Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: PrisonerOfPain

Uitgever Electronic Arts heeft middels een trailer bekendgemaakt dat FIFA 17 wordt gemaakt met de Frostbite-engine. Sinds 2014 gebruikte EA de Ignite-engine voor zijn voetbalgames. Frostbite is de engine die EA ook gebruikt voor titels als Battlefield en Star Wars: Battlefront.

In het filmpje toont EA beelden van oude FIFA-games, gevolgd door vrijwel fotorealistische beelden van beroemde voetballers die poseren voor de camera. Mogelijk gaat het om beelden die zijn gemaakt met de Frostbite-engine, maar de uitgever zegt daar nog niets over. Het is voor het eerst dat EA de Frostbite-engine inzet voor een voetbalgame. De engine die is gemaakt door het Zweedse DICE, is bekend van games zoals Star Wars: Battlefront en Battlefield. Ook Mirror's Edge: Catalyst is gemaakt in Frostbite.

Verder kondigt EA vier nieuwe voetbalambassadeurs aan, die volgens de uitgever meegewerkt hebben om vernieuwingen qua gameplay tot stand te brengen. Het gaat om James Rodriguez van Real Madrid, Anthony Martial van Manchester United, Eden Hazard van Chelsea FC en Marco Reus van Borrusia Dortmund.

De uitgever zal op 12 juni om 22.00 uur Nederlandse tijd tijdens zijn EA Play-evenement in Los Angelos meer bekendmaken over FIFA 17. Het evenement vindt plaats vlak voor de start van de E3-gamebeurs en is te volgen via een livestream.

EA meldt dat FIFA 17 wereldwijd op 29 september verschijnt voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Ook verschijnen er versies voor de PS3 en Xbox 360, die maken echter geen gebruik van de Frostbite-engine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Wat ik me nu af vraag, wat gaat een "FPS"-engine doen met een sportgame?

Laat de speculaties los barsten.
Bekijk Rory McIlroy PGA Tour, de golf game van EA. Die kwam uit in juli 2015 en is de eerste sportgame in Frostbite 3. Dus zo bijzonder is het niet, het is niet de eerste sportgame in Frostbite.
De frostbite engine is geen " First Person Shooter " maar een door normale game engine die je op allerlei games kan toepassen.

Kijk naar de laatste Need for Speed etc. Het is heel duidelijk dat EA deze weg in slaat omdat zij DICE in de broekzak hebben die deze game engine hebben gemaakt.
Ok? Bedankt voor je reactie, maar ik geef ook juist aan dat het geen "FPS" engine is, omdat het al voor een sportgame is gebruikt...? MrDikke gaf aan dat het een "FPS"- engine is en ik ging daarop in door te stellen dat de engine al eerder is gebruikt voor een sportgame ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 7 juni 2016 16:35]

ja, vermoedelijk was zijn reactie bedoeld richting mrdikke :)
ja idd, dit was naar die dikke bedoeld. 8)7
och, Frostbite is vrij versatiel en half DICE werkt er volgens mij aan; dat de engine veelzijdig is weten we al dankzij games als Dragon Age: Inquisition en Need for Speed Rivals
Dice heeft frostbite gemaakt in opdracht van EA en sinds bf3 is de scheiding tussen frostbite en dice groter geworden, het frostbite team heeft tegenwoordig een eigen gebouw en valt gewoon onder de paraplu van EA.
Nee, Frostbite is door DICE ontworpen en was zo goed dat EA het gepromoveerd heeft tot publisher engine.
DICE initially created Frostbite during the development of Battlefield Bad Company with the intent to build a generic engine suitable for all future DICE titles.
http://www.frostbite.com/about/history/
Als ik mij niet vergis draait Need for Speed Rivals ook op de frostbite engine. Dus het is niet alleen maar bruikbaar voor shooters.
De engine zelf hoef je hiervoor niet aan te passen. Je moet alleen nieuwe datamodellen importeren in de BackEnd systemen (Blizzard en Avalanche). Het mooie is dat de nieuwe datamodellen toegepast kunnen worden in een omgeving waar ook bestaande modellen op losgelaten kunnen worden. Zaken zoals wapperende cornervlaggen en veranderend weer kunnen dus zonder veel extra effort hun opwachting maken in FIFA, aangezien dit al bestaande assets zijn.

