Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 208 reacties

Sony heeft tot 8 februari 5,3 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 verkocht. Daarbij zijn de verkopen van de PS4 in thuisland Japan nog niet meegenomen. Voor zover bekend verkopen de PS4 en de Xbox One ongeveer even goed.

Het aantal van 5,3 miljoen verkopen heeft betrekking op de periode tussen de launch van de PlayStation 4 op 15 november en 8 februari; hoeveel exemplaren van Sony's spelcomputer er sindsdien zijn verkocht, is niet bekend. Sony maakte de verkoopcijfers zelf bekend.

De PS4 gaat ongeveer gelijk op met de Xbox One. Tussen de launch op 22 november en 23 januari werden van die console 3,9 miljoen exemplaren van die console verscheept; hoeveel consoles er zijn verkocht op die dag, is niet bekend. Het gaat bij de Xbox overigens wel om exemplaren die naar de retailer zijn verscheept, niet om verkochte exemplaren.

Beide consoles zijn daarmee per dag rond de 60.000 keer verkocht of verscheept; de Xbox One iets vaker. Het is wel een ongelijke strijd: de console van Microsoft is in minder landen te koop. Ook in Nederland en België is de console enkel via grijze import te verkrijgen. Uit cijfers van NPD blijkt echter dat de PS4 ook binnen de Verenigde Staten veel beter verkoopt dan de One: bijna twee keer zoveel.

Update, 10:49: In dit stuk stond aanvankelijk dat de PS4 populairder is dan de Xbox One. In feite gaan de consoles echter ongeveer gelijk op. Het stuk is aangepast.

Review PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (208)

Ik snap echt niet dat het artikel is aangepast om te zeggen dat de verkopen gelijk op gaan. Wordt er nog research gedaan bij Tweakers?

Het aantal van 3,9 miljoen wat hierboven een paar keer genoemd is, dat Microsoft verkocht heeft, is het aantal dat eind december aan winkels is verkocht. Over diezelfde periode heeft Microsoft meegedeeld dat het 3 miljoen consoles aan consumenten heeft verkocht. 900.000 stuks lagen op dat moment dus in de winkels of in magazijnen.

Sony heeft meegedeeld dat het 4,2 miljoen stuks aan consumenten verkocht heeft tot en met 29 december 2013. Dat is dus een voorsprong van 1,2 miljoen stuks op dat moment (aan consumenten). Daarnaast is bekend gemaakt, dat Sony in januari in de Verenigde Staten (de sterkste markt van de Xbox over het algemeen) twee keer zoveel PS4's heeft verkocht aan consumenten als Microsoft.

Daarnaast (naast de feiten) is er nog het verschil aan voorraad dat nu overal in de winkels ligt ('anecdotal evidence'), waarbij de PS4 nog steeds nergens op voorraad blijft en meteen verkocht wordt, en het punt dat als Microsoft zelfs in haar thuisland al met verhouding 2:1 'verliest', dat deze verhouding in andere landen in januari waarschijnlijk nog groter is.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 18 februari 2014 14:33]

Ik heb dit ook gemeld aan de redactie. De schrijver van het stuk blijft echter vasthouden aan "het aantal verkochte consoles per dagen op de markt" (waarbij hij dan ook nog de verkopen aan consumenten en verkopen aan winkels voor gebruikt). Appels en peren-vergelijking. 8)7

Het artikel is onderhand wel drie of vier keer aangepast. Objectief of serieus te nemen is het nog steeds niet.
Zucht. Misschien kunnen Tweakers.net redacteuren een cursus "Hoe bedien ik een rekenmachine" krijgen voordat ze artikelen met begrippen als "verkoopt sneller dan" gaan tikken.

De gebruikte cijfers tonen namelijk aan dat de PS4 61628 keer per dag (5,3 miljoen / 86) verkocht is, terwijl de Xbox One 61905 keer per dag verkocht is (3,9 miljoen / 63) Daar zijn genoeg kanttekeningen bij te plaatsen. Periodes hebben een andere lengte, winkels zijn niet elke dag open, het aantal landen waarin de consoles verkrijgbaar zijn verschilt enz enz

Maar op basis van deze cijfers moet je echter concluderen dat de Xbox One sneller verkoopt dan de PS4. Compleet het tegendeel dus van wat het artikel beweert. |:(


Edit:
Het is trouwens wel grappig. Niemand ontkracht de berekening maar brengt allemaal extra (en onbewezen!) condities naar voren waarom de stelling van de redacteur wel waar zou moeten zijn. Prima, het zou mij worst wezen welke van de twee het best verkoopt (heb geen van beide en geen interesse om er 1 aan te schaffen) maar als de PS4 dan beter verkoopt, onderbouw dat dan met objectief meetbare en openbare feiten. En niet met feiten die nou net precies het tegendeel aantonen van wat beweerd wordt.

[Reactie gewijzigd door humbug op 18 februari 2014 10:25]

Hoe kan het dat de Xbox One sneller verkoopt, maar qua aantallen toch rond de 30% achter loopt op de PS4? Klinkt niet echt logisch moet ik zeggen...

Hoe dan ook heeft Microsoft een pak fans verloren, zelfs in de VS en UK waar de x360 heer en meester was, verkoopt de PS4 nu stukken beter.
Over januari. Over december zijn de cijfers voor de Xbox One beter.

Tip: kijk zelf eens naar de NPD cijfers in plaats van alleen af te gaan op wat Tweakers.net vertelt.

Edit:correctie: was in december. Thx Geoforce,

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 februari 2014 14:28]

Als ik dat doe, dan zie ik dat de PS4 in november meer verkocht dan de Xbox One:

"PS4 was the top-selling console for November and PlayStation was No. 1 in sales overall for home consoles," (bron)

Bovendien heeft NPD het enkel over de verkoop in de VS. Wereldwijd loopt de PS4 ver voor sinds de launch.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 18 februari 2014 11:32]

De periodes waarover de cijfers gepresenteerd worden verschillen.

[Reactie gewijzigd door humbug op 18 februari 2014 10:51]

Maar op basis van deze cijfers moet je echter concluderen dat de Xbox One sneller verkoopt dan de PS4. Compleet het tegendeel dus van wat het artikel beweert. |:(
Jij kunt prachtig cijfers verdraaien - de Xbone is in Europa helemaal niet populair en dat blijkt ook wel uit het gegeven dat hij gewoon overal op voorraad te verkrijgen is. Die feiten liegen er niet om.
Klopt niet, er worden meer PS4 games verkocht dan Xbox One games. Microsoft had in die uitspraak de verkoop van x360-games meegerekend.

"It’s interesting to note that the PS4 version is outselling the Xbox One version for each one of the above games except for Call of Duty: Ghosts and Lego Marvel Super Heroes. That led Microsoft to point out that Xbox One and Xbox 360, when taken together, are responsible for the most software sales." (bron)
Bron? http://gearnuke.com/ps4-l...rolled-titanfall-twitter/ beweert in ieder geval voor een groot aantal games het tegenovergestelde
Er worden meer XBox One games verkocht als voor de PS4. Dat zou vertellen dat de Xbox One populairder is als een PS4.

Edit correctie: voor Xbox360 en One samen. Thx Ge0force
Dat zegt toch eigenlijk genoeg over de verkopen van de Xbox One....
Dat MS nu cijfers moet gaan optellen om één ander systeem af te doen als niet geslaagd.

Wat MS nu doormaakt is redelijk vergelijkbaar met de introductie van de PS3.
Gewoon een miskleun gemaakt en alles wat ze kunnen doen is hopen dat het tij nog keert.
Overal op voorraad zegt niets. Misschien heeft Microsoft meer Xbox Ones weten te bouwen dan Sony PS4s of, inderdaad, de Xbox One blijft in de winkel liggen. Dat zal vanzelf duidelijk worden als er meer cijfers komen. Maar alweer: De huidige cijfers zeggen daar totaal niets over. Ook jij maakt dus een onbewezen aanname.

