Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Super Mario Run komt uit voor Android

Door , 127 reacties, submitter: Finger

De Nintendo-game Super Mario Run is uitgekomen voor Android. Het Japanse bedrijf bracht de versie voor iOS in december uit. Net als op iOS kost het na drie levels eenmalig 9,99 euro om de rest van de game te kunnen spelen.

Super Mario Run verscheen woensdag in de Play Store. Daarmee kwam de game een dag eerder uit dan gepland. Nintendo had al aangekondigd dat Super Mario Run voor Android in maart uit zou komen, maar een precieze releasedatum was nog niet bekendgemaakt. Bij de komst van Super Mario Run voor Android komt ook versie 2.0 van de game beschikbaar.

Nieuw is onder andere dat er extra speelbare personages bijkomen, en dat spelers van de gratis versie toegang kunnen krijgen tot een extra level. Nu zijn alleen nog de eerste drie levels gratis te spelen, maar wie een van Bowser's challenges succesvol uitvoert, kan toegang krijgen tot World 1-4.

Reacties (127)

Wijzig sortering
Leuk! Vanavond meteen even op mijn tablet zetten.
Voor degenen die het gespeeld hebben: is het 9,99 waard voor de complete game?
Heb net de demo gespeeld en na 2 minuten weer verwijderd. Alleen als je Mario geweldig vindt, dan is het misschien de moeite. 10 Euro is het in ieder geval niet waard. Het is wel zo dat spelletjes voor telefoon en tablet toch al niet veel voorstellen vergeleken met spellen op PC en console. Heeft natuurlijk te maken met beperkingen van deze apparaten.
Het vreemde is dat de gemiddelde iDevice en high-end smartphone dus wel dit soort spellen aankan. De Nintendo Switch heeft ongeveer dezelfde hardware als een Nvidia Shield, draait Linux en volwaardige games. Het zal er meer mee te maken hebben dat je mobiele users veel makkelijk "gratis" games van kutkwaliteit gratis kunt laten downloaden, en vervolgens een paar euro per hartje/leven/level kunt laten betalen als ze hooked zijn. Mensen zijn al zo gewend aan de ondermaatste kwaliteit, dat een topgame in de app store voor meer dan 30 euro niet eens zou verkopen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 23 maart 2017 13:22]

De switch lijkt FreeBSD te draaien, dat is eigenlijk ook wel logisch, want voor kernelaanpassingen in Linux ben je verplicht source van vrij te geven (GPL licentie), en hoe dat zit met drivers is nog te betwisten (zo is bijvoorbeeld de NVIDIA driver op linux tweedeels, een deel dat in user mode draait, closed source is en een deel dat in kernel mode draait en opensource is).

Wat het verschil maakt tussen een game-device als de switch, en een smartphone heeft wat mij betreft te maken met gebruikpatronen, en hoe het device erop inspeelt. Een smartphone is een afleiding, een device dat men tussen taken door gebruikt, 'even een leveltje candy crush'. De input van zo'n device is dan ook niet gespecialiseerd op lange gebruikspatronen. Een Switch heeft gewoon knoppen, sticks enzo die ergonomisch genoeg zijn om daar 3 uur gebruik van te kunnen maken.

Er is natuurlijk ook een deel verwachting, ik verwacht dat als ik een game op mijn switch speel, dat ik er ook makkelijk een 3h sessie uit kan halen!

Super mario run is daarom een beetje een vreemde eend, aan de ene kant is het een spel dat je langere tijd zou moeten spelen, maar het werkt wel alleen op je distractiondevice. Of dat 10 euro waard is moet je zelf bedenken, ikzelf geef denk ik liever 60 uit om een mario game op mijn Switch te kunnen spelen.
Precies ongeveer? Is het nou precies, of ongeveer? :)
Ik denk dat de Switch toch wel aantoont dat hardware voor mobiele apparaten geen beperking meer hoeft te zijn. De Switch is namelijk gebaseerd op nVidia Tegra, wat nVidia in hun Shield tablet heeft gestopt.
720p en 30fps met dips naar 20fps noem ik nou dan niet echt geweldig.
De framedrops waar jij op doelt zijn alleen bij Zelda (en dus niet aan de console te wijten), via tv heb je 1080p60, zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 maart 2017 21:41]

Ook in handheld zijn er framedrops maar wel minder, via tv heb je (in ieder geval van Zelda) 900p 30fps.

