Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

DICE heeft de pc-versie van Battlefield 4 werkend gekregen op iOS. Het gaat voorlopig om een demonstratie. De ontwikkelaars van de Frostbite-engine benadrukken dat ze met de demo willen kijken waar Apples game-ontwikkelplatform Metal toe in staat is.

De ontwikkeling van games is voor mobiele apparaten niet anders dan bijvoorbeeld voor consoles, zegt DICE. Voorheen was het echter een uitdaging om spelletjes voor bijvoorbeeld de iPhone of iPad te ontwikkelen, omdat de hardware niet optimaal kon worden gebruikt. Hierdoor waren er minder objecten of was de kwaliteit ervan niet zo goed.

"Dit veranderde toen Apple zijn nieuwe Metal-api introduceerde. Die hielp ons optimaal gebruik te maken van de hardware", laat DICE weten op zijn blog. De ontwikkelaar heeft delen van Battlefield 4 naar iOS geport en zegt dat de resultaten tot zover niet tegenvallen. DICE plaatste een paar screenshots als bewijs online.

DICE laat verder nog niet veel los, maar zegt wel in de toekomst meer te zullen melden over de iOS-ontwikkeling. "Er moet nog veel gebeuren, maar we zijn erg blij met de resultaten tot nu toe. Het is een geweldig gevoel om het systeem te porten, het draaiend te krijgen en te ontdekken dat prestaties nog mogelijk zijn."

Battlefield op iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Dit is wellicht op termijn het einde van console- en PC-gaming.
Waarom, het draait nog lang niet op het niveau van de xbox360/ps3 en zal dat ook de komende tijd nog niet doen. De hardware is gewoon zo snel nog niet. En die consoles zijn al 7+ jaar oud. Consoles en PC's zullen altijd sneller zijn dan mobile devices. Al is het alleen maar om het feit dat ze veel meer energie kunnen verstoken om hogere prestaties te krijgen dan de mobiele devices.
Hij zegt dan ook: op termijn.

Ipad etc. worden ook steeds krachtiger en krachtiger. Die ontwikkeling gaat sneller dan bij consoles..

Tel daarbij op dat je via airplay ofzo kan gamen met een controller op je tv of dat je met de Apple tv straks ook in de appstore kan. Deze ontwikkeing houdt je haast niet meer tegen inderdaad... Maar het duurt nog wel een paar jaar denk ik.
Op termijn zijn de consoles ook weer veel sneller. De ontwikkeling van mobile gaat helemaal niet veel sneller. Er was gewoon nog erg veel werk aan de software te verzetten en het toevoegen van dedicated graphics hardware. Mobiele apparaten zullen altijd significant langzamer zijn dan non-mobile hardware. Een snelle chip heeft gewoon veel warmte afgifte en dat kan gewoon veel beter worden afgevoerd in een niet-mobiele behuizing. Tevens hoeft een niet-mobiel device niet heel energie zuinig te zijn, waardoor chips veel sneller kunnen functioneren

Ook al zou ARM een efficiëntere architectuur zijn, dan baseren ze consoles wel op dezelfde architectuur. Alleen dan met 3x de snelheid of cores.
Als er maar eens in de 7 jaar consoles uitkomen en iPad (of andere tablets) komt om het half jaar uit dan heb je hetzelfde verhaal over een paar jaar als wat je nu hebt met pc's en consoles.

Consoles komen eens in de 7 jaar op hetzelfde niveau als een pc, maar daarna loopt de pc weer uit.
Op dit moment is het misschien allemaal nog niet mogelijk, maar die tijd komt wel denk ik.
Nooit.

Hetzelfde wwerd gezegd bij consoles. PC gaming is nog steeds velen malen groter.
Misschien kunnen ze in plaats van focussen op een zeer gehandicapt platform, eerst het spel fatsoenlijk krijgen!

De launch van BF4 was belachelijk, een een smet op DICE's reputatie.
En dan heb ik het nog niet over "premium"....

Ik herriner me nog hoe DICE Infinity Ward belachelijk maakte met de gratis DLC van Bad Company 2. Dat gevoel was bij BF3 snel weg...
Waarom is iOS gehandicapped? Verder volledig met je eens, BF4 launch was een ramp op PC en echt triest na zoveel maanden de game te hebben gehyped met trailers en dagelijks youtube videos. Maar zij weten ook echt wel wat ze doen, dus waarschijnlijk pikt de overgrote meerderheid dit wel en kopen ze gewoon braaf de volgende DICE game.
Niet zozeer iOS, meer mobile gaming in het algemeen.

