Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Zoekmachines kunnen in bepaalde gevallen inbreuk maken op het databaserecht van andere websites. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald, in een zaak tussen vergelijkingssites AutoTrack en Gaspedaal.nl.

Gaspedaal.nl, een zogenoemde verticale zoekmachine die resultaten uit verschillende autosites via scraping aggregeert, mag zoekresultaten van AutoTrack niet overnemen. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald in het hoger beroep dat was aangespannen door AutoTrack, dat sinds dit jaar hetzelfde moederbedrijf als Tweakers heeft. De beroepsrechter had de zaak voorgelegd bij het Europese Hof en moet nu zelf een oordeel vellen op basis van het Europese arrest.

De uitspraak betekent niet dat algemene zoekmachines als Google niet meer door de beugel kunnen, maar heeft wel gevolgen voor zoekmachines die vergelijkingssites indexeren. Alleen onder bepaalde voorwaarden kan er namelijk inbreuk zijn op het databaserecht, oordeelt het Hof. Dat kan als de metazoekmachine, in dit geval Gaspedaal.nl, en de database waaruit de zoekresultaten worden overgenomen, oftewel AutoTrack, dezelfde functionaliteit bieden.

Bovendien moeten de zoekresultaten uit de database in realtime worden overgenomen en moeten de gevonden resultaten in de opmaak van de zoekmachine worden getoond, waarbij dubbele items worden samengevoegd. Ook moet de lijst met zoekresultaten volgens dezelfde criteria gesorteerd kunnen worden als de originele database. Op verzamelingen van feitelijke gegevens, zoals ook bijvoorbeeld De Telefoongids, zit geen auteursrecht, maar wel databaserecht.

Volgens de rechters dreigen eigenaren van databases zoals AutoTrack inkomsten mis te lopen doordat bezoekers niet meer naar de database, maar naar de zoekmachine gaan. Daardoor zou de database de kosten die moeten worden gemaakt om de database samen te stellen, niet meer kunnen terugverdienen, redeneert de rechtbank.

AutoTrack en Gaspedaal zijn al sinds 2007 in rechtszaken verwikkeld. In de eerste rechtszaak, een kort geding, oordeelde de rechtbank dat Gaspedaal wel degelijk gegevens van AutoTrack mocht overnemen. In een bodemprocedure won AutoTrack het echter weer van Gaspedaal. Als AutoTrack het hoger beroep wint, wat nu wel waarschijnlijk is, kan AutoTrack geld vragen voor toegang tot zijn database of toegang zelfs in het geheel verbieden.

Gaspedaal was niet bereikbaar voor commentaar. AutoTrack reageert verheugd. "Dit is van zeer groot belang voor de digitale uitgeefindustrie", zegt Sander van den Hout van De Persgroep Automotive en Technology, waar ook Tweakers onder valt, in een schriftelijke verklaring. Volgens Van den Hout is het nodig dat internetbedrijven hun investeringen terug kunnen verdienen.

gaspedaal

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Wat voor effect gaat dit hebben op zoekmachines zoals independer en websites die reizen aanbieden? Want die maken in feite toch ook gebruik van ditzelfde systeem?
Wat voor effect gaat dit hebben op zoekmachines zoals independer en websites die reizen aanbieden? Want die maken in feite toch ook gebruik van ditzelfde systeem?
Independer doorzoekt websites van verzekeraars, en combineert die resultaten, idem met reizen websites. Ze doorzoeken dus concrete producten van de andere partij, en zorgen voor een groter publiek voor deze producten. Dat is natuurlijk een win situatie voor de "doorzochte" website. In het geval van Gaspedaal werden de resultaten van Autotrack overgenomen. Autotrack verdient op advertentie inkomsten, niet op het verkopen van de auto's, in tegenstelling tot verzekeraars en reisorganisaties.

