'Mario Kart Tour heeft meer downloads en minder omzet dan andere Nintendo-apps'

Mario Kart Tour is volgens analistenbureau Sensor Tower in de eerste week 90 miljoen keer gedownload. Dat is veel meer dan eerdere smartphonegames van Nintendo. De inkomsten uit in-appaankopen zijn echter lager dan bij andere games van het bedrijf.

Het aantal van 90 miljoen downloads in de eerste week is vele malen hoger dan bij andere smartphonegames van Nintendo, meldt Sensor Tower. Animal Crossing staat op de tweede plek met 14,3 miljoen downloads en Super Mario Run komt op de derde plaats met 13 miljoen downloads in de eerste week. Laatstgenoemde game kwam overigens eerst alleen voor iOS uit.

Hoewel de game veelvuldig gedownload wordt, zijn de inkomsten volgens het analistenbureau in de eerste week lager dan bij andere games. De omzet zou tot nu toe 12,7 miljoen dollar bedragen, terwijl Fire Emblem Heroes in een week tijd 28,2 miljoen dollar opbracht. Ook Super Mario Run bracht met 16,1 miljoen dollar in de eerste week meer op. Dat is echter een game waarvan een klein gedeelte gratis is en waarbij de rest tegen betaling ontgrendeld moet worden.

Volgens Sensor Tower hebben gebruikers van de iOS-versie 9,6 miljoen dollar uitgegeven, ofwel 75,5 procent van het totaal, ondanks het feit dat de Android-versie vaker gedownload is. Het analistenbureau becijfert dat Mario Kart Tour in de eerste week 53,5 miljoen keer is gedownload voor Android en 36,5 miljoen keer voor iOS. De omzet per download komt daarmee op dit moment uit op 0,26 dollar voor iOS en 0,06 dollar voor Android.

Mario Kart Tour kwam een week geleden uit. De smartphonegame is gratis te spelen, maar er is ook een betaald abonnement voor een 200cc-modus en extra items. Dat kost 5,50 euro per maand. Hoeveel spelers dat abonnement hebben afgesloten is niet bekend. Er zitten ook andere in-game-aankopen in het spel.

Van gamers en reviewers is er veel kritiek op de in-game-aankopen en de mechanismen die in het spel zitten om spelers terug te laten keren. Dat is ook onderwerp van gesprek in de Tweakers Podcast #80. Mario Kart Tour krijgt op Metacritic 58 uit 100 punten, waarbij deze score op 17 reviews is gebaseerd. Gebruikers op die site geven de smartphonegame gemiddeld een score van 3,9 uit 10.

Het grote publiek lijkt minder kritisch te zijn. In de downloadwinkels waar de game beschikbaar is haalt Mario Kart Tour hoge scores. De iOS-versie staat na 591.000 beoordelingen op een gemiddelde van 4,8 sterren en na 867.090 beoordelingen komt de Android-versie uit op 4,5 sterren. Beide platforms hanteren een score van maximaal 5 sterren.

Mario Kart Tour-cijfers volgens Sensor Tower

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-10-2019 • 13:53

90

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb de game een paar dagen gespeeld met de gedachte dat ik het opnam tegen echte spelers. 8)7
Dat is wel iets dat er opzettelijk in moet zijn gezet. Als je het gevoel hebt dat je tegen echte mensen speelt, verhoogt dat bij veel spelers het gevoel van competitie, met hopelijk meer uitgaven tot gevolg want ja, je wil natuurlijk wel mee blijven komen.
Als het icoontje van de multiplayer niet werkt, dan zou je beter moeten weten. ;) Vond het al zo vreemd dat ik iedere keer maar weer 1e was in de verschillende klassen. :P
Ja, ik tuinde er vooral in omdat er ook Japanse namen zichtbaar zijn.
Ja, hier dus ook. En sinds ik erachter ben gekomen, is het niet meer leuk ;(
Ik kom er achter na het lezen van dit bericht
Nogal een risico, mensen laten denken dat ze het goed doen totdat ze erachter komen dat het geen echte spelers zijn. PUBG mobile had dat ook, eerste keer had ik direct chicken dinner en was ik heel trots. Voelde me redelijk bedrogen toen ik erachter kwam dat het allemaal bots waren in je eerste paar games. Spel niet meer aangeraakt.
Vraag me af wat de drop-off percentage is op zo'n moment. Misschien blijven de big spenders gewoon doorgaan? Een soort filter voor de spenders?
Bij PUBG mobile was ik juist erg blij dat ik het opnam tegen bots de eerste potjes.
Ik heb ooit Fortnite op de pc geprobeerd, maar daar had ik na 50 potjes mijn eerste kill. Echt niet te doen, aangezien écht iedereen véél beter was.

