Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nintendo wil niet te veel winst uit mobiele games uit angst voor imagoschade'

Nintendo wil dat smartphonegames waar het zijn naam aan verbindt niet te agressief zijn met microtransacties. Het bedrijf zou bang zijn dat het imagoschade oploopt als er excessen plaatsvinden.

Dat melden bronnen van The Wall Street Journal. De krant merkte dat een Japanse gameontwikkelaar zijn winstvoorspelling naar beneden bijstelde en daarvoor impliciet een door Nintendo uitgegeven smartphonegame de schuld gaf. De game 'had een goede start, maar de prestaties vallen nu lager uit dan verwacht', stelt de studio, genaamd CyberAgent Inc. De game in kwestie is Dragalia Lost, maakte de studio duidelijk tegenover de krant. "Nintendo heeft geen interesse in veel geld verdienen aan een enkele smartphonegame", stelt een woordvoerder van de studio. "Als we de game zelf uitgaven, hadden we meer kunnen verdienen".

Desgevraagd bevestigt Nintendo dit ook tegenover The Wall Street Journal. "We bespreken verschillende zaken, niet alleen betalingen, om plezier van hoge kwaliteit te leveren aan onze klanten", stelt een woordvoerder. De uitspraak dat het Nintendo gaat om het imago van het merk, wordt echter niet toegeschreven aan deze woordvoerder, maar aan andere, anonieme bronnen die bekend zijn met de strategieën van Nintendo.

The Wall Street Journal tekent verder aan dat Nintendo's omzetdoel voor zijn smartphonegames betrekkelijk bescheiden is. Het Japanse bedrijf wil per jaar zo'n 800 miljoen euro binnenhalen met de games. Een mobiele game van Sony, Fate/Grand Order, zou in zijn eentje al meer dan dat opbrengen. Dit doel wil het hoofdzakelijk halen met meer spelers in plaats van hogere prijzen, stelde Nintendo-kopstuk Furukawa.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-03-2019 • 13:52

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Wat extra context:

- CyberAgent Inc is het moederbedrijf van CyGames, de ontwikkelaar die samen met Nintendo Dragalia Lost uitbrengt
- Dragalia Lost is na Fire Emblem Heroes de mobile game met de meeste omzet voor Nintendo. Beide games maken gebruik van het "gacha" verdienmodel waarbij men characters, wapens of skills kan krijgen met microtransacties waarbij de speler betaalt voor het equivalent van een lootbox met random inhoud. Dit verdienmodel is dus gericht op "whales". De kansen om items/characters van hoge zeldzaamheid te krijgen liggen iets beter dan bij de gemiddelde game in het genre en Nintendo is redelijk vrijgevig met het uitdelen van gratis kansen om items/characters te krijgen.
Dragalia lost heeft vorig jaar een lange tijd in de top 20 grossing apps gestaan in Japan, en deed het ook niet slecht in de USA. Je zou dus kunnen zeggen dat Dragalia Lost een beperkt financieel succes is, dat inderdaad meer had kunnen verdienen indien de droprates en kosten anders "geoptimaliseerd" zouden worden. Het spel lijkt niet de levensduur te gaan hebben van de echt succesvolle games in het genre.

Nu klaagt moederbedrijf CyberAgent dat ze meer geld zouden verdienen met Dragalia als Nintendo hun partner niet was voor de game, ondanks dat het spel niet noodzakelijk slecht heeft verdiend. De vraag is waarom, en dan komt de clue:

CyberAgent heeft in januari slechte kwartaalcijfers voorgelegd (rapport vind je hier), waarin ze ook al de schuld leggen bij Dragalia Lost voor hun slechte resultaten en een omlaaggestelde winstvoorspelling. CyberAgent vermeldt hier echter niet bij dat een ander product van hen, de Japanse On-Demand TV provider AbemaTV, per jaar sinds de launch in 2016 ongeveer 160 miljoen euro verlies maakt. AbemaTV is een prestigeproject van de CEO.

