Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Twee voormalig Battlefield-developers hebben een gamestudio geopend. De studio opereert onder de naam The Outsiders. De ontwikkelaars zouden inmiddels zijn begonnen aan de ontwikkeling van een rpg voor de pc.

The OutsidersThe Outsiders is opgericht door David Goldfarb en Benjamin Cousins. Beide gamedevelopers hebben bij DICE gewerkt aan de Battlefield-serie, maar besloten zelf een studio op te zetten. In een interview met Gamesindustry laat Goldfarb weten dat The Outsiders zich wil richten op het marktsegment tussen de toptitels met budgetten tot 200 miljoen dollar en de kleine indiegames met budgetten van circa een miljoen dollar.

Zo ziet hij brood in spellen met een budget van circa 3 tot 8 miljoen dollar, mede omdat deze op Steam het goed kunnen doen.

De eerste game waar The Outsiders aan werkt is een rpg-titel voor de pc. Een titel is nog niet bekendgemaakt en ook de nog kale website van de gamestudio laat, los van enkele schetsen, nog weinig los over de role playing game. Een releasedatum is ook nog niet vrijgegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Misschien erbij vertellen dat David Goldfarb komt van Guerrilla Games, Dice en Overkill.

Killzone 2

Battlefield 3
Battlefield Bad Company 2
Battlefield Bad Company
Mirror's Edge

Gezien hij zelf fan is van Dark Souls 2 wil hij meer die kant richten.


Benjamin Cousins heeft het volgende gedaan:
Battlefield Heroes
Battlefield Play4Free
Lord of Ultima
Battleforge
Command & Conquer: Tiberium Alliances

Battlefield Heroes
Battlefield online
Battlefield 1943
Battlefield Bad Company 2
Battlefield 3
Je ziet het steeds vaker dat studio's gebruikmaken van de vorige werkgeven van de werknemers, met grote spellen zoals battlefield en killzone zijn er hoe dan ook veel mensen die daar aan gewerkt hebben, dit zegt niets over hun kwaliteiten opzich, ze zouden bijvoorbeeld ook gewoon ontslagen kunnen zijn. Daarom is het belangrijk om inderdaad te zien wat hun rol daar geweest is.

De schoonmaker van valve zou bijvoorbeeld ook niet zo veel betekenen.
Nee dat snap ik. Maar aan hun functies en geschiedenis te zijn zijn het geen kleine jongens ;)
Dat klop in dit geval niet nee.
Oftewel de (in mijn optiek beste) BF games zijn niet door hun ontwikkeld. Interesse verloren.
Ik ben benieuwd welke BF titels jij dan als de 'beste' bestempel.
Mijn mening is dat BFBC 2 en BF3 zeker in de top 3 van 'beste' BF spel thuis hoort.

Dit is off-topic , maar ik ben benieuwd wat voor BF hopen jullie dat DICE gaat produceren na BF hardline?
BF1942 natuurlijk.
- Boten, zelfs een onderzeeër.
- Vliegtuigen
- Tanks
- Infantry
- Toen actieve (mod) communty.
- Eigen server(s) kunnen hosten zonder voorwaarden van EA.
- Geen pay to win.
- geen 10 betaalde uitbreidingen die min of meer verplicht zijn als je mee wilt komen met de rest van de community.
- Geen unlocks.
- Geen krachtige wapens die als een proppenschieter werken. Zeker vanaf BF2 werd alles steeds generfed omdat mensen zonder skills liepen te klagen. Na elke patch moest je de game opnieuw uitvinden zeg maar.
- Zelf bepalen op welke server je wilt gaan spelen.
- Als je lonewolf wilde spelen kon dat.
- Niet halverwege een potje ineens verplicht van team moeten wisselen.
- Vaste ammo en heal locaties. Maar dat is een mening, ik vind dat leuker om dat je beter rekening moet en kunt houden met je strategie.
- Baserapen kon gewoon. Hier ben ik altijd voor geweest. Als de andere team dermate slecht is dat ze het laten gebeuren dan verdien je het gewoon. Leermoment dus.

Na BF2, heeft EA de middelvinger gegeven aan de mod community. Bugs en exploits is men ook NOOIT actiever in geworden om op te lossen. Ik weet nog dat in BF2 bugs en exploits voor kwamen die in de laatste patch van BF1942 inmiddels gepatched waren...

En elk jaar (misschien 1,5/2 jaar) een nieuwe titel uitbrengen. Het geeft niet genoeg tijd om een betrouwbare en goede community op te richten. Wat dat betreft ben ik jaloers op de CS en WOW community. Helaas is dat niet echt mijn spel.

