Door , , 93 reacties

Horizon: Zero Dawn was een van de grootste verrassingen van de E3 van vorig jaar. Natuurlijk wist iedereen wel dat Guerrilla Games met een nieuwe titel bezig was, maar wat het zou worden was tot dat moment niet bekend. Horizon bleek iets heel anders te zijn dan Killzone. Sterker nog: medewerkers van de Amsterdamse studio omschrijven de game gekscherend als de 'anti-Killzone'. Want waar Killzone een lineaire first-person shooter was, is Zero Dawn een openwereld-roleplayinggame waarbij het eerstepersoons-camerastandpunt is ingeruild voor een derdepersoonsaangezicht zodat hoofdpersonage Aloy continu in beeld is. Dat alles draait, zo leerden we vorig jaar al, ook nog eens op een bewerkte versie van dezelfde engine die voor Killzone: Shadow Fall is gebruikt. Alleen dat al is vrij indrukwekkend, en dan hebben we het nog niet eens over de verdere inhoud van de game gehad.

Van die inhoud was ook al een en ander bekend. Zo wisten we na de E3 van vorig jaar al dat Horizon: Zero Dawn draait om het vrouwelijke hoofdpersonage Aloy. Zij maakt, duizend jaar verder in de toekomst, onderdeel uit van een groep overlevenden die tussen de dieren en robotwezens leeft, in een post-apocalyptische spelwereld. Aloy is een jager, en zodoende in staat om de strijd aan te binden met de vele 'robot-dino's' die ze tegenkomt. Daar kregen we vorig jaar al iets van te zien. We zagen destijds in een presentatie hoe Aloy het aan de stok kreeg met een grote Thunderjaw, een van de gevaarlijkste vijanden in het spel. Dat leverde een spectaculair gevecht op, maar heel veel over de werking van het spel zei dat gevecht nog niet.

Dat maakt het extra leuk dat Sony en de mannen en vrouwen van Guerrilla Games dit keer een presentatie in petto hadden die wat meer prijs gaf over bijvoorbeeld de rpg-elementen in het spel. En alsof dat nog niet genoeg was, mochten we na afloop van die presentatie ook nog een minuut of twintig zélf aan de slag met Horizon: Zero Dawn. Dat laatste had voor de studio trouwens nog wel wat voeten in de aarde. Hoe zorg je er immers voor dat de spelers in korte tijd een goed beeld van het spel krijgen? Horizon is een uitgebreide game met veel onderdelen en een gigantische spelwereld. Die twintig minuten ben je alleen al kwijt door naar een bepaalde plek in de spelwereld te gaan. Om die reden prepareerde Guerrilla een speciale demo voor de E3, waarin spelers in een kleine omgeving een aantal gameplay-elementen uit konden proberen. Niet het echte 'openwereldgevoel' dat Horizon: Zero Dawn later zal bieden, maar wel effectief.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2