Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'BMW gaat zelf kobalt en lithium inkopen en leveren aan accucelproducenten'

BMW zegt dat het zelf het kobalt en lithium voor de accu's voor zijn ev's gaat inkopen bij diverse mijnen. Het bedrijf zegt dat te doen om redenen van transparantie. De fabrikant gaat de metalen leveren aan accucelproducenten waarmee het onlangs leveringsdeals heeft gesloten.

BMW zegt dat het het ruwe kobalt voor de accucelproductie rechtstreeks in mijnen in Australië en Marokko gaat inkopen en het beschikbaar zal stellen voor producenten CATL en Samsung SDI. Het Duitse autobedrijf gaat hetzelfde doen voor lithium, waarbij het onder meer gaat over lithium uit Australische mijnen. Waarschijnlijk zal BMW een deel van het benodigde lithium ook verkrijgen via het pekel van zoutmeren in het Andesgebergte, aangezien dat ook een belangrijke bron van lithium is.

In het genoemde rijtje van bronnen van kobalt ontbreekt Congo-Kinshasa. Waarschijnlijk heeft BMW dat land bewust niet genoemd. Dit Afrikaanse land levert verreweg de grootste bijdrage aan de wereldwijde kobaltproductie, maar het gaat in de Democratische Republiek Congo niet alleen om industriële mijnen. Er zijn ook nogal wat artisanale mijnen zonder toezicht, waar het voor het kobalt benodigde koper wordt gewonnen op een wijze die niet alleen gevaarlijk is voor de mijnwerkers, maar ook slecht voor het milieu.

De BMW Group zegt over te gaan tot het direct inkopen van kobalt en lithium om volledig transparant te kunnen zijn over waar de ruwe materialen voor de benodigde accu's voor zijn auto's vandaan komen. Het bedrijf zegt dat de milieustandaarden en het respect voor de mensenrechten de hoogste prioriteit hebben. BMW stelt dat de vijfde generatie van de elektrische aandrijflijnen voor zijn elektrische auto's vanaf 2021 ook geheel geproduceerd wordt zonder het gebruik van zeldzame aardmetalen.

De melding over het eigenhandig inkopen van lithium en kobalt doet BMW in het kader van deals die het bedrijf met het Chinese CATL en Samsung SDI gesloten heeft. Met CATL heeft BMW een overeenkomst gesloten met een totale waarde van 7,3 miljard euro voor de levering van accucellen, en een vergelijkbare deal van 2,9 miljard euro heeft het bedrijf met Samsung SDI gesloten. Dit moet BMW op de langere termijn verzekeren van de beschikbaarheid van voldoende accucellen voor zijn elektrische auto's.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-11-2019 • 16:32

86 Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Beetje raar vertaalt uit het originele artikel volgens mij. Ze gaan helemaal niet zelf winnen. In het originele artikel staat "The BMW Group will source the cobalt". To source is volgens mij hier aanleveren. Volgens mij hebben ze capaciteit bij bepaalde mijnen ingekocht en vervolgens tegen CATL en Samsung SDI hebben gezegd: je moet het Cobalt en dat Lithium van die specifieke leveranciers gebruiken voor onze batterijen.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Mars4i op 22 november 2019 17:43]

BMW koopt bij Glencore (Zwitsers mijnbedrijf) kobalt van de Murrrin mijn in Australië, is al oud nieuws:

https://www.bloomberg.com...ines-in-morocco-australia

Dat verkoopt BMW aan CATL Erfurt en Samsung SDI.

CATL is een Chinees bedrijf, die geven niets om mensenrechten. Dus als je daar gewoon wat batterijen koopt, is de kans groot dat het uit Congo komt. En als je bij hun batterijen zou bestellen die niet uit Congo komen, is er risico op 'sjoemel-kobalt'. Daar zit BMW niet op te wachten, dat is duidelijk.

Glencore heeft wel een bedenkelijke reputatie, maar beter dan bij CATL kopen.