BF2142 bracht voor mij wel een beetje de leuke gameplay van BF1942 terug. Maar daarna heb ik nooit meer intensief een BF game gespeeld. En sindsdien ook nooit meer een EA titel gekocht. Rotbedrijf.
Helemaal mee eens, maar ik wil nog even BF Vietnam toevoegen... ik mis nog steeds het rondvliegen met de helikopter met die jaren 60 hits uit de speakers : )
QFT, helemaal mee eens.

Een remake van 2142 of 1942 zie ik dan ook echt zitten. Het liefst ala ARMA 2 & 3 met degelijke mod support en niet vol met stomme levelling systemen.
BF1942 was idd de beste, complete battleships en vliegdekschepen waar je echt mee kon varen, daarna werdt minder en minder...
Beste:

1. BF1942
2. BFV
3. BF2

Nu heb ik de games wel gespeeld ten tijde dat ze zeer populair waren. Niet jaren na dato.
Mijn top 3;
1] BF1942
2] BF2
3] gelijkspel tussen 2142 en bc2

Ondertussen speel ik geen Battlefield meer, laatste die ik heb gekocht was deel 3, en dat was voor mij echt een bagger slechte game. Daarbij zijn deel 4 en de aankomende hardline zijn gewoon verkapte dlc's voor deel 3.

In mijn ervaring is Battlefield is na BF2 gewoon te veel een 'cash-grab-serie' geworden voor EA, daarvoor wouden ze natuurlijk ook geld verdienen, maar lieten ze DICE nog een beetje hun ding doen, na deel 2 ging het echter bergafwaards, en hebben ze alle games te vroeg en vol bugs uit gebracht, om vervolgens na een paar patches half-af te laten, om maar weer meteen een nieuwe te maken.
En nu met Hardline word DICE zelfs buiten spel gezet, dus wat heeft dat echt nog met Battlefield te maken dan?

Battlefield is in de Call Of Duty kuil gevallen.
_/-\o_ :*) Een remake current gen van BF1942 en de community word gek!
> Oftewel de (in mijn optiek beste) BF games zijn niet door hun ontwikkeld.
Maar -misschien- hadden deze mensen destijds niet de regie betreft die zaken die de latere games voor ons "verpesten"..?

Voor mij is dat de (te) hoge system specs, de leveling en DLC. Ik zou graag de vehicle maps spelen, maar mijn PC trekt dat niet. Ik snap en heb al die weapons niet geunlockt dus is het voor mij geen pretje meer.

--

Komt ook bij dat ik er gewoon niet goed in ben en maar enkele uren per kwartaal speel, dan komt er van unlocken weinig terecht, en de DLC's zijn me te duur. Ik vind BF wel leuk ook al verlies ik alleen maar in BF3/4.

BF2 was mijn eerste aanraking, maar in BF1942 was ik vreemd genoeg stukken beter.. zou dat door het level playing field komen? Dat draaide op iedereen zijn PC, er was geen unlock nodig om op gelijke voet te strijden, en iedereen kende de maps.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 20 februari 2015 11:14]

Tja als je PC het niet draait heb je wel een oude bak lijkt mij? Ik kan het iig nog prima doen op mijn 4-5 jaar oude bak. Enfin, ben het wel met je eens. De frostbite engine is slecht geoptimaliseerd.

Unlocken en DLC is ook een issue inderdaad en het eerste meer een gimmick dan een leuke toevoeging. Zullen sommige mensen misschien anders over denken.

Qua skills tja, heb ik weinig issues mee. Altijd hoog in de rankings gestaan. Mijn ervaring is dat je in de nieuwe BF versies wel wat sneller doodgaat door killtrades. Iets wat ik als een bug beschouw.
Killtrades .. is dat 2 players elkaar kunnen doden?
Dat lijkt mij juist een gewenste eigenschap die de echte projectiel wapens ook hebben. Alleen een laserwapen zou dat bijv niet hebben, of dat QuakeIII wapen met die straal. Dan is het net tikkertje, dat is een ander spel en geen BF imho.
> De kans dat twee mensen elkaar in het echt tegelijkertijd doodmaken is uitermate klein.
Waarom denk je dat het niet vaak gebeurde? In de recentelijke wereldoorlogen gebeurde dat zeker ook in dergelijke close combat.

