Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 193 reacties

Sinds 15 november, toen de PlayStation 4 in Noord-Amerika op de markt kwam, zijn wereldwijd 2,1 miljoen exemplaren van de spelcomputer verkocht. Een derde daarvan werd in Europa en AustraliŽ verkocht.

Volgens Sony is de launch van zijn PlayStation 4 zijn succesvolste tot nu toe: geen eerdere Sony-console ging in een halve maand na zijn launch 2,1 miljoen keer over de toonbank. Van die 2,1 miljoen exemplaren werden er volgens persbureau Reuters 700.000 in Europa en Australië verkocht. Hoeveel exemplaren er enkel in Nederland en België zijn verkocht, is niet duidelijk.

De PS4 kwam op 15 november uit in Noord-Amerika; in de eerste 24 uur werd de console al een miljoen keer verkocht. Op 29 november kwam de console ook uit in Europa, Australie, Nieuw-Zeeland en Brazilë. Andere landen, vooral in Azië, volgen deze maand, waardoor het aantal verkochte PS4's dus nog flink kan toenemen. Opvallend is dat Sony de PS4 pas vanaf februari in zijn thuisland Japan verkoopt.

Microsoft maakte vorige maand bekend dat de Xbox One in zijn eerste 24 uur eveneens een miljoen keer was verkocht. Hoeveel Xbox Ones er inmiddels zijn verkocht, is niet bekend.

Redacteuren Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch over de PlayStation 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (193)

Dat zijn mooie aantallen. Dat de PS3 als laatste pas in Japan uitkomt is niet zo vreemd als je kijkt naar de verkopen van de PS3:

North America: 27.51 million
Europe: 32.27 million
Japan: 9.61 million
Rest of World: 11.24 million
Global: 80.63 million

Er worden gewoon veel minder console gekocht in Japan t.o.v. de rest van de wereld (en bij de launch was dit verschil nog veel groter).

[Reactie gewijzigd door Brandts op 3 december 2013 10:56]

Op zich is dat wel vreemd aangezien Japan de thuisbasis is van Sony. Bovendien moet je rekening houden met het aantal inwoners. Als je dat doet, zie je dat er in Japan, Europa en de VS ongeveer evenveel PS3s per inwoner verkocht worden:

EU: 32,2 miljoen voor 510 miljoen inwoners = 16%
NA (VS+Canada): 27,5 miljoen voor 350 miljoen inwoners = 13%
Japan: 9,6 miljoen consoles voor 125 miljoen inwoners = 13%

Ik veronderstel daarbij trouwens dat Europa = EU, want het kan goed zijn dat niet-EU landen ook tot Europa worden gerekend waardoor die 16% iets lager uitvalt.

Bron voor inwonersaantallen is trouwens Wikipedia.
Er is niets vreemd aan, maar juist erg logisch. De Xbox (alle versies) is nou niet bepaald populair in Japan, dus die concurrentie vrezen ze niet; de Japanners kopen de Playstation sowieso wel. Daarnaast wilde men genoeg voorraad hebben voor de Europese en Amerikaanse markt i.v.m. Kerst, en moet er geconcurreerd worden met Microsoft. Zodoende zijn er niet te grote tekorten ontstaan. Een erg logische en goede strategische keus. Het enige wat wellicht niet 'logisch' overkomt nu is het feit dat Sony een Japans bedrijf is, en het raar is dat ie daar niet als eerste uitkomt. Maar op de lange termijn gezien is het een zeer goede zet :)
Het is gewoon inspelen op Microsoft. Niets mooier dan een eerdere introductie op de markten waar je grootste concurrent het meeste te halen heeft. Sony weet zelf goed dat de PS4 het goed kan gaan doen op hun eigen markt met games voor hun eigen markt. Dat is juist iets waar Microsoft moeite mee heeft.
Rekenen is soms moeilijk...
32,3/510=6,3%
27,5/350=7,9%
9,6/125=7,7%
Europa is in dit opzicht bijgevolg veruit de slechtst verkopende regio.

Maar eigenlijk is het inwonertal een te ruw beeld: het BBP (in biljoen $) geeft immers een beter beeld van de koopkracht van een regio.
EU: 32,3/16,7 = 1,9
USA: 27,5/16,2 = 1,7
JAP: 9,6/6,0 = 1,6
In dit opzicht is Europa de best verkopende regio, maar alles ligt dicht bij elkaar. Weinig boeiends uit te concluderen dus :)

[Reactie gewijzigd door Dooievriend op 3 december 2013 15:38]

Ik snap niet waarom iedereen relatief gaat rekenen. Het zal Sony niet interesseren hoeveel inwoners een land heeft maar hoeveel consoles ze er verkopen. Met dezelfde inspanning (ok een beetje meer omdat het land groter is maar de benodigde distributiekanalen zijn er al lang) verkopen ze in Amerika 3 keer zo veel consoles als in Japan. Het zijn de aantallen die tellen en niet het aantal inwoners.
Dat lijkt me niet echt de reden. Waarschijnlijker lijkt het me dat Sony in Japan traditioneel niets te vrezen heeft van concurrent Microsoft, terwijl dat in de rest van de wereld anders ligt. Door de ps4 in die landen voor de xbox te lanceren hebben ze een klein voordeel en ze gaan er waarschijnlijk van uit dat de meeste japanners wel wachten op de ps4 en niet nu naar de winkel rennen om een xbox te halen.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 3 december 2013 15:34]

Niet helemaal eerlijk, als je bedenkt dat Japan een relatief kleine markt is, plaats je dat af in verhouding tot de EU of VSA dan kom je op een vergelijkbaar marktaandeel uit.
Bovendien hebben ze nu geen goede lineup van japanse games.
Japanse gamemakers zullen zich wel focussen op februari.
In principe is het absolute aantal wel lager, maar relatief verkoopt het wel veel beter in Japan. Volgens wikipedia heeft Europa (incl. Rusland) ongeveer 830 tegen Japan met 130 miljoen inwoners. Dus respectievelijk kom je dan uit op verkopen van 3.9% en 7.4%.

