Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: Chocoball

Op Kickstarter is een campagne gestart om geld bij elkaar te brengen voor de augmented reality-game HoloGrid: Monster Battle. De game is ge´nspireerd op het holografische schaakspel dat gespeeld wordt op de Millenium Falcon in Star Wars: A New Hope, uit 1977.

Het spel wordt gemaakt door de vfx-studio van Phil Tippet, in samenwerking met ontwikkelaar HappyGiant. Tippet was zelf de man die de special effects voor HoloChess in de Star Wars-film maakte. Hoewel HoloGrid: Monster Battle is geïnspireerd op Star Wars, hebben de makers geen licentie en dus bevat de game geen Star Wars-figuurtjes.

Om de game te spelen, is het fysieke spelbord nodig, samen met de spelkaarten en een tablet of telefoon met camera. Door de app op de tablet te starten, wordt ook de camera aangestuurd die een beeld van de tafel met het spelbord op de tablet laat zien. Door vervolgens de spelkaarten op het fysieke bord te plaatsen, verschijnen geanimeerde 3d-figuurtjes op het beeld van de tablet. Door op het scherm te klikken, gaan de figuurtjes interactie met elkaar aan, zoals een gevecht.

In eerste instantie komt het spel beschikbaar voor iOS en Android, samen met twee decks kaarten, standaards voor tablet en telefoon en een fysiek spelbord, samen met de regels. De early bird-versie kost 25 dollar. Als die uitverkocht is, kost de normale versie 30 dollar. De campagne moet minimaal 100.000 dollar opbrengen, via zogenaamde stretch goals komt de game mogelijk ook op andere platforms beschikbaar.

Elk figuurtje of monster, zoals Steadfast, Warlord of Decimator, heeft zijn eigen set aan skills die onderdeel zijn van bepaalde klassen, zoals Champions, Tanks en Specialists. De figuurtjes worden door Tippett's studio ontworpen in samenwerking met ontwikkelaar HappyGiant die de fotogrammetrie ontwikkelt, ofwel de manier om 2d-beelden 3d-data om te zetten.

Het spel zal, mits voldoende geld wordt opgehaald, met minimaal twaalf characters beginnen, maar een van de stretch goals is om dat aantal tot dertig uit te breiden. Wat voor gameplay er precies moet komen, is grotendeels nog onduidelijk. Een ander stretch goal belooft ook een multiplayerversie op afstand. In dat geval moeten beide partijen beschikken over een fysiek bord en kaarten. Hoe meer geld er binnenkomt, hoe meer platforms bediend moeten worden. In dat geval kan het zo zijn dat ook vr- en ar-brillen gebruikt kunnen worden, zoals de HTC Vive, Rift Oculus, Microsoft HoloLens en de nog niet uitgebrachte Magic Leap.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

De video laat totaal niet zien hoe het in werkelijkheid er uit ziet, jij, de speler die je tablet de hele tijd omhoog moet houden, gericht op het spelveld.

Daar valt augmented reality, dit is gewoon niet comfortabel. Met de Hololens zou dit al veel beter worden, zit het tenminste op je hoofd maar de hololens heeft een heel beperkt blikveld, uit je ooghoeken zie je niets meer, scheef kijken werkt niet.

Leuk idee maar dit vergelijken met het schaakspel uit Star Wars doet mij denken aan de die ijsjes met het hoofd van een cartoon held, lijkt perfect aan op de verpakking, als je het ijsje werkelijk ziet dan heb je voor altijd nachtmerries.
Dit is inderdaad precies wat ik er op tegen heb. Te veel wordt op het moment gedaan om de "cool-factor". Begrijp me niet verkeerd... Ik zie echt wel heil in AR (VR zie ik toch meer als gimmick/gamingplatform), maar het is nu "slechts" een standaard spelconcept in een leuk jasje en dan heb ik het nog niet eens over de huidige technologische beperking die jij ook al noemt.

Interresant vind ik het trouwens dat men dit weer gaat proberen, terwijl het nu nog steeds net niet is. Ik zou bijna zeggen dat men even moet wachten met "augmenten" tot het spelconcept zelf ook zonder AR kan overleven. Nu lijkt het andersom, terwijl het alleen maar leuke beelden toevoegd.

Btw... Eye of Judgement anyone? (https://www.youtube.com/watch?v=6tEqM4BEvLY) Vond ik persoonlijk leuk om te spelen, maar heeft helaas ook bewezen dat het heel makkelijk een stille dood kan sterven. Ondanks de "virtualisatie" daarin, is het toch vooral een trading card game gebleken die niet aansloeg. Ik zag in het bovenstaande filmpje ook al een kaart voorbij komen, dus ik hoop niet dat ze dezelfde fout maken.
Het blikveld voor de hololens is echt wel groot genoeg voor een spel als dit te spelen op een tafel. Voor wat betreft de implementatie op basis van een tablet, daar ben ik het met je eens dat dit gewoon niet echt lekker werkt.
Als je recht voor je kijkt maar de illusie is lijkt voor mij perfect als je ook naar zeg een spel partner kan kijken en dan ook nog van opzij de AR kan zien.

