Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Ontwikkelaar Capcom heeft de pc-systeemeisen voor Street Fighter 5 online gezet. Het nieuws komt bijna twee maanden nadat Capcom stopte met de bčtatest van de game voor de PlayStation 4 en Windows wegens een teveel aan technische problemen.

De post op het Capcom-forum laat weten dat de minimale specificaties echt 'het absolute minimum' zijn om het spel te kunnen draaien. Logischerwijs is er een steviger systeem nodig om volledig te kunnen genieten van alle grafische schoonheid. Om dat laatste mogelijk te maken raadt Capcom een Intel Core i5 aan die draait op 3,5GHz of een vergelijkbare AMD-cpu met 8GB ramgeheugen. Als videokaart raadt de ontwikkelaar een Geforce GTX 960 aan, of een vergelijkbare AMD Radeon-kaart.

Street Fighter zal ook Steamworks ondersteunen en draait op Unreal Engine 4. In de nabije toekomst begint er een nieuwe bètaronde, waarbij het ook mogelijk wordt om multiplayer tussen een pc en een PS4 te spelen. De vorige gesloten bèta stopte vroegtijdig vanwege technische problemen. De game moet in maart 2016 uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Minimale systeemeisen:
Besturingssysteem: Windows 7 64 bit
Processor: Intel Core i3-4160 @ 3.60GHz
Geheugen: 6 GB RAM
Videokaart: Nvidia GTX 480, Nvidia GTX 570, Nvidia GTX 670 (of hoger)
DirectX: Version 11
Netwerk: Broadband Internet connection
Hard Drive: nog niet bekend
Geluidskaart: DirectX Compatible soundcard

Aanbevolen systeemeisen:
Besturingssysteem: Windows 7
Processor: Intel Core i5-4690K @3.50GHz
Geheugen: 8 GB RAM
Videokaart: GTX 960
DirectX: Version 11
Netwerk: Broadband Internet connection
Harde schijf: bog niet bekend
Geluidskaart: Direct X compatible soundcard
Zo'n lijstje als dit zouden ze van mij best mogen copy pasten en in het artikel mogen doen, het is ZOVEEL overzichtelijker dan het in tekst overtypen. Want laten we eerlijk zijn: Het wordt letterlijk overgetyped in een zinsvorm om er een "artikel" van te maken, maar je eindigt eigenlijk met een artikel wat veel minder overzichtelijkers is dan zo'n lijstje :S
wat ik best wel zuur vind voor AMD is dat er voor Intel en Nvidia wel gespecificeerd is wat er minimaal van nodig is, maar bij AMD is het gewoon "ja, vergelijkbaar iets". Heeft dat een 'specifieke' reden?
Voor cpu's is dat altijd al zo geweest. Voor gpu's is dat eigenlijk sinds een paar jaar pas, voorheen was enkel een eis qua hoeveelheid geheugen voldoende. Men test nu eel meer dan voorheen en gebruikt daar met name Intel en nVidia machines voor, omdat dat (gok ik) het fijnste werkt. En wie weet wat voor achterliggendrle deals er zijn gemaakt. ;)
Hoofdpunten kan je er wel uithalen mbt snelheid en geheugen. Je weet minimaal dual core @3.6 ghz processor en minimaal 1280 MB GDDR5, Helpt je al een flink end op weg ;)

Je hebt ook verschillende andere sites die wel van beide fabrikanten de specs laten zien oa.:

http://www.game-debate.co...20Fighter%20V#systemCheck

[Reactie gewijzigd door Jaggy007 op 23 september 2015 19:34]

Dat heeft alles met porteren naar PC te maken. PC's kunnen in feite veel meer aan. Maar men ontwikkeld tegenwoordig voor de console en later komt de PC versie pas, wat dan vaak een port is

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 september 2015 17:16]