Anders verwoord: Independer en reiswebsites indexeren producten van derden en laten deze doorzoeken door de gebruiker, Gaspedaal doorzocht de index van Autotrack en liet de producten doorzoeken. Was Gaspedaal nou de websites van dealers of andere autoaanbieders gaan doorzoeken, dan was er geen probleem geweest.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 19 december 2013 13:20]

Het probleem is juist in dit geval met name dat Gaspedaal niet alleen de database doorzoekt, maar de zoekresultaten ook nog een combineert en ook als je doorklikt dus nog op de Gaspedaal site blijft. Als Gaspedaal alleen zoekresultaten zou presenteren, en dan uit de zoekresultaten direct doorstuurt naar de Autotrack pagina, zou er ook minder probleem zijn denk ik.
Wat ze nu doen is zoekresultaten presenteren. Als je daar op klikt kom je op een pagina van Gaspedaal met alle informatie uit de verschillende databases gecombineerd (foto's, detail info etc). Daar staan dan wel weer links naar de gebruikte "bronnen" op de originele pagina's, maar daar klikt waarschijnlijk men niet op, want alle info staat er al.

Als Gaspedaal in plaats daarvan bij het openen van een zoekresultaat een popupje zou geven van "deze auto is gevonden op Autotrack, Autotrader, Autoscout24" en dan de keuze geeft naar welke van je bronnen je door wilt (dus geen eigen detail pagina meer, maar doorlinken naar de bron), dan lijkt me dat het probleem van de baan is.

Dan lopen de autosites namelijk geen inkomsten meer mis, want mensen komen alsnog op hun pagina voor de details van de zoekresultaten.
Als Gaspedaal in plaats daarvan bij het openen van een zoekresultaat een popupje zou geven van "deze auto is gevonden op Autotrack, Autotrader, Autoscout24" en dan de keuze geeft naar welke van je bronnen je door wilt (dus geen eigen detail pagina meer, maar doorlinken naar de bron), dan lijkt me dat het probleem van de baan is.
Euhm, heb je al eens op gaspedaal.nl gekeken? Bovenstaande is precies de functionaliteit die ze bieden.
Hm, daar heb je gelijk in. Elke auto die ik aanklikte gaf 1 enkele pagina, dus ik ging er vanuit dat dit geaggregeerde informatie was. Ik had niet gezien dat het inderdaad de pagina van de andere aanbieder was (beetje aan het slapen denk ik).
In dat geval zie ik niet helemaal waar Autotrack zich zo druk over maakt dan, want de mensen komen alsnog gewoon op de Autotrack website dmv de zoekresultaten. Als de mensen daar niet terecht komen dan is het aanbod vanaf Autotrack blijkbaar niet het aantrekkelijkste.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 19 december 2013 14:24]

Dat dus. Gaspedaal was een heerlijke site, die met dit arrest juist een stuk minder handig wordt. Zo kon je tenminste direct een volledige lijst van auto´s zien die jou bevielen. Klik op de auto, kies de site waar je die auto wilt zien. En gaan..

Autotrack had hier denk ik alleen maar voordeel van. Steeds meer Marktplaatsbezoekers die Autotrack toch niet bezochten hoorden wel van Gaspedaal, en kwam zo op Autotrack uit..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 19 december 2013 14:28]

Maakt niets uit... Autotrack e.d. verdienen geld met advertentie-inkomsten die gaspedaal nu (deels) incasseert. Dat ze er dan bijzetten waar de informatie vandaan komt doet niet meer zoveel terzake, men kan al aan de slag met de informatie op gaspedaal... de prijs is te vinden, specificaties zijn te vinden en het bedrijf waar de auto wordt verkocht kan je er vinden. Er is dus nog maar weinig noodzaak om ook nog eens door te klikken naar de aanbiedende site... misschien als je een paar extra foto's wil bekijken.
Fout.
Het enige dat je ziet is:
Kleine foto
Prijs
Eerste regel met een paar specs erin (motor en paar opties), leeftijd, kmstand en stad of dorp waar hij staat.

Garagenaam is er niet, adres niet etc overige specs als gewicht e.d. staat er niet. Daarvoor moet je gewoon doorklikken naar bv Autotrack, of Marktplaats, of wat dan ook.