Ed: De locatie in Marokko is Bou Azzer, mijnbouwbedrijf aldaar het Marokkaanse Managem, waar de koning grotendeels eigenaar van is. 4e kobalt-mijn ter wereld qua productie, een van de weinige primaire kobalt mijnen ter wereld (dus in Congo zal kobalt vaak een bijproduct zijn van een mijnen van andere elementen):

https://www.moroccoworldn...-prevent-child-labor/amp/

Daar was de situatie in 2011 nog zeer slecht.

http://www.marxist.com/morocco-cobalt-miners-struggle.htm

In 2012 werd nog buskruit ingezet tegen protesterende mijnwerkers....

http://www.marxist.com/bo...-bosses-and-the-state.htm

@SynthaxError : Bedankt, weer wat geleerd ;)

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 november 2019 12:23]

Consumenten (wij) geven ook niets om mensenrechten. Wij kopen uiteindelijk die BMW’s etc.
Goed voorbeeld is hoe wij bijvoorbeeld masaal kleding kopen elke dag die door kinder handjes in elkaar is genaaid. 0 besef bij de meeste mensen, Zolang het maar een koopje is :+
Ben je zelf weleens in een kledingfabriek geweest? Bijna alle bedrijven kopen niet in bij bedrijven die niet kunnen aantonen dat er geen kinderarbeid is. Natuurlijk lopen daar 16-jarigen rond met een vals paspoort. Maar wat is het alternatief? School kunnen ze dan niet betalen, dus dan maar werken zodat je broertje of zusje wel kan studeren. Wij noemen dat kinderarbeid, terwijl onze kinderen op die leeftijd wél mogen werken.
Heb begrepen dat er ergens in Zuid Amerika een zogenaamde ¨Dictator¨ is ge regime-changed puur omdat BMW zelf Lithium nodig denkt te hebben...
"Glencore had a number of production facilities all around the world and supplied metals, minerals, crude oil, oil products, coal, natural gas and agricultural products to international customers in the automotive, power generation, steel production and food processing industries."


Glencore is iets groter dan enkel een mijnbedrijf. Dit even ter info. Ze zijn hier in Europa een van de grootste leveranciers van glycerine bvb.
tijd om dit soort grondstoffen overbodig te maken en plaats maken voor solid state batterijen , hoewel lithium volgens mij nog steed nodig is.. Veel meer capaciteit in een batterij en het zou veiliger zijn

https://www.youtube.com/watch?v=zl39bJAAgY4
https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery

[Reactie gewijzigd door -RELOAD- op 22 november 2019 18:34]

Maar om nu 80 Miljoen voor een Tesla te betalen vind ik ook wat gortig.

Dit wordt pas interessant voor auto's als de prijs met een factor 5.000 daalt. En uit je eigen link blijft dat schaalvergroting amper tot geen economisch voordeel oplevert, daarnaast kleven er nog volop andere nadelen aan waardoor dit niets word voor auto's (misschien in de verre toekomst)
Die kostenschatting van miljoenen is gebaseerd op een inschatting uit je eigen linkjes. Zie tweede link nadelen (wel gebaseerd op een inschatting van media 2012)
Die informatie zuig ik uit jouw eigen link.

Je vind ze trouwens al meer dan 40 jaar in pacemakers, die dingen zijn niets nieuws.
Ik zou ‘to source’ vertalen met ‘inkopen’, niet met ‘aanleveren’.

Ik vermoed dat het idee is dat BMW rechtstreeks bij de mijn gaat inkopen in plaats van via tussenhandeleren. Op die manier is een fatsoenlijke bron veel beter te garanderen. Je gaat dan alleen in zee met mijnen die voldoen aan jouw voorwaarden.
En je verhindert dat de batterijfabrikant extra marge neemt?
Source betekend inkopen zonder zelf iets iets te doen. Het zal alleen een administratief truukjes zijn waarmee BMW kan aantonen dat hun behoefte ethisch ingekocht is. Dit is een beetje zoals je groen stroom koopt van een leverancier die zelf geen energie opwekt, de kolencentrale om de hoek wekt nog steeds jouw stroom op.

Desondanks goede zet van BMW!
Wat gaan ze precies doen dan?
Waarom zou BMW zelf beter kunnen mijnen dan een bedrijf dat het als core business heeft?
Omdat nu een groot deel van deze mijnen volledig in Chinese handen is, waar mensen gewoon in rondlopen met kobalt stukken in een T-shirt en korte broek.

Kobalt is niet echt een gezonde grondstof en het ontwinnen is al even ongezond. Er is hier een hele documentaire over en het doet serieus denken aan de tijd van de kolonies.

