Nintendo verkocht ruim 30 procent minder Switches in 2024

Nintendo heeft van 1 april tot en met 31 december 2024 in totaal 9,54 miljoen Switch-consoles verkocht. Het gamebedrijf merkt een afname in de verkoop: in 2024 werden 30,6 procent minder Switches verkocht vergeleken met dezelfde periode in 2023.

De verkoopafname van 30,6 procent omvat alle Switch-hardware, laat Nintendo zien in zijn recentste kwartaalcijferrapportage. Van de originele Switch werden 2,74 miljoen stuks verkocht, van de Switch OLED 5,07 miljoen stuks en de Switch Lite ging 1,73 miljoen keer over de toonbank in negen maanden tijd. Tijdens dezelfde periode in boekjaar 2024 werden er van alle Switch-modellen bij elkaar opgeteld 13,74 miljoen stuks verkocht. Ondanks de afnemende aantallen verkochte exemplaren van de console spreekt Nintendo van stabiele verkoopcijfers.

Ook de softwareverkoop liep terug. De afgelopen periode werden 24,4 procent minder Switch-games verkocht dan in dezelfde periode in boekjaar 2024. Er werden tussen 1 april 2024 en 31 december 2024 123,98 miljoen spellen verkocht voor de Switch. Verder is het aantal digitale verkopen via de eShop afgenomen met 29 procent.

Verkoop Nintendo Switch 2024

Onder de bestverkochte games waren Super Mario Party Jamboree met 6,17 miljoen stuks, Mario Kart 8 Deluxe met 5,83 miljoen kopieën, The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom met 3,91 miljoen exemplaren en Nintendo Switch Sports met 2,63 miljoen stuks. Nintendo zegt dat er in negen maanden tijd negentien titels zijn verschenen waarvan meer dan een miljoen kopieën zijn verkocht. Daarvan zijn twaalf games door Nintendo zelf uitgegeven en zeven door andere uitgevers.

De totaalomzet omvat 956,2 miljard yen, omgerekend 5,9 miljard euro. De operationele winst kwam uit op 247,5 miljard yen, zo'n 1,5 miljard euro.

De terugloop in de verkoop van Switches komt waarschijnlijk door de aankondiging van de Switch 2. Hoewel Nintendo de nieuwe console pas in januari officieel onthulde, bevestigde het bedrijf al eerder dat het werkte aan een opvolger voor de Switch. Op 2 april geeft Nintendo meer informatie over de nieuwe console. De Switch 2 moet dit jaar nog uitkomen.

Door Loïs Franx

Redacteur

04-02-2025 • 18:12

121

Reacties (121)

Sorteer op:

Weergave:

Niet alleen de aankondiging van de opvolger, maar waarschijnlijk ook marktverzadiging en concurrentie spelen een rol
En het gebrek aan volwassen games. Nintendo staat synoniem aan kiddie. En ja kom niet aan met The Witcher 3 als uitzondering.
Mario Rabbids
Mario Oddysey
Stardew Valley
hollow knight

Zijn dit "kinder" spelletjes..?

Of is het pas geen kinderspel als er geschoten wordt en dingen kapot kunt knallen?
nee, animatie = kinder spel, dat weet je toch 8)7
is met tv series ook zo.
Klopt helemaal. Ik laat de kinderen ook altijd Hentai kijken. Ook animatie toch? 🤣
Mijn introductie in de wereld van anime (op jonge leeftijd dus) was letterlijk Urotsukidoji: Legend of the Overfiend, zo'n beetje de grondlegger van tentacle porn. En 3x3 Eyes, da's geen hentai maar ook niet echt voor jonge kinderen. Klassiekertje.
Haha Urotsukidoji! Daar heb ik toch een anekdote van... Ik werkte (mijn broer trouwens ook) bij Alternate in hun begin jaren, dat zat toen nog in een relatief klein pand in Ridderkerk.
Mooie tijd, want dan is alles nog niet super strak geregeld en is er veel ruimte voor wat gein. Ik had dan ook wat prettig gestoorde collega's.
Zo had één van de collega's het lumineuze idee om Urotsukidoji op alle tv's in de showroom aan te zetten. Tranen over onze wangen van het lachen terwijl wij vanuit het magazijn de showroom in keken.
Urotsukidoji... Wat een film. 😂
Beetje net zoiets als al die arme moedertjes die met de kids naar Deadpool vs Wolverine gingen "want het is toch gebaseerd op een stripboek" en vervolgens zwaar geschokt hun geld terug vroegen omdat die film totaal ongeschikt is voor kinderen. Niet dat de kids daar mee zitten, maar goed.

En eigenlijk nog een slecht voorbeeld ook want eigenlijk is het enige daar dat niet voor kids is, is de over the top violence en gore, maar qua verhaallijn zit de gemiddelde Dora the Explorer ongeveer even complex in elkaar.

Maar goed, als ik even bij PEGI ga neuzen krijg ik 106 hits als ik filter op PEGI-18 op de Switch. En daar zitten ook games bij waar Nintendo zélf de uitgever is. PEGI-16 levert nog eens 115 hits op. Maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat die PEGI rating lang niet alles zegt over of een game kiddie is of niet.

Kiddie wil voor mij zeggen dat een game expliciet bedoeld is voor kleine kinderen, dus zonder geweld en gore, geen complexe controls, simpele levels en puzzeltjes, dat soort werk. Daarmee vallen vrijwel alle Nintendo games af omdat die meestal wel makkelijk te starten zijn, maar verderop in de game vaak nog verdraaid moeilijk kunnen worden.
Is PEGIESRB niet 1 grote wassen neus? Opgezet door (grote) uitgevers die hun eigen producten controleren en een leeftijdsclassificatie aanhangen?

