Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: Whisperar

Guerilla Games heeft bekendgemaakt op het Sony PlayStation-blog dat Horizon Zero Dawn op 28 februari 2017 in Noord-Amerika uit zal komen. In Europa komt het spel op 1 maart uit, met uitzondering van het VK waar het op 3 maart uitkomt.

In eerste instantie was de bedoeling het spel nog dit jaar uit te brengen, maar dat gaat niet lukken, schrijft Hermen Hulst, directeur van Guerilla Games op het blog. De extra tijd is nodig om de kwaliteit van de gameplay en de visuele effecten zo goed mogelijk af te maken.

Om de pijn te verzachten, heeft de ontwikkelstudio maandag een nieuwe trailer uitgebracht, waarin de focus ligt op de hoofdpersoon Aloy. In de trailer is een glimp te zien waar Aloy vandaan komt en wat het vervolg van haar weg in de post-apocalyptische wereld wordt.

Horizon Zero Dawn wordt een actie-rpg waarin de jager Aloy leeft in een wereld waarin verschillende stammen met elkaar concurreren. Aloy is gewapend met pijl en boog en trekt daarmee door een ongerepte groene wereld. Ze jaagt op een soort mechanische dinosaurussen. Ze vindt in de volledig open wereld aanwijzingen voor oude beschavingen en wellicht zo ook aanwijzingen voor haar herkomst.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Dat spellen langer in ontwikkeling zijn dan verwacht vind ik geen enkel probleem, want er zijn toch altijd genoeg interessante games om mijn beperkte game-tijd mee te vullen. Volgens mij hoeft niemand met de duimen te draaien totdat dit spel uit is; veel mensen hebben zelfs een groot backlog. Daarnaast is het bouwen van games een complexe combinatie van kunst en techniek, dat zich niet van A tot Z laat plannen. Gaandeweg leer je wat beter moet en waar pijnpunten zitten, en het is ook alleen maar positief dat er tijd wordt genomen om dat voortschrijdend inzicht toe te passen.

Wat naar mijn mening wel veel beter moet in de industrie, is de timing van de aankondiging. Dit spel had bijvoorbeeld aangekondigd kunnen worden op E3 2016 (in plaats van E3 2015), of zelfs pas van 't herfst. Dan hadden ze direct de definitieve releasedatum kunnen communiceren (dus geen uitstel), hadden ze beelden kunnen laten zien die in lijn zijn met de release-kwaliteit, en dan hoefde de hype en de marketing ook geen anderhalf jaar op gang te blijven. Voor zowel de industrie als de gamers zou het daarom naar mijn mening beter zijn om spellen ongeveer 3-6 maanden voor release aan te kondigen. Fallout 4 gaf het goede voorbeeld qua timing en verkocht als een malle; hopelijk krijgt dat meer navolging in de toekomst. Wat hebben we er tenslotte aan om lekker gemaakt te worden met een spel dat 20 maanden (!) na aankondiging pas uitkomt?

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Op de E3 zullen we vast meer gaan zien van het spel. Ik verwacht daar ook een aankondiging van de nieuwe PS4 (PS4.5 / Neo), waar dit spel dan vast ook een versie voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 6 juni 2016 22:36]

Laat fallout 4 nou net de game zijn die op een verouderde engine draaide, slecht liep op de console en irritante bugs inzaten. Als het een ubisoft game was, dan was de wereld te klein. En zo gek vind ik het nog niet om een kleine 2 jaar/dik 1 jaar te wachten op de game. Weet je tenminste wat je kan verwachten.
Hoe Fallout 4 inhoudelijk in elkaar zit was hier even niet relevant (een spel met plus- en zeker ook minpunten wat mij betreft). Het ging mij erom dat dat spel lekker laat is aangekondigd, waardoor het enthousiasme nog vers was bij release en het spel werd erg goed verkocht. Rond de aankondiging heerste ook veel positiviteit, mede omdat het spel al zo snel gespeeld zou kunnen worden. Een voorbeeld dat laat zien dat later aankondigen goed kan werken dus.

