Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mario Kart Tour komt op 25 september uit voor Android en iOS

De gratis racegame Mario Kart Tour komt op 25 september uit voor Android en iOS. Deze mobiele versie van de bestaande Mario Kart-reeks had al eerder moeten uitkomen, maar werd uitgesteld naar een release ergens deze zomer. In België komt het spel vermoedelijk niet uit.

Nintendo heeft een nieuwe trailer over Mario Kart Tour uitgebracht en laat weten dat spelers zich in afwachting van de release op 25 september alvast kunnen registreren. De bèta van het spel was alleen voor Android, maar de officiële releasedatum geldt ook voor iOS. Tijdens deze gesloten bèta, die in mei plaatsvond en alleen te spelen was in Japan en de VS, bleek dat in ieder geval die versie betaalde personages, karts en gliders had. Ook was er een gacha-systeem, dat in feite een lootboxsysteem is.

Dat laatste leidt er waarschijnlijk toe dat Mario Kart Tour niet in België uitkomt. Vanaf dinsdag zijn Animal Crossing: Pocket Camp en Fire Emblem Heroes niet meer te spelen of downloaden in België. Bij de bekendmaking van het terugtrekken van deze games zei Nintendo al dat het toekomstige games met soortgelijke verdienmodellen niet meer uitbrengt in België. Het ligt dan ook voor de hand dat dat ook voor Mario Kart Tour geldt.

De nieuwe trailer bevestigt dat het racen via bewegingsbesturing gaat, waarbij spelers in ieder geval een deel van de besturing met hun duim kunnen afhandelen. De zichtversperrende ellende die afkomstig is van Blooper kan worden weggewerkt door veegbewegingen over het scherm te maken.

In januari bleek dat Nintendo de mobiele versie van Mario Kart al in het eerste kwartaal van dit jaar had willen uitbrengen. De release werd echter verschoven naar de zomer, omdat het bedrijf aangaf meer inhoud te willen aanbieden en de kwaliteit van het spel wilde verbeteren.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-08-2019 • 08:17

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
In de App Store kun je zien wat de in app purchases kosten. Is een ander model dan de eerste Mario game die je voor een tientje volledig kon unlocken. In Kart kun je “Ruby” kopen, waarbij 135 van deze in game currency 75 (!) Euro kost. Ik sla over.
IAP zijn inderdaad waardeloos maar het is gewoon gebleken (ook uit eigen ervaring) dat mensen voor liever 10x €1 neerleggen voor in-app currency dan 1x €10 voor alles. ik heb super mario run ook alleen maar gekocht omdat het een tijdje 50% was.

ps.
In sommige gevallen is overdrijven ook een vak. Dr. Mario world is prima te spelen zonder IAP. Als je een level haalt krijg je een hart terug en zolang jij niet van plan bent om uren achter elkaar te spelen heb je weinig last van de tijd die het kost om hartjes te krijgen
De eerste Mario game vond ik dan ook net iets te mager voor wat het moest kosten.
Dat had hier juist perfect geweest. De simpelere besturing werkt hier een stuk beter, en ziet er uit als een fatsoenlijke Mario Kart variant (iets wat ik van de Mario jump game absoluut niet kan zeggen).

Maar free-to-play en volgestopt met mtx? Meh, deze ga ik dus ook weer skippen. Als hij een tientje was, had ik hem zo gekocht (itt tot de mario jump game).
Vergeleken met de normale Mario Kart ziet dit er... niet echt fun uit? Lijkt heel erg op het Mario Run concept waarbij je alleen hoeft te tappen.

Had eigenlijk gehoopt dat ze op basis van de accelerometer van je telefoon kon sturen met Motion Controls, net als op de Wii U & Switch. Is je beeld ook in landscape modus wat logischer lijkt dan portrait.

Inkt van Blooper wegvegen is dan wel origineel gevonden.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 27 augustus 2019 08:24]

Zoiets zal nooit aanslaan bij "het grote publiek" mobile games moeten simpel zijn zodat je ze in de pauze, in de bus etc. kan spelen als je bijvoorbeeld maar 5-10 minuten hebt. Console en vooral Nintendo games hebben een stigma dat het voor kinderen is, maar mobile games hebben dat veel minder dus is het een goed middel om nieuwe fans aan te trekken en oude fans terug te trekken.