Diezelfde partij die gokken in FIFA voor iedereen geschikt vind maar Pokemon (of was het Mario?) met een digitale slot machine (die enkel voor weergave is en géén echte gok elementen bevatte) geschikt was voor 7 jaar en ouder.

Kiddie wil voor mij zeggen dat het geschikt zou moeten zijn voor kleine kinderen zonder extra toezicht.
Dus
  • Geen naakt
  • Geen geweld/bloed/dood
  • Geen scheldwoorden en/of vloeken
  • Geen (echte) gok machines en ook geen "surprise mechanics"
en ik zal vast nog een aantal criteria vergeten op te sommen..
Sommige volwassen mannen gaan naar een animeer meisje......
Dit voert me een beetje terug naar de late jaren '90, waar alles zo edgy mogelijk moest zijn want dat was "volwassen". In het puberende gamerbrein tenminste...

Het heeft Sony geen windeieren gelegd maar we kunnen inderdaad wel concluderen dat het een nogal door marketing geforceerd cliché was.
In de jaren 90 schoot ik eenden uit de lucht met een pistool op de tv gericht. :*) Ik ben er niet slechter op geworden.
In de zomer van 1986 schopte ik als 1 van de eersten van het dorp hier tegen een schildpad op de Sharp Twin Famicom/Blaupunkt tv met PAL/NTSC signaal. Ben nog steeds geen dierenmishandelaar.
Niet de bowser voeden ;)

Al zouden het allemaal kinderspelletjes zijn. Nintendo boert er bijzonder goed op. Ze concurreren niet direct met Sony en Microsoft. Ze doen hun eigen ding, en als je naar de verkoopcijfers kijkt, doen ze dat gewoon goed.
3 van de 4 spellen die je noemt zijn pegi 7, een is pegi 12. Ze zijn dus door commissies beoordeeld als geschikt voor kinderen.
En als ik zie hoe vrolijk en vlot mijn oudste (basisschool) door Odyssey heen gaat verbaast me dat niks...
Geen levensechte AK47 richten, geen bloedvergieten, geen 'adult content zonder kleding', geen drugs en geen grove taal (waar diezelfde oudste erg vatbaar is voor dat laatste).
Die Broodals en Chain Chomps zijn trouwens wel wat eng soms... Maar humoristisch genoeg om geen nachtmerries te veroorzaken.

Verder zien we wel wat de Switch 3 tzt doet, de huidige Oled gaat nog wel ff mee

[Reactie gewijzigd door Waterbeesje op 4 februari 2025 23:01]

Dat iets geschikt is voor kinderen (wat betreft pegi) wil niet zeggen dat het voor kinderen is. Een college over quantum mechanica zal over het algemeen ook wel pegi 7 zijn, maar niet echt voor kinderen zij ;).
Dat zijn stuk voor stuk titels die geen volwassen thema's behandelen (al heb ik Hollow Knight niet genoeg gespeeld om een idee van de verhaallijn etc te krijgen).
Maar wat ik als bijna 40 jarige wel met plezier gespeeld heb...
Kidde <> Family friendly...

PutPut, Freddy Fish, .... dat zijn kinderspelletjes..
Mario is toch echt gemaakt voornamelijk voor kinderen. Dat het ook leuk is voor volwassenen en dat het topkwaliteit-games zijn, staat buiten kijf. 'Kiddy' is niet een negatieve descriptor.
Metroid? Zelda? Hoezo kiddie?
Zelda BotW, TotK, Metroid, Bayonetta, binding of Isaac, Spelunky, dark souls remastered, Cuphead, Celeste, Darkest dungeon, baba is you, hollow knight... En ga maar door. Valt mee dus.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 4 februari 2025 18:59]

Nintendo staat synoniem aan kiddie.
Ah, ja, vandaar dat ze groen licht gaven voor een spel als Emio.
Bayonetta series, Bioshock series, Dark Souls, Doom series, Hellblade, Skyrim, Mortal Kombat series, Dead By Daylight, Saints Row IV, Diablo 3, Sniper Elite 4, Dusk, Resident Evil series, Metroid Dread/Prime 4, Dying Light, WolfenStein II, No More Heroes, Hotline Miami collectie, Red Dead Redemption, Assasins Creed series, Nier Automata, Bloodstained, Crysis Remastered, Hello Neighbour, Monster Hunter series, Darksiders, Borderlands

Ik kan nog doorgaan. De meeste werken goed genoeg voor casual gaming. Daarnaast nog heel veel toffe indie games die alleen op steam of de Switch verkrijgbaar zijn. Niet perse ''volwassen'' games, maar zeker goede spellen voor alle leeftijden.
Bayonetta, 1,24 miljoen keer verkocht, op 150 miljoen Switches. Zulke spellen zijn gewoon matig op de Switch. Leuk voor papa's waarvan het kind een Switch heeft en die zelf ook eens een spel wil spelen maar uit de cijfers blijkt wel dat het grote deel van de gamers daar gewoon een PC, PS5 of Xbox voor koopt.

Het overgrote deel uit de top 25 verkochte games zijn wel gericht op kinderen, die voor volwassenen ook nog leuk kunnen zijn om te spelen natuurlijk.
Bayonetta, 1,24 miljoen keer verkocht, op 150 miljoen Switches. Zulke spellen zijn gewoon matig op de Switch.

[...]

maar uit de cijfers blijkt wel dat het grote deel van de gamers daar gewoon een PC, PS5 of Xbox voor koopt.
De verkoopcijfers vind ik niet heel veel afwijken van Steam (iets meer dan anderhalf miljoen).