Weten wat je kunt verwachten is inderdaad de leuke kant weer van dat vroege aankondigen; het is een meningskwestie natuurlijk. Maar ik zie nogal veel uitstel en regelmatig visuele downgrades (bij dit spel nog geen idee wat dat betreft natuurlijk), en beide zijn beter te voorkomen door flink later aan te kondigen. De aankondiging zelf wordt er ook relevanter door, want je ziet dan iets dat je binnenkort al kunt spelen. Door pas heel laat een releasedatum te noemen, wordt het afraffelen van spellen misschien ook bestreden. Nu worden spellen vaak te vroeg uitgebracht omdat de markt én de investeerders al met die datum in hun hoofd zaten. Dat schaadt de kwaliteit.

Maar goed, in elk geval mooi dat Guerrilla de nodige tijd pakt voor verdere afwerking; liever een latere game dan een matige.
Opzich vind ik met wachten helemaal niets mis maar ik heb niet het idee dat je daardoor beter weet wat je kan verwachten. Als we even het voorbeeld van Watchdogs nemen dan werd er bij de aankondiging een veel hogere verwachting geschept dan er uiteindelijk bij release waar te maken is.

Ik denk dat dit o.a. te maken heeft met dat er in die tijd die tussen aankondiging en release zit ook nog redelijk veel kan veranderen in de ontwikkeling en bepaalde ideeën geschrapt worden of erbij komen. (Molyneux is hier ook notoir door geworden) Het lijkt me in ieder geval dat er best een wereld te winnen is om verwachtingen beter te managen.
Ik snap je argumenten tegen vroege aankondiging niet goed. Misschien moet de gemiddelde makkelijk te hypen gamer zijn verwachtingen bijstellen, als men moeite heeft geduld te bewaren.
Ik vind het juist goed dat ze in een vroeg stadium laten zien waar ze mee bezig zijn. Voor de maker is het ook een goede manier om aan te voelen of het publiek er op zit te wachten, een bevestiging of ze op de juiste weg zijn. En voor mij als enthousiasteling krijg ik een inkijkje in de nieuwe dingen waar de industrie mee bezig is. Met name bij een game als deze word ik dan erg enthousiast vanwege nieuwe ideeen, originaliteit, wat hopelijk ook andere gamemakers motiveert niet meer van hetzelfde te produceren maar te blijven innoveren.
Zit wel wat in; vroeg aankondigen heeft z'n leuke kanten ook. Zie verder mijn reactie op Nieuwevolger hierboven.
De grap is juist dat een vroege aankondiging talloze copycats motiveert om de formule alvast te gaan herkauwen. Moet je eens kijken naar de eindeloze bakken met WoW clones op de F2P markt, of een aantal jaren terug de WW2 shooters, of nu de MOBA's waarbij iedereen opeens het licht heeft gezien en met een variant van een MOBA komt, en ook nog eens bijna tegelijk. Of de 'revival' van de reboot, die is niet eens genre specifiek maar wordt gewoon overal toegepast, zelfs in film.
Meer concurrentie komt de kwaliteit alleen maar ten goede toch?
Dat valt wel mee :) Kijk naar de WoW clones, die hebben de MMO in sneltempo om zeep geholpen binnen Europa en de VS. Nog steeds is de overgrote populatie van actieve spelers het meest binnen WoW te vinden. En de MOBA's die nu uitkomen zijn ook maar bij hoge uitzondering echt blijvertjes. Het zou inderdaad wel zo moeten zijn, maar met meer vraag/concurrentie ontstaat ook wildgroei met vooral heel erg veel rommel en misleiding om ook een stuk van de taart te pakken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juni 2016 08:17]