Zodra jij namelijk een garagenaam ziet heb je al doorgeklikt.. 8)7
SOmmige advertenties hebben maar 1 aanbieder, en indien dat het geval is als je erop klikt kom je direct op de pagina van die ene aanbieder uit.
Gaspedaal heeft zelf geen pagina waar volledige specs en locatie van een auto op staat.. Dus zodra jij op een auto klikt heeft de site waar hij op staat alweer een view.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 19 december 2013 15:03]

Ik vul een zoekopdracht in voor een Honda Civic vanaf bouwjaar 2007... de gegevens die ik te zien krijg bij de eerste treffer:

Prijs: 4450,-
Bouwjaar: 05-2007
KM stand: 170.816
Te koop bij: Mudde & Kok uit Urk

Als die gegevens niet bij andere treffers staan op gaspedaal, dan hebben ze die gegevens niet weten te verzamelen ;) Het staat dus niet bij alle auto's... zal zeer wss ook komen doordat de diverse websites hun database wat beter hebben afgeschermd, maar als het erbij kan staat het erbij. Nog niet zo kort geleden stonden al die gegevens erbij, dat weet ik zeker want ik ben nog geen 2 maanden geleden heel druk bezig geweest met het zoeken naar een auto en heb daarbij veelvuldig gebruik gemaakt van gaspedaal. Enige nog waardevolle informatie die ze standaard niet geven is het kenteken (maar is ook 9 van de 10 keer op de foto af te lezen).

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 19 december 2013 15:12]

Dus jij beweert dat je op een foto van 100x75 pixels een kenteken goed kan zien? :') Werk je bij CSI?

En ja, er zijn enkele garages waarvan de naam wel wordt weergegeven, maar als dat meer dan 1op10 is, is dat veel..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 19 december 2013 15:24]

Jij bent nu gewoon aan het trollen vriend... hou het pijltje van je muis eens over de foto... hoppa, wordt ineens 3x zo groot. En dan kan mijn browser ook nog eens zoomen...

Nu is het 1:10... 2 maanden geleden nog niet. En zelfs nu is het in bepaalde gevallen dus ook nog zo, dus jouw bewering dat het niet zo is klopt niet helemaal.

Ik heb er overigens ook wel eens moeite mee als ik geen gelijk blijk te hebben ;) Of... werk je toevallig voor gaspedaal, ik kan mij verder geen andere reden bedenken waarom je er zo op reageert...
MicGlou: Op de man spelen is niet echt netjes.

Je argument schijnt te zijn (in een eerdere reactie): niemand mag meeverdienen. Alleen is daar geen wet voor, plus meer een mening dan een feit. Ik zie het probleem niet dat als iemand iets probeert te verdienen.

Ik zie dit redelijk hetzelfde als mensen die spullen uit China verkopen. Je kan het vaak goedkoper vanuit China halen. Maar toch wordt dit op Marktplaats gezet voor een flink hogere prijs. Vaak helemaal geen toegevoegde waarde. Ik zie het probleem niet echt.
zegt diegene die zelf trolt. Ik heb autotrack al vrij vaak gebruikt, en de enige informatie die je daar kon vinden was echt de basic info, geen dingen als welke opties een auto had of grotere foto's, daarvoor moest je echt doorklikken zoals eerder is genoemd.
Als die basis informatie voor jou voldoende is, prima. Voor mij en veel met mij echter niet. Ik klikte dus regelmatig dankzij gaspedaal door naar b.v. Autotrack, waar ik anders hoogstwaarschijnlijk niet zou hebben gekeken.
Nee, independer vergelijkt verschillende aanbieders van verzekeringen met elkaar. En biedt op basis daarvan de beste deal.

Waarschijnlijk doel jij op betch.nl waar nu heel veel mee geadverteerd wordt.
Eigenlijk niet. Independer is gewoon een tussenpersoon, die producten aanbiedt en daarvoor een vergoeding ontvangt (iets van 150e per polis geloof ik). Hetzelfde geldt voor de meeste aanbieders van reizen. Sites als AutoTrack, Marktplaats en Funda zijn hun eigen handelsplaats, en hebben liever niet dat hun product (verhandelen van spullen, diensten) zomaar weggegeven wordt.
Independer werkt als een affiliate partner, die krijgen provisie per verkocht product. Win-win voor vergelijker en leverancier (minder "win" voor de consument, want je weet niet hoe objectief Independer echt is).

