Apple wil in 2025 alleen nog gerecycled kobalt in iPhones en Macbooks gebruiken

Apple wil vanaf 2025 al zijn apparaten voorzien van accu's die van gerecycled kobalt zijn gemaakt. Nu is dat nog ruwweg een kwart, zegt het bedrijf, maar het aandeel hergebruikt kobalt stijgt. Ook andere gebruikte materialen moeten hergebruikt worden.

Apple schrijft dat het die deadline voor 2025 stelt. Alle kobalt die het bedrijf dan in iPhones, iPads en Apple Watches, maar ook Macbooks wil gebruiken moet van honderd procent gerecycled kobalt zijn. Dat kobalt zit in de accu's van de apparaten, die Apple voor het overgrote merendeel zelf ontwerpt.

Het bedrijf wil daarnaast alle magneten in de apparaten maken van gerecyclede zeldzame aardmetalen. Ook pcb's moeten worden gemaakt met hergebruikt materiaal, zoals tin voor gesoldeerde onderdelen en goud. Dat moet tegen 2025 ook volledig hergebruikt materiaal zijn.

In 2022 was ongeveer van kwart van alle kobalt dat Apple gebruikte gerecycled. In 2021 was dat nog dertien procent, zegt het bedrijf. Apple zegt dat het in 2030 circulair wil zijn en deze stap is daar een belangrijke in. Tegelijk krijgt het bedrijf ook wel kritiek dat het aan greenwashing doet, bijvoorbeeld door bij iPhones geen oplader meer mee te leveren. Critici zeggen dat Apple dat vooral doet om geld te verdienen aan de verkoop van opladers.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

13-04-2023 • 20:39

204

Reacties (190)

Sorteer op:

Weergave:

Hoewel ik weinig vertrouwen heb in de groene intenties van Apple (het willens en wetens vernietigen in plaats van refurbishen van prima apparatuur zegt genoeg), is dit toch een hele goede ontwikkeling. Kobalt en veel andere metalen worden gewonnen in mijnen waar mensenrechten en gezondheid niet bepaald prioriteit hebben. Een goed recyclingsysteem kan daar druk op zetten, want als er "lief" kobalt op de markt is, kunnen bedrijven beter worden aangesproken op waar ze hun spul vandaan halen.
Ik snap je scepsis ten opzichte van Apple wel. Echter, je reactie deed me denken aan wat Apple "nog meer" doet in de recycle hoek (in vergelijking met andere fabrikanten). Ze hebben namelijk meerdere "Daisy" robots die een volledige iPhone in een aantal minuten uit elkaar kunnen schroeven, en de componenten dus vrij gemakkelijk opnieuw kunnen gebruiken.
Fun Fact, een van deze robots staat in Breda!
Hoeveel Daisy bots hebben ze? Hoeveel iphones verdwijnen in de prullenbak omdat ze niet simpel en kosteneffectief gerepareerd kunnen worden? Hoe duur is een glasplaat? Hoeveel glas versplinterd door een achterlijk ontwerp met o zo mooie ronde, maar tere, randjes? Ze maken her zo moeilijk mogelijk om je iphone zelfs maar open te maken. Nee, ze zijn totaal niet groen. Op laptop gebied ook. Alles zit zo in elkaar dat het niet uit elkaar kan en ook niet uitgebreid/vervangen kan worden op een normale wijze. Het is een toneelstukje voor de bühne. Batterijtje vervangen in iWatch? 100 euro. Hergebruiken tweede leven wordt niet gewaardeerd bij Apple.
> Hoeveel Daisy bots hebben ze?
Twee, een in Texas en een in Nederland.

> Hoeveel iphones verdwijnen in de prullenbak omdat ze niet simpel en kosteneffectief gerepareerd kunnen worden?
Geen, het is de verantwoordelijkheid van de consument dat je die dus inlevert bij Apple, als je je iPhone bij het restafval gooit ben je opzich deel van het probleem.