Als je de echte Mario Kart ervaring wil raad ik aan Dolphin the installeren en Double Dash of Wii te spelen.
beide werken prima (tenminste op flagships zoals mijn oneplus 7 pro) en je kunt in de instellingen motion controls instellen (zelfs op GC games)
Kan je ook een Xbox of Playstation controller koppelen en daarmee spelen? Ik zit serieus te overwegen om zo af en toe een spelletje te spelen op m'n telefoon hiermee (overweeg een controller te halen, die heb ik nu niet). Ik realiseerde me laatst dat dit een veel beter idee is voor mij dan een Nintendo Switch te halen. (ik heb ook een OnePlus 7 Pro)

[Reactie gewijzigd door keranoz op 27 augustus 2019 09:35]

jep. ik speel zelf veel met m'n xbox one (s) controller. gewoon verbinden met bluetooth en dolphin pakt hem op. voor de minste latency kun je het beste bedraad spelen. (niet zo'n probleem bij dolphin)
Als je kijkt naar de game-mechanics van een game als Asphalt 8 dan zie je dat het wel degelijk kan. Nintendo heeft gewoon andere keuzes gemaakt en wilde een game maken dat met één hand te spelen is in portrait-modus.
Overigens niet raar natuurlijk. Voor het meer toegewijde werk willen ze natuurlijk dat je gewoon een Switch koopt met Mario Kart.
Nintendo gaat echt niet een full fledged MK uitbrengen, ze willen mensen warm maken zodat ze de echte game halen op hun platform. Ook zullen deze games onder supervisie van Nintendo gemaakt worden maar niet direct door hun core team. Scheelt een slok op een borrel.
Ligt het nu aan mij of komen die duimbewegingen in het filmpje niet echt overeen met wat erop het scherm gebeurt?
Nee, dat ligt niet aan jou... Snap dat ze dit niet direct kunnen filmen en het beeldscherm er later ingeplakt wordt. Maar dit is wel heel kneuterig en slecht gedaan 8)7

Ziet er op deze manier ook niet echt vermakelijk uit...
De duim is alleen voor het gasgeven, springen en dergelijke. Het sturen is door het kantelen van de telefoon. Dat laatste zie je slecht, maar daardoor wordt die duim steeds ‘langer’ of ‘korter’.
Tenminste, dat is hoe ik het filmpje interpreteer. Ik heb geen ervaring met het spel natuurlijk, dus kan er naast zitten. Maar ik ga er wel van uit dat het filmpje klopt, dus dan kan dit een verklaring zijn.
Kijk al heel lang uit naar Mario Kart op de mobiel, maar in de video lijken de controls wel erg verneukt. De kart rijd uit zichzelf en je hoeft alleen te tappen om te sturen?
Wat verwacht op een smartphone? Middels het scherm en rotatie etc. het spel besturen is en blijft inferieur aan bediening via een controller. Kan me niet voorstellen dat de die hard Mario Kart fans dit kunnen waarderen.
Ik had het scherm horizontaal verwacht, links een klein stuurtje, rechts gas, rem en item.
Snap werkelijk niet waarom het beeld verticaal is. (Ook bij de huidige mario mobile game nooit begrepen)
op 21:9 scherm verhouding zie je dan veel naast jou, maar heel weinig van de baan voor jou.
als je wil racen is het wel zo handig dat je de baan kan zien.
dat was echt ook het grootste ergerlijke aan de samsung galaxy S8 bvb veel te weinig plaats in de hoogte.
met alle banners, headers, footers,... schiet er soms nauwelijks plaats over om het fimplje zelf te bekijken of in sommige gevallen zelfs om aan de controls te raken om full screen te gaan.
Hangt natuurlijk van de site af.
Het kan prima op een smartphone. Met de mechanics van Asphalt 8 had je een prima Mario Kart kunnen maken. Maar Nintendo's doelen op mobile zijn natuurlijk anders, en ze willen niet met zichzelf concurreren.
in de trailer lijkt de besturing heeeeeeeeel vervelend en ergerlijk....
hierover heb ik niks gehoord van de betatesters, dus ga er van uit dat dit gewoon slechte trailer is....
Welke game trailers (en dan met name voor mobiele games) is niet slecht? Als je kijkt op de App of Play Store dan krijg je geen gameplay te zien, maar allemaal drukke schermen met overlays, graphics en effecten over het daadwerkelijke beeld heen. Steam heeft ook last van het feit dat je eigenlijk helemaal niet meer de gameplay ziet, maar sfeerbeelden en een te gelikt filmpje. Hierbij heb ik nog het gevoel dat je in ieder geval echte gameplay ziet...
klopt. trailers zijn niks meer waard...
daarom wacht ik meestal een paar dagen als een nieuw spel uit komt.
gameplay videos opzoeken en daarop een keuze maken werkt vaak wel.
Cinematic trailers om games te promoten zijn even zinvol als audio fragmenten om films te promoten.