Dus ondanks het feit dat je minder absolute verkopen hebt, is er wel een grote fanbase die bediend dient en kan worden. Daarnaast is Japan ook een land waar gamen en technologie erg belangrijk is, dus snap eigenlijk niet goed waarom ze pas als laatste aan de beurt zouden komen. Vooral niet aangezien veel fabrieken in China liggen en dat qua distributie dus geografisch makkelijker
Ik moet zeggen, als pc gamer, ik vind het een pracht apparaat. Heb em sinds vorige week binnen en alles loopt super snel en je merkt de enorme kracht van het apparaat met alles, het switchen tussen Home en de apps is ook instant en er zitten volop possibilities wat Sony nog kan doen met de PS4. Battlefield 4 draait als een zonnetje erop in full 1080p en doet niet veel onder aan de PC versie. Verheug me dan ook enorm op de firmware updates :)
.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 3 december 2013 16:26]

Een Galaxy Note 2 en Galaxy S4 met een gameconsole vergelijken is een beetje kort door de bocht. Er is een veel grotere markt voor mobiele telefoons (ook al zijn er meer aanbieders in vergelijking met game consoles). Een telefoon heeft daarnaast een kortere levensduur (wordt toch gemiddeld om de 2 jaar vervangen).

Zoals met de introductie van iedere console is het aanbod van spellen nog niet groot en is nog niet het maximale uit de hardware gehaald. Bij een telefoon is niet dit het geval, de store staat al bomvol met apps.

Veel gamers zullen toch wachten totdat er wat meer spellen beschikbaar zijn of wanneer er interessantere bundels aangeboden worden (extra controller, spellen of prijsreductie).

Daarnaast zijn er veel gamers die nog geen PS4 hebben kunnen bemachtigen omdat deze op veel plaatsen uitverkocht is.

[Reactie gewijzigd door SpaceAce op 3 december 2013 11:04]

als er meer in de schappen zouden liggen zou er meer verkocht worden. ik heb net bericht gehad dat mijn ps4 pas na de volgende lichting komt..
Als Sony bij release bv 10 miljoen stuks wereldwijd in de schappen zou gezet hebben zouden er wereldwijd de eerste maand waarschijnlijk wel tussen de 2 - X miljoen verkocht geweest zijn.

Waarom hebben ze dit dan niet gedaan? Gewoonweg omdat de verkoop na de eerste maand in elkaar zou tuimelen, en dit is nooit goed voor de reclame/image/merkwaarde/...

Door de mensen steeds een korte, weliswaar 'doenbare' periode te laten wachten blijven deze verkopen relatief constant. Dit is de gedachtegang weliswaar, of de verkopen werkelijk goed zullen blijven hangt van vele verscheidene factoren oa aanbod games/diensten/accessoires/...
Volgens mij is dit niet de gedachtengang, als er in de winkel een XBone ligt en geen PS4 zullen ze altijd wel ergens een verkoop mislopen.

De gedachtengang was volgens mij:
We hebben er nu 2M geproduceerd, waarom zouden we wachten tot we er 10M hebben om te launchen samen met de XBone, terwijl we nu al kunnen beginnen verkopen?
Vergeet niet dat de voorraadkosten van 8 miljoen PS4's enorm zijn. Zo'n apparaat zal ongeveer §250 kosten om te produceren. Dan praat je over §2 miljard wat op de plank ligt. Dat kunnen er maar weinig opbrengen.
Klopt voor een deel wat je zegt, ze zullen echter wel een 'reserve' voorraad hebben aangelegd om net dat tegen te gaan.

Bovendien: De PS4's worden steeds uitverkocht, verdorie wat is dat ding populair. Zo populair dat niemand een XBOne wil kopen en deze in de schappen blijven. Ik ga twee weken wachten op de volgende levering want ik moet ook een PS4 hebben, welke iedereen wilt.
--> dit is mijn tegengedachte

Nuja er zijn uiteindelijk diverse redenen en redeneringen welke een bedrijf kan volgen.
Vreemde redernering. Ik zit te wachten tot mijn PS4 wordt geleverd, maar als me dit te lang duurt en de X1 is ondertussen te koop, dan haal ik die wel.
Uiteraard, net om die reden heeft sony al verscheidene malen gemeld dat ze 'zo snel mogelijk' zullen bijvullen. Wanneer een klant product X wil en deze is lang onbeschikbaar zal die uiteraard voor product Y gaan, welke een substitutieproduct (= ongeveer hetzelfde) is.

De vraag is wat is lang? Ik vind persoonlijk 14 dagen, extra wachten geen probleem, maar vanaf die derde week ingaat verlies ik interesse. Sony heeft hier waarschijnlijk wel over hebben nagedacht, zeker gezien de PS4 echt een toekomst bepalend product is voor hun.
14 dagen is inderdaad acceptabel. Maar als je nagaat dat MyCom en Dixons waarschijnlijk pas in januari de eerste consoles kunnen leveren en nieuwe bestellingen naar verwachting ergens in het eerste kwartaal en je ziet dat leveranciers als Bol.com een levertijd van 7 weken hanteren, dan stel je het geduld van potentiŽle klanten wat mij betreft toch iets teveel op de proef.