Dat er geen verschil is klopt alleen bij games die geport zijn. Dat er wel degelijk verschil zit bij die "2 jaar oude" videokaarten in consoles en op de pc kun je al zien bij spellen als GTA V. Daar komt de ps4 versie nog niet misschien in de buurt van de pc versie. Maar inderdaad als we het over spellen als fifa hebben dan zul je inderdaad weinig verschil merken. Daarnaast worden games voor de consoles geoptimaliseerd voor die systemen (vrijwel iedere ps4 heeft dezelfde hardware). Dit gaat niet op voor pcs, iedere pc is anders. Overigens mijn 6 jaar oude cpu en mijn 3 jaar oude gpu's blaast de ps4 nog steeds van de kaart af ;). GTA V draait ie op ultra @1920x1080 op een nette 60 fps met af en toe kleine drops naar de 57 fps.

Edit: ook Call of Duty: Advanced Warfare draai ik zonder vsync met diezelfde 6 jaar oude cpu en 3 jaar oude gpu op 90 fps op ultra @ 1920x1080.

Kan me niet voorstellen dat dit met de 2 jaar oude consoles te halen is.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 23 september 2015 19:11]

Misschien voor games als Street Fighter etc zie je niet veel verschil omdat ze grafische toch niet zo fantastisch hoeven te zijn. Maar leg maar eens een keer de nieuwste Assassin's Creed of GTA5 of Shadow of Mordor naast elkaar neer - dan kom je pas verschillen tegen in de plus voor de pc ;).
Dat verschil valt allemaal wel mee, het grootste verschil zit hem in de fps en de pc versie op hogere setting ziet het er een klein beetje strakker uit.
De textures op zich hebben vaak een hogere resolutie.
Je kan veel zeggen maar het is een enorm verschil bij elk degelijk spel..!
En mordor zag er niet bijzonder uit en de systeem eisen waren redelijk hoog.
Wellicht komt het door de port, wellicht gaat men van een hogere resolutie uit bij de PC.
Blijf het bijzonder vinden, in de consoles zit een twee jaar oude AMD videokaart een beetje geheugen maar daar draait het spel zo prima.
Ik gok bagger PC poort, lijkt 'in' te zijn bij devs van tegenwoordig...

En als je denkt dat een PS4 kopen het oplost, dan zou ik eens naar wat reviews kijken eerder dit jaar over Street Fighter IV Ultra op de PS4...
Het is verschillend:

GTA V op de pc, een ouderwetse AMD 6 core die wel een beetje overgeclocked is met een nvidia 570 draait hem op 1920x1080 op bijna constant 60fps, heel soms dropt ie tot 45. Ziet er verder net zo mooi uit als de ps4 versie. De ps4 versie draait op maar 30fps en op stukken dat de PC versie even wat frames dropt doet de ps4 dat ook... Het beeld gaat dan even iets minder vloeiend. Ik heb geen FPS counter op de ps4. Ik had hiervoor de Xbox one, en daar dropte de FPS vaker en dieper bij GTA V...

Call of duty's zijn meestal alleen op lage settings te spelen op deze oude PC om vloeiend te blijven draaien en dan ziet het er op de ps4 gewoon beter uit.
Hoewel de beta van Black Ops 3 op de PC ook constant boven de 60 fps bleef op 1920x1080 met alles op high. Dus misschien helpt het echt dat er voortaan 3 studio's om de beurt call of duty maken en er dus meer ontwikkel tijd is, vooral om overhead weg te programmeren ofzo.

Sinds de Xbox one en ps4 vind ik de console versies van alle games niet genoeg onderdoen voor een dure PC om nog een dure gamepc in elkaar te zetten voor mezelf. En op de consoles zijn altijd veel meer lobby's te vinden online, dus ik game tegenwoordig alleen nog maar op de ps4.
Die overhead zou met DX 12 een stuk omlaag moeten gaan. Verder gaan ze vaak ook nog er van uit dat je andere programma's hebt draaien in de achtergrond die nog wat CPU wegsnoepen.

