PlayStation 5 is sinds release 17,3 miljoen keer geleverd, loopt achter op PS4

Sony heeft sinds de release van de PlayStation 5 17,3 miljoen exemplaren van de console geleverd. Daarmee loopt de release van de PS5 achter op die van de PS4, die op hetzelfde moment na release 20,2 miljoen keer was geleverd.

In het laatste kwartaal van 2021 heeft Sony 3,9 miljoen PlayStation 5-consoles geleverd, schrijft Sony bij de kwartaalcijfers. Het aantal leveringen is iets meer dan de drie maanden daarvoor, maar ruim een half miljoen minder dan de 4,5 miljoen consoles die in het kwartaal van launch werden geleverd.

De afgelopen kwartalen liep de levering van de nieuwe console gelijk met hoe de PlayStation 4 na launch werd geleverd. In het vijfde kwartaal na release waren de leveringen van de PS4 echter bijna verdubbeld tot 6,4 miljoen consoles. De leveringen van de PlayStation 5 zijn niet zo hard gegroeid, waardoor de leveringen van de PlayStation 5 zijn achter gaan lopen op de leveringen van de PS4.

Dit heeft alles te maken met de chiptekorten, zegt Sony, waardoor het bedrijf nog steeds niet aan de vraag naar PlayStation 5-consoles kan voldoen. Die tekorten zijn volgens het bedrijf zelfs erger dan verwacht, waardoor het bedrijf zegt minder PS5-consoles te gaan verkopen dan in eerdere kwartaalrapporten werd aangegeven. Eerst dacht Sony tegen eind maart 2022 22,6 miljoen consoles te kunnen verkopen, nu zal het waarschijnlijk 19,3 miljoen consoles zijn.

Het bedrijf zegt daardoor ook de resultaten van het boekjaar dat eind maart 2022 eindigt, naar beneden bij te moeten stellen. Sony verwacht nu van de Game & Network Services-tak een jaaromzet van omgerekend 21,1 miljard euro, waar het bedrijf in oktober aangaf een jaaromzet van omgerekend 22,4 miljard euro te verwachten. De operating income zal daardoor wel hoger liggen, deels omdat het bedrijf consoles met verlies verkoopt. Dat inkomen stijgt met 150 miljoen euro naar omgerekend 2,67 miljard euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

02-02-2022 • 09:16

172

Reacties (172)

172
169
39
1
0
101

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben benieuwd wat dit (aanhoudende tekorten) met het cross-gen beleid van Sony doet. Wellicht gaat ze nieuwe games toch nog op de PS4 uitbrengen. Aanvankelijk hebben ze van de toren geblazen dat zij in 'generaties' geloven en hoge verwachtingen geschept tav PS5 exclusieve games, maar je ziet toch dat God of War, Gran Turismo 7 en Horizon: FW toch op de PS4 uit komen.
Sony verkoopt ook weer PS4's via Sony direct, daar waar de concurrentie productie van last gen consoles vorig jaar al gestopt heeft. Dit gaat een lange generatie worden....

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 27 juli 2024 17:06]

je ziet toch dat God of War, Gran Turismo 7 en Horizon: FW toch op de PS4 uit komen.
Dat zijn wel drie games die al jaaaaren in ontwikkeling zijn. Ik kan me voorstellen dat de crossgen releases van Sony zelf snel in de minderheid zullen raken na dit jaar, ik verwacht eigenlijk alleen nog behalve bovenstaande games dat de TLOU remake en Factions crossgen zal zijn. Maar goed, we gaan het zien.
Microsoft heeft eerlijk toegegeven dat zij de Xbox One nog een tijdje zullen supporten met first party releases, voordat de Series X nog uit kwam. Dat heeft voor kritiek gezorgd, waarbij men Xbox heeft verwijt van het 'belemmeren' van next gen met dit besluit. Sony heeft dat moment aangegrepen om ervan te profiteren met de statement 'We believe in generations, suggerende dat zij wél in console generaties geloven en daar het meeste uit willen halen. Leuk, gescoord in de marketing. Echter, in de praktijk is niks van die statement gekomen nu zij al hun grote release ook op de PS4 uitbrengen. Sterker nog, Microsoft gaat eerder Xbox One first party releases uitfaseren omdat zij een concrete datum hebben gegeven. Dat was meer mijn punt.
Dan heb je niet helemaal begrepen wat Jim Ryan hiermee heeft bedoeld. Het ging hem nou juist om de hardware en de nieuwe features die het met zich mee bracht. Dit ging helemaal niet over games die maar op 1 platform zouden uitkomen.
"We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.
"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."
Uhm, je quote haalt letterlijk aan dat hij het heeft over dat games toegang moeten hebben tot next-gen features. En daarbij maakt het zelfs niet uit wat hij letterlijk gezegd; de context van die quote is dat het een reactie van Sony's kant was op dat Microsoft had beloofd voor de (indertijd) komende 2 jaar de Xbox One nog actief te blijven ondersteunen met nieuwe first-party games. Heck, Sony heeft toen zelfs ook nog van de toren geblazen dat games die ze hadden getoond "enkel mogelijk waren met de PS5" en games alleen adverteerde als "on Playstation 5" tot puntje bij paaltje kwam, de game release is er, en wat is dat? Een PS4 release.