Hoe duur is een glasplaat? Hoeveel glas versplinterd door een achterlijk ontwerp met o zo mooie ronde, maar tere, randjes?
Vind ik lastig te beantwoorden, maar ik denk dat je hier wel een antwoord op kunt vinden. Al hebben tegenwoordig bijna alle smartphones "achterlijke mooie rondje tere randjes" ;)

Ze maken her zo moeilijk mogelijk om je iphone zelfs maar open te maken. Nee, ze zijn totaal niet groen. Op laptop gebied ook. Alles zit zo in elkaar dat het niet uit elkaar kan en ook niet uitgebreid/vervangen kan worden op een normale wijze.
Dat is een manier om het te zien. Ik heb persoonlijk geen iPhone maar ik denk dat producten als laptops en smartphones er baat bij hebben dat de boel stevig verlijmd zit (ook al gaat dit ten koste van uitbreidbaarheid door de consument). Het zijn gebruiksvoorwerpen die onderhevig zijn aan allerlei krachten door de dagen/jaren heen, bijna ieder schuifje of klepje dat je toevoegt is een potentiele bron voor kortsluiting, doe die kans maal het productievolume van de gemiddelde iPhone en ik snap de afweging die gemaakt wordt om het aantal aansluitingen en bewegende delen te minimalisren. Maargoed dat is mijn mening...

Het is een toneelstukje voor de bühne.
Vind ik een lastige conclusie, het is wel een bijzonder uitgebreid toneelstukje. Persoonlijk koop ik liever bij een bedrijf dat de moeite steekt in het kwantificeren van hun impact en een manieren aanbied om consumenten aan te moedigen hun gebruikte producten weer terug te voeren naar hun (waardevolle) grondstoffen, dan krampachtig vast te houden aan ideen van "repareerbaarheid" voor een selecte groep consumenten in een productgroep waar diezelfde repareerbaarheid juist de levensduur van die prodcuten schaadt.
Misschien is dat wel het lastige bij Apple. Ze hebben overduidelijk de beste positie voor recycling, de beste technologie, en meer dan genoeg geld om hier programma's voor op te zetten, en toch kiezen ze ervoor om werkende apparatuur te slopen.

Oneplus doet bijvoorbeeld niet eens een poging om groen te zijn, maar profileert zich dan ook niet als een groen merk. Als je reclame maakt met hoe groen je wel niet bent, houdt het dan niet bij een enkel programma dat leuk in de advertenties staat, maak het dan onderdeel van je bedrijfscultuur, anders voelt het zo leeg.

Hoe dan ook een hele mooie zet van Apple. Ik hoop dat dit de directe concurrentie (Google, Samsung) aanzet om soortgelijke plannen uit te brengen.
Niet om het voor Apple op te nemen, maar groen zijn is natuurlijk een grot schaal. Het lijkt me vrij lastig om groen te zijn terwijl je wel produceert en soms kosten effectief wilt zijn.
Categorie: het kan veel beter maar ze zijn ook wel goed bezig.
In 2017 kwam Apple als een-na-groenste speler uit de bus in een onderzoek van de Amerikaanse tak van Greenpeace, vlak achter Fairphone.
Op sociale media wordt GroenLinks-leider Jesse Klaver ervan beschuldigd rond te rijden in een ‘benzineslurpende BMW’. Als bewijs bevatten veel berichten een foto van Klaver op de achterbank van een auto. Die auto is echter geen BMW. Bovendien is het niet Klavers auto: hij bezit sinds 2019 geen auto meer.
https://nieuwscheckers.nl...-bmw-hij-heeft-geen-auto/
Daar gaan we weer: iemand die emoticons heeft uitgeschakeld of niet begrijpt. “:P” betekent dat het een grapje is.
Ieder grapje is (technisch) een onwaarheid, maar niet iedere onwaarheid is daarmee een grap. Ongeacht het aantal smileys.