Het zou Sony netjes staan om te communiceren hoeveel consoles men wekelijks kan leveren en welke aantallen aan welke landen worden geleverd. Op dit moment is het allemaal veel te vaag.
Ja dat is indeed erg jammer, maar goed... houd het van een kant wel weer extra interessant dat er zoveel demand is :P
Je vergelijkt nu serieus een apparaat wat je of zelf gebouwd hebt of zo hebt gekocht en een stuk duurder was dan een 399 euro console met een gamers console bedoelt voor in de woonkamer? En why in the hell zou ik 3 games tegelijk willen spelen??

Laten we vooral ook even niet vergeten hoe stabiel een console is waar ik vaak in Windows problemen heb met updates of het weer es crasht of wat dan ook. Vooral met de hele familie is een console gewoon 'fijn'.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 3 december 2013 10:59]

En dan niet te vergeten het feit dat je je homebuild vaak moet updaten om alle games bij te houden op het grafische gebied.

Als je compromis wilt sluiten en geld wilt sparen (c.q. geen "hardcore" gamer bent.)
Dan koop je een PS4/xboxOne en heb je een console waar voor de komende 6 Š 7 jaar games op gespeeld kunnen worden zonder hardware updates.

Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Dat moet je toch eens uitleggen. De aanschafprijs is tegenwoordig marginaal hoger bij PC. Maar uitgaande van een HD7870 (of misschien zelfs gewoon een 7950 voor 't gemak), kom je echt niet boven de 600 euro uit. En daar heb je dan sowieso een krachtigere CPU in zitten dan die acht Jaguar cores op een schamele 1,6 Ghz.

Maar de prijs van het hebben en blijven benutten van je console is velen malen hoger dan die van een PC. Zeker met de PS4/Xbox One:
- wil je online dan moet je een abonnement hebben. Ja, daar krijg je wat voor terug, maar het is wel een verplichting. Als jij maar een handvol games wil spelen, ben je erg veel geld kwijt. Speel je veel games, dan kost het in verhouding minder, maar nog altijd meer dan op PC. Online is op PC namelijk gewoon gratis.
- De aanschafprijs en de markt voor PC games is veel groter en gevarieerder. Koopjes jagers kunnen per saldo vťťl goedkoper games krijgen op PC dan op een console. De aanschafprijs voor nieuwe titels ligt voor consoles vaak ook een kleine 5 euro hoger. Prijsdalingen zetten ook vaak sneller in op de PC dan op consoles.
- Een PC heeft ook nog een aantal basisfuncties die een console niet heeft. Dat moet je eigenlijk niet meerekenen in de prijs van de game PC als je die afzet tegen een console.

Console gaming is met deze nieuwe generatie officieel in alle gevallen duurder geworden als PC gaming, met de verplichte abonnementen en het geringe verschil met een degelijke game PC.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 december 2013 14:17]

Ik zit liever op de bank te gamen met een console waar het vrouwtje naast zit.

Dan kan je zeggen, PC heeft HDMI, I know, ik heb een HTPC in gebruik.

Echter met een PC op de bank zitten icm toetsenbord en muis is bij mij not done, dan kan ik niet chill onderuitgezakt gamen.

Controller aansluiten? Dan leg ik het af tegen alle gamers die in die server met toetsenbord en muis spelen.
Nee, in deze situatie is de console voor mij veel beter voor het casual gamen in de huiskamer.
Op mijn PC kan ik 3 games op 3 schermen tegelijkertijd draaien en als nog wisselen tussen applicaties als een gek, 3 ◊ 1200p en dat zonder firmware* updates! En dit op een systeem van 25 maanden oud.
Ok driver updates tellen misschien als firmware.


Appels met peren vergelijken, snap dat nou eens mensen ;)
Ja maar wat verwacht je dan als iemand op gaat scheppen over de resolutie van zin console en snelheid in het switchen van apps :P Dan laat iemand natuurlijk weten dat dat op een PC allemaal veel mooier en sneller kan. Ookal is dat inderdaad appels met peren vergelijken omdat een PC 100x meer kan...
Echt vermoeiend dat in elk topic over PS4 / XBone we weer de hele discussie krijgen waarom PC wel/niet beter is. Get over it. Koop gewoon geen PS4.
Wat bazel je nou?

Driver updates tellen helemaal niet als firmware updates.

Een driver is gewoon een stuk software die de hardware laat communiceren met OS, een firmware is software die reeds op de hardware staat (BIOS)
3 games tegelijk op 1200p met een Pc van 600,-?
Welke set-up gebruik je daarvoor want dat klinkt toch wel krachtig.
Waar installeer Ik het OS op en mee?

Daar bij komt ook dat je op die setup absoluut geen 3 games tegelijk draait op 1200p wat beweerd werd.
Als iets goed werkt, waarom verheug je je dan op firmware updates?

Wat mis je dan, wat werkt er nog niet helemaal goed.

Waar ik me vooral op verheug is dat de PS4 en XBox veredelde PC's zijn waardoor er mogelijk snellere en betere ports uitkomen voor de PC.

Waar ik voor vrees is mogelijk dat er niks meer voor de PC ontwikkeld wordt en de PC alleen maar ports krijgt. Welke mogelijk omdat het makkelijker is minder aandacht zullen krijgen en daardoor met een brakke UI(vooral menu's) opgescheept zitten.

De tijd zal het leren.
DLNA support? DVD's kunnen afspelen, wat nog niet kan? Extra media functies? MP3 ondersteuning? RTLXL, Uitzending gemist, Ziggo app? Om maar es wat punten te noemen.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 3 december 2013 10:57]

DVD's afspelen werkt gewoon. Evenals BluRay. Echter werkt 3D BluRay nog niet.
RTLXL, Uitzending gemist, Ziggo app
Op die zaken kun je bij Sony volgens mij lang wachten. De PS3 is destijds aangekondigd als multimedia apparaat, zelfs de slogan "it only does everything" werd gebruikt. En toch zijn er voor de PS3 nooit dit soort apps ontwikkeld. Uiteindelijk heeft de PS3 vrij weinig echt goed gedaan: Blurays en Games. (toegegeven, dat is veel en zeker de kern, maar weinig tegenover de belofte die ze maken)

Nu pas, in de schemertijd van de PS3 komt er dan netflix (welke overigens subliem werkt). Maar uitzending gemist kun je vergeten van Sony. Alleen als ze 3rd party apps gaan ondersteunen.