Voor de duidelijkheid; ik ben absoluut voor het releasen van games op last-gen consoles. Maar het achterbakse gedrag van Sony waarbij het doet alsof consument-vriendelijke beslissingen van hun concurrenten een schande is zodat ze hen door de slijk kunnen halen en dan vervolgens gewoon zich omdraaien om exact hetzelfde te doen is gewoon absurd. Hetzelfde verhaal speelt zich ondertussen ook af met Game Pass.
Uhm, je quote haalt letterlijk aan dat hij het heeft over dat games toegang moeten hebben tot next-gen features
Dat zegt toch verder niks over dat diezelfde game niet op last gen kan uitkomen zonder deze next-gen features?
Maar het achterbakse gedrag van Sony waarbij het doet alsof consument-vriendelijke beslissingen van hun concurrenten een schande is zodat ze hen door de slijk kunnen halen en dan vervolgens gewoon zich omdraaien om exact hetzelfde te doen is gewoon absurd. Hetzelfde verhaal speelt zich ondertussen ook af met Game Pass.
Beetje overdreven vind je niet? Rivaliteit is er altijd tussen verschillende bedrijven, maar om dit direct achterbaks en absurd te noemen.... Tuurlijk zal je ergens instappen waar je concurrent een fout maakt. Zelfde met de xbox one en tweedehands games. Daar speel je dan op in, dat is niet achterbaks dat is gewoon je USP's laten zien t.o.v. de concurrent.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 17:06]

Echter, in de praktijk is niks van die statement gekomen nu zij al hun grote release ook op de PS4 uitbrengen.
Nu veeg je wel enkele goed ontvangen PS5-only titels onder de mat, maar die zijn vast niet 'groot genoeg' ;)
Helaas maar waar. Je merkt in de huidige cross-gen games dat de ps5 tegen gehouden wordt door de ps4 in multiplayer (denk aan servers en maps laden). Dit zal in 2022 dus aanhouden...
Ik ben benieuwd wat dit (aanhoudende tekorten) met het cross-gen beleid van Sony doet. Wellicht gaat ze nieuwe games toch nog op de PS4 uitbrengen.
Het idee dat de huidige vooraadtekorten invloed gaat spelen op welke games cross-gen en welke games niet cross-gen gaan hebben is absoluut niet realistisch. Game design duurt jaren. Ze gaan niet in de laatste paar maanden/het laatste jaar ineens beslissen van een game op de vorige generatie uit te brengen.

Zeker wanneer games gebouwd zijn voor de PS5 en degelijk gebruik maken van de hardware, die games zouden nooit op PS4 kunnen draaien.
Er zijn genoeg mensen die een PS5 willen, daar ligt het niet aan. Dat het voornamelijk de oorzaak is van chiptekorten is inderdaad overduidelijk.

Echt een eerlijk vergelijk is het niet met PS4, aangezien er toen geen chiptekorten waren (naar mijn weten).
Volgens mij is Sony de enige fabrikant die gewoon eerlijk de cijfers opgeeft.
Dit soort cijfers heb ik nog niet bij Nvidia en AMD gezien. (correct me if I am wrong)

tiepfoutje gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Jan-Will3m op 27 juli 2024 17:06]

Microsoft geeft juist geen cijfers aan. Staat ook in er nieuwsbericht dat je linkt. Men moet schattingen maken gebaseerd of uitspraken.
MS brengt al jaren niet meer de precieze verkoopcijfers naar buiten.Dat staat zelfs specifiek genoemd in het artikel wat je linkte. Daarom staat er in de kop ook dat de verkoopaantallen geschat moesten worden.
neen cijfers van microsoft bevatten alle shipped units, dus die dat verkocht zijn in de winkel liggen en nog in een of adner magazijn liggen etc

De cijfers van sony bevatten enkel effectief verkochte units.
Nee hoor, de cijfers van Sony in hun financiële rapportage gaan wel degelijk over sell-in (“shipped” of verkopen aan groothandels), niet over sell-through.

Microsoft geeft geen cijfers. De link hierboven gaat naar een interview. Het cijfer is een schatting van een (goede) analist.
neen cijfers van microsoft bevatten alle shipped units, dus die dat verkocht zijn in de winkel liggen en nog in een of adner magazijn liggen etc

De cijfers van sony bevatten enkel effectief verkochte units.
Dat zegt op het moment ook helemaal niks, gezien nagenoeg alles door bots voor je weg wordt gekaapt.
En Microsoft gooit ook vaak alle consoles op 1 hoop.

Maar Microsoft heeft hetzelfde probleem als Sony met de Series X. De Series S is wel weer een stuk beter leverbaar.
En het is een schatting
Het zijn beurs genoteerde bedrijven. Ze zijn verplicht verkoopcijfers te delen voor hun producten. Echter gaat het bij Nvidea en AMD om een grote schaal verschillende producten(GPU's) die het geheel vormen en niet 1 product zoals de PS5 of Series X. Als je een beetje je best doet zul je voor Nvidia en AMD ook de verkopen kunnen vinden. In de fiscale kwartaal rapportages zie je hun financiën en als je online een beetje zoekt vind je naast annalisten ook rapportages van deze merk over hun eigen verkopen op product niveau.
Microsoft rapporteert elk kwartaal de financiële resultaten van de Xbox-tak, maar niet hoeveel Xbox consoles are verkocht zijn, iets wat Sony wél doet. Het blijft een schatting op basis van kwartaalcijfers en andere beschikbare data.
Vooralsnog doen ze het een stuk beter dan Microsoft die ook met de zelfde chiptekorten zit. Dat is dan nog wel een positief puntje.
Ik hoop niet dat de ps5 een vergeten tussenconsole gaat worden.
Dat de PS4 gebruikt blijft worden door de massa. De PS5 zo langzaam op gang komt dat het nooit een goed ecosysteem gaat krijgen en dat men uiteindelijk gaat wachten op de PS6.

Ik behoor zelf nog tot de doelgroep die de PS4 nog wel even blijft gebruiken.Onlangs toch de SSD upgrade met die gedachte.
De PS5 heeft ook een relatief kleine chip waar ze veel uit weten te halen vergeleken met die van de Xbox series x die een wat groter chip aanhoord heeft + multi PCB design.