De tegenvallende resultaten van Dragalia - een bescheiden succes, zelfs goed voor een volledig nieuwe IP, maar geen concurrentie voor bvb Grandblue Fantasy of Fate/Grand Order - worden hier dus als excuus gebruikt door CyberAgent om hun eigen falende producten te verhullen.
Dat was vooral een financiële keuze. Europeanen geven significant veel minder uit per persoon aan mobile gaming dan Amerikanen en Aziaten (zie bvb. deze analyse uit 2017, en deze uit 2018). Dragalia is een text-heavy game, en een RPG lokaliseren in meerdere Europese talen is erg duur.

Dus ja, je kan zeggen dat Nintendo Europa heeft "laten barsten"... Of je kan het zien als een financiële keuze, waarbij men het risico spreidt bij een nieuwe mobile IP waarvan niet zeker was of deze zich zou terugverdienen in de EU. Achteraf gezien waarschijnlijk niet slecht bedacht.
waarom zwijgen ze volgens jou?
Als er niks wordt verteld over een release in de EU dan hebben ze toch niks fouts gedaan in mijn optiek.
En zoals hierboven gezegd, Europeanen vinden het niet leuk lootbox games ;)
Volgens jouw is een bedrijf gedoemd als het niet in de EU wordt uitgebracht en er niks over zegt 8)7

1. een bedrijf is niet verplicht iets te zeggen waar ze het uitgeven.
2. Als er voor een bedrijf niet geld in het paadje komt ( EU ) dan hoeven ze sowieso niet iets te melden.

Check een site als www.play-asia.com zoveel Japanse games en Chinese waar je nooit van hebt gehoord "dus volgens jou zwijgen hebben ze geen vertrouwen"
Er zijn zat Japanse games die door grote en kleine gamestudios gemaakt worden die het land nooit verlaten (of enkel naar America gaan). Zeker jRPGs, die slaan hier simpelweg niet zo aan als dat ze in thuisland doen.
Nintendo heeft heus wel vertrouwen in de Europese markt, maar niet met bepaalde titels die een vrij specifieke doelgroep hebben. Dat is echt niet zo vreemd hoor.

Als ze dus geen aankondiging doen, kan je er gewoon vanuit gaan dat het er dus niet komt (en is het een aangename verassing wanneer dat niet zo is).
En het is ook logisch om financieel succes af te wachten voordat ze aankondigingen voor andere landen doen (van te voren "nee" roepen schieten ze enkel in hun eigen voet).

Beetje omgedraaide wereld dus, je maakt je er veel drukker over dan nodig, in ieder geval.
Overdrijven is ook een vak... vooral voor die dime-a-dozen trash waifu games. Er zijn er nog 100 die precies hetzelfde zijn, waar je evenveel geld voor niets tegenaan kunt gooien.
Als ze een aankondiging moeten doen voor elke game die ze niet in Europa uitbrengen wordt het nog veel chaotischer. Al die jRPG’s en dergelijke.
Als hij niet aangekondigd wordt in europe mag je er vannuit gaan dat hij niet komt. Waarom zouden ze voor elke game die niet in een bepaalde regio uitkomt een reden moeten opgeven? Dat doet Toyota toch ook niet met auto’s die je hier niet kunt kopen? Zou chaos zijn.
Ze gaan hem niet in Europa uitbrengen. Dat is al lang duidelijk.
Geen europa en allemaal engelstalige landen, dus maar 1 versie nodig.
Dat we in Nederland gemiddeld aardig engels kunnen (en dan willen veel mensen nog Nederlandse tekst/ondertitels) zegt heel weinig over de rest van europa. En nee dat zullen ze zeker bij Nintendo nooit doen. Ze willen een versie in de juiste taal uitbrengen, omdat de groep die het spel koopt anders nog kleiner is. En volgens mij zijn ze aardig duidelijk alleen snap jij het gewoon niet hoe het zit. En je blaast het enorm op heb ik het idee.
Lijkt me heel verstandig. Nintendo heeft nog steeds een hoge 'likeable'-factor.
Nu (op korte termijn) flink cashen met microtransacties zal op lange termijn erg nadelig zijn.

