Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

De privébèta van Street Fighter 5 voor de PlayStation 4 en Windows is voortijdig stopgezet. Ontwikkelaar Capcom liep zoveel technische problemen tegen het lijf, dat de studio besloten heeft om de bèta stop te zetten en het later opnieuw te proberen.

Ontwikkelaar Campcom maakt het nieuws bekend op zijn website. Toegang tot de bètatests krijgen mensen door Street Fighter 5 al voor te bestellen. Capcom is van plan om in totaal drie bètatests te houden met deze spelers als deelnemers. De test zou vijf dagen duren, maar na drie dagen die gevuld waren met technische problemen, trok Capcom de stekker eruit. Zelfs het beperken van de toegang tot alleen spelers in Noord- en Zuid-Amerika, mocht niet baten. Peter Rosas van Capcom zegt in de nieuwspost dat "hoewel het de bedoeling is van een bètatest om dit soort technische problemen in kaart te brengen, het duidelijk is dat de problemen groter waren dan we verwacht hadden."

Capcom gaat in totaal drie bètatests houden voor mensen met een pre-order. Door de problemen met deze test, zal deze niet tellen als één van die drie. Aanvullend daarop zegt Capcom te werken aan een "in-game incentive" voor spelers die deel hebben genomen aan deze bètatest. Wat de studio daar precies mee bedoelt, moet later duidelijk worden. Het is eveneens niet duidelijk wanneer de volgende bètatest van start gaat. Capcom zegt zelf "erg teleurgesteld" te zijn over het verloop van de bèta, en bedankt de spelers hartelijk voor hun deelname. Street Fighter 5 komt in maart 2016 uit voor Windows en PlayStation 4.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik heb zelf ook deelgenomen aan de beta. Ik heb het geluk gehad om wel er door te komen. Heb een uurtje kunnen spelen. Het spel zelf is gewoon echt smooth en werkt gewoon goed. Geen zichtbare lag en geen inputlag te bekennen. Je zag ook dat sommige textures vooral van de achtergronden nog niet hi res waren. Maar verder gewoon een goede streetfighter. Problemen waren inderdaad alleen het inloggen op de server en het disconnecten, of soms helemaal geen tegenstanders vinden. Jammer dat het zo heeft moeten lopen, maar goed volgende keer beter.
Over wat voor problemen ging het dan vooral? Als het vooral over online connectiviteit ging... dat valt op te lossen. Indien het spel voor geen meter speelde en de controls compleet ruk waren... dat zie ik niet snel goedkomen in dit stadium.

Wel zo belangrijk voor iedereen die overweegt dit spel te halen :)

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 28 juli 2015 10:45]

Ik zit in de closed beta, de problemen waren dat de client nooit kon inloggen op de servers.
De beta in de eerste phase zit zo inmekaar.

Start game
Titel scherm
Druk op any key, hierbij logged hij in.(nooit voorbij dit punt gekomen)
Daarna kom je in de VR training level die je ook van SF4 kent.
Je speelt tegen de CPU totdat er een match gevonden is en daarna speel je tegen andere mensen.
Mochten er na de online potjes geen andere tegenstanders gevonden worden door de matchmaker ga je weer terug naar training totdat er weer een speler beschikbaar is

Dus ja, ik zat elke keer tegen error 21007 op te kijken (server unreachable)
Had niks met de netcode te maken, of dat er game-breaking bugs in de gameplay zat. Maar meer dat hun login servers/matchmaking servers de load gewoon totaal niet aankonden. Als je eenmaal ingelogd was dan werkte het wel goed; aldus een vriend van mij. Op ik geloof 25 July hadden ze het zo geregeld dat er minder mensen tegelijk ingelogd konden zijn op hun beta server; maar dat lostte ook niks op.

Wat ook een nadeel was tijdens deze paar dagen beta, is dat het allemaal heel erg US centric was. Alle tijden van maintanance lagen juist in de tijden dat het voor de US handig was om te doen, maar voor EU spelers juist weer niet.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 28 juli 2015 11:16]

Andere games draaien toch prima, en ook andere fighting games op de PS4.

Heeft daar dus weinig tot niets mee te maken natuurlijk.
Dit is toch de hele reden waarom je oorspronkelijk beta tests had, het wordt tegenwoordig meer gebruikt als early access of een soort van demo. Maar volgensmij is de beta test goed geslaagd als ik het zo lees :)
Of ze hadden het alpha moeten noemen. Een hele beta reeks stopzetten omdat er zoveel bigs in zitten heeft het interne test team ook liggen slapen.
Of misschien hebben de problemen te maken met netcode en servers, wat pas dus goed te testen is met een volledige load, dat zijn dingen die je amper tot niet kunt testen met maar een 'paar' testers..
Doet er niet toe hoe ze het noemen, ze hebben tenminste beseft dat het zo niet verder kon en dat ze alles moeten herbekijken, er zijn andere partijen die zouden durven zeggen dat dit verwacht was en dat ze de problemen in de volgende beta ronde wel zouden oplossen.

