Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Horizon Zero Dawn is 3,4 miljoen keer verkocht

Door , 111 reacties

Sony heeft Horizon Zero Dawn van Guerrilla Games sinds de verkoopstart op 28 februari 3,4 miljoen keer over de toonbank zien gaan. Dat heeft Shawn Layden, directeur van Sony Interactive Entertainment America, gezegd tijdens een interview.

Layden zegt in een interview met de website Glixel dat Sony heel trots is op wat Guerrilla Games, de in Amsterdam gevestigde maker van Horizon Zero Dawn, heeft gepresteerd. Volgens hem is het dapper geweest dat de ontwikkelaar de overstap heeft gemaakt van het maken van shooters zoals Killzone naar een openwereldgame zoals Horizon Zero Dawn.

Hij gaf aan dat Sony nog altijd erg gelooft in titels zoals Uncharted en Horizon Zero Dawn, waarbij het niet gaat om speler-tegen-speler-interactie maar juist draait om een gecreëerde verhaallijn met computergestuurde tegenstanders. Volgens Layden is Sony goed in het maken van dit soort titels. Hij zei dat het bedrijf er niet van houdt om een mechanic ergens aan op te leggen; Layden zegt dat Sony bijvoorbeeld alleen de optie voor online arena-toernooien wil toevoegen aan games als die titels het ook echt nodig hebben.

Van de 3.4 miljoen verkochte exemplaren van Horizon Zero Dawn ging het bij ongeveer 915.000 om digitale aankopen. Sony's eigen digitale winkel, de PlayStation Store, is de grootste winkel voor PlayStation-games ter wereld en in totaal wordt veertig procent van de nieuwe games in digitale vorm verkocht.

In maart 2017 waren er al 2,6 miljoen exemplaren van de game verkocht. Dat was toen een verkooprecord wat betreft het debuut van een nieuwe PS4-exclusive. Guerrilla maakte toen ook bekend dat het verhaal zal worden uitgebreid. Bij het meten van de verkoop van 2,6 miljoen exemplaren van Horizon Zero Dawn zijn zowel blu-ray's als downloads uit de PlayStation Store meegeteld.

Horizon Zero Dawn is een openwereld-action/adventure-rpg en draait om het jagersmeisje Aloy. Tweakers publiceerde een uitgebreide review van het spel.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-06-2017 • 12:01

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
dare i say it; beste game uit nederland ooit(?)
Ik wil hem voor de PC! Zou dat ooit gaan gebeuren? :9~
Zeer onwaarschijnlijk, helaas niet.

Guerrilla Games is een first party ontwikkelaar, een dochteronderneming van Sony. Net zoals games van Naughty Dog (Last of Us, Uncharted) niet voor de pc zullen uitgebracht worden.

Sony zal zich niet zomaar van haar beste exclusives ontdoen.
Helaas! Ook jammer voor een ontwikkelaar die er veel tijd en geld in steekt, om er dan niet het maximale uit te kunnen halen :)
Ik denk dat vooral de eigenaar van het platform er veel geld in heeft gestoken.
Deze game haalt juist het maximale uit de PS4 (pro), lees de technische reviews maar eens.

Financieel is er wellicht meer uit te halen als je hem ook naar de XBOX of PC brengt, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren als dochter van Sony. Ik denk dat je met dit type game en een verkoop van 3.4 miljoen heel goed bezig bent, zeker iets om als (Nederlandse) ontwikkelaar trotst op te zijn.
Is er wel financieel meer uit te halen door het naar de PC te brengen? Misschien is HZD wel de laatste duw in de richting van de aanschaf van een ps 4
Bundels worden alleen verkocht met 'grote' games, ik denk dat bijvoorbeeld de samenwerking met Fifa18 meer bundels gaat verkopen dan met HZD.
Dat kan kloppen, maar ik heb er bijvoorbeeld erg lang over na gedacht om een ps4 aan te schaffen om HZD te kunnen spelen.
Je zal je vast ook wel (gaan) vermaken met The Last of Us en de toekomstige The Last of Us 2 :)
Ik heb geen ps4 gekocht uit eindelijk. Ik heb de game aangeschaft en ga een ps4 lenen van een vriend van me :)
haha zo ben ik ook begonnen.
maar na 2 weken wou de eigenaar van de PS4 deze weer graag zelf gebruiken.
dus toch maar zelf een Pro aangeschaft en dat ziet er toch wel fantastisch uit hoor.
en je kunt er zo lang over doen als je zelf wil.
Ik denk toch dat er grafisch meer uit het spel te halen is op de PC toch? Laatst ook een review gelezen hier, die van Destiny2. Daar waren toch duidelijke verschillen te zien.
Maar inderdaad, sterk staaltje Nederlands design!

