Logitech kondigt toetsenbord voor pc-naar-tv-toepassingen aan

Logitech heeft de Illuminated Keyboard K830 aangekondigd. Dit toetsenbord moet het bedienen van Windows op tv's via pc's eenvoudiger maken en biedt onder andere een backlight voor bedienen in het donker. De prijs wordt 99 euro en het toetsenbord komt in april beschikbaar.

Volgens Logitech "willen steeds meer mensen toegang tot films, tv-programma’s, muziek en foto’s via de met hun pc verbonden tv." Het Illuminated Keyboard K830 is een volledig toetsenbord met een geïntegreerd touchpad en muisknoppen, dat specifiek voor gebruik in de woonkamer bedoeld is. Zodra de gebruiker begint met typen, gaat de achtergrondverlichting van de toetsen aan voor bediening bij sfeerlicht. De helderheid is met de functietoetsen aan te passen.

Het toetsenbord werkt in combinatie met Logitechs unifying receiver, die in de usb-poort van de pc gestoken moet worden en die op de 2,4GHz-band werkt. Het draadloze bereik is 10 meter. De K830 beschikt over een ingebouwde accu, die in 3 uur op te laden is via micro-usb en die het 10 dagen vol zou houden met een volle lading, bij 2 uur typen per dag.

De K830 werkt alleen in combinatie met Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1. De afmetingen zijn 367x125,3x16,5mm en het gewicht is 495 gram.

Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830Logitech Illuminated Living-Room Keyboard K830

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-04-2014 • 11:58

110

Submitter: spank_mojoo

Reacties (110)

110
110
77
1
0
24
Wijzig sortering
Een beetje aan de dure kant voor een opgevoerde K400 :P
Inderdaad, ben ik het mee eens. Ik heb de Logitech K400, prima ding voor de media-pc. Dit toetsenbord ga ik dan ook niet aanschaffen ter vervanging van de K400.

Als Logitech slim zou zijn zouden ze een toetsenbord-afstandsbediening maken net zoals Boxee Box had. Die was echt gaaf en handig; mede doordat die niet werkte met infrarood.
Trust heeft er zo één die heel degelijk in elkaar steekt en voor nog geen 30 euro. Waarbij de afstand bediening kant, ook nog eens als gesture muis kan dienen, net als de wiimote.

Het is de mooiste oplossing die ik tot nu toe heb kunnen vinden.
Dan geef ik toch liever het driedubbele uit voor eentje van een A-merk. Mijn ervaring met Trust is dat je het niet moet vertrouwen... teveel dingen gehad die niet werkten.
Werkt prima, beter dan m'n Logitech dinovo mini.
kun je even laten weten welke dit is, heb ook een trust alleen die was 70 :P
Hoe is het bereik van die K400? Mijn PC staat een verdieping hoger, afstand zal zo'n 5 meter zijn. Gaat het signaal goed door muren / plafonds (met aardig wat metaal erin)?
De mijne doet het prima op 10 meter afstand, maar dan zitten er geen muren tussen. For what it's worth.
Doet me heel erg denken aan een Mele F10
Als één van de zaken om iets gaaf en handig te zijn het niet werken met infrarood is, dan is ook dit toetsenbord al geslaagd op dit punt aangezien het ook niet werkt met infrarood.

Binnen een paar maanden verhuis ik en was aan het denken om een nuc pc in te zetten als mediaplayer (met nog paar domotica dingetjes). Dan is dit toetsenbord misschien wel handig.

@seth_chaos : welke afstandsbediening bedoel jij ? Deze : http://www.trust.com/nl-n...or-tv-pc-ps--media-player ?
Mjah logitech en adviesprijzen moet je met een korreltje/schepje zout nemen :)

De K400 is ook 25% goedkoper dan de adviesprijs: http://www.logitech.com/n...less-touch-keyboard-k400r

Neemt niet weg dat ie fors (2x?) duurder gaat zijn, wat erg jammer is maar wel enigszins logisch door de verlichting die de k400 niet heeft...
Misschien word die ook minder habbie babbie ;)
Vind 't qua design en afwerking zo op 't 1e gezicht ook wel een klasse beter. Daar betaal je dan ook voor. Maargoed, blijft best prijzig voor zo'n dingetje wat inmiddels toch vrij generiek is geworden.

