Door , , 66 reacties

In de basis is Street Fighter V een uitstekende game, maar er ontbreken bij de release van het spel nog te veel onderdelen om die potentie ten volle te kunnen benutten. De game biedt spelers heerlijke soepele en responsieve gameplay, maar nog niet al te veel spelmodi om die gameplay in actie te zien. Dat aspect zal minder gelden voor gamers die aan de Versus-modus en wat vrienden op de bank genoeg hebben, maar aan de singleplayer-zijde is de oogst wat schamel. Bovendien had het totaalaanbod van zestien vechters wat uitgebreider mogen zijn. Toch maakt de heerlijke gameplay, met V-Skills en V-Triggers als aardige vernieuwingen, van Street Fighter V nu al een fijne game. Gamers die iets meer inhoud verwachten van hun games doen er desondanks misschien goed aan om even te wachten tot Capcom later dit jaar meer spelmodi en meer vechters aan het spel heeft toegevoegd.

Prijs bij publicatie: € 60,-
Verkrijgbaar vanaf: € 39,99
"Deze game is gewoon niet af." Het is een vaak gehoord commentaar bij games die bij de release nog bol staan van de fouten, bugs en andere tekortkomingen die met een langere testperiode vermoedelijk waren voorkomen. De definitie van wat 'af' betekent is dan eventueel nog onderwerp van discussie. Soms is die discussie echter niet eens nodig. Wat moet je immers zeggen over een spel dat nu verschijnt, maar pas in maart en in de zomer voorzien wordt van twee van zijn belangrijkste features? Inderdaad: niet ´af´. Street Fighter V ligt dus wel in de winkels, maar is niet af.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc

De notitie dat de game niet af is, is geen directe reden om er helemaal geen aandacht aan te geven. Er zijn immers nog genoeg gamers die lang hebben uitgekeken naar de release van Street Fighter V. Sterker nog: die groep is misschien juist blij dat Capcom nu al een speelbare game heeft uitgebracht. Wachten tot alle modi er goed en wel in zitten, betekent langer wachten tot je op de bank je vrienden in elkaar kunt meppen. In die zin valt er dus wel iets te zeggen voor de strategie van Capcom. Uiteraard is Street Fighter V wel al voorzien van die belangrijke Versus-modus, en ook aan de singleplayer-kant van het spel zijn nu al de nodige uitdagingen te vinden.

Daarnaast is er een verzachtende omstandigheid in het spel. Capcom maakte van zijn Street Fighter-games vaak allerlei extra versies. Van Street Fighter IV verschenen er drie updates: Super Street Fighter IV, Super Street Fighter IV: Arcade Edition en Ultra Street Fighter IV. Duidelijk nadeel hiervan is dat de eerste versie niet meer werd bijgewerkt; je moest dus steeds een nieuwe versie kopen. Dat is met Street Fighter V verleden tijd. Capcom heeft aangegeven deze game te zien als het platform waarop alle updates van de komende jaren verder worden uitgewerkt. Dat betekent dat je nog lang nieuwe characters, spelmodi en andere extra's kunt verwachten in het spel dat je nu in de winkel koopt.

Gratis dlc?

Een ander aardig puntje om op voorhand aan te stippen, is dat Street Fighter V zijn dlc op twee manieren beschikbaar zal maken voor gamers. Nieuwe onderdelen voor het spel kunnen worden verdiend met in-game geld, of worden aangekocht met echt geld. Het spreekt voor zich dat je flinkt zult moeten grinden om alles gratis vrij te spelen, maar het kan wel. Zo hoef je in theorie dus niets bij te betalen om de zes nu al aangekondigde extra characters toe te voegen aan je game. Ze zullen elk 100.000 'Fight Money' of 600 Zenny kosten, wat omgerekend neerkomt op zes dollar - aangezien je voor een dollar honderd Zenny kunt kopen. De prijs in euro's is nog niet bekend. Voor alle duidelijkheid: de Challenge- en Story-mode die er dit voorjaar nog aankomen zullen gratis worden toegevoegd.

Populaire gebruikersreview