En wat geeft dat? Ik speel alleen de games die ik leuk vind, en met veel competitie is de kans op een goede game groter.
Overigens die Mmo kloons kwamen nadat Wow uit was pas op gang, toen.bleek hoe succesvol het is. Dus ik snap niet goed hoe het met horizon's 2015 aankondiging samenhangt. Daarnaast is Mmo markt niet verziekt, maar verzadigd. WOW is nog altijd succesvol.
Doorgaans wordt een nieuwe IP een jaar of 2 van te voren aangekondigd en een deel 2/3/4 6 tot 12 maanden voor release. Het is marketingtechnisch beter om een nieuwe IP ver van te voren te tonen om de wereld langzaam beetje bij beetje uit te leggen wat de game is. Bij een deel 2/3/4 heb je dat probleem niet, want men weet wat hij ongeveer kan verwachten.
Grote onzin wat mij betreft, het maakt mij weinig uit wanneer spellen worden aangekondigd. Ik herinner me nog een Starcraft Ghost, dat nooit uitkwam na jaren teasen, of een Duke Nukem Forever...

Dat ligt dus ook niet aan de 'tijd die het nu kost' om een game te maken. De aanloop was vroeger misschien korter, maar het uitstel was er niet minder om. Wat dat betreft is 'de industrie' er tegenwoordig veel beter in om een deadline te halen dan vroeger. En dat een deadline niet gehaald wordt, en vooral hoe men daar dan mee omgaat binnen de developer en/of publisher qua beleid, spreekt juist boekdelen over de uiteindelijke staat van de game en hoe je die kan/moet duiden wanneer het dan wel uitkomt.

Het ligt ook nog eens aan het soort game wanneer je wel of niet zou moeten aankondigen. Call of Duty deeltje zoveel wordt niet drie jaar van tevoren aangekondigd, maar een nieuwe IP misschien wel. Ik hoef ook niet te weten dat Candy Crush Turbo Saga 18 over drie jaar uitkomt. En zo zijn er talloze overwegingen, die ik eigenlijk allemaal als gamer helemaal niet relevant vind. Ik kijk naar het eindproduct en de kwaliteit ervan. Liever een game waar ik 4 jaar op moet wachten maar met bakken content en gameplay, dan eentje waar een jaar tussen zit met herkauwde rotzooi. En dat je marketing prima jarenlang kunt volhouden, bewijst een project als Star Citizen. Overigens is Fallout 4 ook een slecht voorbeeld, want dat was zo'n beetje een Half Life 3 geworden dat zijn eigen leven is gaan leiden en kreeg zelfs een vooraankondiging in de vorm van een minigame (Shelter). Bethesda hóefde niets te hypen jarenlang van te voren, dat deden talloze schapen voor ze.

Kortom, lekker belangrijk. Wat Horizon Dawn zélf betreft, voor mij zou dit misschien de eerste 'system seller' zijn, ware het niet dat er zoveel in de backlog staat op dit moment :) Maar dit is de enige PS4 game waar ik tot nu toe echt warm van word.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 juni 2016 08:08]

Vreemd moment voor zo'n aankondiging.Waarom niet nog 1 week wachten om de release-date-reveal op E3 te doen? Is er hier iets dat ik mis?
Nee, dit is bewust. Komende week zit bomvol met nieuws van de grotere franchises. Je zal de komende dagen nog wel meer nieuws van kleinere studio's zien.

Edit: ik ontving deze bijvoorbeeld in de mail: https://www.kickstarter.c...-rare-vival/posts/1596192

E3 trailer en release date van Yooka Laylee (Q1 2017)

[Reactie gewijzigd door CEx op 6 juni 2016 20:37]

vandaag zijn er trailers uitgekomen van:
finan fantasy 12 remake
nieuwe game van de makers van saint row
fifa 17
watch dogs 2
horizon zero dawn
en dus yoka laylee.

kijk op het e3 forum voor de links.
Ze zullen tijdens de E3 wel een demo geven, anders zou je met een 3 minuten durende trailer te veel tijd is beslag nemen. Ze moeten ook nog andere games laten zien.
Ik zoek al een tijdje naar een game die mij weer een beetje boeien kan. Deze lijkt mij te bekoren. Alleen heb geen PS4 :(
Ik zit er ook niet persé op te wachten om alleen hiervoor een PS4 aan te schaffen, maar misschien doe ik het wel. Kan 'm altijd achteraf weer verkopen.
Ik vraag me alleen af, het gebeurd vaker dat een console exclusive na een tijd toch gewoon op andere platformen verschijnt. Hoe groot is de kans in dit geval? Ik wacht liever een jaar op een PC versie als het kan :P
Hoe groot is de kans in dit geval?
Heel erg, maar dan ook echt heel erg, klein. Guerilla Studios maakt alleen Sony exclusives.
Ach, enkel voor 1 game een PS4 kopen is ook niet nodig, zijn genoeg games op de PS4 die het waard zijn.
Qua exclusieve games ook? Heb namelijk wel aardig geďnvesteerd in een PC waar ik alles op aan kan
Ligt eraan wat je wil, maar er zijn genoeg exclusieve titles:
- Uncharted
- The last of us
- Infamous
- Gran turismo
- Killzone
- Little Big Planet
- Beyond: Two souls

Om er een paar te noemen.

Daarnaast zijn er ook voldoende games die wel op console komen maar niet naar de pc (andersom natuurlijk ook)
Haha, Last of Us, LBP en Beyond heb ik op de PS3 al :P
Mocht je echt fan zijn, dan kun je ze altijd nog als remastered spelen 8-) :P
Kan je lang wachten namelijk. Guerrilla Games is een Nederlandse Sony Studio.
1 maart 2017 :^) - misschien heb je er eentje tegen die tijd. iig genoeg tijd om op te sparen.
In eerste instantie dacht ik: jaja alweer een open wereld, op dingen jagen, farcry zoveel.
Maar ik moet zeggen, het is wel een heel apparte post-apocalytische setting. Ik ben benieuwd, mijn interesse is gewekt.
Toch wel 1 van de games waar ik het meest naar uit kijk, kwaliteit spat ervan af en een orginele setting.
Ziet er erg gaaf uit, vooral die 'dinosaurussen' zien er leuk uit om tegen te vechten. Hopelijk kan je ze zelf ook besturen :). Het is al gezegd, maar ik vind het ook erg jammer dat het alleen op PS4 komt :(

Die laatste seconden van de trailer doen mij op één of andere manier trouwens heel erg denken aan The Maze Runner... herkent iemand dit ook?
Deze game gaat voor mij een instant-buy zijn. Originele setting, interessante gameplay, en een heerlijk sfeertje. Laat ze maar mooi nog even een aantal maanden polijsten, het kan de game alleen maar ten goede komen.
Kijk ontzettend uit naar deze game, ziet er tot nu toe goed uit en van een studio die zichzelf al bewezen heeft in mijn ogen.
Ben zelf groot killzone fan, en wacht met smart op hun volgende game! laat maar komen dus :)
Laat het alsjeblieft een avonturen spel worden waarbij de nadruk ligt op het spel zelf ipv dat je de moeder verdwaalt in rpg achtige menu structuren en items waar je geen idee hebt hoe je dit moet plaatsen of onduidelijke onoverzichtelijk menu instellingen en wapen mods ala the witcher 3 ( vloeken in de kerk hier )

Ik mis de flow van spellen zoals de oude tombraiders of legacy of kain waarbij je helemaal ingezogen werd in de omgeving, mystiek en de verhaallijn.

Zwaartje wisselen of een medipack meesleuren en dan kiezen uit je inventory.. geen probleem mee, maar niet zoals in the witcher 3. Hoe leuk ik het spel concept ansich ook vond dat heeft het echt voor mij verpest..

Alhoewel warframe op de ps4 wel de kroon spant met de menuutjes... Maar ik heb tot zover grote verwachtingen van dit spel. Doet mij erg denken aan het sfeertje uit heavenly sword en enslaved..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True