Om een grap te snappen, moet je ook weten *dat* het onwaar is.

De meesten zullen geen flauw idee hebben wat voor auto’s de verschillende fractievoorzitters rijden.

“Waarom kon Caroline van der Plas niet naar het werkbezoek? Ze kon haar tractor nergens parkeren!”

“Waarom raakt Jesse Klaver verdwaald bij het stoplicht? Hij gaat bij groen links!”

zijn grappen.

Wat jij plaatst is een beschuldiging van hypocrisie. Die niet eens blijkt te kloppen.
Drink jij azijn op feestjes?
Nee, jij?

Maar reageren op jouw feestjes de mensen vriendelijk als je random valse beschuldigingen uit en ze daarna beledigd?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 juli 2024 22:33]

Zo kan je ook over de bus denken; regelmatig ben ik de enige passagier. Een personen auto zo beter voor het milieu zijn…. Maar ja
Wat een grap. Nog geen deuk in een pakje boter. Laat ons gewoon onze eigen devices repareren in plaats van door Apple geforceerde vervanging.
Je kan je apparaat toch laten repareren als je wilt? Niemand verplicht je om je telefoon te vervangen als je luidspreker kapot is (ik verzin maar wat)

Het feit dat het niet op de manier kan die jij wilt betekent niet dat je je apparaat geforceerd moet vervangen?

N.b. Ik zeg nadrukkelijk niet dat ik het eens ben met de methodes hoe Apple werkt met betrekking tot reparaties.
Ja, voor de hoofdprijs en alleen bij Apple gecertificeerde bedrijven met Apple originele onderdelen. Oh en vergeet niet dat je kritieke functies waar je voor betaald hebt kwijt raakt als de telefoon het nieuwe onderdeel niet herkent.
Klopt allemaal.
Je hebt dus een keus. Je kan hem of laten repareren met originele onderdelen door gecertificeerde mensen of vervangen. Je wist niet verplicht hem te vervangen. Je krijgt alleen niet de keus om alternatieve onderdelen te gebruiken door het reparatie-winkeltje om de hoek.

En nogmaals. Ik ben het ook niet eens met hun methodes, maar je statement geforceerd vervangen klopt niet.
Telefoon valt nog mee idd.
Maar een macbook waarvan, bijna alles behalve de accu, kapot is, kun je financieel op geen enkelen manier verantwoorden om te repareren. Puur omdat alles op elkaar gesoldeerd zit.
Ja, dat is wel een ding.
Wat vragen ze daarvoor? Effectief altijd een moederbord met alles vervangen?
Scherm is vanaf 800 euro afhankelijk van model.
De rest is allemaal compleet moederboard, dat begint bij 1300 afhankelijk van model.
Maar ja als je een dikke cto uitvoering hebt kan dat enorm oplopen.

Buiten garantie, en dus leeftijd van 2 jaar, is hij dus financieel afgeschreven als er ook maar 1 ding stuk gaat op het logicboard. Scherm hangt af van welke uitvoering je hebt of het de moeite is. Maar veel mensen zullen zelfs voor een machine van 3500 euro van 2 jaar geen 800 euro of meer in een reparatie steken.

Accu is nog wel redelijk, en er zijn daarin ook nog wel wat alternatieven hier en daar.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 27 juli 2024 22:33]

