'Nintendo heeft Wii- en DSi-shops onaangekondigd wereldwijd offline gehaald'

Het lijkt erop dat Nintendo de digitale Wii eShop en de DSi Shop offline heeft gehaald zonder dit eerst aan te kondigen. Hierdoor kunnen gebruikers geen aangeschafte producten voor de Wii en DSi meer downloaden. Nintendo heeft nog niet op de situatie gereageerd.

De vermelde virtuele winkels voor de consoles zijn volgens een dataminer ten minste sinds 16 maart niet meer toegankelijk. Bij het starten gebeurt er ruim een minuut niets, waarna er een foutmelding verschijnt die per console verschilt. Beide foutmeldingen zouden refereren aan connectieproblemen bij de gebruiker, wat in dit geval onwaarschijnlijk is. Een GBAtemp-forumgebruiker meldt dat de daadwerkelijke downloadservers van Nintendo nog steeds online zijn. Dit wijst erop dat de frontends van de virtuele winkels geblokkeerd zijn, maar dat niet alles is opgedoekt.

Het is al jaren niet meer mogelijk om online Wii- of DSi-aankopen via de respectievelijke winkels te doen. Tot dusver bleef het daarentegen wel mogelijk om eerder aangeschafte producten te downloaden. In de aankondiging voor het sluiten van de Wii eShop meldde Nintendo destijds dat content overgezet kon worden naar een Wii U. Het downloaden van al gekochte games en het overzetten hiervan zou 'in de toekomst niet meer mogelijk zijn'. Nintendo noemde toen geen specifieke datum en heeft sinds begin 2019 ook niets in die geest aangekondigd.

Nintendo kondigde eerder dit jaar aan dat de shops voor de nieuwere Wii U en 3DS in maart 2023 offline gehaald zouden worden. Het is vanaf dan niet meer mogelijk om aankopen te doen via de digitale winkels.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Redacteur

21-03-2022 • 15:39

209 Linkedin

Reacties (209)

Wijzig sortering
Betaal graag voor mij games, maar eens aangekocht geeft mij groen licht om het spel altijd te kunnen spelen. Officieel natuurlijk niet, maar ik heb absoluut geen problemen met het hacken van een systeem en met roms te werken als de verkopende partij mij geen mogelijkheid geeft mijn aankoop te downloaden.
Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar ik ben het er zeker mee eens.
Ik zal een omschrijving geven van hoe het gaat bij het kijken van films.
Mijn verlangen is dat ik 4K films kan kijken met de hoogste kwaliteit, op elk moment, zonder beperkingen.
Streamingdiensten vallen af, omdat ze al bewezen hebben de compressie te knijpen, bijvoorbeeld bij drukte.
Begrijpelijk, maar geef je klant dan de optie om de stream te bufferen, omdat de dienst het dan niet bij kan benen (of toch te kijken met geknepen compressie --> klant is koning, klant beslist).

Dus dan kom ik op uit op UHD bluray schijfjes. Ga je je daarin verdiepen, dan vallen er een paar dingen op.
"echt"/"nep" 4K. Niet al het beeldmateriaal (bijvoorbeeld CGI) is op 4K gefilmd/gerenderd. Dat wordt dan achteraf opgeschaald. Een goed voorbeeld is Harry Potter, daar is het beeld echt (soms) behoorlijk korrelig, vergeleken met andere films. Nadat je dan hebt gefilterd wat "echt" en "nep" 4K is, dan kom je in het woud van de HDR-standaarden. Er zijn er vier: HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision. Het leuke is: de standaard zegt iets over de potentie, maar garandeert niks. Volgens mij biedt Dolby Vision de meeste potentie, maar het zou dus technisch zo kunnen zijn dat een HDR10 film beter oog (HDR-technisch) dan een Dolby Vision film. En dan kan de volledige potentie niet benut worden bij het bronmateriaal, de film zelf, maar ook bij de weergave, dus de televisie. Zet tien verschillende televisies neer met een specifiek HDR predikaat en de beeldkwaliteit zal verschillen.

Dan moet je nog opletten: de film die ik ga kopen, heeft die (op alle schijfjes ;) ) wel NL ondertitels? Want nee, dat is ook niet vanzelfsprekend. En een verkoper kan mooi aangeven dat je box NL ondertitels heeft, waarna blijkt dat dat voor een derde van de box geldt en niet voor álle schijfjes.

Is downloaden dan legitiem? Eigenlijk niet ... maar ik keur het niet meer af. De markt verpest het steeds meer en meer. Waar "vroeger" je gewoon je schijfjes/cartridges koopt met je spel/film, worden het steeds meer downloads met lucratieve constructies die een negatieve invloed hebben op de ervaring.

In dit geval van Nintendo: waarom kunnen systemen niet patches zelf onderling uitwisselen? Waarom moet dat van een server van Nintendo komen? We delen al tientallen jaren al dan niet legaal gegevens, waarom gebruikt de industrie dat niet in hun eigen voordeel? Technisch gezien is dat mogelijk en kan dat decentraal. Dan heb je een fysiek schijfje met versie 1.0, hengel je de mogelijke updates binnen van andere systemen, et voila. Nintendo heeft een klap minder te onderhouden, bij een eventuele update hoeven ze maar één of enkele systemen te voorzien van een update en de rest komt vanzelf.
In dit geval van Nintendo: waarom kunnen systemen niet patches zelf onderling uitwisselen?
De Switch kan dat in ieder geval.
Dus dan kom ik op uit op UHD bluray schijfjes. Ga je je daarin verdiepen, dan vallen er een paar dingen op.
"echt"/"nep" 4K. Niet al het beeldmateriaal (bijvoorbeeld CGI) is op 4K gefilmd/gerenderd. Dat wordt dan achteraf opgeschaald. Een goed voorbeeld is Harry Potter, daar is het beeld echt (soms) behoorlijk korrelig, vergeleken met andere films. Nadat je dan hebt gefilterd wat "echt" en "nep" 4K is, dan kom je in het woud van de HDR-standaarden.
Harry potter is geen nep 4k. De film is geschoten op 35mm. Voor de 4k Bluray is de film opnieuw gescand vanaf het originele negatief (35mm film). 35mm is vergelijkbaar met 4k:
It is estimated that 35mm film has a digital resolution equivalent to 4K: 35mm Imax film equates to 6K, while 70mm Imax is closer to 12K
De ruis die je ziet dat is omdat het met een analoge camera is geschoten, heeft verder niks met de resolutie te maken.

Wat betreft de films die jij noemt als nep 4k dat zijn vooral de films die digitaal zijn geschoten. Die zijn meestal in 2K geschoten en daar is geen beter materiaal van. Die hebben ze geupscaled naar 4K en HDR toegevoegd. Maar dat zijn er eigenlijk helemaal niet zo heel veel. Want veel regisseurs geven nog steeds de voorkeur aan analoge camera's.

Special effect zijn eigenlijk altijd in 2K, omdat 4K special effects nu nog steeds enorm veel tijd kost om dat te renderen. Die 2K special effects worden dan over de 4K film heen gelegd.
Er zijn er vier: HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision. Het leuke is: de standaard zegt iets over de potentie, maar garandeert niks. Volgens mij biedt Dolby Vision de meeste potentie, maar het zou dus technisch zo kunnen zijn dat een HDR10 film beter oog (HDR-technisch) dan een Dolby Vision film. En dan kan de volledige potentie niet benut worden bij het bronmateriaal, de film zelf, maar ook bij de weergave, dus de televisie. Zet tien verschillende televisies neer met een specifiek HDR predikaat en de beeldkwaliteit zal verschillen.
Wanneer je het over 4K blurays hebt dan kan je HLG al wegstrepen. Omdat HLG gemaakt is voor tv opnames. Dus die zal je ook nooit op een 4K Bluray zien.

HDR10+ en Dolby Vision zijn vergelijkbaar en daar zal je niet veel verschil tussen zien met de huidige televisies die op de markt te krijgen zijn. HDR10+ is voornamelijk Samsung en Dolby Vision is de rest van de merken. Hierdoor zal je ook veel meer Dolby vision op 4k blurays zien dan HDR10+. HDR10 is het hdr formaat wat elke tv ondersteund en ook elke 4k Bluray. Meeste mensen gaan met de huidige tv's het verschil niet zien tussen HDR10 of HDR10+/Dolby Vision.
Dan moet je nog opletten: de film die ik ga kopen, heeft die (op alle schijfjes ;) ) wel NL ondertitels? Want nee, dat is ook niet vanzelfsprekend. En een verkoper kan mooi aangeven dat je box NL ondertitels heeft, waarna blijkt dat dat voor een derde van de box geldt en niet voor álle schijfjes.
Als je een 4K Bluray koopt bij een normale NL winkel (Mediamarkt, bookspot, bol.com etc) dan zit er ten allen tijden NL ondertiteling op. En anders wordt er expliciet vermeld dat het een import Bluray is.