Langzaam aan kwamen daar meer echte spelers bij voor meer uitdaging, prima opbouw!
Wat?! Het zijn geen echte mensen??? :X
Ik kwam er achter doordat je de animatie tussen het overzicht van racers en de werkelijke start van de race kan skippen door op het scherm te drukken.. Dat zou niet kunnen als het mensen waren die te gelijk zouden moeten starten.
Inderdaad, dat was ook voor mij de hint dat het niet online was.
Hier zat ik indd ook wat op te testen en vond het maar raar dat hoe snel ik ook de animatie weg klikte (zo snel mogelijk), de race direct begin... Normaal zou je zeggen dat je nog wel even op de laatste moet wachten die uit irritatie de hele animatie af kijkt ;)

Maar dit is dus de bevestiging dat het een offline game is. Had serieus nog m'n twijfels en dacht eigenlijk dat ik inderdaad een multiplayer spel aan het spelen was. Vond de latency al enorm goed en zag totaal geen skippende karts.
Ook niet heel gek als je tegen AI racet met namen als 'penisboi', 'kanker' en 'thotsweeper'. Hoe ze ook aan die namen komen 8)7 ?
Toevallig heb ik vandaag ook een tegenstander gehad met één van deze namen. Ik denk dat Nintendo de namen van een willekeurige hoeveelheid gebruikers pakt en daar vervolgens geen profanity checks overheen gooit, anders zou dit nooit kunnen gebeuren.
Dit was wel een beetje te verwachten, toch? Dat abonnement is gewoon veel te duur voor wat je er voor terug krijgt en verder is het gewoon één grote lootbox. Lijkt er, gezien de cijfers, dus op dat mensen dat ook inzien.

Youtuber Beat em ups heeft er een mooie video aan gewijd!
Ik vind daarnaast de gameplay ansich met het auto gasgeven en sturen waarbij automatisch slippen alleen altijd aan of helemaal uit kan staan niet geweldig. Ik heb net nog een youtube video bekeken van een grote nintebdo dan die dit helemaal afkraakte.

Opzich ben ik er wel blij mee dat het zo slecht is. Dit betekend dat Nintendo zich hopelijk weer meer gaat richten op de consoleversies. Die overigens wel goed in elkaar zitten
Dit. Ik heb het ook gedownload en ben groot fan van Mario Kart. Het spel ziet er prima uit, maar mijn god die controls. Hoe moeilijk is het om een driftknopje toe te voegen. Je kiest nu óf voor niet driften en normaal besturen, óf voor wel driften maar dan ook echt alleen maar driften. Verder maken de ingewikkelde menu's en microtransacties het zo onaantrekkelijk dat ik het na een paar rondjes spelen weer verwijderd heb.
Vond de besturing echt ruk
Need for Speed Most Wanted (al een oude game op de mobile) had dit beter voor elkaar
Met dat driften en sturen, dat ging veel soepeler

Voor de rest gaf het mij wel een snes gevoel. Dat wel, totdat ik Luigi miste...
Heb gewoon 2 weken gratis de goldpass, aanklikken dat je een goldpass wil, staat immers bij 2 weken gratis, dan daarna opzeggen via Google playstore abo. :) Kreeg opeens heel veel bonussen.Zit nu bij de Metal Mario Cup. Heel lastig om de hoogste scores te halen, zeker als je geen auto met hoogste combo bonus of character met hoogste bonus hebt, dan is het onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 23 juli 2024 13:54]

