Nintendo stelt mobiele game Mario Kart Tour uit tot de zomer

De verschijningsdatum van Mario Kart Tour, een mobiele versie van Mario Kart, is opgeschoven naar de zomer. Aanvankelijk wilde Nintendo het uiterlijk in maart uitbrengen, maar de ontwikkelaar was 'nog niet tevreden over de kwaliteit van de app en de inhoud'.

Mario Kart TourIn het nieuwste kwartaalcijferrapport van Nintendo staat dat het bedrijf Mario Kart Tour oorspronkelijk nog in dit fiscale jaar wilde uitbrengen, dat op 31 maart eindigt. Het bedrijf geeft echter aan dat het eerst meer 'inhoud' wil aanbieden wanneer het spel uit is en de kwaliteit van de app wil verbeteren. Momenteel is er nog geen nieuwe, concrete verschijningsdatum bekend, maar wel dat de mobiele game in de zomer zal verschijnen. Mario Kart Tour werd vorig jaar in februari aangekondigd; sindsdien is er vanuit Nintendo nauwelijks over het spel gecommuniceerd.

Sinds 2015 heeft Nintendo enkele mobiele spellen uitgebracht: Miitomo, Super Mario Run, Fire Emblem Heroes, Animal Crossing: Pocket Camp en Dragalia Lost. Van de eerstgenoemde is de ondersteuning in mei 2018 gestaakt. Naar verluidt is de ontwikkelaar ook bezig met een Zelda-spel voor smartphones en tablets, maar daar is nog geen officieel bericht over verschenen.

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Nintendo tijdens de afgelopen negen maanden 33,4 miljard yen aan mobiele games verdiende. Dat is omgerekend bijna 268 miljoen euro en is een stijging van 14,7 procent ten opzichte van 2017. Het bedrijf verkocht tijdens het afgelopen kwartaal dubbel zoveel games voor de Nintendo Switch en leverde dertig procent meer Switch-consoles.

Door Loïs Franx

Redacteur

31-01-2019 • 11:39

32 Linkedin

Reacties (32)

32
32
22
0
0
6
Wijzig sortering
Een hoop eer bij Nintendo, eerst het bericht over Metroid Prime 4 en nu ook deze game uitgesteld. Kunnen een hoop andere bedrijven nog wat van leren.
Absoluut mee eens. Als het niet release-waardig is, breng het dan ook niet uit.
Chapeau voor Nintendo. Misschien moet Bethesda eens komen kijken bij Nintendo hoe je kwaliteit waarborgt in je uitgebrachte game.
Weet je ik denk echt niet dat de meeste studios bewust slechte games uitbrengen. Vaak is het een kwestie van geen keuze hebben. Ik weet niet of je een idee hebt van wat een gemiddelde triple A studio kost, maar daar vebrand het geld heel snel. Nog een maandje uitstellen kan soms zomaar falliesement betekenen. Nintendo heeft zoveel geld op de bank dat ze geloof ik nog 10 jaar lang elk kwartaal 250 miljoen verlies zouden kunnen draaien. Ja dan kan je prima nog even de game wat uitstellen. Neemt natuurlijk niet weg dat Nintendo inderdaad altijd kwaliteit levert!
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar het is ook een bewustwording dat kwaliteit vanaf dag 1 hoog in het vaandel moet staan. Tuurlijk kost het veel geld als je alle afdelingen nodig gaat hebben om de gewenste kwaliteit te behalen.

Maar het hoeft echt niet zo te zijn dat je het hele team nodig hebt om het spel van bijna af naar af te krijgen. Je kan dan prima een kleiner "strike" team formeren die dat aan pakt en dat hoeft in kosten niet zo gek veel te zijn.

Belangrijkste kostenfactor blijft denk ik het uitstel op het kunnen cashen van je investering. Financier je de game grotendeels uit eigen financiele middelen dan is dat wat minder van belang dan dat er derde partijen elke beweging van uitstel volgen. Die heb je beloofd vanaf een bepaalde datum via de verkopen te kunnen terugbetalen en dat gaat hem met een uitstel van de release niet worden. Dan gaat het vooral in de papieren lopen. Vandaar dat het concept Pre-Order in zo'n situatie een uitkomst kan bieden. Maar ik denk dat je altijd rekening moet houden met een Plan B situatie als je de release om wat voor reden dan ook niet haalt. Als je er in je financiele plan rekening me houdt dat je 3 maanden uitstel aan kan, dan zou je toch zeggen dat je een heel eind moet komen.
Weet je ik denk echt niet dat de meeste studios bewust slechte games uitbrengen.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Eerst zeg je dat het niet bewust is, daarna dat het wel moet, want geld. Dus dan zijn ze zich bewust van een slechte game, maar hopen ze fans te binden ondanks dat feit. En de echte ratten vragen er dan de volle mep voor en stoppen de rest van de content in lootboxes.