Het verschil is dat die mensen in het echt geen "herkansing" (respawn) kregen om zichzelf te verbeteren. Dat lijkt me reden genoeg om het in virtuele omgevingen (games) veel meer te zien. Minder verassingen, je kijkt vaker meteen de juiste kant op, en schiet.

Als de maps nu echt helemaal random waren, zodat je echt elke keer het terrein moest verkennen, dan zou dit al stukken minder zijn.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 20 februari 2015 13:25]

De kans op respawnen in het echt lijkt mij ook uitermate klein. 8)7 Blijft een spel he?
tis geen bug, spel is zo gemaakt omdat ( zoals hieronder aangegeven ) in het echt ook kan gebeuren.
Aanvulling op corporalnl, in het echt worden er ook niet 300 kills gemaakt in een half uur. Dus in het echt zal het inderdaad minder vaak voorkomen dan in een game...
Mwah moet zeggen ze hebben wel een dikke rugzak. Ben benieuwd wat ze hier van gaan maken.
Hun eerste game is een RPG, misschien doen ze dat wel beter?
"de kleine indiegames met budgetten van circa een miljoen dollar." Jeetje. Ff een spelletje maken zit er ook niet meer in hè.
Ik denk dat hij ook de manuren meetelt.

Met 3 man 40 uur in de week aan een game werken telt behoorlijk rap op. Vooral als het getalendeerde en goede developers zijn en ze normaal gesproken een uurtarief hebben van ~120 euro
Ja, absoluut. Ik geloof dat bedrag ook wel, maar er was ooit een tijd dat het in de vrije tijd gemaakt werd uit liefde :+
jij werkt ook met liefde voor je baas ? en hebt thuis geen rekeningen re betalen ? :+
120 euro per uur is wel overdreven veel. Vooral als je het vergelijkt met wat andere ITers verdienen en al helemaal als je kijkt naar wat de gemiddelde mens als uurloon kan rekenen.

Met 120e/uur kun je heel royaal leven, naast je rekeningen heb je dan ook geld over om zaken als een schoonmaker aan te nemen. De gamewereld is een beetje zoals Hollywood. Belachelijke praktijken (publishers van games en films zijn mafia), geldwolven/oneerlijke geldverdeling (hoeveel wil Robert Downey jr voor een film?) etc.

Geef jezelf een redelijk inkomen en zorg dat als je spel uit is je een % van de winst als bonus uitgekeerd krijgt oid. Toch lage ontwikkelkosten en uiteindelijk krijg jij je geld. In de basis zouden de mensen die spellen maken ook op de eerste plaats het moeten doen voor de liefde van spellen.

Kijk eens op Stream greenlight, zo fucking veel crapware... daar zitten geen spellenmakers achter maar vervuilers van de gamewereld die geen vermaak zien maar een melkkoe. Zo zien ook grote publishers en sommige studio's het.

Ik hoop dat the Outsiders niet Westwood achterna gaat. Los maken van EA om vervolgens een klein blipje op de radar te worden die steeds minder en minder wordt. Wie hier kent het recente Grey Goo van Petroglypth games (voorheen Westwood)?
Die 120e/uur krijg je echter niet uitbetaald helaas ;)
Hier zitten natuurlijk nog de kosten in voor het bedrijf. Denk aan huisvestingskosten, hard- en softwarekosten, secretariaatskosten etc.
Die 120e/uur krijg je echter niet uitbetaald helaas ;)
Hier zitten natuurlijk nog de kosten in voor het bedrijf. Denk aan huisvestingskosten, hard- en softwarekosten, secretariaatskosten etc.
Salarissen zijn meestal in bruto, omdat het dan juist vanwege de kosten (belastingen, verzekeringen, dat soort dingen) die eraf gaan het makkelijkste is om in te rekenen. Bij bruto is dat namelijk nog niet het geval. En ja, als de kosten er wél van af zijn, heb je met een salaris van ¤120,- per uur zeker ook voldoende om een schoonmaker in te huren. Het is niet dat je dagelijks een schoonmaker in huis nodig hebt.
Ach, er staat uurtarief en geen loon... als dat alle kosten moet vergoeden dan zeg ik goede morgen idd. Toch maar weer eens thee met theeine gaan drinken ;)