En ja alleen bij Zelda, hoeveel andere echte games heeft de Switch momenteel nu..?

De Switch zou volgens Nintendo 1080p60 aankunnen maar als 900p30al framedrops geeft... die games die dan 1080p60 draaien zullen dan eenvoudige games zijn.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 23 maart 2017 23:09]

De switch heeft volwaardige controllers. Dat is naar mijn mening heel veel waard. Gta op telefoons speelt ook voor geen meter zonder controller.
De switch heeft volwaardige controllers. Dat is naar mijn mening heel veel waard. Gta op telefoons speelt ook voor geen meter zonder controller.
Misschien is dit iets voor je:

http://www.dx.com/nl/p/8b...2xoCOPzw_wcB#.WNTiFnmFM6Q

Is echt een heel goede controller en super compact ( past prima in je binnenzak ). connecten via Bluetooth

Ik heb deze ( en een non-pro versie zonder thumbs ), een dot emulators en een paar honderd roms op mijn telefoon, en ik vermaak me er kostelijk mee. Stream je games naar je TV en je hebt eigenlijk hetzelfde concept als een Switch.

Je kunt de volgende ( gratis ) emulators gebruiken:

SuperRetro16 ( voor SNES games )
Snes9x EX+ ( ook SNES )
UAE4Droid ( voor AMIGA games )
Uae4all2 ( ook AMIGA )
C64.emu ( voor commodore 64/128 games )
MAME4droid ( voor MAME games )
MegaN64 ( voor N64 games )
Mupens64Plus ( ook N64 )
gGens ( voor Sega Genesis/Mega Drive games )

De meeste emu's ondersteunen meerdere controllers, dus meerdere spelers

Is natuurlijk niet zo gebruiksvriendelijk als een Switch, maar ik heb alle games tot nu toe probleemloos kunnen spelen.

Werkt natuurlijk ook met Android games.

edit: kleine toevoeging

[Reactie gewijzigd door micla op 24 maart 2017 12:35]

Ik vond het die 10 euro meer dan waard speel het nog wel eens. De moeilijkheid zit erin in al die muntjes verzamelen want bij elke kleur is het level iets anders. Maar wat doen er veel rennen door de levels heen en dan ja is saai niks aan nee inderdaad als je de munten niet verzamelt dan is het niet veel nee.
De game is de 10 EUR dubbel en dwars waard vind ik. Mijn zoontje vermaakt zich er prima mee. Er zit genoeg uitdaging in, de besturing is goed over nagedacht, grafisch mooi, veel te ontdekken en te unlocken. Kortom veel waar voor je geld.

Ik vind er zelf ook niet veel aan, maar denk dat wij niet tot de doelgroep behoren hehe.
Is gewoon snel verdiend. Grote naam, groot idee/gevoel, simpel spel, naar huidige techniek.
Ik geloof steeds meer dat er steeds minder eenvoudige onschuldige artiesten zijn.

Nou staat Nintendo niet bekend om hun correctheid als je bedenkt dat ze ooit 'seksplaatjes' verkochten.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 23 maart 2017 13:20]

Seksplaatjes? Ze verkochten origineel volgens mij gewoon kaarten die in een Japans spel werden gebruikt. Also, als het "seksplaatjes" waren, wat is daar niet "correct" aan? (naaktheid = vies en incorrect?)
Maar goed, heb er net even de wiki op nageslagen, en kan niets over seksplaatjes vinden. Heb je toevallig een bron?
1e Google resultaat (voor mij) voor "nintendo pin-up".