Je kan je apparaat toch laten repareren als je wilt? Niemand verplicht je om je telefoon te vervangen als je luidspreker kapot is (ik verzin maar wat)
Apple doet dat precies wel: in nieuwe iphone modellen heeft (bijna) ieder onderdeel een code waardoor het alleen in die individuele iphone werkt. Zou kunnen dat de luidspreker een uitzondering is, maar camera of scherm overzetten kan je vergeten.
Het klopt inderdaad dat er een aantal onderdelen zijn die 'hard' aan het apparaat gekoppeld zijn. Dit zijn zover ik weet, alleen de onderdelen die iets te maken hebben met de beveiliging van het apparaat. De camera zorgt voor Face ID (de camera-module doet in haar chip de magie daar omheen. Dus de gezichtsanalyse met die stipjes). Het is dan wenselijk dat de camera daadwerkelijk een vertrouwd apparaat is.
Het scherm als dat ook zo is (ik spreek je niet tegen) zou ik geen goede reden voor kunnen bedenken. Misschien dat ie stipjes-projector (ben even kwijt hoe dat heet. Die maakt in elk geval een diepteanalyse van je gezicht om voorkomen dat je met een foto/filmpje werkt) in het scherm zit? Al lijkt het me logischer dat die aan de camera vast zit.

Het is juist van belang dat die onderdelen niet zomaar met 'gehackte' derdepartijonderdelen of zelfs van een andere telefoon verwisseld kunnen worden.

Als ze het ook zouden doen met de luidspreker zou ik dat inderdaad wel heel raar vinden.
Hack dmv hardware vervangen bij reparatie is wel een heel erg theoretische aanvalsvector waar de gewone consument niets mee te maken heeft. En de paar doelwitten die er wel mee te maken zouden kunnen hebben, kunnen simpelweg niet hun phone later repareren maar een vervanger aanschaffen.
Het voornaamste effect van Apple's benadering is dat het onmogelijk is om die iphones te repareren.
Zelfs als je jouw apparaat zelf kan repareren is er uiteindelijk een einde aan de levensduur. Dat is het moment dat recyclen alsnog belangrijk is. Dit initiatief van Apple gaat om dat moment, het moment dat een telefoon afgedankt wordt.
Bovendien, ook bij repareren is recyclen belangrijk. Als jij zelf een onderdeel vervangt waar kobalt inzit, dan verdwijnt die kobalt in het gewone afval. Daar moet ook een oplossing voor komen.
Als het dusdanig principieel is voor mensen, dan zullen ze toch geen iPhone meer kopen?

Het internet barst van voorbeelden waarbij een hele telefoon geschrapt moest worden vanwege een klein defect. Maar voor elke voorbeeld heb je waarschijnlijk honderden, duizenden mensen die niets op internet plaatsen maar nog wel een 4-8 jaar oude iphone gebruiken.

Wat ik wil zeggen is dat er onder de streep bij Apple producten heel veel re-use, refurbish, repair, en recycle is.