Als je naar andere bedrijven kijkt zoals zavvi dan moet je daar altijd goed op letten, maar goed die versturen ook vanuit de UK en is dus eigenlijk geen Nederlandse winkel.
Of het downloaden van content waarvoor je hebt betaald legaal is of niet is niet helemaal duidelijk. Zonder beperkende voorwaarden bij de content koop je dat en blijf je recht hebben omdat te gebruiken. Downloaden van een alternatieve bron kan dan best legaal zijn. Het downloaden van muziek van een illegale bron is bijvoorbeeld niet illegaal als je de CD hebt. Heb je de LP of is de CD van een kopieerbeveiliging voorzien, dan is het wel illegaal. In het eerste geval haal je namelijk exact de content op die je al had gekocht. Bij een LP verander je van analoog naar digitaal en kom je in een grijs gebied. Het breken van een beveiliging mag domweg niet, al is dat meer het probleem van de uploader.
Maar in mijn voorstel is er weinig/niks illegaals. Je koopt een schijf met versie 1.0. Dat is ook je "recht" tot updates, die je van andere gebruikers krijgt. De losse updates binnenhalen heeft geen toegevoegde waarde zonder de schijf. De schijf is dan beveiligd, zodat Nintendo dan (voldoende) verzekerd is dat er geen illegale kopieën rondzwerven.
Vaak worden aanpassingen/uitbreidingen aan games door derden niet toegestaan. Dat heeft te maken met intellectueel eigendom en copyrights. Wanneer dat wel toegestaan is, dan is dat ook gewoon legaal.
In Amerika is dat nogal een ding, maar ik geloof in Europa niet. En dat wil je ook niet.
Anders zouden tuners zoals Alpina geen bestaansrecht meer hebben, terwijl dat voor de consumenten een toegevoegde waarde is.
Mooi verkocht, maar uit je verhaal te halen: Ik kan het niet krijgen, of het is verkeerd aanprijst dus dan keur ik de illegale manier niet meer af.
Dat stel ik nergens (anders quote me alsjeblieft waar ik dat stel). Ik stel dat de markt het me als consument behoorlijk lastig maakt pure kwaliteit te leveren. 4K/UHD is geen garantie: opgeschaald beeldmateriaal ziet er minder goed uit dan native 4K. HDR biedt niks concreets, behalve dat het volgens die standaard communiceert. Er is nul garantie wat betreft beeldkwaliteit. En dan heb je ook gedoe met ondertitels.
Al met al bederft dat het plezier in film kijken in zulke mate, dat ik het begrijp dat iemand denkt: zoek het maar uit, ik download wel. Ik blijf schijfjes kopen, omdat het nog het enige serieuze medium is om film op te kijken, maar het is meer het minst slechte wat er is dan het beste ...
Wat betreft je 4k "nep" verhaal, bestaat er dus helemaal geen "echt" 4k materiaal van die film. Dus je vraag om iets dat niet bestaat.
Ook dat stel ik niet. "Nep" 4K is beeldmateriaal wat van origine een lagere resolutie heeft, maar opgeschaald is naar 4K. En dat ziet er niet hetzelfde uit. Sommige 4K films zien er scherp uit en een Harry Potter ziet er korrelig uit, alsof ik naar een full HD beeld kijk. Dat opschalen kan mijn t.v. (en ik denk receiver) ook. Dus voor zo'n schijf ga ik niet meer betalen dan een niet UHD-bluray.
Wat betreft de logo's/certificering, dat ze aan de specificaties voldoen betekent niet dat ze exact hetzelfde doen. Elke koelkast met A+++ heeft ander energie verbruik.
Deze vergelijking gaat spaak: waar bij HDR je nul garantie hebt op wat je aan HDR daadwerkelijk krijgt/ziet, is dat bij een A+++ certificering niet het geval: daar heb je een bandbreedte aan verbruik waar je product in valt. Dan heb je inderdaad ook variatie, maar je weet wel dat je koelkast beter presteert dan een A+ koelkast. En die garantie heb je bij HDR niet.
Als je het dus eerlijk bekijkt is het niet de markt die alles verpest, maar meer de consument die overal over ligt te klagen. Alles moet zeer betaalbaar voor de hoogste kwaliteit.
Over prijs heb ik het niet gehad. Ik betaal graag voor kwaliteit. Ik vind de prijs van een Apple telefoon prima (maar de uitbreiding van extra interne opslag absoluut niet). Ik vind de prijs van een BMW of Mercedes te rechtvaardigen, het biedt rijcomfort en/of rijdynamiek wat andere merken niet bieden. Ik betaal graag extra voor een bioscoop met Dolby Cinema, waar je ook geen reclame krijgt.
Voor streaming betaal ik niet graag: het is een dienst met ongewenste kenmerken. Dat wil ik niet.
Het baart mij dan ook zorgen dat dit soort argumenten +3 krijgen, want met wanargumenten over een totaal ander onderwerp promoot het piraterij. ...
Helaas lijkt het wel op promoten (maar gelukkig zonder wanargumenten). Ik blijf gewoon mijn schijfjes kopen, omdat dat het enige serieuze medium is voor films op dit moment. Maar ik ga het niet mooier maken dan het is, de hele industrie had ook een aantal zaken beter kunnen regelen:
  • UHD betekent geen opgeschaald materiaal. Het moet voor kwaliteit staan.
  • HDR betekent dat je minimaal iets mag verwachten. En van de televisie, en van het beeldmateriaal.
  • Zo gek zijn de HDR400/600/1000 certificeringen nog niet bij monitoren.
  • Ondertitels: gooi het hele regiogebeuren er uit en maak één internationale versie van een schijf met zo veel mogelijk talen/soorten ondertitels en geef de mogelijkheid die te sideloaden (als .srt via USB). Differentiëren kun je dan met de verpakking.
Ik betaal alleen voor fysieke producten. Voor digitale aankopen voel ik echt helemaal niks. Je hebt niks, het staat nergens in huis en je kan er nooit bij als iets offline is. Ik snap niet dat mensen alles en enkel digitaal willen terwijl daar zoveel haken en ogen aan zitten.
Er zijn maar weinig PC games die tegenwoordig uitkomen die zonder online te gaan te installeren zijn, meestal is de DVD een snelkoppeling naar één van de gameclients zoals Steam of Origin etc.

Is ook logisch opzich aangezien op een DVD kan je geen compleet CoD meer kwijt.
Dan heb je er meerdere he :). Vroeger had je ook multi cd games.Herinner me in de jaren 90 nog zo een game van microsoft met een futuristische duikboot, was 6cd's ofzo, maar zeer goeie graphics voor die tijd. Eerste wow expansion was ook dacht ik 3 of 4 dvd's. Maar om eerlijk te zijn, wie heeft er nog een dvd speler in zijn pc zitten ? Ik al zeker 7-8 jaar niet meer (als het niet meer is). Heb hier wel zo een externe writer nog liggen, maar 2x gebruikt voor de kinderen omdat ze muziek moesten meenemen naar school en moest een cd zijn. Maar voor de rest gebruik ik dat niet meer
En dan zijn er nog mensen die erbij zweren om alles digitaal te kopen omdat dat zo makkelijk is.
Ik begrijp dat alles op disc hebben ook geen garantie op succes is… maar ik schat mijn kansen wel wat hoger in voor mijn Ps3 ps4 en Ps5 en Vita games over een jaar of 15
Ik snap dat het niet waarschijnlijk is dat een versie 1.0 op een fysieke schijf het eeuwige leven heeft en dus updates nodig heeft. Maar wat als de consoles nu een netwerk creëren en je de updates via de consoles zelf distribueert en niet via een serverpark? Zolang er consoles online zijn met de nodige updates, zou je die dus alsnog kunnen bemachtigen, zonder tussenkomst van Nintendo. Enige wat Nintendo hoeft te doen, is het eerste systeem (of meerdere) voorzien van een update.

Het is zo jammer dat de game-industrie langzaam kapot gaat en dat zoveel gameontwikkelaars een kortetermijnvisie hebben wat betreft gaming. Nintendo is één van de weinigen die niet al te veel mee gaat met de negatieve ontwikkelingen (dat waardeer ik oprecht) en zelfs die zakt dus door de knieën, zo blijkt.
Je haalt door elkaar wat jij graag wil wat Nintendo doet en wat Nintendo zelf vindt wat ze moeten doen ;)

Nintendo lijkt enigszins voor een soort "Disney vault" constructie te gaan: games na een bepaalde tijd onbeschikbaar maken waardoor je ze later opgepoetst en een klein beetje marketing nog eens kan uitbrengen...
... games na een bepaalde tijd onbeschikbaar maken waardoor je ze later opgepoetst en een klein beetje marketing nog eens kan uitbrengen...
Dat staat (bij mij) gelijk aan per direct stoppen met kopen. Als een verdienmodel is dat je actief je consumenten belazert, zie ik dat als legale diefstal en krijg je mijn geld niet.

Ik zet het er heel zwart-wit neer, maar ik hoop dat meer mensen dat doen. De laatste jaren zie ik een ontwikkeling waarin het echt nodig is dat je verkopers moet wantrouwen. Je ziet steeds vaker dat bedrijven de randjes van het gezonde/normale opzoeken en dat als winstmodel hanteren. Denk aan pay to win constructies in games, die direct een negatieve impact hebben op gameplay. Misleiden is steeds meer de norm, denk bijvoorbeeld aan het goedpraten van het weglaten van de 3,5mm aansluiting, een poging doen tot het creëren van een monopolie wat betreft reparaties, het gekonkel rondom lootboxen zodat het technisch gezien mag. Het is tegenwoordig al jaren de norm om te sjoemelen bij prestatiebenchmarks in de smartphoneindustrie, het gaat zelfs nieuwe vormen aannemen.