heb het linkje verwijderd... kunt het zelf zoeken als je het wilt zien

Verder ga ik vanzelfsprekend niet in op een discussie of het doelbewust of naÔef/vrij was. Dat is vanuit mijn standpunt bezien.
Ik ben zelf van 'de oude stempel' waar samenhang/verval, wet/vrijheid, goed/fout en vergeving gewoon concreet en helder zijn.
Wil er best via DM met je over praten maar hier is dat niet handig.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 23 maart 2017 14:31]

Daar zijn de meningen over verdeeld, Ik vind van niet, en andere vinden van wel. Probeer de drie levels uit en beslis zelf :)
Wat mij betreft wel. Tenminste, als je serieus Šlle coins van de levels probeert te verzamelen. Ik heb het spel op mijn iPhone binnengehaald toen het uit kwam voor iOS en heb op 3 levels na alle black coins verzameld. Tijdje mee bezig geweest en ik ben nog wel even zoet!
Heb zelf de iOS versie meteen aangeschaft. Je bent vrij snel door alle levels heen, de uitdaging zit hem in het halen van alle verschillende kleuren munten per level. Ook zijn de races natuurlijk erg leuk!
Wat ik er zelf zo leuk aan vind is dat het een spelletje is wat je even lekker 10 minuutjes kunt spelen als je even niets te doen hebt.
Of dat je 9,99 waard is, is aan jou.
Je bent er best lang zoet mee. Het lijkt in eerste instantie simpeler dan het is. Het is vooral veel springen en je moet elk level 3 keer halen van makkelijk tot moeilijk.
Daarnaast kun je met vrienden (en onbekenden) toad races doen, vind ik best suf.

Ik vind het overigens wel te duur. Ik heb me meer vermaakt met Monument Valley, en is meer dan de helft goedkoper. Je betaalt hier gewoon voor de naam Nintendo/Mario.
Ik gok dat je beter afbent met Rayman run... is ook al tijden verkrijgbaar maar uiteraard niet de aandacht gekregen die Mario krijgt helaas. Dat heet marketingbudget.
Persoonlijk vond ik het uiteindelijk geen 9,99 waard.
Het was even leuk en heb alles uitgespeeld maar daarna is er weinig meer te doen buiten de multiplayer waarbij je bijna elk level na een tijdje spelen wel uit je hoofd kent.
Leuk! Vanavond meteen even op mijn tablet zetten.
Voor degenen die het gespeeld hebben: is het 9,99 waard voor de complete game?
Nee, niet als je verwacht dat het hetzelfde speelt als op de Super Nintendo.
Hiermee ben ik het eens. Je kan er 9.99 voor betalen en er plezier uit halen, maar verwacht niet de standaard Mario game die je gewoon bent van andere consoles.
Ik zeg nergens dat ik dat verwacht heb na 3 gratis levels. De meeste mensen denken Mario hť leuk van vroeger jeugdsentiment etc. Dus niet, de game op iOs en Android is heel anders. Spel is te spelen met 1 hand.
Ik zou dit spel zeker aanschaffen.
Ik moet toe geven, het lijkt op het eerste gezicht een karig spel met maar weinig levels, maar na een tijdje kom je erachter dat er veel meer diepgang in zit. zo zijn er per level 3 verschillende kleuren muntjes te verzamelen, en per kleur wordt het level een heel stuk uitdagender.

Wil je alles verzamelen dan zul je echt moeten oefenen, want het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Daarnaast vind ik het helemaal niet erg dat je niet zelf mario laat lopen, als je goed bezig bent geeft het juist het gevoel alsof je lekker een speedrun aan het doen bent.