[Reactie gewijzigd door D-Day op 6 juni 2017 13:53]

Je kan er voor een pc wellicht meer uithalen. Wat ik echter bedoelde was dat deze game het maximale uit een PS4 weet te halen. Een hele constante FPS zelfs tijdens gevechten.
Is er eigenlijk een goede emulator van PS4 voor Windows?
Hee interessant! Heb je ervaring met deze?
Nog niet ;) maar van wat ik begrijp werkt 'ie best aardig. :)
OK goed om te weten.
😂 wie geloofd dit nu. Er bestaan geen ps4 Emulators!

https://youtu.be/DX2olemoXF8
Hmm ziet er inderdaad wel verdacht uit. Maar is er geen andere emulator die wel echt werkt? Je zou denken dat daar wel veel vraag naar is?
Nog laaaang niet. Er is zelfs nog geen goede ps3 emulator. Wat je op internet ziet van ps3/ps4 emulators zijn vooral fake en scam om geld af te troggelen of reclame te maken voor andere sites.

Hier een quote dat het goed samenvat

"I'm a veteran in emulation (been using emulators since 1996) so I'm talking from experience.
The ps2 emulator pcsx2 was first released in 2002 but it didn't launch any ps2 game just a start of the project for programmers. The first release of a public pcsx2 stable emulator (only 80% compatible) was in 2012 (12 years after the release of ps2 in 2000).
You probably got the picture now :)."
Helaas! Ook jammer voor een ontwikkelaar die er veel tijd en geld in steekt, om er dan niet het maximale uit te kunnen halen :)
Sorry dat ik het zeg, ik wil echt de laatste zijn die erover begint, maar ik ruik een PC master race comment... Zo niet, mijn excuses. Maar je wist heus wel dat Horizon nooit op Pc komt. Meen ik serieus, geen troll comment dus niet daarom minnen graag.

Vind je het dan ook jammer dat (ik noem maar wat) Square-Enix zoveel tijd en geld heeft gestoken in Final Fantasy XV? Die is sinds 2006(!) in ontwikkeling geweest, en komt ook niet op PC... Nog niet in ieder geval, er zouden plannen zijn.
Vreemde opmerking. Want ik dacht precies hetzelfde, fantastische game. Vaak genoeg zie ik fantastische games voorbij komen en denk dan, wat jammer dat deze niet naar PC komen of Komen deze misschien nog naar PC? Halo, Destiny om maar wat te noemen.

Of gamen op de pc beter is of niet, gaat het niet om. Vroeger was er duidelijk verschil maar tegenwoordig kunnen de consules zoveel meer. en beetje game pc ben je ook al gauw 1500 euro kwijt.
Wat is er mis met een aanschaf van een PS4, buiten financiŽle redenen?
helemaal niets, ik zeg juist tegenovergestelde.
consule as in PS4 of XBox One kunnen zoveel meer. en een game pc is kost een hoop meer.