Hoeveel verder moet het nog gaan? Waarom accepteren we dit? Dit is een ontwikkeling die de laatste vijf jaar steeds duidelijker wordt. En je ziet navenant geen wetgeving om daar iets aan te doen. Hooguit worden er wat pogingen gedaan wat betreft privacy tegen de grote jongens, maar dat is mosterd na de maaltijd. Als het al mosterd is.

Dus ik ben er klaar mee. Zet je een onnodige constructie op die nadelig is voor mij als consument? Dan ben je wat mij betreft af, je doet niet meer mee.
Uiteindelijk moeten bedrijven ook winst maken anders is het gewoon snel afgelopen met het maken van dingen. Je kan ook moeilijk verwachten dat online diensten gratis tot in eeuwigheid ondersteund worden. De Wii stamt uit 2006 - die is meer dan 15 jaar ondersteund.

Alternatief: stoppen met games, probleem opgelost.
Je kan ook moeilijk verwachten dat online diensten gratis tot in eeuwigheid ondersteund worden.
Klopt, daarom betaal je ook voor je game. Ik snap dat het geld kost om online diensten overeind te houden, maar waarom zou ik voor een game betalen als ik niet de garantie heb dat deze speelbaar blijft?
Dat is hetzelfde als betalen voor een film, waar je die film niet na een tijd meer kan kijken.
Zulke constructies bestaan en worden bedacht, omdat wij consumenten het accepteren.
Als je naar de bioscoop gaat mag je de film ook slechts 1x kijken.

De vraag is hoeveel mensen hoeveel games na enige tijd nog _willen_ spelen. Niet iedere game is een onvervangbaar kunstwerk waar je levenslang van wil kunnen genieten. Hoeveel mensen spelen vandaag nog Playstation 1 games? Of games voor obscure homecomputers?
Zowiezo krijg je nooit de garantie dat iets levenslang speelbaar is. Ik heb nog originele games op 5,25" floppy - die ik nergens meer mee kan uitlezen. Consoles die het uitsluitend doen op niet-digitale TV's.
En Windows 3.1 games op CD-ROM. Alleen al de technische kennis die nodig is om het spul nog te kunnen installeren en opstarten...
Als je naar de bioscoop gaat mag je de film ook slechts 1x kijken.
En dan betaal je ook geen €40 ;). En ook op een scherm met een audio-omgeving dat >99,99% van de particulieren thuis niet kunnen realiseren.

Ik probeer altijd een vergelijking te maken met auto's, daar zie je veel minder dat zulke rare ontwikkelingen spelen. Mercedes krijgt commentaar omdat ze via een betaalde update een meesturende achteras kunnen geven, zonder dat er hardware voor wordt aangepast, als ik me niet vergis. Maar daar spelen vreemde constructies minder dan in de digitale wereld. Volgens mij is zelfs Android Auto niet per se héél privacy-onvriendelijk (al is mijn wantrouwen richting Google zo groot, dat ik er vooralsnog van afzie). Maar moet je voorstellen dat je een auto koopt van nieuw €40.000 (een hele nette middenklasser) en dat de radio niet meer werkt na tien jaar. Als ik dat meemaak, dan komt dat merk de komende 10~20 jaar niet meer voor het huis te staan, vrees ik. Terwijl we niet zo streng lijken te zijn in de digitale wereld.
En dan betaal je ook geen €40 ;)
Je bent een tijd niet in de bios geweest zie ik. Als je met een beetje gezin gaat ben je meer kwijt...
Maar moet je voorstellen dat je een auto koopt van nieuw €40.000 (een hele nette middenklasser) en dat de radio niet meer werkt na tien jaar.
Er wordt gewerkt naar het uitfaseren van FM radio in 2030. DAB werkt ook niet niet overal perfect. Maar ik neem aan dat je de transport functie van een auto belangrijker vindt dan de radio...
Er wordt gewerkt naar het uitfaseren van FM radio in 2030. DAB werkt ook niet niet overal perfect. Maar ik neem aan dat je de transport functie van een auto belangrijker vindt dan de radio...
Ik schat dat praktisch elke moderne auto voorzien is van een radio die ook na 2030 werkt, zij het met DAB(+) en met USB of SD kaartjes. Dus ik verwacht niet dat er een radio zal zijn waar geen muziek meer uit komt, van de een op de andere dag.
Mijn neefje en nichtjes (5 tot 7) hebben rond de kerst noodgedwongen door corona een maand mogen doorbrengen bij opa en oma. Zij hebben zich kostenlijk vermaakt met de Sega megadrive van hun oom. Sinds dien staat de console weer regelmatig aan en hebben de volwassenen zich er ook weer heerlijk mee vermaakt. Betreffende console is gewoon aangesloten op een LCD TV. Cardrige er in knopje drukken en spelen maar… 😄
Dubbel

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 maart 2022 23:34]

De vraag is of je die garantie ooit gekregen hebt. Het klinkt stom, maar heb je de voorwaarden er wel eens op nageslagen die Nintendo bij z'n Wii online shop hanteerde?

Het zijn wel dingen waar men reeds bij de opkomst van digitale aankopen voor heeft gewaarschuwd en wat nu dus langzaam aan realiteit wordt. Zuur voor de echte liefhebber, dat wel. Hoe goed emulatie ook is, sommige zaken zijn gewoon het leukst op originele hardware. Zeker bij de Wii met z'n aparte controls.
De vraag is of je die garantie ooit gekregen hebt. Het klinkt stom, maar heb je de voorwaarden er wel eens op nageslagen die Nintendo bij z'n Wii online shop hanteerde?
...
Eigenlijk interesseert me de garantie niet. Net zoals er bij veel producten 2 jaar garantie genoemd wordt en dat een tijdje de Europese standaard was, dekt de wettelijke garantie nu in ik gok >98% van de gevallen de garantie die de verkoper of fabrikant geeft.
Het moet niet uitmaken wat een fabrikant verzint, het moet wettelijk geregeld zijn. Een gezonde situatie, zonder discussie.
En wat de uitgever / fabrikant verzonnen heeft is een systeem waarbij je dus geen spel koopt, maar een licentie op het mogen spelen van een spel. In tegenstelling tot bij een fysieke versie van het spel waar je altijd wat in de hand hebt, zijn er een stuk meer voorwaarden aan verbonden.

Ik denk dat als je het werkelijk wettelijk uit gaat pluizen, je al snel aan termen als "redelijke termijn" gaat komen en daar is de vraag of 15 jaar redelijk is, wanneer de hardware al twee nieuwe generaties heeft gezien.

Wat ik me afvraag is of dit dus een precedent heeft gezien. Van Steam had men in het begin ook een dergelijke angst. Met GOG kan je gewoon de installers downloaden en daarmee wordt het sowieso nooit een probleem.
Ik denk dat als je het werkelijk wettelijk uit gaat pluizen, je al snel aan termen als "redelijke termijn" gaat komen en daar is de vraag of 15 jaar redelijk is, wanneer de hardware al twee nieuwe generaties heeft gezien.
Wettelijk betekent niet per definitie eerlijk. Een auto gaat gemiddeld zo'n 18 jaar mee in Nederland. Stel dat een fabrikant het voor elkaar krijgt dat deze na 20 jaar om wat voor reden dan ook simpelweg niet meer start. Al is het maar omdat er een bug in de datum zit en de auto daar een controle op uitvoert bij het starten. Los van of dit wettelijk mag: het is onwenselijk. Ik vind het storend als we hier als consumenten/tweakers/eindgebruikers een discussie over zouden voeren, want: het is niet nodig. Net als dat ik nog een game heb (en speel) van voor het millenium (Dungeon Keeper, voor wie het wil weten), is dit spel na 25 jaar nog steeds speelbaar en zijn updates ook te vinden. Sterker nog, een community houdt zich bezig met de ontwikkeling om het op moderne systemen beter speelbaar te maken, door het spel in grafische zin te updaten zodat het ook op hogere resoluties beter/goed speelbaar is.
Overigens kwam ik gisteren Dungeon Keeper nog in de Microsoft Store tegen, gewoon prima te spelen op W10. Volgens mij zelfs nog gratis (bij een Xbox Game Pass Ultimate abo).
Ah die goeie ouwe tijd :)
Zonder discussie? Maar wat wil je dan precies wettelijk geregeld hebben?
Voor de verkopers is het geen gezonde situatie als ze tot in lengte van jaren ondersteuning op een compleet ecosysteem moeten geven. Dan gaat de prijs van producten extreem omhoog of worden producten gewoon niet meer uitgebracht in landen met zo'n 'pro consument' wet. Weet je wel zeker dat er geen klachten meer komen, maar ook geen producten.
Zonder discussie? Maar wat wil je dan precies wettelijk geregeld hebben?
Voor de verkopers is het geen gezonde situatie als ze tot in lengte van jaren ondersteuning op een compleet ecosysteem moeten geven.
Ik wil het wettelijk geregeld hebben dat consumenten nooit gedupeerd hoeven te worden door tekortkomingen van fabrikanten. Dat is een heel breed begrip.
In dit geval had Nintendo het "ecosysteem" decentraal moeten/kunnen inrichten: updates onderling delen in plaats van via Nintendo-servers. Dat doen we op de computer ook. Ik kan updates krijgen van spellen waarvan de ontwikkelaars al jaren niet meer bestaan.
Nadeel van zo'n 'community' ecosysteem is dat je alsnog 0 garantie krijgt. Er zijn genoeg oude games die niemand meer interessant vindt en jij dan nog steeds niet kan blijven updaten...
Sja.. Als ik het zelf bekijk..