Daarnaast lijkt je te kijken naar de verhouding tussen hoe vaak Bayonetta verkocht is t.o.v. het aantal eigenaren/gebruikers van het platform? Nou, dan komt de Wii U bovenaan te staan waar meer dan 2% van de Wii U-eigenaren Bayonetta kocht.

Ik zou Bayonetta niet als graadmeter gebruiken. Het is een game waarin de meeste uitgevers geen brood in zagen en Nintendo de enige was die bereid was om de sequels te financieren.
Ik pakte random de eerste uit de lijst van de reactie waar ik op reageerde. De nummer 2 en 3 zijn nog minder verkocht. Skyrim staat niet eens in de top 100, zoals de meeste in die lijst waar ik op reageerde.

Dat maakt mijn punt nog breder:
Het overgrote deel uit de top 25 verkochte games zijn wel gericht op kinderen, die voor volwassenen ook nog leuk kunnen zijn om te spelen natuurlijk.
Dit kunnen we vergroten naar de top 100.
Skyrim staat niet eens in de top 100
Zijn daar dan verkoopcijfers van voor het Switch-platform? Als je kritisch kijkt naar die lijst, zie je dat er gewerkt wordt met incomplete data. Zo zijn de verkoopcijfers voor Minecraft alleen gebaseerd op verkoopdata die zich beperkt tot fysieke exemplaren. Zet dat af tegen de titels van Nintendo: Nintendo publiceert gecombineerde verkoopcijfers (fysiek+download).
Zo kunnen we over elke game apart gaan discussiëren, maakt mijn punt echter niet minder valide. Ik heb een bron dat +-50 van de 60 miljoen verkopen van Skyrim op een PC of Xbox was, maar daar zal ook wel wat op aan te merken zijn.

Uit geen een bron blijkt in ieder geval dat games voor volwassenen (Pegi 18) goed verkopen op de Switch, dus kunnen we wel stellen dat de grootste doelgroep kinderen is, toch? Neemt helemaal niet weg dat jij, ik en miljoenen anderen volwassenen prima plezier kunnen halen uit de games die wel op de Switch uit zijn gekomen.
Behalve Pokemon zie ik geen games die specifiek zijn gericht op kinderen. Dat het allemaal "alle leeftijden" spellen zijn doet daar verder niets aan af. Anders is Schaken ook gericht op kinderen.
Grappig dat je dan Pokemon weer wel voor kinderen vind. Blijkbaar verschillen meningen hierin heel erg, helemaal prima. Dan niet gericht op kinderen :)
Ik bedoel niet dat alleen kinderen het kunnen spelen, maar de brand met de TV serie is wel gericht op kinderen.
Dat snap ik, ik vind het alleen grappig dat je Pokemon games, wat mij betreft een stuk meer diepgang en strategie dan Mario games, wel voor kinderen vind en Mario games niet.
Eigenlijk is de hele discussie niet nodig, De stelling dat het vooral gericht is op kinderen spat uit elkaar als je gewoon kijkt wat de demografie is. De grootste groep?

20-25 jarigen.

https://www.shacknews.com...aphic-data-for-first-time

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 9 februari 2025 00:38]

Het gaat niet om de ''top 25'' het gaat erom dat ze er gewoon wel zijn. Als je volwassen spellen wilt spelen kun je ze vinden voor de Switch, dat was de hele punt. Je kunt ook kiddie games vinden op de PS5 of Xbox, bovendien vind ik ''volwassen games'' een beetje een raar begrip, zeker omdat er dan voor fps worden opgenoemd. En die worden ook grotendeels door kinderen gespeeld als staat er 16+ op TikTok zie je misschien honderden kinderen live die '' volwassen'' games spelen. Kun je opnoemen welke games je precies bedoelt die je graag op de Switch zou willen hebben?
Het gaat voor jou niet om de top 25 ;)

De Switch is gewoon gebouwd voor simpelere spellen, grafisch gezien. En ik vind dat jammer, anderen weer niet. Ik zou bijvoorbeeld een fatsoenlijke Fifa willen zien die ik dan onderweg kan spelen.
Mijn reactie was niet gericht naar jou, dus dat je een top 25 opnoemt heeft niks te maken met waarom ik mijn reactie schreef. Dat Fifa niet goed op de Switch is heeft meer te maken met EA dan de spel zelf. Anderen hebben een beter product geleverd. Er zijn ''volwassen'' spellen op de Switch dat was mijn punt. Dat ze niet allemaal top whatever zijn maakt niet uit, je kunt ze kopen en je kunt ze spelen.
Ik vind een "volwassen" spel die hapert en niet top is geen volwassen spel, maar een slap aftreksel van de PS of Xbox versie. En volgens de verkoopcijfers vinden heel veel anderen dat ook..
Je bent weer iets anders aan het zeggen dan waar ik op reageerde. Dat jij ze een slap aftreksel vindt of anderen gaat mij geen reet aan. De spellen zijn er je kan ze spelen. Mensen zijn ook tevreden met 30fps. Als jij dat niet vindt dan koop je het maar op pc, ps5 of xbox. Je bent niet gedwongen om ze te spelen. Ik geef enkel en alleen aan dat er WEL volwassen spellen op de Switch zijn en er is kennelijk een markt voor, ookal verkoopt het niet zoveel als wat jou tevreden stelt.
Dat er ports zijn van games voor volwassenen neemt niet weg dat de doelgroep van de Switch vooral kinderen is natuurlijk. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers van die games voor volwassenen.

Maar blijkbaar zijn we het oneens over wat voor kinderen is bedacht, omdat volwassenen er ook mee kunnen spelen. In dat oogpunt is er nooit iets met een doelgroep kind omdat volwassenen ook met een VTech baby telefoon of een bijtring kunnen spelen.