Ook zoals andere al vermelden is het afhankelijk zijn vande huidige bronnen ook niet een goede situatie is.
naam docu kan handig zijn _/-\o_
https://www.mining-techno...s-move-monopolise-cobalt/

https://m.phys.org/news/2...eal-hidden-cobalt-dr.html

Docu naam kan ik echt niet herinneren, mijn excuses, maar deze 2 artikels geven je gelijkaardige info
Docu naam kan ik echt niet herinneren, mijn excuses, maar deze 2 artikels geven je gelijkaardige info
Absoluut geen probleem. Bedankt voor de links :)

Google gaf mij er 2 :
https://www.youtube.com/watch?v=qKogKRRh15w
https://www.youtube.com/watch?v=dTwzCy0-RTw
Als ik het niet verkeerd heb zijn deze grondstoffen schaars.

Als BMW de gehele bedrijfskolom beheerst (achterwaartse integratie) kunnen ze een stabielere levering realiseren dan dat ze afhankelijk zijn van 3de. Tenminste, dat is de theorie.

Maar idd, wellicht dat ze een overnamen doen om deze competenties direct te integreren.

[Reactie gewijzigd door SimD op 22 november 2019 16:53]

De meeste grondstoffen zijn schaars, maar van lithium en kobalt hebben we genoeg tot 2050 met de vandaag de dag bekende bronnen. Daarna is het gewoon een kwestie van dieper graven. (Of een geschikter alternatief vinden)

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 22 november 2019 17:05]

Als we het steeds sneller uit de grond gaan halen dan zal het waarschijnlijk eerder dan 2050 op zijn.
Kan gerecycled worden, verbeterde bats met andere grondstoffen, man(kind) always finds a way ;)
(zegt men trouwens al lang over olie :X )

[Reactie gewijzigd door OxWax op 22 november 2019 17:43]

Het halen van deze stoffen door oude accu's te recyclen word grotendeels gedaan om PR redenen en vanwege eisen van overheden. Het is namelijk te duur om te doen.

@DeathMaster
Dan gaat men er van uit dat er dieper in de grond nog grote hoeveelheden zitten, en dat weet men dus niet.
Zodra het op is dan wordt het natuurlijk niet meer alleen gerecycled voor PR doeleinden, maar gewoon omdat het nodig is.
Als ook de vraag toeneemt, ja, anders zit je gewoon met een overschot. Maar het raakt niet zomaar 'op', het wordt enkel moeilijker te bereiken (en dus duurder om te winnen).
Omdat je dan bijvoorbeeld kan garanderen dat het niet uit een conflict gebied komt(en er geen kinderarbeid bij komt kijken). En dit grondstoffen zijn waar tussenpartijen in de nabije toekomst vervelende marges kunnen pakken....
Mij wordt niet duidelijk wat ze gaan doen. Het klinkt als de bakker die een veld graan neer gaat zetten, dat gaat oogsten en malen. Daar zijn boeren en maalderijen zelf beter in.
Als al die boeren en maalderijen slaven tewerk stellen ?
Ik geloof dat je het punt gemist hebt van het artikel. Het gaat hier niet om de productie van "gewoon kobalt". Het gaat hier om de productie van "kobalt met een stempeltje". Het gaat BMW specifiek om dat stempeltje omdat ze dat stempeltje aan hun eindklanten willen garanderen.

Veel maakt het niet uit. Die mijnen in Congo blijven gewoon aan China leveren; China klaagt niet.
Maar waarom zou je dan zelf gaan graven? Koop dan gewoon in bij de mijnen die kunnen garanderen dat het volgens jouw standaard gaat. Of gaan ze mijnbedrijven opkopen? Wat gaat BMW nu concreet doen?
Maar waarom zou je dan zelf gaan graven? Koop dan gewoon in bij de mijnen die kunnen garanderen dat het volgens jouw standaard gaat. Of gaan ze mijnbedrijven opkopen? Wat gaat BMW nu concreet doen?
Zijn die er wel?

https://www.youtube.com/watch?v=dTwzCy0-RTw
Het gaat niet om of ze het beter kunnen doen, het gaat erom dat de concurentie het ook doet. Waar autofabrikanten klassiek enkel motoren maken en al de rest inkopen lijkt het erop dat ze allemaal zelf die batterijen willen produceren. Gezien de grondstoffen schaars zijn en vaak uit conflictgebieden komt is dit een risico voor je batterij productie en dus voor je core business. Dus alle autofabrikanten zorgen dat ze daar ook een vinger aan de pap hebben bij de grondstoffen, rechtstreeks of via een dochter onderneming. Uitendelijk zijn ze verplicht want jij wilt niet de ene auto fabrikant zijn die volledig afhankelijk is van de goodwill van de markt terwijl die markt in handen is van je concurenten.

