Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung onderhandelt met Congolese mijn over kobaltleveringen voor accu's

Een dochterbedrijf van Samsung onderhandelt met een mijnbedrijf in Congo over de levering van kobalt voor meerdere jaren. Waarschijnlijk wil Samsung net als andere techbedrijven de levering zeker stellen voor de productie van accu's.

Samsung praat met Somika SPRL over het kopen van kobalt. Het mijnbedrijf bevestigt met Samsung om de tafel te zitten, maar geeft geen details vrij. Volgens het bedrijf gaat het meestal om gegarandeerde leveringen van een jaar of twee jaar voor een bepaalde prijs. De prijzen voor kobalt zijn sinds begin 2016 verdrievoudigd.

Fabrikanten gebruiken het overgangsmetaal kobalt voor lithiumion-accu's en de vraag is enorm toegenomen door fabrikanten van elektrische auto's. Techbedrijven proberen nu gegarandeerde voorraden uit te onderhandelen. Eerder kwamen berichten naar buiten dat ook Apple bij kobaltmijnen aanklopt voor een overeenkomst.

Volgens Bloomberg gaat het bij Samsung om handelsdochter Samsung C&T dat met Somika SPRL in gesprek is. Het onderdeel van Samsung dat zich op accu's en batterijen richt is Samsung SDI.

Door

Nieuwscoördinator

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
De voorraden veilig stellen vind ik prima, als ze ook maar de werknemers veilig stellen...
De voorraden veilig stellen vind ik prima, als ze ook maar de werknemers veilig stellen...
Ze investeren in mijnbouw in een oorlogsgebied, dat geeft toch wel een idee hoe goed ze het met de mensen voor hebben.
En we vinden het allemaal prima want we kopen allemaal een telefoon.
Ik denk dat het aantal Tesla’s per 1.000.000 personen iets lager is dan het aantal laptops/telefoons/tablets.
Dat wordt weer gecompenseerd door het formaat van de accu's
In de ideale wereld drinken we allemaal thee met elkaar. Maar de ideale wereld bestaat nu eenmaal niet.

Ik draag geen aap op mijn schouder vanwege dit metaal.
Hebben wij dan een vrije keus daarin?
Niet echt, want wij bepalen niet welke grondstoffen zij gebruiken.
Nou heb je vast wel milieubewuste smartphones, maar dat is geen Samsung s9 of Apple IPhone bv, die bijna iedereen wilt hebben.

Beter gaan die bedrijven wat meer voor de mensen doen en veiligheid, kost iets meer, dan maar een iets mindere marge of als het perse moet de prijs een klein beetje omhoog.
Ik zelf ben best bereid om evt een iets hogere prijs te betalen voor een "betere wereld" .

Edit

Nou zijn refurbished of tweedehands toestellen nog beter om te gebruiken.
Bespaar helemaal het milieu en arbeid uit.
Maar dat lost niet het uiteindelijke probleem op.

[Reactie gewijzigd door michael3 op 14 maart 2018 07:43]

Op de diverse klachtenfora zie je dan weer flink wat klachten over refurbished producten langskomen. Dus ook niet zaligmakend.
Want het is voor de mensen daar beter als de economie ook lekker plat gegooid wordt?
Dat is idd een goede vraag, wat is beter en wat is moralistisch gezien beter. Moet je uitbuiting daar no 20 jaar laten doorgaan of moet je de boel platgooien en hopen dat het over 5 jaar beter is. Probleem is dat beide mogelijk zijn alleen de uitkomst ongewis is.

Kijk je naar Irak, Libië, daar was het volk volgens de USA slecht af met een Dictator, dus deze moest weg, is het er honderdduizenden doden vooral burgers nu beter op geworden ?