Maar ach, boeiend verder :+
.... Je analogie slaat nergens op. Je lijkt me een erg koppig persoon. En je begrijpt niet wat ik zeg. Je hebt een gevecht met jezelf lol
Haha als je iets niet snapt hoef je niet gelijk zo lelijk te doen hoor :+
Iets te kort door de bocht.
Nintendo focust op gameplay. ‘Fun gaming’. Waar Microsoft en Sony elkaar het leven zuur maken met hoge specs en realistische/serieuze games, fietst Nintendo er al jaren tussendoor met hun platform en zijn ze ook steevast tussen de bestverkopende consoles.

Wikipedia: List of best-selling game consoles
Alleen de PS2 is in absolute getallen vaker verkocht.

Edit: link gefikst

[Reactie gewijzigd door lenwar op 5 februari 2025 06:54]

Die link hoort volgens mij bij een ander artikel.

Spotify royalties hebben weinig te maken met Nintendo.
Oef… bedankt!! 😊
Als je in die lijst de hybrids/handhels ertussenuit filtert krijg je een heel andere lijst. Dan is opeens (behalve de Wii) élke Playstation console vaker verkocht dan de Nintendoconsoles.
En als je de Home ertussen uithaalt.... Enzovoorts. ;)

Ik snap dat de vergelijking met een handheld en een 'home'-apparaat wat lastig is, gezien die deels een andere functie hebben en die hybride maakt het vergelijken nog lastiger. Feit blijft dat de Nintendo consoles gewoon goed meedoen in de console-markt.

En al helemaal als we het afzetten tegen jaar van uitgave.
De Switch uit 2017 150 mln tegen de PS4 uit 2013 (117 mln) en de PS5 uit 2020 (65 mln)

Ik vermoed overigens ook dat de aanschafprijs hiee een zeer grote factor in speelt. De PS5 en XBOX zitten toch in een andere prijsklasse als de Switch. De prijs en de aard van de Switch is natuurlijk zodanig dat je ook makkelijker meerdere consoles in huis haalt. De getallen zijn alle edities, inclusief de Switch Lite en de Switch OLED, net zoals alle edities van de PS5.
Mensen komen met allerlei voorbeelden van games die niet kiddie zijn. Die zijn er ook genoeg. Maar Ik denk dat je wel degelijk een punt hebt door te stellen dat Nintendo zichzelf een meer kinderlijk imago geeft, al breng je dat wel behoorlijk bot.

Nintendo hun marketing van de switch, en eerder die Wii (U) is vooral met Mario Kart en Zelda, Animal Crossing andere cartoony games. Daarmee geven ze het platform gewoon een stuk minder volwassen imago dan bijvoorbeeld Playstation dat doet.

Vraag een niet gamer verschillende consoles te rangschikken naar het meest voor volwassenen dan zullen ze Nintendo strak achteraan zetten. Daar zit ook Nintendo's kracht, de console voor iedereen.
Nee, family friendly.

En dat vind ik best slim want de Switch was nooit een concurrent van een PS4 of XBox... One? Ben de tel even kwijt. Mensen kochten een "volwassen" (lees: zoveel mogelijk oorlog) console EN een Switch.

Nintendo snapt echt wel hoe ze geld moeten verdienen.
Nintendo is meer Family Friendly dan Kiddie. Kiddie en Family Friendly zijn twee verschillende dingen. Paw Patrol is kiddie en Inside Out is family friendly. De één is echt puur gericht op kinderen waar bij de ouders zich dood vervelen als ze meekijken en het andere kan elke leeftijd van genieten. Natuurlijk heeft Nintendo ook kiddie games zoals Kirby en Yoshi maar het grootste deel van hun catalogus is gemaakt voor alle leeftijden. Hun games hebben een lage instap maar best een hoge skill plafond.
(verreweg) de grootste demografie die Switch speelde was twee jaar geleden 20-29 jaar oud.

Nou ben ik geen marketing guru, maar het lijkt me niet dat je om die categorie te raken je voor een "kinderlijk" imago gaat. ;)

De discussie is op dit punt nu gewoon wel klaar, de switch is absoluut niet primair gericht op kinderen, Nintendo gaat voor de veel lucratievere markt van (jong) volwassenen met geld.
Niet kiddie. Nintendo focust veel op spellen voor het hele gezin. ;)
Dat is correct. Als hier de Switch opgezet wordt in de woonkamer is dit ALTIJD voor minstens twee personen en meestal drie of vier.

Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren bij Dishonored....
Merk juist dat Switch heel populair is onder jong volwassen en dat de tieners meer richting de PS5 gaan. (En uiteraard heleboel kinderen spelen ook Nintendo).

Nintendo is tegenwoordig het meest laks is met censorship en veel van hun games zijn ook meer gericht op oudere. Voorbeelden onder ander zijn Metroid, Fire Emblem, Xenoblade, Bayonetta, Pikmin, Zelda etc.
best complexe en moeilijke games die ook niet zo erg je hand vast houden zoals Sony dit snel doet.
De statistieken lijken dat beeld wel te ondersteunen, al is de PS5 ook onder jong volwassenen een gigant.

Bij ons thuis speelt mijn dochter het meest op de Switch, daarna ik, dan mijn zoon, en laatste mijn vrouw.
De PS5 mijn vrouw, dan ik, dan mijn zoon/dochter.
PC gamen is vooral de kinderen en mijn vrouw (ze spelen graag minecraft met zijn drieen, maar daar wordt ik dan weer wagenziek van). Ik speel bij vlagen ook veel op de PC, maar ik heb wel de voorkeur voor een console (ook omdat ik geen eigen bureau heb).