Het verhaal over mensenrechten en milieu, dat is bijzaak en is goed om het imago op te poetsen, vooral bij de aandeelhouders die momenteel het sjoemelverhaal heel hard in de cijfers terug vinden van BMW van toen milieu blijkbaar niet belangerijk is.

Ik stel het wat hard voor maar strategisch zakendoen is nu eenmaal hard. Ik zeg ook niet dat BMW niet meent dat ze daarmee ook een vinger in de pap hebben voor milieu en mensenrechten, maar het is absoluut niet de drijfveer.
BMW zegt:

BMW Group zegt over te gaan tot het direct winnen van kobalt en lithium om volledig transparant te kunnen zijn over waar de ruwe materialen voor de benodigde accu's voor zijn auto's vandaan komen. Het bedrijf zegt dat de milieustandaarden en het respect voor de mensenrechten de hoogste prioriteit hebben

Maar waarschijnlijk is het omdat ze dan minder afhankelijk hoeven te zijn van leveranciers die aan de hoogste bieder verkopen, en zo toegang hebben tot een constante toevoer van grondstoffen.
Goede zet denk ik. Accu is wel het duurste onderdeel voor BMW dat ze niet zelf produceren. Dus kunnen ze de prijs "laag" houden voor zichzelf, hopelijk heeft dit ook effect op de prijs voor de kopers. Misschien dat elektrisch rijden dan nog betaalbaar/ aantrekkelijk wordt.
Ik denk niet dat BMW de prijs van hun wagens zal verminderen, denk dat ze daardoor eerder hun winst gaan vergroten.
Ik denk niet dat BMW de prijs van hun wagens zal verminderen, denk dat ze daardoor eerder hun winst gaan vergroten.
Dat is speculatie. Je weet niet of men de verkoopprijs aanpast, omdat het vaak om nieuwe modellen gaat.
prijsconcurrentie zal er altijd zijn, en je kunt het alleen ervaren als er - al bestaande- modellen goedkoper worden
Met EV's worden de kaarten opnieuw geschud in de autowereld en nu moeten de diversen merken marktaandeel winnen. En dat doe je op dit moment met aantrekkelijk geprijsde auto's.
En marketing natuurlijk.
Ugh, weer zo'n soort reactie. Mensen, vergeet niet dat het moderatiesysteem om relevantie gaat, niet of je het ermee eens bent of niet. En dit is niet echt relevant en complete speculatie.

Dit gaat niet over winst voor BMW of productiekostenvermindering voor BMW -- dit gaat over het ethisch produceren van elektrische auto's. Op dit gebied is de i3 natuurlijk al een pionier, en BMW vindt het blijkbaar noodzakelijk om volledig betrokken te zijn bij het winnen van de grondstoffen om er zeker van te zijn dat dit ethisch gebeurt. En dat vind ik super goed van BMW!

Edit: toen ik reageerde stond de parentreactie op +2

[Reactie gewijzigd door Huismus op 22 november 2019 17:04]

Als je mijn post niet relevant vindt, dan zou je eigenlijk op de post boven mij moeten reageren.

En dit is amper speculatie want een bedrijf moet zijn winst maximaliseren en gezien BMW een premium merk is gaan ze hun prijzen zeker niet verlagen. Tenzij je kan aantonen dat ze dat reeds eerder gedaan hebben, maar vrees dat je dat niet zal lukken. Heb al vele 3 series versleten en heb nog nooit minder betaald.

Als het artikel volgens jou over ethiek gaat, hoort het dan thuis op een tweakers nieuwssite?
Ik geloof er helemaal niets van.
Zie ook: ajolla in 'nieuws: 'BMW gaat zelf kobalt en lithium inkopen en leveren aan ac...