De PS5 is er echt op gebouwd om er massa's van te fabriceren.
De playstation is ook alleen maar moeilijker te verkrijgen lijkt het.. Dus begrijp wel dat ze achter liggen.
Ik wacht al maanden op een betaalbare PS5. Ik weiger mee toe doen aan de scalp prijzen. Ik sta nu op een wachtlijst bij Sony zelf, en mijn oude playstation 4 slim, niet eens pro, redt het nog wel ff.
Ik ook, doe ook niet mee aan die scalp prijzen... Normale prijs of niet.. ik sta bij bol.com/coolblue en Sony in de wachtlijsten.
Het is echt niet alleen het chiptekort,er zijn ook heel veel PS5 consoles in handen van scalpers gevallen,die zitten ook nog op een behoorlijke voorraad die vaak voor woekerprijsjes verkocht worden per console dus lang niet alle van de verkochte PS5 consoles is in handen van consumenten.
Tja en hier op tweakers helpen ze ook niet mee door scalpers lekker hun spullen te laten verkopen via vraag & aanbod. Er staan zat figuren tussen die via de telegram groepen een console weten te krijgen en die dan hier doorverkopen. Je spot ze zo aan de hoeveelheid gebruikersreviews waarin ze dan worden bedankt voor de tientallen playstations die ze voor +200 euro meer hebben doorverkocht..
Scalpers koop ik ook niet van. Dat weiger ik echt, die mensen mogen ham van mij lekker houden.
Het houdt elkaar natuurlijk wel in stand, als gebruikers niet meer kopen van scalpers dan zullen scalpers vanzelf verdwijnen. Echter willen mensen het zo graag hebben dat ze toch dat extra geld ervoor over hebben.
Denk dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt. Die units die scalpers kopen komen ook bij eindconsumenten terecht dus die worden niet onttrokken aan die pool zoals bij mining videokaarten wel gebeurd. Uiteraard maken scalpers op een smerige manier winst.
Tuurlijk maakt het wel uit. Als niemand meer bij scalpers koopt, zal die console niet gekocht worden in de winkel door diezelfde scalper. Dan heeft de gewone consument dus meer kans om er gewoon 1 in de winkel te kopen tegen de reguliere prijs. En dat geldt voor elk product dat een hoge vraag en laag aanbod kent. Waarom denk je dat dit soort praktijken al decennia gaande zijn bij concertkaarten? Daar is het zelfs lucratief voor de concertorganisator om onder 1 hoedje te spelen met de scalpers, om de marge op te hogen. Maar als niemand die kaarten afneemt, gaan ze beide de boot in. Als we collectief van scalpers af willen, moeten we stoppen te kopen bij ze. Laat ze er maar in stikken, dan zijn die praktijken zo voorbij.

Videokaarten worden niet door scalpers gekocht, maar door miners. Dat zijn ook gewoon gebruikers. Dat er alsnog scalpers zijn die die verhoogde consumentenprijs alsnog ophogen, klopt. Maar die scalpers zullen minder in aantallen zijn, omdat de winkels en de groothandels al het overgrote deel van de marge pakken op die videokaarten. Dan loop je als scalper teveel risico voor te weinig winst.
Ja ik koop niet van scalpers en ben helemaal voor dat niemand dat doet. Maar dat is mijn punt niet. Het maakt uiteindelijk weinig uit, want mensen die van scalpers kopen zullen PS5 niet meer in de winkel kopen. Dat mensen die van scalpers kopen 250 euro extra kwijt zijn is hun eigen domme schuld.
ligt het aan de scalpers of aan de kopers? Zolang mensen bereidt zijn er het dubbele voor te betalen is er een markt open waar verkopers gebruik van maken.

Op moment dat kopers besluiten 2e hand producten voor minder te kopen ipv meer te betalen ervoor. (ook al is het product nog in de seal is het een 2e hands product.) dan stopt het vanzelf.

Dus nee, het ligt niet aan de verkopers maar aan de kopers. Dat geldt ook voor videokaarten en concertkaarten en weet ik het wat. De consument zelf bepaald.
Ik ben het hier stellig mee oneens. Scalpers spelen in op de wens van mensen om iets wat nieuw en schaars is te kunnen bemachtigen. Ze doen dit vaak via uitbuiting, bijvoorbeeld door bots bergen ps5s te laten kopen en ze voor de dubbele prijs te verkopen. Kortom, ze zorgen ervoor dat mensen geen gewone aankoop meer kunnen doen, en forceert men dus om via hen te kopen. Ik heb mijn ps5 bijvoorbeeld via een vriendin van me uit Duitsland, omdat scalpers overal de schappen in NL leeg hadden getrokken. Heb de mijne bijna rond release weten te bemachtigen.
Kort gezegd, ze buiten de markt, techniek, en psychologie uit. Het zou dus gewoon verboden moeten zijn, en scalpers zouden gewoon dik beboet moeten worden.
ik ben geen scalper en ik weiger ook om meer te betalen dan de verkoopprijs. Ook al aangegeven een product dat via word verkocht is mijn ogen 2e hands.

Echter zolang er meer mensen zijn die niet denken/handelen zoals ik, zal er dus krapte blijven en zullen de scalpers actief zijn. Op het moment dat mensen zoals jij en ik in de meerheid zijn en niet kopen bij scalpers. Dan verdwijnt het probleem vanzelf.

Oftewel de mensen verpesten het eigenlijk voor zichzelf.
Je zou gelijk hebben als mensen puur logische machines zouden zijn. Echter zijn mensen emotioneel te manipuleren, en dat is exact waar scalpers op inspelen. Sony maakt bergen reclames voor ps5, dus mensen zetten zijn zinnen op het kopen ervan. Ze sparen, kijken media, en leven naar de release dag toe. Vervolgens komen ze voor een blok te staan: in zee met een scalper of mogelijk maanden wachten? Inmiddels zijn scalpers nog steeds actief, omdat dankzij chiptekorten leveringen nog steeds gering zijn. Op een gegeven moment mag je hopen dat je als consument een kans maakt om legitiem een apparaat te kopen, maar omdat het niet illegaal is komen ze hier nooit aan toe; scalpers hebben vaak bergen geld of veel mankracht om veel exemplaren tegelijk te kopen, bijvoorbeeld duizenden ps5s. Een gewone burger heeft deze middelen niet en ontkomt dus niet aan dealen met scalpers. Dit is waarom we wetten hebben, om mensen te beschermen voor uitbuiting in mate zoals deze. En ook in dit geval vind ik dat men beschermd zou moeten worden.
Ik ben het zeker met je eens hierover. wetgeving etc.

nogmaals ik wil het scalpen niet goed praten. Ik wil alleen aangeven dat wij als consument ook ons steentje kunnen bijdragen. De politie die moet handhaven heeft daar gewoon niet de capaciteit voor. Dus zullen we het als samenleving zelf moeten oplossen en zolang de samenleving het goed en oke vind. zal dit blijven.

