romero... ik weet het niet... hij is teveel op de achtergrond verdwenen. Maar toen hij op de voorgrond aanwezig was, was hij zeer goed in de gameplay segment. Want vergeet het niet, een spel is meer dan alleen de ruwe technologie (i.e. 3d rendering, physics, audio), gameplay is zeer belangrijk, en dat is ook iets wat door een programeur uitgevoerd wordt.
Als je je tekst herleest moet je je afvragen of het over romero of carmack zelf gaat. Beide voldoen namelijk voor 100% aan hoe je ze beschrijft. Top in '90, flop in 2009 (tenzij je een iPod gebruikt om te "gamen" lol).
Sorry, maar nee. Carmack is geen game designer, en is weldegelijk goed in wat ie wel doet.
Was John Romero zijn hoofd niet zichtbaar in Doom ?.. Kan me er nog iets van herinneren :P

Tjoh.. 50man ontslagen, dat is een hoop.. Vraag me wat er van de mmog terecht komt

Edit: Jah hoor, Romero in doom :D
http://upload.wikimedia.o.../John_Romero%27s_Head.png

[Reactie gewijzigd door o0oPhreako0o op 19 oktober 2009 15:19]

"To win the game, you must kill me, John Romero."

Maar dan achterstevoren...
Het logo is gewoon gejat
bron?

wel vreemd dat je zo'n lelijk logo zou willen jatten :P
Het logo komt van een public domain poster uit de soviet unie tijd. Er zijn meedere bedrijven die gebruik maken van dat plaatje. Het is niet gejat, het is gewoon gebruikt, want het is public domain.
Bron: http://www.columbia.edu/itc/sipa/U8150/communism/77.html
Het zou wat zijn als communisten gingen klagen over diefstal van intellectueel eigendom. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True