Nu pakt Apple een groter (ander) uitdaging direct bij de bron aan, voor alle toekomstige producten (!). Self repair zal in verhouding altijd marginaal bijdragen aan “wereld verbetering”. Hopelijk lukt het ze om een cradle-to-cradle principe te behalen.
Iedereen met twee linker handen kan een Apple repareren, maar niemand is dom om dat te doen binnen de garantie.
Het gaat om buiten de garantie. Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen (evt. met hulp van technisch aangelegd familielid) best zelf hun telefoon kunnen repareren, mits daar rekening mee is gehouden in het design. Voor laptops geldt dit nog sterker, probeer maar eens een macbook te rapareren waarvan alle onderdelen aan het moederbord zijn gesoldeerd en de meeste componenten zoals geheugen en SSD niet standaard zijn. Ik kon mijn MSI uit 2017 een tweede leven geven omdat ik zelf de SSD, geheugen en belangrijkste de batterij zelf kon vervangen. Enige wat ik nodig had was hulp van een korte youtube video en een schroevendraaier. Orginele batterij kon ik bestellen bij MSI zelf, SSD en geheugen heb ik zelf uitgekozen. Echt fantastisch, super blij mee.
Doe gemiddeld 6 jaar met een Apple product. Als een product kapot ging binnen de 2 jaar garantie kon ik die laten repareren gratis of werd die vervangen. Zelfs producten die na 2 jaar kapot gaan dmv een productie fout kun je gratis laten vervangen door een ander.
iMac kon ik SSD vervangen, kon ik geheugen vervangen, cooler vervangen etc.... Dan wel met Apple onderdelen of onderdelen gemaakt door een ander bedrijf. Macbook en MacBook Pro idem geheugen vervangen, HDD vervangen door SSD en ik kan nog wel even door gaan. Mac Pro idem, iPhone idem en ga zo maar door.
Er is een ontwikkeling waar het ons moeilijk werd gemaakt om bepaalde onderdelen te vervangen zoals bijv de vinger afdruk module van een iPhone en er zijn andere onderdelen nu nog moeilijk of niet te vervangen.
Maar laten we eens kijken naar de apparaten en onderdelen die Apple maakt en de ontwikkeling van die apparaten en onderdelen voor wie zij die apparaten en onderdelen maakt. Niet voor Samsung, niet voor Google, niet voor MSI etc.. Kijk eens naar de nieuwe processor M en de manier waarop zij dit product ontwikkelen en maken en de onderdelen die er voor nodig zijn om dit product goed te kunnen laten werken.
Dat ze dan geen rekening houden met Stefan en andere mensen die zelf graag hun spullen willen kunnen repareren okay het zij zo.
Ja mooi verhaal maar dit gaat om reparatie buiten de garantie.
Ja dus dat kan je afhankelijk van je eigen kennis en kundigheid.
Niet bij apple producten, daar zit alles vastgesoldeerd / vastgelijmd, aan elkaar gemaakt met niet standaard schroeven, componenten die niet meer herken worden en ga zo maar door
Ja dan heb je dus meer kennis en kundigheid nodig om het te repareren.
Welke niet nodig is als apple gewoon fatsoenlijk een apparaat ontwerpt, maar daar is het te beroerd voor.
Vreemd dat ze dan toch zoveel geld verdienen op de producten die ze maken en dat de producten toch van een bepaalde kwaliteit zijn die langer mee gaan dan welk ander product in die categorie en natuurlijk dat veel mensen zijn die Apple producten gebruiken.
Het is een statussymbool voor a-technische mensen zoals hipsters en influencers, vandaar de populariteit.
Tuurlijk wel, voor een laadpoortje vervangen was ik meer dan 2 weken men mobiel kwijt, moest em er zelfs voor resetten. Allemaal Apple gejank in hun pleuris winkels met neppe Apple fans. Volgende keer ookal in de garantie gaat ie gewoon naar de telefoon turk om de hoek. wmb terug naar de nokia 3310, dit is geen sarcasme, beetje woede wel.

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 27 juli 2024 22:33]

Wat voor apple? Iphone heb je het dan over? Ga maar eens wat fixen aan een mac. Ik wens je succes
Ik snap niet echt wat je probeert te zeggen.
Geen emotie hier hoor, alleen passie voor goede technologie.
Apple heeft eigenlijk helemaal geen groene intenties, maar het doet vooral aan Window-washing. Het is gewoon een goed verkoop praatje en gerecyclede kobalt is goedkoper dan nieuwe.
Lithium is ook te recyclen, maar dat is een lastig en duur proces. Gerecyclede lithium is daarom ook bijna twee keer zo duur als het kopen van verse lithium uit China. Als Apple echt groen bezig wil zijn, dan gebruiken ze ook gerecyclede lithium. Dat doen ze (uit kosten overwegingen) niet, dus zwijgen ze daarover.
gerecyclede kobalt is goedkoper dan nieuwe
Is dat zo? Waarom gebruiken andere fabrikanten het dan niet ook? Is er te weinig voor handen? Of doen veel bedrijven dat al wel, maar zonder bombarie?

Hoe dan ook, dat Apple deze ambitie uitspreekt is positief, omdat (gek genoeg) daardoor gerecycled kobalt waardevoller (duurder) wordt: er komt meer vraag naar, waardoor het meer oplevert en waardoor er dus (meestal) meer geld voor gevraagd kan worden door bedrijven die gerecycled kobalt winnen uit gebruikte apparaten.