Kongo is en blijft ook een broeinest van onrust en het is idd de vraag wat moet je er aan doen om het beter te maken en betekend dan maar geen zaken doen dat het beter zal worden ?
Kongo is en blijft ook een broeinest van onrust en het is idd de vraag wat moet je er aan doen om het beter te maken en betekend dan maar geen zaken doen dat het beter zal worden ?
Wat dacht je van met rust laten? En dan wel 2 kanten op. Wij halen daar geen grondstoffen ( of alleen als het eerlijk gaat, anders stort hun economie in. ) Maar dus ook als ze daar elkaar hersens inslaan. Laat die mensen daar lekker hun eigen gang gaan. Van onze "hulp" is het volgens mij nooit echt beter geworden. Ze worden alleen maar uitgebuit en zodra er niks meer te halen valt, wordt het land leeg en in de ellende achtergelaten.
Zal niet werken, zolang er geld valt te verdienen met iets, zal het iets altijd mensen aantrekken. Goede en slechte mensen...
Nee, het is een oorlogsgebied omdat er in een onstabiele omgeving iets waardevols is te vinden waar mensen hun vlaggetje in willen steken en de baas over willen spelen.
Ik vrees dat dat een droom is, grote bedrijven lachen om werknemers in arme landen die toch niks te besteden hebben en amper rechten. Voor hun is dat ook mooi, geen controversie, geen negatief nieuws en dus geen probleem. Behalve als er opeens een hele hoop omkomen.
De woorden "lachen om" vind ik stemming-makerij. Want zulke grote bedrijven hebben geen moedwillige kwade intenties: dit is gewoon onderdeel van de handel. Ethisch gezien is armoede een lastig vraagstuk.
Een leefbaar loon is hierop het antwoord. Producenten die in hun héle keten een leefbaar loon garanderen, zouden bij mij als consument een grote streep vóór hebben. Apple dus absoluut niet.
Tuurlijk. En als de die bedrijven de mogelijkheid hebben om een dollar extra te geven aan werknemers of te besparen voor extra winst, dan doet elk bedrijf uiteraard zonder te morren het meest ethische.

Als er wel zo'n bedrijf zou bestaan zou het bij mij overigens ook een zware streep voor hebben :)
Je hebt gelijk. Dit bedoelde ik met mijn stelling dat het onderdeel is van de handel. Het lastige is dat er genoeg arme mensen zijn die voor een hongerloontje aan het werk gaan. Dit is geen "vrije keuze" maar toch is het een keuze.
Geen moedwillig kwade intenties, wow dat klink mooi.
De werkelijkheid is dat die bedrijven winst moeten maken, minder winst betekend graaiende speculanten die gaan zeuren, beurskoers omlaag, medewerkers die hun optiepakketten in waarde zien dalen dus er moet winst gemaakt worden en ja dan boeit het weinig hoe voor de meeste van dit soort grote bedrijven.

Leg jij je aandeelshouders maar een uit dat wij apple nu dit jaar 5 miljard minder verdienen omdat we werknemers in China beter betalen, we zorgen voor eerlijke edelmetalen. Dan wordt je als apple gewoon keihard afgestraft. De vraag is echter zou men het wel doen dan moeten er meer volgen en wordt de spiraal doorbroken. Maar goed dat is wishfull thinking.
Ja, er moet winst gemaakt worden. Waar doe je het anders voor? Helemaal eens met de stappen die Samsung zet.

Het perspectief wat je schetst staat bol van perverse prikkels waarvan wordt gezegd dat dit de kredietcrisis en klimaatcrisis veroorzaken. Dit maakt ook niet uit, want voor dit systeem is op politiek niveau gekozen. Mooi offtopic bruggetje naar de gemeenteraadsverkiezingen. :)
Natuurlijk moet er winst gemaakt worden, maar doe je het alleen daarvoor ?

Er zijn voldoende bedrijven die winst maken maar sociaal bezig zijn, die bedrijven doen wat voor de maatschappij. Sommige pensioenfondsen staan onder druk en beleggen niet meer in bedrijven die wapens maken.

Dan zijn er bedrijven waar het idd alleen om de winst gaat, maximale winst en vooral geen belasting betalen via allerlei trucjes. Die bedrijven zijn asociaal bezig.Apple is dat zoals vele anderen ook een mooi voorbeeld van.
Ik heb bij grote en kleine bedrijven gewerkt en ik moet toch concluderen dat grote bedrijven maatschappelijk gezien verantwoorder bezig zijn dan kleine bedrijven.
Overleggen is stap 1. Goed bezig Samsung. Als de rest van de miners ook gaan overleggen en eerlijke betalingen aan de werkers overhandigen over de hele wereld zal bloed noch traan Meer waard zijn dan de dollar/euro/vulin

[Reactie gewijzigd door Sayko op 13 maart 2018 21:12]

Er wordt overlegd over leveringszekerheid, wie heeft het over werknemersbetalingen ?
Nou ja, een vaste afnemer betekent natuurlijk ook vaste inkomsten. Dan zou er meer over kunnen blijven voor PBM's, alhoewel ik er weinig hoop voor heb.
De ervaring van arbeiders.

https://nl.glassdoor.be/R...P-R-L-Reviews-E426456.htm


Hierbij, “bevestigd”.