FrostBite is dus heel veelzijdig en zeker niet alleen shooter based. Zo is het makkelijk er een RTS mee te maken (F2P C&C), of inderdaad zoals bovengenoemd een racegame of whatever.

Datamodellen kunnen ook makkelijk hergebruikt worden. Zo is bijvoorbeeld de Chinatown map in BF puur een heriteratie van Grand Bazaar. De import is zelfs op video gezet op YouTube door de Devs.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 6 juni 2016 23:11]

FPS is in MrDikke's geval natuurlijk First Person Shooter en niet Frames Per Second :P
Frostbite engine is niet hoofdzakelijk een FPS engine. Nieuwste Dragon Age draait ook op frostbite en ook de nieuwe Mirrors Edge game. Het is wel begonnen met FPS spellen.
Dat is precies wat ik bedoel, van origine is het een FPS engine. Ja NFS en nog meer draaien er tegenwoordig ook op maar een voetbalspel?
En een engine is niet hoofzakelijk gelocked op een bepaalde genre. En kan met gemak een voetbal game op ontwikkeld worden. Unity is ook een game engine maar ook daar kan je van visual novel games tot first person tot RPG spellen van maken of simpel platformer.
of een ander voorbeeld, de FOX Engine van Konami (met name ontwikkeld voor Metal Gear V) wordt ook gebruikt voor Pro Evolution Soccer.
Toch ben ik behoorlijk beniewd wat Frostbite op de tafel brengt.
dikke graphics, vermoedelijk ;)

qua 'game mechanic'-specifieke code maakt het geen donder uit; dat is gewoon FIFA-specifiek :) alleen dingen als characters/animaties, stadiumgraphics, geluid, controller support etc, daar gaat de engine over. de gameplay wordt specifiek gecode per spel, en welke engine je gebruikt maakt daarbij niet enorm uit.
De eerste versie werd gebruikt voor bad company op consoles, met bad company 2 hebben ze de stap naar pc gemaakt, dat was versie 1.5, ze hadden met bf1943 naar pc willen stappen maar dat is door de problemen die men toen had gecanceld.
Let wel, het is nooit de bedoeling geweest om frostbite alleen voor first person shooters te gebruiken, EA is namelijk de opdrachtgever en eigenaar van frostbite en wil alle toekomstige games op frostbite laten draaien.
Dalijk draait Harry Potter nog op Frostbite.
EA heeft geen ideeën meer en nu zijn ze hun spellen verder aan het melken
door het prachtiger te maken en plus aantal leuke marketing termen.
Hoewel ik het normaal met je eens eens zou zijn, is dit juist één van de grote veranderingen in de FIFA serie sinds jaren. ;)
Unreal was ook van origine een FPS engine.
Wat maakt een sportgame anders dan een fps? Het is nog steeds een redelijk 'kleine', dichte omgeving. Dat zou prima moeten kunnen. Wellicht moet je wat custom code schrijven voor een crowd algo om bv 50k toeschouwers af te kunnen beelden. Maar dat lijkt me goed te doen; je pakt gewoon een research paper en implementeert dat... of je jat wat van total war ;)

Andere genres lijken me veel moeilijker schalen, zoals bv een flightsimulator waar je ineens een hele stad van zowel vlak boven de grond als 10k ft moet af kunnen beelden... en ook wolken realistisch moet weergeven van dichtbij. Of bv een space game.
Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat FPS en Sportgame niet hetzelfde zijn....
qua spel misschien niet, maar op zich is het gewoon het besturen van een mannetje in een beperkte 3d-omgeving waardoor er voor de engine zelf niet veel verschil is
Precies, vroeger werden er nog verschillende truukjes uitgehaald om een "3d ervaring" te bewerkstelligen. Maar nu vrijwel alles in 3d gerenderd wordt maakt het niet veel uit welk camerastandpunt je gebruikt.