Misschien het enige is exclusieve titels die we graag ook hadden willen spelen.
Op de PS Pro hŠlen ze alles er al uit wat eruit te halen valt ;)
HZD loopt op slechts 30fps en ik weet dat er grafische kaarten zijn die qua
vermogen rondjes rennen om een PS4 Pro maar desalniettemin worden de graphics
van HZD door behoorlijk wat mensen ook als minimaal even goed, zo niet beter
ervaren dan wat er ook op PC uit is, blader maar eens door deze topic:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1350109

Ook niet echt zo heel vreemd, een optimalisatie van de software zoals bij dit spel
kom je zelden of misschien zelfs helemaal niet tegen op PC. Daar zal een ontwikkelaar
sneller geneigd zijn de minimaal aanbevolen specs te verhogen dan te kiezen voor
optimalisatie. Logisch ook.
Kom er bij nalezen achter dat ik een beetje aan het doordrammen was, sry.
Blijft goed werk, hadden we voor de PC maar zo'n studio :)
Erelas:
> Net zoals games van Naughty Dog (Last of Us, Uncharted) niet voor de pc zullen uitgebracht worden.

Merk op: Last Of Us en Uncharted kun je wťl spelen op PC... via Sony's eigen "PS Now on PC" game streaming service! Iets soortgelijks zouden ze ook voor HZD kunnen doen...

[Reactie gewijzigd door Bombay One op 6 juni 2017 12:55]

Dat Erelas zegt 1st party klopt toch echt. Het is gewoon volledig een onderdeel van Sony sinds de overname. Als je in je eigen link leest onder wat first party betekent zie je dat Guerilla Games daar prima onder valt. Bij 2nd party zie je ook staan dat het enkel een colloquial term is (spreektaal). Zeker omdat hij iets uitlegt is het beter om taalkundig correct te zijn en 1st party te gebruiken.
De definitie van "second party developer" is ook niet bijzonder nauwkeurig in het Wiki-artikel:

"Studios that are partially or wholly owned by the platform holder (also known as a subsidiary) and produce games exclusive to that platform"

Een studio die volledig eigendom is van de platformhouder is in mijn optiek nooit een "second party developer" maar altijd "first party".
Idd, feitelijk is een subsidiary studio (subsidiary van platform beheerders als Sony, MS, Nintendo, maar ook Valve met zijn steam platform) altijd first party. Alleen in de spreektaal (colloquial in het Engels) wordt het nog wel eens (incorrect dus) 2nd party genoemd.

Opvallend is dat Rare zowel bij first en second party als voorbeeld genoemd wordt in het wikipedia artikel.
Dat, de term third party doelt op een andere partij dan de leverancier of de klant. Second party ben je dus feitelijk zelf. :)
Normaal gesproken klopt dat idd.

Echter, het is een interessante discussie of dat ook het geval is bij (f2p) games die draaien op advertenties. Een manier om die situatie te zien is: Adverteerders zijn de klant (2nd party) die het platform (de game, 1st party) betalen voor exposure aan ons (een 3rd party). Echter, de uitgever van de game is weer 3rd party voor het platform waarop hij zijn game vrijgeeft, zoals een app store (de 1st party nu dus), die ook de consumenten als 2nd party bedient. Maar klopt dit laatste wel bij f2p games? Wij betalen niks voor de game, maar de uitgever betaald om op het platform te staan, je kan de game studio dus zien als 2nd party, maar wat zijn de downloadende consumenten dan?
En toch vind ik zo';n first party overname echt gevaarlijk. Zit er volgens sony geen brood meer in, ontslaan ze iedereen en behouden ze de IP. Kijk maar naar Wipeout.
Ik vraag me af of dat echt zo werkt, hoeft niet;

Nintendo is dat nmlk ook niet gelukt bij RARE en raakte Banjo Kazooie en Perfect Dark kwijt na de overname van Microsoft.

Perfect Dark was zelfs een launch game voor de Xbox 360.

Dat Sony eigenaar Guerilla games is hoeft niet per definitie te zeggen dat Sony ook eigendom van de Horizon franchise zal blijven zodra Sony en Gurilla games uit elkaar zouden gaan.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 6 juni 2017 13:58]

Dat gebeurd dus overal als er niet gepresteerd wordt.
Uncharted 3 staat op de frontpage van "Playstation Now".

https://www.playstation.com/en-us/explore/playstationnow/

Niet helemaal correct dus, je kunt de PS3 exclusives streamen.
Zeer onwaarschijnlijk, helaas niet.

Guerrilla Games is een first party ontwikkelaar, een dochteronderneming van Sony. Net zoals games van Naughty Dog (Last of Us, Uncharted) niet voor de pc zullen uitgebracht worden.