Gaspedaal is zover ik begrijp geen "affiliate" van Autotrack, maar kloont simpelweg het aanbod. En kaapt bezoekers zonder dat Autotrack er zelf baat bij heeft.
Soms ook een win voor de consument. Soms krijg je als consument extra korting op een verzekering als je die afsluit via independer.
Ik vindt zelf dat gaspedaal echt een ideale site is. Alle site's op 1 plek. Waarom AutoTrack nu weer zo moeilijk moet gaan doen?? Je wordt tenslotte gewoon doorverwezen naar autotrack.
Heel sympathiek naar de eindgebruikers toe, maar in beginsel halen ze natuurlijk wel bezoekers bij die andere sites weg. Ze linken inderdaad direct naar een auto op Autotrack dus Autotrack loopt dus wel advertentieinkomsten van de voorpagina mis maar banners rond de gezochte auto brengen voor Autotrack nog wel geld op.
Als Autotrack gaspedaal.nl buitensluit, tja, dan betekent dat ook automatisch dat ik autotrack volautomatisch helemaal niet meer bezoek, zouden ze daarmee geholpen zijn? Het is erg dubbel, zou ik zonder gaspedaal.nl ooit op Autrotrack komen, waarschijnlijk niet want Autotrader is mij veel bekender.
Omdat je nu veel minder tijd doorbrengt op AutoTrack en ze daarom clicks/advertentieinkomsten mis lopen.
Ik vindt zelf dat gaspedaal echt een ideale site is. Alle site's op 1 plek. Waarom AutoTrack nu weer zo moeilijk moet gaan doen?? Je wordt tenslotte gewoon doorverwezen naar autotrack.
Omdat hun reclame inkomsten daardoor weggesnoept worden, met (een stukje) van hun content. Hun stoppen veel geld en energie in het bouwen van het platform, en vervolgens gaat een derde partij daarmee aan de haal. Dat is voor autotrack ongewenst.
dat lijkt wel op wat een paar jaar geleden speelde met Funda.nl
alhoewel de rechter destijds anders heeft besloten.
dat lijkt wel op wat een paar jaar geleden speelde met Funda.nl
alhoewel de rechter destijds anders heeft besloten.
En Funda zal met dit arrest, en het daar uit voortvloeiende vonnis, potentieel toch weer haar concurenten voor de rechter kunnen slepen. Het europees recht gaat namelijk boven het Nederlandse, als ik me niet vergis. (Misschien dat mijnheer Engelfriet daar wat meer zinnigs over kan melden)
Er is niet echt sprake van "boven het ander". Het Hof heeft slechts antwoord gegeven op enkele prejudiciele vragen. In dit geval wilde de Nederlandse rechter weten hoe een bepaald artikel uit de richtlijn rechtsbescherming databanken uitgelegd moet worden. Funda.nl kan gaan bekijken of hun rechtsposititie is versterkt.

Het hangt - zoals vaak bij juridische vraagstukken - natuurlijk altijd af van de omstandigheden van het geval.

Artikel 7, lid 1 richtlijn rechtsbescherming van databanken moet - volgens het Hof - worden uitgelegd dat in het geval van een onderneming die een dedicated metazoekmachine (hiervan is bij Funda ook sprake) als die in het hoofdgeding online op internet plaatst, sprake is van hergebruik van het geheel of een substantieel deel van de inhoud van een door voormeld artikel 7 beschermde databank wanneer deze dedicated metazoekmachine:

– aan de eindgebruiker een zoekformulier ter beschikking stelt dat in wezen dezelfde functionaliteiten biedt als het formulier van de databank (biedt een concurrent als Jaap dezelfde functionaliteit? M.i. wel),

– de zoekopdrachten van de eindgebruikers „realtime” vertaalt naar de zoekmachine van de databank, zodat alle gegevens van deze databank worden doorzocht (dit verschilt per concurrent), en

– aan de eindgebruiker de gevonden resultaten toont in de opmaak van haar website, waarbij de doublures tot één item worden samengevoegd, maar in een volgorde die is gebaseerd op criteria die vergelijkbaar zijn met die welke door de zoekmachine van de betrokken databank worden gebruikt om de resultaten weer te geven (ook verschillend per concurrent).