Leuk videotje met enige relevantie: Doom wasn't 3D

[Reactie gewijzigd door Magic op 7 juni 2016 08:33]

Voor een andere camera-angle heb je geen verschillende engines nodig.
eigenlijk komt het wel heel dicht bij elkaar in de buurt.. wat is een voetbalspel, anders dan een fps met een ander camerastandpunt en een bal?
"FPS" engine? Dragon Age, Mirrors Edge, Need for Speed, PGA Tours zijn ook allemaal Frostbite he ;)
De concurrent: Pro Evolution Soccer beter bekend als PES. Draait op de Fox engine die onder andere ontwikkeld is voor Metal Gear Solid maar ook in PES14 t/m 16 en Silent Hill's P.T. word gebruikt

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 6 juni 2016 21:31]

Levolution, nu kan je eindelijk de corner vlaggetjes omtrappen!
En die dug-out die je kapot trapt blijft ook de gehele wedstrijd kapot!

Dus nu is het dus super-realistisch als Erik Pieters rood krijgt en een ruitje kapot slaat :+

[Reactie gewijzigd door deknegt op 8 juni 2016 11:39]

fps-engine 8)7
Volgens mij ben je in de war wat een engine is
dit is een engine -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Engine
dit is een fabrikant die een engine maakt -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Frostbite_Engine
waar hun kroon BTF is , zoals Unreal dat is voor Unreal

zoals jij dat zegt zou Unreal dus enkel voor fps zijn,
heb je ooit naar de lijst gekeken van Unreal? -> niet schikken _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 6 juni 2016 23:36]

fps-engine 8)7
Volgens mij ben je in de war wat een engine is
dit is een engine -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Engine
dit is een fabrikant die een engine maakt -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Frostbite_Engine
waar hun kroon BTF is , zoals Unreal dat is voor Unreal

zoals jij dat zegt zou Unreal dus enkel voor fps zijn,
heb je ooit naar de lijst gekeken van Unreal? -> niet schikken _/-\o_
Off-topic maar wat zijn die Nederlandse Wikipedia pagina's verschrikkelijk om te lezen, alsof ze door een scholier zijn geschreven :'(
Zijn ze vaak ook. Nederlandse wiki enkel boeiend voor Nederlandse meuk.
Frostbite is meer dan alleen een grafische engine, maar dekt wel veel van de grafisch lading die een engine moet verwerken. In basis kan je stellen dat het een enorme verzameling aan tools, libraries en scripts is waar je inhoud aan geeft door gamelogica te scripten (of geanimeerde scène of wat je wil doen met de objecten op het scherm..

Frostbite is geen FPS-Engine, net als Unreal Engine 4. Het is bijna een programmeertaal.

Point-beeing: Frostbite zal voor meer realisme en betere performance brengen,... Als de dev besluiten om de camera toch links boven te hangen ;) gaat het er als van ouds uitziet...

Hoewel ik ook sneaky wel een beetje hoop op een VR multiplayer ervaring... Nog wat tactile-feedback... Wacht even ;) :Y) had ik zoiets vroeger niet al.. Virtuele voetbal ervaring op een grasveld met je vrienden...Ahh dat was een echte ervaring

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 7 juni 2016 00:56]

PES2016 draait op de Fox engine en die is oorspronkelijk ontwikkeld voor Metal Gear Solid. PES2016 speelt geweldig, dus de engine maakt in principe niet uit.
Ik zou me daar niet eens druk om maken. Ik heb liever 21:9 ondersteuning in FIFA17 :D
Niet verwonderlijk, vorige FIFA was ook op frostbite gebakken, toch?
Lees t artikel nog even goed door. ;) Staat toch echt dat het de eerste sport game in Frostbite word.
Nee, dat staat er niet. Het is de eerste voetbal game in Frostbite staat er. Het zou ook niet kloppen. PGA Tour van EA is de eerste sportgame met Frostbite engine namelijk. Die kwam uit in juli 2015, ontwikkeld met Frostbite 3.
Er stond 'eerste sportgame', ik hebt het aangepast want je hebt gelijk wat PGA Tour betreft :)
Nee, dit is de eerste Frostbite-FIFA. Vorige delen waren sinds 2014 allemaal met de Ignite-engine gemaakt.
En het schijnt dat de Ignite-engine helemaal niet een nieuwe engine is maar niets anders dan een nieuwe werkwijze om met de oudere engine meerdere spellen te ontwikkelen met hier en daar een grafische upgrade.
dat was zeker te merken, het voelde gewoon als een port van FIFA 13
Waarschijnlijk ben ik paranoïde, maar ik heb bij fifa altijd het gevoel dat ze het spel na een half jaar met updates naar de klote helpen. Elk jaar rond deze tijd ga ik me kapot ergeren aan het feit dat de spelers niet doen wat ik wil; slordige passes, slechte looppatronen, onnodig ingewikkelde aannames etc. Zodra er een nieuwe uit is denk ik altijd "eindelijk, nu werkt t wel!". Tot....nu dus weer
Dit is ook exact zo in mijn beleving, schakel eens over naar offline. Het tijdens offline scheld ik niet of nauwelijks over all deze wazige AI problemen, vervolgens ga ik online en begint het weer.