Sony zal zich niet zomaar van haar beste exclusives ontdoen.
de Halo franchise was vroegah ook een Xbox-exlusive... never abandon hope! 8-)
Erg onwaarschijnlijk. Ten eerste is Guerrilla Games eigendom van Sony, en die willen PS4's verkopen. Ten tweede vermoed ik dat de engine erg moeilijk te porten is naar de PC.
Je eerste point. Absoluut, het is ook een echte system seller. Een pracht staaltje werk van Guerilla.

2de punt. Niet mee eens. Ps4 is gewoon een X86 PC met een AMD GCN gebaseerde GPU.
Het enigste probleem is software. PC gebruikt andere API's als de PS4.
Mmm nee. Zo simpel is het niet. Het is geen PC maar een console en dat betekent dat, alhoewel de hardware heel veel gedeelde eigenschappen heeft met PC hardware, hij toch anders is. Inderdaad x64 zoals PC en GCN gebaseerde GPUs zijn inderdaad ook op PC beschikbaar maar menigeen heeft toch echt NVIDIA en daar begint het probleem pas. Bovendien is de API van Sony behoorlijk uitgekleed en staan ze enorm veel toe wat AMD/GCN specifiek is, op PC moet je toch rekening houden met grotere varieteit aan hardware en kun je deze API dus niet overzetten naar een andere.
Ps4 is gewoon een X86 PC met een AMD GCN gebaseerde GPU.
Echt niet. Er zijn wat verschillen in de architectuur van een PS4 en een standaard x86 PC.

Een v/d grote verschillen is dat een PS4 geheugen deelt tussen de GPU en CPU. Horizon gebruikt de GPU voor het procedureel genereren van grote delen v/d spelwereld. Het lijkt mij een veilige aanname dat de CPU ook bij deze gegenereerde data moet kunnen. Op een PS4 kan dat heel makkelijk omdat de CPU bij hetzelfde geheugen kan als de GPU, het kost dus niets om deze data te accessen. Op een PC met een discrete GPU zal er eerst een (dure) kopieer actie plaats moeten vinden om data vanaf het GPU geheugen terug te kopiŽren naar het RAM waar de CPU bij kan. Ik kan me zo voorstellen dat dit dusdanig veel performance kost dat H:ZD gewoon niet goed werkend te krijgen is op een PC.
mijn onboard videokaart gebruikt ook gewoon geheugen van mn moederbord/cpu

dat dit iets nieuws is van ps4 klopt niet echt en ik vermoed dat dit niet gedaan is bij de ps4 voor performance maar eerder uit budget overwegingen.

ps4 en verwanten zijn gewoon gebouwd uit 3 generaties oudere pc hardware oplossingen.

[Reactie gewijzigd door stamp op 6 juni 2017 13:09]

mijn onboard videokaart gebruikt ook gewoon geheugen van mn moederbord/cpu
Dat is het punt niet, het punt is dat veel PC's dit niet hebben, dus je kan hier geen gebruik van maken.
dat dit iets nieuws is van ps4 klopt niet echt en ik vermoed dat dit niet gedaan is bij de ps4 voor performance maar eerder uit budget overwegingen.
Waarom het gedaan is doet er toch niet toe ? Het feit is dat het er is en dat er software is die hier gebruik van maakt (of H:ZD dit doet is een aanname, maar ik weet dat er bepaalde libraries zijn die gebruikt worden in games die dit wel degelijk gebruiken).
Het enigste probleem is software
Software is vrijwel altijd het ťnige probleem. De ISA van de CPU maakt echt niets uit, er wordt tegenwoordig zelden in assembly geprogrammeerd. Het verschil tussen een Xbox360 en PC is wat dat betreft kleiner dan die tussen de PS4 en de PC, omdat vrijwel alle API's hetzelfde zijn op MS' platforms.