Bedienen op een PC via TV is voor veel mensen toch d.m.v. XBMC e.d. volgens mij? Dus dan is zo'n TB niet direct een toegevoegde waarde die zo'n prijs rechtvaardigt. De keren dat ik dan nog in Windows beland is alleen in 't begin om 't fatsoenlijk te configgen. Dan kan 't net zo goed ouderwets even met een draadje.

Wat doe je verder nog? Youtuben ofzo? Dat doe je toch ook met XBMC of een andere app? Je wilt 't juist zo inrichten dat je zo'n lomp groot TB niet meer nodig hebt en 't gewoon met je tablet bedient. Wat bovendien ook prima werkt i.c.m. Remote desktop apps zoals Teamviewer e.d.
Anoniem: 307286 @xs4me9 april 2014 23:29
Ik typ dit vanaf de bank op een K400. Er zijn weken dat ik het ding meer gebruik dan m'n retedure desktop KB en ditto muis. Ja XBMC gaat prima met alleen een AB of een Xbox controller maar ik wil juist de vrijheid om gewoon rauw te kunnen computeren zonder Playskool interface, want soms heb ik zin om om 11 uur 's avonds wat doms te roepen op tweakers, of een video/stream te kijken die niet in een media center interface wil, ff m'n meel checken of Windows weer eens vertellen welk scherm er ook alweer primary moest zijn en hoe het geluid moet lopen.
Ja, duidelijk. Maar of er nou een grote markt is die daar 2x zoveel voor gaat betalen is meer wat ik bedoel. Maargoed, ze zullen er vast niet slechter van worden.

Jij gaat die K400 dus inruilen voor dit ding?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 15:51]

Een keyboard dat alleen werkt met Windows? Zo moeilijk is het toch niet je gewoon aan standaarden voor touchpads en keyboards te houden?
Ja dat is erg jammer idd als dat zo is, zou hem graag op m'n Pi aansluiten. Maar het is denk ik een kwestie van tijd voordat de community hier een oplossing voor heeft :)

edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door MrR0b3rt op 23 juli 2024 15:51]

De vraag is wil je een bedrijf daarvoor belonen of niet? Jij hebt het voor het zeggen want jij betaald :)

We kunnen natuurlijk allemaal wel gaan zeuren maar als we het vervolgens allemaal kopen is het toch echt onze eigen schuld!
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar dacht je nu echt dat die kleine hoeveelheid nerds die zich hier druk om maakt enige invloed heeft?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf! (en dat is 1 persoon).

Maar ik snap als het weinig uit maakt, maar dan moeten we ook gewoon niet zeuren :)
Werkt vast ook op andere systemen en apparaten. Het is gewoon dat ze de software niet geschikt maken voor / ondersteunen op andere systemen. En Logitech denkt nog steeds dat ze mensen echt een gunst doen door de software mee te leveren.