@joopykoopy,
Het idee en concept is leuk, maar er is zo weinig variatie dat je na de eerste 2 a 3 missies wel weer gezien hebt. De cutscenes maken het weer goed, maar niet goed genoeg om het als een leuk spel te bestempelen imo. Zoals zo veel spellen van ze is de basis, het idee en het concept goed maar het eindproduct voelt aan als een Peter Molineux spel. Oftewel, als een spel wat niet af is of minder uitgewerkt aanvoelt dan dat het zou/had kunnen zijn.
Heb hier een paar lets plays van gezien, lijkt mij wel een leuke game.
120 euro per uur is redelijk gangbaar.
Punt is dat je dat inderdaad niet krijgt, je mag blij zijn als dat vertaald naar 60 euro per uur.
Jawel. Maar dan noem ik het niet meer echt indie. Indie vind ik een groep jongen die in de avond uren na hun werk aan een game werkte. Puur als hobby. En aan het eind nog iets van geld voor terug kregen.

Maar denk dat dat er niet meer bij zit vandaag de dag.
Nou ja aangezien een simpele workstation al redelijk in de papieren kan lopen, lijkt het me niet lastig voor te stellen dat je wel wát kapitaal nodig hebt ja. Bereken voor de grap ALLEEN de manuren eens op wettelijk minimumloon, dan kom je al richting een paar ton.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 februari 2015 11:07]

Ja maar uurloon heb je niet echt als je het als "hobby" uitvoerd. Maar blijkt ook maar weer dat ik de indie scene een beetje onderschat heb.
Van een hobby kun je niet leven... Daarom zeg ik: minimumloon. Als je dat zou berekenen voor jezelf (wat verre van onredelijk is, zonder dak boven je hoofd of betaalde stroomrekening ontwikkel je bijzonder lastig games) zit je al op een redelijk bedrag :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 februari 2015 11:20]

de definitie van een indie developer is echter wel iemand die thuis in zn vrije tijd een game bouwt.

Dus betreffend persoon heeft dan al een baan waar van geleefd word, de eventuele inkomsten van het spel zijn dan de 'icing on the cake'
De defintie van indie in welke tak van sport dan ook is dat het product ‘independent’ ontwikkeld en uitgegeven wordt, wat zou moeten duiden op vrije artistieke keuzes. Dit fenomeen is gevoed door laagdrempelige publishing-platforms zoals Steam, iTunes, YouTube, etcetera. De term is behoorlijk gedevalueerd omdat alles waar geen ‘top 5’-bedrijf achter staat tegenwoordig indie wordt genoemd.

[Reactie gewijzigd door n8n op 20 februari 2015 14:03]

Met hobby bedoeld ik meer. In de avond uren met een paar vrienden op een zolder kamer een game maken. Vroeger kon dit ook. Vandaar dat ik dacht dat het nu ook kon.
Nee, een indie developer is een developer die niet in opdracht van een (vaste) uitgever werkt en vaak zijn games zelfstandig uitbrengt (al dan niet met behulp van Steam).

Als een grote studio als Infinity Ward of of CD Project RED nu besluit om zich uit te kopen bij diens uitgever en zelfstandig games gaat publiceren, is het ook een indie developer.
Die gasten zullen het ook doen uit liefde. Maar wil je de ontwikkelkosten in kaart brengen (wat je als prof gamestudio moet doen), dan ga je zo rekenen :)

Ik heb samen met een paar vrienden een toffe app gemaakt voor iOS. Daar zit ruim 500 uur de man in. De ontwikkelkosten zijn dus grofweg 200k geweest. Dat hebben we weliswaar niet daadwerkelijk besteed, maar kan wel zo gezien worden
Ik heb het nu trouwens over indie-games, waar ik toch andere ideeën bij heb dan bazen en grote geld bedragen.
Daar heb je helemaal gelijk. Als ik "indiegame" hoor denk ik aan één of een aantal gasten die voor de lol een aardig spel in elkaar hebben gezet.
Daar heb je helemaal gelijk. Als ik "indiegame" hoor denk ik aan één of een aantal gasten die voor de lol een aardig spel in elkaar hebben gezet.
Tegenwoordig wordt alles dat niet voor het grote publiek bedoeld is (dus niet Battlefield, Fifa of WoW is) al een indiegame. De term begint volgens mij behoorlijk te verwateren...
tja de kosten voor een kleine studio zijn al behoorlijk hoog, dus als je iets groters dan een flappy bird wil maken gaat het vrij hard. Om als beginnende studio gelijk op de triple A segment bovenin te richten is wellicht ook wat ambitieus.
"Zo ziet hij brood in spellen met een budget van circa 3 tot 8 miljard dollar, mede omdat deze op Steam het goed kunnen doen."

