FIFA 17 Preview

Nieuwe start met Frostbite-engine

Meer beleving

'Amerikaanse sportgames zijn verder doorontwikkeld dan voetbalgames, als het gaat om presentatie.' Dat is een uitspraak die wij de laatste jaren vaker dan eens voorbij hebben laten komen in een review van een van die sportgames. Of het nu om de Madden-reeks of - vooral - de NBA 2K-reeks ging: de sfeer, de beleving, de aankleding om de sport heen komt steevast beter uit de verf dan het geval is bij de populairste voetbalspellen. Met name FIFA zette de laatste jaren aardige stappen, maar het gat was er. Was? Ja. Met FIFA 17 zet EA Sports namelijk een duidelijk stap in de goede richting, als het gaat om de beleving van de sport buiten wat er op het veld gebeurt om.

Dat betekent niet dat FIFA 17 geen andere nieuwe features met zich meebrengt. Sterker nog: volgens Aaron McHardy, die eindverantwoordelijk is voor de gameplay van FIFA 17, is er nog nooit een FIFA-game geweest met zo'n uitgebreide feature-lijst. Er liggen op alle vlakken van het spel veranderingen te wachten op de spelers die de game komend najaar ongetwijfeld weer massaal in huis zullen halen. Vandaar ook dat EA onlangs al grote groepen journalisten naar Parijs haalde om FIFA 17 daar uit te proberen, voorafgaand aan de grote onthulling tijdens EA Play in Los Angeles.

Op locatie in de Franse hoofdstad werd in vogelvlucht een aantal vernieuwingen met het journaille doorgenomen, waarna de game uiteraard ook nog even kon worden uitgeprobeerd. Daarbij werd, zoals gebruikelijk bij een eerste onthulling, over veel aspecten van de game nog niets gezegd. EA liet niets los over de status van vrouwenvoetbal in FIFA 17 of over de vernieuwingen die er komen in Ultimate Team, Seasons en de traditionele carrièremodus. Wel werd er uitgebreid gesproken over de Frostbite-engine, die - zoals al bekend was - voor het eerst zijn opwachting maakt in FIFA. Daarnaast was er ruim aandacht voor een zeer verrassende nieuwe spelmodus, en werden de nodige veranderingen voor de gameplay doorgenomen, van het spel dat natuurlijk, zo hoopt EA althans, de beste FIFA ooit moet worden.