En dat is juist het punt wat ik wilde maken. Mensen nemen maar van alles aan maar kunnen de stellingen totaal niet hard maken met de aangeleverde feiten. Dat kan ik begrijpen bij reacties, maar een redacteur moet ofwel zijn stellingen onderbouwen, ofwel geen uitspraken doen.
Sowiewso boeit het totaal niet welke console populairder is.

Xbox one leunt zwaar op de Kinect/TV gedeelte en de ps3 echt zwaar op de games. Kies welke jij interessanter vind en maak je keuze. Beide zullen ze (samen met de Wii U) gewoon nog ondersteund worden de komende 4/5 jaar.

Naar mijn mening proberen ze hier te zeggen dat een VW busje sneller verkoopt dat een Audi A3 en dan concluderen dat het VW busje beter/mooier is. Totaal scheef en irrelevant.
Enige wat ik mij dan afvraag.
Waar worden die xboxen dan verkocht?
Artikel geeft aan dat er in Amerika bijna 2x zoveel ps4's zijn verkocht (van origine een xbox land).
Overgrote deel van de andere landen waren voorheen al playstation landen en zijn waarschijnlijk niet omgeswitcht (aanname).
Verder is de release van de xbox one uberhaupt in veel minder landen uitgebracht dan de ps4.

Mijn conclusie:
Er word met ander soort cijfers gewerkt.
Denk dat Microsoft het heeft over aantallen xboxen die bij de retailer liggen en Sony over daadwerkelijk verkochte ps4's.
Het is in ieder geval bekend dat er wel stapels xbox one's liggen in de winkels maar geen ps4's.

En om gewoon het aantal dagen te delen door het aantal verkopen klopt natuurlijk ook niet.
Microsoft krijgt nooit in 23dagen 1.4Miljoen xbox one's geproduceerd.
Het kan best dat men met andere cijfers werkt. Er zijn 101 mogelijkheden om tot deze cijfers te komen en de gebruikte cijfers zeggen zeker niet alles. (there are lies, damm lies and statistics) Maar dan moeten de cijfers niet door de redacteur vergeleken worden. Het artikel vergelijkt de cijfers 1 op 1 en trekt daar conclusies uit. Maar op basis van die cijfers mag je die conclusie simpelweg niet trekken.

En er lijkt me niets mis met het delen van de verkopen door de dagen waarin die verkopen hebben plaatsgevonden. Ik zou eigenlijk niet weten hoe je anders de verkoopsnelheid van een product berekent. Dat de producten al maanden voor de launch geproduceerd zijn verandert daar niets aan. Niet bij Microsoft en ook niet bij Sony.
Wees dan consequent en neem dan het aantal dagen leverbaar per continent.

Aantal PS4s verkocht in amerika/dagen
Aantal PS4s verkocht in europa/dagen
Aantal PS4s verkocht elders/dagen

Daarnaast maak je geen verschil tussen het aantal verscheepte consoles en het aantal verkochte consoles. MS publiceert louter het aantal verscheepte spelcomputers
Nee PS4 heeft niet totaal 2x zoveel verkocht dan Xbone in VS maar tot nu toe alleen in Januari. En dat zegt wel dat de het voordeel van overlopende voorraden en de vraag met de feestdagen voor de Xbox langzaamaan over is. Nu gaat het prijsverschil/slechte pers tellen.

NPD cumulatieve sales:

US:
PS4: 2,273,000
Xbox One:1,960,000
Creatieve berekening. In de eerste plaats ga je uit van een wereldwijde launch van de ps4 hetgeen niet het geval is geweest, noord amerika lag twee weken voor op de ps4, in de tweede plaats klopt het cijfer van 3,9 miljoen daadwerkelijk aan klantverkochte xbox ones niet en ten derde is de xbox one overal verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door Snackbar op 18 februari 2014 09:49]

Er is weinig "creatiefs" aan. Er zijn officiële verkoopcijfers en periodes waarin de verkopen hebben plaatsgevonden. Die deel je op elkaar en klaar ben je.

Juist jij komt met totale onzin argumenten: "Het cijfer van 3.9 miljoen klopt niet", "De Xbox is overal verkrijgbaar". Over creatief gesproken....
Inderdaad, de One is in minder landen te koop, dat staat nota bene ook in het artikel:
Het is wel een ongelijke strijd: de console van Microsoft is in minder landen te koop. Ook in Nederland en België is de console enkel via grijze import te verkrijgen.
Elke PS4 console die men levert wordt direct verkocht. Microsoft heeft er een broertje aan dood om "shipped to retailer" als verkoop weer te geven ook al blijven dingen op de rekken liggen. Dat maakt het heel moeilijk, eerder onmogelijk, omdat te gaan vergelijken.

Gezien veel shops met een groot aanbod zitten van Xbox One consoles (in de VS doen er sommige al acties om hun stock te clearen) en je ook wel iets merkt van meer vraag naar de PS4, voel je ook wel aan dat het beter verkoopt.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 18 februari 2014 09:56]

De laatste zin moet zijn: Uit cijfers van NPD blijkt echter dat de PS4 ook binnen de Verenigde Staten veel beter verkoopt dan de One in januari. In de maand december was de verkoop van de Xbox One beter ( volgens NPD cijfers).http://www.gamespot.com/a...ecember-npd/1100-6417183/

Sorry hoor, maar dit is al de zoveelste keer dat wij lezers een artikel moeten corrigeren. Een zin bovendien die een enorme clickbait kan veroorzaken door incorrecte formulering.
Dat doet Tweakers.net toch niet express?
Hier komt er pas een wanneer 'Evolve' of 'The Devision' beschikbaar zijn.
Van de andere kant, een OculusHD heeft een serieuze meerwaarde tozv consoles; toch wel echt next-gen gaming, ipv skieen op de bank :X
ps: wil je een PS4, rij naar duitsland, liggen ze opgestapeld in de schappen :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 februari 2014 09:41]

Nee de xbox ligt opgestapeld, een Duitse collega is door half Duitsland gereisd voor een ps4, ze raden zelfs aan om hem in Nederland te reserveren
Nee de xbox ligt opgestapeld, een Duitse collega is door half Duitsland gereisd voor een ps4, ze raden zelfs aan om hem in Nederland te reserveren
Da's dan mooi stom van die 'collega' van je, want hij kan hem morgen hebben als hij hem besteld bij Amazon.de -> Link: http://www.shortly.nl/nkw

Hoezo is de Xbox One moeilijk verkrijgbaar?
Hij zegt toch niet dat de Xbox moeilijk te verkijgen is maar de PS4?

Verder zijn de nieuwe consoles nog niet echt interessant, pas als er aardig games zijn en er een aantal exclusives zijn uitgekomen zal ik pas overwegen om naar een next-gen console over te gaan.
ps: wil je een PS4, rij naar duitsland, liggen ze opgestapeld in de schappen :)
Compleet niet waar!
waar baseer je dat op? kom met markt door heel duitsland, niet alleen kleef ofzo, PS4 is bij de buren ruim ruim verkrijgbaar
Linkjes:

http://www.saturn.de/mcs/...50,1055836.html?langId=-3

http://www.mediamarkt.de/...4&et_sub=ps4-vorbestellen

http://www.amazon.de/gp/p...=455353807&pf_rd_i=301128

Dat zijn toch wel de 3 grootste (web)retailers in Duitsland en allemaal uitverkocht/niet beschikbaar dus ruimverkrijgbaar, nee niet echt.
2015 dus? als we de werknemers bij ubisoft moeten geloven?
Heb er zelf ook geen haast mee, daarom heb ik hem van dit weekend bestelt bij Bol.com, krijg ik hem wel een keertje ergens in mei. Acceptgiro gedaan, heb dus ook nog geen cent betaald.
Je kunt het beste nu alvast bestellen, want hij is nogal slecht verkrijgbaar..
Ik vraag me af wanneer de PS4 eens goed op voorraad komt in de winkels. Ik wil er best één kopen, maar ik heb geen zin in een wachtlijst.
Ik heb hetzelfde hóór, ik wil de doos eerst in mijn handen hebben, checken of er geen gaten in de doos zitten, seal er om heen (als t kan!)

Maarja dat heeft niet iedereen.........ik snap echt niet dat er ondertussen niet gewoon winkelvoorraad is.....ik vind het eigenlijk wel een beetje teleurstellend van Sony, zo'n slechte release is er nog nooit geweest, qua leveraantallen!
Nee hoor Playstation heeft nog nooit sneller verkocht:

PS1:

4 months (one territory) - March 31st, 1995 - 0.85 million
10 months - September 30th, 1995 - 1.77 million
16 months - March 31st, 1996 - 4.26 million
22 months - September 30th, 1996 - 8.07 million
28 months - March 31st, 1997 - 13.50 million


PS2:

1 month (one territory) - March 31st, 2000 - 1.41 million
7 months (one territory) - September 30th, 2000 - 3.52 million
13 months - March 31st, 2001 - 10.61 million
19 months - September 30th, 2001 - 19.58 million
22 months - December 30th, 2001 - 24.99 million


PS3:

1 month - December 31st, 2006 - 1.7 million
4 months - March 31st, 2007 - 3.5 million
7 months - June 30th, 2007 - 4.2 million
10 months - September 30th, 2007 - 5.5 million
13 months - December 31st, 2007 - 10.4 million


PS4:

1 day - November 16th, 2013 - 1 million
2 weeks - December 1st, 2013 - 2.1 million
1 month - December 28th, 2013 - 4.2 million
3 months - February 8th, 2014 - 5.3 million

http://www.neogaf.com/for...p=101260277#post101260277
wat een onzin zeg. Als hij beschadigd is mag je hem gewoon retour zenden kosteloos bij de meeste goede webshops.

Ik heb mijn Xbox One in bij Amazon.de besteld en die doos ziet er beter uit als die van mijn PS4 hoor. Die pakken hem zeer zorgvuldig in.

Ontopic:
Sony heeft het goed voor elkaar met de positieve gamevergelijken en de napraters. Ik game meer op mijn xbox one als mijn ps4. Vind nog steeds de controller vele malen fijner en de menu's en bediening voelen meer next gen. Maar vind dat vooralsnog voor beide consoles amper goede spellen te koop zijn. Zou geeneens weten wat ik voor game zou moeten kopen nu.
Menu's en bediening NEXT-GEN?? wat bedoel je daarmee?
Menu's van de Xbox One zien er veel mooier uit. Seamless switchen tussen apps / games. Snap functie als je aan het gamen bent en even vastzit gewoon rechts in je scherm eventueel een walkthrough of youtube snappen. Q&R codes inscannen door simpelweg te zeggen xbox scan code en voor de kinect te houden ipv te zitten kutten met 15 a 20-cijferige codes met je controller.

EDIT: dit is uiteraard voor alle xbox codes die in dozen zitten bij games bijvoorbeeld zoals free xbox live gold of DLC

Fatsoenlijke en goedwerkende voice commands. Als ik bijvoorbeeld netflix kijk heb ik geeneens een controller nodig.

Xbox on, xbox go to netflix, next page, previous page. Select 21, xbox pause als je even wat wil pakken. xbox resume om verder tegaan

tijdens het gamen xbox go home. of xbox go to dead rising 3 bijvoorbeeld als je in het menu zit.

ik hechtte er eerst ook niet veel waarde aan en dacht een leuke gimmick maar vind het nu ik ze allebei heb toch meer Next Gen voelen dan weer over een beetje leuker kleur gegeven playstation sidebar van het beetje saaie besturingssysteem wat allemaal net wat minder smooth switched.

[Reactie gewijzigd door hb1981 op 18 februari 2014 10:18]

zo zie je maar dat het goed is dat er meerdere console makers zijn. Want ik vind persoonlijk het Xbox One menu niet mooi en vind de PS4 structuur(simpele design) juist prettig om mee te werken.
Ook is mijn persoonlijke ervaring dat het switchen bij PS4 van apps naar hoofdmenu juist stukken soepeler en sneller is.

Kinect qua gestures werkt zeker veel beter dan de PS4 die altijd een controller nodig of move nodig heeft(en dus ook een irritant lampje dat je in je scherm ziet). In donkere omgevingen werkt de PS4 camera ook goed. QR codes heb ik nog niet geprobeerd op Xbox, maar geloof graag dat die dat direct herkend en ja dat is handig. Om codes in te voeren op mijn PS4 gebruik ik mijn phone waarbij je heel snel en direct texten mee kan typen. Mijn voice commando herkenning op Xbox en PS4 zijn bijna gelijk, moet eerlijk zeggen dat ik het niet belangrijk vind en dus ook niet vaak gebruikt heb om goed verschillen te kunnen zien. Ik ga niet roepen naar mijn console als ik toch al de controller in mijn hand heb of naast me heb liggen. En anders heb ik altijd mijn telefoon waarmee je ook je consoles kan bedienen.

Waar ik op wacht is goede games voor beide consoles. De launch games zijn nu niet echt om over naar huis te schrijven op beide consoles. Ook ben ik benieuwd of MSFT ook de ondersteuning van setup boxen in nederland goed voor elkaar krijgt. Ik kan mijn box nog niet goed bedienen, dus die functie van Xbox kan nog niet gebruikt worden door mij. (andere wel al goede ervaring met het connecten van een setup box, zo ja welke setup box gebruik je en welke provider? Zelf heb ik ziggo en een van de eerste Cisco PVR)
Al die zaken die jij noemt kloppen wel, maar ik vind de game ervaring op de PS4 beter. En volgens mij draait het daar om bij een game console.

Het is bizarre dat er na bijna drie maanden nog steeds zo ontzettend veel vraag naar de console is, dat er daadwerkelijk bijna geen één in de winkelschappen belandt. Ik ga er even vanuit dat Sony zijn uiterste best doet om elke klant zo snel mogelijk een Playstation 4 te voorzien.
Als de controler minder is dan is de game ervaring voor de meeste mensen toch ook echt wel minder hoor.
Ik kan nog makkelijk een oude game pakken die leuk speelde maar grafisch minder is dan huidige games maar een game met een mindere aansturing pak ik nooit meer op.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 februari 2014 13:17]

Ik vind de game ervaring beter op de PlaySation 4 op dit moment. Dus de complete ervaring, de console, controller, gameplay, graphics etc.
Om dat het hoofdzakelijk een gameconsole is ga ik toch voor het grafische pracht. Ja het menu is leuk en het werkt allemaal heel goed maar ik verbaaste me toch toen ik mijn Xbox One verkocht had voor een PS4 dat CoDGhost er veel beter uit zag op de PS4. DS4 kan inderdaad niet op tegen de XOne controller maar even geduld en er komt vast wel een converter op de markt voor een XOne controller op de PS4. Best of both sides :D

En het installeren wat duurt dat lang op de XOne. Ong 20 min tegen over de 5 min van de PS4.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 18 februari 2014 11:36]

5 minuten installatie bij de PS4? Rond de 30 seconden zul je bedoelen.

Hier een vergelijking van de install times op beide consoles:

Assassin's Creed IV:
Xbox One (offline, no update): 5 minutes 50 seconds
Xbox One (with update, fastest connection): 7 minutes 2 seconds
Xbox One (with update, 10Mbps connection): 10 minutes 32 seconds
PS4: 42 seconds

Need For Speed Rivals:
XBO: 09:25 (including update)
PS4: 00:32

Just Dance 2014:
XBO: 08:48 (including update)
PS4: 00:45

NBA Live 14:
XBO: 16:26 (including update)
PS4: 00:35

FIFA 14:
XBO: 16:06 (including update)
PS4: 00:34

Madden 25:
XBO: 9:38 (including update)
PS4: 00:38

Bron: http://kotaku.com/install...s-way-too-long-1471191836
hahaha klopt maar ik dacht dat mensen mij niet serieus namen zonder bron als ik minder dan een minuut zei. maar het klopt dus wel dat het echt zo snel gaat. enige spel waarbij hij na de installatie nog in game moest installeren was fifa 14.

ben blij dat ik nu een ps4 heb ook al ga ik games zoals halo missen.
Maar het blijft toch apart dat de menu's next gen zijn.. en dat ze de spellen niet boven de 720p uitkrijgen.. Ik had mijn prioriteiten toch iets anders gehad.
het geen wat je ook prima kan met pc's van 5 jaar oud en alle huidige consoles

is echt helemaal niks next gen achtigs aan hoor

ik heb veel liever een controller/afstandsbediening dan zon stem/gesture geval puur omdat het veel sneller werkt en beter werkt!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 februari 2014 21:39]

Menu's en bediening NEXT-GEN?? wat bedoel je daarmee?
Hij zal wel graag tegen zijn Xbox aanlullen.
Hetzelfde gaat op voor die camera van de kinect die je genitaliën kan zien zitten.

Xbox to user:
'You have a boner, do you want to play a game?' :+ :o

[Reactie gewijzigd door p0pster op 18 februari 2014 10:03]

Titanfall! Ik verwacht eerlijk gezegd dat die game wel eens wat kan veranderen aan de verkopen van XOne consoles. Was gisteren naar iemand aan het kijken op het werk die het aan het spellen was en ziet er als een betere variant van COD uit met meer balans in de game.
ik heb gisteren de Beta gedownload en hij is zeer mooi moet ik zeggen. Zag er ontzettend strak uit en ik speelde op 110 inch scherm / 275cm met beamer op 4m afstand dat zegt genoeg lijkt me haha.
Gaande op je Ontopic reactie:
Voor mij is next-gen kwaliteiten de game kwaliteiten van een console, niet de menu's.
Verder lijkt de interface van de xone ontiegelijk veel in de standaarde op de x360 dat is dus niet next gen maar old gen.. Zelf ben ik overgestapt van de x360 en ik deel je mening dat het op HET BEGIN saaier oogt op de PS4. Uiteindelijk heb ik de console gekocht met als reden: kwalitatief gamen. En dat gaat gewoon weg beter op de PS4, niet teveel rompslomp en extraatjes maar gewoon gamen.
Na een week mis ik de xbox360 totaal niet meer op gebied van interface en ik heb alles sneller en beter gevonden op de PS4.

Controller, ja daar ben ik ook niet 100% tevreden over op de PS4, daar vond ik de X360 fijner, maar goed ik neem aan dat ik na 8 dagen daar nog geen eerlijk oordeel over kan vellen.

Maar goed ieder zijn keuze natuurlijk, de een vind de interface belangrijker en de ander de kwalitatief betere games.. Mijn keuze is in ieder geval: kwalitatief betere games en betere game ervaringen.

Maar goed, ook jou ontopic gedeelte is gewoonweg offtopic, zo dus ook mijn reactie helaas.
Ik vind de kwaliteit van gamen het belangrijkste. Maar doordat de controller fijner is (in mijn mening dan de DS4) is de kwaliteit van gamen voor mij beter op mijn Xbox One dan mijn PS4.

Alleen Killzone is een goede exclusive maar ik geniet blijkbaar meer momenteel van Dead Rising 3 en Forza 5. Daar komt Ryse nog bij vandeweek. En de Beta van Titanfall die ik gedownload heb.

Mijn ps4 staat voorlopig stof te happen tot Daylight uitkomt denk ik
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen en wat ook misschien de rede is van de verkoop van Sony TOV de PS4.

Xbox heeft slechte publiciteit gehad en iedereen praat graag elkaar na zonder ook maar 1 seconde achter de console gezeten te hebben.

Ik heb zowel de PS4 als de Xbox One en vind zelf de Xbox One fijner. Dat is mijn persoonlijke mening zoals er vast ook mensen de PS4 fijner vinden.

Maar laat je niet beinvloeden door de media en kijk gewoon wat jijzelf fijner vindt.
Naja, t is altijd nog beter dan de release van de X1 in NL tot nu toe...
Prima lancering... alleen vergeet je dat Europa Sony's bolwerk is en de US normaal niet. Sony is er dus alles aan gelegen om zoveel mogelijk units in US retail te krijgen in deze fase om een flinke voorsprong op Microsoft veilig te stellen.
Is wel waar... Vanaf de eerste PlayStation en xbox gaat het zo, alleen zijn de consoles nu populairder dan ooit..
Ze hebben er wel 5,6 miljoen al verscheept he. Productie draait echt op volle toeren. Vind het nog knap dat ze er zoveel kunnen maken in zo een korte tijd.
Nou de wachtlijst valt tevens reuze mee hoor!
Ik heb bij de gamemania iets meer dan een maand op de wachtlijst gestaan, ik had de keuze of via tweakers 1 kopen voor 450-500 euro (ja lieverdjes hier:D) of me op een wachtlijst gooien.. Bij de eerste lading zou ik er niet bij zitten (ook niet gebeurd) 2e lading wel, dit terwijl ik ergens op pagina 3 of 4 stond..

Je kan je gerust bij een paar winkels op de wachtlijst zetten, wachtten is niet zo extreem lang doordat er velen via bijv marktplaats of tweakers 1 koopt en die worden dus weggeschrapt van de wachtlijst.

Wachtlijst kost geen geld, en het gaat veel sneller dan wachtten eer die goed op voorraad is??

Dus je hebt de keuze: of op een wachtlijst gezet worden (1-2maanden wachtten) of wachtten eer die op voorraad is en dat zal zijn?juni/juli? Dan ben je met de wachtlijst toch een stuk sneller erbij dan de voorraad, wachtende gaan immers voor de voorraad....

Ik vraag me af wat er gebeurd met de verkoop aantallen wanneer de PS4 in Duitsland en etc goed verkrijgbaar is, ik hoor van Duitse collega's dat de xbox one daar inmiddels stof ligt te happen in de schappen (media markt etc) doordat men de PS4 wilt..

Volgens mij heeft het aantal landen waar de xone beschikbaar is niet veel te doen met het uiteindelijke resultaat, die gene wat een xone wilt kan er vandaag 1 hebben (althans de mensen in de benelux)

Wacht maar over een jaar wanneer de PS4 en Xone overal op voorraad is, mijn gevoel zegt dat Playstation de Xbox ver achter zich laat.