Hoe meer geld naar dat soort bedrijven gaat, hoe meer stimulans het zal bieden voor de keten om te recyclen. Er komen wellicht meer inleverpunten (die in Nederland wel erg veel te vinden zijn, maar in andere landen lang niet altijd).

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 27 juli 2024 22:33]

De hoeveelheid gerecyclede kobalt is inderdaad nog beperkt, maar aan de andere kant maakt het veel bedrijven ook niet uit waar de kobalt vandaan komt. Een betrouwbare aanvoer is vaak het belangrijkst en gerecyclede kobalt komt een beetje met golfbewegingen.
Apple heeft een wat betere positie omdat ze zelf ook batterijen ter recycling aanbieden.

De recycling van oude accu's moet ook zeker verbeteren en zal op termijn goedkoper worden. Ook lithium is te recyclen en omdat het om elementen gaat, blijft de kwaliteit gelijk, mits ze het goed zuiver kunnen krijgen. Zodra er een regelmatige stroom accu's van EV's beschikbaar komt zal de recycling wel op gang komen. Nu is die stroom nog heel beperkt. Veel accu's krijgen nog een tweede leven ergens in het energienet.
Bij uitbreiding hebben zeer weinig bedrijven waarvan aandelen publiek verhandeld worden groene intenties; zij zijn voornamelijk bezig met het tevredenstellen van aandeelhouders. Nu heeft apple zich een ietwat "eco-friendly" imago aangemeten, waarbij klanten ook bepaalde verwachtingen hebben op dat gebied. Mochten ze dat imago schaden, leidt dat wellicht tot een daling in verkoop... en ontevreden aandeelhouders.

Er zijn zoveel stappen die ze zouden kunnen nemen om de afvalberg die ze produceren te verkleinen in plaats van te vergroenen maar die zouden wellicht hun balans in de verkeerde richting duwen. </cynism>

Kijk, mooi toch dat we weer wat vooruitgang boeken.
Dit is weer het hele, geen oortjes in de doos van een nieuwe telefoon en geen power adapter, want dat is groener gelul. Want een optie aanbieden voor zonder die meuk had ook gekund, maar het draait uiteindelijk om geld of reclame voor een ander product (earpods)
De bedoeling is goed, het effect misschien niet. Op dit moment wordt misschien maar 50% van de telefoon etc goed gerecycled. Dus als apple 100% wil gebruiken betekent dit eigenlijk dat er voor de andere minder overblijft. En het voor hun niet interessant is om hier in te investeren. Op deze manier gaan recycling bedrijven naar de grote afnemers zoals Apple toe met waarschijnlijk lage prijzen. Het zou beter zijn als voor iedereen tegen handelsprijzen grondstoffen beschikbaar zijn. Zodat juist het Recycling proces aan zich beter wordt.
Probeer je samsung telefoon maar eens in te leveren zodat deze correct wordt gerecycled. Ze pakken dat ding alleen maar aan als je tevens wat nieuws koopt. Dat terwijl ze totaal meer telefoons verkopen.

Iedereen loopt hier altijd te klagen over Apple terwijl ze het wel als beste geregeld hebben. Hetzelfde met andere merken die ten minste iets doen. Ik snap het geklaag nooit, beter iets dan niets toch?
Klinkt goed. In het verleden is uit onderzoek van Greenpeace gebleken dat Apple relatief goed scoorde als het op milieu aankomt. Ben benieuwd of er nu ook nog objectieve onderzoeken zijn ter vergelijking.

In ieder geval goede zaak dit.