Precies hetzelfde gedaan. alles maxed out en nu in tier 4 maar tier 5 bereiken wordt lastig.
De ratings in de stores zelf zijn gewoon compleet onzin. Elk spel vraagt altijd om 5 sterren. Meestal binnen de eerste 5 minuten spelen wanneer alles nog mooi uitziet en je nog niet doorhebt waar wel of niet voor moet worden betaald. Ik vind de ratings op een site als MetaCritic realistisch. Daar geven de gebruikers het een 3.9 van de 10. Zou betekenen een 2 sterren rating in de stores zelf.

edit: Ook als je andere review sites en scores erbij pakt komt de game vaak amper boven een 5 uit.

[Reactie gewijzigd door DrkNess op 23 juli 2024 13:54]

En daar hebben ze dus iets op bedacht op in ieder geval de iPhone's.

Instellingen -> iTunes Store en App Store -> Beoordelingen en recensies

Als je deze optie uit zet zal je er nooit meer naar gevraagd worden!
Nu wil ik ook een iPhone!
In al mijn jaren iPhone wéér een nuttige feature waarvan ik het bestaan niet wist O+
Het grote publiek lijkt minder kritisch te zijn. In de downloadwinkels waar de game beschikbaar is haalt Mario Kart Tour hoge scores. De iOS-versie staat na 591.000 beoordelingen op een gemiddelde van 4,8 sterren en na 867.090 beoordelingen komt de Android-versie uit op 4,5 sterren. Beide platforms hanteren een score van maximaal 5 sterren.
Nu weet ik niet hoe dat met dit spel zit, maar bij de meeste mobiele games krijg je gratis items als je ze een hoog cijfer geeft in de playstore. Zo hebben al die diablo en wow clones 4.8 sterren.
Dit is gewoon niet waar. Op IOS weet een spel niet wat voor rating je hebt gegeven. Zodra een spel vraagt of je ze een rating wilt geven en je drukt op 'OK' komt een popup met een ster. Als je die canceled krijg je vervolgens gewoon de rewards. Ze vragen misschien om een hoge rating maar de beloning zal altijd hetzelfde zijn.
En hoeveel mensen drukken er dan op 5 sterren? Wat wij dat niet doen houd niet in dat wellicht 3 kwart van de mensen het wel doen.
Ik heb in ieder geval nog nooit een bericht gekregen in het spel om het 5 sterren te geven, zowel niet met of zonder beloofde beloning.

Mijn mening trouwens, erg leuk spel, echte mario kart ervaring, multiplayer moet nog uitgebracht worden, dat zou leuk zijn. En wat je kunt kopen is wel erg duur, ik ga geen abonnement voor een spelletje afsluiten en ruim 20 euro betalen voor items gaat me ook te ver. Iets van 1,5 a 2 euro is voor mij eigenlijk wel de max.
Een hoog cijfer geeft ook daadwerkelijk meer items of krijg je gewoon items voor een rating? Zou schandalig zijn als het zo werkt dat je meer krijgt naar hoe goed je rating is.

[Reactie gewijzigd door Sven4president op 23 juli 2024 13:54]

Je ziet hetzelfde bij webshops: beoordeel ons en ontvang EUR 10 korting. Omdat mensen maar al te hitsig worden van een paar euro korting drukken ze snel op beoordelen en om niet vervelend te zijn drukken ze dan ook maar op de 5 sterren.
Ja er wordt vaak een hoger cijfer gegeven als mensen gratis dingen krijgen, wat natuurlijk fijn is maar geen indicatie van hoe goed de service nou echt is.
Ik vindt het een leuk spel maar je raakt tegen een plafond als je niet voor de abonnement/ in game purchases gaat. En het is ook redelijk kaal nog (geen multiplayer etc.). Ik denk als ze gewoon een volledige Mario kart op de markt hadden gezet voor mobile dat dit toch een pareltje had kunnen zijn. Jammer en een gemiste kans.
Ik vermaakte mij de eerste paar dagen best goed met het spel. Het is voor een mobiele mario kart best goed opgezet en speelt lekker weg.