Waar ik vooral voor vrees is de release date. Die zal waarschijnlijk ook niet echt kunnen behouden worden en verschoven worden naar een later moment.
Doet er niet toe hoe ze het noemen, ze hebben tenminste beseft dat het zo niet verder kon en dat ze alles moeten herbekijken, er zijn andere partijen die zouden durven zeggen dat dit verwacht was en dat ze de problemen in de volgende beta ronde wel zouden oplossen.
Inderdaad, tot nu erg netjes van ze!
Nou, releasedatum verschuiven hoeft echt niet perse hoor, is compleet afhankelijk van wat voor problemen ze precies tegen gekomen zijn..
Dat klopt ja. Die dingen zijn niet te overzien. Maar zijn meestal ook wel "snel" op te lossen.
Haha ja, alleen die hebben ze al uitgebracht: https://en.wikipedia.org/wiki/Street_Fighter_Alpha
Dit is toch de hele reden waarom je oorspronkelijk beta tests had
Ja, maar ik kan me zo voorstellen dat je op een punt beland dat testers zoveel last hebben van bugs dat je het hele (beta) test traject afblaast en terug gaan naar de debuggers. Je weet wel, het type software wat nog niet de beta fase in zou moeten ;-)
Ja inderdaad, alleen als het door grote aantallen komt wil je toch proberen het werkend te houden. Als EVE player zou je ook wel weten wat grote aantallen voor problemen kunnen veroorzaken ;)
Capcom gaat in totaal drie bètatests houden voor mensen met een pre-order.
Niet helemaal waar. Ik had geen pre-order geplaatst, maar was wel uitgenodigd om deel te nemen aan deze beta. (ik had mijzelf aangemeld op http://streetfighter.com/beta/). Hoe dan ook, enorm balen voor Capcom natuurlijk. Ik wilde zelf ook heel graag de beta proberen, maar helaas het spel niet kunnen spelen. Hopelijk is de volgende beta-ronde succesvoller.
Capcom gaat in totaal drie bètatests houden voor mensen met een pre-order.
Is niet hetzelfde als:
Capcom gaat in totaal drie bètatests houden, enkel voor mensen met een pre-order.
Dit geldt alleen voor PS4 denk ik of niet?
Want voor PC moet je wel een pre-order doen via Steam toch?
Ik heb Steam, ik heb een degelijke laptop, maar wil de game uiteindelijk op de PS4 gaan spelen. Echter de PS4 verwacht ik pas einde jaar aan te schaffen. Dus dan houdt het op toch? Of weet ik iets niet wat anderen misschien weten :P
Hopelijk heeft de mislukte bets-test genoeg data opgeleverd om verder te ontwikkelen zodat het straks beter gaat.
achja, hierna nog 3 beta rondes..
Jammer maar goed daar zijn beta's voor. Ik ben benieuwd wanneer de volgende beta is.
Pre-order beta codes was alleen voor NA, in Europa moest je je inschrijven voor de beta.
Lijkt me een goede zet van Capcom. Maar uh dat online gedeelte geeft in veel games problemen. Maar uh je kan toch de basis uit Street Fighter IV nemen (of elke andere Capcom titel met een multiplayer) dan kan dat in deel V toch nooit ernstige problemen opleveren.
Ik vind dit nou niet echt negatief voor Capcom. Hoewel ze misschien zelf verwacht hadden dat de test beter zou verlopen, is dit beter dan het alternatief; de game in slechte staat uitbrengen. Ze komen nu in een relatief vroeg stadium achter een aantal kritieke bugs. Ik denk dat veel devs daar gewoon blij mee kunnen zijn.
Ah Mennnnnnnn sucks.
Hoopte zo Ken te kunnen testen op PS4 van m'n buddy :D
Gezien ik er zelf nog steeds geen heb.
Grote nadeel van Early Access is dan ook dat veel mensen denken dat ze direct het eindresultaat hebben, waardoor een slechte beta nadelige gevolgen voor een spel hebben
Klopt. Maar als je kijkt naar 90% van de beta is dat de final product met wat meer bugs. Vroeger waren beta's zoals beta horen te zijn. Vol met bugs en echt gemaakt om feedback te krijgen. Maar nu lijkt het meer op soft releases.
Zolang de beta bijdraagt aan het eindresultaat zul je mij er niet over horen, maar het zijn tegenwoordig meer marketingtools dan echte tests heb ik het idee. Daarom wordt er nu ook heel anders naar gekeken en zijn de verwachtingen screwed up. De closed beta's eerst, dan een min of meer open beta voor de show om hype meter wat omhoog te schroeven.

Al dat staat los van dat dit serieus erg slecht uit is gepakt voor Capcom. Maar goed, even wachten op volgende beta reeks. Als het goed is heeft mn maat dan nog wel access. En daarnaast staan er leuke impressies op Youtube van onder ander Momochi met Ken. For the time being :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True