Nintendo Switch is meer dan 100 miljoen keer geleverd en passeert Nintendo Wii

Nintendo heeft tot op heden 103,54 miljoen Switch-consoles geleverd. Daarmee heeft de Switch de Nintendo Wii gepasseerd als een van Nintendo's succesvolste consoles. Alleen van de Nintendo DS- en Game Boy-handhelds zijn meer exemplaren verscheept.

In het afgelopen kwartaal leverde Nintendo 10,67 miljoen Switch-consoles, waarvan 5,39 miljoen 'reguliere' exemplaren en 1,34 miljoen Lite-modellen. De Nintendo Switch OLED, die in oktober werd geïntroduceerd, is vorig kwartaal 3,94 miljoen keer geleverd. In hetzelfde kwartaal in 2020 leverde Nintendo in totaal 11,56 miljoen Switch-consoles. Dit jaar waren dat er dus minder, vermoedelijk vanwege de aanhoudende chiptekorten en problemen in de toeleveringsketen.

Nintendo leverde in het vorige kwartaal wel meer software dan een jaar eerder. In de afgelopen periode heeft het bedrijf 85,41 miljoen software-exemplaren verkocht, meldt het bedrijf. Dat is een toename van 12,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020. 59,8 procent betrof fysieke games. Onder andere Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons deden het goed. Die spellen zijn tot op heden 43,35 miljoen respectievelijk 37,62 miljoen keer geleverd.

Wat nieuwe games betreft zijn de Pokémon Brilliant Diamond- en Shining Pearl-remakes 13,97 miljoen keer geleverd. Voor Mario Party Super Stars is dat 5,43 miljoen keer, The Legend of Zelda: Skyward Sword HD 3,85 miljoen keer en bij Metroid Dread lag dat aantal op 2,74 miljoen. Pokémon Legends: Arceus is nog niet meegeteld. Die game verscheen op 28 januari 2022, terwijl het afgelopen kwartaal tot en met december 2021 liep.

In de periode van april tot en met december, de afgelopen drie kwartalen van het boekjaar, bedroeg de omzet 1320 miljard yen, omgerekend zo'n 10,2 miljard euro. Dat is 6 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 367,3 miljard yen, 2,5 procent minder dan een jaar eerder. Omgerekend is de winst zo'n 2,8 miljard euro.

Voor 2022 heeft Nintendo zijn leveringsverwachtingen voor de Switch iets naar beneden bijgesteld, van 24 naar 23 miljoen consoles. De fabrikant verwacht wel meer games te verkopen en daardoor moet de omzet en nettowinst in dit jaar wel stijgen. Voor 2022 staan onder meer Splatoon 3, Bayonetta 3 en de sequel van The Legend of Zelda: Breath of the Wild op de planning, hoewel die titels nog geen concrete releasedatum hebben.

Nintendo-kwartaalcijfers Q3 2021

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

03-02-2022 • 10:06

183

Lees meer

Reacties (182)

Sorteer op:

Weergave:

Ik denk een terechte winst voor de Switch.
Ondanks dat de Switch de behoefte voor een dedicated handheld zoals een 3DS vermindert, hebben ze een heel goed concept op de markt gezet. Ik bezit er één sinds 2017 en speel er na bijna 5 jaar nog regelmatig op. Graphics blijven achter, zeker op de next-gen consoles en koop ook bewust geen OLED model. Die biedt namelijk te weinig vernieuwing. Na ruim 4 jaar mag je écht wel verwachten dat je handheld ook full-HD speelt in plaats van alleen maar docked. Eigenlijk had ik wel gedacht dat Nintendo een upgrade uit zou brengen die handheld full-HD biedt en docked 4K. Maar misschien komt dit later dit jaar uit, rond de release van de nieuwe Zelda (ik gok november dit jaar).

Desalniettemin blijven sommige zaken sterk, vooral gameplaytechnisch. Het idee dat je naadloos kan overschakelen van docked (tv) naar handheld, plus de losse joy-cons, is goed bedacht. Ook de games zijn goed, na 5 jaar speel ik dus nog steeds Breath of the Wild en haal er nog steeds plezier uit.
Ik kijk uit naar eind dit jaar, het zou zo geweldig zijn als ze de opvolger van Breath of the Wild presenteren met een Switch Pro model, met betere graphics.
Mag ik vragen waarom er een verschil zit in resolutie output?
Ik geloof een beetje tweeledig: enerzijds zou de warmteproductie leiden tot het vaker moeten gebruiken van actieve koeling, dus geluidsproductie. Anderzijds is een lagere resolutie gunstiger voor de accuduur.
hier ook een; zo lang ik me kan herinneren (is neit heel lang :+) maar iedere ~5jr koop of upgrade ik mijn desktop. Echter met de huidige tarieven voor GPU (kan ik het moreel niet verantwoorden om zo'n ding te kopen). Dus een switch gekocht [..] nog geen seconden spijt van gehad. Vooral het wisselen van handheld -> dock vind ik ideaal. Game aanbod is niet te vergelijken met PC - toch nodige leuke titels. Dus na ~30jr pc-master-race ... ditto console gamer :)
In een vergelijkbare situatie, maar ik heb de Steam Deck in de reservering staan. Dan hoef ik niet twee aparte bibliotheken bij te houden (en ervoor te betalen).

Desalniettemin een knap staaltje werk van Nintendo qua aantallen. Je ziet wel dat de Switch met name gedragen wordt door Nintendo titels, maar dat doen ze dan ook erg goed. Wat minder aandacht op graphics, en wat meer op wat spellen leuk maakt. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:51]

In een vergelijkbare situatie, maar ik heb de Steam Deck in de reservering staan. Dan hoef ik niet twee aparte bibliotheken bij te houden (en ervoor te betalen).

Desalniettemin een knap staaltje werk van Nintendo qua aantallen. Je ziet wel dat de Switch met name gedragen wordt door Nintendo titels, maar dat doen ze dan ook erg goed. Wat minder aandacht op graphics, en wat meer op wat spellen leuk maakt. :)
Ik heb een Nintendo Switch sinds de eerste maand in bezit. In eerste instantie erg blij mee en nog steeds voor Nintendo exclusives en simpele indie games. Alleen na 5 jaar voelen de graphics toch wel verouderd aan. Daarom heb ik ook een Steam Deck gereserveerd. Al had ik liever een Switch Pro gehad. Ik kan nu wel op mijn game-PC (met AMD 580) verder spelen 8-) .