Maar inderdaad, zodra je voorbij de eerste cup bent en bij de laatste races aan komt, loop je tegen het stereo type gratis-plafond aan waar je niet voorbij komt wat bijna al die mobiele games hebben. Even dat dopamine shotje geven alvorens je gevoelsmatig gedwongen wordt geld uit te geven. De prijzen van al die meuk zijn ook niet grappig hoog.
Ik denk als ze gewoon een volledige Mario kart op de markt hadden gezet voor mobile dat dit toch een pareltje had kunnen zijn. Jammer en een gemiste kans.
Zo voelt het wel een beetje. Gemiste kans. Of te opportunistisch ingezet.
Ik denk dat wel duidelijk is hoe populair Mario Kart is. 90 miljoen in een week is.... insane.

Zelf een paar uurtjes getest, werkt best aardig voor zon frkn phone game, maar mijn verwachting op een schaal van 1 tot 10 is dan ook -5. Je hoeft er echt geen cent aan uit te geven.... Nog...
Maar al dat gezeur... Het is wel terecht, maar het is ook gewoon de smartphone markt van de afgelopen 10 jaar. Niks nieuws toch? Ja.. het is Mario Kart in plaats van generieke titel nummer 540341250.
Is wel logisch, aangezien je maandelijks betaald voor de extra content. Dus ik neem aan dat Mario Kart Tour over een jaar meer heeft verdiend dan de andere games na een jaar.
Ook is het logisch omdat de prijzen gewoon hoog en apart zijn voor wat je krijgt IMO en in die van vele andere.

5,50,- per maand voor alleen maar 200CC en wat extra items die beter zijn dan de items die je gratis kan ontvangen.

[Reactie gewijzigd door JohnnyDon op 23 juli 2024 13:54]

Zeker. had het spel uitgebreider gemaakt en ik had best een aantal euro voor het spel willen betalen. Tuurlijk, een mario kart game in de winkel is duurder, maar dan moet men de console en daarbij behorende internetdiensten natuurlijk ook financieren. En vaak is die ook uitgebreider..
En het is gewoon een feit, smartphone gaming wordt (voor nog een hele lange tijd) nooit zo goed als console gaming. Touchscreen werkt nou eenmaal niet geweldig met gaming.

[Reactie gewijzigd door JohnnyDon op 23 juli 2024 13:54]

Ligt aan het soort spel, wel ben je met touchscreen veel beperkter wat je er mee kan.
Shooters en andere soort reactie-games? Niet echt nee.

Maar neem zo'n angry birds achtig spel, dat werkt er juist perfect op (beter dan met een controller, of toetsenbord muis).

Dus het is zeker wel mogelijk, nooit zou ik dus niet zeggen. Maar kwaliteit verschil met alle andere game platforms is wel gigantisch ja. Ook zou ik de Switch (en soortgelijke apparaten) niet onderschatten, is ook mobile gaming ik denk echter dat je meer smartphone gaming ofzo bedoeld. Wie weet wordt Android gaming ooit groot (betwijfel het), zijn genoeg apparaten van te vinden die wel fatsoenlijke knopjes enzo hebben. En nu ook controller support voor iOS.
Kwaliteit van pc/console gaming is dus zeker wel te benaderen, maar of het ooit goed aan zal slaan is een ander verhaal.
Ik bedoelde ook smartphone gaming, heb het aangepast.

Ja ook kan je dus een controller aanschaffen voor op de telefoon. Maar als je dus kijkt naar de beschikbare games is een game zoals Asphalt 8 nog op lange na niet op hetzelfde niveau als de nieuwste Forza of Dirt. Maarja dat maakt een pc/console ook zo veel anders/leuker dan op de smartphone.