'vertrouwen komt te voet en gaat te paard'
Je zou haast een bedrijf als Nintendo verdenken een sociaal geweten te hebben.
Don't be evil.
Je zou haast een bedrijf als Nintendo verdenken een sociaal geweten te hebben.
Don't be evil.
het is vooral erg slim.

Nintendo is een erg sterk merk.
Die gaan niet in de bak van 'King' terecht willen komen.

Het hele idee dat de prime minister op de Olympics gewoon even als Mario opkomt.
Hoe iconisch wil je het hebben??

En ik denk ook dat er daadwerkelijk veel mensen bij Nintendo zijn die de 'the craft' van games maken heel serieus nemen. Elke generatie komen ze wel met een paar van de hoogst gewaardeerde games aller tijden.

En ze willen hun IPs ook in de verre toekomst nog gebruiken.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 7 maart 2019 14:48]

Dat is gewoon 'verstandig zakendoen'.
Mijn dochter van 11 wil een console. Ik voel er veel meer voor om haar een switch te laten kopen ipv iets anders.
win/win.
Kan ze buiten games spelen :)
Dat we zover gekomen zijn dat het nieuws is dat een bedrijf geld wil verdienen met verkopen van leuke games in plaats van met ellendige microtransacties :'(

Ik word oud...

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 7 maart 2019 14:06]

Ik hoop dat je oud word morgen dood is ook zo vervelend ;-)

Maar het is inderdaad raar om te lezen dat het schijnbaar nieuws is als een bedrijf liever goede producten maakt dan al het mogelijke geld uit (in Nintendo's geval) vaak jong klanten schud.
Ik zou eerder zeggen dat bedrijven als Sony misschien eens zouden moeten kijken naar de waarden van het bedrijf en zich af zouden moeten vragen of het nu wel echt de bedoeling van het bedrijf zou moeten zijn om zo veel mogelijk geld uit hun klanten te schudden in plaats van de gebruiker voor op te zetten.
Ik zie Sony nou niet direct als een grote boosdoener op dit moment als het gaat om microtransacties. Het zijn vooral chinese, koreaanse en Amerikaanse bedrijven die zich hier vol in storten. Denk dan aan Electronic Arts, Rockstar (GTA en RDR2) en Activision Blizzard onder andere.

Overigens hoeft een verdienmodel met microtransacties niet perse slecht te zijn. Een aantal games worden gratis aangeboden met een zeer acceptabel microtransactie beleid, denk aan Guild Wars 2 (uitbreidingen kosten wel geld maar er zijn geen maandelijkse kosten), Path of Exile, League of Legends.
Dat we zover gekomen zijn dat het nieuws is dat een bedrijf geld wil verdienen met verkopen van leuke games in plaats van met ellendige microtransacties :'(

Ik word oud...
Naja.. Microtransacties zijn nu gewoon basis verdienmodellen, dus de industrie is gewoon veranderd. Hier gaan miljarden in om. Dat is intussen normaal geworden.

Stiekem is dit wereldnieuws en echt verbazingwekkend dat Nintendo zich ietwat terughoudend opstelt om niet TEveel geld binnen te harken.
Tegelijktijd zie je de EA's van de industrie met de dag gretiger worden en games compleet vernaggelen. En branden ook zo nu en dan de vingers *kuch* battelfront *kuch*

Petje af. Als Nintendo dit waar kan maken geeft het daadwerkelijk vertrouwen. Niet dat ik hun smartphones games overweeg, maar het goed dat ze niet hun ziel verliezen in geld.
In tegenstelling tot een EA ontwikkelt Nintendo zelf ook nog heel veel games.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 7 maart 2019 17:45]

Ik interpreteer dat helemaal niet als 'niet om geld geven' maar vooral als 'plannen om 20 jaar lang 1000 euro per jaar te verdienen ipv 1 jaar lang 2000 euro'.
Ze willen over 100 jaar nog bestaan in een game-landschap dat vol eendagsvliegen zit.
Hopelijk een trend die zichzelf voortzet.
Ik hoop het van harte! (Dat je oud wordt)
Ik heb zelf een aantal zaken gedaan in Japan.