/edit:

voor de liefhebber:

Gestelde vragen:

1. Moet artikel 7, lid 1 van de richtlijn aldus worden uitgelegd dat sprake is van hergebruik (ter beschikking stelling) van het geheel of een in kwalitatief of kwantitatief opzicht substantieel deel van de inhoud van een via een website aangeboden (on line) databank door een derde indien die derde aan het publiek de mogelijkheid biedt via een door hem aangeboden zoekmachine de volledige databank of een substantieel deel daarvan “realtime” te doorzoeken, door een zoekopdracht van een gebruiker “door te voeren” naar het zoekmechanisme van de website waarop de databank wordt aangeboden?

2. Zo nee, is dit anders indien die derde na terugontvangst van de resultaten van de zoekopdracht aan elke gebruiker een zeer klein deel van de inhoud van de databank zendt of toont op en in de opmaak van zijn eigen website?

3. is het voor de beantwoording van vragen 1 en 2 van belang dat die derde deze handelingen voortdurend verricht en in totaal dagelijks 100.000 zoekopdrachten van gebruikers via haar zoekmachine "vertaald" doorvoert en de ontvangen resultaten daarvan op een wijze als hiervoor omschreven aan verschillende gebruikers ter beschikking stelt?

4. Moet artikel 7, lid 5 van de richtlijn aldus worden uitgelegd dat niet toegestaan is het herhaaldelijk en systematisch hergebruiken van niet-substantiële delen van de inhoud van de databank, in strijd met de normale exploitatie of waardoor ongerechtvaardigde schade wordt toegebracht aan de rechtmatige belangen van de fabrikant van de databank of is daarvoor voldoende dat sprake is van herhaaldelijk of systematisch hergebruiken?

5. Indien vereist is dat sprake is van herhaaldelijk en systematisch hergebruiken, wat is
a. de betekenis van systematisch?
b. Is daarvan sprake als het hergebruiken via een geautomatiseerd systeem gebeurt?
c. Is relevant dat daarbij gebruik wordt gemaakt van een dedicated meta-zoekmachine op een wijze als hiervoor beschreven?

6. Moet artikel 7, lid 5, van de richtlijn aldus worden uitgelegd dat het daarin neergelegde verbod niet geldt indien herhaaldelijk aan afzonderlijke gebruikers van een meta-zoekmachine van die derde per zoekopdracht slechts niet-substantiële delen van de inhoud van de databank ter beschikking worden gesteld?

7. Zo ja, geldt dit ook als het cumulatief effect van het herhaald hergebruiken van die niet-substantiële delen is dat een substantieel deel van de inhoud van de databank ter beschikking wordt gesteld aan die afzonderlijke gebruikers tezamen?

8. Moet artikel 7, lid 5 van de richtlijn aldus worden uitgelegd dat, in geval sprake is van gedragingen waarvoor geen toestemming is gegeven en die ertoe strekken om door het cumulatief effect van het hergebruik, de gehele inhoud of een substantieel deel van de inhoud van een beschermde databank ter beschikking te stellen van het publiek, voldaan is aan de vereisten van dit artikel of moet ook nog worden gesteld en bewezen dat deze handelingen in strijd zijn met de normale exploitatie van de databank of ongerechtvaardigde schade toebrengen aan de rechtmatige belangen van de producent van de databank?

9. Wordt verondersteld dat ernstige schade wordt toegebracht aan de investering van de samensteller van de databank indien sprake is van voormelde gedragingen?