Het is gewoon fijn om een game te kunnen spelen on-the-go alleen nog even wachten op een verbeterde ervaring.

(off topic: Vandaar dat ik ook een Switch ga halen met black friday :*) )
Maar dat ligt imo meer aan hoe die games gemaakt zijn dan wat het apparaat zou moeten kunnen. Dus dat games nooit zo goed zullen zijn dan op pc/console ben ik niet mee eens. Ze versimpelen de gameplay meestal een heel eind zodat het juist bestuurbaar wordt op touchscreen (is toch de primaire markt). Als zo'n game dan controller-support heeft, ja leuk, maar is nog steeds primair een touch game en zal ook zo aanvoelen.

Punt is, hardware matig moet het zeker kunnen (Switch is eigenlijk ook maar smartphone hardware).

Voor welke Switch ga je? Ik vind die Lite versie wel interessant, veel fijnere formfactor voor onderweg.
Aan andere kant, ik had een Switch geleend (om Zelda BOTW te spelen) en die heb 90% in docked mode gespeeld dus dat zal ik wel missen ...
Als de Lite te jailbreaken is, is het een instabuy, als dat apparaatje ook nog eens een sloot emulators kan draaien zou hij perfect zijn voor mij. Maar ja, op het moment nog in ieder geval niet, kijk de kat nog wat langer uit de boom.
Ja principe wel, ook is een smartphone ook niet echt bedoeld om primair op te gamen (op die ASUS ROG en Blackshark etc. na). Wel komen we dus iets dichter en dichterbij.

Zelf wil ik voor de Switch 2019 model gaan wegens docked mode en controller support. Ook ben ik hem van plan om met veel vrienden party games te gaan spelen. Ik zat wel eerst te kijken naar de Lite ook wegens batterij maar het is net iets te klein voor mij om er echt goed op te kunnen genieten. En ik vind een 720P scherm wat aan de lagere kant dus vandaar de docking mode eis maar af en toe onderweg is natuurlijk geen probleem.
Als je een goede Mario Kart van Nintendo op mobiel wilt is het niet een paar euro, dan kost het waarschijnlijk gewoon 50-60 euro. Voor de huidige versie als ze een 1 keer betalen model hadden gebruikt was het waarschijnlijk al minimaal 15-20 euro geweest misschien zelfs 30.

Het probleem met mobiele games is dat mensen geen geld willen uitgeven aan games in 1 keer en zolang dat niet verandert houden we dit
En dat de gameplay verregaand versimpeld is om nog met touch bediend te kunnen worden heeft ern iets mee te maken? Een smartphonegame in de huidige vorm zal nooit zo goed zijn als een consolegame. Daarvoor mist belangrijke hardware: alles rondom de controller (al dan niet geintegreerd zoal bij de 3DS/Vita). Je vingers zitten daarnaasteen groot gedeelte van het scherm te blokkeren.

Veel verder dan tijdverdrijf zie ik smartphonegaming niet komen. En de N-Gage en dat Sonyding laten wel zien dat een gamingphone ook geen toekomst heeft.

En extra hardware om je telefoon heen om te gamen bestaat, maar het ontbreekt aan een partij die en zo’n controller om de telefoon maakt en kwalitatieve games ervoor maakt. Nintendo zou dat kunnen, maar gezien de grote verscheidenheid aan hw zou ik me daar niet aan branden.
tuurlijk heeft dat er wel mee te maken, daarom hebben we wat we nu hebben, dat wil niet zeggen dat er niet iets beters gemaakt zou kunnen worden als wat we nu hebben met toekomstige telefoons of inderdaad met externe hardware. En als ze dan al een volwaardige Mario kart gaan maken dan zeg ik dus die zal 50-60 euro kosten als het een betaalmodel van 1 keer betalen zou hebben.