[Reactie gewijzigd door ajolla op 23 november 2019 01:05]

Als BMW hierdoor de prijs van hun auto's kunnen verlagen, zullen ze dat zeker doen, lijkt mij. Tenzij ze natuurlijk geen enkele concurrent hebben, maar jij zult net zo goed als ik weten dat ze dat wel hebben.
Omgekeerd: De prijs van kobalt dat niet uit Congo door kindslaven wordt gemijnd, is juist veel hoger!

Daarom is de reactie van @deneys ook totale onzin, want dit heeft dus niets met het vergroten van winst te maken, maar BMW's winst wordt er dus _lager_ door! Want ze kopen nu bij Managem en Glencore ipv Congolese kinderen. Een Zwitsers bedrijf of Congolese kinderen, rara wie is duurder...

Sterker nog, door 'overbemijning' in kleine mijntjes in Congo - wat wordt verkocht aan Chinezen - is de hele kobaltprijs dit jaar in elkaar gedonderd (zie met name 4e paragraaf):

https://www.nsenergybusin...s/cobalt-2019-price-drop/

Waarom wil BMW dan juist duurder kobalt kopen?

2 redenen:
-China is de baas in Congo, ze hebben het merendeel van de Congolese mijnen in bezit dus bepalen daar de dienst,
-London Metal Exchange (grootste metaalhandel-beurs ter wereld) will kinderarbeid-kobalt gaan verbieden, dus dat is het meeste Congolese kobalt:

https://edition.cnn.com/2...ge-child-labor/index.html

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 november 2019 19:38]

In Noord Amerika zijn ook Kobalt mijnen opgestart. https://www.firstcobalt.c...than-1-km-from-iron-creek Het is dus toch niet zo schaars op de planeet als dat men dacht. De prijs van kobalt is op dit moment heel laag. Fabrikanten hebben massaal kobalt gekocht maar door de tegenvallende verkopen van electrische auto's is er teveel ingekocht. Door de hoge prijs van kobalt hebben fabrikanten geprobeerd zo min mogelijk kobalt in een batterij te stoppen. Helaas gaat dit vaak ten kost van de performance. Tesla heeft het gelukkig onder de controle. https://investingnews.com...ing-but-not-disappearing/

[Reactie gewijzigd door enermax op 22 november 2019 16:54]

Kobalt is op een heleboel plekken te vinden, dat is het probleem niet echt. Het is alleen zelden in hoge concentraties te vinden; jouw bron heeft het over percentages van 0,48%. Dat is niet veel.

Het artikel noemt al "het voor kobalt benodigde koper ". Dat is een halve waarheid. Koper wordt vaak samen met kobalt gevonden. Dat maakt de winning van beiden rendabeler; je hoeft maar één mijn te hebben om twee producten te verkopen. Kobalt uit andere bronnen is daarom duurder.
Het is echt wel schaars. Die mijnen gaan nu pas open omdat de prijs nu zo langzamerhand in de buurt komt van winstgevendheid.
In Canada zijn er dacht ik vorig jaar al binnen open gegaan met verlies. Dit omdat ze zagen dat de prijzen omhoog gingen en het binnenkort winstgevend kan zijn.
"BMW stelt dat de vijfde generatie van de elektrische aandrijflijnen voor zijn elektrische auto's vanaf 2021 ook geheel geproduceerd wordt zonder het gebruik van zeldzame aardmetalen."

Is er een doorbraak in Accu's? Ik wist niet dat dat mogelijk was. Kan iemand dit toelichten?
Ik vond dit ook een rare uitspraak.

Blijkbaar kwam Elon Musk al eerder met de "no rare earth metals" uitspraak: https://twitter.com/elonm...28315290782093312?lang=en

Kobalt en Lithium vallen blijkbaar niet onder die definitie: https://en.wikipedia.org/wiki/Rare-earth_element
Wat ze bedoelen is dat ze het volledig gaan automatiseren waardoor je een minimaal aantal mensen nodig hebt.


Resultaat is dat kapitaal het land inkomt, kapitaal het land uitgaat, per saldo schieten de gemiddelde bewoner er weinig mee op anders dan mogelijke milieu-overlast, etc.