Ik heb de beslissing genomen te wachten en ja ik wacht nu al twee jaar. Aan de anderen kant ik heb een ps4 en zolang die het doet, vermaak ik mij nog prima. tuurlijk kijk ik zo nu en dan wel of er iets is. dus kom ik langs de mediamarkt toch even naar binnen gaan bv.

En tot die tijd wacht ik gewoon rustig af. het is nog altijd een luxe product die ik niet per se nodig heb
Jij gelooft "een beter milieu begint bij jezelf" zeker ook nog? Want het milieu is alleen maar slechter geworden.
Eh we hebben geen wetten tegen dingen kopen voor bedrag X en daarna voor hoger bedrag Y verkopen.

Sterker nog, dit is bijna de definitie van elk retail bedrijf. Als je gewoon belasting betaalt doe je niets onwettigs.

Scalpers zijn wat mij betreft een stel eikels, maar ze doen niets onwettigs waar we tegen beschermd zouden moeten worden.
In je tweede paragraaf zit eigenlijk wel een goeie opmerking: een scalper gedraagt zich eigenlijk als een retailer, behalve dat hij denk ik niet instaat voor de garantieafhandeling in geval van problemen, en ik twijfel of hij netjes belastingen afdraagt over zijn winsten, zoals een retailer dat wel moet doen.

Ik heb geen probleem dat iemand producten opkoopt en ze met winst probeert door te verkopen. Maar dan ben je een handelaar, en moet je voor mij ook aan de voorwaarden daarvan voldoen.
Er is daar nóg geen wet voor. Maar ik stel dus dat deze wegens moderne manieren van uitbuiting nodig is.
Je noemt voorbeelden uit het verleden ('definitie van elk retail bedrijf'), maar deze scalpers zijn geen bedrijven, en als je denkt dat deze lui belasting betalen denk ik dat je dat eens moet heroverwegen. Bovendien gebruiken ze bots om hun aankopen te doen, ipv bijvoorbeeld afspraken met leveranciers. Ook houden zij zich niet aan de afspraken mbt prijzen. Kortom, ze lappen alles aan hun laars en draait mensen een loer, alles in de naam van een snelle omzet.
In de VK wordt al gekeken naar het inrichten van anti-scalper wetgeving. Hopelijk komt deze er, dan kunnen wij die mogelijk overnemen.
Maar als een scalper dus wel belasting erover betaald (inkosmtenbelasting) dan heb je er geen probleem mee?
Want qua wet kan ik me niet indenken waarom je niet winst mag maken op bijvoorbeeld een schilderij of playstation. Of nog erger woningen.
Maar het gaat niet om 'een playstation'. Het gaat om duizenden Playstations. Grootschalige inkoop dmv misbruik van een systeem dat hiervoor niet bedoeld is, en vervolgens verkoop met een dikke, dikke marge. Een ieder voor wie dit redelijk klinkt is dus een uitbuiter, dat weet een ieder gevoelsmatig, zelfs zonder wet.
Wetten zijn er om de waarden en normen van het volk te beschermen, zo simpel is het. Als zulk grootschalig misbruik mensen schaadt, zou je daar dus weldegelijk een wet voor kunnen maken.
Dat is marktwerking....geheel legaal.
Ik vind het kwalijker van Sony dat ze de distributie niet op orde hebben. Hoe kunnen scalpers nou 100+ stuks hebben?
Bij raffles van sneakers heb je daar minder last van.
Heel simpel: dat moeten de winkels maar gewoon wachtlijsten hanteren op naam. Dan hoef je er niet naar om te kijken en ben je vanzelf een keer aan de beurt. De retailer/Sony werkt dit zelf in de hand helaas.

Ik ga zelf niet elke keer voorraad checken, heb wel betere dingen te doen. Heb hem ook maar via een scalper gehaald. Ik kan wel principieel gaan doen, maar daar heb ik dan vooral mijzelf mee.

Scalpen is verder niet verboden; vrije markt in optima forma. Moreel wel twijfelachtig. Maar ja, daar hebben we wel meer situaties van in de maatschappij.
Wacht wacht, je wordt geforceerd een spelcomputer te kopen? Serieus?

Kom op zeg de ik word echt moe van dat zielige gedoe. Er zijn mensen die graag een opslag betalen zodat iemand anders heel erg veel moeite doet om een PS5 voor ze te kopen, zij hoeven niet virtueel in de rij te gaan staan, bots te bouwen, chatgroepen in de gaten te houden etc etc (mensen die wél kunnen inschatten wat hun tijd waard is zeg maar)

En die betalen dan 250€ extra, ze krijgen er een dienst voor terug.

Vraag en aanbod, en dan heb je nog mensen die wél een beetje geduld hebben en gewoon wachten tot ze er gewoon 1 kunnen bestellen. Ik kreeg het mailtje van Sony week of 2 geleden dat ze een PS5 voor me hadden en die heb ik besteld.

Echt heel gek, niks voor hoeven doen behalve een beetje geduld betrachten IPV denken recht te hebben op alles en wel nú en voor een spotprijs.
Het ligt aan de scalpers, die zitten de hele dag te azen op die consoles en GPU's terwijl een normaal persoon daar geen tijd voor heeft. Een fabrikant geeft niet voor niets een adviesprijs. Dat er bij schaarste iets bijkomt kan ik me nog voorstellen, maar 50% bij consoles en 100% bij GPU's? Nee dat is gewoon een probleem.
Zolang die scalpers geen afzet hebben, blijven ze zitten met hun spullen. Ik weiger voor wat dan ook extra te betalen aan mensen die dingen kopen die ze niet nodig hebben en voor een premium weer verkopen. Als iedereen dat doet, zijn scalpers binnen een maand verdwenen, want dan is er geen geld meer te verdienen. Dat heeft uiteindelijk niets met de hele dag azen te maken, maar met consumenten die bereid zijn een premium te betalen om maar niet te hoeven wachten. Alles moet nu en meteen, geduld is er niet meer. Ik heb het wel. Zelfde met concerttickets. Als al die fans nu stoppen met 2-3x de normale prijs te betalen, gaan bedrijven als viagogo en andere scalpersites failliet of stoppen met hun bedrijfsvoering.
Als ik iets wil en ik kan het niet krijgen (zoals bepaalde sneakers) dan betaald ik maar wat meer.
Die 200 euro dat ik meer moet betalen weegt niet op tegen de maanden dat ik moet wachten of de moeite die ik moet doen om het product te bemachtigen.
Die 200 euro gedeeld door 4 maanden is 1,50 per dag. Nou dat heb ik wel over, want game zeker elke dag wel minimaal een half uurtje.
En dat is nu precies de reden waarom scalping een lucratieve business is en blijft.