[Reactie gewijzigd door hmr op 19 december 2013 15:30]

in 2007 bepaalde een rechter dat Jaap.nl geen zoekresultaten van Funda mocht overnemen, overigens op basis van auteursrecht en geen databankenrecht...
die zaak liep uiteindelijk tot de Hoge Raad (en werd nog eens bevestigd op 26 februari 2010), maar vooral vanwege een andere issue, nl. de vraag of de NVM, de beheerder van de gegevens van alle aangesloten makelaars dit hergebruik mocht verbieden aangezien een substantieel deel van de makelaars die die gegevens toegevoegd hadden, géén bezaar hadden tegen die indexering. ( http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/BK5756 )
Eigenlijk ook wel terecht dit. Autotrack maakt kosten om de database op te bouwen en te beheren, en gaspedaal ript te boel en vangt de advertentiekosten..
Ergens wel, maar als gebruiker (koper/verkoper) wordt het zoeken nu dus veel moeilijker omdat je je op elke site afzonderlijk moet gaan 'inschrijven'.

Dus in dit geval is zowel de verkoper als de consument de pineut, die moeten nu veel meer werk gaan verrichten om hetzelfde doel te bereiken (zoeken danwel gevonden worden).

Daardoor is uiteindelijk ook Autotrack (en anderen) de verliezer, want bij meer moeite gaan mensen nogal eens afhaken wat uiteindelijk juist een lager totaal aantal bezoeken voor de sites gezamelijk kan betekenen en dus alsnog lagere inkomsten.
Dat het makkelijk is, is geen argument.
Dat je op meerdere sites moet zoeken is dan maar zo.

Een website opzetten en onderhouden kost geld. Dat geld moet ergens vandaan komen, advertenties, betaald adverteren noem het maar op.
Als er door andere uit jou database wordt gejat en jij daardoor minder inkomsten krijg zul je inkomsten ergens anders moeten vinden. Vindt je die niet dan ga je misschien wel naar de klote en daar heeft niemand baat bij.
Je hebt geen recht om ergens op te verdienen. Dat je kosten maakt zorgt er niet automatisch voor dat maar iemand moet gaan betalen. Dat is nogal de muziek industrie gedachte. Maak de kosten en niemand betaald het: failliet.
Gezien deze uitspraak heeft de ander ook niet het recht bij jou uit de database te jatten.

Wat vele denken internet is gratis en alles moet gratis zijn is een utopie.
google verdiend met advertenties en jou privacy en surf gegevens.
Een ander heeft advertenties over auto's en kan dat betalen door advertenties en betalen voor een advertentie.

De realiteit is echter zo geen verdienste geen dienst, geen geld om de service te kunnen onderhouden. sommige mensen willen dat idee gewoon niet snappen. Een server kost geld, het onderhoud kost geld, de mensen die het up to date houden kosten geld. Dus ja je moet verdienen om dat te kunnen aanbieden.
Ergens wel, maar als gebruiker (koper/verkoper) wordt het zoeken nu dus veel moeilijker omdat je je op elke site afzonderlijk moet gaan 'inschrijven'.
Juist, gat in de markt dacht gaspedaal.nl! Alleen, het gratis rippen van informatie van al die sites is niet de manier. Als ze AutoTrack gewoon geld betalen voor de informatie die ze gebruiken, dan is er geen probleem. (en dat dan ook bij de andere sites doen)

Is die investering te groot? Dan is het hele plan om al die sites samen te voegen sowieso niet goed omdat alles leunt op het gratis verkrijgen van andermans informatie.
Gaspedaal.nl kan in principe gewoon verder werken als ze een overeenkomst sluiten met AutoTrack. Het gratis "rippen" van data mag niet, maar als er werkelijk een markt is voor een globale zoekmachine dan kan daar dus ook in worden geïnvesteerd.
Met het oog op de eindgebruiker is een crawler zoals gaspedaal weldegelijk wenselijk, maar ergens klopt het voor geen kant.
Autotrack, Autotrader e.a. steken geld in de ontwikkeling van hun platform en de marketing van dit platform. Vervolgens overruled gaspedaal dit door simpelweg hun database leeg te trekken.
Een wellicht redelijk compromis zou het betalen van licenties voor het gebruik van verschillende databases zijn. Zo moet gaspedaal ook investeren en renderen en gaat het niet over de rug van andere partijen.
Jij gaat er vanuit dat Autotrack met licenties wel tevreden zal zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze Gaspedaal.nl liever de hele toegang willen ontzeggen.