Een playstation moet je echt kopen om te gamen. Wil je een goede multimedia ervaring dan zal de Xbox beter worden verwacht ik, maar dan zijn er zelfs nog wel betere kastjes te koop.
Het niet beschikbaar zijn van Netflix kun je Sony niet verwijten. De uitrol ervan heeft pas plaats gevonden in Nederland. Er zat dus ook geen Netflix op de Xbox 360. Verder had de PS3 verschillende apps die de Xbox niet had, waaronder de app van NOS en NOS sport.
Verder kan ik met de PS3 mediaserver elke videobestand via DLNA op mijn PS3 afspelen, iets wat me met mijn xbox niet lukt. Ik gebruik dus mijn PS3 meer als media-apparaat dan mijn xbox. En uiteindelijk verwacht ik hetzelfde van de PS4. Ik geloof niet dat Microsoft Europa dezelfde functionaliteiten als de VS gaat geven.
[...]


Op die zaken kun je bij Sony volgens mij lang wachten. De PS3 is destijds aangekondigd als multimedia apparaat, zelfs de slogan "it only does everything" werd gebruikt. En toch zijn er voor de PS3 nooit dit soort apps ontwikkeld.
Dat ligt dan aan de aanbieders. Genoeg aanbieders die wel dergelijke Apps hebben ontwikkeld, de NOS heeft een app, en crunchyroll is in mijn vrienden kring mateloos populair.
Dvd en blu ray afspelen kan gewoon hoor.
Toen de eerste versie van windows uitkwam waren er ook nog bijna geen third party applicaties/games, het is een kwestie van tijd voor je dit soort diensten ziet verschijnen.
Komt er aan. DLNA zit in de aankomende update als ik het me niet vergis. MP3 en DVD's komen er nog aan als ik het goed gelezen had in een toekomstige update.

De apps is niet Sony's probleem maar die van de omroepen/providers.
DVD's afspelen werkt prima :) ...Heb afgelopen weekend een volledig seizoen van The Wire erdoor geduwd :p
Ik krijg Not supported als ik DVD erin duw.
Vreemd, ik heb echt al uren dvd'tjes afgespeeld? :s
Hmmm, ligt misschien aan soort DVD content dan?
Is het een zelf gebrande DVD? Want een gewone geperste dvd mag toch geen verschil maken? ...'t is vreemd omdat gisteren nog iemand tegen me zei dat hij geen DVD's kon afspelen op z'n PS4 maar we er dus uiteindelijk vanuit gingen dat hij ergens een vergissing maakte. Nu jij hetzelfde zegt begin ik me toch wel wat dingen af te vragen...
Was een zelf gemaakte dvd ja met een film erop.
Probeer es een geperste...Op mijn PS3 had ik zelfs problemen met het afspelen van zelf gebrande DVDs
Zal het straks even proberen.
Ik meen te hebben gelezen dat Sony dit juist met opzet doet, niet af kunnen spelen van gebrande dvd's. Kan ik alleen niet met zekerheid zeggen.
Werkte in de PS3 prima voor mij.
dubbel

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 3 december 2013 11:50]

Ik meen te hebben gelezen dat Sony dit juist met opzet doet, niet af kunnen spelen van gebrande dvd's. Kan ik alleen niet met zekerheid zeggen.
iets menen en iets niet met zekerheid zeggen, zijn zeer goede speerpunten om iets zeggen.

een originele dvd speelt gewoon goed af, een gekopieerde dvd speel ook gewoon af,
een mediabestand wat op een dvd is gebrand speelt niet altijd af.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom je een 480p dvd gaat bekijken op een fullhd systeem. Maar goed er zijn blijkbaar nog steeds mensen die dvds gebruiken :)

Ik kijk geen films of series meer onder de 720p dat ziet er gewoon niet meer uit.
Diverse van die zaken zitten licentiekosten aan verbonden en de kans is reeel dat die features dus helemaal niet komen of pas als sony financieeel er veel beter voorstaat dan de afgelopen jaren het geval was.

Ziggo brengt nog steeds geen Ziggo app uit voor Windows 8 terwijl er al iets van 1,5 -2 miljoen Windows 8 apparaten zijn in Nederland.
Die 100.000 of zoiets aan verkochte PS4's in Nederland nu zullen dus vermoedelijk niet snel een app van Ziggo opleveren.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 3 december 2013 11:09]

Ik denk dat in die geval licentie kosten niet zo zeer het probleem is hoor. Die ondersteuning hebben ze ook beloofd dus tis een kwestie van tijd.
Die belofte was alleen voorzien van het woord 'eventually'.
Dat is geen goed teken voor het komende jaar.
Laten we niet te veel speculeren en gewoon zien wat er gebeurt in 2014 :) Ik heb goede hoop!
Kan je wel gewoon een film via usb afspelen?
Als het geld kost, laat mij dan tegen kleine meer kosten deze activeren. Betaal graag 10.- euro wanneer al deze features aan het systeem kunnen worden toegevoegd wanneer het een licentie issue is.
Dan krijg je soort van veredelde Smart_tv, smartPhone, alles wat je pc al kon eigenlijk.

gr. John
Als je dat wilt kan je denk ik beter een xbox360/one halen
Nee dankje, geen Xbone voor mij :)
Wat mis je dan, wat werkt er nog niet helemaal goed.
Had Sony niet een hoop features belooft die nog niet af waren en met een latere firmware update zouden komen? Die misschien?