Japanse bedrijven hebben een 100 Jaar strategy!!!!!!! _/-\o_

Dit betekend dat ze niet kort willen scoren maar altijd op de lange termijn denken. Imago en brand spelen daar een belangrijke rol bij

(dit in tegenstelling tot Amerikaanse bedrijven die een 3 maanden visie hebben |:(
Eerlijkheid duurt het langst en hopelijk zien andere partijen dit ook een keer in. EA heeft al een stap in de juiste richting gezet door DLC van battlefield 5 gratis te maken ipv een halve game voor de volle mep aan te bieden waarna je nog een sloot geld uit moet geven om de DLC te ontvangen. Wie weet gaat het nog een keer de goede kant op.
Het zal nog beter gaan als wij massaal weigeren om te betalen voor microtransacties.
Het probleem is meestal niet de massa maar slechts een kleine groep die heel veel geld uitgeeft aan een game of gokverslaving. Er zijn mensen die duizenden euros in bijvoorbeeld fifa steken, dat soort mensen heb je altijd en daar leunt het hele microtransactiesysteem op, niet die enkele gamer die hooguit 2x per jaar een skin koopt oid.
Idk, EA houdt het al aardig lang vol, voor een bedrijf dat al meer dan 10 jaar de industrie aan het vernaggelen is. Zolang mensen miljoenen in copypaste FIFA games e.d. steken, blijft EA gewoon bestaan. Dat hele sentiment "EA is kut" lijkt vooral in gaming communities te leven. Voor elke volwassene die EA oprecht veracht, zijn er 20 mama's die voor hun krijsende jong netjes FIFA #39 binnenhalen, en de volgende, en de volgende.
Hoe zit het eigenlijk met het verdienmodel van BF5? Zijn er nu veel micro transactions? Ik heb het spel 5 uur online gespeeld en snel aan de kant geschoven. Hevig teleurgesteld, zijn glas verloren. En ik doe al mee sinds BF 1942.
#faithinsocietylostAGAIN!!!
Goede lange termijn strategie als je het mij vraagt, als je eenmaal je klanten kwijt bent is het een stuk lastiger ze terug te krijgen.
Dat had niets met elkaar te maken en Nintendo kon daar niets aan doen. Ze gebruikten GameSpy servers voor de Nintendo Wi-Fi Connection waar MK Wii op draaide, en die zijn op 31 mei 2014 allemaal uitgezet. Daarmee viel heel het online systeem voor de DS en de Wii om. Omdat MK Wii op dat moment al zes jaar oud was hebben ze dat niet meer naar een nieuw platform omgezet.

Dat MK8 toevallig ook in 2014 uitkwam staat daar los van.
Ik snap dit heel goed, mobile of niet. Stel je voor dat Nintendo in de volgende Zelda of Mario ineens keihard gaat pushen op microtransacties, zoals EA dat deed in Star Wars. Dan ga je in 1e instantie meer geld verdienen, maar je reputatie gaat naar de maan. Op lange termijn is dit niet wenselijk.

EA lost dit trouwens anders op, die laten de studio gewoon kapot gaan, en gaan verder onder een andere studio / naam.
Hun mobile games met MTXs doen het veel beter dan degene zonder.


https://toucharcade.com/2...ore-than-super-mario-run/

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 7 maart 2019 14:49]

Mario Run vroeg destijds ook teveel voor te weinig. En zelfs nu vind ik die game op sommige punten aardig tegenvallen. Zo had ik gehoopt dat je tegen de Koopalings had kunnen vechten in plaats van alleen maar tegen Boom-boom en Bowser. En de hoeveelheid multiplayer opties zijn ook aardig gelimiteerd.
Ik denk vooral het feit dat Nintendo Al's grote console bouwer/Game maker dat niet wil (zoals bij Diablo mobile bij Blizzard). Was het een random mobile games studio dan kun je maar weinig fout doen. Als je ziet wat voor pay2win bagger de meeste mensen spelen op hun mobiel.... Daar is daikatana nog een meesterwerk bij..
Good Guy Nintendo :) Ik vind het wel wat hebben. Ze doen veel om hun fans de laatste tijd goed up-to-date te houden en willen er voor zorgen dat hun imago ook op de lange termijn goed blijft door dit soort acties te doen.