Ik ben in ieder geval blij met de keuze van de PS4 (overgestapt vanaf de x360) wanneer ik alle vergelijkingen lees en game resultaten waar de xone het elke keer weer aflegt op gebied van game kwaliteiten.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 februari 2014 09:25]

Dit is precies wat ik dacht en jij bevestigd het :)
Ik wacht nog even totdat hij overal goed op voorraad is en winkeliers met de prijzen gaan stunten
Oei, ja maar toch denk ik over het prijs stunten anders.. Volgens mij valt er helemaal niet veel te stunten op de console prijzen, hoe ik het hoor word er door sony al zga geen winst op gemaakt.. Laat staan voor winkeliers.. Dan kan je denk ik heel lang wachtten eer de prijzen omlaag gaan.. Volgens mij duurt het wel een paar jaar eer ze met prijzen kunnen concurreren.
Geen enkele detailhandel verkoopt een dergelijk duur product zonder marge. Wanneer je de ontwikkelkosten even niet mee rekent, geloof ik ook niet dat Sony verlies maakt op de hardware. Kijkt wat er in zit, allemaal goedkope componenten van AMD die in zeer grote aantal worden geproduceerd en voor AMD enkele jaren een gegarandeerde afzet markt oplevert.
Dan zou ik maar eens even een paar jaar terug gaan. Sony (en Microsoft) verkopen hun producten wel degelijk met verlies. De eerste series zijn bedoeld om de markt te veroveren en om games te verkopen (waar ze mooie licenties over binnen halen).

Vlak voor of na, daar mag je mij op pakken, de PS3 Slim, ik meende tweede revisie (= zoveelste cost-down slag), was de playstation zelf over de gehele verkoopperiode pas winstgevend. Maar heb geen medelijden, via de games hebben ze hun geld behoorlijk binnen gehengeld.

Wat voor beiden wel belangrijk is, is dat ze niet of heel moeilijk te hacken zijn want anders donderen de inkomsten van de game licenties naar beneden (niemand ontwikkelt voor iets wat makkelijk te hacken is, zie Nintendo) en dan is het verliesgevend zijn van de consoles een groot probleem.
Ik ken de claims, de details worden er echter nooit bij vertelt. Een groot deel van de kosten zijn de ontwikkelkosten.
Stel de ontwikkelkosten zijn ¤100.000.000,- en de hardware voor één unit kost ¤200,- (allemaal uit de duim gezogen). Dan zijn de totale kosten voor de allereerste PS4 ¤100.000.200,-. Voor unit 2 is dat ¤50.000.200,-, voor nr3 ¤25.000.200,- etc. Maar dat betekent meteen dat de kosten van de voorgaande units ook tot die prijs zijn gedaald.
Op deze manier wordt de PS4 (de losse unit) pas winstgevend na bijvoorbeeld 10.000.000 verkochte exemplaren. Echter, wanneer ze die grens overschreven hebben, zijn meteen alle PS4 units winstgevend.

Wanneer je sec naar de hardware kijkt, geloof ik niet dat ze verlies maken op een enkele unit.

[Reactie gewijzigd door Abom op 19 februari 2014 09:33]

Ze maken vast winst op de hardware, of spelen kiet, maar je moet natuurlijk altijd de ontwikkelkosten meerekenen. Een bedrijf is er om geld te verdienen, niet om weg te gooien, en die ontwikkelkosten zijn anders dik verlies.
Vind ik ook, echter denk ik dat MS na een jaar of twee aan een inhaalbeweging zal beginnen door zowel agressieve prijsdaling als software bundels etc (een beetje wat sony bij de ps3 heeft moeten doen)
Ja precies, dan wacht ik wel een half jaartje totdat je er 2 controllers bij krijgt en een spel. Misschien dat de hdd capaciteit ook omhoog gaat bijv: 1TB.
Ik denk niet dat de prijs dit jaar nog naar beneden gaat..
Sony had verwacht tot 1 april maximaal 5 miljoen exemplaren te verkopen.
De vraag is veel en veel groter dan het aanbod. Kan dus nog wel even duren want de productiecapaciteit ligt op ongeveer 1 miljoen exemplaren per maand.
Je kan beter wachten. Dan zijn er ook veel meer spellen in de winkel te krijgen voor de ps4. En misschien ook stuntprijzen.
Ik vraag me af wanneer de Xbox One eens op voorraad komt in de winkels in NL. 2 vrienden willen er best één kopen, maar hebben geen zin in een in het buitenland te halen.
gewoon Nedgame.nl kijken is gewoon nederlandse winkelketen die ze importeert voor hun.
klinkt logisch. Als je op een wachtlijst had gestaan had je nu niet meer hoeven te wachten ;-)
Das ook niet helemaal waar, ik ken mensen die hem tijdens de aankondiging besteld hebben, en hem nog steeds niet binnen hebben.
Dan doen ze toch echt iets verkeerd.. Of een vrij onbekende winkel of ze hebben nog een aanbetaling gedaan (wat meestal wel verplicht is). Ik heb zelf de PS4 pas eind december besteld en had m halverwege januari al binnen...
Doe je goed, m'n vriendin wilde hem voor kerst voor me kopen.

Half november was hij besteld en betaald (vrij laat klopt! was er nog niet over uit welke console het voor mij zou worden) bij wehkamp (ook niet mijn eerste keuze, blame the girl ;) ).

Heb hem nu dus nog steeds niet binnen. Zit je daar met een extra controller, twee games, een vita (natuurlijk al wel te gebruiken, maar handig wanneer mevrouw naar onzin op tv moet kijken), een dualshock 4 charging station en je goeie gedrag.

Thank god for gran turismo :D
Hier precies hetzelfde, dan weliswaar bij Bol.com en besteld in December. Maar er ligt hier al 2 maanden een hele mooie controller + spel maar de console laat nog lang op zich wachten.
Klopt wat hij zegt, Wehkamp en Bol.com oa :X :( Heb zelf nog een bestelling van 2 Dec..
"Xbox One: tussen de launch op 22 november en 23 januari werden 3,9 miljoen exemplaren van die console verkocht"

Wat een berichtgeving weer. Er zit een verschil tussen verkopen en verschepen en de datum is nog eens fout. Sony zegt dat ze 5.3 miljoen consoles hebben verkocht aan de man: sold-through
Microsoft heeft in zijn kwartaalcijfers bekend gemaakt dat de Xbone 3.9 miljoen consoles heeft verscheept tot en met 31 december 2013, maar het feitelijke aantal consoles verkocht was "above 3 million".
Ik weet nog heel goed dat er zo'n strijd aan de gang was wie als eerste z'n console op de mark kon zetten.

Sony kan wel de eerste zijn, maar als de voorraden zo slecht zijn vind ik niet echt dat je alle eer mag dragen dat je de eerste bent.

Ik blijf iig nog even op de ps3 hangen. Moet nog FF13-2 uitspelen en vervolgens nog met FF13 lighting return beginnen. Dus ik heb nog een aantal uurtjes te gaan voordat de PS4 aan mijn inboedel gevoegd word.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 18 februari 2014 17:20]

Bol.com lijkt me niet een onbekende winkel
Daarom een langere wachtlijst. Een intertoys ergens in een dorpje heeft misschien maar een wachtlijst van 1 tot 2 personen. Althans ik hab maar één week hoeven te wachten by een kleine intertoys.
Nja, wat je daar zegt klopt ook niet helemaal. Het hangt er ook vanaf hoe groot die winkel of keten juist is. Ik heb de mijne besteld in Game Mania, een winkel dat iedere persoon dat console gaming doet kent binnen België. Velen hebben hem daar besteld, maar Sony kijkt niet naar het aantal bestelde toestellen om dan te kijken welke winkel meer toestellen krijgt per levering of niet.

Dit verloopt gelijk, elke winkel krijgt een aantal toestellen en als jij net besteld hebt in een winkel waar 100'en anderen dat ook hebben gedaan en zij per levering een toestel of 25 krijgen dan kan je wel even wachten..
En sommige komen de winkel in zonder bestellen en hebben hem de volgende dag ( eigen ervaring) :)
Klopt niet echt wat je zegt, zoals bij Bol.com als je voor 29 juni had besteld dan had je het 100% op 29 nov. Dus waarschijnlijk hebben deze mensen na de opgegeven periode voor preorders besteld. Trouwens je hoeft niet weken of maanden te wachten op een PS4.
Je kan het binnen een paar dagen hebben via BS of IT, gewoon snel zijn meer zeg ik niet!
Das ook niet helemaal waar, ik ken mensen die hem tijdens de aankondiging besteld hebben, en hem nog steeds niet binnen hebben.
Pre-order gedaan bij aankondiging, en die verzilverd in een bestelling voor de killzone bundle. Op release datum in huis.

Dus ik weet niet waar die mensen hem besteld hebben...

Alhoewel ik her en daar ook bol.com lees, en daar haf ik met de Wii U ook gedonder mee. Werd opeens de leverdatum een maand naar achter geschoven terwijl ik netjes op tijd had ingeschreven en verzilverd. Die order maar direct geannuleerd en de lokale Bart Smit binnen gelopen, daar lag er nog precies 1 op de plank.

Een keer raden waar de PS4 besteld is.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 februari 2014 22:51]

Kameraad van mij werkt bij speelgoedwinkel :)
persoon was hem niet gaan halen en had mijne kameraad mij gebeld of ik ene moest hebben :)
ik stond pas een week op de lijst. Anders zei hem da het wrs pas voor maart of later ging zijn eer ik hem had. heb hem nu sinds half januari...
killone pakket

wtf wrm -1 :o
kvertel gewoon een positieve ervaring en krijg meteen -1..
wrs iemand die er nie tegen kon da hij da geluk ni heeft :)

[Reactie gewijzigd door Darkcloud1406 op 18 februari 2014 15:02]

Medio december besteld en nog steeds aan het wachten :'(. Dus als hij had besteld had hij waarschijnlijk ook nog moeten wachten ;)
Amazon Engeland heeft ze op voorraad, had hem binnen weekje binnen terwijl ik hem pas eind januari had besteld..
In Belgie is hij wel al makkelijker te verkrijgen hoor :+
Vraag me af of de reden voor de betere verkoop ligt aan het feit dat de PS4 veel krachtiger is dan de Xbox One.
Het lijkt me dat de meeste gamers toch gaan voor de beste/snelste console, en dat is dus de PS4.
Ik denk laatste tijd vooral door de slechte pers rond Xbox One. Al die commentaar, en al dat drama rond 1080p-720p heeft nu een impact. Ook natuurlijk het prijsverschil, maar die twee puntjes hebben blijkbaar er echt wel veel mee te maken.

Denk wel dat Microsoft niet veel achterloopt, denk dat ze ook wel bijna aan 4mil zitten, aan consumers, niet winkels. Want dat is nog een vraag, is die PS4 aan klanten of aan winkels?

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 18 februari 2014 09:21]

Denk wel dat Microsoft niet veel achterloopt, denk dat ze ook wel bijna aan 4mil zitten, aan consumers, niet winkels.
Als je de NDP cijfers ziet dan denk ik niet dat het zoveel rozengeur en maneschijn is voor de Xbox One. Microsoft heeft het opeens over de "Xbox*" cijfers (family) en vergelijkt zelf niet meer met anderen. Dat is een schril contrast met de vorige generatie. Zelf major nelson, die vorige generatie er anders iets van kon van vergelijken, krijgt "Leave Britney" alone allures.

De Amerikaanse cijfers had ik eerlijk gezegd compleet niet verwacht omdat, laten we eerlijk wezen, ik wel dacht dat zo'n Amerikaans centrische box het wel beter zou doen. Voor Europa aan de andere kant had ik het wel zien aankomen. Die box is compleet niet ontwikkeld met Europa in het achterhoofd als je al iets al standaard als 60/50Hz over het hoofd ziet. Ze hebben ferm ingezet op de thuismarkt.

En waarom mensen het niet kopen ? Ik denk dat het veelal dezelfde reden is waarom ik de Wii U wel zou willen kopen maar het vooralsnog niet doe. De prijs is gewoon veel te hoog voor wat je krijgt. Zelf al je de Kinect weglaat en daarmee de prijs op dezelfde hoogte kunt krijgen als de PS4, dan nog krijg je tragere hardware voor dezelfde prijs.

Je mag voor mij 720p vs 1080p verbloemen als drama, feit is dat daarin ook iets schuilt van hetgeen je krijgt voor uw geld. Ook naar de toekomst toe , waar misschien men voor meer grafische fideliteit zal kiezen dan resolutie, maakt die extra kracht wel iets uit.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 18 februari 2014 09:49]

Die box is compleet niet ontwikkeld met Europa in het achterhoofd als je al iets al standaard als 60/50Hz over het hoofd ziet. Ze hebben ferm ingezet op de thuismarkt.
Het is niet over het hoofd gezien maar consoles zijn altijd al sinds jaren allemaal 60 frames en televisies in zowel de Vs als europa ondersteunen dat.
Alleen TV signalen in europa zijn 50 hz en de xbox kan deze nu vanaf een settop boxx via een hmi ingang doorlussen wat de ps4 overigens niet kan want die heeft geen hdmi ingang.
De omzetting van 50 naar 60 hz kan best wel softwarematig maar dat levert wat judder. Voor met name sport uitzendingen wat minder maar voor de meeste TV beelden nnauwelijks merkbaar. Maar er valt vast nog wel te optimaliseren.
[...]

Het is niet over het hoofd gezien maar consoles zijn altijd al sinds jaren allemaal 60 frames en televisies in zowel de Vs als europa ondersteunen dat.
Alleen TV signalen in europa zijn 50 hz en de xbox kan deze nu vanaf een settop boxx via een hmi ingang doorlussen wat de ps4 overigens niet kan want die heeft geen hdmi ingang.
De omzetting van 50 naar 60 hz kan best wel softwarematig maar dat levert wat judder. Voor met name sport uitzendingen wat minder maar voor de meeste TV beelden nnauwelijks merkbaar. Maar er valt vast nog wel te optimaliseren.
Lekker belangrijk - Je moet wel beide apparaten aan hebben staan om dan TV te kunnen kijken.
Goed voor je stroomrekening! ;)
Die Amerikaanse cijfers waren 300 tov 150k, dat kan je moeilijk siginificant noement, en heeft dus amper invloed op die 5,3 miljoen. Microsoft heeft heel deze generatie al met van die cijfertjes gestrooid zoals 30 miljoen zombies gekilled, en what not. Dat is niet om dingen te verbloemen, dat is om mensen cijfertjes te geven gewoon... Sony moet die cijfers van PS4 verkoop geven, omdat dat invloed heeft op de beurs.

Die standaard gaat gewoon software matig opgelost worden, of je past het zelf aan bij je TV. Dat is een slechte oplosing, maar dat is dan maar tijdelijk tot Microsoft met de oplossing komt.

Die tragere hardware geloof ik niet in, ik geloof dat er nog dingen zijn die Microsoft nog moet vertellen, maar dat ze geheim houden. 32mb eSRAM gaat niet het maximum zijn.
Microsoft kan dat 50/60hz probleem alleen oplossen door een hardwarewijziging.
Huidige gebruikers zullen dus niets hebben aan die oplossing die MS nu ineens aan het uitwerken is.

Het is gewoon stom dat ze zich alleen hebben gericht op hun thuismarkt.
Dat zie je ook aan de multimediadiensten, waar je hier in de EU ook helemaal niets aan hebt en voorlopig ook niets aan zult hebben.

Dan kan de menustructuur er van de Xbox One mooier uitzien, kwa hardware lijkt hij echt achteraan te hobbelen, dan neem ik bij de PS4 die 'knullige' menustructuur er graag op toe.
Geloof je nu echt dat Microsoft de Xbox One bewust een slechte reputatie laat krijgen qua performantie, om pas later met een goed bewaard geheim op de proppen te komen? Die tragere hardware is gewoon een feit als je de specs vergelijkt, dat hebben al genoeg devs bevestigd.

Je hebt wel gelijk dat de slechte pers een grote oorzaak is van de zwakkere verkopen van de Xbox One, maar daar heeft Microsoft zelf voor gezorgd. Hun oorspronkelijke visie was net iets teveel op maat van de aandeelhouders in plaats van voor de devs en gamers. Weliswaar hebben ze inmiddels talloze U-turns gemaakt in dat beleid, maar er zal meer nodig zijn om het vertrouwen van de gamers terug te winnen.
Kan je dan eens wat bronnen geven van die indicaties dat de Xbox One een soort verborgen turbo-knop heeft waarmee de performantie verbeterd kan worden? Daar geloof ik niks van hoor. Weliswaar zullen de devs hun engines de komende jaren beter optimaliseren waardoor games er opmerkelijk beter uit zullen zien dan nu, maar dat geldt net zo goed voor de PS4.
Ik zie eerlijk gezegd enkel een hoop onzin op die site, gebaseerd op ongefundeerde speculaties van een Xbox One fanboy.

Titanfall zal hoe dan ook draaien in 720p bij release. We zullen zien of er later een patch uitkomt die de resolutie opschroeft tot 1080p.
Volgens wat ik gelezen heb is Titanfall 720p bij release:

http://n4g.com/news/14388...-and-60-frames-per-second

Fanboy onzin in het eerste artikel dat ik open klikte op jouw site:

Misterx: That will be an interesting situation after March this year.

3th party
Xbox One - 1080p
PS4 - 1080p with lower textures and less colors.
------
Almost parity

Exclusives
Xbox One - 1080p/60fps
PS4 - less than 1080p/30fps.
-----
Xbox One won


Als je lang genoeg zoekt zal je ook wel zulke fanboy blogs vinden in het voordeel van de PS4.
Dat van die stacked GPU heb ik ook gelezen ja. Dat zou goed kunnen, in de meeste smartphones steekt de GPU tegenwoordig ook onder de CPU of vice versa. Maar ik geloof niet dat de chip die onder de CPU steekt in de XBox One momenteel gedeactiveerd is, om later "ineens" de Xbox One dubbel zo krachtig te maken.

En 900p < 1080p ;)

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 18 februari 2014 14:16]

Inderdaad 900p < 1080p, maar als je kijkt naar Ryse. Dat is grafisch mooiste spel, wel maar 900p. Infamous second son, heeft geen eens degelijke belichting en schaduwen in de nacht, wel 1080p... Het is maar wat voor tradeoff je wilt maken denk ik.

Ik zou het alvast leuk vinden als Xbox One stukken krachtiger gaat zijn. Het lijkt me ook gewoon niet logisch dat het zo veel achter PC loopt, nu al... Dat zou dan 10 jaar mee moeten gaan. Komt toch niet serieus over.
Infamous second son is nog niet eens uit, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar een open-world game waarin je zonder laadtijden doorheen het volledige spelwereld kan lopen en waarin je indrukwekkend ver kan kijken, kan je sowieso niet vergelijken met een strikt lineaire game als Ryse waarin het zicht bovendien vaak langs alle kanten beperkt wordt. Ik heb zelf geen PS4, maar wat ik van Killzone 4 heb gezien ziet er minstens even goed uit dan Ryse.

Zowel Sony als Microsoft hebben deze generatie gekozen voor een relatief laag geklokte CPU en GPU, vermoedelijk om kosten te besparen en warmteproblemen te vermijden. Bovendien moest Microsoft rekening houden met Kinect die ze kost wat kost verplicht wilden houden.

Aan de prijs dat beide consoles verkocht worden, lijkt het me hoe dan ook normaal dat de prestaties niet mee kunnen met een moderne game-pc. Toen de vorige generatie consoles op de markt kwamen en er eindelijk in 720p kon gegamed worden, draaide ik op mijn mid-range pc de meeste games al in 1080p. Zo uitzonderlijk is dat verschil dus niet.
Dat van Infamous komt uit de mond van de developer zelf:

http://www.dualshockers.c...dynamic-shadows-and-more/

Dat verschil tussen PC en nieuwe consoles denk ik aan die ene grafiek van nvidia:

http://cdn.overclock.net/...x-LL-be317686_7iid6hd.png

Dus daaruit blijkt wel dat bij de release de consoles altijd beetje voor hadden, wat nu niet meer echt het geval is. Vandaar dat ik denk dat Microsoft gewoon nog niet het achterste van hun tong hebben laten zien.
Er staat enkel dat er geen dynamische schaduwen zijn (bv. van NPC's of voertuigen). Er zijn wél schaduwen van de zon, maan en andere lichtbronnen van de omgevingsobjecten, wat ook duidelijk te zien is op de screenshots:

http://cdn2.dualshockers..../iNFAMOUSSecondSons-4.jpg
Jaja van de zon enzo is het logisch, dat zou anders wel heel straf zijn :D Maar in een filmpje zag ik toch geen schaduwen van straatverlichting hoor. Kijk naar deze gif

http://a.pomf.se/ghoqzg.gif
Inderdaad, in dat filmpje zijn er geen. Ik stel voor dat we de discussie daarmee afsluiten, want zoals ik al zei heb ik niet eens een PS4 dus lig ik er niet wakker van hoeveel schaduwen er zijn in Infamous ;)
Inderdaad 900p < 1080p, maar als je kijkt naar Ryse. Dat is grafisch mooiste spel, wel maar 900p. Infamous second son, heeft geen eens degelijke belichting en schaduwen in de nacht, wel 1080p... Het is maar wat voor tradeoff je wilt maken denk ik.
Knap dat jij op basis van een spel dat nog niet gereleased is al kan zeggen dat de rendering niet klopt...
Dat is wat ze zelf zeggen... Ik lig hier geen dingen te verzinnen hoor :s

http://www.dualshockers.c...dynamic-shadows-and-more/
Ik denk laatste tijd vooral door de slechte pers rond Xbox One. Al die commentaar, en al dat drama rond 1080p-720p heeft nu een impact. Ook natuurlijk het prijsverschil, maar die twee puntjes hebben blijkbaar er echt wel veel mee te maken.

Denk wel dat Microsoft niet veel achterloopt, denk dat ze ook wel bijna aan 4mil zitten, aan consumers, niet winkels. Want dat is nog een vraag, is die PS4 aan klanten of aan winkels?
Ga er maar vanuit dat deze geleverd zijn aan klanten. Waar kun jij namelijk in de winkels een PS4 halen uit voorraad? Juist dat lukt niet, terwijl als je naar Duitsland rijdt je eenvoudig een Xbone kunt halen die zonder enige moeite daar te verkrijgen is.

Overigens is het aantal spellen dat 1080P 60fps draait inderdaad een stuk hoger dan bij de Xbox One - je kunt dat een kleinigheid vinden, in performance scheelt het behoorlijk wat en steeds meer developers die het ook eerlijk durven te zeggen.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 18 februari 2014 09:49]

Voor het probleem met 720p vs 1080p heeft microsoft een nieuwe SDK uitgegeven en die zal die problemen voor ontwikkelaars voor een groot deel oplossen. Het is gewoon door de afwijkende architectuur een moeilijker apparaat om games voor te ontwikkelen. Het is nu het omgekeerde. De ps4 wordt nu als leading console gebruikt en de xbox one versie aangepast om met zo min mogelijk moeite draaiend te krijgen.

Dit was in de last gen andersom en was de xbox 360 leading console omdat de ps3 ingewikkelder was.

Ik vind het alleen een beetje irritant om te zien dat er veel "meelopers" zijn die bashen op de xbox one omdat iedereen dat doet en de console nog nooit in het echt gezien hebben.