Daarmee is overigens niet gezegd dat een port dan niet veel werk is. Zeker naar de PC, waar je te maken hebt met oneindig veel hardwarecombinaties. En dan heb je nog veel PC-specifieke zaken, zoals het configureren van graphics opties, het binden van keys en het suppporten van de muis in de UI, en de hele integratie van de lokale infrastructuur (savegames, leaderboards, achievements, etc). En dit staat nog even compleet los van platformspecifiek optimalisatiewerk dat je altijd wel wilt doen, ongeacht hoe het platform nou in elkaar zit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2017 15:26]

Met de huidige consoles is porten een stuk makkelijker geworden. De PS4 heeft een AMD APU die ongeveer hetzelfde is als de APUs die AMD voor PCs verkoopt. Guerilla werkt nu ook samen met Kojima Productions aan de Decima engine, de engine waar Horizon op draait. Die studio heeft de Fox Engine voor Konami gebouwd en die draait op PC en consoles en ook nog eens op de oude 360 en ps3. Ook is Death Stranding, de game waar Kojima nu aan werkt, nooit een PS4 exclusive verklaart. Dus er is een kans dat die op PC komt. Horizon komt waarschijnlijk niet voor PC maar een game die op de zelfde engine draait heel misschien wel.
De PS4 heeft een AMD APU die ongeveer hetzelfde is als de APUs die AMD voor PCs verkoopt.
Maar niet elke PC heeft een APU. Bijvoorbeeld het feit dat de GPU en CPU geheugen delen kan je slim gebruiken om behoorlijke performance winsten te halen, maar dit werkt niet op een PC met discrete GPU.
Laat Sony inderdaad maar eens een Play Anywhere versie introduceren.
Net als Microsoft dat heeft voor Xbox/PC.
PlayAnywhere is ook alleen voor de first-party games van Microsoft ;)

Dus het is eigenlijk useless voor 3th party games! En ze hebben toch de dienst PSNOW waar je overal op kan spelen??? Dus er is al langere tijd een dienst als soort van Anywhere...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 6 juni 2017 12:37]

Onzin! Ik noem bv Snake Pass en Resident Evil 7 zijn ook Play Anywhere en geen first party en zo zijn er nog meer...
Nee. Sony exclusives komen zelden tot nooit(kan me er eigenlijk geen herinneren) uit op de PC.
Voorlopig in ieder geval niet. Op het doosje staat 'alleen voor playstation'. Flauw he.
Helaas, PlayStation exclusive.
Ik heb er speciaal voor een PS4 aangeschaft (van V&A) en zeker zijn geld waard. Maar er komt een PS streaming dienst meen ik mij te herinneren. Dit betekend dat je het ooit wel kan gaan spelen waarschijnlijk maar dan is het geen PC versie.
Waarschijnlijk niet native. De enige kanshebber is PlayStation Now (game streaming). Maar die heeft nog niet veel geen PS4 games.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Now_games

Je kunt nu in iedergeval al wel playstation 3 exclusives op je PC spelen middels die dienst. De Killzone games van Guerilla zijn in ieder geval al beschikbaar. Netzoals games van de andere first/second party developers van Sony. Sucker Punch met de Infamous games en Sony Santa Monica met de God of War serie en nog een hele riedel.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 6 juni 2017 14:06]

Ik begrijp de hype maar niet, elke keer als ik de game speel verveel ik me binnen no time. En ik stoor me ook enorm aan (ontbrekende mechanics.
het is een RPG, je speelt het eigenlijk om het verhaal.

Combat is af en toe frustrerend vergeleken met the Witcher bijvoorbeeld of zelfs met Assasins Creed maar toch ook gelijk redelijk uniek, je moet soms echt nadenken en aimen.
Dat vind ik juist de kracht van HZD tov The Witcher 3. In de laatste game speel ik altijd als een tank en blijk ik op een monster inslaan en een specifieke magisch effect (meestal vuur) gebruiken tot die dood is. Keer op keer. Ik speel The Witcher 3 enkel en alleen voor het verhaal, maar absoluut niet voor de gameplay want daar valt niet veel aan te genieten.