Rare uitspraak van die studio om bitter te melden dat zij wel even meer geld hadden kunnen verdienen. Nintendo maakt hier een duidelijk statement: als het om smartphone games gaat willen ze imago-verspreiding boven winst. Dat heeft Satoru Iwata geloof ik ook ooit eens gezegd: meer mensen bekend maken met Nintendo's IP's en dat is waar die smartphone games voor zijn. En dan dus hopen dat de stap naar full-Nintendo producten niet al te groot meer hoeft te zijn voor zo'n publiek.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 7 maart 2019 14:11]

Zit een kern van waarheid in. Nintendo staat voor leuke games voor iedereen.

Het 'optimale winst' model zal meer willen uitbuiten. Met meer incentives voor whales.
Het grootste bewijs hiervoor is Super Mario Run - een flop. Deze uit te brengen als single priced game. Je moet sterk in je schoenen staan niet te gaan om je playerbase continue te verlijden voor kleine aankopen - daarentegen te gaan voor 1 'grote'.

De recente ophef over Blizzard (soortgelijke filosofie als Nintendo - "done when it's done) ontstond ook omdat corporate teveel invloed heeft gekregen. Ten koste van hun waarden.

Persoonlijk:
  • Dailies are evil mindtricks
  • Lootboxes is gambling
  • Waiting is not gaming
"Nintendo wil niet te veel winst uit mobiele games uit angst voor imagoschade"

Okay...

Dus niet omdat het een dick move is.
Niet omdat het, feitenlijk, gewoon scammen is.
Niet omdat het kleine kinderen, tieners en zelfs volwassenen gokverslaafd maakt.

Nee.. ze willen het niet vanwege potentiële imagoschade. :+

Jammer dit.
Als één ontwikkelaar zou slagen in mobile games dan is het wel Nintendo.

Alleen al het opnieuw uitbrengen van oudere gameboy serie games op iPhone of Android zou ze geen windeieren leggen.
Ik ben wel benieuwd wanneer ze nu eens hun echte spellen zoals Mario (Kart) of Zelda naar IOS en Android gooien. Ik begrijp dat ze dit niet willen doen omdat anders de Switch niet meer verkoopt, maar ze kunnen prima de games van de Wii of WiiU erop uitbrengen en nogmaals geld verdienen.
Mario kart tour is uitgesteld tot de zomer dacht ik.

Hier een trailer voor als je hem nog niet gezien hebt: https://youtu.be/IGpV7FJgXts

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 7 maart 2019 14:17]

Mario Kart Go! is in ontwikkeling voor mobiele devices. Zou deze zomer moeten komen meen ik. En Fire Emblem is er al.
Ik hoop van nooit. Voor dergelijke games heb je om te beginnen goede controls nodig, op een touchscreen werken die titels gewoon niet. Nintendo heeft vaker games uitgebracht op andere hardware (CD-I iemand?) en doorgaans zijn het de slechtste titels van een hele goede softwaremaker.
Er zijn anders genoeg mensen die Mario Kart op de Wii/WiiU/Switch spelen met motion controls, dat kan ook prima op de smartphone.
maaaw sonic all star racing werkt redelijk soepel op de Iphone. Naar mij mening zit er weinig diepgang in mobile games maar sommige spellen werken prima op een touchscreen.

https://www.metacritic.co...nic-sega-all-stars-racing
Leuk om te zien dat je een ander ook wat gunt. Apparaten als de Shield TV of Apple TV kunnen games uit vorige generaties makkelijk aan en er zijn goede controllers voor beschikbaar.
Die titels waren niet door Nintendo gemaakt, maar Nintendo heeft daar de licenties van uitgeleend... je gelooft toch niet dat Nintendo zelf zo'n game zou neerzetten?
Die heeft Nintendo niet uitgebracht, dat was een gevolg van de poging om een deal met Philips te sluiten voor een SNES-CD addon. Philips mocht toen ter compensatie wat games met Nintendo-IP's maken.

Die zonder uitzondering k*t met peren waren.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True