Ik hoop dat ze deze niet verprutsen door de FN-functies op de F-knoppen standaard te maken in plaats van andersom. Met software kan je dat vaak wel aanpassen maar dan heb je die rommel weer op je pc. De tweede versie van de K400 (die met Win8 knoppen) is hierdoor verprutst.
Anoniem: 307286 @BlackMage9 april 2014 23:37
Ai, da's stom zeg. Op een laptop boeit zoiets me niet eens zo heel veel maar juist op een keyboard dat op je schoot woont is een onnodige shiftstate heel irritant.
Inderdaad erg vaag dat de usb receiver zich naar het OS niet presenteert als een normaal keyboard/muis HID device. Dan heb je geen drivers nodig en werkt het met nagenoeg alles. Is toch wel een verwijtbare ontwerpfout.
Is Logitech tegenwoordig niet een 100% dochter van Microsoft?
Dat had ik natuurlijk zelf ook even in drie tellen kunnen opzoeken 8)7 . Excuus
Ik snap nog steeds niet waarom Logitech voor hun Harmony reeks geen IR > USB dingetje hebben gemaakt voor onder je TV. Ik blijf het ernstig storend vinden dat ik met mijn Harmony (van een pc randapparatuur leverancier) mijn hele hebben en houwen kan besturen maar de PC ook onder de TV staat nog steeds met een TOBO moet... en dit product kan vervolgens weer niet je andere apparatuur aanspreken
waarom zou die van de Harmony reeks moeten zijn?
zou een willekeurige IR dongle niet gewoon kunnen werken?
Inderdaad zou het kunnen via iedere willekeurige IR dongle, maar naast dat ik ze maar 'hard to get' vind (online amper te vinden in NL en in winkels al helemaal niet) is het doel van de Harmony alles zo makkelijk maken als maar kan dus zou ik verwachten dat er een dongle bij zit of bij kan komen van Logitech in een plug & play wijze. Compatibility en mogelijkheden van andere dongeltjes werden me niet altijd heel duidelijk zonder dat ik met Lirc achtige oplossingen moest gaan klooien (waar de gemiddelde gebruiker weer niet op zit te wachten en ik eigenlijk ook niet meer)

@Mavericky wijst me op Flirc waar ik nog niet eerder van heb gehoord maar 22.95 ex verzendkosten vind ik nogal wat voor een IR ontvanger. Ook niet iets voor mij atm, de mediacenter staat in de kast en dan moet ik een verlengkabel er nog bij gebruiken (niet het grootste probleem) en vervolgens hem ergens mooi zien te plaatsen.


Ook heb ik het idee dat de PC toch meer uit de woonkamer gaat verdwijnen met technieken als Chromecast/Airplay/Amazon Firebox, ik ben nu met de mediacenter over op Plex/Netflix/Youtube/etc + Chromecast en gebruik mijn iphone/ipad als afstandsbediening want de invoer hiervan overtreft iedere afstandsbediening + toetsenboard. Gemak dient de mens, mijn bezoek pakt de Ipad, start plex op (enige wat ik moet vertellen) , kiest een film en drukt op play en kijken maar. Even op het lockscreen volume wijzigen of play/pauze etc etc :)
Dit kan je oplossen met een infrarood receiver voor de PC. Ik gebruik Flirc en deze heeft ondersteuning voor de Logitech Harmony (preciezer gezegd, de Logitech Harmony heeft ondersteuning voor Flirc). Dit werkt echt perfect in combinatie met bijvoorbeeld XBMC.
Heb liever een toetsenbord/pad
Waarmee ik ps3,4, xb360/1, raspberry en tv kan bedienen en niet 6 usbstickies+borden moet aanschaffen
Daar kan ik me geen voorstelling bij maken.
behalve een normaal bedraad usb toetsenbord zie ik voor jouw wens geen andere oplossing.
Dat zou natuurlijk ook interessant zijn.. Een soort harmony tobo
Mijn K400 reageert haperig bij meer dan 2,5 meter. Maakt hem vrij waardeloos eigenlijk. Ik hoop dat deze het beter doet. Verlichtte toetsen is leuk, maar het allerbelangrijkste voor een TV toetsenbord is bereik. Alle toetsenborden die ik heb gebruikt voor dit doel hadden daar structureel problemen mee.
Ik heb precies hetzelfde probleem als ik het toetsenbord gewoon in de zetel gebruik. Zelfs als ik zo goed als naast de ontvanger zit wordt het signaal dan niet altijd ontvangen... Het helpt wel om het toetsenbord dan van je schoot te halen, maar daar heb ik het natuurlijk niet voor gekocht.
Grote kans dat de K830 hier geen problemen mee heeft. Het is ook de opvolger van de K800, en die wordt met ongeveer dezelfde specs aangeboden (enkel het muis gedeelte ontbreekt). Het bereik van de K800 is subliem, 7 a 8 meter afstand is geen probleem. Ik heb de unified ontvanger aan de voorzijde van mijn TV-meubel verstopt onder een schapje. Hij is zo klein dat je hem amper ziet zitten.