Ik heb onlangs mn Athlon X2 4000+ pas vervangen (2 weken geleden ofzo) Daar speelde ik ook nog vrij veel games op die op zich best speelbaar waren. Het enige probleem was dat het moederbord maar 4 GB RAM max toeliet, en om nou voor zo'n oud ding een nieuw mobo te kopen ipv gewoon het mobo, CPU en RAM te vervangen is ook zonde.
Veel games die volgens de systeemeisen fors meer nodig zouden hebben draaiden er nog best goed speelbaar op. Uiteindelijk met een overclock zn leven nog een tijdje kunnen rekken, maar met bepaalde programma's liep ik iedere keer tegen de RAM beperking op. Sommige taken die nu 10 sec duren duurden door het vele swappen gewoon dik een uur. Maar zolang de game me zo weinig RAM kon draaien werkte het vaak nog wel speelbaar.
Als je nu een Xbox One koopt, kun je de gekochte spellen ook op je PC spelen. (als ze op Xbox One en PC uitkomen)
Street Fighter V wordt niet gereleased voor de Xbox One.
The game is set to be released in March 2016 for the PlayStation 4 and Microsoft Windows and will feature cross-platform play between the two platforms.
Die crossplatform is dan weer erg leuk. Een gesharede pool voor matchmaking komt ten voordele van iedereen.
Staat zelfs op het einde van het filmpje.
Hoe kom je bij die onzin dan, je kan alleen van xbox naar windows 10 streamen.
Internet. :9
Cross buy komt wel maar niet voor alle games lees ik net. meer voor ingame aankopen en apps.
Er komt geen cross buy maar cross play. Games die cross play ondersteunen zijn f2p. Dus gratis cross buy laten we het noemen.
Jawel er komt wel degelijk cross buy. De Xbox One krijgt (binnenkort) een update naar Win10. Daarna zou crossbuy moeten kunnen, voorals nog enkel voor first party games (dus door MS zelf ontwikkkeld) Maar ongetwijfeld gaan ze dat ook openstellen voor 3rd party games. Je koopt dan dus geen platform specifieke game meer, maar meer een licentie om de game te kunnen spelen. Waarop je speelt doet er niet toe, een pc, Xbox of mobiel/tablet het kan allemaal. :)
Je hebt wel gelijk... Het verschil bij de gpu is echt aanzienlijk met je gtx570 zit je aan het minimum, de gpu in de ps4 is ongeveer gelijk (ietsje beter) dan die 570.
8 Gig aan RAM? Ik kan mij niet voorstellen waarom een spel als Street Fighter dit nodig zou hebben. Ik verwacht dan wel twee poppetjes met ontzettend veel detail in een arena met meerdere verdiepingen en omgevingen zowel horizontaal als verticaal.
8 Gig aan RAM? Ik kan mij niet voorstellen waarom een spel als Street Fighter dit nodig zou hebben. Ik verwacht dan wel twee poppetjes met ontzettend veel detail
Check: https://www.youtube.com/watch?v=OzrPqNHB1bo
Check: https://www.youtube.com/watch?v=AfrSKt5b-50
in een arena met meerdere verdiepingen en omgevingen zowel horizontaal als verticaal.
Check: https://www.youtube.com/watch?v=s_1RA12QEc0
(alleen nog niet verticaal, maar ja, wat voegt dat toe?)