Dit spel krijgt veel kritiek, maar als je het een kans geeft zul je zien dat het echt tof is.
Ik keek hier erg naar uit, maar kan het dus niet spelen vanwege root :(
Magisk gebruiken ipv SuperSU. Geen problemen hier
Is dat de reden dat ik deze op m'n oneplus3 niet kan installeren omdat ik root heb met superSu ?
Ja klopt. Omdat Nintendo gebruik maakt van SafetyNet. En Magisk kan deze omzeilen.
Hij staat niet in de play store op mijn OP3 met custom ROM, en uiteraard root. Zelfs met sideload krijg ik hem niet aan de gang

Ik vind safetynet echt vreselijk...
Ik heb een OnePlus One met LineageOS. Toestel is niet rooted, is gecertificeerd volgens de Play Store en een SafetyNet test slaagt (ik kan ook Pokemon GO spelen). Waarom kan ik dan toch geen Mario Run spelen?
Op reddit staat het onderstaande:

What I did to make it work on xiaomi mi 5 with lineage nightly: downloaded magisk manager from appstore, downloaded magisk zip file, Installed zip with twrp, after reboot open magisk manager and select hide magisk for super Mario run.

Geen idee of het werkt. Draai zelf een andere custom rom

[Reactie gewijzigd door Erik1805 op 23 maart 2017 12:47]

Thanks voor de info. Misschien ga ik dat een keer proberen. Ik kan natuurlijk ook gewoon op mijn iPad blijven spelen. Het is alleen handig om het spel ook op mijn telefoon te hebben, zodat ik het onderweg eens kan spelen.

Trouwens: Als je het spel al op iOS hebt gekocht, moet je het dan op Android nog een keer kopen, of kun je de aankoop overzetten via je Nintendo account?
Bij het registreren van een gebruikersnaam en accepteren van de voorwaarden zag ik iets staan dat leek te suggereren dat je aankoop niet werkt voor verschillende platformen.
Wel bijv. voor je Android tablet en Android smartphone, maar niet als een van je apparaten op iOS draait...

Zie ook de FAQ op https://supermariorun.com/nl/index.html
daar staat:
Als je dezelfde Apple ID of Google-account gebruikt als waarmee je de game hebt gekocht, hoef je de game niet opnieuw te kopen.
...
Als je een andere Apple ID of Google-account gebruikt, kun je wel de gebruikersgegevens van je Nintendo-account overdragen, maar niet je aankoopstatus. Je zult de game dan opnieuw moeten kopen.
Maar met sideload werkt ie wel, zelfs als ie geroot is. (Oneplus3 T)

Correctie: Na het eerste level uitgespeeld te hebben met 5 roze muntjes (na 3 pogingen) werkt het spel nu helemaal niet meer en krijg ik een foutcode.

[Reactie gewijzigd door KWOAD op 23 maart 2017 16:42]

Vlug even de apk los gedownload om te zien wat het allemaal inhoud. Niet echt mijn ding en na het 2de lvl gewoon terug verwijderd. :)
Precies, Magisk hide doet het perfect.
Ook als je een custom rom hebt?
Gebruik het momenteel met LineageOS met root. Werkt perfect.
Heb het ook even getest en het werkt inderdaad.

Wel belachelijk dat de game's root detection er voor zorgt dat ik met mijn ongeroote LineageOS niet kan spelen, maar na het rooten en de root te hiden werkt het wel....
Haha los apk downloaden was ook een optie. Maar ik ga niks riskeren. Mijn Nintendo account is gelinkt aan Fire Emblem Heroes. Magisk hide werkt er perfect voor :)
Had al geprobeerd de APK los te installeren, maar dat werkte niet.. zelfde probleem.
Ik heb geen eens root, maar toch sluit het spel meteen af. Kijken ze soms ook naar de software die je gebruikt (Lineage OS)?
Als je Lineage OS flasht dan heb je volgens mij ook standaard root. Je kan dan even kijken of je Magisk kan installeren of andere methode om je root uit te zetten/verbergen maar dat kan soms niet werken.
LineageOS heeft, in tegenstelling tot CyanogenMod, standaard geen root.

Als je op LOS root wilt hebben, dan moet je de SU binaries los flashen.
Klopt, en dat heb ik niet gedaan. Ik heb LOS enkel omdat de standaard CyanogenOS van de OnePlus One een aantal bugs had.