Het licht is t.o.v. de K400 echt van toegevoegde waarde. In tegenstelling tot wat veel mensen denken (dat ie energie slurpt omdat hij draadloos én verlicht is) kan ik niet anders concluderen dan dat de K800 hier zuinig mee omspringt. Hij dimt vrij snel nadat je het toetsenbord hebt weggelegd/ niet meer aanraakt en je hebt zelf de mogelijkheid om de felheid van het licht aan te passen, waardoor je dus invloed hebt op de accuduur. Eigenlijk maakt de accuduur ook maar weinig uit, leg hem een paar uur aan het kabeltje en je kunt weer vooruit. Er zit dus een accu ingebouwd, batterijen wisselen is er dus niet bij :)

Heb zelf de K800 met een losse muis, de K830 is vanwege het touchpad dus wel interessant als vervanging.
Leuk ding, maar waarom "alleen windows 7~8"? Het is enkel een tobo en een muis in 1? Dat zou op elk systeem moeten werken toch?
Mijn K400 werkt ook gewoon onder Linux, dus ik zou niet weten waarom deze niet herkend zou worden? Het is toch standaard HID-spul, maar nu i.t.t. de K400 met een backlight? Ik vind het het geld iig niet waard en blijf vooralsnog wel bij mijn K400, ideaal ding :)

Edit: Ik vind de accuduur van 10 dagen bij 2 uur typen/dag wel bedroevend. De meeste draadloze tobo's gaan maandenlang mee bij zulk gebruik. Of rekenen ze 10 uur met de backlight continu aan?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 15:51]

Ik vind de accuduur van 10 dagen bij 2 uur typen/dag wel bedroevend. De meeste draadloze tobo's gaan maandenlang mee bij zulk gebruik. Of rekenen ze 10 uur met de backlight continu aan?
DAT vind ik (samen met de adviesprijs) ook het grootste nadeel tov de K400. Mij overtuigen ze er niet mee..
In mijn K400 zit al zeker een half jaar dezelfde batterij, hoef ik nooit naar om te kijken. HTPC aan, K400 switch aan en kijken maar. Als je nu eerst je keyboard moet gaan opladen elke x-aantal filmbeurten, is dit wat mij betreft een domper op de (kijk)vreugde.
Mwah, met een beetje geluk laden ze weer via micro-usb. Gewoon ergens in de kamer een lader liggen en je zou er ook je telefoon kunnen laden.
Zo heb ik mijn bureau nu ook. 1 kabeltje voor alles (tel/muis/tobo)
De K830 beschikt over een ingebouwde accu, die in 3 uur op te laden is via micro-usb
Dat kan hij dus, maar ik vind iedere 10 dagen laden vs. meer dan een jaar (volgens mij doet mijn K400 het al veel langer dan dat op zijn setje batterijen, pas 1x hoeven wisselen in 3-4 jaar) erg karig.
Tsja, denk dat dat ook een beetje de consequentie is van de backlighting. Al zou dat met ledjes toch niet zoveel stroom moeten trekken..
Het hangt natuurlijk ook af van je gebruik. Optimistisch gezien gebruik je dat toetsenbord toch geen twee uur typen achter elkaar, maar minder lijkt me?
(ff filmpje aan zetten en hoppa tobo kan weer in standby? Of je moet de hele tijd fora af zitten struinen achter de tv)
Anoniem: 280673 @Grrrrrene9 april 2014 12:19
Het backlight gaat automatisch aan wanneer je begint met typen (ik weet niet of je dit ook uit kunt schakelen of dat er een lichtsensor inzit voor overdag).
De k400 werkt zelfs zonder problemen op Android :)
ze doen net of het een totaal nieuw product is, maar zoiets als dit hebben ze al alleen dan veel goedkoper, ik vraag me dan ook af of dit toetsenbord enigszins gaat vekopen.