HZD is qua gameplay vele malen afwisselender omdat ik de manier waaop ik speel continu aanpas: bij de ene robotdino verberg ik me in het gras en lok ik ze naar me toe om ze dan "stealth" te doden, de andere keer laat ik de ene dino tegen de anderen vechten en ga ik er snel vandoor, of ik lok ze naar de vallen die ik heb gezet, of ik schiet de wapens van een T-rex af eraf met "tearblaster"-pijlen om die tegen het monster zelf in te zetten, of ik schiet op onderdelen van een robotdino om ze te laten exploderen om zo een grotere groep te kunnen uitschakelen. Er zit veel meer afwisseling en uitdaging in. De combinatie van uitstekende gameplay, een uitstekend verhaal en een prachtige open wereld, dat maakt HZD juist zo'n topgame.
noem het daarom toch ook uniek, denk dat ze de combat formule wel beter kunnen uitwerken met een deel 2.
Jammer dat je het als frustrerend ervoer. De combat is een van de redenen waarom ik het leuker en beter vond dan de Witcher 3: Het was vele malen beter dan het trage, stugge en saaie combat van Geralt. HZD's combat vraagt alleen dat je went aan de controls en weet waar je mee bezig bent. Zodoende ervaar je combat als gestroomlijnd. Je kan het vergelijken met een geŽvalueerde VATS systeem waar de vulnerable parts niet altijd makkelijk te raken zijn en met specifieke elementen geraakt moeten worden om efficiŽnt te killen. Ook daar ligt de uitdaging.
Kan me er wel een beetje in vinden. Het spel weet me niet super te binden dat ik door moet spelen. Maar het ziet er wel fantastisch uit tot nu toe.
In het begin is het verhaal inderdaad nog een beetje onduidelijk. Dat is ook bewust gedaan. Met als bedoeling je een beetje nieuwsgierig te maken. Je moet zelf op zoek naar het hoe en waarom. Verderop in het spel komt het verhaal beter op gang.

Persoonlijk denk ik dat de setting je moet liggen. Dat lukte mij bij dit spel super, maar met RPG's in de ruimte, waarbij men op Planeet 12453 zit, daar kan ik mij amper in verplaatsen en dan lukt het verdiepen in het verhaal ook niet.
Wel, niet iedereen vindt het mooi. Het gaat ook om bepaalde doelgroepen he.
Ene vindt BF1 leuker, andere wil liever RPG doen, en weer andere doet open world games...

Zo gaat het altijd. Toch netjes dat er veel verkocht is! Nederland mag wel trots op zijn.
Ik heb het spel ook weer in no-time verkocht, grafisch briljant, maar gameplay technisch niet fun, en omdat het visueel al zoveel invult is er weinig ruimte om het inbeeldingsvermogen (fantasie) te gebruiken (wat bij grafisch simpelere games wel kan) wat naar mij deel uitmaakt van plezier hebben.
Ieder zijn ding. Ik speel het spel nog steeds, ook al heb ik hem sinds de release. Blijft een leuk spel. Al is aan het eind misschien de uitdaging een beetje weg omdat je de beste skills/armor/wapens hebt.
Tja, persoonlijk vind ik spellen als FIFA niet leuk. Als ik dan zie hoeveel positieve aandacht zo'n spel krijgt ga ik het alsnog niet kopen omdat ik weet dat het mijn ding niet is. Je moet kijken naar waar jouw preferentie ligt qua genre, speelstijl, etc en dan een keus maken zonder je gedwongen te voelen het te kopen.
Dit ligt juist perfect in mijn straatje. Het is puur de uitwerking dat me stoort.
Ja de presentatie is audiovisueel erg sterk maar dat is ook het voornaamste wat ik mooi vind aan de game. het meeste stoor ik me aan dat je als character niet kan klimmen en klauteren en ontdekken zoals je dat zelf wil, alles moet via aangewezen plekken om te klimmen ook al zou je technisch aan de riggel kunnen hangen, maar dat kan niet omdat het niet een speciale riggel is om aan te hangen. Daarnaast vind ik de gameplay te saai en eentonig, het voelt voor mij als Far Cry met een ander sausje.
En nog wel meer waar ik me aan stoor.