Een Bethesda had z'n game gewoon in Early Access voor 2 tientjes moeten gooien, en doorontwikkelen. Dan hadden ze miljoenen gevangen, en de fouten waren ze vergeven (want het is twee tientjes en alpha), nu hebben ze een game uitgebracht voor 60-80 euro, die in alpha-status verkeerd(e? was er na 3 weken al klaar mee, volgens mij is het nog steeds ondermaats at best) en ondertussen al onder de 20 euro in de budgetbak ligt, met onherstelbare reputatieschade.

Kortzichtigheid. De Fallout franchise is een klassiek voorbeeld van succesvolle franchise geven aan een studio met slecht tot middelmatig personeel.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 31 januari 2019 13:40]

Ik ben het met je eens dat het geen goede zaak was, maar ik bedoel te zeggen dat het zelden zou zijn van haha die domme fans kopen het toch wel we gooien het gewoon op de markt en gaan op vakantie. Het is eerder vaak een andere reden waardoor ze tot dit soort keuzes geforceerd worden. Uiteraard neemt dat niet weg dat het slecht is als studios dit doen, alleen het voorbeeld aan Nintendo nemen is makkelijker gezegd dan gedaan. Nintendo verkeerd in een hele andere situatie dan veel andere studios en kan veel makkelijker gewoon een game even uitstellen.

Ik vind het zelfs niet erg om gewoon de volle mep al te betalen als ze de game maar blijven perfectioneren. Neem bijvoorbeeld no mans sky, die game is inmiddels eigenlijk best goed en all credit naar hello games dat ze gewoon door bleven gaan. Erger vind ik studios die gewoon hun game verlaten het moment dat de early access sales inzakken, dat is pas echt schandalig.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 31 januari 2019 13:49]

Nou ja, je ziet het dus steeds meer dat games floppen, en die strategie steeds minder rendabel wordt. Star Wars werd helemaal afgezeken, Fallout, Mass Effect:A, The Division, etc. Vooral reuzen zoals Bethesda hebben genoeg geld in huis om iets niet in een belabberde staat de deur uit te gooien.
Weet je ik denk echt niet dat de meeste studios bewust slechte games uitbrengen. Vaak is het een kwestie van geen keuze hebben. Ik weet niet of je een idee hebt van wat een gemiddelde triple A studio kost, maar daar verbrand het geld heel snel. Nog een maandje uitstellen kan soms zomaar faillisement betekenen.
Dat kan ik me voorstellen, maar dan denk ik heel cru: dan betekent dat ook faillisement. Waarom moet je je klanten opzadelen met een kwaliteitsprobleem? Een bedrijf dat failliet gaat ís niet zo dramatisch. Ja, mensen komen op straat te staan (en vinden meestal weer elders werk) en het kan jammer zijn, maar dan nog: is dat het waard om een minder goed product neer te zetten? Misschien moeten we accepteren: ok, het is niet goed genoeg, jammer.
Ik kan onmiddelijk wel wat meer studios noemen die dat mogen doen. kijk bijvoorbeeld maar naar wildcard.
Toen EA het zelfde deed met Visceral's star wars game waren de reacties toch behoorlijk anders hier.
Als je zoekt bij Tweakers op 'game uitstel' vind je echt véél nieuwsberichten. Het is dus echt zo bijzonder niet.

De reden erachter blijft de grote vraag; was de planning gewoon te strak of heeft men gaandeweg gewoon veel problemen en andere hobbels. Uitstellen doe je immers ook niet zomaar.
Naast Mario Kart Tour is de ontwikkelaar ook bezig met een Zelda-spel voor smartphones en tablets.
Het linkje naar het artikel spreekt duidelijk over dat het een gerucht is, maar nu is het opeens een feit?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 januari 2019 11:52]

Ah dus Tweakers neemt nu ook al geruchten aan als zijnde de waarheid. Tja waarom zou je ook je onderzoek goed doen hé 😂. Ze moeten iets om die artikelen van ze te vullen schijnbaar.
In nieuws: WSJ: Nintendo ontwikkelt mobiele Zelda-game (het artikel dat gelinkt wordt) is de eerste zin letterlijk het volgende:
Nintendo werkt aan een smartphonegame in de Zelda-reeks, beweren bronnen van de Wall Street Journal.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 januari 2019 14:34]