Die gaan dan zeker 500 euro kosten op steam met zulke ontwikkelkosten :Y)
Die games bestaan al, alleen betaal je die 500 euro gespreid aan de game met 10% van de content erin, de andere 90% is DLC.

:*)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 februari 2015 11:23]

Dat blijkt:

"Zo ziet hij brood in spellen met een budget van circa 3 tot 8 miljard dollar, mede omdat deze op Steam het goed kunnen doen."
Titels met een budget van 3 tot 8 miljard dollar? Daar zou ik ook wel brood in zien :+

OT: ik hoop dat ze alleen de goede stukken van DICE meebrengen, niet de buggy, te vroege releases.

[Reactie gewijzigd door rijkvanwel op 20 februari 2015 10:26]

Dat komt wel goed zo lang ze niet met EA samenwerken.
Inderdaad.

Ik hoop ook ten zeerste dat ze de games niet laten publishen door EA, Activision of andere "we willen zo snel mogelijk resultaat en zo veel mogelijk geld tegen een zo laag mogelijke kwaliteit" Publisher.

Laat ze a.u.b. ook eens niet gelijk met day-one DLC's en Season passes aankomen. Na een jaar een DLC uitbrengen om het spel interessant te houden is natuurlijk verder prima. Bad Company 2 vond ik persoonlijk één van de beste games die Dice had gemaakt. Gewoon precies de goede verhouding tussen arcade en wat meer realisme (nog steeds vergezocht maar goed), en ook was het spel niet compleet verziekt door bovengenoemde perikelen.

Ik hoop eigenlijk wel weer op een goede WWII shooter maar gezien ze zich wss eerst op RPGs gaan richten verwacht ik dit niet van deze nieuwe studio.
Frappant om te zien dat meer en meer ontwikkelaars bij grote gamestudio's de overstap maken naar hun eigen (of kleine) gamestudio.

Ontwerpveteraan Cliff Bleszinski richt nieuwe gamestudio op

Drie SimCity-ontwikkelaars beginnen nieuwe gamestudio

Call of Duty-veteranen verlaten Infinity Ward en richten nieuwe studio op

Vraag is of ze dat doen uit geldgewin of omdat ze niet (meer) overeenkomen met de visie van hun gamestudio...

[Reactie gewijzigd door SgtSpeedy op 20 februari 2015 11:14]

Tja als ze één redelijk succesvolle titel maken worden ze weer overgekocht door een reus en hoeven ze in principe de rest van hun leven niet meer te werken. Het zijn zieke bedragen in die business, dus als je de kwaliteiten hebt moet je gek zijn om het niet te doen.
BC2 was een goede game.... Mirror's Edge ook. Maar hoe hebben ze daaraan gewerkt? Waar zijn ze voor verantwoordelijk geweest?

Verder ook echt jammer dat het direct om geld gaat in plaats van om games die men wil maken of spelen. Geeft me meteen een onaangenaam gevoel bij deze dev.
BFBC2 was een toppertje :-)

BF2 veel gespeeld op LAN, alsook BF Vietnam...

BF3 was niet zo slecht ivgl BF4 ... ziet er an sich wel knap uit, maar speelt niet zo vlotjes als BFBC2 :)
  • "Zo ziet hij brood in spellen met een budget van circa 3 tot 8 miljard dollar, mede omdat deze op Steam het goed kunnen doen."
Moet dit niet miljoen dollar zijn?
Dat is ongetwijfeld het geval. Maar wees eerlijk als je een budget van circa 3 to 8 miljard dollar krijgt, is er ongetwijfeld goed aan te verdienen als 'eigenaar' :P
8 miljard dollar voor een indiegame klinkt wat exorbitant inderdaad.
Lijkt mij ook, voor 'slechts' 3 miljard kan je 12x GTA V maken. Waar de hele industrie samen goed is voor ~11 miljard dollar, slaat dit natuurlijk nergens op.
3-8 miljard dollar.. geen battlefield maker die zo'n spel op de markt krijgt. dan zijn ze halverwege de eerste game failliet :P
Het Tweakers artikel bevat inderdaad een typfout. Uit de bron:

"There's a lot of mid-tier games getting made right now that are succeeding on Steam, in that $3-$8 million range.

Waar ze op doelen is dat ze een segment zien tussen een "Indie game" van 1 t/m 3 miljoen en het 100 miljoen+ spektakel van een "triple A game".
buggy/betafield 3/4... BF1942 met mods was top, BF2 was ook goed, daarna eigenlijk totaal andere games geworden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True