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 6 juni 2017 17:20]

Tja, sorry maar het lag voor de hand dat je niet vrij kon klimmen zoals in breath of the wild, daar hield ik rekening mee. Verder kan je net zoals in Skyrim best hoog op een berg komen met sprongen en vond het leuk om een klimpad naar boven te vinden om net die metal flower, etc te vinden. En dat het jou stoort is een persoonlijke ervaring. Over het algemeen is het gameplay concept met gejuich ontvangen. Better luck next time.
Wat ik persoonlijk nog het grootste gemist vond van dit spel, was het feit dat de wereld schreeuwde voor onderzoek, maar je werd er helemaal niet voor beloond. Dat je ergens omhoog kon klimmen en opeens na veel onderzoeken je een geheime grot vond of zo met daarin items ( Dat huisje hoog in de bergen daar gelaten ). Dat was er gewoon niet.

Ik heb wel 2 plekken gevonden in het spel waarbij ik in gebieden terecht kwam, waar je eigenlijk niet kon komen. Ook uitgevonden dat de waarschuwing dat je save game wordt ingeladen als je een verboden gebied betrad kon omzeilen. Hierdoor kwam ik op plekken waar je echt niet mocht komen of gebruikte ik deze glitch om zijdelings ergens langs te gaan om toch een gebied in te glippen.

In dat onderzoeken ervan ben ik ruim 20 uur mee bezig geweest. Vanaf dat moment dat ik dat deed werd het spel een soort van open wereld tomb raider kind of game..

Zo jammer dat GG dit aspect niet heeft gebruikt. Het spel schreeuwt om ontdekt te worden en ze hebben hier niets mee gedaan...

Voor een impressie zie : https://www.youtube.com/channel/UCPPzfXOfTPhqgPhQCfc7sXA

[Reactie gewijzigd door innerchild op 6 juni 2017 15:06]

erg toffe game. Wat het een beetje ontbreekt qua originaliteit in de gameplay-systems wordt gelukkig goed gemaakt in de gave setting, prima sfeer en ook ontzettend dikke laag 'polijst'; de game ziet er echt fantastisch uit.
Volledig mee eens.
De setting is enorm knap. Het ziet er grafisch heel goed uit en de machines zijn ook echt wel vet.

Zelf heb ik het probleem met de gameplay-systems niet echt helemaal. Ik vind het wel goed.
Enige issues dat ik heb zijn de beperktheid aan melee fighting, met maar 2 hits en een crit, en de manier van bewegen op richels. Je flikkert er wel eens perongeluk af.
Op dat vlak vind ik shadow of mordor veel fijner spelen.
Je eindigt hier ook best wel vaak met melee fighting en dan is het gewoon beperkt.
Maar de verscheidenheid aan wapens hier en de manier dat je ze tactisch moet inzetten tegen sterke machines is wel fijn.

Ik vind het eigenlijk al gewoon fijn om in die wereld rond te lopen en het verhaal te volgen.
Al vind ik haar wel echt irritant soms :p

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 6 juni 2017 12:39]

Ik ben blij dat het spel niet op gameplay origineel wil zijn. Alles doet wat het moet doen en werkt goed. Het klopt allemaal, er is niet onnodig geprobeerd er meer van de te maken dan nodig is. Geen diepgang in mechanics die toch oppervlakkig blijven ondanks dat men probeert het meer te laten lijken dan dat het is. Het is simpel, doeltreffend, speelt soepel en vlot. Je blijft spelen, je moet zoeken maar nooit wordt het frustrerend.

Ik houd enorm van games met bijna eindeloze diepgang en mechanics maar bij deze game was ik heel blij dat het simpel bleef. Het speelt heerlijk en het verhaal hield mijn aandacht vast waardoor ik door bleef spelen, met heel veel plezier. Het was een achtbaan van actie, cutscenes en mooie omgevingen en dat verraste mij enorm.
dare i say it; beste game uit nederland ooit(?)

wil ik jongens van Vlambeer of blackmill niet onder doen - maar Horizon Zero Dawn, is toch wel iets waar we als NLD trots op mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 6 juni 2017 12:17]

Vergeet Triumph Studios niet! Ik heb dagen versleten op de Age of Wonders reeks!
Vergeet A2 racer niet he.
Lekker rondscheuren in de Wolfswagen of Brabant!
Ja! grijs gespeeld vroeger :) Al is Horizon Zero Dawn toch wel echt van een andere orde van grootte :P
Op moment van schrijven wel vind ik :)
Overlord 1 en 2 zijn ook niet te versmaden.
Het ziet er allemaal wel heel gelikt uit, en ja, ik ben het met je eens dat dit iets is waar we trots op mogen zijn, maar beste ooit? Zolang het een PS exclusive blijft, zullen ze mijn stem nooit krijgen.