Maar ik betwijfel het of een gemiddelde journalist de marketing-bel door zal prikken.
Dat is nog steeds vele malen beter dan hoe er nu veelal in Congo door kinderen in erbarmelijke omstandigheden kobalt winnen in mijnen.
Eens, maar denk je dat de kinderarbeid in Congo hierdoor stopt?
Wereldwijde vraag naar o.a. Kobalt overschreidt het aanbod vele malen voor de komende jaren.
Wij hebben makkelijk praten, maar in dat soort derde wereld landen betekend , als kinderen niet werken is er geen eten op de plank. Ze doen dat natuurlijk niet voor een eigen Iphone zoals mijn dochter een bijbaantje heeft in een kleding winkel. En even voor de duidelijkheid, ze had een 6 maar moest en zou een X hebben.

Wij hier in het westen hebben onze moraal al klaar, niet gehinderd door enige kennis.

Natuurlijk is het verschrikkelijk, maar het leven is alleen mooi voor rijken die er niks voor hebben gedaan, wij klagen hier voor niks, maar die mensen klagen niet. Die luxe hebben ze niet.
Ben altijd erg nieuwsgierig wat de ouders van deze kinderen voor baan hebben.
Ik gok iets vergelijkbaars maar waarvoor meer kracht nodig is, die kinderen nog niet kunnen leveren.
Je moet niet gokken, maar weten.
Ik stel voor dat je je eerst inlees:
In het kort:
Hence, the more child workers in the economy, the lower the wages of jobs those children compete for (unskilled work). This creates a cycle of poverty: child labor leads to low wages leads to the need for child labor.

Kinderen die werken kunnen niet naar school.
Kinderen zonder opleiding kunnen zichzelf niet verbeteren.
Niet verbeteren betekent voor een land dat het steeds verder gaat achterlopen. Etc

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 22 november 2019 19:13]

De ouders hebben net zo'n baan maar zitten ver onder het vereiste minimuminkomen om überhaupt te kunnen leven. Daarom hebben ze ook zoveel kinderen: om te compenseren voor de hoge kindersterfte, om te kunnen leven en als pensioenvoorziening om later nog verzorgd te kunnen worden. De uitersten van het spectrum zijn Scandinavië waar je wordt vertroeteld als je oud wordt, en eskimoland, waar je, als je teveel beslag op de resources begint te leggen, op een stoel uit de iglo het huis wordt uitgeschoven om in de kou een pijnloze dood te sterven, wat ik ergens eens heb gelezen.
Als je als moraliserend Westen kinderarbeid wilt verbieden moet je eerst een direct effectief alternatief aanbieden.
Zolang er nog dit soort figuren aan de macht zijn, praat je mij geen dogma aan: https://www.ad.nl/buitenl...120-bmw-s-kocht~aac15a45/
Ik snap werkelijk niet wat dát hiermee te maken heeft.
En dat van dat 'dogma' trouwens ook niet.
Het lijkt wel of je koningen en arme sloebers niet van elkaar weet te onderscheiden.
Eigenlijk kan ik je reactie als ik 'm serieus neem niet anders interpreteren als een poging om een impliciet dogma te introduceren, namelijk dat als je vanuit het Wésten een bevolkingsgroep met een beroep op de moraal economisch beschadigt dat ze dan vanzelf tegen hun onderdrukkers in opstand gaan komen en alles zomaar beter zal worden.
Pure waanzin als je 't mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 23 november 2019 21:27]

Dat ze moeten werken voor voedsel en ouderlijke steun is te verdedigen, het is een situatie die niet voor zou moeten komen maar kinderarbeid bestaat gewoon en dat is inderdaad niet zo zwart wit als wij hier over het algemeen denken.

Het probleem is meer dat ze hun gezondheid, tijd etc veelal moeten opgeven om een ander te verrijken die ongetwijfeld misbruik van ze maakt omdat de winstmarge danwel de prijsdruk van afnemers belangrijk is en een toekomst van een zooi kinderen niet.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22 november 2019 20:20]

Blij dat jij dat voor ze gedaan hebt.
Waar heb je deze wijsheid trouwens vandaan?
We lezen hier graag de oorsprong van dit soort boute beweringen.
Er zal heus een kern van waarheid in je beweringen zitten, maar automatisering en modernisering op deze manier is een stuk beter dan het uitbuiten van mijnwerkers. De omstandigheden waar mijnwerkers in Congo mee te maken hebben zijn echt te erg voor woorden, dus ik zie dit wel als een stap in de goede richting.
@misterbennie @onok @teun2408

https://www.theguardian.c...me-for-governments-to-act
“If you’re moving from mines that employ 5,000 to 10,000 people down to 500 or 1,000, then you’re obviously not going to get the same amount of local jobs,” says Howard Mann, senior adviser on international law at International Institute for Sustainable Development (IISD) and co-author of a recent study on the impact of automation in the mining sector.
Based on data from two multinational mining companies, the report’s authors calculate that large mine operators in low-income countries spend about one fifth (21%) of their procurement locally. For OECD countries, that figure is closer to 91%.
Als dergelijke landen niet keihard export-tarieven gaan opleggen is er niks nobels aan deze acties van BMW.