Het is net als de drugsbusiness. Waar er vraag is, komt er aanbod. Overstijgt de vraag het aanbod, gaat de prijs naar boven. Scalping is van het het zelfde laken en pak. Geen vraag voor Playstations van 700+€ dan gaat de prijs naar beneden. Is de winst per console te laag, dan gaan ze zoeken naar het volgende product dat in high-demand is en weinig aanbod. Enige verschil is dat scalping bij wet niet verboden is en drugshandel wel. Echter iedereen die eraan meewerkt, of dat nu scalping of drugs is, is onderdeel van het probleem.

Ik heb na 3 weken zoeken een Playstation 5 gewoon in de winkel gekocht. Met dank aan een telegramgroep die meldingen gaf waar ze te koop waren. Wilde de PS5 hebben voor GT7 straks, dus gewoon op tijd begonnen.
Welk probleem?
Een tekort is er niet door scalpers. Dat komt door de leveranciers.
Het “probleem” is dat je meer betaald voor iets wat je heel graag wilt hebben.
Mijn vrouw kwam laatst thuis met een tas van 5000 euro. Dat vind ik een groter probleem. Ja dat was MSRP prijs 8)7 8)7
Een probleem die de kopers zelf creeeren. door niet meer te kopen/weigeren zoveel te betalen zullen de scalpers vanzelf zakken/stoppen.
Precies. Zonder kopers geen handel en winst. Nog mooier, zonder kopers blijven ze gewoon zitten met de consoles en als iedereen ballen heeft en geen nieuw in doos console kopen bij een particulier, zouden ze er gewoon mee blijven zitten. Stik maar in je 20 PS5's en behang je muur er maar mee. Daar gaat je winst. :P
Beide lijkt mij. Volgens mij mag je van iedereen toch wel enig etisch besef verwachten. Dat er een grote vraag is naar clusterbommen wil nog niet zeggen dat je op die markt actief hoeft te zijn. Al zijn die scalpers misschien beter te vergelijken met boeren die voor veel te veel bonnen eten ruilden tijdens de hongerwinter.

Ik snap dat het niet zwart-wit is en dat een ieder zijn eigen maatstaf hanteert t.a.v. wat wel en niet door de beugel kan. Ik vind zelf producten op grote schaal van retailers doorverkopen zonder daarover een cent belasting te betalen niet fraai.

[Reactie gewijzigd door jOnAt op 27 juli 2024 17:06]

Clusterbommen? Eten voor verhongerende mensen?

We hebben het hier over een stuk luxe speelgoed hè. Beetje perspectief alsjeblieft.

Als ze geen belasting betalen mogen ze wat mij betreft een bezoekje krijgen van de belastingdienst, dat ben ik wel met je eens.
Wat ik probeer te zeggen is dat de lijn tussen goed en kwaad vrij dun en arbitrair is. Waar de een de handel in clusterbommen verwerpelijk vindt, is voor een ander die denkbeeldige ethische grens al eerder bereikt. Dat neemt niet weg dat op de aanbieder een verantwoordelijkheid rust i.t.t. wat redslow zegt.

Wat mij betreft getuigt het van bijzonder weinig etisch besef als je willens en wetens als particulier producten aan de markt onttrekt en die voor een premium alsnog in het verkeer brengt. Ik ben er met andere woorden niet zeker van dat iemand die Playstations tweedehands verkoopt niet hetzelfde zou flikken als er een tekort is aan voedsel, mondmaskers of schoonmoeders :)

[Reactie gewijzigd door jOnAt op 27 juli 2024 17:06]

Drugsdealers voorzien ook in een behoefte. Maakt het daarom ineens legaal om drugs op straat te verkopen? Nee, dacht het niet. :)
De enige reden dat jij over scalpers kan klagen is omdat sony contractueel een maximale prijs van 499 heeft vastgesteld. In elke gezonde open markt zou de ps5 gewoon 750 euro kosten vanuit de winkel. Dat zie je dus ook bij webwinkels gebeuren die GPU's verkopen.
Mee eens. Ik vind het wel apart dat consoles de afgelopen 20 jaar nauwelijks last lijken te hebben gehad van inflatie. De twee introductiemodellen van de PS3 kosten in 2006 respectievelijk 499 en 599 euro terwijl (ruim 15 jaar later) de all digital versie van de PS5 399 euro en de reguliere versie van de PS5 499 euro kosten. Met de gedachte dat alles duurder wordt door inflatie is dit eigenlijk niet uit te leggen. Consoles zijn momenteel eigenlijk te goedkoop en daarmee komt er ruimte voor scalpers. Die rekenen een prijs die ze eigenlijk zouden moeten hebben.

Het klinkt raar maar voor de verkrijgbaarheid van de PS5 had het beter geweest als Sony een duidelijk hogere adviesprijs had gerekend.
je redenatie dat "Consoles zijn momenteel eigenlijk te goedkoop en daarmee komt er ruimte voor scalpers." klopt echt niet: leg genoeg van die dingen in de schappen en er is geen zinnig mens die bij een scalper koopt. Maar door de chip tekorten kan Sony niet genoeg leveren en dan heb je een situatie waar scalpers hun slag kunnen slaan - precies als bij de grafische kaarten. De Quest2 is ook te goedkoop volgens velen, maar geen scalpers omdat er genoeg beschikbaar zijn. Bij de consoles is het winstmodel dat je een console/VR Bril (eigenlijk een speciaal soort console) koopt, min of meer tegen kostprijs, en dan spelletjes koopt waar Sony/MS/Meta dan wel winst op pakken.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 27 juli 2024 17:06]

Best. Maar de console markt zit net ff wat anders in elkaar. De prijsstelling is heel erg belangrijk vanwege de concurrentie. Daarnaast wil je zo snel mogelijk een grote userbase hebben zodat je een grotere afzetmarkt hebt voor je games, waar de meeste winst op zit.

Als Sony de prijs naar 750 gooit, gaat een groot deel van gamers de aankoop van een PS5 uitstellen, of erger nog overstappen op Xbox Series X.
dat is dus het leuke van vraag en aanbod: sony pompt zo veel consoles er uit als ze willen. in de huidige markt wordt alles voor 750 opgekocht. Zodra iedereen die 750 bereid is te betalen voorzien is, doet sony de prijs naar 700, want zij blijven aanbod hoog houden. Nu kopen scalpers het op en kopen gamers hem alsnog voor 750. In de kern maakt het dus weinig verschil.
Ik geloof niet dat iedereen bereid is om 750 neer te tellen voor een PS5. Vooral ook niet omdat de echt grote titels nog niet verschenen zijn.

Ja er is een groep gamers die het ding als eerste willen hebben. Maar die kunnen beter abonneren op een Telegram groep ;) Tenzij je natuurlijk stream koning nummer 1 bent, en geld je niks uitmaakt. :9
het boeit niet hoeveel het er zijn: nu verkoopt het allemaal uit, zelfs amazon warehousedeals van 650+ euro zijn in enkele seconden weg. Reken maar dat als sony 700 euro had gevraagd ze alsnog alle consoles verkocht hadden.
Ik geloof niet dat iedereen bereid is om 750 neer te tellen voor een PS5. Vooral ook niet omdat de echt grote titels nog niet verschenen zijn.
Ik vermoed zomaar dat de gemiddelde prijs die momenteel door de consument wordt betaald voor een PS5 nog wel hoger ligt dan 750 euro. Nee, daar heb ik geen bewijs voor maar zolang deze apparaten niet vrij te koop in de winkel liggen is de vraag wat een consument er voor over heeft niet echt relevant. Er is duidelijk meer vraag dan aanbod.
Dat denk ik niet. Ik heb mijn Digital only gewoon bij de Mediamarkt gekocht voor 589€ met 1 jaar PS+, extra Dualsense controller en bware pakketje. 65€ voor de PS+, 79€ voor controller en de basisprijs van 399€ voor de console, resulteert in 47€ voor de accessoires van BWare. Zou ik er normaal niet voor betaald hebben, maar geen scalper ertussen die er nog minimaal 100€ bovenop gooit. En toen ik er kwam stonden er nog minimaal 15 stuks. Ja je moet er wel snel bij zijn natuurlijk, daar had ik de Telegramgroep voor.

Meer dan 750€ gemiddeld per console lijkt mij heel erg sterk, aangezien de meeste scalper advertenties rond die tijd (vorig jaar oktober) zo'n 100-150€ boven marktwaarde stonden. Dus 550€ voor Digital Only en 650€ voor de Disk Edition. Alleen in de eerste paar weken na release van de console waren de prijzen helemaal absurd.
Aangezien veel mensen hem nu via scalpers kopen is denk ik het bewijs dat men 750 (of een ander bedrag hoger dan 499) bereid is om te betalen.

Als Sony met een duidelijk prijsbeleid komt waarin wordt aangegeven dat de prijzen omhoog gaan zo lang de chiptekorten aanhouden (lees, zo lang ze elke PS5 direct kunnen slijten), dan is er voor mensen die geen 700 willen betalen (en dus ook niet bij een scalper zouden kopen) voldoende perspectief dat de prijs wel weer gaat zakken.
Blijkbaar niet want al die scalpers verkopen ze prima voor die prijs.
Gelukkig maar ik hoef niet alle tussen lagen tussen de fabrikant en uitlevering gratis geld te geven.
Beste zou gewoon alleen via de website van de fabrikant kunnen te kopen en met reservering systeem. En misschien een system lock op die persoon zijn account om scalpers 100% dwars te zitten.
En toch denk ik dat een markprijs van 750 euro het probleem niet oplost. Dan zal scalping nog steeds plaatsvinden met nóg hogere prijzen. De mismatch tussen vraag en aanbod is momenteel zo ontzettend groot. Het vooruitzicht van de chipmarkt is ook niet bepaald rooskleurig voor de korte termijn, dus Sony kan simpelweg niet in de buurt komen van de vraag. Bij welk prijspunt mensen de interesse verliezen is moeilijk te zeggen. Blijkbaar betalen genoeg mensen ~1000 euro voor een PS5 8)7

[Reactie gewijzigd door TheKiddo op 27 juli 2024 17:06]

Tja, de kopers kunnen ook zelf tijd investeren in een telegram groep dan heb je zo een ps5 te pakken. Nu betalen ze liever iets meer om hem meteen te krijgen.

Het is niet zo dat als je geen scalper meer had je dan bij de winkel een console kon halen. Dan waren het de mensen die tijd hadden om bij een MM 3x per dag binnen te lopen die een console kregen. Ik vind je reactie zelf wat ondoordacht. Uiteindelijk is er onvoldoende aanbod vanuit Sony en daar ligt de kern. Als dit er wel was had scalpen geen zin
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Verwijderd2 februari 2022 09:55
Je spot ze zo aan de hoeveelheid gebruikersreviews waarin ze dan worden bedankt voor de tientallen playstations die ze voor +200 euro meer hebben doorverkocht..
Als mensen tientallen nieuwe producten verkopen binnen korte tijd kan je deze gewoon rapporteren. Dat is namelijk niet toegestaan volgens onze voorwaarden.
Voor gebruikers die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf is het bij uitzondering toegestaan om incidenteel en in beperkte mate ongebruikte producten aan te bieden.
Een incidentele verkoop van een ongebruikt product door een particulier is dus toegestaan. Iedereen doet wel eens een miskoop, wint of krijgt iets wat je achteraf toch niet wilt houden.