Het is ook heel periodiek, soms raak ik een bepaald platform maanden niet aan.
En wat is dan volgens jou mis met de Playstation en Xbox? Waarom hebben zij zo weinig consoles verkocht in vergelijk met de Switch?
Ja dat klopt wel.
ik wou al schrijven dat ze wat meer kinderachtige software hebben.En dat een doorgewinterde gamer van pak weg 18 jaar oud daar niet op zit te wachten.alhoewel ik donkey kong best leuk vind vroeger de coin up veel gespeelt.Maar wilt tevens ook niet zeggen dat ze daar die kinderen althans dat ze daar niet de goede leeftijd van hebben want er zijn nog altijd kinderen die een leeftijd krijgen dat ze deze games van de switch wel leuk zouden gaan vinden.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er genoeg kinderen zijn voor een console te verkopen en dat daar een dipje in zit vind ik ook een raadsel.
Er zijn veel volwassen games hoor. Maar je loopt te trollen met je kiddie
Wou net zeggen, Pokémon en Nintendo games terzijde, de meest "kiddie" game die ik op mijn Switch heb zijn Disgaea games.

Maar voor de rest (J)RPGs en VN's waar meeste kids niet aan gaan of horen te zitten (veel PEGI 16 en 18 games)

Maar Nintendo komt voor sommigen niet meer van dat imago af, ik weet nog toen ik paar jaar terug met een kennis een discussie had over "serieuze" games op de Gamecube, en iedere serieuze game die ik noemde was "een uitzondering" volgens diegene.

Dat waren fors wat "uitzonderingen" dan.

zelfs de 3ds heeft best wat games die serieus en niet voor kids zijn, anime is bij lange na niet altijd voor kids, en serieuze games zijn niet altijd meteen en uitsluitend Call of Duty, GTA en ga zo door
Ik denk dat het eerlijker is om naar first-party titels te keken ipv het totaalaanbod. Als we puur kijken naar het laatste biedt elk platform zo'n beetje hetzelfde aan, van 3+ tot 18+.

Kijk je naar first-party titels, dan is het verschil duidelijker. Nintendo EPD en dochterstudio's hebben nauwelijks 16+ of 18+ spellen. Mario Odyssey en dergelijke is allemaal bedoeld voor 3 t/m 12 jaar. Microsoft en Sony daarentegen richten zich voornamelijk op action/adventure games met een oudere doelgroep. Die jongere doelgroep zie je ook terug in Nintendo's design wat betreft hun consoles, controllers, UI, etc.

Dus ik ben het er mee eens dat Nintendo synoniem is voor kiddie/family friendly. Alleen de argumentatie van Boerenlater vind ik nogal kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 5 februari 2025 08:11]

Disgaea is spel technisch zo diep dat ik het zeer zeker geen kidde game zou noemen.

Ook vind ik de humor niet van een kinderniveau, eigenlijk niet eens tiener niveau. Er zit een maatschappij kritische blik op die echt wel wat rijping vereist.
Er zijn genoeg volwassenen die deze spellen leuk vinden. Niet alles hoeft moeilijk en serieus.
Want je kent alle tegen de 10.000 spellen? Dat zijn zeker niet allemaal 'kiddie' spellen. De kiddie spellen zijn mogelijk wel degene waar het meeste reclame voor is, de meeste vraag, etc. Misschien dat daar die gedachte vandaan komt, maar het is niet de realiteit.
Je kan het best kiddie vinden.. Maar de games zijn wel gewoon simpel en vermakelijk om enige tijd ermee door te brengen.. Ben zelf ook de jongste niet meer. Maar nieuwe mario titels zijn best leuk om te doen.
Heb argument natuurlijk, want als het al zou kloppen is dat altijd zo geweest en dus geen reden voor de daling.
Wat een totale onzin.... Het gebrek aan volwassen games (wat hoe dan ook niet klopt) heeft geen enkel invloed gehad op de verkoop van 150 miljoen devices... De enige 2 gaming devices die beter verkochten waren de Nintendo DS en de Playstation 2....
Ik ren liever achter een lichtgevende paddenstoel aan, dan dat ik andere mensen kapot maak.

Het is maar wat je volwassen noemt.
Is dit een trol? Serieus in 2025 nog aankomen met dat Nintendo kiddy is? Jouw opmerking is kinderachtig en onwetend. Genoeg spellen op de Nintendo Switch voor alle leeftijden.

/dat ik nog hap..
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @MetalSonic5 februari 2025 17:43
Voor alle leeftijden is natuurlijk wel wat anders dan games gericht op volwassenen die er op de Switch, ook anno 2025, inderdaad nauwelijks zijn. De meest verkopende en bekende spellen op de switch zijn voor alle leeftijden en een zeer groot deel met name voor de jeugd.

[Reactie gewijzigd door Bor op 5 februari 2025 17:44]

Het is een flink achterhaalde sneer. Nog uit de tijd van de Nintendo Gamecube toen er nauwelijks "third party support" was voor Nintendo. En ze het bijna allemaal moesten doen met eigen games. Tja games die toen opvielen waren Mario Kart DOuble dash en Mario Sunshine en wat was er verder? Uiteraard klopte het toen al niet helemaal want spellen als Resident Evil 4, de remakes van de eerdere delen waren niet voor kinderen.

Nintendo is nu al jaren een platform waar iedereen welkom is om games voor uit te brengen. Duik de shop in en de gemiddelde game is alles behalve kiddy en zeker voor volwassenen. Net nog Bloodstained Curse of the moon uitgespeeld. Kiddy? Diablo 3 is al heel lang te koop op de Switch. De Resident Evil games ook. Nu lees ik dat er in de toekomst mogelijk Gears naar de Switch komt........ Alle voetbal spellen komen op de Nintendo. Sportspellen noem ik btw ook niet "kiddy"....