Zooi vol met micro-transactions, bedoeld voor de mensen onder ons die niet 5 seconden kunnen zonder rewards of achievements.

Degenerate gaming.
vind het nog steeds een mooi spel.
Zal niet zeggen dat het soms wat beter kan maar dat geklaag over Battlefield 4 vind ik maar gezeur.
Als je 3 keer achter elkaar iemand dood maak zitten ze al te klagen dat je een cheater bent.
En dan deugd er niet meer van het spel.
Heb het spel al uit gespeeld en speel het nog steeds.
Apple is goed bezig op het gebied van game gaat. Zo ook nu weer met Metal. Dus om dit een gehandicapt platform te noemen is onzin.

Dice heeft het inderdaad flink verkloot. met BF4. Maar ik mag het nog graag spelen. Of je BF of COD je voorkeur heeft is natuurlijk persoonlijk, maar bij BF kan alles kapot en heb je het gevoel van een echte veldslag. Niet als een dolle rond rennen en hopen dat als je iemand tegen komt de lag in jouw voordeel is als op COD. Dice zoekt dus meer het randje op en dat ging deze keer niet helemaal goed.
Heb je Battlefield 4 2.0 geprobeerd? Het voelt geweldig. De netcode is niet (veel) veranderd, maar het is voelt véél beter.
De netcode is overigens wel gewoon veranderd.
"verbeterd" maar verre van perfect. jaar BF4 niet gespleeld, nog steeds aantal WTF moments, alhoewel het er al lang niet zoveel meer zijn.

One shot kills bestaan nog, soms worden je schoten niet geregistreerd. en nog steeds zo nu en dan een kill trade.

moet zeggen dat DMR's en low rate of fire weapons nu al lang niet meer als zon enorme roulette aanvoelen als eerst.
Ik hoef geen patch meer bijna een heel jaar na de release.

Zorg gewoon dat je game werkt bij launch.
Maar hij heeft wel een punt. Ik speel de game zelf niet maar als je er een jaar over moet doen om een game 'bugvrij' te krijgen doe je iets verkeerd.
Ik heb een tijdje geleden (3 week) Origin afgestoft en besloten om het spel weer te spelen. De vertices van bergen die niet bereikbaar zijn in Golmud Railway waren bizar vervormd. Mijn eerste reactie was een lachbui, vervolgens moest ik mijn frisdrank controleren of het niet over datum was en dat ik daardoor gekke dingen ging zien. Maar het is eerder triest dan lachwekkend dat een spel nog zo veel glitches vertoond, een jaar na release.
Het is dan ook een kwantiteit-gebaseerd spel, niet kwaliteit. Het doel is om zo veel mogelijk niet-gamer consumenten het product te slijten, en het liefste zo snel mogelijk. De marketing is bijna belangrijker dan het product.
Als ze het nou eens naar Linux zouden porten ipv ios dat zou leuk zijn...
Het aantal gebruikers is daar gewoon veel te klein voor.
Het aantal gebruikers is nu nog redelijk laag maar is wel aan het groeien. Een paar AA titels en er zullen al meer mensen gaan overstappen. Games schijnen voor veel mensen de reden te zijn om niet over te gaan op Linux.
Het is de job van Valve om die aantallen te doen groeien maar het lukt ze precies niet echt.
Tja als iets weinig met weinig groeit blijft het weinig. Ik denk dat mensen er net zo snel weer vanaf stappen omdat software en game ondersteuning slechter is dan ze dachten en men onverwachte problemen heeft die niet zo eenvoudig op te lossen zijn als op Windows.
Op de desktop is de gebruikersgroep van Linux nog steeds niet echt aan het groeien. Sterker nog, de laatste getallen die ik zag liet zelfs een kleine daling zien. Eens kijken of ik die cijfers nog kan terug vinden.
voor de mensen die zeggen, "shooter op tablet/phone speelt niet etc" en soortgelijk.

Ik denk niet dat het als IOS port bedoelt is maar meer om te zeggen van: Hey, Onze engine kan nu ook games voor ios maken!
Wat ik wel amusant vind - ze gaan dus wel een hoop tijd en moeite steken om een harwarematig zeer veeleisend spel op een platform te persen dat daar overduidelijk totaal ongeschikt voor is, maar het is onmogelijk om die game te porten naar de WiiU, want die hardware is er niet krachtig genoeg voor?