Indien er voorbeelden zijn waarin mensen grootschalig ongebruikte PS5 consoles of andere ongebruikte producten aanbieden horen we dat graag. We doen ons best om V&A een zo leuk en veilig mogelijke plek te laten zijn.

[Reactie gewijzigd door Bor op 27 juli 2024 17:06]

tja je pikt ze er toch zo uit? Kijk bij schaarste producten wie het aanbieden en wie veel gebruiksreviews hebbenm lees de reviews door en voila je ziet zo dat ze bergen consoles en gpu's verkopen. https://tweakers.net/aanbod/user/107699/ bijv, 2 x nintendo Oled, 2 x ps5 en xbox series X nu actief.

Edit: zie dat bij deze persoon zijn advertenties offline zijn gehaald.
Er zijn er echter nog veel meer actief, allemaal ervarinen van meerdere type consoles en GPUs

gallery: srdevil
gallery: Fanatieks
gallery: ictinteresse
gallery: d0lf
gallery: JSTPS
gallery: Michel242186
gallery: karakedi

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 17:06]

Je hebt er op tweakers customcss voor. Zie je gelijk met welk tweakers je geen zaken wilt doen.
Die tientallen hadden veel gelukkiger geweest als ze die tegen een normale prijs bij de winkel hadden kunnen kopen.
Of die mensen hadden ze nog steeds niet kunnen kopen omdat iemand net wat sneller was via een telegram groep.
Vanuit Sony zijn ze sinds kort een inschrijflijst begonnen. Je maakt dan kans om op een nader te bepalen tijdstip misschien een PS5 te kunnen kopen. Als dat onderdeel is van je verkoopstrategie, dan heb je inderdaad wel een flink probleem.
Zo heb ik mijn PS5 gekregen uiteindelijk; ik kreeg een e-mail van Sony met een uitnodiging die mij op een bepaald tijdslot de kans gaf om een PS5 te kopen. Ik vind het nog steeds schimmig natuurlijk, soort van kunstmatige schaarste + een tijdslimiet, en het gaat om de winkeliers heen waar ik ook al jaren klant van ben, maar liever dat dan via een scalper. En als ik die kans niet kreeg had ik gewoon gewacht.
Die winkeliers hadden er ook voor kiezen om een wachtlijst te hanteren. Een paar hebben dat gedaan maar zijn er vanaf gestapt, uiteindelijk zijn er allemaal bundels voor terug gekomen. Dus ja ik heb niet zo veel medelijden met de winkels. Ze hadden het ook anders kunnen aanpakken.
Ik vermoed dat het de winkels gewoon te weinig boeit waar de consoles terecht komen. Ze verdienen er vrijwel niets op en ze verkopen ze alleen maar omdat ze vervolgens ook games en accessoires mogen verkopen (waar ze wel winst mee maken). Da's dan evengoed nog steeds een reden om weinig medelijden te hebben met winkels.
Die inschrijflijst in mijn inziens meer een hulpmiddel vanuit Sony om 'normale consumenten' (lees: niet-scalpers) aan een PS5 te helpen voor een normale prijs. Nieuwe generatie consoles is gewoon immens populair (zoals ook te zien was bij de PS4) dus zoveel verkoopstrategie heb je daarvoor niet nodig. Als ze er 2x zoveel hadden kunnen maken hadden ze er ook 2x zoveel verkocht.
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd of Microsoft dezelfde lever-problemen heeft. Wat ik tot nog toe aan next-gen games voorbij heb zien komen voor de PS5 vind ik er indrukwekkender er uit zien, tov. Xbox-games, maar dat heeft denk ik ook met het soort games te maken. Sony heeft veel indrukwekkende exclusives, zoals Spider-man.
Microsoft heeft hun risico's gespreid door naast een High End model (Series X) ook een instap model aan te bieden, de Series S. Die schijnt de tekorten van de Series X goed op te vangen en beter beschikbaar te zijn.
Dat komt omdat de Series S een kleinere chip heeft. Hierdoor kunnen er meer chips per wafer gemaakt worden, en is de Series S altijd beschikbaar (zelfs met korting) terwijl de console als een trein verkoopt.
De Series S is vooral beter verkrijgbaar, omdat de vraag ernaar veel minder is dan voor de Series X. Het is niet voor niets dat de Series S altijd verkrijgbaar is en vaak zelfs met korting wordt verkocht, terwijl zijn grote broer uitverkocht is.
Met korting? De Series S wordt nog steeds gewoon verkocht voor 299 in iedere grote winkel zonder enige korting. In de pricewatch is Bol momenteel de enige met een "scherpe korting" van 10 euro.
De Xbox series S is inmiddels verkrijgbaar, de X niet
De S gebruikt dan ook "kleinere" chips, dus veel meer chips per yield tov de grotere, complexere chips van de X en de PS5. Heel pak eenvoudiger om en masse te produceren dus.
Dat maar ook de vraag zal lager liggen. Bedoel, een next gen wil je toch ook meteen 4K bij hebben. Zelfs als je tv nog geen 4K aan kan, wil je niet over een jaar een nieuwe console moeten kopen.
De meeste mensen boeit dat niet. Voor velen is €300 voor een game console al veel.
Volgens analisten verkoopt de Series S juist uitstekend. De prijs maakte 'm erg populair voor kerst.