Ik denk niet dat de PC achter zal blijven. In tegenstelling tot de vorige generatie consoles, is het verschil tussen de nieuwe consoles en de PC vrij klein. Een high end PC is eigenlijk al sneller momenteel, en aangezien er minder tijd en geld in het porten van de code naar consoles gestoken hoeft te worden kunnen de PC versies als basis dienen.
PS4. Battlefield 4 draait als een zonnetje erop in full 1080p
Ik dacht dat beide consoles geen 1080P hadden in Battlefield, alleen upscaling?

@tcviper
Je bron vermeld nergens dat hij in 1080p loopt, alleen dat de output 1080p is van de capture. Zoals Vengeful zegt, het is 900P, geupscaled naar 1080p.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 3 december 2013 11:07]

Naja ziet er in ieder geval super uit op mijn 55" tv :P
Dat zal ook niemand ontkennen, neemt niet weg dat het beter kan :)
Natuurlijk zijn er nog firmware updates nodig. De machine is eigenlijk nog niet 100% af. Een launch voor de kerst was waar ze naar gewerkt hebben en nu hebben ze de tijd om het product te verbeteren en te ondersteunen.

Games worden al tijden eerst gemaakt voor de console en daarna omgezet. Helaas is dit een trend die is voortgekomen uit meerdere factoren (Grotere omzet op consoles, piraterij, e.d. ). Wel heeft de nieuwe generatie consoles een voordeel. De platformen zijn niet erg verschillend meer van elkaar dus het maken van een cross-platform game zal velen malen gemakkelijker zijn (Optimalisaties niet meegerekend)
Ze zijn net zo verschillend als de vorige generatie hoor.

Dat was beide op een PPC gebaseerde architectuur. Nu beide op X86 gebaseerd, en CPU is inderdaad wat vergelijkbaarder, maar de rest niet.
RAM totaal anders, zelfs geluid werkt anders nu...
Op extra - nog niet inbegrepen/aangekondigde - functionaliteit uiteraard. De PS4 blijkt op dit moment een prima apparaat te zijn, wat niet wil zeggen dat het perfect is.

Het ontbreekt nog verscheidene zaken welke de PS3 wel heeft, welke later zouden worden toegevoegd in de vorm van een update. (zie reactie van tcviper)
het was ook geen kritiek, maar vooral nieuwsgierig.
Ik weet het wel, mijn antwoord was dan ook geen aanval :)

(@Mods, ik weet het sorry, voor het nog meer 'clutteren' )
Dit zal vast wel meevallen ;) Gaming in zijn geheel is, ondanks de crisis, alleen maar gegroeid de afgelopen jaren en PC staat veel meer in de spotlight dan ongeveer 5 jaar geleden bijvoorbeeld.

Ik game momenteel vooral op mijn PC en op m'n Ps3 voor de exclusives, maar er komt ook een Ps4 te staan naast m'n PC'tje straks.

Ben erg benieuwd!
Ik denk dat dat heel erg mee gaat vallen met PC gaming.

Met de komst van Steam machines + Steam OS wordt de drempel voor PC gaming mogelijk een stuk kleiner. Als je al een PC hebt stream je gewoon naar je TV via een goedkope steamOS machine en je hebt gewoon alle gemak van op de bank gamen als console gamers.

Daarnaast is er een enorme revival van PC games gaande dmv kickstarter projecten:

Star citizen

Project Eternity

Planescape Tides of Numenera

The mandate

Allemaal ontwikkelaars die via crowdfunding de oude genre PC games nieuw leven in blazen.

Dan is er nog de ontwikkeling van de Occulus Rift Een project wat enorm veel belovend is voor het maken van een virtual Reality headset.

Nee, ik was eerst van plan een PS4 te gaan kopen, de eerste console ooit voor mij, maar ik zie er absoluut de meerwaarde niet van in met al deze ontwikkelingen op PC game gebied!!

Neem daarnaast ook het verhaal (hoewel het een gevalletje Wij van WC-eend is) van Nvidia die aangeven dat 2014 het jaar wordt dat PC gaming met een enorme inhaal race komt.

Laatste is natuurlijk beetje met een korreltje zout nemen, maar ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit.
Ik denk dat tcviper software-optimalisaties bedoelt misschien?
Als een zonnetje? Ik speel ook BF4 op de PS4 maar er zitten toch wel een behoorlijke lijst vervelende bugs in. Niet de schuld van de PS4 misschien (veel bugs zitten ook in de PC versie) maar "als een zonnetje" is het daarom niet.
BF4 = 900p upscaled. 1080p60 is net een stapje te ver, blijkt.
Killzone bewijst dat het wel kan en is een stuk mooier..
Inderdaad, ik kijk m'n ogen uit met killzone. En dat van Nederlandse bodem.

Een andere veelbelovende titel. En die is voor meerdere platformen is Destiny van Bungie die medio 2014 uitkomt. Om te kwijlen.
Heb de PS4 ook in huis gehaald. Vind het tot nu toe echt een pracht apparaat! Klein, licht, stil en tegelijkertijd erg krachtig! Sony heeft in mijn optiek echt een super prestatie afgeleverd om ten eerste zoveel units klaar te hebben en tegelijkertijd dusdanige kwaliteit af te leveren. De software kan altijd beter, meer functionaliteit en wat handigheidjes erbij, maar vooralsnog zeer stabiel en duidelijk.

Als je dan kijkt wat Microsoft heeft gemaakt is dat best beschamend met zoveel tijd en budget. Een log apparaat met externe powersupply en dan ook nog eens een keer niet heel bijzonder afgewerkt aan de binnenkant:
http://xboxoneharddrive.n.../06/xbox-one-hardware.jpg

PS4 aan de binnenkant:
http://techcrunch.com/201...beautiful-inside-and-out/

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 3 december 2013 13:38]

De Xbox One mag dan misschien wel groter zijn, maar hij is ook nog een stuk stiller en koeler dan de PS4. En aangezien Microsoft erop richt dat het een apparaat is wat alles doet in de woonkamer, vinden ze stilte belangrijker dan omvang. Als je rustig TV zit te kijken met dat ding aan dan wil je hem gewoon niet horen. Dat gaat je, als ik de reviews moet geloven, niet lukken met de PS4.
De PS4 is naar mijn weten heel erg stil, heb nog niet opgemerkt dat deze aan stond op basis van geluid.

Weet echt niet waar je vandaan haalt dat hij herrie zou maken, komt mij niet bekend voor namelijk. Misschien dat men de Blu-ray drive bedoeld, maar hier maak ik geen gebruik van verder. Deze is tijdens het openen van een game enkele seconden actief, daarna hoor je hem niet meer.

Voor films heb ik mijn Mediacenter PC, de PS4 gebruik ik op dat gebied enkel voor Netflix.
Ik ben heel erg blij met mijn ps4, maar stil is hij echt niet, en hij wordt flink warm.
Weet je zeker dat je geen verkeerde unit hebt? Hij wordt niet bijzonder warm bij mij en veel geluid hoor ik echt niet (ik game wel met het geluid hard aan, maar zit er tegelijkertijd een meter naast.)
Zet hem eens uit 's avonds voordat je naar bed gaat ;)
Tbh zie ik niet veel mis met hoe de Xbox One is opgebouwd vanbinnen. Het is dan wel een simpelere binnenkant dan de PS4, maar op zich kan dit ook beteken dat er minder mis kan gaan ...
Hmm, dit betekent dat ze de afgelopen 2,5 week maar 400.000 exemplaren in de USA verkocht hebben, ondanks Black Friday.
Dit vind ik dan weer niet indrukwekkend.
Waar lees jij dat er 400.000 verkocht zijn in de US?
Ik lees enkel dat er 2.100.000 verkocht zijn, waarvan 700.000 in australie en europa. Dan zijn er nog 1.400.000 over om elders te verkopen.

Dat zou betekenen dat er 1.000.000 consoles zijn verkocht in zuid amerika, afrika en azie.
Ik denk eerder dat hij bedoelt dat op 15 november 1mil verkocht was op 24u in USA. Dan nu 700.00 in europa en australie. Wat zou betekenen dat 400.00 consoles in USA ťn elders in de wereld verkocht zijn geweest.

Aangezien Xbox One meest verkocht was op black friday, dubbele aantal van de PS4, zou je ook kunnen zeggen dat Microsoft in USA nog 300.000 consoles verkocht heeft sinds de launch. Het zijn maar nummers die niet bevestigd zijn natuurlijk.

Bron voor dat Black Friday stukje: http://blog.infoscout.co/.../2013/11/consolebrand.jpg

[Reactie gewijzigd door X-Fighter op 3 december 2013 11:31]

2,1 miljoen in totaal, waarvan 1,4 miljoen in Amerika (Noord+Zuid).
Op de eerste dag zijn er 1 miljoen verkocht in Noord-Amerika.
Dus na launchday zijn er t/m heden dus 400.000 extra exemplaren verkocht in zowel Noord- als Zuid-Amerika.
Inclusief Black Friday vind ik dat weinig exemplaren
Er zal gewoon niet meer stock zijn. Er word verwacht dat niemand dit jaar een PS4 zomaar los in de winkel zal vinden en dat alles op bestelling zal moeten, met dus een wachtlijst.
Sony zegt dat met de komende kerstdagen voldoende voorraad in de winkels aanwezig is.
Misschien omdat er niet meer consoles beschikbaar waren? Als je er geen meer op voorraad hebt, kan je ook niet meer verkopen.
Toen was hij al op...Dat is juist het hele probleem geweest voor hen.
Want 2,1 miljoen - 0,7 miljoen = 0,4 miljoen?
Ik vind 1,4 miljoen wel netjes hoor.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 3 december 2013 11:08]

Dat hadden er veel meer kunnen zijn als ze maar beter ingekocht hadden...
Tja, behalve dat daar echt wel meer achter zit dan alleen maar beter inkopen. Die dingen moeten ook geproduceerd worden, en dat gaat op een bepaalde snelheid. Er zit een zeker risico aan te veel produceren (stel dat het toch minder hard gaat dan verwacht, dan kost dat gigantisch veel geld), en daarnaast richt je je productielijn in op een bepaald aantal per maand. Om dat te wijzigen kost ook weer geld, dus ze kunnen ook niet zo makkelijk eventjes top capaciteit draaien en daarna op normaal tempo verder gaan, aangezien ze dit ook bij een derde partij inkopen.
Long story short: Het is een bewuste keuze om niet gelijk 10 miljoen PS4's (gechargeerd aantal uiteraard) in de winkels te gooien. In the long run zal het waarschijnlijk vrijwel geen merkbaar effect hebben op de totale verkopen als niet iedereen day 1 een console kan krijgen (en mogelijk helpt het alleen maar de hype te vergroten, aangezien mensen dan gaan denken van "oh jee, hij is uitverkocht, goh dat ding is behoorlijk populair").
Er zijn maar een aantal bedrijven in de wereld die daar de cash flow voor hebben, dat heeft niks te maken met inkopen of zelfs produceren. Sony kan niet 2,1 miljoen PS4s, plus een hele boel aan controllers .e.d voor financieren.
Dat kan Sony wel, willen is een ander verhaal. Je wil gewoon niet al die dingen moeten opslaan in ruimtes wat ontzettend veel geld kost. Laat staan als er fabricagefouten inzitten.
Ik wacht op de nieuwe Gran Turismo en natuurlijk de relaunch van GTAV voordat ik er euro's tegenaan smijt. Hopelijk is hij dan ook alweer 50 euro goedkoper te scoren dan nu!
Denk ook dat deze games voor een nog grotere impuls kunnen gaan zorgen. Natuurlijk jammer dat GTA V en Gran Turismo 6 niet bij launch beschikbaar waren.
De prijs zal echt niet dalen, waarom zouden ze? het ding is uitverkocht voor 7 weken...
en als GTA5 op de PS4 komt is de prijs van de PS3 gezakt naar 29euro en 29euro op de pc, en betaal je 59 euro voor een ps4 game?

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 december 2013 11:07]

netjes. doen ze goed, nu al 2,1 miljoen consoles verkocht hebben. als ze zo doorgaan halen ze hun verwachting met gemak.

Link naar de verwachting: "Sony mikt op verkoop 3 miljoen PS4's dit jaar"
Ik denk eigenlijk wel dat ze dat gaan redden. Kerst komt er nog aan en zal ook weer de nodige consoles wegzetten. Kunst is om dit vast te houden. Dat zal wellicht niet helemaal lukken, maar we kunnen nu wel zeggen dat de PS4 een mooie toekomst tegemoet gaat.
Let daarbij wel dat de 2.1 inclusief black friday verkopen is (waar al een deel van de kerstaankopen worden gedaan).
Volgens mij waren de ps4's al voor Black Friday uitverkocht in de VS.
Ik denk niet dat er korting was op de consoles die dag, enkel op games en accecoires. Dus de BF verkopen vand e PS4 voor kerst zullen volgens mij niet het overgrote deel van de kerstvraag vertegenwoordigen.
Let daarbij wel dat de 2.1 inclusief black friday verkopen is (waar al een deel van de kerstaankopen worden gedaan).
Het blijven verbazende cijfers!
Jammer dat GTA V niet op de ps4 beschikbaar is anders was er hier in huis ook 1 gekomen.
Kwestie van tijd, denk dat er halverwege 2014 gewoon GTA V voor PC en PS4/XBone wordt aangekondigd voor na de zomer. Ik heb de PS3/360 versie ervoor laten liggen in ieder geval.
Ik heb hem al in huis maar ik zit inderdaad ook echt te wachten op een GTA V release datum voor de next gen systemen.
Hier hetzelfde verhaal. Vanaf dat GTA V uit komt op de PS4 ga ik deze gelijk halen.
Stiekem hoop ik wel dat ik mijn PS3 disc kan inruilen met eventueel een kleine vergoeding naar de PS4 versie. Zoals men bij, ik denk, COD:Ghosts mogelijk maakte.

De reden dat ik ook de next gen versie wil is eenvoudig, ik game nooit lang/veel waardoor ik sinds release van GTA V nog steeds maar op 17% zit :)
Ik denk dat als ze het dubbele aan voorraad zouden hebben gehad dat die ook wel allemaal waren verkocht. Ik probeerde voor de gein nog eentje ergens in Enschede te scoren zonder reservering maar dat is natuurlijk niet gelukt.
En als ik de verhalen mag geloven wat betreft de Xbone, die zou in duitsland nog gewoon in de schappen liggen, Op zich ben ik geen fanboy maar heb wel een lichte voorkeur richting de Ps4 maar zou ook wel een Xbone hebben gekocht mits de kinect geen verplichting was(ik hou niet van camera praktijken in mijn woonkamer).
Klopt, ik woon in Duitsland en bij de lokale telepoint liggen de xbox one's in de schappen samen met Forza 5 voor 499. Ik laat beide consoles voorlopig liggen, hoofdzakelijk ivm de kosten van de games / dlc / microrpayments die absurd aan het worden zijn, en het ontbreken van een media streamer functionalitiet (nas / mkv).
bij bart smit (belgie)27 en 28 november kon je hem bestellen de laatste week online, een 600 stuks zonder reservering op dag van release.
en zo verkoopt sony in een paar dagen meer consoles als de wii-u in zijn gehele leven...
goed werk hoor, nintendo.. :Y)
Nintendo heeft een heel erg andere doelgroep. Nintendo verkoopt vooral consoles aan gezinnen. Die staan niet te trappelen om elk jaar een nieuwe console te kopen. Gemiddeld doet een normaliter gezin in Nederland 2 tot 5 jaar met een console. En terwijl na de Nintendo DS zes nieuwe consoles in de serie Nintendo DS zijn geÔntroduceerd*, zie ik nog steeds mensen spelen op de eerste generatie Nintendo DS.

Ontopic:
Ik vind dat Sony echt een prachtapparaat heeft ontworpen. Het lijkt mij de beste console. De consoles hebben naar mijn mening de Game-pc's echt ingehaald qua preformance en vooral gebruikersgemak.

*= de XL-versies zijn meegeteld.

[Reactie gewijzigd door 12345dan op 3 december 2013 11:22]

De wii-u is gewoon echt out-of-touch met de moderne wereld.
en de PS3 is al 5 jaar op de markt, elk jaar een nieuwe console kopen?

Nintendo moet nu wel een nieuwe console uitbrengen volgend jaar met zelfde/betere specs "prijs", of gewoon games uitbrengen op de PS4/Xbox one en alleen nog portables maken.
want doelgroep, lekker belangrijk met boze aandeelhouders.
De game-pc's ingehaald? Dat zou ik nog wel eens willen zien. Heb beide (PC en PS3 en XBOX binnenkort PS4), maar qua performance komen de consoles toch nog niet in de buurt van een game pc hoor. Alleen al aan BF4 zie je dit, op de PS4 aan 900P en op mijn pc op zijn dooie gemak aan 90FPS aan 1920*1200.