Dat je er dus echt helemaal in zit. Met Hololens en Oculus/Vive is het toch meer alsof je door een koker kijkt. Leuk maar niet gelijk aan hoe we in de normale wereld kijken.
De video wellicht niet, op de kickstarter pagina wel. Zonder context lijkt dit inderdaad veel spannender. Je vergelijkt het met ijsjes, ik met veel games met een sublieme trailer en vervolgens een fletse beleving.
De prijs vergeleken met andere card games is vrij normaal. Pas bij de stretch goals wordt gekeken naar de AR/VR platforms. Ik vind dit een betere aanpak dan het dubbele vragen en gouden bergen beloven zonder ze waar te kunnen maken.
Augmented Reality meets Battlechess?
Daar moest ik ook meteen aan denken! man, wat heb ik dat veel gespeeld! :P

Maar dit lijkt me echter niet zo veel toevoegen en redelijk omslachtig spelen..?
Het lijkt mij ook weinig toevoegen.

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe ze dit willen combineren met VR headsets. Als je een headset op hebt wordt het moeilijk om kaarten op een speelbord te leggen, je ziet het bord en de kaarten immers niet.
Als je een headset op hebt wordt het moeilijk om kaarten op een speelbord te leggen, je ziet het bord en de kaarten immers niet.
Dus wel. Augmented Reality voegt zaken toe aan wat de camera ziet. Je zal dus gewoon het beeld van de camera en ook jouw eigen hand zien die een kaart neerlegt. Als de kaart op het bord ligt herkent de AR de kaart en projecteert daarop/daarboven het juiste spelfiguur.
Klopt, maar ik had het over VR headsets (die worden in het artikel ook genoemd), niet te verwarren met AR.

Edit: De Oculus Rift heeft een camera aan boord. De Gear VR zou gebruik kunnen maken van de camera van de telefoon. Het kan dus wel, weer wat geleerd :)

[Reactie gewijzigd door j-phone op 4 mei 2016 10:57]

Een camera alleen is niet voldoende. Je moet ook iets van spatial mapping hebben, anders vliegt het schaakbord door de lucht. In starwars staat het perfect stil in de werkelijkheid. Per definitie is een vr met camera niet geschikt alleen ar toepassingen met spatial mapping. Vooralsnog heeft alleen de hololens dat.
Voor AR heb je een afbeelding nodig en een camera.. weet niet waar spatial mapping voor nodig is. Camera herkent het plaatje/speelbord oid en en gebruikt dat voor het model te projecteren.

[Reactie gewijzigd door Hijsalot op 4 mei 2016 13:43]

Hmm ja zo kan het ook, maar met spatial mapping heb je dus geen bord nodig en kan je op elk oppervlak dat bord als hologram projecteren. Wat mij betreft en betere optie, al is de echte star wars bord de eerste variant.
De Vive heeft een optie om voor je te kijken.
Zie mijn edit. Je hebt gelijk :)
Ik had inderdaad niet goed gelezen. AR != VR
Geeft niet, dit overkomt de beste :)
Geinig, maar een paar jaar te vroeg.
Zouden ze dat ook gezegd hebben ten tijde van de Arcade kasten? Leuk idee, en ik gun hem het beste. Op basis hiervan zullen er ongetwijfeld nieuwe spellen volgen die hetzelfde concept hanteren of daarop voortborduren.

Alle ontwikkeling volgt incrementele stappen en je moet dus ergens beginnen.
Ik liep arcadehallen af om te gamen ten tijde van de Arcade kasten en nee dat zei men toen niet.

Daarnaast slaat mijn opmerking ook op de staat van de techniek. AR is druk in ontwikkeling en zal over een paar jaar klaar zijn voor de markt. Dan is het een goed moment om dit concept te lanceren. Al is dit nou ook niet echt een nieuw concept te noemen natuurlijk.
AR via je telefoon of tablet kent iedereen al. Het is geinig hoor (10 jaar geleden al) maar de experience is best wel kut.

Overigens is ook CastAR al een paar jaar bezig met vergelijkbare "bordspel-achtige" d&d gaming.
Houdt dat bedrijf (en Magic Leap, Hololens, etc) maar in de gaten de komende jaren. Ik gok dat we rond 2018/19 wel wat kunnen verwachten.
Het is een beetje een kip-ei verhaal volgens mij. Als er (zoals nu) redelijke AR techniek is maar geen content dan komt die wereld nooit vooruit. Bordspelen zoals dit kunnen een verschil maken tussen verdere doorontwikkeling, of stilstand. Als iedereen op elkaar gaat wachten, hardware boeren en content makers, dan heb je stilstand.
Ziet er leuk uit. Doet mij erg aan FInal Fantasy Tactics denken, alleen dat spel geen augmented reality natuurlijk.


Leuk trouwens dat juist vandaag het spel op Kickstarter gezet wordt.
"May the 4th be with you" - international Star Wars day.
Mij deed het juist meer denken aan tactics core. Vooral dan de manier waarop je kon zien hoever een aanval of zet reikt.
Ik moet toch een beetje denken aan Yu-Gi-OH als ik dit zo zie :D
Je hebt in Japan van die arcade hallen waar je games moet spelen in combinatie met kaarten. Sommige daarvan leken daar ook heel erg op. Je had ook games waarbij je de kaarten moest schuiven om zo legers in de game te besturen.
Stel dat je dit concept met Dungeon & Dragons combineert. Moet wel een epische ervaring zijn :)
25 dollar voor een spelletje op tablet/mobile? Die is gek :P
"Let the wookie win"


Ziet er wel lache uit
een Yu-Gi-Oh! game zou ook lachen zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True