Dan zou ik een Philips 2000 speler, Betamax speler, een VHS Speler, een HD DVD Speler moeten blijven bewaren. En sja er zullen nog zat mensen zijn met LaserDisc of misschien zelfs CBHD etc.

Naast de ruimte die het inneemt, die spelers gaan een keer stuk en de dragers zullen ook vergaan (zeker de tapes, maar ook een game cartridge kan stuk gaan).

Zou wel mooi zijn als (bijv) Nintendo meteen een alternatief bied of "abandonware" 'erkent' in dit soort gevallen.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 22 maart 2022 11:18]

Dan zou ik een Philips 2000 speler, Betamax speler, een VHS Speler, een HD DVD Speler moeten blijven bewaren.
...
A: dat moet niet, die zijn ondertussen ook technisch achterhaald
B: dat moet wel kúnnen. En dat kan ook. Al die producten zouden het nog doen (slijtage/defecten uitgezonderd) en ze verliezen niet hun bruikbaarheid door toedoen van de fabrikant.
Cid Highwind zegt "Hoe goed emulatie ook is, sommige zaken zijn gewoon het leukst op originele hardware."

Als ik films die op 2000 banden staan (o.a. zelf opgenomen maar ook gekochte) wil terug zien geld soortgelijk, ze digitaliseren is niet echt hetzelfde dan afspelen op een echte 2000 speler (geluid van de speler, het spoelen v/e band). De nostalgie.

En technisch achterhaald, dat zijn de Wii en DSI toch ook?

Maar bedoel meer : als je al je oude spellen wil spelen (zonder deze opnieuw te kopen of te emuleren) legaal dan zou je dus elke console moeten bewaren en elke drager van de software. Dat kost ruimte, zelfs als je de doosjes niet bewaard.

Als alles digitaal online bewaard wordt heb je alleen de console nodig die ruimte in beslag nemen.

(Zou zweren dat ik op Cid reageerde ook... :-s)

[Reactie gewijzigd door Amorac op 22 maart 2022 12:59]

Maak de server software dan beschikbaar, en het lijkt me niet zo een zware bedoeling, hoeveel wiis zullen dagelijks dingne van het netwerk halen?
Dan ga je er vanuit dat Nintendo alle server software zelf gebouwd heeft. Voor hetzelfde geld gebruiken ze (deels) een stuk commerciële software wat niet aan hun is om vrij te geven.
En dat voor die paar mensen die nog een Wii gebruiken en dus geen geld meer opleveren.
Tjah, dan hadden ze het niet moeten verkopen.

Het moet niet het probleem van de consument worden dat de producent zijn zaakjes niet op orde heeft.
Tjah, als je een product koopt verwacht ik dat hij het blijft doen zoals ik hem gekocht hebt. Hoezo is dat raar?

Dat verwachten we ook van auto's en alle andere producten die we kopen, dat alles blijft werken zoals gekocht totdat het kapot gaat.

Maar sowieso leven we in een rare wereld. Iedereen gaat er maar mee akkoord dat men kapotte software koopt welke updates behoeven, dat je je telefoon kan weggooien na 3 jaar omdat de kapot geleverde software niet meer gemaakt wordt.

Is het raar dat ik het raar vindt dat we producten kopen die bij voorbaat al kapot zijn en de fabrikant het af laat weten?
Je auto moet ook een keer per jaar ofzo langs de garage voor verse olie.
Dat is logisch, zo werkt dat. Langzaam gaat de olie eruit. Dat doet niets aan de werking van de auto.
navigatiekaart uit 2015 doet het nog steeds prima, alleen is de weg ondertussen verlegd. Is dat dan 'kapot'?
Die blijft werken, ongeacht of de kaartenmaker zijn servers offline haalt.

Dus u bent appelen met peren aan het vergelijken.
En als je geen telefoon wil dat binnen 3 jaar geen updates meer krijgt zijn er merken die langer ondersteuning bieden. Die kosten dan wel vaak wat meer...
Dus we accepteren maar dat fabrikanten ondeugdelijke software leveren, immers zitten er gaten in de software die je apparaat hackbaar maken, dus je hebt een kapot product gekregen. Een fabrikant zou een deugdelijk product moeten leveren.

Vergelijk het met het terugroepen van auto's door de fabrikant als het blijkt dat pardoes de remmen het niet meer doen.
Maar wat ik uit jouw opmerkingen afleid is dat je levenslang gratis olie verwacht.

Geen enkele fabrikant heeft jou absolute veiligheid beloofd. Dat is allemaal op 'best effort' basis. En als je meer wil mag je daar heel riant voor betalen.
Door voortschrijdend inzicht is het niet mogelijk iets te bouwen wat over 10 jaar nog steeds veilig is. Anders hadden we ook nog steeds SSL 1.0 en simpele wachtwoorden gebruikt.
Updates zijn vooral om producten aan de veranderende omgeving aan te passen.
Nee, we verwachten geen levenslange gratis olie. Die olie willen we best betalen. Maar we willen die auto niet wegdoen alleen maar omdat die olie weglekt. Gelijk aan games: we willen die console niet wegdoen alleen maar omdat de leverancier besluit dat de online shop ervoor offline gaat. Ik heb meerdere consoles gekocht, waaronder ook de Wii die nu dus onbruikbaar blijkt te zijn (afgezien van eventuele games op disc). Daar baal ik best van. Ik wil met mijn kids straks een reis door de gamewereld maken en laten zien hoe alles begonnen is, welke games wij vroeger speelden. Zelf wil ik ook af en toe die consoles aansluiten om te gamen, maar omdat de leverancier besluit dat ik niet meer op die manier mag gamen, ondanks dat ik betaald heb voor de console én de game, wordt mij mijn plezier ontnomen.
Laat me daar dan voor betalen. Biedt me dan de mogelijkheid om een abonnement op een server te nemen. Geen probleem. Ik betaal er graag voor, en met mij vele tienduizenden anderen. We hebben thuis ook Xbox Game Pass Ultimate, Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO Max en Discovery Plus. Mijn vrouw en ik betalen ook al jaren maandelijks voor WoW. Zo'n abonnement op een streamingdienst is prima, zeer welkom zelfs. Maar die optie wordt niet geboden. Er wordt zelfs niet eens gecommuniceerd dat de servers offline gingen. Anders had ik die Wii nog wel even aangeslingerd om updates e.d. op te halen.
Maar je hebt die games toch? Of op disc of op de interne SD kaart gedownload? Bovendien was de Wii shop al een paar jaar geleden gesloten voor nieuwe content waarbij iedereen de bui zag hangen, dus als je serieus over bewaren van content bent had je die downloads al lang gedaan.
De 3,5 mm aansluiting past voor mij niet echt in dit lijstje, het is jammer voor sommigen dat hij nu ontbreekt, maar het is niet zo dat je een iPhone met die aansluiting kocht en er ineens een update kwam die hem kapot maakte. Dat was toch de keus van de consumenten (en eerlijk gezegd mis ik hem ook niet meer).
Ik mis hem ook niet, maar er is technisch gezien geen valide reden om hem weg te laten, terwijl dat wel zo gecommuniceerd is. Qua ruimte (kubieke millimeters?), kosten (tientallen centen?) en waterdichtheid (is prima mogelijk) hoef je het niet te laten. Voor 90~95% van de gebruikers is het misschien geen probleem, maar voor die overige 5~10% dwing je ze een dure oplossing te kopen. Die inherent technisch niet per se beter is (high end audio is nog steeds bedraad).
In het geval van de iPhone volstaat een lightning naar 3,5mm adapter van 2,50 euro (iets duurder als je 'm bij Apple zelf haalt, maar afrondingsfout op de prijs van de telefoon waar die in moet)

Ben je ook nog steeds boos omdat je nieuwe laptop geen centronics plug meer heeft?
In het geval van de iPhone volstaat een lightning naar 3,5mm adapter van 2,50 euro (iets duurder als je 'm bij Apple zelf haalt, maar afrondingsfout op de prijs van de telefoon waar die in moet)

Ben je ook nog steeds boos omdat je nieuwe laptop geen centronics plug meer heeft?
Maar dan verlies je bij die adapter wel de mogelijkheid tot tegelijkertijd (bedraad) opladen. Ik verwacht dat als je de 3,5mm aansluiting weglaat, dat je consumenten de mogelijkheid biedt gratis een verloopkabel te krijgen, met een 3,5mm aansluiting en USB-C/micro-USB/lightning (female) aansluiting. Dan denk je namelijk vanuit het oogpunt van de consument en dan kun je daadwerkelijk verantwoorden om die aansluiting weg te laten. Want je lost de problemen op voor de kleine groep die hier hinder van ondervindt.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 maart 2022 17:35]