Ik heb zowel de PS4 en de Xbox One en geloof het of niet ik game bijna alleen maar op de Xbox One sinds ik die erbij gekocht heb. Controller veel fijner, interface meer next gen ogend. Reageert een stuk sneller met switchen en zelfs netflix zag er op me beamer iets strakker uit dan op de ps4.
Fout. PS4 en Xbox One gebruiken min of meer dezelfde architectuur, de situatie is dus niet te vergelijken met het gigantisch verschil tussen PS3 en xbox360.

Het is wel een feit dat de oorspronkelijke SDK voor de Xbox One heel wat problemen had. Maar of een update daarvan voldoende zal zijn om games vlot aan 1080p te kunnen draaien, lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
niet fout.

ze maken gebruik van een sdram buffer en die moet een andere manier aangestuurd worden. Bovendien maken ze gebruik van andere directx drivers die nog niet optimaal benut zijn.

Is gewoon onzin dat 1080P probleem en armoede van de ontwikkelaars. Zelfs de Wii U draait games 1080P
niet fout.

ze maken gebruik van een sdram buffer en die moet een andere manier aangestuurd worden. Bovendien maken ze gebruik van andere directx drivers die nog niet optimaal benut zijn.

Is gewoon onzin dat 1080P probleem en armoede van de ontwikkelaars. Zelfs de Wii U draait games 1080P
Datzelfde gaat natuurlijk ook gewoon op voor de PS4 hé!
Ook dat is voor ontwikkelaars een nieuw systeem waar nog lang niet alles is uitgehaald.

Dat ontwikkelaars niet 1080P willen programmeren is gewoon gelul, als ze het niet zouden willen zou het voor de PS4 ook niet gebeuren. In dat opzicht is de hardware redelijk vergelijkbaar.

Het verschil is dus duidelijk te verklaren aan de langzamere GPU en het geheugen van de Xbone.
Jammer voor MS, maar zo liggen gewoon de feiten.
Toch grappig dat in testjes de ps versie van netflix een higere bitrate heeft dan xbox en ook meer geluidsopties heeft. Vreemd zeg dat jou xbox blijkbaar wel beter draait dan ps4/3
Of misschien speelt het prijsverschil van 100 euro/dollar ook erg mee?
Ik denk dat in combinatie met dat de PS4 ¤100 euro goedkoper is.
Leuk voor Sony!

Maar snap eerlijk gezegd die hele hype niet van het als 1e/vroeg hebben van een PS4. Launch day is zo overrated imo.

Het huidige aanbod games spreekt mij ook niet echt aan.. Begrijp me niet verkeerd, de PS4 gaat mijn volgende console worden, en het is sublieme hardware, alleen de PS3 games zijn op dit moment superieur en aangezien ik o.a. nog een hele grote backlog met ps3 games heb staan, mag de PS4 gewoon lekker wachten.

Bovendien, een pre-order plaatsen voor een console.. ik heb nooit een pre-order geplaatst voor iets, en dat zal ik ook nooit doen... (alleen voor gta v dan..)

Wat ik nu wel kan verwachten, PS4 fanboys met een PS4 avatar die gaan liggen zeggen dat ik geen PS4 kon krijgen en etc.

Ik ben hartstikke blij dat ik nog geen PS4 heb...

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 18 februari 2014 09:26]

Wees blij dat op het moment dat je een PS4 binnen hebt en playstation now beschikbaar is je de backlog aan ps3 games ook kan spelen :)
Waarom zou hij? PS3 games via PS Now is leuk voor gamers die nooit een PS3 hebben gehad maar wel een paar van die exclusives willen spelen, en volgens mij lees ik dat hij een PS3 heeft staan. Bovendien zal hij PS4 games spelen op z'n PS4, het ding wordt pas aangeschaft wanneer er goede games verschijnen.

Hetzelfde voor mij. Althans dat hoop ik, de tijd begint te dringen. DriveClub en inFamous komen uit met een maand of twee, en zonder pre-order is het maar de vraag of ik die games bij launch kan spelen. Maar al wordt het een maandje later, dan nog. Ben nog lang niet klaar met GTAV en GT6, en genoeg singleplayer games die ik nog een keer wil spelen voordat ze voorgoed in de kast verdwijnen, zoals de Uncharted serie.

Ik verwacht dat de Xbox eerder op voorraad in de winkel ligt dan de PS4. Kan nog wel ff duren nu Japan er ook aan mag.
Niet helemaal juist he, dat games je niet aanspreken dat kan maar dat PS3 games superieur zijn aan PS4 games zou ik niet te hard roepen. Kijk eens naar Battlefield die ik zowel op de PS3 als de PS4 gespeeld heb. Dan schrik je je toch wel kapot!

Ik heb beide consoles rustig naast elkaar staan thuis maar ook de PS3 gebruik ik inderdaad nog geregeld. De games die op beide systemen beschikbaar zijn zien er inderdaad maar marginaal beter uit op de PS4, maar de echte dedicated varianten (Knack, BF4) die zijn wel een stuk scherper.
Scherper wilt niet altijd zeggen beter... Ik heb maar 30 uur in BF4 zitten @ PS3, dat terwijl ik +600 uur in BF3 heb zitten. Ik zie echt geen reden waarom ik naar PS4 zou overstappen puur om het in 900p te spelen als het spel toch 10x niks is. Uiteraard is op 1080p gamen een verademing, maar ik wacht toch liever op echte games, nieuwe games..

Games zoals FIFA en BF zijn geen games imo dat de aanschaf van een PS4 waard is. Daarvoor wacht ik toch liever totdat er echte games uitkomen die het kopen van een PS4 wel waard is.
Eerder meer dan leuk.
Zo goed gaat het niet met Sony. Zie uitverkoop laptops en televisies devisies.
De verkoop van de PS3/4 hebben ze heel hard nodig.
Het aantal van 5,3 miljoen verkopen heeft betrekking op de periode tussen de launch van de PlayStation 4 op 15 november en 8 februari; hoeveel exemplaren van Sony's spelcomputer er sindsdien zijn verkocht, is niet bekend. Waarschijnlijk komt het aantal nog flink hoger uit, want afgelopen zaterdag ging de verkoop van de PlayStation 4 in Sony's thuisland Japan van start. Sony maakte de verkoopcijfers zelf bekend.

Alles wijst er op dat de PS4 sneller verkoopt dan de Xbox One: tussen de launch op 22 november en 23 januari werden 3,9 miljoen exemplaren van die console verkocht
De One wordt over een tijdsduur van 2 maanden gemeten en de PS4 over een periode van 3 maanden?
Logisch dat er dan meer PS4's verkocht worden. En dat dit aantal nog gaat stijgen lijkt me niet meer dan normaal, dat is bij de One ook zo. Deze cijfers zeggen niet zoveel. Zeker niet als ze van Sony komen.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 18 februari 2014 10:16]

Dat is helemaal niet logisch. De eerste maand van release worden er veel meer consoles verkocht van een nieuw type dan de maanden daarna. De grote bulk verkopen van de Xbox One ligt dan ook in december en voor de PS4 voornamelijk in November. De maand van release dus. Het zijn voornamelijk de echte die hard fans die consoles pre orderen en de console perse op dag een willen hebben. Als die groep voorzien is lopen de verkopen hard terug. Ook bij de Wii U zag je dat fenomeen. De PS4 is op dit moment over de hele periode dat hij uit is de best verkopende console allertijden. En hoe creatief je ook kunt boekhouden dat valt gewoon niet te ontkennen.
de cijfers van microsoft is het aantal geleverd aan resellers, terwijl het aantal van de playstation daadwerkelijk verkopen aan klanten zijn. De update met de tekst' in feite gaan de consoles ongeveer gelijk op ' is ongefundeerd. Kijk ook eens op vgchartz.com. Het verschil is enorm en groeiende.