vergelijkbaar toetsenbord is de K400 van logitech, 31 eurie
Ik heb de K400 thuis maar vergeleken met dit plankje ziet de K400 er uit als Playmobil :p

De K830 is een stuk fraaier wat mij betreft. Bovendien nog de verlichting die de K400 mist, kortom: er is qua functionaliteit wel wat verschil maar het concept had Logitech natuurlijk allang in huis :)
de k830 is absoluut fraaier, geen discussie nodig. echter voor simpel thuis gebruik voor bij een mediacenter/pc aangesloten op tv vraag ik me af of het echt zo goed verkoopt, meeste consumenten willen gewoon een zo goedkoop mogelijke oplossing voor muis toetsenbord in 1 en dan is 100 euro toch wel veel tegenover 31 euro
Dat ben ik niet helemaal met je eens, voor beide zaken zal een markt zijn. Ik heb mijn HTPC in een Silverstone-behuizing zitten van 180 euro, het oog wil ook wat :)

Natuurlijk volstaat een K400 voor het meeste gebruik ook wel maar als je wat meer uitstraling en lampjes wilt heb je vanaf nu iets wat aan díe eisen voldoet. Net zoals er Dacia's en Renaults verkocht worden, er is voor beiden een afzetmarkt :)
Oke, agree maar een toren of HTPC waar je constant tegen aan kijkt ook als je het niet gebruikt is anders dan een toetsenbord die je even gebruikt... op het moment dat de mediacenter constant zichtbaar is in de tv kast/dressoir wil je inderdaad een zo mooi ogende behuizing hebben.

er is vast en zeker een afzet markt voor, denk dat de gemiddelde tweaker dit wel zal aanschaffen omdat het mooi oogt ( ook al zou je het maar een paar uur in de week gebruiken).

steeds meer mensen sluiten hun laptop/pc/tablet aan op de tv omdat het steeds makkelijker gaat met hdmi, en dat zijn steeds meer gewonere consumenten die niet al te veel weten van pc's (spiegelend naar me ouders) zoals de gemiddelde tweaker dat wel weet dus deze consumenten nemen volgens mij eerder een goedkoper all in one zoals de K400, tuurlijk zal de K830 verkocht wroden alleen vraag ik me af of die verkoop cijfers goed zullen zijn tegenover de K400
Dit toetsenbord is toch ook constant zichtbaar, zo mogelijk nog meer dan de HTPC zelf, als het een mooi toetsenbord is, zou je het misschien zo op de salontafel laten liggen. En je neemt het vast, zelfs al is het maar even, dan vind ik de bouwkwaliteit zeker zo belangrijk als die van de behuizing. Het is toch een beetje gek om een dure aluminium behuizing te kopen en dan met plastic rommel op je schoot te zitten.
Ik weet niet of dat het geval is, ik zelf heb een laptop naast me pc liggen met daarop een all in one toetsenbord aangesloten die draadloos is. als ik dat toetsenbord niet meer gebruik gaat deze de lade in en niet meer in het zicht. ik denk dat ibj veel huishoudens dit het geval is.
Probeer wel een beetje bij de situatie te blijven. We hadden het over iemand die €180 wil uitgeven aan een mooie behuizing, die blijft dus in het zicht staan. Als je alles in een kast gaat steken, kun je ook een goedkope behuizing nemen en ergens in een goed verluchte lade verstoppen. Je kunt niet tegen iemand die net zegt dat het oog ook wat wil en daarvoor wil bijbetalen, gaan zeggen je spullen in een lade te stoppen.
ook dit ben ik niet met je eens... het feit dat je een mooie behuizing koopt van 180 euro betekend niet gelijk dat het rand apparatuur gelijk hetzelfde moet kosten, mijn kast koste 130 euro en oogt voor mij erg prettig en vinden vrienden van me ook, maar ik gebruik dus een heel simpel all-in-one muis toetsenbord van 30 euri die de kast in verdwijnt. zoals al eerder aangegeven een gemiddelde tweaker zal het er voor over hebben... maar dat is natuurlijk een super klein percentage van de consumenten markt die het geld liever ergens anders aan uitgeeft waar een gemiddelde tweaker dat wel doet