[Reactie gewijzigd door thecrazygun11 op 14 maart 2018 11:54]

4 reviews waarvan 2 toch redelijk positief is nou niet echt “bevestiging”
Geologist, Management gaan geen kobalt gaan mijnen.
De geologist is juist degene die zegt:

Aanbevolen
Open management, Very convenient working culture, great chairman.
Laten we het zo stellen: de salaris van die mijnwerkers zijn níét verdrievoudigd. :Y)
De politieke situatie is daar ook zo stabiel...

Hopelijk is het geen bloedcoltan. Deze winning is een van de dingen die de gruwlijke oorlog daar draaiend houdt.

Ed: coltan en kobalt hebben geen direct verband. Maar ja de verhalen van Coltan kennend houd ik mijn hart vast..

[Reactie gewijzigd door Schrudde op 14 maart 2018 07:26]

er zijn in zwart afrika en bij uitbreiding de laatste 10 jaar ook in noord-afrika amper nog stabiele politieke situaties omdat er nog altijd geen welvaart is zoals in andere werelddelen, waardoor tribes blijven doen wat ze al duizenden jaren doen.
Welvaart moet ergens van komen. De onstabiele landen (zowel in Afrika als bv. Latijns-Amerika) zijn vaak landen met een grote bodemrijkdom (olie, bepaalde metalen of mineralen).

Zolang buitenlandse conglomeraten Afrika leeghalen ga je inderdaad geen stabiliteit (én welvaart) krijgen. De bodemrijkdommen zijn eerder een vloek dan een zegen voor Afrika.
Denk niet dat het alleen aan de welvaart ligt.
Aan al het Afrikaanse coltan kleeft bloed. Het is nu eenmaal zo. Consumenten kunnen er niet veel aan doen. Of je moet alles met een accu weigeren. Kijken wat een embargo door 1 tweaker aan de situatie verandert. Niet veel denk ik. De meesten zullen niet eens weten over het hoe en wat met coltan.
Onderhandeld =lees koopt de boel om zodat hun iig verzekerd zijn van leveringen...
Dat heet zakendoen. Niet echt veel bijzonders aan. De andere fabrikanten van batterijen zullen hetzelfde doen neem ik aan.

En dat er in dat land veel fout is kun je de batterijfabrikanten niet kwalijk nemen. Ze zorgen voor inkomsten en werkgelegenheid. Je kunt ze moeilijk verantwoordelijk stellen voor corruptie en wantoestanden.

Stel dat ze allemaal geen cobalt meer zouden kopen. Dan staat de wereld stil in no time.
Stel dat ze allemaal geen cobalt meer zouden kopen. Dan staat de wereld stil in no time.
Vroeger zei men hetzelfde ook van peper, thee, tulpen en koffie... Gewoon zakendoen prima maar we mogen toch best eisen stellen als we een beetje maatschappelijk verantwoord willen ondernemen?

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 14 maart 2018 02:24]

En wat is daar nu anders aan dan? Net alsof koffie nu eerlijk verkregen wordt en het boertje van alle merken een dik salaris binnenharkt?
Nou ja nu krijgt de lokale feitelijke chief geld ipv kralen en spiegels.
En zo wordt het hele continent leeg geroofd wat eigenlijk aan de bevolking zou moet toebehoren maar met corrupte regeringen die instant worden gehouden door westerse bedrijven en regeringen is daar alles mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 13 maart 2018 21:11]

Wat moet de lokale bevolking met een voorraad kobalt anders dan het te verkopen, zoals ze nu doen?
Zelf kunnen ze er niets mee, het logische zou zijn het aan bedrijven te verkopen.
Dat dat in de praktijk betekent dat de opbrengst naar de 5% van de bevolking aldaar gaat, is niet op het bordje van "westerse bedrijven" te leggen (voor zover Samsung al westers is).
Net zoals vrijwel het het continent besloten heeft in ruil voor aanleg van wegen en andere infrastructuur Chinese bedrijven rechten te geven voor het ontginnen van allerlei mineralen om op korte termijn wat te verdienen.
Al die losstaande zaken die je benoemt zijn allemaal waar, maar het maakt de uitkomst niet minder schrijnend. Congo is het rijkste land ter wereld in bodemschatten, en komt uiteindelijk uit op het zijn van een van de armste landen ter wereld.