Desondanks vind ik het knap van Nintendo dat ze zoveel consoles hebben verkocht.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 19:51]

Zelfde hier, maar ik hoop en verwacht dat die next gen Switch er ook wel komt. De stap naar 60fps moet wel worden gemaakt. Nu doet Nintendo dat in hun first party titels al wel met regelmaat - gelukkig. 3rd party titels die ook nog eens multiplatform zijn lopen echter zo achter op de Switch dat ik ze liever op mijn Xbox speel.
Switch is 60fps in tv mode.
Bron?

https://www.youtube.com/watch?v=SBOtlUzRlwk < ik zie het hier in docked TV mode de 60 fps niet halen... (Monster Hunter)

https://www.youtube.com/watch?v=gpqaTdflkNU
Ook hier, 30 fps voor zelda met drops, docked TV.

https://www.youtube.com/watch?v=isjDrmD4hF4
The Witcher 3, docked, geen 60 fps.

Nee, de Switch en "standaard 60 fps" is een leugen. Er zijn wel spellen die dat halen, zoals Hades, maar de grafisch "zwaardere" spellen halen dat bij lange na niet. Ik heb zwaarder hier tussen aanhalingstekens gezet omdat The Witcher 3 in 2015 uitkwam, en zwaar natuurlijk relatief is. Voor de Switch is het blijkbaar zwaar.
De bron is m'n tv die dit aangeeft. Al kijk ik er alleen naar als ik stil sta en er dus weinig gebeurt op het scherm.
Dan bekijk die paar links die ik plaatste even zou ik zeggen. Daar testen mensen wel de FPS met bewegend beeld, en weet je dat je voortaan niet meer simpelweg kunt stellen dat de Switch 60 fps levert.

Je stilstaand beeld is namelijk geen goede vertegenwoordiging, en je bewering is niet gefundeerd met zo'n simpele observatie. :)
Precies, daarom zeg ik dat er ook bij. Bedankt voor de linkjes.
Misschien zie je dat je tv in 60hz stand staat? Dat is iets anders dan dat de games die refresh rate ook echt halen.
Zelfs bij stilstaand beeld zijn je games geen 60fps. Vele games hebben gewoon een locked 30fps, die ook nog eens regelmatig zakt.

Dat je TV zegt dat het 60Hz staat er los van, dat is enkel hoeveel beeldjes per seconde de switch stuurt naar je TV. De game kan alsnog besluiten minder dan 60 verse beeldjes per seconde te genereren, waardoor de TV gewoon 2 frames hetzelfde beeld ontvangt, wat het effectief 30fps maakt.

Vele games zaken regelmatig naar de 20fps - 3x hetzelfde beeldje.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 19:51]

De HDMI connectie misschien, maar vele games halen de 30fps nog niet eens. Framerates die zakken naar 15-20 zijn niet uitzonderlijk.
Van die "vele games" ben ik benieuwd naar een onderbouwing. Wat is "vele games" en wat zijn daarvan de gemiddelde framerates?
Zelda botw; zelda LA; pokemon legends

Dat zijn de 1e 3 die in me opkomen.
Dat zijn er dan 3 en geen "vele". En bij BOTW vind ik dat nog wel meevallen: in specifieke scenes misschien maar voor het grootste deel van het spel merk je niets vreemds.
Dat zijn wel 3 giga releases voor de switch. Dat jij het niet merkt is irrelevant, neemt niet weg dat het zo is.

Er zijn vast veel meer games, de switch is echt een heel zeilig apparaat qua performance. Ik zit niet met de FPS meter erbij. Je kan beter noemen welke spellen 60fps zijn: Mario kart, en vrijwel
alle niet-3d games.
Dat zijn wel 3 giga releases voor de switch. Dat jij het niet merkt is irrelevant, neemt niet weg dat het zo is.
Ik vrees dat je eigen mening irrelevant is zolang je niet die "vele games" gaat onderbouwen. Met een dooddoener als "dat het zo is" kan niemand wat. En dat je de Switch een "zeilig apparaat" noemt (ik neem aan dat je "zielig apparaat" bedoelde) maakt je insteek wel erg duidelijk.
Top 10 switch games: (bron: https://en.wikipedia.org/...ntendo_Switch_video_games )

- MK8: 60fps (30fps alternate frame rendering bij split screen; ik reken het maar als een halve punt voor 30fps en halve voor 60fps)
- Animal Crossing (30fps)
- Super Smash Bros (60fps)
- Zelda BOTW (30fps)
- Pokemon Sword/Shield (30fps)
- Mario Odyssey (60fps)
- Mario Party (60fps)
- Pokemon Lets Go (30 fps)
- Pokemon Diamond/Pearl (30fps)
- Ring Fit adventure (onbekend)

Van de top 9 (Ring Fit Adventure kan ik niet vinden) 5 en een half locked op 30fps (met regelmatig dips daaronder) en 3 en een half 60fps.

Bron voor framerates: 1e hit google "game naam framerate". (gecombineerd met mijn ervaring, ik heb alle games in de lijst)

Voldoende onderbouwing? Voldoet meer dan de helft van de top 10 aan "vele games" voor jou? Voor mij wel.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 19:51]

Voldoende onderbouwing? Voldoet meer dan de helft van de top 10 aan "vele games" voor jou? Voor mij wel.
Gezien het feit dat er momenteel 4328 games beschikbaar zijn op de Switch: nee. We hebben het niet over "meest succesvolle games" maar over "vele games". Deze 10 stuks omvatten 0,23% van alle games die tot nu toe op de Switch zijn uitgekomen. Dat noem ik er niet "vele".

Evengoed mijn complimenten dat je tenminste probeert met een reactie te komen. *thumbs up*
In tegenstelling tot jij die enkel gewoon “lalala ik hoor je niet” roept zodra iemand je op de feiten drukt.

dat je met 60fps de andere 3000-4000 mobile game ports kan spelen boeit echt niemand.
Gereserveerd als in, 4 euro betaald om in een soort van wachtrij te staan, zo dat je hem mag bestellen als er ooit voorraad komt? Of daadwerkelijk één onderweg ?
De eersten worden op 28 december verzonden, en daarna wekelijks nieuwe aantallen.
https://store.steampowere.../view/3117055056380003048

Dit zullen eerst de mensen zijn die in de eerste minuten hun reservering in de wachtrij plaatsten.
De eersten worden op 28 december verzonden, en daarna wekelijks nieuwe aantallen.
https://store.steampowere.../view/3117055056380003048
Bijna. 25 februari. :P
Bijna. 25 februari. :P
Launching !== verzonden.
The first units will be on their way to customers starting the 28th
Gereserveerd als in, 4 euro betaald om in een soort van wachtrij te staan, zo dat je hem mag bestellen als er ooit voorraad komt? Of daadwerkelijk één onderweg ?
Als er één onderweg was, dan had ik wel 'besteld' geschreven. :P
Klopt natuurlijk grotendeels wel, maar persoonlijk vind ik het ook wel weer meevallen met die mindere graphics. Ik speel ook veel third party games op de Switch, nu bijvoorbeeld Sniper Elite 4 en die ziet er gewoon prima uit, en draait ook uitermate soepel. Als ik het op mijn 55" 4K LG OLED afspeel, ziet het er niet veel anders uit dan de Xbox One versie.