De rest van mijn reactie sloeg meer specifiek op dat Geertttt zei een paar euro wat onrealistisch is voor een Nintendo spel zelfs in deze vorm. En als mensen dus al van de dlc/microtransacties af willen bij mobiele games dan zullen ze toch echt exponentieel meer moeten gaan uitgeven aan de initiële kosten van de games en geen geld meer uitgeven aan de dlc/microtransacties.
Nintendo richt zich hiermee op een relatief kleine maar winstgevende groep mobiele gamers die veel geld over hebben aan extra items. Wat is 5,50 per maand als het niet ongewoon is dat duizenden euro's per jaar wordt uitgegeven aan extra items en functionaliteit?
Feit blijft dat in aankopen èrg duur zijn. Ik vind het echt niet erg om af en toe wat uit te geven aan een spelletje, maar Mario Kart Tour slaat echt alles.

Dat en het feit dat je over x aantal dagen na download een abonnement moet afsluiten om te spelen maakt denk ik dat mensen niet nog geen aankopen zullen doen. Anders ben je dat straks kwijt als je het dure abonnement het niet waard vind..

Jammer, want het hele gezin hier vind het spelletje super leuk. Ik geniet echt van de korte intense potjes, en het sturen hebben ze goed gedaan zo.
Je moet geen geld bovenhalen om te blijven spelen, enkel om sneller extra items (personages, karts, kites) en de 200CC-modus te krijgen (50/100/150 zijn gratis).

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 23 juli 2024 13:54]

Nou zodra jij je abbonement stopt ben je ook alles kwijt wat aan het abbonement is gekoppelt. Dus je kan 2 weken spelen en stop zetten voor die tijd maar dan verlies je ook alle extra's die je hebt verdient met je goldpass
Bron? Zie nergens staan dat je verkregen goldpass extra’s na stop zetten kwijt raakt.
Staat in de voorwaarden van de Gold pass, lees die maar eens goed. Wou ook 2 weken doen maar na dat te hebben gelezen dacht ik heeft het ook geen zin...
Kun je het citeren, ik heb het namelijk ook doorgelezen.
Los daarvan zie ik niet hoe dat in werking gaat, met terugwerkende kracht de extra’s ontnemen. Volgens mij is het gewoon simpel weg niet mogelijk met hoe het spel is opgebouwd.
Er staat letterlijk het volgende, kan geen plaatje uploaden hier anders had ik de screenshot gedaan:

"Benefits from a gold pass which has been cancelled will be available until the world wide date-change time on the next day (6:00 AM UTC)."

Dus ja alles wat met je gold is verdiend gaat verloren dat is wat ik hier uit kan opmaken.

Maar ik heb meer info gevonden op https://mariokarttour.com/en-US/goldpass en daar staat weer dat je alle verkregen extra's behoud en enkel de voordelen stopen zoals de 200cc klasse met de daarbij extra items.
Beetje verwarrend maar goed, je behoud wat je in de 2 weken trail verdient is dan denk ik toch de conclusie.
De dik gedrukte tekst zegt letterlijk wat je in het laatste stukje concludeert. Benefits zijn de voordelen zoals onder andere het openen van grotere kado’s waar extra items inzitten. Dus de voordelen, zoals het openen van grotere kado’s, stoppen na het stopzetten van de goldpass. Er wordt niks gezegd over de verkregen extra items zelf. Je moet het inderdaad goed lezen, maar het is niet verwarrend geschreven.

[Reactie gewijzigd door L23 op 23 juli 2024 13:54]

Je hebt gelijk. Ik had begrepen dat je een gold pass nodig had om uberhaupt te kunnen spelen. My bad!
Laat het een les zijn dat alles volproppen met microtransacties niet handig is, al helemaal niet als je ook nog eens een nintendo account vereist om het te spelen. Ik had mijn nintendo account persoonlijk niet bij de hand en toen ik hoorde hoe erg de microtransacties waren en dat het abbonementen zijn in plaats van aankopen heb ik de game direct weer verwijderd zonder hem te spelen.
Als t een volledige Mario Kart game was dan nog zou ik geen 5euro/maand betalen.
Laat staan voor deze rommel

Hou t wel bij mn Switch, daar zijn tenminste degelijke spellen voor

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.