De schuldvraag is zeer complex, er is heel erg veel misgegaan.
Dan kun je toch alleen maar concluderen dat die regering enorm zit te suffen, of uit is op korte-termijn winst (hoogstwaarschijnlijk steekpenningen).
Die regering kan afdwingen dat er een minimumleeftijd is om te werken, een minimumjeugdloon, een minimum volwassenenloon, opstellen en controleren van veilige arbeidsomstandigheden (zoals onze ARBO), exportbelasting, omzetbelasting, etc
Arbeiders die een redelijk loon krijgen die kunnen hun kinderen naar school sturen, huizen huren of bouwen, inboedel kopen, dat trekt de levensstandaard van die hele regio en het land op.
Als je ziet hoe de farmaceutische industrie schaarse en nieuwe medicijnen uitmelkt, dan kan Congo dat toch ook doen en het hele land er van laten profiteren?
De Congo historie en politiek is extreem complex. Uiteraard is wat je stelt de gewenste uitkomst, maar er zullen vele barrieres zijn waarom dit toch niet gebeurd. Alhoewel ik geen expert ben (wel een paar boeken gelezen over Congo) is een deel van de verklaring tribalism. Onder koloniaal bewind is het land opgetekend in vakjes en groepjes, waar het voorheen meer een brei was. Die cultuur van labels en vakjes en groepjes zijn mensen als hun identiteit gaan zien, waardoor net na de onafhankelijkheid er ineens tig groepen lijnrecht tegenover elkaar stonden.

Buiten dat zijn functionarissen in arme landen gevoelig voor omkoping, het is lastig dat te doorbreken.
Het hangt sterk van de lokale bevolking af. Aziatische landen waren 60 jaar geleden ook allemaal straatarm, maar door hard te werken en veel belang aan scholing te hechten hebben die zich er in 2 generaties bovenop gewerkt en sommigen zijn nu zelfs gemiddeld rijker dan wij in Europa. Maar ja, daar heb je wel hersens en de wil om je te verbeteren voor nodig, ik zie weinig hoop voor Afrika.
Vorig jaar ook een aflevering van andere tijden gekeken over Rhodesie en dan weet je dat het daar op dat hele continent niks word zolang er niet iemand is die duidelijk de touwtjes in handen heeft en er figuurlijk (en misschien ook wel een beetje letterlijk) de zweep erover gooit.

Dan zie je een land helemaal opgebouwd door blanke boeren, goede gezondheidszorg, iedereen naar school en over het algemeen een fatsoenlijke stand van leven.

Originele bevolking denkt dat ze het ook makkelijk zelf kunnen en dan zie je het gewoon fout gaan. Overal van die schreeuwende big momma's, olietonnen waarin een of andere prut word gekookt op de farm waar ze net de blanke vanaf hebben geschopt. Vervolgens is er een paar jaar later nergens meer wat van over want boeren is nou eenmaal meer dan wat zaadjes strooien en vervolgens om je kont gaan zitten wachten.

Maargoed dat is in Afrika nog nooit doorgedrongen en daarom denk ik dat het op dat hele continent ook nooit wat zal worden. Ze zijn alleen maar met zichzelf bezig.
Nee hoor de mensen die bij de overheid werken en worden omgekocht worden er rijk van maar daar blijft de rijkdom hangen.
Het is absoluut complex, maar constant de vinger naar "het westen" is mijns inziens niet anders dan een misplaatst schuldgevoel.

Ja, de rest van de wereld heeft een dikke vinger in de pap gehad in vrijwel het hele continent, maar al jaren hebben ze nu zelf de touwtjes in handen en maken de meeste er een zooitje van.