Natuurlijk kan je overal wel een probleem van maken, maar niet laden terwijl je onderweg muziek luistert is misschien niet het grootste issue van deze wereld.
Daarnaast zaten die verloopjes vroeger gratis bij de iPhones.
En vanuit het oogpunt van de consument is het weglaten al lang verantwoord: die telefoons verkopen nog steeds als een dolle en ik zie op straat ook massa's mensen met draadloze oortjes lopen.
...
Daarnaast zaten die verloopjes vroeger gratis bij de iPhones.
...
Ik denk niet op de manier die ik bedoel (reactie is daarop aangepast): aan de ene kant plug je hem in je smartphone en aan de andere kant heb je een laadpoort en 3,5mm aansluiting (en die kun je dus tegelijkertijd, onbeperkt gebruiken). Dan kun je simultaan laden en muziek luisteren via de 3,5mm poort, zoals dat "vroeger" ook ging. En die adapter hoeft dus niet bij elke telefoon (milieu), maar kan dus gratis geleverd worden.
Gratis bestaat niet. Waarom zou ik moeten betalen voor een adapter die ik niet nodig heb?
Toen ik vroeger een NES of Super nintendo had, had je geen updates. Maar die games kan ik wel nog steeds spelen. Nu is de mogelijkheid er om updates te sturen, en maken gameontwikkelaars er ook gebruik van. Maar het zou mooi zijn als iedereen de kans had om een laatste download te doen voor zo'n store dicht ging.
Ik weet niet hoe het met de Playstation 5 staat, maar bij enkele spellen op de Xbox Series is de schijf (grotendeels) een licentieschijf. Volgens mij is dit in ieder geval bij Halo Infinite het geval. Je kunt dus schijfjes blijven kopen maar in sommige gevallen wordt de data alsnog van een server gehaald.
Dat is ook zo. Fysiek is niet meer dan een doosje met een schijf met versie 1.0 van de game.
De enige manier om je data 100% te behouden is deze te backuppen op een schijf. Dus never nooit je game verwijderen, altijd zorgen dat je de versie met de laatste patch hebt.
Dat klopt natuurlijk, maar volgens mij is die 1.0 versie van de game dan vaak wel speelbaar. Het is niet ideaal maar je hebt in ieder geval iets.

Uiteraard zijn er ook genoeg spellen niet speelbaar out of the box zonder eerst een update te downloaden.
Dat wordt inderdaad steeds erger. De staat van een game bij release.
Vroeger met de internet vrije consoles was dat wel anders. Al waren de games toen ook niet zo geavanceerd.
Het komt helaas ook wel eens voor dat er maar een deel van een game op schijf staat. Dat de rest gedownload moet worden om te kunnen spelen.
Bovendien zijn er tegenwoordig spellen die continue verbinding willen met een server. Geen garanties dat die over 20 jaar nog draait. De tijden dat je een cardridge of floppy kocht die je tot het einde der tijden kon spelen zijn voorbij. Het doosje heeft voor mij alleen een meerwaarde omdat je het spel weer kunt verkopen.
Dat is precies de reden dat ik geen games meer koop.

En als ik dan toch echt iets wil, of GOG of met een crack die dat oplost.
Je kunt ze natuurlijk ook altijd nog piraten later. Ja dat is "slecht", maar als je het doet omdat je eerlijk betaalde versie niet meer te downloaden/opstarten is, dan valt het naar mij mening te verantwoorden. Veel moderne cracks kunnen de permanente server verbinding bijvoorbeeld omzeilen of vervelende DRM uitschakelen
Met die encryptie DRM werkt de gepirated versie beter dan de gekochte.

DRM, it only hurts paying customers.
[...]
maar als je het doet omdat je eerlijk betaalde versie niet meer te downloaden/opstarten is, dan valt het naar mij mening te verantwoorden.
[...]
Volgens mij valt het dan onder fair use, en is het voor zover ik weet in Nederland toegestaan om daar dan omheen te werken, voor zover dat nodig is om het zelf te kunnen gebruiken.
Ieder gebackupde game dus inderdaad constant bijhouden met patches, of als je games de kast in gaan, je console ook nooit meer updaten. Verre van ideaal in ieder geval
ikzelf heb geen xbox onex maar wel een PS5 ... maar in geval van de PS5 is het niet gewoon mogelijk om met een practische mod gewoon een nvme naar thunderbolt adapter in te bouwen en zo als een cartridge systeem alles kunnen blijven spelen ?

Hoe duur zou een 4tb ssd pcie 4.0 over 20 jaar nog moeten kosten ?
Belangrijke vraag is dan ook of die dingen dan überhaupt nog te krijgen zijn. Wat kost een ide harde schijf tegenwoordig nog? Meer dan je denkt vermoed ik, als je al iemand vindt die ze nog verkoopt.
Op de tweedehands markt zijn er nog meer dan genoeg ide hdd's te krijgen.
tegen die tijd zou je t wel zonder problemen kunnen afspelen op je Playstation 7 of 8 , omdat het allemaal x64_86 is .. tenzij iedereen op ARM over gaat ( net zoals Apple ) maar ik geloof niet dat Playstation of Xbox zich er aan gaat wagen :)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 21 maart 2022 19:04]

De laatste M1 Ultra van Apple heeft prestaties die zich doen vergelijken (Apple zegt zelf zelfs dat het de prestaties overtreft) van een 3080 met i7. Dus ik zie dat zeker wel gebeuren, misschien in de volgende generatie al wel! Dat de rek uit x86 is, is al wel even duidelijk, dus dat is zeker niet de toekomst.
Ok heb railroad tycoon II met alle updates en heb niemand nodig om die te spelen.
En zo zou het moeten zijn.
En wat denk je van alle updates die nodig zijn omdat spellen anders niet eens willen starten op een geüpdatet versie van het OS. Fysieke content nu is later net zo'n groot probleem.
Als de shop offline is zal spel ook niet meer updaten, dus ook geen update nodig hebben om offline te spelen(want het vind geen update).
Maar sommige spellen kunnen werken niet voordat een update geïnstalleerd is als het OS een update gehad heeft. Het gaat niet om de controle van een update maar om het simpelweg niet werken van het spel. Ik me herinneren dat er in het verleden dergelijke updates vereist werden omdat het spel een verouderde versie van library x gebruikte.
Je kan anders wel nog updates binnenhalen voor PS3 games, ook al kan je niet meer aan de store. Het ene sluit het andere dus niet uit.
Nou, dat lukt deze DSi en Wii mensen dus ook niet meer.
Bij de PS5 staat de volledige game bij 99% van de games compleet op de schijf. Je kan dus alle games volledig offline installeren en spelen. Daarnaast kan je ook een nieuwe ps5 compleet offline installeren en games spelen, wat bij een Xbox series niet mogelijk is. Daar moet je dus internet hebben om de console te installeren. Ze doen eigenlijk hetzelfde waar enorm veel kritiek op was tijdens de xbox one introductie. Maar nu lijkt het weinig mensen meer te boeien blijkbaar.
Bij de xbox kun je ook offline een firmware terug zetten. Die zijn gewoon te downloaden via USB en als die er op staat doorloop je de standaard setup, die gewoon werkt zonder internet. Het enige is dat offline setup doorlopen wel wat meer van je vraagt, omdat je dan de mobile app niet kan gebruiken en alles met de controller moet invoeren. Op het einde kies je vervolgens om in te loggen met een guest account. Maar het is dus echt wel mogelijk een xbox zonder internet verbinding te installeren (via usb of out of the box).

Enige nadeel, en dat heb je ook bij een PS5, is dat je geen enkele update binnen krijgt. En dat kan minder handig zijn. De meeste games wil je echt niet de versie van disc spelen ivm alle crashes en bugs die er in zitten. Ook kan het zijn dat een game of disc een bepaalde versie van het OS vereist en dat je die nog niet geïnstalleerd hebt. Maar ook dat verschilt niet tussen xbox en ps5 (of switch).
Ja? Echt? 99% van PS5 games? Maar als de server plat ligt of ze trekken de stekker er uit kan je niks. GT7 drama's. Schande vind ik dat. En dat wordt de trend, gaming as-a-service, met het verschil dat je daarnaast ook een grote aankoopsom in het begin betaald. Dat model klopt gewoon niet.
Gt7 hoort dus bij die 1% die je niet kan spelen wanneer de server eruit ligt. Verder kan je alle games gewoon spelen hoor. Er is 1 bericht geweest over een game van Sony/Playstation en nu is ineens alles klote.... 8)7
Ik hoop dat jij gelijkt hebt hoor, begrijp me niet verkeerd.
Nee hoor, de laatste updates heb je alleen niet maar je kan gewoon de campaign blijven spelen die op de schijf staat. Het zijn zeker geen licentieschijfjes want de game staat er compleet op.
Dit artikel geeft aan dat dit niet het geval is. Het kan zijn dat het in de tussentijd aangepast is? Zelf speel ik via GamePass, dus ik kan het niet bevestigen!
Op de xbox/xbox360 was een alternatief maar de consolebouwers hebben tegenwoordig, zeker als je online moet zijn, de boel goed dichtgetimmerd volgens mij.
Zoals @.Mac ook aangeeft, fysieke schijfjes zijn helaas geen garantie tegen dit probleem.
Neem Fallout 76 bijvoorbeeld, dan koop je doodleuk een doosje zonder schijf met erin een papiertje voor een downloadcode.

Dus dit gaat hooguit op tot een bepaald punt, je krijgt nu al meer en meer dat games een aanvullende patch nodig hebben om uberhaupt te kunnen functioneren. Soms past de game gewoon niet op de schijf, dan dien je de rest te downloaden. Soms worden games zo brak op release uitgegeven dat ze gamebreaking bugs bevatten vanaf de schijf en dat je een 100gb launchday patch nodig heb.
Maakt dat eigenlijk voor Fallout 76 wat uit, aangezien het een online-only game is?
Klopt, had ik niet aan gedacht, dus boeit inderdaad niet zo zeer. Maar ging mij er meer om dat je wel een fysieke versie aangesmeerd wordt waar niet eens een schijfje in blijkt te zitten.
Neem Fallout 76 bijvoorbeeld, dan koop je doodleuk een doosje zonder schijf met erin een papiertje voor een downloadcode.
Dat is een slecht voorbeeld, want dat is dus geen fysiek schijfje. Maar het probleem blijft inderdaad, games op een fysieke schijf zijn ook vaak nog afhankelijk van online content/updates.
Ze pretenderen je wel een fysiek schijfje te verkopen, dat is wat het kwalijk maakt. Je krijgt letterlijk een leeg bluray doosje met een papiertje erin.
Er staat wel altijd op dat het geen disc is, tenminste, ik ben er nog geen tegengekomen waar werd beweerd dat er een disc in zat.
Een zogeheten "code in a box" is natuurlijk geen goed voorbeeld als je het gaat hebben over een fysieke schijf.

Wat die updates/patches betreft: de oplossing is op zich nog redelijk eenvoudig. Ik heb geen PlayStation(s) dus daar kan ik geen zinnige uitspraken over doen, maar sowieso is in ieder geval van iedere Nintendo en Xbox console een backup van de interne en/of externe harde schijf te maken, dus eenmaal gedownload, meteen een kopietje maken op een tweede schijf via je PC en je zit voorlopig weer goed.

Bovendien zijn de meeste van die patches uiteindelijk ook wel langs minder officiële weg te downloaden, mochten we op het punt komen dat de officiële servers de stekkers eruit trekken. Dat is nu al het geval voor bijvoorbeeld nagenoeg de gehele Xbox 360 catalogus.
Op pc voorzie ik er ook niet zou problemen mee, nee. Patches enzo zullen inderdaad altijd wel beschikbaar blijven.

Sony en Microsoft werken wel aardig mee met backup mogelijkheden. Vooralsnog is het een probleem dat zij creëeren (dat jij niet meer bij je aankopen zou kunnen) dat je preventief zelf dient op te lossen.

Zo ver ik weet, kan het bij Nintendo (iig officieel) alleen via hun clouddienst, en dan heb je eigenlijk nog steeds hetzelfde gezeik.
Klopt. En ja, op PC is het nog het makkelijkst, maar ook daar kan je lang niet meer alles officieel krijgen, en is het vooral bij de oudere spellen vaak dankzij community servers van fans dat je nog online kunt spelen of bepaalde patches, updates of DLC kan downloaden.

Microsoft heeft het op console wel prima voor elkaar, en gezien je reactie mag ik aannemen Sony ook, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Nintendo echter is in mijn ervaring altijd al heel erg voorzichtig geweest, of laten we zeggen lastig geweest met dit soort dingen. Ze doen alles volgens een heel strak regime, en wijken daar niet of nauwelijks van af, wat in het geval van dit soort dingen niet altijd even klantvriendelijk is.

Aan de andere kant: al ben ik zelf wel een persoon die al zijn oude consoles nog heeft en gebruikt, ik besef mij wel heel goed dat ik tot een kleine groep behoor. De meeste Nintendo bezitters hebben destijds hun Wii al ingeruild voor een Wii U, of hebben die overgeslagen en zijn weer ingestapt bij de Switch en hebben misschien in enkele gevallen de Wii nog ergens aangesloten staan, maar bij de meesten zal die wel of in de kast liggen, of verkocht of weg gegeven zijn.

En datzelfde verhaal geldt natuurlijk ook voor de handhelds: hoeveel mensen zouden er nu nog spelen op een DS? Daar zijn ze per slot van rekening ook al meerdere generaties verder, inmiddels.

Dus ja, vanuit de optiek van een bedrijf snap ik dan wel dat bepaalde dingen langzamerhand beperkt of geheel uitgefaseerd worden.

Ik denk ook dat je het niet helemaal kunt vergelijken. Het is natuurlijk niet alleen maar even een front endje bouwen en er een paar servers aan hangen. Microsoft zat sowieso qua PC's al in die business, dus die had ook veel meer ervaring met hoe dit allemaal samen te voegen over meerdere generaties consoles. Ze beheren overigens ook Sony's server park, of ze leveren er in ieder geval de diensten voor.

Nintendo staat wat dat betreft in verhouding nog in de kinderschoenen en zij stappen iedere keer over op een volledig ander systeem, dus om dat nu allemaal met terugwerkende kracht in te voegen bij de Switch eShop zal wellicht of niet meer mogelijk zijn, of het kost zoveel tijd en geld dat ze het de investering simpelweg niet waard vinden.

Overigens kan je op de Wii wel degelijk backups maken, officieel, van je gedownloade games. Dat kan door middel van het gebruiken van een SD card, waar je die spellen naartoe kunt kopiëren of verplaatsen.
Hetzelfde geldt voor alle handhelds vanaf de DSi.

Nog even een aanvullende kanttekening betreffende de Wii: als die gesoftmod is, dan heb je natuurlijk ook de optie voor een backup naar externe harde schijf.

Op de Wii U kan je sowieso officieel al gebruik maken van externe harde schijven, dus ook die kan je kopiëren, dus op zich valt het ook wel weer mee met het niet kunnen bewaren van je gedownloade spellen op Nintendo systemen, al is het dan wat omslachtiger dan bij de andere platformen.
Ik ben dit helemaal met je eens. Zelf geef ik ook de voorkeur aan physical. Maar...

Als je tegenwoordig een physical release koopt, dan bevat de disk of cartridge in de meeste gevallen een broken en buggy (soms zelfs onspeelbare) versie van de game, waar nog en heleboel patches bij moeten om het spel speelbaar te krijgen. Zeker bij de grote games met de day-one-patches, weel je wel? Vaak heb je dus een onspeelbare en broken game. En zodra de servers offline gaan en je de patches niet meer kunt downloaden, ben je gewoon net zo screwed als degenen die de digital release gekocht hebben.

You'll own nothing...
Klopt. Er zijn zelfs games waar bewust het laatste segment van het spel niet op de disc staat, en pas met de day-one patch uitgescheept wordt om leaks/spoilers te voorkomen wanneer winkels (of winkelpersoneel privé) de straatdatum verbreken.

Ik dacht dat Kingdom Hearts 3 er zo eentje was.
helaas hebben de meeste spellen minstens 1 update nodig en die download je nog steeds dus het kan zijn dat je disk wel werkt maar je het spel niet kan spelen of game breaking bugs niet opgelost zijn omdat de servers plat liggen
En dan zijn er nog mensen die erbij zweren om alles digitaal te kopen omdat dat zo makkelijk is.
Nintendo schiet zichzelf hiermee ook in de voet, want alle content is nog wel beschikbaar als je de zeven zeeën vaart. Dit soort zaken legitimeert piraterij (sociaal, en mogelijk daardoor op een dag legaal).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 maart 2022 15:57]

Kennelijk zijn er ook nog steeds mensen die denken dat het schijfje uitkomst biedt ;). Vandaag de dag wordt alle data van een server getrokken, in de toekomst is je disc ook waardeloos.
In het geval van de PS5 staat wel degelijk de gehele game op disc (het zijn 4K blu-ray schijfjes met maximaal 100 gieg opslag).
Het probleem is dat èlk spel een internetverbinding eist, en vaak niet eens wil starten zònder. Dus dan kun je nog leuk een disc hebben, over een x aantal jaren kun je de game sowieso niet meer spelen (als je pech hebt).
Wat wil je met een disc versie doen als de "always online" functie niet meer werkt?

Want zo werkt het tegenwoordig wel.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 21 maart 2022 16:14]

Vooralsnog ben ik in mijn leven meer fysieke contentdragers kwijt geraakt (beschadigd, uit auto gestolen, dat soort dingen) dan dat ik niet bij mijn online content kon komen.
Heb je 100% gelijk in

Maar alsnog ben ik tegenwoordig meer gecharmeerd van digitaal. Het gebruiksgemak van altijd als je games bij je hebben op de switch, of niet een schijfje uit de kast te moeten vissen en te wisselen als je net lekker op de bank ben geploft...

En de keerzijde, ik heb dus netjes nog mijn (inmiddels meer dan 20 jaar oude) gamecube met een stuk of 20 spellen op zolder liggen, zo ook een Xbox 360 met ~30 games. De gamecube is al in geen 10 jaar meer aan geweest, de 360 is 4 jaar geleden buiten dienst gesteld. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik een van beide machines nog een keer serieus ga gebruiken, dus wat verlies ik er eigenlijk aan?
Het zelf kunnen beslissen of je het genoeg vond. Dat verlies je.
Voor de meeste is het ook makkelijker want de meeste spelen nu ook niet meer op de wii. Dat wil niet zeggen dat het beter als je van oudere games spelen houdt. Daarom wordt er nu vol ingezet op
backward compatibility kan je gewoon je oude games blijven spelen op nieuwe hardware en kunnen na x jaar voor de oude consoles de stores offline gooien en is alleen de hardware nutteloos geworden(tenzij Sony/MS zelf stopt met Xbox/PS).
Backwards compatibility is juist een goede reden om die stores online te houden. Microsoft heeft volgens mij een integratie gebouwd tussen het nieuwe en het oude Xbox Live, waardoor de Xbox 360 nog steeds volledig online is.
maar ik schat mijn kansen wel wat hoger in voor mijn Ps3 ps4 en Ps5 en Vita games over een jaar of 15
Behalve dat games van 100GB+ gewoon niet op een schijfje passen en vaak niet eens opstarten zonder download erbij. Met cartridges van Nintendo heb ik die hoop nog wel, maar die PS4 games gaan over een x aantal jaar ook gewoon niet meer opstarten tenzij je alle patches lokaal hebt staan, let maar op.
Helaas zijn niet alle spellen op schijf te koop. Vooral indie games zijn vaak alleen maar digitaal.
Tja, ik wil geen PC masterrace discussie starten, maar met steam heb je deze onzin niet en vaak zijn keys ook nog eens een stuk goedkoper, dus niks mis met digitaal.

Echt een naaistreek van Nintendo. Kan hier geen wetgeving voor komen?
Echt een naaistreek van Nintendo. Kan hier geen wetgeving voor komen?
Is er al. Dit valt onder het falen te leveren van overeengekomene. Hangt er echter vanaf of er in de kleine lettertjes bedingen staan die Nintendo het recht geven om de stekker er uit te trekken; en of die bedingen juridisch stand zouden houden.

Zoals gewoonlijk; hier zal nooit een antwoord op komen want niemand is zo gek om er een rechtszaak van te maken. En als er toch iemand zo gek is, heeft Nintendo de slagkracht om jarenlang te traineren en die persoon helemaal leeg te zuigen aan advocaatkosten.
Tja, ik ben een groot deel van m'n fysieke games kwijt of ze zijn beschadigt terwijl ik iedere game die ik digitaal gekocht heb nog kan downloaden zonder enig probleem.
Mensen maken er wel een heel groot probleem van maar als je hier echt zo bang voor bent kan je gewoon een backup maken. Met een beetje SD kaart heb je al je Switch games gewoon opgeslagen.

Bij andere partijen die niet iedere keer hun online systeem opnieuw laten bouwen zou ik hier niet zo bang voor zijn. Valve houd z'n servers gewoon online hoor.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 maart 2022 16:33]

Tja, ik ben een groot deel van m'n fysieke games kwijt of ze zijn beschadigt terwijl ik iedere game die ik digitaal gekocht heb nog kan downloaden zonder enig probleem.
Mensen maken er wel een heel groot probleem van maar als je hier echt zo bang voor bent kan je gewoon een backup maken. Met een beetje SD kaart heb je al je Switch games gewoon opgeslagen.
Ik heb nog steeds snes, N64 en ps1 games en ze werken nog steeds allemaal. Als je ze gewoon op een goede manier opbergt dan is er niks aan de hand en kan je ze nog heel lang bewaren.

Leuk dat je digitale aankopen het nog doen, tot de servers sluiten en de game een check moet doen of je licentie nog geldig is.... Dan ben je die games ook gewoon kwijt. Digitaal is echt geen garantie dat je games het blijven doen. Fysiek heb ik volledig zelf in de hand hoe goed ik ze zelf bewaar.
Valve houd z'n servers gewoon online hoor.
Wie geeft je deze garantie? Als valve failliet gaat? Denk je dat je alles dan nog kan downloaden?

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 21 maart 2022 18:15]

En als je huis afbrand ben je al je fysieke games kwijt. Je kunt wel allemaal doemscenarios gaan bedenken maar je beperkt jezelf wel tot het stenen tijdperk met die fysieke meuk, terwijl het systeem juist enorm betrouwbaar is gebleken.

Games worden niet meer gelimiteerd door de fysieke drager, dus het is sowieso geen goede methode van backup. Als je echt zo panisch bent dat je over 20 jaar misschien een game kwijt bent kan je nog altijd een dikke hard drive kopen en daarop backuppen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 maart 2022 11:06]

Grappig dat je dat zegt, want nu blijkt dus dat je al je gekochte WII en DS games niet meer kan downloaden, terwijl ik nog wel al mijn fysieke aankopen wel kan kopen. Dus je punt is?
Niet van Nintendo kopen.
Ahh dus het systeem is toch niet zo betrouwbaar? En dan moet je nu dus alles mijden van Nintendo? En als Playstation de servers sluit van de ps3 dan moet je ook Playstation mijden en hetzelfde met xbox? Op een gegeven moment heb je dan niks meer over om te spelen...
Betrouwbare bedrijven zijn betrouwbaar. Nintendo besteed online uit aan de goedkoopste aanbieder omdat ze zelf het internet niet snappen. Valve kapt er echt niet zomaar mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 maart 2022 11:14]

Valve kapt er echt niet zomaar mee.
Je weet dat dit geen enkele garantie geeft?
Dan koop je toch een dikke harde schijf en maak je daarop backups?
Het was in 2007 dat ik voor het eerst een game kocht die niet zonder day one patch speelbaar was. De fysieke drager is al lang geen goede backup methode meer.

Vroeger gingen ontwikkelaars failliet als er een bug in de peperdure cartridges zat, en waren er maar een paar bedrijven die überhaupt games konden produceren dankzij de kosten van distributie.
Ben blij dat we van die troep af zijn.
Dan koop je toch een dikke harde schijf en maak je daarop backups?
Een backup geeft je geen garantie dat de game ook werkt. Vaak moet een game de licentie controleren om te voorkomen dat je die backups met anderen deelt. Als de server aan de andere kant niet reageert kan je de game niet starten. Het enige wat je digitaal koopt is een licentie om het te mogen gebruiken, maar dit geeft geen garantie dat dit ook in de toekomst blijft werken.
Ook SD-kaartjes hebben niet het eeuwige leven helaas. Maar is het mogelijk om van je SD-kaart een backup te maken via een PC? Of detecteert de Switch dan een mismatch?
Daar kan ik niks over vinden, maar ik denk dat als je een image van de SD kaart trekt en die later herstelt naar een nieuwe dat ie daar geen probleem van maakt.
knip, stuk gemist

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 21 maart 2022 16:41]

Noem me naïef maar Valve/Steam is een van de weinige bedrijven waarin ik persoonlijk wel vertrouwen heb dat dit wel goed komt; als je de spellen met extra DRM van derden (lees Steam welke als enige doel heeft het starten van Uplay :+ ) even niet meerekend.
Dit bedrijf bestaat inmiddels zolang (bijna 20j) en heeft voor mij al meermaals bewezen beslissen te durven welke direct in het voordeel van de consument zijn.

'Gesloten' systemen als Nintendo, nieuwe launchers van nog niet bewezen bedrijven of Google (vanwege hun reputatie :P ) ben ik inderdaad wel wat huiveriger voor.
Het zal geen probleem zijn voor PlayStore, Microsoft Store, AppStore en zelfs Stadia... omdat deze stores hardware onafhankelijk zijn.

Het probleem is als je een digitale spel koopt voor een bepaalde hardware generatie.

[Reactie gewijzigd door Qws op 21 maart 2022 16:58]

Vrijwel alle PS4 spellen en nieuwe zijn gewoon een disk met een licentie die daarna het spel downloadt, dus ook met doosje en al heb je net zoveel recht om het spel te kunnen downloaden over 10 jaar als wanneer je 'm digitaal koopt
Belangrijkste reden voor mij is dat installatie van een groot spel niet meer te doen is met een schijfje qua snelheid. Ik download een spel of patch met bijna 70 MB/s. Ik zou er niet aan moeten denken om 50 GB te installeren van een blu-ray. Installeer maar eens een spel van 4GB vanaf DVD dan besef je de luxe van internet.
Ik snap het probleem met wachten niet zo? Al duurt het 5 uur. Je moet nu ook nog steeds lang wachten vind ik hoor als je het vergelijkt met een dvd van toen.
Er is wel een verschil tussen 15 minuten of 5 uur wachten.
Met welke game instal over internet duurt het 15 min??? dat zijn Little Nightmare games maar een GTA V duurt al dik een uur.
Hangt van je verbinding af maar de 95 GB moet ik toch binnen 25 minuten binnen kunnen halen.
Dat is het ding. Ik heb 700mbit/s maar de servers van Playstation en Microsoft geven altijd schommelt een download tussen de 200mbit/s en 400mbit/s.
Precies deze. Ik haal enkel fysiek en ik weet zeker dat ik later alle games nog kan spelen en dat de shop gewoon offline gehaald is.
Ik vindt dit persoonlijk wel echt een smerige actie van Nintendo.
Ik ken nog genoeg mensen die met plezier hun Wii gebruikte en voor de echte hardcore nintendo fans had er op zijn minst een bericht over gemaakt kunnen worden vanuit Nintendo
Die kunnen nog steeds gewoon hun games spelen op de Wii. Het enige wat niet meer kan is verwijderen en opnieuw downloaden. Daarbij kun je 2e hands best goedkoop spellen kopen...
Nu krijg ik straks de melding je hebt een licentie. Maar in mijn ogen koop je iets, en wordt je dat ontnomen.