Ik weet niet hoe zeer die jongens onder de plak zitten bij Sony (hebben ze zelf de rechten in handen van deze titel, of is Sony de volledige eigenaar)... als ze zelf iets in te brengen hebben, dan zouden ze samen kunnen werken met een ontwikkelaar als Nixxes (oa Rise of the Tomb Raider) om de titel te converteren naar andere platformen... al verwacht ik dat Sony hier wel de alleenheerser zal zijn...
Beetje dwaze reactie om een game niet goed te vinden omdat het op het "verkeerde" platform is uitgekomen.

Afgezien daarvan, Guerilla Games is door Sony in december 2005 overgenomen. Dat betekent dus dat alles wat Guerilla bedenkt of maakt eigendom van Sony is en nooit ooit op de PC of andere consoles zal uitkomen.
Dus vanaf release op 28 februari tot half maart ging ie in de eerste twee/drie weken 2,6 miljoen keer over de toonbank. Sindsdien in 2,5 maand nog maar 800.000 keer? Dan is het behoorlijk ingezakt nadien. Alsof iedereen die zat te wachten op Horizon Zero Dawn hem inmiddels al in huis had. Desondanks een puike prestatie,zeker voor een nieuwe IP. Ik ben er nog steeds uren mee zoet. Voor mij is Horizon zeker game van het jaar.
Dat is redelijk standaard voor games, de eerste twee weken zijn cruciaal voor de verkoop en het succes. Logisch ook, want in die periode trekken ze veel publiciteit en wordt er veel reclame gemaakt. Daarna dient zich meestal wel weer een andere game aan die in de spotlights staat, komt de tweedehands markt op gang etc.
Geweldige game, heb hem gratis gekregen bij me Pro en heeft een tijd er even naast gelegen (2 maandjes) maar na 2 uurtjes kwam ik er achter dat ik dat gewoon niet had moeten doen. Zeker het spelen waard :) Dan ook nog eens van een nederlandse developer ^_^
Ben ik het helemaal mee eens, zeker 1 van de betere games die ik de laatste tijd gespeeld heb.
Kan niet wachten op een vervolg of DLC :-)
Ik ben heel benieuwd. Ik heb 'm nog klaar liggen om te spelen, nadat ik ben uitgekeken op FF15. Ik wacht nog even tot ik eindelijk ook een 4K TV heb, zodat ik extra kan genieten van de mooie speelwereld. Hopelijk kan ik me ook flink uitleven op het RPG aspect van HZD.

Vol verwachting klopt mijn hart.

Edit: ik heb 'm dus ook 'gratis' gekregen bij de ps4 pro. Ik heb echter een ps4 gekocht voor FF 15, dus dat heeft voorrang. :P

[Reactie gewijzigd door FreqAmsterdam op 6 juni 2017 12:07]

Heb Horizon gespeeld en FF15, maar ik zou eerder FF15 even laten liggen en Horizon gaan spelen.

Dan vraag je je af hoe ze zo'n brakke engine hebben kunnen opleveren voor FF anno 2017.
Gisteren heb ik dan eindelijk deze game gehaald samen met 2 controllers en de PS4 slim 1tb voor §288,-

Ben benieuwd of de game de hoge ratings echt waard zal zijn.
Geweldige game, vermaak mij heel erg met deze game.
Verhaal zit goed in elkaar, en de robotten zijn prachtig in elkaar gezet.

Ik weet niet waar ik in de game zit maar iedere keer valt mijn mond open van verbazing hoe mooi het er uitziet.