De schuld geven aan het westen voor de hedendaagse zooi is simpelweg onjuist.
Rijkdom wordt verkregen door toevoegen van waarde. Iets uit de grond halen en doorverkopen hoort daar neit echt bij. Simpel voorbeeld: een zak meel, een beetje zout en gist hebben weinig waarde. De vakkennis van de bakker zorgt er voor dat zoiets in een brood van 3 euro verandert. Hetzelfde met kobalt en andere grondstoffen. Het materiaal op zich is niks waard. Het krijgt pas waarde als het toegepast wordt in producten (= toevoegen van de vakkennis van productontwikkelaars).

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 14 maart 2018 11:47]

"Rijkdom wordt verkregen door toevoegen van waarde. Iets uit de grond halen en doorverkopen hoort daar neit echt bij."

Nogal onzin wanneer het aankomt op natuurlijke bronnen die van zichzelf een hoge waarde hebben.
De schuldvraag is zeer complex, er is heel erg veel misgegaan.
Zeker, maar aan de basis ligt het feit dat hun eigen regeringen totaal inadequaat, corrupt en zelfzuchtig is. Dat is hun eigen rotzooi om op te ruimen, zolang dat niet gebeurt zullen commerciële partijen deals kunnen sluiten die immoreel zijn.

Niet dat Samsung dat hier doet trouwens. Daar is gewoon geen enkele aanwijzing voor. Dit soort deals maakt Albert Heijn met boeren, maak jij met je stroomleverancier etc. Snap absoluut niet waarom dit nieuws is.
Geen Belg?Als je een beetje de geschiedenis kent van Congo weet je dat het niks zal worden.Sinds Kabila aan de macht is had je al daar Chinezen.Dit land wordt al bijna 150 jaar leeg geroofd ,eerst voor zijn rubber daarna de rest.De eerste atoombom is gemaakt van uranium uit Congo geleverd door België.
Nog een artikel wel van 2008 https://www.hln.be/nieuws...ngolese-top-aan~ab376ac0/ .Maar zoals men weet dat België ieder jaar een nieuwe zending van minister stuurt om Kabila op zijn vingers te tikken weet je dat het niet veel of traag veranderd .Het is steeds wachten op de zoveelste missies van Belgische para's daar.
Een goede film hierover https://www.cinenews.be/nl/films/katanga-business/ .
Inderdaad geen Belg, maar zowel op de hoogte van de geschiedenis, als regelmatig in Afrika te vinden.
En ik zeg niet dat de wereld geen hand gehad heeft in de geschiedenis van het continent Afrika, maar wel dat altijd daarnaar wijzen, de grove misdaden een tekortkomingen van de lokale bevolking en overheid reduceert tot een logisch gevolg, wat absoluut niet zo is.
Kijk simpelweg naar het buurland van Congo, Rwanda. Ook daar hebben de Belgen huishouden wat uiteindelijk leidde tot de genocide (waarbij ik ook niet de gehele schuld bij "het westen" leeg, maar ook zeker bij verschillende belanghebbenden aldaar).
Echter als je ziet hoe dat land de uitdaging opgepakt heeft en hoe het nu floreert, vraag je je af wat het verschil is.
Elke keer dat ik daar ben, verbaas ik me over hoe netjes alles daar nu in elkaar zit en hoe anders de instelling is van de bevolking i.t.t. de buurlanden (zoals Congo of Burundi, waar een halve burgeroorlog dreigt).
Het kan dus wel, mits de overheid aldaar niet vol zit met corrupte lieden, ze hun ziel niet verkopen aan allerlei (buitenlandse) bedrijven (wat ook steeds meer in Rwanda gebeurd helaas).
Probleem is het gaat niet naar de bevolking. Als dat aangepakt wordt. Is het een stuk beter voor hun.
En koop jij dan minder telefoons etc omdat je dit weet?
Nee omdat het onmogelijk is want dan zou ik mijn identiteitskaart moeten weigeren maar dan ben ik strafbaar .
Dat moet toch alleen bij nieuwe simkaarten, niet smartphone(accu)s?
Al vind ikzelf het een goede zaak als mensen om wat voor (ongeldige) reden dan ook, minder nieuwe telefoons kopen.
Gaat het hier dan anders met het gas? De mensen in Groningen denken daar anders over.
Congoleze..? Is dat de naam van een bedrijf of organisatie of begrijp ik het verkeerd?

Ik lees het dus verkeerd |:( Al is ‘Congolese’ met een ‘s’...

[Reactie gewijzigd door Xprezzi op 13 maart 2018 21:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*