Volgens mij had Mario Run daar ook niet op gewerkt...
Ah, dat hebben ze aangepast. Mja, het is dan alsnog de vraag waar je LOS vandaan haalt. :+ Het is standaard niet voor elke apparaat namelijk en de XDA ontwikkelaars kunnen dat zo doen natuurlijk.
Ik haal het van de officiŽle website. Dat lijkt mij het verstandigste, tenzij er voor jouw apparaat geen officiŽle build beschikbaar is.
Vast wel. Mijn Pixel C die beta's ontvangt van Google en daardoor altijd voorloopt qua versie op niet-Google apparaten geeft ook wel eens problemen met bepaalde apps. Meestal kun je ze gewoon niet starten en kan de softwaremaker er ook weinig aan doen. Het voordeel is in dat geval natuurlijk wel dat dit over het algemeen snel opgelost wordt, bij LineageOS is die zekerheid kleiner.
Nexus 5 icm supersu. En ik kan hem gewoon spelen.
Magisk en vervolgens "hide magisk" in de app selecteren heeft voor mij geholpen. (OnePlus 2 LineageOS)
Apart, ik heb mijn telefoon geroot met SuperSu, heb Xposed geÔnstalleerd en mijn telefoon kan SafetyNet niet bypassen. Maar Ik kan wel gewoon spelen.
Moet er wel bij zeggen dat ik de APK gisteren al van apkmirror heb gedownload.
Leuk, blijft bijzonder dat deze eerst voor iOS uitkwam. Dit spel heeft Jailbreak detectie, hoe zit dat met Root?

[Reactie gewijzigd door Macboe op 23 maart 2017 11:42]

Volgens mij komen de meeste games eerst voor iOS uit. Ik heb begrepen dat iOS ondanks het veel kleinere marktaandeel nog steeds het meest winstgevend is voor ontwikkelaars.
Op zich ook niet zo heel gek. Een groot deel van de Android-devices zijn voor mensen on a budget, dus die geven niet zoveel uit aan apps. Daarbij komt nog eens dat het kinderlijk simpel is om een device te rooten en app stores te gebruiken waar je alles gratis vanaf trekt, of aangepaste apk-files kunt laden.
Klopt, en daarnaast het feit dat ontwikkelen voor iOS minder complex is, vanwege een veel kleiner aantal verschillende apparaten (iOS = minder schermresoluties, meer gelijke features, minder gekke uitzonderingen door OS skins, tweaks, rooting, roms, enz).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 maart 2017 12:36]

Deels is dat ook omdat het verschil in marktaandeel veel kleiner is dan gedacht. Een gedeelte van de Android gebruikers (ik meen 30%), heeft nog nooit een app gedownload of een web browser geopend. Dat zijn gewoon dumb phone users die toch meegeteld worden in marktaandeel.
Ik heb root en custom rom met Magisk. Mario werkt perfect,
App maakt gebruik van SafetyNet, net als Pokemon Go. :)
Via de Play Store website: "This app is incompatible with all of your devices."
Via de banner in de Play Store applicatie: "Item not found."

OnePlus One, LineageOS 14.1 (2017-20-03).

Misschien is het de moeite waard om in het artikel te vermelden dat iedereen met een custom ROM (device certification status (*) 'Uncertified'), je niet kan spelen zonder omwegen. Wellicht is het via tools zoals Magisk wel mogelijk, niet getest.

(*) https://support.google.com/googleplay/answer/7165974

[Reactie gewijzigd door Alchiadus op 23 maart 2017 11:56]

OnePlus One, LineageOS 14.1 (2017-20-03).

heb het kunnen installeren via de playstore, maar als ik het open sluit het ook weer onmiddelijk.
Dat heb ik ook.

Samsung Galaxy S7 Edge, LineageOS 14.1 (22-3-2017)
Bij mij ook. LineageOS 14.1 (2017-03-20). Heb zelfs niet eens root aan staan, en andere apps zoals Rabobank en Pokemon GO werken ook gewoon.

Volgens de Google Play store is mijn apparaat ook gewoon gecertificeerd.