Natuurlijk is dat minder dan de huidige generatie consoles, maar zoals gezegd vind ik het heel erg meevallen, helemaal als je bedenkt dat we hier te maken hebben met een hybride, veel minder krachtig systeem. En dan als extra bonus nog inderdaad alle leuke, zeer vermakelijke spellen van Nintendo zelf en van hun directe partners.
De Witcher ziet er inderdaad aardig minder uit, maar zoals gezegd zit er bij Sniper Elite 4 niet zo heel veel verschil in, en aangezien ik op diezelfde TV zowel de Switch als de Xbox One heb aangesloten, kan ik ze letterlijk 1 op 1 vergelijken. Maar in het algemeen zal het natuurlijk ook aan de grootte van een spel liggen: Sniper Elite 4 is natuurlijk een nogal kleine game vergeleken met de open wereld van The Witcher.

Maar of 55" klein is tegenwoordig, daar valt nogal over te twisten. Ik heb hem gewoon in de huiskamer staan, en ik zit op net geen 3m afstand, en dat is dan gewoon de goede grootte, volgens de officieel geadviseerde metingen.

Groter kan natuurlijk altijd, maar is zeker geen must of zo. Overigens is in algemene zin het vermelden van oudere mensen die ook al grotere TV's gebruiken nu ook niet echt bepaald een sterk argument: die hebben er wellicht ook meer baat bij vanwege het achteruit gaan van hun zicht en andere zintuigen. Voor iemand tussen de 25 en de 50 moet een 55"nog prima te doen zijn, zeker op 3m of minder.

Overigens kwam ik vanaf een 42" Full HD Panasonic Viera plasma TV (ongeveer dit model, maar dan Full HD), dus van daar naar een 55" 4K LG OLED gaan was voor mij persoonlijk al een heel stuk groter en scherper... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 19:51]

Leuk dat jij dat op de slaapkamer hebt (daar heb ik wel iets interessanters om naar te kijken dan een TV) en je moeder een grotere TV heeft, maar lang niet iedereen heeft er behoefte aan. Ook zou het bij mij niet een fatsoenlijk in de woonkamer passen.

Ik vind mijn 58" nog steeds meer dan groot genoeg.
Het is toch niet dat je nu opeens, als het uberhaupt al kon, CoD en Battlefield op de Switch gaat spelen. Dus ik zie een Switch meer als voor erbij dan als vervanger van een PC (of Xbox/PS want daar gaat hetzelfde op). Heb zelf ook een Switch maar eigenlijk alleen maar voor de Nintendo games, voor de rest kan ik op mijn PC uit de voeten.
Er zijn wel andere shooters die je zowel op pc als switch kan spelen. En de motion controls zijn een goede toevoeging tov controller vs muis.
Hier ook, ik verwacht , ook als de chip-tekorten ophouden , zullen de prijzen niet omlaag gaan iig, want kapitalisme :Y)
en voor de strategy/simulations (wat ik vooral doe op mn pc ) doet mn gtx1070 t nog goed , en om 1000 euro uit te gaan geven voor een 3070 ? nee dank je

Ik ben sinds 2019 een trotse eigenaar van een nintendo switch .. en heb de meeste fun toch in de Zelda en mario games gevonden , de meeste rpg's op de witcher 3 na zijn niet zo memorabel.

Mischien dat er een PS5 bijkomt in de toekomst .. maar alleen als ik t kan kopen in de winkel, maar t wordt me een beetje te duur op de self-build pc markt,

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 19:51]

Vergeleken met Xbox vind ik het vooral erg duur. Zelfs de kleine games zijn €60 en blijven dat ook. Daarom gebruik ik 'm eigenlijk niet meer.
De eshop staat vol met spellen onder de 20 euro. En regelmatig met grote kortingen. De first party titels zijn inderdaad meestal minimaal 50 euro, maar ik kan die spellen niet klein noemen.

Het voordeel van die vaste prijzen is dat ze op de tweedehands markt het ook nog goed doen. Als je fysiek een spel koopt en zodra je er mee klaar bent weer verkoopt kost het eigenlijk niet zoveel.
Ik koop alleen digitaal. Dan is de Switch echt een hele dure console. De games waar Nintendo €60 voor vraagt zijn niet vergelijkbaar met waar andere uitgevers €60 voor vragen - en op andere platforms heb je na een paar maanden al zo 50% korting. Nintendo doet misschien eens een tientje eraf.

Het gaat ook om het risico. Ik vond Animal Crossing bijvoorbeeld helemaal niks, maar wel €60 kwijt. Voor €20 had ik dat niet zo erg gevonden. En is die game nou echt groter van productiewaarde dan een willekeurige indie titel van €20 (Valheim bijvoorbeeld)?

Er zitten wel games bij die het geld dubbel en dwars waard zijn, maar om €60 te betalen voor een 2D platformer in 2022 vind ik erg overdreven.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:51]

Je zou dan ook eerst fysiek kopen en als dat bevalt de fysieke verkopen en hem digitaal kopen.

Ik ben het met je eens hoor. Digitaal is de switch voor triple A gaming duur. Ik koop daarom het meeste fysiek. Indies zijn wel vaak goedkoop in de sale. Mario kart en Splatoon 2 heb ik wel digitaal (want die zou ik nooit wegdoen).
Ja of ze prijzen de games gewoon normaal 8)7
Wat is normaal? Ik vind het eigenlijk normaal dat je een game voor de komende 3 jaren voor hetzelfde bedrag verkoopt. Ik vind het van de zotte dat ik bij Sony en Microsoft games naar een jaar in grabbelton zie en dat extra inkomsten via DLC, microtransacties zitten. Of dat een jaar later alweer op de opvolger te koop is.
Alsof een game voor dezelfde console binnen een jaar verouderd is 8)7.