Immers zonder direkte bezoekers gaan adverteerders (die van de banners) liever naar Gaspedaal.nl dan naar Autotrack waardoor Autotrack inkomsten misloopt. Ook de naamsbekendheid van Autotrack loopt schade op waardoor averteerders (die van de auto-advertenties zelf) minder snel bij Autotrack uit komen om hun advertentie te plaatsen.

Die licentieopbengsten zijn mooi voor de korte termijn, maar op de lange duur is het gebrek aan exposure veel schadelijker.

Autotrack zou wel eens meer aan zijn naamsbekendheid kunnen hechten dan aan wat licenties.

[Reactie gewijzigd door T-men op 19 december 2013 13:51]

Dat ben ik ook met je eens. Vanuit commercieel oogpunt is het binnen deze context volstrekt onaantrekkelijk om je data beschikbaar te stellen aan een 3e partij.
Ik vraag me alleen af of er wetgeving ingevoerd gaat worden die dit aan banden gaat leggen.
Als middenweg zie ik het licentie model. Afhankelijk van de hoogte van die licenties kan het heel onaantrekkelijk voor b.v. gaspedaal worden om hun activiteiten voort te zetten.
Ik vraag me alleen af of er wetgeving ingevoerd gaat worden die dit aan banden gaat leggen.
die wetgeving is er volgens het europees hof dus al, als een partij zich benadeeld voelt - in die zin dat er inbreuk is gemaakt op hun databank recht - kan en mag die partij zich bij de rechter melden om maatregelen af te dwingen. Dat kan zijn een gerechtelijk bevel tot stoppen, of misschien een tussen oplossing met een licentie. Dat is natuurlijk aan diegene op wiens rechten inbreuk gemaakt worden.
Denk dat veel mensen dan liever bij gaspedaal.nl blijven om zo alle auto-advertenties van NL te zien op die van Autotrack na dan. Van die advertenties op Autotrack staat immers zeker 90% ook op andere autoverkoopsites. Bijna niemand meer die zn auto's op maar 1 site zet. Ik denk dus dat Autotrack zichzelf hiermee in de vingers gaat snijden.
Als andere sites (met deze uitspraak in de hand) ook Gaspedaal.nl de toegang gaan verbieden is het voor deze laatste erg moeilijk om een "totaal beeld" in stand te houden.

Dan zou het zomaar eens snel gedaan kunnen zijn voor die site, terwijl de sites met de werkelijke content betaald krijgen voor hun werk. (en het is nog rechtvaardig óók :+ )
Dan moeten ze dat wel gaan doen. En denk dat er genoeg sites zijn waarbij het meerendeel van de hits bij gaspedaal.nl vandaan komen. Die zullen Gaspedaal.nl echt niet gaan blokkeren! Alleen een paar bekendere sites zoals idd Autotrack en Autoscout24 zulllen de nodige directe hits hebben. Maar wie zoekt er bijvoorbeeld direct op Autowereld.nl? Denk bijna niemand!

[Reactie gewijzigd door Autofan1985 op 19 december 2013 14:42]