Ik hoop dat er ooit een dag komt dat games op E3 niet meer mogen gepresenteerd worden als er geen ingame beelden te tonen vallen.
Is deze game gratis op dezelfde manier als die Mario game voor android: 3 levels gratis en daarna 15 euro betalen?
Het lijkt erop dat de game F2P gaat worden :(
bleek dat in ieder geval die versie betaalde personages, karts en gliders had. Ook was er een gacha-systeem, dat in feite een lootboxsysteem is.
Erg jammer, maar begrijpelijk. F2P is natuurlijk een terugkomende vorm van inkomsten waar P2P eenmalig is. Voor mij zal dit echter betekenen dat ik de game oversla.
De Nintendo-variant van F2P is weinig tot niets mis mee. Ik heb een flinke tijd Animal Crossing: Pocket Camp gespeeld en daar kreeg je regelmatig gratis spullen van Nintendo. De wachttijden zijn ook redelijk kort, waardoor je zonder te betalen toch erg veel plezier uit het spel kunt halen. Dit in tegenstelling tot het gros van de F2P games op mobile, daar moet je 24 uur wachten voordat je weer iets kunt en ben je min of meer gedwongen om geld uit te geven.

Dr. Mario World is ook meer dan goed te spelen zonder ook maar 1 cent uit te geven. Om een level te spelen heb je een hart nodig: Nadat je 2 uur onbeperkt harten hebt gekregen bij de eerste installatie heb je daarna een voorraad van 5 harten. Iedere keer als je een level speelt kost het je dus 1 hart, maar als je het level vervolgens haalt verdien je ook weer 1 hart. Haal je het niet, dan krijg je iedere 30 minuten een nieuw hart. Vrienden kunnen je ook 1x per dag een hart sturen. Als je dus écht heel erg slecht bent, al je harten verliest, en geen vrienden hebt moet je een half uur wachten voordat je weer een level kunt spelen. Dat lijkt me best redelijk.
Niet mijn ding denk ik, maar ben best wel verrast hoe degelijk de tracks lijken te zijn. Sommigen zouden met wat extra polish zo in een consolegame passen.

Trailer met direct-feed beelden, zonder de "fake duim" en afleidende achtergrond.

Over de controls spreek ik me verder niet uit, ik heb het niet gespeeld maar dit is duidelijk voor mobile gamers gemaakt. Portrait mode wordt gebruikt met het idee dat mensen in de trein/metro met één hand dit kunnen spelen.
die trailer bevat ook amper in game beelden... enkel de beelden als je niet aan het spelen bent. Zo wat demo achtig.
Als je even op YT zoekt, is er genoeg beeldmateriaal uit de beta te bekijken :)
Ziet er beetje ackward uit.... maar goed, ik weet ook niet of je veel meer van een smartphone game mag verwachten. Ik doe dat zeker niet in ieder geval. Ben ook verre van de doelgroep voor zon game.

Trailer zal weinig uitmaken. Mensen moeten het gewoon in handen krijgen en voelen. Ik ben benieuw of "het wel meevalt" of misschien zelfs verrassend goed werkt.

Mario Kart als IP heeft te potentie om heel groot te worden, maar alles valt of staat met hoeveel 'fun' het is.

Want ik denk niet dat 'gacha' het echt in de weg gaat zitten. Dat doet het bij mindere games ook niet.
Erg jammer dat het scherm weer een verticale orientatie heeft net zoals SM Run. Dan wordt het beeld weer erg nauw en beperkt

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 27 augustus 2019 09:01]

Ben op zich groot fan van games geoptimaliseerd voor mobile, maar dat zijn vaak games die vanaf de grond af aan voor mobile ontworpen zijn, of bestaande games met hevige re designs. Mariokart gebruik best veel verschillende controlls: Items, driften, springen, remmen en dat is vrij veel als je alleen een touchscreen tot beschikking hebt.

Natuurlijk is Markio Kart een sterke merk naam, maar ik had liever een goede "spin off" gezien die speciaal voor mobile ontworpen was. Van de trailer ben ik iniedergeval niet erg onder de indruk.
Dit is een spin off van de 'normale' mario kart franchise. Deze game is van de grond af aan ontworpen en staat los van de console versies
De controlls zijn echter zeer hetzelfde. Het voelt als Mario Kart geport naar de telefoon, niet een ander soort type racen met speciale controlls oid

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True