[Reactie gewijzigd door arjan1995 op 23 maart 2017 12:08]

Dit ervaar ik ook...
Xiaomi Mi Note 2, xiaomi.eu ROM 6.12.22
Helaas, dat helpt niet. Het start op, Nintendo logo, bam! Terug op homescreen
Heb wel SuperSU(verborgen) erop staan en Magisk(niet verborgen) _/-\o_

Werkt perfect op MI5 8-)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 23 maart 2017 16:20]

OnePlus One, LineageOS 14.1 (2017-20-03) geen root.
Zelfde probleem, Nintendo Splash screen en terug op je homescreen.
Hier hetzelfde probleem, maar dan op een Xiaomi Redmi 4 Pro met Xiaomi.eu rom. Mijn rom heeft geen roottoegang.
Het ligt niet aan LineageOS, want mijn OnePlus One met stock rom (+ root) is ook "Uncertified".

Heb 'm gesideload en werkt wel gewoon.

[Reactie gewijzigd door Condor70 op 23 maart 2017 12:19]

Met mijn OnePlus One met LineageOS mag ik hem gewoon downloaden uit de store maar hij start niet. Sideloaden maakt ook geen verschil.
Op m'n Galaxy Tab S2 vind ik het spel niet in de store. Via de link in dit artikel willen installeren, en krijg ook de melding dat het voor geen van mijn devices compatibel is.

Galaxy Tab S2 (root)
Nexus 5 (CyanogenMod + root)

[Reactie gewijzigd door Pieeeeeee op 23 maart 2017 23:29]

Op mijn nexus 5 met 6.01 officiele versie (wel geroot) kan ik hem ook niet installeren cq vinden.
Klopt, ligt aan root en niet welk OS (officieel / Custom) je draait
Maar zelfs op play.google.com via de browser weet Google dus al dat ik mijn telefoon geroot heb. Fijn..
Wauw dat spel ziet er voor een telefoon gelikt uit zeg, ik speel nooit spellen op mijn Smartphone maar voor een sidescroller vind ik de graphics toch netjes :Y

Nu maar wachten tot de echte speedruns uitkomen van SDA :)
Daar is Mario te simpel voor, beetje speedrunner zit allang op kaizo en consorten.
Heb net even Kaizo Mario bekeken nav jouw post. Dat is wel echt waanzinnig moeilijk. Level design is puur gericht op falen.
Vanochtend al geinstalleerd maar ik denk dat het niets voor mij is. De tutorial komt op mij extreem druk en kinderachtig over. Ik kan dingen bouwen maar het nut ervan zie ik nog niet.

Het spel zelf, rennen en muntjes pakken door te springen, is wel leuk en geeft genoeg uitdaging maar ik denk dat ik het snel saai zal gaan vinden.
Wacht maar tot je begrijpt dat het om de gekleurde muntjes gaat.
Leuk spel, maar echt niet dat ik 10 euro ga betalen om de rest te kunnen spelen. Maar dat heb ik met elk spel voor mobile devices... Je stopt uiteindelijk toch met zo'n spelletje na een tijdje, dan koop ik liever een spel voor op mn console thuis ;)
Helaas is ie niet compatible met de Asus Zenfone 2 (x86)
Mario is altijd het geld waard ;)
Als echte fan hier na 5 dagen is het lol er wel van af. Na een tijdje start ik hem gemiddeld 2 x per maand op. 10 euro ? Te duur, maar toch gekocht.
maar toch is 10 euro wel prijzig hoor....tis een mobiel spelletje...die 10 euro houdt veel mensen tegen...als het 2 euro was geweest...was dat heel anders geweest!
Als het 2 euro was geweest had iedereen geklaagd dat §0,50 ook wel genoeg zou zijn geweest.
nee hoor...ik heb nog nooit 10,- uitgegeven aan een mobiele game...2 euro wel....10 euro is gewoon erg veel voor een mobiele game!
En dit is de reden dat mobiele spelletjes ruk zijn, niemand wil een serieus bedrag er voor neerleggen.
Net het spel op mijn rooted oneplus 3 gezet. Werkt prima als je de apk gebruikt.
Edit: Na een paar minuten blokkeert die toch ivm root.

[Reactie gewijzigd door nico445 op 23 maart 2017 12:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*