Nintendo heeft wel een tijdje het imago gehad maar dat is lang geleden.

Los hiervan wanneer zou je iets kiddy mogen noemen. Beetje een zijpad maar is Spirited Away dan ook een kiddy animatie film? Omdat het vrolijk oogt? En wat als je je dan verdiept in de boodschap of de achterliggende waarschuwingen?

[Reactie gewijzigd door MetalSonic op 5 februari 2025 17:59]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @MetalSonic5 februari 2025 18:04
Games als diablo etc zijn er zeker maar kijk eens naar de games in de doorsnede winkel waar ze de Switch verkopen; mario, pokemon en zelda om het maar even eenvoudig aan te duiden. Nintendo heeft altijd al het "voor het hele gezin" imago gehad en dat is ook waar ze zich op richten. Ik snap wel dat veel mensen denken dat dat het enige is dat er op de Switch te spelen is.
1995 belde, ze willen hun vooroordelen terug. Als je nu de catalogus van de Nintendo bekijkt zitten er zat voorbeelden tussen van games die gericht zijn op volwassnen. Daarnaast vinden veel volwassnen games die geschikt zijn voor alle leeftijden ook vaak leuk, denk bijvoorbeeld aan Mario Kart of Mario Party.
Of Nintendo mikt gewoon op een ander doelpubliek sinds de Wii? Met de Wii U probeerde men ook de 'hardcore' segment van de gamers terug aan te spreken; Alien: Colonial Marines, CoD,... en welke flop was dat?

Daarbij gaming op Hardcore niveau is een 12 in een dozijn geworden; al die developers doen het zo veilig mogelijk aan om hun investeringen terug te verdienen. Ik loop niet bepaald warm meer op de zoveelste 'story driven' 3th person game van Sony of de zoveelste multiplayer first person shooter. Die pokémon of Zelde game weet me anders wel nog te overtuigen tegenwoordig. Of met andere woorden: ik zit al met mijn derde Switch unit sinds 2017, terwijl mijn PS5, Xbox Series X en game PC stof staan te vergaren.
nvm... :|

[Reactie gewijzigd door Darkwolf_1982 op 5 februari 2025 13:44]

Haha, ja inderdaad als ik een game winkel inloop zie ik bij de nintendo sectie allemaal leuke games staan en bij de xbox en playstation alleen maar realistische slop, be it fifa, horror game of shooter. Dat vond ik als tiener heel "volwassen" inderdaad, maar nu ben ik opgegroeit en speel weer lekker nintendo spellen lol.
En de blijvend hoge prijzen op games, die soms al jaren oud zijn, blijft voor mij soms een drempel tot aanschaf
Voordeel is wel dat je ze na uitspelen, weer voor een goede prijs van de hand kan doen.
Dat geld dan natuurlijk wel alleen voor de cartridge games.
De prijs van games valt best mee als je inflatie meerekent. In de jaren ’90 en 2000 waren games ongeveer twee keer zo duur als nu. Maar Nintendo is inderdaad erg terughoudend met kortingen. Op Steam daarentegen kun je vaak al na een paar maanden een aanbieding voor een game vinden.
Ligt maar waar je ze koopt.

Rond de 48 euro bent je er zeker wel voor kwijt.
Alles wat eronder zit is eigenlijk het geld ook niet echt waard met al die 3rd party titels..
Van dat soort spelletjes blijf ik liever van weg.. Ga alleen voor de betere titels.
En nee ik koop niet iedere maand een nieuwe game.
Dit is wel juist een van de dingen wat Nintendo goed doet, waarom zou je spel moeten devalueren na een tijdje? Mariokart is net zo leuk als toen die uitkwam, alleen omdat het wat jaren geleden is moet het dan ineens goedkoper worden? Ze weten gewoon wat hun werk waard is, en houden daar aan vast.

Het is juist slim, want als je weet dat Nintendo spellen niet standaard goedkoper worden na een tijdje is er dus ook geen incentive om je aankoop uit te stellen.
Ik heb een 'f*ckload' games aangekocht via Vinted voor amper 10 euro. 8-)
Ik geloof niet in concurrentie tegen Nintendo, want Sony, Xbox en PC games zitten toch in andere categorie. Het is meer markt is verzadigd inderdaad.
Het feit dat je een keuze maakt tussen Nintendo, Sony of Microsoft is het gevolg van concurrentie. Zonder concurrentie was er geen keuze. Dat ze verschillen vormen van gaming / entertainment aanbieden is onderdeel van hun concurrentiepositie.
Ja, er zijn mensen die meerdere consoles hebben, maar de meeste mensen zullen een keuzen maken tussen een van de drie groten.
Nintendo heeft andere hardware dan Sony, Xbox en PC, de meeste tweakers weten wat ik bedoel.
Precies, dat bepaalt mede hun concurrentiepositie.Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe het concept van concurrentie (mededinging) werkt. Dat is niet alleen van toepassing indien je precies hetzelfde product of dienst levert. Het onderscheidend vermogen is JUIST een resultaat van concurrentie. Sony en Microsoft concurreren op performance, Nintentdo concurreert op gameplay bijvoorbeeld. Maar ze zijn alledrie actief in de markt voor gaming consoles.
Een Switch is een handheld die op de TV kan. Dat is toch iets naders dan PS vs Xbox, dat zijn echt directe concurenten.

Ik vraag me daarom af of je gelijk hebt, ik ben benieuwd hoeveel Switch gebruikers geen andere console in huis hebben.
Klopt en daarom ook nu switch 2 welke qua vermogen vergelijkbaar moet zijn als de xbox one...ben benieuwd.
Ik vind 70 procent van de switch van 2033 eigenlijk nog bizar veel
Niet alleen de aankoniging van de Switch 2 zelf helpt hier aan mee, ik denk zelf dat het feit dat de 2 backwards compatible gaat zijn met een groot deel van de OG Switch games ook ervoor zorgt dat veel mensen die nu eigenlijk graag een Switch zouden willen kopen nu alsnog besluiten toch nog even te wachten op de 2. En groot gelijk haha. Als ik niet al een Switch OLED had gehad, dan zou ik nu ook wachten op de 2 haha
Ik heb geen oled versie en wacht nog steeds op de 2.
De Switch OLED kan je nu regelmatig voor onder de €200 kopen... als je bedenkt dat de Switch2 waarschijnlijk wel het dubbele zal kosten bij launch is een Switch OLED nog steeds een prima aankoop.
Het komt niet alleen door de uitgestelde hardware, maar ook de erbarmelijke staat van de software. Alle "eigen" titels blijven standaard dezelfde prijs hebben. Wie gaat er voor mario oddesey nu het volle pond neerleggen.

Mijn verwachtingen is ook dat de switch 2, alleen een zoethoudertje is om alle IP te beschermen.
Nintendo doet regelmatig acties hoor, als je ok ben met downloaden en geen fysieke cartridges dan kan je een mario/zelda wel al eens aan 30-40 euro vinden. En doen ze wel 3-4x per jaar.
Erger nog er zijn ook games geannuleerd voor de europesche markt. Ook hier is het weer verdeel en heersch met software. En ik ben niet OK met software downloaden. Helaas genoeg voorbeelden van downloadable games die niet meer werken.
Alle "eigen" titels blijven standaard dezelfde prijs hebben. Wi
Flauwekul.

https://www.dekudeals.com/items/super-mario-odyssey
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @roffeltjes5 februari 2025 13:40
Je cherry picked hier een uitzondering die tijdelijk in de aanbieding is bij slechts 1 aanbieder (Amazon) en welke bij Nintendo zelf bijvoobeeld gewoon de normale prijs heeft. MSRP: €59,99.
Ik denk dat @roffeltjes vooral wijst naar de grafiek op die pagina die de prijsgeschiedenis laat zien...

...en wat laat die grafiek zien? Juist, dat een Nintendo-titel niet altijd dezelfde prijs heeft. Meer dan genoeg om een stelling als ∀x:P(x) onderuit te halen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @RayNbow5 februari 2025 16:10
Wat je er ook op uitmaakt is dat er niet echt veel van de prijs afgaat, de prijs schommelt namelijk vooral tussen 2 waarden en lijkt door de tijd heen amper te dalen. Andere games laten dit beeld zelfs in mindere mate tot helemaal niet zien.
en lijkt door de tijd heen amper te dalen.
Correct, maar dat was niet de oorspronkelijke stelling.

Dat de prijs niet continu daalt is een prijsstrategie van Nintendo. Dat andere uitgevers dat wel doen omdat ze bang zijn dat hun iets oudere games anders niet meer kunnen concurreren met spiksplinternieuwe releases is hun keuze.
Voor mijn 20tal fysieke first-party games heb ik gemiddeld rond de 40 euro per stuk betaald, waarbij ik regelmatig zelfs slechts 30 heb betaald (waaronder ook toevallig Mario Odyssey). Het enige dat je moet doen is de aanbiedingen in Benelux en buurlanden wat in de gaten houden. Erg moeilijk is dit niet.

Nintendo vindt dat hun eigen titels waardevast zijn, dus zij geven slechts beperkt korting. Dit is gewoon een economische keuze. Is je winst het hoogste wanneer je x aantal games aan een hoge prijs verkoopt of iets meer aan een lagere prijs? Het legt ze alvast geen windeieren gezien de zeer indrukwekkende first-party verkopen op de console.

En eerlijk gezegd: waarom zou een game die ouder is, minder moeten kosten? Zit er een houdbaarheidsdatum op? :)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @JackAvery5 februari 2025 18:53
Het enige dat je moet doen is de aanbiedingen in Benelux en buurlanden wat in de gaten houden. Erg moeilijk is dit niet.
Moeilijk is dat niet. Het is ook niet iets wat de doorsnede consument doet. Nu ben je met een 20tal fysieke first party games ook geen doorsnede consument maar een behoorlijke fan natuurlijk.

Jij moet blijkbaar zelfs in het buitenland gaan shoppen voor lagere prijzen. De doorsnede consument koopt de games bij de speelgoedwinkel om de hoek of bv bij bol.com.
En eerlijk gezegd: waarom zou een game die ouder is, minder moeten kosten? Zit er een houdbaarheidsdatum op?
Moeten is een groot woord. Het is echter wel gebruikelijk en min of meer de industrie standaard.
Jij moet blijkbaar zelfs in het buitenland gaan shoppen voor lagere prijzen. De doorsnede consument koopt de games bij de speelgoedwinkel om de hoek of bv bij bol.com.
Ik denk dat je de doorsnede consument wat onderschat. Als men op AliExpress en Temu kan bestellen, kunnen ze dat ook op bvb. een andere Amazon dan je lokale variëteit. Dat ik in het 'buitenland' (bvb. bij een third party verkoper op bol.com) iets bestel is allesbehalve speciaal, ook niet om goedkopere fysieke Switch games te vinden. Maar natuurlijk gaan er altijd mensen zijn die de volle prijs betalen.

Grappig genoeg is Nintendo op dat vlak de publisher waarbij de kans inderdaad groter is dat men "om de hoek" een spel koopt, want bijna de helft van de software wordt nog fysiek verkocht. En toevallig is het ook zo dat ik ook om de hoek al first-party games aan helft van de prijs heb gevonden... (maar dat is natuurlijk anekdotisch).
Het is echter wel gebruikelijk en min of meer de industrie standaard.
Is dat zo? Ik heb namelijk de indruk dat bijna de helft van de markt bestaat uit mobile games die voornamelijk hun omzet halen uit microtransacties (zie bvb. dit rapport van newzoo van vorige zomer). De race to the bottom is al lang gestreden. Als we even zouden gaan kijken hoeveel percent van Sony's gaming omzet komt dankzij DLC en microtransacteis, gaat het al snel om de helft van de software omzet (zie bvb. deze chart van Oscar Lemaire met de financiële resultaten van SIE uit 2022-23.
Ook abonnementen zijn een "nieuwigheid" die het voorbije decennium hun intrede in de markt hebben gedaan en een heel andere manier van games slijten vertegenwoordigen. Of het op langere termijn financieel haalbaar blijft valt nog te zien.

Je merkt verder dat de andere grote publishers (opnieuw, zie bvb. Sony) hun prijzen de laatste jaren proberen verhogen en de kortingen kleiner te houden. De grote prijzenslag is steeds minder financieel interessant voor deze publishers met dat ontwikkelbudgetten de pan uitrijzen. Ik zie hetzelfde bij indie ontwikkelaars hun Steam releases. Het gebeurt veel vaker dan vroeger dat men ervoor kiest slechts met beperkte kortingen (10-25%) te werken, zelfs jaren na release. Ontwikkelaars hebben gewoon steeds meer een besef van de waarde van hun games en van de impact van diepe kortingen.

Natuurlijk zijn er nog genoeg andere publishers die aan het oude model blijven vasthouden... maar ik zou het al lang niet meer de standaard noemen. Misschien is Nintendo op dat vlak net toonzetter geworden ;)
Naast dat bijna iedereen zo'n ding al heeft, is het natuurlijk ook mede te danken aan alle geruchten rondom de switch 2.

Niet erg raar dus dat de verkopen dalen.
Het teruglopen van de Switch zelf is logisch. De groep die er een wil, maar nog niet heeft wordt ook steeds kleiner.

De terugloop van spellen is eigenlijk veel interessanter. 24% en 29% is best veel
Het mooie is dat dit niet helemaal zo op gaat. Elk jaar worden er weer miljoenen kinderen bij die de leeftijd behalen dat ze een eigen console willen/mogen. Dit is de Gameboy van nu. En ze krijgen er vervolgens een Mario Kart bij dat in 2020 uitkwam, maar daar merk je niets van door de kwaliteit.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @TheJoe5 februari 2025 17:40
De kinderen die er nu bij komen kopen veelal helemaal geen "gameboy van nu". Als die al zou bestaan is dat hun smartphone in de meeste gevallen.
En ze krijgen er vervolgens een Mario Kart bij dat in 2020 uitkwam, maar daar merk je niets van door de kwaliteit.
Op welk kwaliteitskenmerk doel je dan? Dat Mario Kart nog redelijk meekomt komt met name door de grafische simpele stijl. Het kan zich echter op geen manier meten met het grafisch geweld anno 2025.
Hoe ongelofelijk underpowered de Switch inmiddels is, werd voor mij pas (heel) duidelijk toen ik een Steamdeck kreeg. Ik denk dat Nintendo deze generatie - natuurlijk wegens groot succes - wel héél lang heeft uitgemolken...
Ach, DS/NDS/3DS was ook een eeuwigheid op een processor met de rekenkracht van een eierenwekker. Nintendo is op dit punt wel consistent, ze gaan pas over naar een nieuw model als de verkopen afkalven.

Ik hoor bij de groep die de rekenkracht van deze console niet zo spannend vind, daarvoor heb ik dan een PS5 waarbij ik weer wel die wow factor wil zien. Allebei prima systemen waarbij ik net even andere eisen en verwachtingen heb.

Uiteraard ook prima als je afhaakt op die aftandse hardware, er is hierin ook geen universele waarheid.
Volgens deze cijfers zijn de totale Switch verkopen nu boven de 150 miljoen stuks. De Switch zal de Nintendo DS (154m) en PS2 (160m) waarschijnlijk nog wel voorbij gaan. Er zijn 1,35 miljard Switch spellen verkocht (fysieke cartridges en downloads). Dus zo’n 9 spellen per Switch.
Vind het apart dat de redacteur dat niet bij heeft gezet. Het zijn zeker noemenswaardige dingen omdat erbij te vermelden zoals totale verkochte consoles en games. De ps2 even benoemen ook en de ds.
Wij hebben al 4 switchen (2 gewone en 2 lites) in huis (3 kinderen en ikzelf). Ken nog gezinnen waar er minstens 2 switchen in huis zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Engineer Stewie5 februari 2025 13:38
Ik ken ook heel veel gezinnen waar er één of helemaal geen switch in huis is (de laatste categorie is de grootste). Dit soort eigen ervaringen zeggen daardoor niet zo veel. 4 switches lijkt mij in ieder geval een behoorlijke uitzondering.
Ik ben zelf overgestapt naar een Legion Go. Mijn Switch had ik aan laten passen waardoor ik er iets meer mee kon maar uiteindelijk viel het echt tegen met de games. Verkopen was nog echt een probleem.
De terugloop in de verkoop van Switches komt waarschijnlijk door de aankondiging van de Switch 2.
Of doordat de markt verzadigd is.
Dit was langzaam te verwachten, bepaalde games blijven duur, consoles zijn nog steeds op de adviesprijs van de release, en tegenwoordig heb je ook meer alternatieven zoals de Steam Deck.

Veel mensen gaan natuurlijk nu ook wachten op de opvolger, dus ik denk dat Nintendo de prijs van de Switch moet verlagen, willen ze nog wat exemplaren gaan verkopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.