Ik mag niet downloaden, in mijn ogen is dit hetzelfde. Het is net zoveel diefstal als piraterij. En je dwingt mensen ook nog eens die kant op nu.
Wat had je dan verwacht? Dat Nintendo de shop tot in de oneindigheid zou aanhouden? Dat geldt toch voor elke store dat dit kan gebeuren.
Desnoods als torrents toestaan, icm een homebrew channel. Nee niet in leven houden. Maar wel de mogelijkheid geven om je GEKOCHTE producten te blijven gebruiken.
En de WII is heel makkelijk te softmodden. Waardoor je spellen ook weer online kunt spelen of illegaal kunt spelen
Dus dan mag je alsnog kosten gaan maken, andermans tweedehands spul gaan kopen voor iets dat je al in bezit hebt? Daar gaat sowieso iets fout en als zo'n winkel gesloten wordt kunnen ze de data beter gewoon vrijgeven zodat je alsnog van je aankopen gebruik kunt maken. Dit blijft hoe dan ook krom.
knip, stuk gemist.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 21 maart 2022 16:41]

Idem. Ik gebruik soms nog mijn oudere DS spellen, waarmee je ook niet meer op het internet kunt, omdat de Nintendo service is plat gelegd. Kan daarom bijvoorbeeld ook niet meer verbinden met Pokémon Bank.
Dan hadden ze die games toch al lokaal staan?

En om even realistisch te zijn, hadden diezelfde mensen het nieuws gelezen als er een artikel op een tech website was geplaatst? Het enkele familielid dat bij mij nog een Wii heeft ipv een Switch zou het enkel toevallig lezen als ze elke dag een reminder op iets als nu.nl zouden gooien.
Heb toevallig net een van die vrienden gesproken en diegene had niet alles lokaal staan. Hij kijkt ook redelijk vaak naar nieuws over Nintendo.
Het eerste signaal dat ze die shop gingen uitfaseren zou voor mij al genoeg signaal zijn om alles eraf te trekken, imo. Die vriend van je kan overigens middels een SD-kaartje en het internet alsnog die aangekochte software op zijn Wii krijgen. Ik neem aan dat zijn Wii die extern gedownloade titels zelfs valideert zonder hacks, aangezien ze eerder aangekocht zijn.
Bedankt voor de tip van het SD kaartje. en ik had ook meteen met het nieuws alles op een sd kaart te zetten. Dus ik snap waar je vandaan komt
Hij had wellicht nog gedacht wat tijd te hebben, dus kan het hem ook niet geheel kwalijk nemen. Echter kun je na al die jaren toch wel een kéér verwachten dat het ophoud te werken. Tijdig je zaakjes regelen dan zou ik zeggen..?

Heb zelf ook nog een Wii maar kan hier met goed fatsoen Nintendo moeilijk op aankijken.
Ik kan mij herinneren dat ze dit juist wel gecommuniceerd hebben. De eerste was al dat de online winkel zou sluiten en daarna de mogelijkheid om het spel nogmaals te downloaden.
Waarschijnlijk is de PR-manager op vakantie en wachten ze totdat hij terug is. Zonder gekkigheid, dit gaat natuurlijk nergens over. Als nintendo ergens zwak in is dan is het wel t.a.v. PR. Hun trackrecord staat op eenzame hoogte.
Ik wil niet uitsluiten dat er in dit geval sprake is van een fout of van een probleem. Bij het ondersteuningsbeleid van Nintendo kun je vraagtekens zetten (dat doe ik zelf ook) maar ze zijn over het algemeen wel transparant over het moment waarop ze diensten sluiten c.q. uit de lucht halen.
Volgens mij hadden ze jaren geleden al aangegeven dat het spul gesloten zou worden, dus ze hebben de termijn behoorlijk opgerekt. Ik had in ieder geval al mijn Wiiware aankopen al gebackupped op een SD kaart voor het geval dat.
Dat er geen nieuwe producten aangekocht kunnen worden is vervelend maar tot daar aan toe. Dat het niet meer mogelijk is reeds gekochte software te downloaden vind ik veel erger, niet in de laatste plaatst omdat Nintendo goed zijn best doet om downloads uit andere bron onmogelijk te maken en geen optie biedt voor het maken van backups.

[Reactie gewijzigd door Bor op 21 maart 2022 15:47]

Ik mag toch hopen dat je aangekochte producten die gedownload zijn op je Wii nog wel speelbaar zijn? Typisch voorbeeld waarom digitale aankopen nog steeds onderdoen voor fysieke aankopen. Ik heb zelf ook een aantal indie titels gekocht op de Switch bijvoorbeeld omdat die niet fysiek in de winkels liggen maar zou ze liever gewoon thuis hebben liggen i.p.v. online zodat ik ze altijd kan blijven spelen.
Die werken nog steeds, dus op zich is dat deel geen probleem. Officieel gezien is alleen het opnieuw downloaden dus een probleem, maar onofficieel gesproken is daar natuurlijk ook allang een oplossing voor... ;)
Speelt het "onoficiele" gebeuren behoorlijk in de kaart als je het mij vraagt
Op een gegeven moment stopt dat ook vanzelf: ook Wii hebben niet het eeuwige leven dus het aantal gebruikers zal alleen maar afnemen. Als dat niet allang gebeurt is.
Ach ja, dat was sowieso al het geval op de Wii. Dat die shop nog online was terwijl er al nagenoeg niets meer te koop was, is al heel wat, tegenwoordig. Maar in ieder geval is er, ook voor de "digital only" fans te allen tijde nog wel een soort van oplossing te vinden, dankzij nog springlevende communities en internet archieven, zoals het gelijknamige Internet Archive. Daar kan je LETTERLIJK bijna alles op terug vinden, van home computers tot PC materiaal en bijna alles van iedere console van vroeger tot nu.
Ik heb m'n Switch al bijna twee jaar offline (nieuwe wifi en geen reden om te verbinden) en m'n digitale games doen het allemaal nog. Switch games zijn niet zo groot dus met een beetje SD kaart heb je je hele collectie altijd bij je.
Leuk en aardig maar als je ze straks niet meer kan downloaden omdat de Switch verouderd is en om een of andere reden je Switch kapot gaat ben je dus wel mooi al je aankopen kwijt. Doe mij maar fysiek
Geen reden om te verbinden? Sorry voor de nieuwsgierigheid, maar mag ik hier uit opmaken dat je dus nooit online speelt?
Niet op de Switch nee.
En sommige mensen vinden mij "ouderwets" dat ik nog Blu-ray en CD's koop, zie hier o.a. de reden waarom. Je koopt een (digitaal)product waarvan je afhankelijk bent van de leverancier hoelang deze live/online blijft. Sommige producten kunnen ook gewoon perfect tot prima offline werken. Heb een Nintendo Wii staan welke ik nog geregeld gebruik, met gekochte schijfjes welke ook offline werken.
Waarom ze elke generatie een nieuwe store openen is mij geen raadsel ($€¥) maar is imo wel stom want ze worden uiteindelijk gesloten. Gewoon lekker één store opengooien en dump daar je hele database aan games! Zoveel top games die die nieuwe geraties nooit zullen spelen.. en ik vind dit een vrijkaart om deze consoles te modden en games te downloaden die je anders nooit meer kan spelen! (imo)

Waarom sluiten ze niet alle data centrales waar de content opgeslagen staat op één na? Je download dan erg traag maar je download nog wel en het scheelt hun een hoop centjes.
Waarom sluiten ze niet alle data centrales waar de content opgeslagen staat op één na? Je download dan erg traag maar je download nog wel en het scheelt hun een hoop centjes.
Ik denk dat dit stuk verdienmodel is, als je oude systemen niet meer ondersteunt maar wel de nieuwe dan kopen mensen weer nieuwe.

Snap je gedachten, irriteer me geregeld aan grote multinationals die met 3-5 jaar werkelijk alles offline gooien; wat kost het een paar harddisks te laten draaien voor een groep met een 'archief'.
Volgens mij houdt Microsoft sinds de Xbox 360 één store aan en kan je de titels die je toentertijd hebt gekocht nog steeds downloaden. Door backwards compatibility kan dit vaak zelfs op de nieuwere consoles. Wel wordt de mogelijkheid tot aankoop of online play in sommige gevallen uitgezet (de originele Halo games bijvoorbeeld die nu in de Master Chief Collection zitten).
Ik heb digitale spellen via XB360 en XB1 en XB series SX gekocht en alles werkt een volledige 100% terwijl het om iets van 20 jaar aan generaties gaat en dat is ook de reden waarom ik alles op XB digitaal koop en speel en de rest van de platformen fysiek koop en speel en zo te zien blijf ik met name Nintendo fysiek kopen en spelen..
Vanavond misschien even mn SNES aansluiten en de cardrige van Starwing er in doen (incl even blazen natuurlijk) *O*
Niet blazen, dan komt er vocht op de connector van de cartridge.
Gewoon eerst mondkapje op. Dan kan het geen kwaad :+ :+
Vergeet niet te updaten ;) :+
Best kwalijk dit, is dat ik recent nog eens alles gecontroleerd heb, maar je zou maar nog aankopen hebben gedaan die je nu niet meer kunt downloaden.
Je kon al geen aankopen meer doen sinds 30 januari 2019. Dus dat valt ook wel mee.
Nee klopt, maar er zijn genoeg mensen die ik ken die redelijk wat games digitaal gekocht hebben, hoop maar dat ze alles van te voren gedownload hebben.

Het sluiten is 1 ding, maar kondig het dan wel aan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee