Battlefield 4 - meer modi, meer vernietiging, meer spektakel

Geen memorabele singleplayer

Twee jaar geleden veegde DICE de vloer aan met elke vorm van concurrentie op de markt voor first-person shooters op de pc. Battlefield 3 was van grote klasse en zette zowel met zijn gameplay als met zijn graphics een nieuwe standaard neer. Sindsdien hebben we eigenlijk geen vergelijkbare schietspellen gezien die aan dat niveau konden tippen, en dus lijkt 'titelprolongatie' een koud kunstje voor de Zweden. Battlefield 4 is immers gebouwd op het stevige fundament van Battlefield 3, met hier en daar wat leuke vernieuwingen en extra's.

Getest op: pc
Verschijnt later voor: PlayStation 4, Xbox One
Afwijkende versies: Xbox 360, PlayStation 3

Net als van Battlefield 3 heeft DICE ook twee verschillende versies van Battlefield 4 gemaakt. De Xbox 360 en de PlayStation 3 worden voorzien van een kwalitatief mindere versie, terwijl hun gloednieuwe en sterkere broertjes een versie zullen krijgen die zich de gelijke mag noemen van de pc-versie. Tweakers kon al aan de slag met de PS4- en Xbox One-versies, maar deze review is primair gericht op de pc-versie. De PS4-versie kampte nog met de nodige technische problemen en op de Xbox One hebben we, eveneens door technische problemen, de multiplayer nog niet kunnen spelen. Reden genoeg om even af te wachten hoe soepel die games straks daadwerkelijk op de nieuwe consoles zullen draaien, alvorens we ons aan een review wagen. Volgens EA lag een deel van de door ons ervaren problemen aan de devkit-units van de nieuwe consoles, hierin kunnen we dus nog even geen uitsluitsel geven.

Singleplayer: vier uur durend bijgerecht

Dat ligt bij de pc-versie gelukkig anders. Die kunnen we sinds een week uitgebreid spelen, en dat begon met het doorspelen van de singleplayer. Het gebeurt niet vaak dat we een volledig spelonderdeel op pagina één afhandelen, maar dat gaan we in dit geval wel doen. De singleplayer-campagne van Battlefield 4 weet de drempel van 'noemenswaardig' maar net over te steken. De speler raakt met zijn kleine team soldaten betrokken bij een incident rond de interne machtsstrijd in China, wat gepaard gaat met flink wat agressie tegen buitenlandse legereenheden en de lokale bevolking.

In ongeveer vier uur neemt DICE je mee langs diverse omgevingen en missietypen, en daarbij geldt eigenlijk continu dat je het al een keer eerder hebt gespeeld. Het is best indrukwekkend om je weg te vinden door een zinkend schip of vier tanks uit te schakelen terwijl je je eigen tank in leven houdt, of om een stuwdam op te blazen, maar de geoefende shooterfanaat zal hier niets wezenlijk nieuws in vinden. Het spektakel compenseert de voorspelbaarheid een beetje, maar is niet indrukwekkend genoeg om het schip vlot te trekken.

Daar komt bij dat de singleplayer kampt met de nodige technische problemen. Zo zagen we soldaten door de grond zakken en kwamen we in een gebouw een gapend gat tegen waar een lift had moeten zitten, en dat is slechts een kleine greep uit het aantal opvallende en minder opvallende bugs waar we tegenaan liepen. Het bevestigt wat iedereen al wist: de singleplayer is in Battlefield 4 van onderschikt belang en hangt er eigenlijk maar een beetje bij. Het gaat om de multiplayer.

Toch doen we de singleplayer daarmee onvoldoende recht. De Battlefield 4-campagne biedt namelijk best aardige gameplay-elementen. Ja, het is voor een groot deel voorspel. Echter: de campagne biedt ook een bepaalde openheid in het bepalen van je route, een openheid die je niet vaak ziet in dit soort shooters. Niet dat het meteen een openwereldgame is, je moet nog steeds elke keer naar een bepaald punt toe en het blijft allemaal lineair, maar je wordt regelmatig geconfronteerd met een vrij wijdse omgeving die je naar eigen inzicht mag doorkruisen. Als er één gameplay-element is dat de singleplayer nog redelijk overeind houdt, is het dit.

01:49
Benchmark Battlefield 4 Video van 6 november 2013
09:27