Sommige games mogen van mij ook wel van 60€ naar 40€ op ten duur. Dat doen ze tot nu toe enkel in de sale.
Ik ben het helemaal met je eens dat digitaal kopen als het gaat om first party titels bij de Switch een dure hobby is. Dat doe ik zelf dan ook niet. Ik koop alleen indie en third party titels digitaal. De first party titels koop ik gewoon fysiek. Ook het feit dat je sommige spellen niet digitaal eerst kan uitproberen is inderdaad vervelend gezien je de koop niet kan terugdraaien.

Maar om een titel zoals Animal Crossing geen 60 euro waard te vinden is denk ik echt een persoonlijke mening. Er zit heel veel content in dat spel. En wat dat betreft, ik ken Valheim niet maar als die daarbij in de buurt komt qua kwaliteit en content is 20 euro wellicht juist super goedkoop voor dat spel. Dat maakt niet dat de first party titels van Nintendo geen 50/60 euro waard zouden zijn. (Voor de personen die de spellen aanspreekt natuurlijk)
Wat is er duur ? had deze week 3 halen en 2 betalen bij Gameshop Twente dus gelijk maar 2 bestellingen gedaan met The Legend of Zelda Skyward Sword HD 54€, Pokemon Brilliant Diamond 57€, Pokemon Shining Pearl 57€, Korting 54€.

Pokemon Legends Arceus 57€, Sword of the Necromancer UltraCollector's Edition 59€, Animal Crossing New Horizons 54€, Korting 54,00€ dus totaal 230€ betaald en 108€ bespaart ;)

Toen kwam Nedgame nog eens met Xenoblade chronicles 28€, Dragon Quest Builders 2, 22€ Paper Mario the Origami King 28€ Sakuna of Rice and Ruin 28€ is 106€ + 230€ is veel geld voor spellen met 336€ maar 10 prachtige spellen dus maar 33€ per spel en daar ben ik wel even zoet mee :D
Ik heb deze week 4 (kleine) spellen gekocht in de eShop die ieder 1,99 kostten. En als ik momenteel op een van de bekende sites koop waar je fysieke Switch-games kunt kopen dan tref ik daar meer dan genoeg spellen die 20 of 30 euro kosten.
Dat gevoel heb ik ook, maar dan vergeleken met PC, waarbij de pc markt al helemaal verzadigd is met goedkope en zelfs gratis spellen.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 19:51]

Ik heb veelal spijt gehad van mijn switch aankoop. De meeste Nintendo games vind ik blijkbaar best saai, en de rest speel ik liever op mijn PC en/of PS5. Ik kijk wel uit naar de Steam Deck!!

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 19:51]

De switch en de first party games (als je fysieke versies hebt) zijn wel vrij makkelijk te verkopen omdat ze vrij waardevast zijn.

Zelf vind ik de switch ideaal voor even tussendoor. Ik speel ook vrijwel alleen handheld. Voor echt serieus gamen gaat de xsx aan, maar als ik niet zo lang heb of al een beetje tot rust wil komen voor het slapen (maar wel nog wil gamen), dan is de switch ideaal.
Dat maakt het alleen wel een hele slechte deal om de games digitaal te kopen. Zeker voor een handheld is het ideaal om niet tientallen cartridges te hebben maar alles op de SD kaart.
Ik denk dat de meeste mensen met meerdere opties de Switch het minst spelen. Hier is het PC>XBox series X en dan als ik echt niets anders weet de Switch. En dat zelfde hoor ik bij vrienden. Het helpt ook niet dat de Switch steeds leeg is als ik er weer eens op wil spelen en er dan al weer over heen ben voor de Switch aan gaat.
Ik heb een Xbox series s en een switch sinds Sinterklaas. Xbox is nog welgeteld 4x aan geweest sindsdien. Ik vermaak mij prima met die switch. Het bewijst voor mij in ieder geval dat graphics niet alles bepalend zijn. Natuurlijk denk ik bij botw af en toe wel dat kan mooier maar 10 seconden later ben ik dat alweer kwijt, ook al speel ik het op een lg b1 65inch.

Dit is uiteraard allemaal heel persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door MPC60 op 22 juli 2024 19:51]

Ik zei ook de meesten en ik bedoelde eigenlijk mensen die de Switch al lang hebben. Als in BOTW al gespeeld hebben enz. Je gaat mij niet vertellen dat je als een game op beide platformen uit komt je die op de Switch gaat spelen bijvoorbeeld.

Maar verder natuurlijk spelen waar je wilt. Altijd lekker als je kan kiezen.
Als een game er op beide platforms prima uitziet dan haal ik het voor de Nintendo Switch omdat ik het dan zowel handheld als docked kan spelen.

Is het ook gewoon niet teveel keuze hebben? Ik speelde eerst veel op de Xbox One S. Vervolgens in 2017 een Switch gehaald en toen stond mijn Xbox te stoffen. Sinds kort Game Pass Ultimate en Xbox Cloud Gaming en nu speel ik weer voornamelijk op de Xbox One S en stream ik games op mijn Macbook. Het wisselt bij mij af. Maar ik zou me prima kunnen vermaken met enkel de Switch wat games betreft.
Ja de handheld optie doet mij veel minder dan ik had verwacht, maar als ik op de Switch speel is het wel alleen handheld (Dock zit nog in de doos :+) Kan hier altijd de TV gebruiken. Vriendin pakt dan gewoon de Ipad. Ik heb de Switch weleens meegenomen op vakantie of zakentrips, maar dan mis ik gamen helemaal niet dus dan is het ook geen voordeel.

En ja het is teveel keuze natuurlijk en gamepass is mij aan het verzieken, want ik vind €60 voor een game daar door nu doorgaans teveel. Als ik moet inschatten heb ik ergens tussen de 1500 en 2000 games dus al zou ik nooit meer wat kopen dan kan ik de rest van mijn leven vooruit. Het slaat dus nergens op, maar op de PC kan ik lekker met vrienden op Discord zitten dus dat zal voorlopig de eerste keuze voor alles zijn hier.
Het heeft veel meer te maken met wat voor games je leuk vind dan welke opties je hebt, opties zorgen er alleen voor dat multiplatform games die grafisch minder zijn op de switch eerder op andere platformen aangeschaft zullen worden. als het enigszins gelijk presteert zou ik eigenlijk altijd de voorkeur geven aan de switch vanwege portabiliteit.