Kan autoTrack de crawler van gaspedaal.nl niet blokkeren op basis van ip adres of client ID?
Sommige krantensites zetten juist hun site open voor de crawler van b.v. google. Dan vind je met een zoekmachine een link, maar om de pagina te lezen moet je eerst inloggen of betalen.
Omgekeerd moet toch ook kunnen?
Kan autoTrack de crawler van gaspedaal.nl niet blokkeren op basis van ip adres of client ID?
Dan gaan ze met een ander adres of ID crawlen, dat schiet niet op.
Sommige krantensites zetten juist hun site open voor de crawler van b.v. google.
Het verschil hier is dat de krantensite zelf de partij is en Google de indexer. In dit geval is Autotrack de indexer/leveraar van de dienst. Ik denk dat je ook aan de stok krijgt met de juridische afdeling van Google op het moment dat je hun zoekresultaten gaat gebruiken met jouw eigen logotje bovenaan de pagina.
In de US zijn er gevallen waarbij alleen aan DIE partij verkeerde data werd gegeven. De partijen kwamen al snel tot overeenstemming waarbij de gebruiker de verzamelaar betaalde.
Dit soort problemen krijg je eenmaal met een verdienmodel met reclame kijken als betaalmiddel. Dat is eenmaal het risico. Je zet nu eenmaal deze content op een openbare website en dan loop je dat risico. Al zou ik het wel netjes vinden dat de 'ripper' (gaspedaal.nl dus) op zijn minst bronvermelding (bijv. (C) Autotrack) erbij moet zetten.
Al zou ik het wel netjes vinden dat de 'ripper' (gaspedaal.nl dus) op zijn minst bronvermelding (bijv. (C) Autotrack) erbij moet zetten.
Dit soort rippen is in princiepe dus niet toegestaan onder de noemer van het databank recht: als jij als core business het samenstellen van een databank hebt, dan mag deze niet zomaar worden overgenomen door een andere partij.
Dat doen ze dus ook. Als je op een gevonden auto klikt kom je gewoon op de pagina van Autotrack terecht (even er vanuit gaande dat het betreffende resultaat van Autotrack afkomt).
Er staat zelfs onder het zoekresultaat "Bron: Autotrack" bijvoorbeeld.
Dat kan als de metazoekmachine, in dit geval Gaspedaal.nl, en de database waaruit de zoekresultaten worden overgenomen, oftewel AutoTrack, dezelfde functionaliteit bieden.
Bovendien moeten de zoekresultaten uit de database in realtime worden overgenomen en moeten de gevonden resultaten in de opmaak van de zoekmachine worden getoond, waarbij dubbele items worden samengevoegd. Ook moet de lijst met zoekresultaten volgens dezelfde criteria gesorteerd kunnen worden als de originele database. Op verzamelingen van feitelijke gegevens, zoals ook bijvoorbeeld De Telefoongids, zit geen auteursrecht, maar wel databaserecht.
Je krijgt dus problemen met database recht wanneer je :
- dezelfde functionaliteit aan bied
- De resultaten van de zoekmachine volgens een eigen thema weergeeft
- De resultaten op dezelfde criteria gesorteerd zijn.

Ze hebben btw de site aangepast waardoor er nu een bronvermelding bij staat en je wordt doorgestuurd naar de oorspronkelijke site. En kennelijk hebben ze nu alleen nog maar auto's staan van marktplaats en niet meer van de andere sites.
Edit: Ik had op de tweedehands auto gezocht, want ik verwachte daar ook auto's van autotrack te vinden.

[Reactie gewijzigd door DutchReaper op 19 december 2013 14:52]

Ze hebben btw de site aangepast waardoor er nu een bronvermelding bij staat en je wordt doorgestuurd naar de oorspronkelijke site. En kennelijk hebben ze nu alleen nog maar auto's staan van marktplaats en niet meer van de andere sites.
Dat is al jaren zo. Waar zie jij de advertenties van Marktplaats trouwens? Marktplaats is juist de enige bekende site die ze NIET indexeren...

[Reactie gewijzigd door CJ_Latitude op 19 december 2013 14:23]

Naast het feit dat de twee sites concurrenten horen te zijn krijg je ook gewoon een vertekening van de resultaten als ze elkaars cijfers gebruiken, omdat dan bv. een door een metasite berekend gemiddelde dat niet representatief is voor ALLE samples wordt meegenomen als sample, waardoor het nieuwe berekende gemiddelde niet meer klopt.

[Reactie gewijzigd door Gulif op 19 december 2013 16:51]

Voor Google en dergelijken idd geen ramp, daar is robots.txt nu eenmaal voor uitgevonden. Dat dien je dan ook te gebruiken.

Ik vind dit trouwens wel een beetje zielige rechtszaak, maar goed.
User-agent: *
Disallow: /account
Disallow: /private-seller
Ze doen nog niet eens een poging om Gaspedaal buiten de deur te houden. (Niet dat de Gaspedaal bot zich aan robots.txt moet houden, maar als je er niet eens om vraagt...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True