Soortgelijk paradox kennen we ook bij allerlei (kinder)arbeid in azië . Het is ontoelaatbaar dat dergelijke mensen zo worden behandeld.
Resultaat is dat oa foxconn op een automatisering-pad is geslagen waardoor er weer steeds minder handjes nodig zijn. Uiteindelijk schieten die mensen er onder streep bij in. Het aantal mensen sat minder nodig is wordt niet gecompenseerd in hogere salarissen maar zit hem grotendeels in het financieren van het kapitaal .
Er zal heus een kern van waarheid in je beweringen zitten, maar automatisering en modernisering op deze manier is een stuk beter dan het uitbuiten van mijnwerkers. De omstandigheden waar mijnwerkers in Congo mee te maken hebben zijn echt te erg voor woorden, dus ik zie dit wel als een stap in de goede richting.
Zo lang de arbeid goedkoper is dan automatisering gebeurt het gewoon niet.
Ik denk dat het anders zit. Wat betreft transparantie spreken ze ongetwijfeld de waarheid: ze willen weten wat het materiaal precies kost en ook wel waar het vandaan komt, maar meer om foxcom-achtige verwijten te voorkomen dan dat het ze ook maar in het minst interesseert wat de arbeidsomstandigheden zijn.
Wat ze er niet bij zeggen is dat ze willen voorkomen om bij schaarste de markt uitgedrukt te worden omdat Apple bij Samsung (ik noem maar wat) in het geheim een voorrangspositie heeft bedongen.
Dit klinkt bijna als een herhaling van het artikel van 20 maanden geleden.
Ook op tweakers gelezen.
Jammer dat in dit soort artikelen de rol van China niet wordt toegelicht. China heeft vele Afrikaanse landen economisch gekoloniseerd en pleegt roofbouw op de natuurlijke hulpbronnen waaronder kobalt en lithium.
China doet het met Afrika, Europa doet het met Afrika, VS doet het met zowat heel de wereld. Oftewel de een is niet beter dan de ander.
Misschien had Europa moeten nadenken toen wij een 100 jaar terug Afrika leeg plukte en verwachten dat ze zelf de rotzooi maar even zouden opruimen. Als wij dus Afrika wat zelfstandiger hadden laten worden economisch gezien, had China er nooit een voet aan de grond kunnen krijgen.

Dit is dus een logisch vervolg, hadden wij ze maar moeten helpen.

(de koloniale machten hebben die landen dom gehouden, dat is dan weer zo gemakkelijk om ze in het gareel te houden ;))

[Reactie gewijzigd door T-Forever op 23 november 2019 11:02]

Leuk verhaal, toch blijft het winnen ervan een enorme aanslag op de natuur en het milieu.

https://www.google.com/se...XoECA8QAQ&biw=360&bih=520

mooi wasteland creëren als iedereen in een ev moet...

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 22 november 2019 17:53]

Plaatjes tonen met daarbij een verder niet onderbouwde uitspraak. Lithium wordt gewonnen door zoutwater in de grond te pompen. Lithium lost daar in op. Vervolgens pompen ze dat water weer omhoog en laten ze in grote bekkens het water verdampen. Lithium en zout blijft dan over en dat scheppen ze op om verder te verwerken.

Dat ziet inderdaad zo uit als op de foto’s, maar de conclusie is twijfelachtig. Het winnen van zout uit zeewater gaat op dezelfde manier maar daar klaagt niemand over. Toch eten we met z’n allen meer zout dan goed is voor ons.

Edit: sorry surfrider, mijn reactie was bedoeld op Chainsawii

[Reactie gewijzigd door hellfire_ultd op 22 november 2019 18:35]

Plaatjes zeggen niet zoveel, zien er mooi uit, misschien is een artikel beter.
Teerzanden in Canada wel eens gezien? Over het creëren van een wasteland gesproken...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.