Het zijn dan ook vooral de mensen die veel hechten aan grafische pracht en praal en mensen die bepaalde game series die PS/XBOX exclusief zijn die de switch links laten liggen. Ik kan alleen voor mijn eigen omgeving spreken dat degene die wat minder om de graphics geven over het algemeen juist 80% switch games spelen en alleen exclusives op PS/XBOX spelen of spellen waarvoor ze op dat platform moeten zitten om samen te spelen.

PC is dan weer een heel ander verhaal maar wat mij betreft ook niet echt vergelijkbaar met consoles(ik ken maar weinig mensen die typische console games spelen op PC)
Voor mij klopt dit helemaal. Ik heb zeker een voorkeur voor het spelen op PC/PS5, omdat het grafisch beter is en op hogere FPS draait. Daarbij gebruik ik eigenlijk de switch tegenwoordig alleen nog maar als ik ergens naartoe ga (en niet zelf hoef te rijden).

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 19:51]

MiiTopia is een aanrader.
Haha, bedankt voor de aanrader maar dat is echt niets voor mij... Ik vind alles met betrekking tot de Miis vreselijk er uit zien.
Idem hier.
Ik had zelfs een RTX3080 en ik heb (bijna) alles verkocht.
Voor mezelf overgestapt op een Xbox serie X met Gamepass en daarnaast nog een Switch voor met vrouw en zoontje. Veel leuker dan vroeger op die koude zolder alleen te zitten.
De 3080 heb ik dankzij de leuke prijzen tegenwoordig zonder verlies kunnen verkopen en de Xbox/Switch samen waren goedkoper :o
Mijn pc-gaming dagen zijn voorbij. Ik steek er geen geld meer in.
Dat blijft pc gaming en hij heeft dus geen pc meer...
Hij zegt dat hij 'bijna' alles verkocht heeft. Ik vermoed dat hij nog wel gewoon een PC heeft, maar niet meer de specifieke onderdelen die hij voor gaming gebruikt. Maar het kan idd ook zijn dan hij zijn PC volledig verkocht heeft.
Serieus, waarom altijd van deur naar deur gaan met een ander OS? Hij heeft er echt geen problemen mee dat hij geen 500 exabyte redundant distributed file system op kan bouwen, en hoe lang duurt het precies tot hij met het "snellere" OS de installatietijd terug heeft verdiend?

Het zal wel aan mij liggen. Maar ik ga echt niet alle Linux- en Apple-gebruikers in de nek hijgen dat ze écht Windows moeten proberen want X, Y en vooral Z zijn daar veel beter! Waarom moeten zo veel alternatieve OS-gebruikers dat dan wel?
Wauw. Jij gaat er echt voor.
Gelukkig heb ik voor mijn Windows-key niet betaald, dat was een gratis studentenkey. Ik vernietig dus niet de wereld, vervuild niet het water, en drink geen bloed van kleine kinderen.

Aan de andere kant: Mijn filesysteem comprimeert minder dan het zou kunnen. Dat doet wel een beetje pijn.
Wel je selecteert maar enkele dingen die ik aangehaald heb. Een ander nadeel van Microsoft te steunen is dat ze dit soort tactieken toepassen: https://en.wikipedia.org/...e,_extend,_and_extinguish De wereld is helemaal niet geholpen met dit soort ziekelijke praktijken.

Door hun software te gebruiken steun je hun monopolievorming, die ze gebruiken om veel geld te verdienen met een hele dag lang helemaal niks te doen dan mensen te irriteren met hun streven naar de meest crappy service die vol bugs en onopgeloste problemen zit. Waardoor mensen gewoon een hele dag lang niks anders kunnen doen dan problemen oplossen met Microsoft, dankzij jouw fijne levensstijl.

Als je niet zou begrijpen waar ik het over heb:
https://www.theregister.c..._locked_out_of_microsoft/
Goed nieuws voor Nintendo, maar dit moet natuurlijk ook wel. Voorheen had men inkomen uit zowel een home console als een handheld, nu moet de Switch eigenlijk beide cijfers evenaren.
Tegelijk zijn de softwareprijzen echter ook wel flink gestegen. Handheld games werden voorheen voor € 29,99 of € 39,99 verkocht, nu is vrijwel elke Nintendo Switch game van Nintendo zelf € 59,99. Ook de prijs van een Switch zelf is hoger dan die van een Wii (en elke voorgaande handheld), evenals de controllerprijzen (die je bij een handheld überhaupt nooit had).

Kortom, het 'moet' niet om net zoveel (of meer) geld binnen te halen en dat is uiteindelijk het doel van Nintendo.

Ook qua aantal gebruikers moet het niet per se, want ik verwacht dat er ook best wat overlap zat tussen een Nintendo DS en een Wii gebruiker.

Vergeet overigens niet dat de Wii verkopen als een baksteen zakten aan het eind, terwijl de Switch nog volop verkocht wordt en er nog steeds het gerucht gaat dat er een Switch 4k / Pro komt. Ik ben benieuwd tot waar de teller doorloopt.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 22 juli 2024 19:51]

Als je de Switch uitzet tegen de 3DS zijn de prijzen inderdaad gestegen ja. Als je ze tegen de WiiU zet, zijn ze gelijk gebleven, want daar waren de meeste games ook gewoon 60 euro. Het is maar net hoe je dat bekijkt natuurlijk. De ontwikkelingskosten van een Switch game zijn ook hoger als die van een 3DS titel natuurlijk.
De periode van de Wii U is echter niet echt relevant voor het punt dat Richh maakte, namelijk dat console + handheld samen 'moet' worden bereikt door de Switch alleen. De Wii U verkocht namelijk zo dramatisch, dat je niet echt van twee platforms kon spreken toen.

Sterker, de Nintendo Switch is 3DS + Wii U al voorbij gestreefd.
Ik reageerde dan ook niet op Richh, maar op Ultimus, die de prijzen van games op de 3DS linea recta vergelijkt met de prijzen van games op de Switch, wat natuurlijk niet (voor alle games) op gaat.
Maar Ultimus (ik) reageerde juist op hem, dus ik plaatste mijn opmerking ook in de context van Richh zijn reactie. Verder heb je gelijk, het gaat niet voor alle games op, maar Nintendo's eigen games bezetten vaak toch zo'n 8 van de top 10 plekken in verkooplijsten over een jaar genomen (van de eigen console) en die zijn nauwelijks in de aanbieding.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 22 juli 2024 19:51]

Mwah, op de DS was 40 euro normaal, op de 3DS betaalde ik ook al snel 45-50 euro per titel. De meeste Switch games zijn rond release, als je een beetje zoekt, prima voor ~50 te vinden.
Dat is eigenlijk een minimale stijging als je kijkt naar de inflatie.

Controllers zijn inderdaad een magische inkomstenbron tegenwoordig :P evenals online abo's.
Maar je hebt gelijk; er zijn ruim voldoende andere inkomstenbronnen.

Een Switch 2 / 4K / Pro, die zou ik wel willen hebben overigens :)
Ligt aan hoe je het bekijkt.
Ik vind de prijzen (vanaf 1990) van Nintendo niet veel hoger geworden.
De 1e 3DS had ik ook 250 euro voor betaald daar heb je nu een Lite Switch voor.
In de N64 periode waren er zelfs games van 180 gulden (ja ik ben oud) en meer.
Prijzen Nintendo vind ik juist behoorlijk stabiel ook de 2e hands waarde (al verkoop ik niks)
Ik vindt ze ook aardig aan de prijs, maar als ik het vergelijk met de N64 valt het reuze mee. Daar betaalde je 179 gulden voor één game. Dat was voor die tijd idioot veel geld.
Die tijd heb ik ook meegemaakt, maar Richh (en dit artikel) refereerde aan de Wii en dat tijdperk (Wii + DS) is de periode met de hoogste verkochte platform-aantallen voor Nintendo (console + handheld). Toen waren games in de range van € 29,99 tot max € 49,99 (adviesprijzen).

De N64 verkocht niet super best en als je rekent met GBA + N64, dan heeft de Switch dat gecombineerde aantal (ca. 115 miljoen) wel al wel bijna ingehaald en dat gaat ook zeker lukken. Wii + DS = ca. 250 miljoen. Dat zal niet lukken en daarom bracht ik argumenten in waarom dat ook niet per se moet. Misschien dat hooguit SNES + Gameboy (167 miljoen) ook nog een uitdaging wordt om te halen, maar da's alweer zo lang geleden. ;)

Daarnaast was de kostprijs van een cartridge toen ook enorm hoog, wat de hoofdreden was voor deze prijzen. Dus ja, de omzet was toen hoog voor Nintendo, maar de winst niet per se.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 22 juli 2024 19:51]

Die redenering lijkt logisch, maar je mag dat eigenlijk niet doen.

Het is niet omdat Nintendo besloten heeft om een handheld te maken die je tevens kan aansluiten op TV, dat je daarom de verkopen van bijvoorbeeld Wii + Nintendo DS mag optellen.

Zo werkt het, helaas voor Nintendo, niet.
Die redenering lijkt logisch, maar je mag dat eigenlijk niet doen.

Het is niet omdat Nintendo besloten heeft om een handheld te maken die je tevens kan aansluiten op TV, dat je daarom de verkopen van bijvoorbeeld Wii + Nintendo DS mag optellen.

Zo werkt het, helaas voor Nintendo, niet.
Goh, zo werkt het inderdaad niet, maar als je gaat vergelijken met de Wii en dan gaat zeggen dat deze beter verkoopt moet je dat ook meenemen vind ik.

Als bijvoorbeeld Samsung nog maar 1 gsm zou maken zou het ook logisch zijn dat dit de best verkochte Samsung telefoon ooit is, maar dat betekent niet perse dat Samsung beter bezig is...
Dan is misschien interessant om t verschil te zien tussen de verkopen van de switch tov de switch lite. Die laatste is dan de 'echte' vervanger van de ds.
Daarbij moet je dan kijken naar de 3ds, de ds komt uit een tijd zonder smartphone en dus was de markt voor handheld gaming heel anders.

De switch gaat de orginele Gameboy in verkopen ook wel inhalen. Nog ongeveer 10 miljoen stuks te gaan.
Goede verbetering inderdaad, ik bedoelde de 3ds!
In dat geval. Even de cijfers erbij pakken.
3DS: 76M
WiiU: 14M
Samen: 90M

De Switch is daar dus in verkoopaantallen dus overheen.

Ook interessant om even Sony erbij te pakken met de vorige generatie.
PS4: 117M
Vita: 16M
Samen: 133M

De Switch is bijna de PS4 voorbij. Of het ook de PS4 + Vita voorbij zal gaan is nog afwachten maar de kans zit er wel in.

Wat betreft de meest succesvolle periode van Nintendo zou je denk ik moeten kijken naar het Wii + DS tijdperk.
Wii: 101M
DS: 155M
Samen: 256M

Die 256M gaat de Switch natuurlijk nooit halen. Maar zoals al gezegd, dat was echt een andere tijd waarbij er een andere behoefte was qua mobile gaming. Dat soort aantallen zal waarschijnlijk niet meer terug komen, althans niet in de komende jaren.
Ik kan mij ook voorstellen dat Corona een positieve bijdrage heeft gehad aan de verkoopcijfers.
Was het niet zo dat ten tijde van de release van Animal Crossing er wereldwijd lockdowns waren? Die game (en Switch) hebben toen erg goed verkocht kan ik me herinneren. Nu is AC sowieso een goedlopende serie, maar de timing was ideaal.
Animal Crossing op de Switch is alleen al meer verkocht dan alle eerdere delen bij elkaar. Timing, Switch Install base en gewoon een goede game zorgen ervoor dat er ondertussen echt al meer dan 35 miljoen Animal crossing games zijn verkocht.
Ik heb zelf een Switch gekocht om Animal Crossing te kunnen spelen aan het begin van de pandemie, en ik ken nog meer mensen die om diezelfde reden een switch gekocht hebben. Het heeft 100% zeker bijgedragen aan verkopen. De vraag is, hoeveel natuurlijk. Ondertussen heb ik honderden uren speelplezier gehad op de Switch in tig games, dus absoluut waard
Ja en nee want voor mij persoonlijk speel ik amper nog op de switch sinds de lockdown. Ik had hem toch echt om wat te doen onderweg naar werk in de trein. Nu speel ik veel meer op mijn Series X.
Dat zal voor jou persoonlijk misschien niet opgaan, maar ik denk dat je wel in de minderheid bent. Ik heb in al mijn jaren van treinreizen namelijk niet veel mensen gezien die op een Nintendo zaten te spelen.

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 22 juli 2024 19:51]

Je moet er dan ook niet op gaan zitten :+
PS5/XBox tekorten zullen ook wel geholpen hebben denk ik. Plus de dure gpu prijzen op de pc gaming. The perfect storm.

[Reactie gewijzigd door Von Helm op 22 juli 2024 19:51]

Bizar, en toch al tijden nergens te verkrijgen. Ik denk dat ik al sinds november op zoek ben naar een Oled Switch. Nergens. Oh en dan ook nog maar hopen dat hij verschijnt voor de adviesprijs van 350 euro.
Een opvolger van de Switch verwacht ik niet voor 2023 eigenlijk.
Bij ons in Groningen liggen ze gewoon in de speelgoedwinkel, zowel de oled als de lcd. Zag m laatst ook nog liggen in Appingedam bij press start games

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 19:51]

Wut, mijn familie zit in Appingedam. Ga gelijk kijken :)
Je zag de oled voor 350 euro daar..?
Ja 2 weken geleden nog wel, zelf donkey kong gekocht daar

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 19:51]

Coolblue heeft ze vrij regelmatig weer op voorraad. Je kunt op de productpagina je e-mailadres achterlaten en dan een waarschuwing krijgen bij nieuwe voorraad. En meestal is de voorraad dan niet al meteen op.
Toch altijd apart om te zien hoe veel mensen de Switch (nog) steeds maar als een handheld blijven labelen...

Het is geen handheld, maar een hybride console. De standaard versie is ook direct uit de doos speelbaar op de TV. Zou het een echte handheld betreffen, dan zou je losse kabels/stekkers/kastjes moeten kopen om dat te kunnen doen.

En los daarvan is het de maker/verkoper van het systeem zelf, aka Nintendo, die dit product ook als zodanig, dus als hybride, in de markt heeft gezet. En de prestaties zijn er ook naar. Een 3DS of een andere handheld kan dit soort spellen niet draaien, laat staan dat je ze kunt spelen.

En de meest overduidelijke aanwijzing is natuurlijk dat de Switch is voort gekomen uit de Wii U, waar Nintendo dit hybride concept al eerder mee uitgeprobeerd heeft, alleen jammerlijk faalde. In principe is de Switch dus een Wii U 2.0 en aangezien de Wii U ook gewoon een home console is...

En hoewel kleiner van stuk, toch nog krachtiger en meer capabel dan die vorige console. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 19:51]

Niemand labelt de switch als een handheld dus ik weet niet waar dit betoog een reactie op is. Daarnaast is de switch lite handheld only en bestaat er geen console only variant. En de performance is wel degelijk meer handheld-like, het systeem draait nou eenmaal op een chip die bedoelt is voor "mobiele computers, zoals smartphones, personal digital assistants (PDA), en mobiele internetapparaten" (wikipedia)
het is iets dat ik in algemene zin opmerk, eigenlijk iedere keer als een artikel over de Switch gaat. En als je ook hier weer door de reacties bladert, dan zie je dat meerdere keren gezegd worden.

De performance is overigens niet "handheld-like", want je moet het niet vergelijken met een telefoon of smart device, al is het dat deels wel, maar met wat Nintendo tot nu toe heeft gefabriceerd, en dan kan je enkel maar tot de conclusie komen dat dit een sprong is met een factor 10, als je uit zou moeten gaan van de vorige handheld, de 3DS. Maar zoals gezegd klopt dat überhaupt niet, want de vergelijking moet zijn met de Wii U, gewoon een normale console. (althans: "normale", maar dat terzijde)

Kortom: ik vergelijk dus enkel maar met Nintendo's eigen systemen, niet met apparaten die (deels) hetzelfde kunstje kunnen, maar in eerste instantie geen spelcomputer zijn...

En de vergelijking met de Switch lite is ook niet helemaal geldig: die versie is ook echt LETTERLIJK gemaakt voor die mensen die alleen in handheld modus willen spelen, maar het betekent niet automatisch dat ALLE modellen Switch handheld consoles zijn.
De performance is de definitie van handheld like; er zit een chip in voor handhelds die je ook in telefoons ziet. Wat is dan jouw definitie van een handheld. Is toch krom om te vergelijken met oude hardware. Volgens deze redenering is de ps vita ook geen handheld als je ;m vergelijkt met de psp. Of is de 3ds ook geen handheld als je 'm vergelijkt met de originele game boy.

De gameboy advance heeft de performance van een SNES. De GBA is ook geen handheld dus, als ik je goed begrijp. Daar ben ik het niet mee eens.
Wat een rare vergelijkingen, die slaan natuurlijk nergens op. Alle systemen die je opnoemt, zijn officieel bekend als handheld, in tegenstelling tot de Switch. Je begrijpt me dus helemaal niet. Je gaat een handheld niet vergelijken met een console en de Switch is gewoon de opvolger van de Wii U en dus wordt die ook officieel gezien als volwaardige console, of wij als consument het daar nu mee eens zijn of niet. Het is een hybride, die de twee concepten van home- en handheld console samenvoegt. Die info is ook terug te vinden op Nintendo's eigen website, dus die zullen toch wel weten wat voor een systeem ze gemaakt hebben... ;)

Er zitten weliswaar smart device componenten in, maar die maken het niet per definitie tot eenzelfde soort platform. En de performance is hoger dan die van de vorige console, dus het is maar net wat je handheld "like" noemt. Ja, als je het gaat vergelijken met een platform wat niet relevant is, zoals een telefoon of een tablet, dan krijg je die kromme beredenering, maar je moet het natuurlijk vergelijken met iets uit de eigen industrie, en dus een console.
Oh dus als je het niet eens bent met iemand, dan slaan de argumenten van de ander nergens op, en begrijpt de ander jou niet. Maar wel termen gebruiken als "smart device componenten", wat dat dan ook moge betekenen volgens jou 8)7 . Mag ik vragen hoeveel expertise je hebt qua productontwikkeling en electronica? Volgens mij niet zo veel, heb een beetje het gevoel dat ik in gesprek ben met een keyboard warrior wiens enige opleiding de reddit comment section betreft.
Dan sla je toch wéér de plank mis, beste GeertBoer: ik zit al bijna een kwart eeuw in de IT & Telecom gerelateerde sales & marketing, dus ik weet meer dan genoeg van hardware en software en technologie. Jammer dat je steeds maar door blijft gaan met het doen van nergens op gebaseerde aannames...

Als je mijn reacties zou lezen zoals ze ook daadwerkelijk bedoeld zijn, dan had je allang moeten begrijpen dat het niet gaat om ik versus wie dan ook, maar om de feiten versus aannames. Waarbij ik me gewoon aan de feiten houd zoals die bekend zijn en ook zeer makkelijk te verifiëren zijn.

En smart device componenten zijn niets meer of minder dan een touch screen en soortgelijke hardware. Maar feitelijk is de hardware niet gebaseerd op smart phones, maar op de Nvidia Shield. Het besturingssysteem is ook niet echt Android maar een fork van Unix, FreeBSD genaamd. En dan ook nog met een zogeheten "proprietary kernel" die bij de Switch weer heel anders is dan die in de originele Nvidia Shield.

Genoeg info voor je? ;)

Maar even zonder dollen: derhalve dus wel bepaalde smart-device componenten, of misschien kan ik beter zeggen smart device-achtige componenten, maar zeker niet 1 op 1, en als zodanig dus ook niet direct vergelijkbaar. (om even het onderscheid te maken tussen mobiele platformen en console hardware)
"smart device-achtige componenten" :+

leuk dat je het naar je zin hebt bij de BelCompany. Ik weet niet waarom je verteld dat de switch op FreeBSD draait en niet op Android want niemand in deze thread beweert dat maar oké leuk dat je dat weet. En de batterij in de switch is op lithium gebaseerd. Dat is ook een irrelevant feitje, leuk he.

Gezien je in de telecom zit; mijn ouwe mobieltje had ook een Tegra processor. Net als de switch. Maar de switch is geen handheld hoor 8)7
Leuk dat je weer een zogenaamd bijdehante opmerking moet maken. Ik werk voor grote IT bedrijven en in de Telecom, dus je gok zit er behoorlijk naast.

Als je nou gewoon even je gezonde verstand gebruikt en probeert te beseffen dat de Switch is voortgekomen uit de Nvidia Shield, en NIET uit een smart phone, dan snap je ook waarom ik zeg dat de chipset er niet echt toe doet. Er zitten ook Tegra chipsets in auto's. Zijn dat dan ook handhelds?

Wat ik maar bedoel te zeggen, is dat dit soort redenatie veel te kort door de bocht is. Als we zo gaan beginnen, dan kan je ook wel zeggen dat de GameCube en de Xbox 360 eigenlijk Apple computers zijn, want er zit een PowerPC chipset in...

De reden waarom ik overigens vermeldde waar de Switch op draait, is om ook op die manier aan te geven dat je hem niet 1 op 1 met een smart device kunt vergelijken, want hij draait dus niet op Android of op iOS, dus het is allemaal custom. Het was niet bedoeld om interessante, niet relevante feitjes te strooien.
Ik maak geen merkvergelijking, ondanks dat jij dat impliceert, wat je had begrepen als je slimmer was geweest. Smart device of smart device componenten zijn wel extreem atechnische termen, dat zegt wel iets over je kennis.

De eerdere nvidia shields waren overigens handhelds, net als de switch. Het OS zegt in mijn ogen helemaal niets over of iets een handheld, desktop of wat dan ook is. En Tegra chips worden in autos voor infotainment gebruikt. Waar worden handhelds ook alweer voor gebruikt? Infotainment? Oh toevallig.

Voor elke zandkorrel heb je wel een linux distro en alle apparaten met een OS hebben een kernel, dus ik weet niet waarom je dat aanhaalt. Waarschijnlijk omdat je niet helemaal snapt wat een kernel of een OS echt doen.
Ja, dat zal het zijn. Ben je altijd zo gezellig, of kan je gewoon niet op een normale, volwassen manier met iemand praten? We hoeven het niet per sé eens te zijn om toch beleefd te blijven... ;)
Jij begon met je "Wat een rare vergelijkingen, die slaan natuurlijk nergens op"
Klopt, maar dat was dus niet op de persoon gespeeld, ik vond je voorbeelden gewoon raar.
Niet zo'n indrukwekkende prestatie, aangezien de Switch de 3DS èn de Wii U moest vervangen :)
3DS heeft er 76 miljoen verkocht en de wii u 13,5 miljoen. Dus alsnog een prestatie aangezien de switch meer heeft verkocht dan beide bij elkaar.
Nogal een prestatie ja.. vooral als je kijkt naar de tijd waarin de Switch 103 miljoen verkocht heeft vanaf 2017 tot 2022 is het verdeelt over 5 jaar een 20 miljoen per jaar en vergeleken met de PS4 van 2014 (officieel November 2013 maar voor het gemak 2014) met 117 miljoen verdeelt over 8 jaar is 14 miljoen per jaar en de PS5 heeft vanaf 2021 (ook voor het gemak) in 1 jaar 17 miljoen verkocht dus tot zover is de Switch de snelst verkopende console.
Zo plukken genoeg bedrijven toch de vruchten van corona
Ik heb zelf onlangs de OLED versie ook gekocht. M'n neefjes hebben er allebei één en dan speelde ik wel 'ns een stukje van bijvoorbeeld Mario Odyssey en dat vond ik stiekem best wel tof. Sinds de originele Gameboy zelf geen handheld meer gehad, dus het werd wel weer tijd :P
Voorlopig ben ik nog wel even zoet met Breath of the Wild.
Hier ondertussen 3 Switches in huis... vrouwlief een OLED, ik nog een OG Switch, kinderen hebben de oude van m'n vrouw in gebruik... ideale apparaten.
Een originele Switch ja. Hoezo?

https://www.dailydot.com/unclick/what-does-og-mean/

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 19:51]

De Wii heeft bij ons nooit aangeslagen, staat hier intussen al jaren stof te vergaren. De Switch daarentegen wordt bijna dagelijks gebruikt door de kinderen. Concept is gewoon geweldig (dock + handheld) en er zijn genoeg leuke spellen voor jonge (en oude) kinderen. Aanvullend met een pc voor de wat serieuzere games is het een ideale oplossing. De PS3 staat intussen ook al jaren stof te vergaren.

Grootste voordeel vind ik dat de kinderen kunnen overschakelen op handheld als ik de tv opeis en dat ze hem overal mee naartoe kunnen pakken. Grootste nadeel vind ik dat je een abonnement nodig hebt om online te kunnen gamen, dat concept vind ik nog steeds idioot maar dat doen alle consoles tegenwoordig (dacht ik toch) en ze komen er nog mee weg ook.
Die PS3 is ook al 13 jaar oud natuurlijk ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.