Als ik op mijn grote desktop game zelfs op 5760*1080 resolution op 3 schermen. Deze kost veel meer dan een consoles ja, maar een game-pc is dus totaal nog niet ingehaald. Zelfs met mijn goedkoper systeem draai ik nog aan 90FPS, 1920*1200 met alles op High, daar kan geen enkele console aan tippen dacht ik?

Gebruikersgemak heb je wel gelijk in (mijn mening), alleen zijn de consoles ook achteruit aan het gaan daarin. Installeren, updates,... updates is niet slecht versta mij niet verkeerd. Maar vroeger was dit niet het geval. Installeren heeft zijn voor en nadelen. Vroeger hoorde ik altijd, op mijn PS1/2 moet ik niets installeren schijfje erin en beginnen. Dat kan dus ook al niet meer.

Het is maar wat je verwacht/wil. Ik wil op een console, rustig in de zetel liggen gamen, een spel zoals fifa, race games,... Maar shooters wil ik nog steeds een muis+toetsenbord en hogere FPS dan een console aankan. Alsook kan ik wel eens genieten van een RTS en bij mijn weten zijn er nog geen goeie hiervan uitgekomen op consoles (zijn er een beperkt aantal die er wel zijn maar niet goed waren op console= RUSE, Halo Wars,..).

Alles is een keuze, maar eens deze PS4 in pakket komt met de Vita ga ik hem denk ik wel eens halen. Mijn gebuur heeft er al 1 en moet zeggen zalig om mee te gamen.
Dť game pc's? Deze gen is volgens mij juist zwak vergeleken met de ps3 gen, de ps3 had cutting edge hardware en pc's konden daar moeilijk aan tippen.. nu kan een §600-§700 game pc al betere prestaties leveren dan de ps4.
Maar dat qua performance, qua gebruiksgemak hebben ze juist niet ingehaald maar staan consoles altijd bovenaan. Hoewel ook dat minder wordt laatste jaren met programma's zoals Steam.
"Nintendo verkoopt vooral consoles aan gezinnen. Die staan niet te trappelen om elk jaar een nieuwe console te kopen."

Ja tuurlijk, er komt namelijk elk jaar een nieuwe PlayStation of Xbox op de markt :+
Het zal wel alles te maken hebben met de soort spelletje (en bediening) en niet met de frequentie waarop nieuwe consoles worden uitgebracht.
Dat is alles behalve waar.

Nintendo heeft zijn Wii U launch op 18 november gedaan, en tegen het einde van december datzelfde jaar stond de verkoop counter op 3.06 miljoen exemplaren wereldwijd.

Sony heeft zijn launch op 15 november laten plaats vinden, en hoewel nog even te gaan tot het eind van December heeft het met 2.1 miljoen verkochte exemplaren toch nog ruim 1 miljoen exemplaren te gaan om dezelfde verkoop aantallen als de Wii U binnen de 1e 6 weken te behalen.

En als we ons daarbij realiseren dat de PS4 verkoop op 1 miljoen ten tijden van launch in de VS stond, en de daaropvolgende 2.5 weken 'slechts' 400k extra heeft weten te slijten (ondanks black friday) dan valt het tegen. Sterker nog, indien die dalende trend zich voortzet dan zal Sony het mogelijk niet lukken om binnen 6 weken na launch evenveel exemplaren te verkopen als wat Nintendo heeft gedaan met de Wii U.

Net als met de Wii U zal het succes van de PS4 dan ook grotendeels gaan afhangen van de investering welk publishers en developers willen maken om voor dit relatief kleine platform te ontwikkelen. En zolang als dat niet gebeurd, zal de verkoop van nieuwe consoles buiten de early adopters om, ook geen storm lopen.

In alle hectiek om deze overigens prima console, wordt dat al snel vergeten. De eindstreep is nog lang niet in zicht. 2014 zal pas echt het succes van de PS4 doen uitwijzen.
Kunst. De Wii U productie is niet afhankelijk van cutting-edge CPU technologie. Dat betekent dat ze gebruik kunnen maken van oudere IC fabriekslijnen, die relatief laag benut zijn en bovendien al goed ingeregeld (dus lage uitval percentages).
En als we ons daarbij realiseren dat de PS4 verkoop op 1 miljoen ten tijden van launch in de VS stond, en de daaropvolgende 2.5 weken 'slechts' 400k extra heeft weten te slijten (ondanks black friday) dan valt het tegen. Sterker nog, indien die dalende trend zich voortzet dan zal Sony het mogelijk niet lukken om binnen 6 weken na launch evenveel exemplaren te verkopen als wat Nintendo heeft gedaan met de Wii U.
Je bent je toch wel bewust dat die 'slechts' 400.000 puur heeft te maken met dat de vraag veel groter is dan het aanbod. Je kunt op geen enkele schap in de VS nog een PS4 console vinden. Er zijn wachtlijsten en de prijzen op ebay swingen de pan uit.

In Europa is het niet veel anders en daar heb je zelf wachtlijsten tot volgend jaar. Ik denk dat veel fabrikanten zo'n dalende trend (grapjas +2 grappig ja) wel zouden willen.

In heel het bestaan van de WiiU kon je op geen enkel moment eenzelfde parallel trekken. De WiiU is gewoon de Dreamcast van deze generatie. Dat heeft trouwens alles te maken met Nintendo hun handelen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 3 december 2013 14:05]

de ps4 een klein platform 8)7 :? |:(
de wii-u heeft 1 jaar maar 3,9 miljoen consoles verkocht..

sorry, de PS4 zal makkelijk in 2 jaar de 30 miljoen passeren. "ik zie je"
en de verkopen op black friday komt door een console tekort omdat sony voor de wereld kiest en niet omdat sony ze niet verkoopt. "de xbone is nergens anders te koop"