Daarnaast heb je het nog niet gehad over hoe belangrijk een goede, lagvrije, soepele, 60 FPS ervaring is voor een vechtspel als dit. Links die afhankelijk zijn van 1/60e van een seconde, vraagt meer dan een leuk achtergrondje. Dit is het enige genre waarbij graphics vrijwel niet relevant zijn (kuch: https://www.youtube.com/watch?v=S5UV17aotac)
Ik weet niet wat ze van plan zijn met SFV, maar een geanimeerd achtergrondje met 2 vechtersbaasjes heeft toch echt niet zoveel resources nodig lijkt me.
Ik vind de Graphics ook niet bijzonder mooi dat dit een dergelijk zwaar systeem nodig heeft. Een hoop geschreeuw en kleur, verder niets speciaals.
Lol, het ziet er uit als een mobiele game. Hoezo slecht geport. Een i5 met 8GB ram en een vrij dikke videokaart? Volgens mij zijn er eindeloos veel games die meer pracht en praal tonen met onderwater complexere berekeningen.
Het nieuws komt bijna twee maanden nadat Capcom stopte met de bčtatest van de game voor de PlayStation 4 en Windows wegens een teveel aan technische problemen.
Er is nog geen beta geweest voor Windows, deze stond altijd al gepland voor beta phase 2.
Wel een pc versie, maar geen xbox one. Ik vind het op zijn minst bijzonder... :'(
met een i7 3820 en een gtx 680 zit ik dan net goed voor de aanbevolen eisen?

ik heb street fighter iv op mn oude pc nauwelijks goed kunnen spelen, maar kijk wel uit naar deel 5
AMD Radeon 980 wat?

Edit; inmiddels aangepast. Maar super bedankt voor de mismoderatie.

[Reactie gewijzigd door merryb op 24 september 2015 09:35]

Een Intel Core i5 op 3,5GHz met 8GB ram geheugen en een Geforce GTX 960, om een side-scrolling spel te spellen, das toch niet normaal meer.
Dus als aanvulling op het artikel de minimale systeem eisen zijn:
Minimum: Intel Core i3-4160 @ 3.60GHz
Minimum: Nvidia GTX 480 (or higher)
Minimum: 6 GB DDR3
Minimum: DirectX 11
Scheelt weer een muisklik!

OT! Dat zijn beste systeemeisen :( Wordt een No-Go voor mij iig

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door technomania op 23 september 2015 15:43]

Valt best mee toch. Zeker in 2016 gaat een budget kaart dit gewoon makkelijk kunnen.
Toch vind ik het voor een spel als Street Fighter behoorlijk hoge eisen. Het is geen GTA5 met een gigantische open wereld of iets dergelijks... Sta er zelf ook van te kijken en ben toch een redelijk fanatieke PC gamer (met dito PC).
Absoluut.

Heb zelf (nog maar) een GTX280 maar daar kan ik nog aardig mee gamen ondanks ik een Q9400 heb met 2GB geheugen.

Dan vind ik deze vereisten toch wel buiten properties.

En Tsja, met mijn systeem is het geen GTA5 voor mij helaas :(
Als GTA5 al draait op een AMD APU zou het toch zeker moeten draaien op jouw systeem?

Verder idd bijzonder hoge systeem eisen voor een Fighting game
Dat is een grafische kaart uit 2008 dus opzich wel logisch dat die in 2016 beetje te oud aan het worden is toch? Waarschijnlijk met wat tweaks aan de opties draait die dat spel nog wel.

Vreemd dat mijn reactie negatief word beoordeeld trouwens graag wil ik weten waarom. Lijkt mij een terechte reactie en snap best dat mensen het jammer vinden dat ze geen geld voor een nieuwe kaart hebben maar moet je niet gaan minnen.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 23 september 2015 17:41]

Ik heb het geld niet om een pc naast mijn laptop te kopen en kan mezelf plotseling niet meer serieus nemen? Ik speel genoeg spellen die ik leuk vindt om te spelen. Als @tehnomania (en ik dus) dit niet kunnen draaien zegt dat totaal niets over onze persoon. hoogstens iets over onze laptops/pc's.
Ik heb het geld niet om een pc naast mijn laptop te kopen en kan mezelf plotseling niet meer serieus nemen? Ik speel genoeg spellen die ik leuk vindt om te spelen. Als @tehnomania (en ik dus) dit niet kunnen draaien zegt dat totaal niets over onze persoon. hoogstens iets over onze laptops/pc's.
Dat dus. Heb het geld er niet meer voor om een betere Videokaart te kopen.

Neemt niet weg dat ik een PC Gamer ben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True