al met al is het wel een persoonlijke keus, maar afgaand op geluiden om me heen en ook hoe mensen om me heen zijn (zien als gewone consument) kan ik zeggen dat zij nooit zo een duur toetsenbord zullen kopen als er een aanzienlijk goedkopere versie beschikbaar is die nagenoeg hetzelfde kan

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 23 juli 2024 15:51]

De K830 werkt alleen in combinatie met Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1.
Zal vast wel een Linux drivertje voor geschreven worden, als het al niet gewoon werkt. ;)
Verder wel aardig product, maar toch een beetje groot voor mij, er zijn op ebay zat kleinere toetsenborden met touchpad maar dan wel zonder backlight helaas.
En die Ebay dingen werken ook gewoon out-of-the-box onder Linux, zelfs een bluetooth receiver van 2 euro.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 23 juli 2024 15:51]

Kleine toetsenborden zijn leuk maar in de praktijk vrijwel onbruikbaar, tenzij je tandenstokers als vingers hebt. Ik zit in ieder geval nog steeds te wachten op muizen en toetsenborden die fatsoenlijk door muren heen gaan zodat je gewoon je PC boven aan kan zetten en beneden achter de TV kan gebruiken.
Anoniem: 120693 @Phyxion9 april 2014 12:20
Ben bang dat je dan heel lang kan wachten want de markt daarvoor is natuurlijk heel klein.
Uiterlijk: Back to the 80's
Touchpad zal wel handig zijn voor gebruik op deze manier. Echter is wel een extra toetsenbord want het lijkt me geen vervanging voor mijn huidige... WEER een apparaat erbij.
Back to the 80's? Ja, want zo zagen de toetsenborden er toen uit... 8)7
http://decommodify.com/img/500/ibmKey1.jpg
Och zo één, alles lekker letterlijk nemen.

Ik vind het niet echt een modern ontwerp nee. Ze hadden zeker wel degelijke R&D er in mogen stoppen en met iets te komen dat ECHT voor browsen/bedienen op TV was.
Pfff, gewoon ffe een DiNovo Mini zoeken toch?? Veeeel beter :)
precies. Gebruik ik nog dagelijks. Is veel kleiner. Kan ik dus gewoon op tafel leggen zonder dat hij in de weg ligt. Is makkelijk met 1 hand te gebruiken voor xbmc.
En ik kan er ook nog mee typen.
Toegegegeven grote verslagen typen zal makkelijker gaan op de k830. Maar gewoon film titels opzoeken. Websites openen etc. gaat veel beter met de dinovo mini.
Daar mogen ze van mij wel een 2e gen van maken.
Mee eens, ik gebruik hem ook nog steeds. naast het handzame formaat, klapt hij mooi dicht (stofvrij) en ziet er een stuk netter uit ipv zo`n groot toetsenbordding op de bank te laten slingeren :)

zie ook de afbeelding uit een review hier op tweakers : http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/13006/10575.jpg

Bij mij is hij soms alleen even de verbinding kwijt, en het touchpad werkt wat schokkerig af en toe... maar verder nog geen echte vervanging gezien de afgelopen jaren..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.