Oeps |:( Goed opgemerkt! Heb het bij deze aangepast.
Kan helaas geen duimpje geven. ;) Maar bij deze dan alsnog. ;)
Over wie heb je het dan?
De meeste games waar ik op zit/zat te wachten komen te laat uit.
Of ze willen zeker weten dat volgend fiscale jaar goed begint ;)
Shigeru Miyamoto Quotes. A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad.
Anoniem: 669783
@Medabi331 januari 2019 13:27
Er zitten bij Nintendo een hoop conservatieve mensen aan de top die de standaard hoog willen houden. Een Publisher als Bethesda wordt waarschijnlijk regelmatig gerund door ongeduldige zakenmannen die eurootjes willen zien, waardoor je halfbakken producten op de markt krijgt. EA is ook een mooi voorbeeld. Nintendo begrijpt dat een lange termijn visie nodig is om te overleven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 669783 op 31 januari 2019 13:27]

Ja! uitstellen zoals Battlefield 5... oh wacht, nee... daar heeft uitstel niet geholpen.
Anoniem: 181786
@Deem31 januari 2019 11:49
Dat was uitstel om commerciële redenen. Ze wisten dat de de concurrentie met rdr2 en CoD niet aankonden.
Onjuist! Er waren zo veel problemen met de Alpha dan er niet voldoende tijd was om het te fixen voor lunch. En zelfs met uitstel hadden ze een groot gedeelte van die bugs bij release niet onder controle.

[Reactie gewijzigd door Deem op 31 januari 2019 11:53]

Dat is hun officiele antwoord natuurlijk, maar je geeft zelf al aan dat het alsnog met een hoop problemen is opgeleverd. Komt bij mij dus over als een slap excuus om te verhullen dat wel degelijke commerciële redenen zijn. Je ziet het er niet aan terug, iig, dat hij is uitgesteld om meer aan te werken (ondanks dat de alpha wellicht nog veel erger was).

Een game is, imo, pas af te noemen als je geen legio aan patches nodig hebt in de eerste paar weken, of zelfs een releasepatch nodig hebt. Stel die game die paar weken dan uit. Maar nee, release schedule halen is voor veel van dit soort aaa-titels veel belangrijker, ongeacht de kwaliteit.

Als ik zo'n titel koop (meestal vermijd ik ze al vanwege mtx in full priced game) dan doe ik dat sowieso weken later. Nooit bij release of pre-order. Die games hebben vrijwel altijd een hoop ellende op het begin (en krijgen soms belachelijk snel prijsverlagingen).
Ik vraag me toch af of deze niet de verkopen van Mario Kart 8 DX gaan hinderen.
Hopelijk gaan ze met zichzelf niet de concurrentie aangaan.
Als het meer geld oplevert maakt dat ze echt niet uit, sterker nog: ze zouden geen risico meer hebben bij het ontwikkelen van hardware omdat die hardware al wordt geleverd door alle smartphones.
Kijkend naar de andere mobiele games die Nintendo heeft uitgebracht zal dit denk ik een ander soort Mario Kart zijn dan de reguliere games. Net zoals bijvoorbeeld Mario Run en Animal Crossing Pocket Camp vrij anders zijn dan de games waar ze op gebaseerd zijn.

De redenen voor deze games zal meer zijn om mensen in contact te brengen met de personages en games en dan hopen dat ze 'meer' willen.
Iedereen heeft het hier over “uitstel is goed zodat we een goed werkende game krijgen” en ik zit hier te zuchten dat ze een mobiele game maken, is nog te zien hoeveel cashshop ze gaan toevoegen
Anoniem: 669783
@Lidith31 januari 2019 13:30
Super Mario Run had deze grap niet, maar de aankoopprijs van €9,99 zorgde voor tegenvallende verkopen in een markt gesatureerd met games onder de €5,00. De mobiele markt is nou eenmaal gerund door in-game aankopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 669783 op 31 januari 2019 13:30]

Jammer dat het uitgesteld is maar liever een volledig spel dan iets wat voelt alsof het niet afgemaakt is.
Hopelijk komt Nintendo met een soort controller voor smartphones. Touch vind ik nog altijd niet ideaal en met zoiets wat ze gebruiken voor hun eigen handheld (Joy-Con), zou ik zeker blij mee zijn!
Ik hoop wel dat dit een volwaardige mariokart game wordt, en niet zo'n slap aftreksel van een mario game als super mario run destijds was...
Hoeveel kun je doen met alleen een touchscreen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee