Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Een echte verrassing was het niet. De dames en heren van Guerrilla Games waren al in Los Angeles gespot en zo'n afvaardiging stuur je niet naar de andere kant van de oceaan als je niets wilt laten zien. Bovendien ging al langer het gerucht dat de Amsterdamse studio zijn nieuwe project deze E3 zou gaan aankondigen, en dat het om een role-playing game zou gaan. En toch zullen weinig mensen Horizon: Zero Dawn echt hebben zien aankomen. Met de maandag aangekondigde rpg wijkt Guerrilla flink af van de beproefde Killzone-formule. De studio gaat een heel andere kant op.

Verschijnt voor: PlayStation 4

Horizon: Zero Dawn is een role-playing game met een post-apocalyptische setting. Dan weet je nog niets, want nu zie je een game als Fallout voor je. Zo'n game is dit zeker niet, maar de studio is zich ervan bewust dat er tegenwoordig best veel games zijn met een dergelijke setting. Daarom omschrijft Guerrilla de setting zelf als 'post-postapocalyptisch'. Waar de meeste games namelijk zo'n honderd jaar in de toekomst spelen, speelt Horizon zich duizend jaar later af. In de spelwereld van Horizon is de menselijke beschaving zoals we die nu kennen verloren gegaan en gedurende duizend jaar is de planeet amper door mensen bewoond.

Dat heeft allerlei gevolgen voor de spelwereld. De natuur heeft volledige steden teruggewonnen. De sporen van onze beschaving zijn nog zichtbaar, maar vergroeid met de natuur. Te zien is hoe allerlei herkenbare objecten, zoals auto's, letterlijk zijn vergroeid met bomen. Het zorgt voor een surrealistische, haast mystieke sfeer, die veel vragen oproept: wat leeft er in de overblijfselen van de steden? Wat is de rol van technologie nog, als de mensen die de technologie bedacht en begrepen hebben al duizend jaar dood zijn? En waarom lopen er overal op dinosauriërs lijkende beesten rond, voorzien van allerlei technische hulpmiddelen en zelfs bepantsering?

Dat zijn enkele van de vragen die de speler zichzelf kan stellen, en ze vormen ook een deel van de problematiek waar Aloy dagelijks mee te maken heeft. Aloy is het vrouwelijke hoofdpersonage van dit verhaal, en tegelijkertijd een mooi voorbeeld van de setting. Ze draagt namelijk iets dat op indianenkleding lijkt en vecht met pijl-en-boog. Dat verraadt dat de mensheid die op dat moment leeft terug is gegaan naar een primitievere leefstijl. Tegelijkertijd is de boog zelf echter wel high-tech, en datzelfde geldt voor diverse elementen in de omgeving, waaronder de mechanische beesten. Hoe deze vreemde combinatie tot stand is gekomen, wordt niet echt duidelijk. Uitzoeken hoe de wereld in de staat is gekomen waarin zij verkeert, is onderdeel van het verhaal van Horizon.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True