En inderdaad ook vaar ~half jaar na release.
Je moet wel in gedachte houden dat Ultimate Team een ander spel 'mechanisme' hanteert dan enkel offline. Dat zorgt ook voor frustratie. Ook omdat Ultimate Team gewoon heel veel veranderd wordt door updates. In FUT 13 werd ik telkens achtereenvolgens kampioen in divisie 1, in 14 en 15 bleef ik rond 3 hangen. Nu ligt FUT 16 mij weer en doe ik weer mee in de top, maar dat is ook pas na wat aanpassingen in het online spelbeeld.

Er wordt zoveel veranderd dat er eigenlijk nooit écht aan te wennen is en die volledige willekeurigheid is bizar frustrerend, online dan, offline win en verlies ik gemiddeld van steeds dezelfde mensen.
Nee hoor, dit is ook het geval en ZEKER vorig jaar bij FIFA 16. Iedereen moet kunnen winnen, dit was bij de release niet het geval namelijk.
Jup, elk aspect dat ze lijken te fixen (lengte vs snelheid bv) gaat altijd samen met minimaal 3 andere dingen die dan weer kapot gaan.
Je bent niet de enige. Dat gevoel heb ik ook vaak.
Ben benieuwd of ze het eindelijk zo mooi kunnen krijgen als bijvoorbeeld NBA spellen waar alle spelers er veel gedetailleerder uit ziet.
Denk het wel aangezien ze motion cap gebruiken en dat in combinatie met FR3 kan dat hele mooie beelden opleveren. Tot nu toe elke game die in FR3 is ontwikkeld heeft op grafisch vlak nooit teleurgesteld.
Ben benieuwd of ze het eindelijk zo mooi kunnen krijgen als bijvoorbeeld NBA spellen waar alle spelers er veel gedetailleerder uit ziet.
Zo gedetailleerd zal nooit gebeuren om de simpele reden dat het een heel andere soort game is.
Je kijkt van een grotere afstand op het veld en het gebeurt vrij zelden dat het gezicht van een voetballer in beeld komt (hooguit bij een doelpunt). Madden is ook minder gedetailleerd dan NBA.
Ze zullen de modellen toch nodig hebben om de spelers te weergeven elders in het spel (speler selectie, stats, training, whatever), of voor ingezoomde camera actie shots?
Volgens mij zijn de poses voor de camera geen gerenderde beelden. Als ik 00:27 met 00:38 vergelijk dan is de laatste duidelijk gerenderd en de eerste volgens mij niet. Ik bekijk het op mn mobiel dus misschien ligt het daar aan.

[Reactie gewijzigd door michielvz op 6 juni 2016 21:01]

Licht niet aan jou hoor. Dat eerste zou heel vet zijn als dat gerendered was, maar zo mooi is het denk ik niet.
De trailer eindigt hetzelfde als de Battlefield trailer. }>
Haha leuk detail ja, die animatie was dus makkelijk om te zetten. :+
Ik hoop enorm dat ze de career-mode een flinke update geven.
Ik speel wel eens FIFA16 demo op de PS4. Jeetje, wat is dat vaak wazig, waarschijnlijk door een hoop motion blur. Ik had het gevoel dat dat in de vorige 2 delen niet zo erg was. Hopelijk lossen ze dat weer op.
Hier heb ik geen last van
Frostbyte engine <3

Maar zullen ze nu eindelijk eens de connectie problemen oplossen die er al sinds fifa 11 zijn. Dat je een game hebt gewonnen online en dan in beeld krijgt dat de verbinding is verbroken en de winst als verliest word geteld.
Dit is idd een veelvuldig voorkomend probleem. En een enorme bron van frustratie.
Eindelijk de grafische upgrade die het een paar jaar geleden al had moeten krijgen?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 6 juni 2016 22:10]