Edit: Het betreft dit onderzoek uit 2017.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 27 juli 2024 22:33]

Apple wil in 2025 @Naafkap Is Apple werkelijk zo groen Zo ook het internet verteld hele andere dingen, zo ook dat gehele recycle prosses
louis rossmann die zo over de ervaringen met Apple
Apple Says no repair for you
Nu anno 2023 ik neem niets meer voor waar, het is al allemaal al naar de filistijnen.
Inmiddels staat alles in de fik of onder water en is in oorlog. Dan hebben we nog de mileu problemen uitstoot & Co Tata steel kuch kuch, mega boetes en toch gaat het gewoon door. Nu gaan we richting Elec en moet alles in 2028 E zijn? We hebben nu al een probleem met het overbelaste stroomnetwerk en infra wat het niet aankan
Moeten we dan ook, of gaan we dan ook alle kabels in het veld en in de grond vervangen? Zonnepaneel parken worden afgesloten, windmolens. Sorry maar ik voorzie nu al het probleem. Denk dat de mens nogmaals even wker geschut moet worden en dat er even een rust pauze komt voor herstel.
Wat is het volgende andoid 16 en een mobiletelefoon die je tot een A4 kan open flippen
Ook de aarde heeft rust nodig
Sinds wanneer bewerkt Tata Steel kobalt ed voor Apple. En voor u is het misschien nieuws dat Tata steel de wet overtreed maar dat is al decennia. Je moet goedzoeken maar dan zie je zelfs berichten van lang geleden.
Waar lees jij dat , ik zeg niet dat Tata Kobalt bewerkt voor Apple
Kan me herinneren dat Apple aan het "opscheppen" was over een nieuwe computers dat ze betaalde metalen hadden verwijderd uit hun "soldeer". Zij waren toen de eerste "PC fabrikant" die dat deed. Elk jaar hebben ze wel ergens een gevaarlijke stof verwijderd.
Dit nieuwsartikel komt behoorlijk snel na dit artikel. Zal er een verband zijn?
Kobalt-vrije accus is een ding. Ook voor deze small-factors. Tuurlijk nog niet zo efficient, maar Apple heeft meer dan genoeg cash om die R&D een boost te geven.

Deze doelstelling is verre van ambitieus.
In dat geval wil ik ook korting van Apple op mijn nieuwe Macbook Pro.
En waarom? Waarom zou jij een korting moeten krijgen omdat Apple gerecycleerd kobalt wil gebruiken.
Of bedoel je dat als je je MacBook inruilt voor een nieuwe - wat trouwens al kan - korting krijgt?
Critici zeggen dat Apple dat vooral doet om geld te verdienen aan de verkoop van opladers.
Asjemou, Apple die dingen doet voor het geld? Ik dacht dat het een liefdadigheidsinstelling was! :+
Waarom niet gewoon accus zonder kobalt?
GPT4 gaf volgende redenen toen ik het vroeg:

Hoge energiedichtheid: Kobalt zorgt voor een hoge energiedichtheid in de batterij, wat betekent dat het een grote hoeveelheid energie kan opslaan in een relatief klein en lichtgewicht pakket.

Stabiliteit: Kobalt verbetert de thermische en chemische stabiliteit van de batterij, waardoor het risico op oververhitting en ontbranding wordt verminderd.

Lange levensduur: Batterijen met kobalt hebben een langere levensduur en behouden hun capaciteit beter dan sommige andere typen batterijen.

Dus ik neem aan dat alvorens je op een alternatief stapt, je moet zien dat dit op grote schaal en uitgezoomd tot globale gevolgen, een verbetering is.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 27 juli 2024 22:33]

Ik vraag mij af wat ze doen met de launch van hun EV, ik vermoed water bij de wijn.

Voor de relatief kleine accu's valt er nog wel wat laag hangend fruit te plukken, maar voor de EVs zullen ze de knip moeten trekken.
Kan je dan ook je accu van de telefoon zonder moeite vervangen door een klepje open te maken om in te ruilen voor een nieuwe accu? Anders is dat hele circulair willen zijn gepraat maar onzin
Tof dat zij dit willen gaan doen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.