Hieruit blijkt dus overduidelijk dat EA gewoon op z'n pik getrapt is omdat Nintendo weigerde alle online diensten via Origin te laten lopen, en nu gewoon Nintendo aan het boycotten is. Als die engine draait op een tablet, dan gaat hij zéker draaien op de WiiU.

Not that I care. FPS is niet mijn ding.
Dat is natuurlijk flauwekul. Ondanks dat ik zelf helemaal niets met mobile gaming heb is IOS natuurlijk wel een groeimarkt als het gaat om gaming. Op IOS valt voor gamedevelopers veel geld te verdienen in tegenstelling tot de Wii U waar zeker third party developers nauwelijks iets verkopen.

Kijk maar eens naar het volgende lijstje:

http://www.vgchartz.com/platform/47/wii-u/

Het enige dat nog een beetje verkoopt zijn Nintendo titels. De eerste third party komt op p10 van Ubisoft met 700.000 verkopen. De eerste EA game op p35 met 170.000 verkopen. Daar kan je natuurlijk niet van leven.
Wil je de ervaring weten van third party op WiiU lees maar de volgende article:

http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story

Daarnaast heeft alleen Ubisoft zakelijk succes gehad op Nintendo platformen. Nu met de WiiU is de installed base heel klein. Dus zakelijk niet interesant voor EA.
Daar heb je gelijk in, ze porten ook niet de game maar gebruiken eerder levels uit BF4 om de engine te showcasen. Ziet er wel goed uit, maar de mobile games van EA zijn behoorlijk bagger met de micro transactions.
Indrukwekkend. Maar je vraagt je toch af waarom ze deze ontwikkelaar niets op de PC versie hebben gezet omdat die versie nog steeds niet normaal draait.
Wie zegt dat die ontwikkelaars anders aan BF hadden gewerkt?
Daarnaast is BF4 echt niet zo slecht meer.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 7 november 2014 22:09]

Dit is te geweldig nieuws; hoewel een shooter niet echt lekker speelt op een tablet, zou een nieuwe Need for Speed, Mirrors Egde (!) of Fifa natuurlijk geweldig zijn om te spelen op een tablet met console kwaliteit. :D
Dan moet de tablet ook wel de hardware ervoor hebben. Ookal heeft de iPad Air 2 met de A8X wel een hele goede chip, maar nog niet op t niveau van een XBONE/PS4
Behalve qua processor wel op het niveau van de ps3/360 denk ik.
Ja meer richting dat niveau misschien nog iets eronder.
Mooie ontwikkeling. Hoewel ik Android fan ben, vind ik dit iets waar iOS mogelijk op Android voor kan lopen (behalve als Google ook een api maakt voor hardwareoptimalisatie maar dit gaat denk ik niet zo snel gebeuren aangezien er honderden zo niet duizenden verschillende Android apparaten zijn). Hoewel Nvidea natuurlijk dit soort spul ook doet met oa portal en half life 2 op de Shield.

Waar ik vooral hoop dat dit naar toe gaat is naar handheld gaming. Ps4 ports op je psvita enzo. Goedkope maar krachtige (arm) consoles.

Mooie ontwikkeling dit :)
Daarom. De shield heeft dit al met meerdere spellen maar die is veel minder bekend ;)
Als dat betekend dat ze openGL gebruiken, dan is de stap naar linux zo gemaakt.
Metal is net zoeits als AMD's Mantle, dus geen OpenGL.
en het draait al onder OpenGL op de PS4, als SteamOS ooit eens als final uitkomt zal EA dat heus wel gaan ondersteunen..

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 november 2014 03:39]

Ik moest meteen denken aan een video van een jaar geleden. Nvidia liet toen zijn Kepler-technologie zien en liet zien wat dat kan betekenen voor graphics op bijvoorbeeld een tablet. Daar was ook Battlefield 3 in te zien. Ik kan me herinneren dat ik destijds een fatsoenlijk filmpje had gezien maar nu kan ik alleen een 240p-versie vinden.

Maar het komt er dus op neer dat EA (en in dit geval Nvidia) hier al langer mee bezig zijn.
Ik vind, ondanks de lage resolutie, het toch erg knap dat DICE het voor elkaar krijgt om BF4 gedeeltelijk werkend te krijgen op iOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True