4K gaming vind ik ook maar onzin eigenlijk. Heb liever grafische vooruitgang dan alles opgeven voor een klein beetje extra scherpte. Je kunt niet beiden hebben namelijk.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 juli 2024 17:06]

Je koopt em zo voor 290 en in de aanbieding zelfs voor 265. icm een game pass abbo is de value proposition wel heel goed hoor als je bv een wat kleinere tv hebt, of wat minder om de graphics geeft. Lijkt me ideaal voor tieners/studenten met een wat kleiner en oudere tv, zoals mijn generatie vroeger een playstation 1 had op een klein tvtje in je slaapkamer (als je die luxe had).
Als je gewoon lekker wat wilt gamen en niet zoveel om de allerlaatste graphics geeft kan die series S ook gewoon in gebruik blijven als je een nieuwe tv koopt. Niet alsof hij het dan opeens niet meer doet.
Bwa, voor veel mensen is het echt al wel genoeg. Het speelt games "beter" dan de vorige generatie, heeft geeft toegang tot Gamepass op je TV zonder geknoei met je PC te verbinden, en vooral, als je naar de winkel gaat is hij beschikbaar(der dan andere consoles). Kan ook juist zijn dat een deel PS-fans nu toch een Series S kopen, omdat dat wat minder is dan de X, en dan kunnen ze later toch nog een PS5 kopen ook?
Alsof mensen dat ook maar iets interesseert. Je zegt dit in een wereld waar de Nintendo Switch de best verkopende console is en met moeite 1080p kan aanhouden.
De switch is dan ook meer een portable die ook op tv kan. Heel andere doelgroep. En als enige wel leverbaar
Met dit soort miljarden euro's aan bijstellingen zou ik ook lever-problemen krijgen. Ze zullen daar bij Sony vast non-stop aan de fles hangen!
Volgens Spencer zijn er meer units verscheept dan de vorige console, ondanks tekorten, en komt dit niet door schaarste van componenten, maar door meer vraag van gebruikers.
Die vorig console deed het dan ook niet zo best als je bijvoorbeeld het naast de xbox360 verkopen legt dus die statement zegt niet zo veel.
Het ging me erom dat hij een schatting beweert op basis van 'meer vraag' terwijl ieder ander bedrijf zich beroept op schaarste van componenten.
Kwestie van perceptie, ik vind het tegenovergestelde. MS loopt ook tegen deze leverproblemen aan, in mindere mate voor de XSS.

Ik deel je mening wel voor het PS 4 era, maar voor deze generatie vind ik dat Xbox veel meer indrukwekkende exclusives heeft laten zien (let wel: zijn nog niet allemaal uit).

Komt ook omdat PS 5 games ook nog voor PS 4 worden gemaakt (Spiderman, GOW, HFW)
De relatie tussen het aantal next gen games, hoe ze eruit zien en leveringsproblemen is op zijn best zwak. De Series X is ook slecht leverbaar maar dat zal geen invloed hebben op de game studios.
Tegen de tijd dat je 't ding kan kopen is hij inmiddels alweer zo oud dat je gestoord bent de nieuwprijs voor zo'n ding te betalen. Het ding ligt per eind 2022 al ruim 2 jaar in de markt maar was gedurende die hele tijd nauwelijks te verkrijgen in landen zoals Nederland.

Ik had hem echt willen hebben, maar ik ben gegaan voor een goede upgrade aan mijn PC en bijhorende randzaken zoals een fijn stuur voor racegames en een Oculus Quest 2 :) Mijn PC games zijn ook prima te spelen met een Xbox controller op mijn 4k-tv.

Wat mij betreft is de periode om deze nieuwe generatie consoles te kopen voorbij. Ik wacht wel op de eerste hardware upgrade die ze 't ding gaan geven over een jaar of twee.
Nja, het voordeel is dat in die 2 jaar dat die beschikbaar is er niet echt een overduidelijk argument was om hem in huis te hebben. Meeste populaire games kun je prima op de PS4 (Pro) spelen, op Ratchet&Clank en Demon's Souls remake na. Geldt overigens ook voor de concurrentie. Echte systemsellers blijven nog uit.
Helemaal waar! Er zijn voor zover ik weet nog geen games die alle pracht en praal van de PS5 laten zien. Dat heeft mij ook weinig motivatie om te upgraden.

Dat kan ik me van de PS4 niet meer zo herinneren. Maar volgens mij waren er destijds al wel specifieke PS4 games.

Het is een soort raar voordeel, de PS5 is amper te koop, maar "gelukkig" zijn er ook geen games voor.
Heb precies het zelfde, er is nog geen enkele game geweest die me echt warm heeft laten lopen om een PS5 te halen. Zeker omdat ik nog geen 4k TV heb, moet het vooral komen van innovatie in gameplay en mogelijkheden, en tot op heden heb ik dat gewoon nog niet genoeg gezien. En als je dan ziet dat de grote games dit jaar gewoon nog cross gen zijn, voel ik me ook niet echt aangetrokken om een ps5 te kopen.
Ik vind Ratchet & Clank anders best een goed voorbeeld van wat de console kan, maar heel veel is dat niet nee.
Het is een soort raar voordeel, de PS5 is amper te koop, maar "gelukkig" zijn er ook geen games voor.
Dit is toch eigenlijk bij elke console generatie wel een beetje zo. Deze periode is het misschien wat extremer (maar wat is er niet extremer in Corona-tijd), maar weinig echte systemseller-games bij een nieuwe generatie is niks nieuws.
Gelukkig zijn videokaarten ook zo lekker betaalbaar en beschikbaar momenteel inderdaad dat je beter een pc in elkaar kan zetten dan een next-gen console kopen (al dan niet voor scalper-prijs)...
Met de huidige inflatie in gedachten en de nog altijd bizar hoge instapprijs van PC gaming, denk ik dat die 500€ voor een console ook over een jaar nog altijd een relatief goede deal is. Ik denk niet dat we snel een concrete prijsdaling gaan zien tenzij de markt echt verzadigd begint te raken.

Ik verwacht persoonlijk ook niet zo snel een verbeterde versie met meer power. De vorige generatie was behoorlijk underpowered op vele fronten. De huidige consoles hebben niet bepaald een achilleshiel anders dan het wellicht wat krappe interne geheugen.
Hier hetzelfde, december 2020 voor 515 euro aan 3060ti weten te komen.
Pro gebruik ik nog.
One X verkocht en controller gehouden, stick erbij, gamepass ultimate en gaan.
Lg oled g1 gekocht.
70fps Halo.
100fps Warzone.
Wacht wel op de nieuwe Pro net als jij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.