Nintendo blijft door chiptekorten minder consoles maken maar ziet verbeteringen

Nintendo heeft nog steeds last van de chiptekorten waardoor het bedrijf in zes maanden tijd honderdduizenden Switch-consoles minder heeft geleverd dan een jaar eerder. Het verschil is relatief gezien echter wel kleiner dan vorig kwartaal en het bedrijf ziet verbeteringen.

Het Japanse gamebedrijf heeft in het eerste halfjaar van zijn boekjaar 6,68 miljoen consoles verkocht. Dit is 19,2 procent minder dan een jaar eerder, wat voornamelijk komt door chiptekorten 'en andere problemen bij componentenleveringen'. In het eerste kwartaal van het boekjaar verkocht Nintendo echter ruim 25 procent minder consoles minder dan een jaar eerder. Het verschil tussen dit jaar en vorig jaar wordt dus kleiner, wat aangeeft dat de chiptekortproblemen kleiner worden.

De consolemaker geeft ook toe dat er verbeteringen zitten in de leveringen van chips en andere componenten. Desondanks verwacht Nintendo twee miljoen minder Switch-consoles te verkopen. Het bedrijf verwacht nu negentien miljoen exemplaren van de console te verkopen.

Ondanks de Switch-problemen steeg de omzet van het bedrijf in de afgelopen maanden tot 657 miljard yen, ofwel 4,49 miljard euro. Dit is 5,2 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg met 34,1 procent tot 230 miljard yen, omgerekend is dit 1,57 miljard euro.

Deze stijgingen kwamen onder meer doordat het bedrijf meer games wist te verkopen via zijn eigen Nintendo Switch online-platform en er in het algemeen 1,6 procent meer games zijn verkocht. Nintendo's bestverkochte game in de afgelopen zes maanden is Splatoon 3 met 7,9 miljoen exemplaren, gevolgd door Nintendo Switch Sports met 6,15 miljoen stuks. Derde is Mario Strikers: Battle League met 2,17 miljoen verkochte games.

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-11-2022 • 17:16

82 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Lees meer

Reacties (82)

Wijzig sortering
Het verbaasd me eigenlijk dat die nog steeds zo goed verkoopt, tuurlijk de OLED variant zal er goed bij helpen, maar de interne hardware is ondertussen verouderd.

De originele switch kwam uit in begin 2017, en was in 2016 aangekondigd (tijd vliegt), tel daarbij de ontwikkeling op (of reken terug), en je ziet dat de Nvidia Tegra X1 chip uit 2015 stamt.

Zodra de Switch 2 (incl OLED) er is, hebben ze er iedergeval een klant bij.
Reageer
Verschil in doelgroep denk ik zo. Ik ken oprecht niemand in mijn omgeving die bij het kopen van een Switch heeft overwogen watvoor hardware er in dat ding zit. Zolang er maar vertrouwde games in de vertrouwde stijl op uitkomen en je nog genoeg leuke indie-games kan spelen, zullen er zat mensen interesse hebben.
Ik denk dat de meeste switch-kopers je erg glazig zullen aankijken als je het gaat hebben over Tegra chips :P

Een nieuwe switch zal natuurlijk wel weer een stap moeten maken om vervolgens de tand des tijds de kunnen doorstaan, maar ik betwijfel serieus of Nintendo momenteel een veel betere gameplay ervaring kan realiseren met een hardware upgrade.
Reageer
Verschil in doelgroep denk ik zo. Ik ken oprecht niemand in mijn omgeving die bij het kopen van een Switch heeft overwogen watvoor hardware er in dat ding zit. Zolang er maar vertrouwde games in de vertrouwde stijl op uitkomen en je nog genoeg leuke indie-games kan spelen, zullen er zat mensen interesse hebben.
Ik denk dat de meeste switch-kopers je erg glazig zullen aankijken als je het gaat hebben over Tegra chips :P

Een nieuwe switch zal natuurlijk wel weer een stap moeten maken om vervolgens de tand des tijds de kunnen doorstaan, maar ik betwijfel serieus of Nintendo momenteel een veel betere gameplay ervaring kan realiseren met een hardware upgrade.
Hangt er maar van af wie je vrienden zijn denk ik. In mijn omgeving zijn meerdere mensen overgestapt op een Steam Deck door de oude hardware (je kan er niet fatsoenlijk moderne games op spelen).
Tegra 2 verkoopt natuurlijk niet. Maar 4K HDR en nieuwere games wel.

Maar je hebt natuurlijk ergens gelijk. Alleen net als bij de Wii en Wiii U gaan mensen Nintendo associëren met de console die minder kan. Terwijl bij Switch het anders was: console graphics onderweg.
Reageer
Een Nintendo koop je voor Nintendo spellen. De rest is leuk erbij. Dus beetje vreemde reden om over te stappen op een steamdeck. Nog een paar maanden en dan weer maanden Zelda spelen..
Reageer
Een Nintendo koop je voor Nintendo spellen. De rest is leuk erbij. Dus beetje vreemde reden om over te stappen op een steamdeck. Nog een paar maanden en dan weer maanden Zelda spelen..
Ik denk niet dat Nintendo het met je eens is. Een belangrijk marketingspunt van de Nintendo zijn inderdaad hun exclusives, maar niet het belangrijkste. Neem de Wii U of de Gamecube, hiervoor gold dit argument niet. Enkel de Nintendofans die de Nintendo-exclusives wouden spelen, kochten beiden consoles. Immers een PS2/PS4 bood veel meer meerwaarde. Een veel gebruikt argument voor het floppen van beide consoles was "gebrek aan third-party support".

De Wii verkocht goed, omdat het een unieke besturing had en als bijkomend voordeel daarom leuk werd voor de casual gamer.
De Nintendo Switch verkocht goed, omdat het een handheld is. Zo verkocht de 3DS ook heel goed met 75.77 miljoen. 5,5 jaar geleden was de Nintendo Switch de enige console die last gen games onderweg kon afspelen. 5,5 jaar later zie je dat meer fabrikanten hier heil in zien. Steam Deck, Ayaneo, Ayn Odin, GPD Win 3, OneXPlayer Min. En dan heb je ook nog de belabberde streaming consoles review: Logitech G Cloud - Alle games bij de hand nieuws: Razer onthult Android-gaminghandhelds Edge en Edge 5G Vergeet ook de Switch Lite niet, waarvan er 18.40 miljoen zijn verkocht. Dus om te zeggen dat alle Switch eigenaren een Switch hebben gekocht voor de games slaat nergens op. Daarmee doe je alle liefhebbers van handhelds te kort.

Wat wel zo is, is dat Nintendo games het het best verkopen op de Switch:
  • Mario Kart 8 Deluxe - 48.41 million (up from 46.82 million)
  • Animal Crossing: New Horizons - 40.17 million (up from 39.38 million)
  • Super Smash Bros. Ultimate - 29.53 million (up from 28.82 million)
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild - 27.79 million (up from 27.14 million)
  • Pokémon Sword and Shield - 25.37 million (up from 24.50 million)
  • Super Mario Odyssey - 24.40 million (up from 23.93 million)
  • Super Mario Party - 18.35 million (up from 18.06 million)
  • Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl - 14.92 million (up from 14.79 million)
  • Ring Fit Adventure - 14.87 million (up from 14.54 million
  • Pokémon: Let's Go, Pikachu! & Let's Go, Eevee! - 14.81 million (up from 14.66 million)
https://www.nintendolife....ames-as-of-september-2022

Dat is te verklaren door meerdere redenen:
1. Mario Kart is een musthave (mensen kopen inderdaad hiervoor een Switch :P);
2. Pokémon, Pokémon is de game om onderweg te spelen en natuurlijk Pokémon-fans;
3. Switch-eigenaren zijn niet je typische gamer en neigen minder naar triple AAA-games.
4. Naast Nintendo exclusives, zijn er met name ports en indiegames te vinden. Dit landschap is veel meer versplinterd en komt hierdoor dus niet in deze lijsten te staan.
Nog een paar maanden en dan weer maanden Zelda spelen
Ik speel nu Zelda Windwaker bijna dagelijks op mijn Deck. Ik wou bijna een Wii U hiervoor kopen. Maar het geheelplaatje klopte niet voldoende hiervoor. Bij de Switch was dit een heel ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 9 november 2022 11:26]

Reageer
En meegenomen dat bij de launch van de switch de hardware al erg verouderd was en werd er afgevraagd of ze niet voor de X2 hadden moeten gaan.
De Switch 2 moet echt wel flink wat stappen nemen. Waarbij de ps4 pro toch echt wel als ondergrens moet gaan gelden.
Reageer
Jullie zijn duidelijk niet de doelgroep voor de Switch en ik ben blij dat Nintendo zijn eigen koers vaart welke afwijkt van de specs race van Sony en MS.

Enige puntje van kritiek is dat sommige games niet zo stabiel draaien op 60 fps. Als ze dat softwarematige zouden oplossen hoeven ze voor mij geen nieuwe Switch te releasen.

Prima device. Ga zo door Nintendo. Deze generatie mag nog wel een paar jaartjes langer duren ;-)
Reageer
Enige puntje van kritiek is dat sommige games niet zo stabiel draaien op 60 fps.
Het is meer de games die niet eens stabiel op 30 draaien, en dat is eerder de regel dan de uitzondering. Zelfs met first party games merkbare frame drops.
Reageer
Dit is dus exact de reden dat ik momenteel liever in Yuzu speel voor de games die dat ondersteunen (ookal is dat ook wel voor de touchscreen support op het grote scherm in Bowsers Fury). Als ik effe Bowsers Fury neem, in de emulator draait dat redelijk smooth 60FPS, zelfs in de Bowser fights, op de Switch heeft dat al snel framedrops onder 20FPS
Reageer
Ik vind het knap dat je hieruit kan vaststellen dat we niet de doelgroep zijn. Niet iedereen kan of wilt rond release een Switch kopen, en om nou 5 jaar later nog in te stappen wanneer de huidige switch al performance problemen heeft... tja dan wacht ik liever gewoon op de volgende.

Ze hoeven van mij helemaal niet Sony en MS achterna, maar het mag duidelijk zijn dat de hardware verouderd is en er beter mogelijk is. Een Switch 2 met nieuwe hardware en DLSS maakt gewoon zo enorm veel meer mogelijk.
Reageer
Tsja ik heb nu een zoon van binnenkort 5 en een dochter die 8 zal worden binnen een paar maanden. Ik wil nog gerust een "oude" switch kopen voor mario kart en just dance dingen en die party games ofzo. Dan kan papa ook misschien nog wel eens een Zelda of street fighter ofzo spelen :). Maar aangezien er nog altijd niks geweten is wanneer die er gaat kopen, tsja blijft het een gok. Moest ik nu weten dat er in 2023 een nieuwe komt, dan kan het nog wel even wachten. Maar als er ergens een mooie promo opduikt zal er hier eentje onder kerstboom komen te liggen. En we zien dan wel. Ik heb ook bijvoorbeeld geen interesse in een ps5 of xbox. Ik heb gewoon mijn pc en heb nu al zo weinig tijd om te gamen. En voor de "kleinsten" is kan het gewoon leuk zijn, die moeten geen nieuwe COD/Inser hype title hebben. Althans de eerste jaren toch nog niet
Reageer
Dat was dus een paar jaar geleden mijn situatie. Zit er nog steeds zo in.
Reageer
Nou, dan kan je met een gerust hart die Switch OLED Editie onder de Kerstboom leggen, want er komt voorlopig echt geen nieuwe hardware van Nintendo. Als dat voor de feestdagen had moeten gebeuren, dan was dat allang bekend geweest, en als ze het pas rond de Kerst melden, dan duurt het sowieso nog minstens 3 tot 6 maanden voordat de hardware uit zou komen.
Reageer
Alles is altijd mogelijk natuurlijk, maar de vraag is wat de consument bereid is om ervoor te betalen. Je kan logischerwijze niet verwachten dat een hybride handheld console zich kan meten met zoiets als een Xbox Series X of S, dus het zal altijd aanzienlijk minder zijn, en Nintendo is waarschijnlijk niet van plan om iets soortgelijks als een Steam Deck te gaan aanbieden, omdat het dan te duur wordt, en ze aanzienlijk minder zullen gaan verkopen aan hun specifieke doelgroep. Sommige mensen vinden de Switch nu al duur, laat staan als ze er nog ruim 200 euro bovenop zouden gooien...
Reageer
Ik vind het opvallend dat je dat zo ff concludeert. Als je kijkt naar de reclames in het begin lag de focus op de millennial die onderweg wou gamen of met vrienden (onderweg) een party game. Kinderen zag je bijna niet in reclames.
Veel millenials zijn veel onderweg (waar onder ik toentertijd) en konden dus mooi gamen. Kijk naar het inzetten op ports als Doom en warframe. Dan heb ik het nog niet eens over bayonetta en metroid (niet echt voor de kiddos).

Nintendo heeft zijn focus nu een beetje verlegd (mogelijk noodzakelijk, gezien de vele geruchten en 4k dock) , maar is mij daardoor kwijt geraakt. Ik speel nu op mijn Steam Deck. Ik weet niet of ik weer een Nintendo koop.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 8 november 2022 20:27]

Reageer
Nintendo richt zich inderdaad op de hardcore fans en die zijn er genoeg. Een nieuwe Zelda vliegt bij release de winkel uit maar blijft ook daarna duur. Veel ouders vinden vooral de games erg duur en de huidige generatie kinderen speelt gratis of goedkope games op een smartphone of zingt mee met YouTube. Wij hadden vroeger alleen een GameBoy weet je nog ;) . Tijden veranderen.
Reageer
Een tweedehands.

Een voordeel wat de Switch ook geniet: cartridges zonder online codes die je dus gewoon onderling kunt ruilen of verhandelen.

Helaas de enige manier om Switch games voor de juiste prijs te krijgen.
Reageer
Of gewoon wat meer geduld hebben en ook nieuwe games gewoon voor lagere prijzen kopen. Ik koop regelmatig bij zowel Nedgame als bij AmazonNL, en de prijzen zijn prima. Tenzij je natuurlijk alles voor €15 of minder wil kunnen kopen, maar dat zou ook niet erg realistisch zijn.
Reageer
doelgroep van de switch zijn kinderen vanaf 5j tot tieners tot +-16j. ik denk dat velen hier zo nu en dan vergeten dat Nintendo in se een bedrijf is die 'kinderspeelgoed' maakt
Reageer
Ik denk dat er een enorme groep is die bijv. een switch hebben om spellen als animal crossing op te spelen. En dat zijn ook genoeg volwassenen.
Reageer
Eerst je huiswerk doen. Geen random claims.

"In a recent business presentation, Nintendo detailed the performance of the Nintendo Switch since its launch. It was here that the company revealed the age demographics for players on the hot console. In the graph provided, we see that young adults aged 20-25 make up the biggest share of the Switch’s demographic. From there, we see that adults well into their 40s make up a decent portion of that player base as well, with numbers quickly decreasing from there."

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 9 november 2022 00:21]

Reageer
Ach, bespaar je de moeite. Het was aan dovemansoren, want hij bleef hetzelfde herhalen zonder met feitelijke ondersteuning van zijn beweringen te komen. Als iemand zo zijn hakken in het zand zet, dan kan je nog met zoveel feiten komen, maar blijven ze nog in hun eigen waarheid geloven.
Reageer
Is dat zo? Heeft Nintendo niet gewoon een erg diverse doelgroep?
Reageer
neen de doelgroep van Nintendo zijn kinderen en tieners, dat die tieners later toch zo nu en dan een Nintendo spel willen spelen, of kinderen krijgen die ze graag Nintendo gunnen tijdens hun jeugd is gewoon een gevolg van het goed beantwoorden van hun doelgroep.
Reageer
Ik ben erg benieuwd naar je cijfers...
Reageer
Complete onzin. Dat Nintendo "kiddie" is of enkel voor kinderen of tieners is allang en breed weerlegd. Nintendo is voor IEDEREEN. De hele familie dus, en dat zie je ook dikwijls terug in de huidige reclames.

Dat mensen denken dat Nintendo voor kinderen is, dat is slechts een mening, een denkfout of gebrek aan kennis, maar in ieder geval absoluut geen feit.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 9 november 2022 11:33]

Reageer
dermee dat nintendo consoles als kids gaming systems worden gecategoriseerd...

Of je het nu leuk vindt of niet Nintendo is in se een speelgoedbedrijf, digitaal speelgoed dan weliswaar met accessoires en toebehoren. Dat jij als volwassene het aanbod zeer aantrekkelijk vindt veranderd daar niets aan, en is trouwens helemaal zo gek niet en al zeker neit erg ;-)
Reageer
Dermee? Typ foutje? ;)

Maar even zonder dollen: dat Nintendo voor kinderen is, is echt geen feit, zoals jij blijkbaar denkt. En het is ook niet slechts mijn persoonlijke mening. De term "speelgoed" is overigens ook niet van toepassing. Ze zijn begonnen als bedrijf in Love hotels en hanafuda speelkaarten, wat in hun eigen land gewoon een spel is om keiharde cash, net zoals we hier poker toernooien hebben, dus daar is weinig kiddy aan.

En als je het zo specifiek gaat bekijken, dan zijn ook de Xbox en de PlayStation speelgoed, want alle drie vallen ze onder de verzamelnaam/groep "electronic entertainment", dus in die zin zijn ze allemaal gelijk. Dat officiële label staat overigens ook volledig los van welke plastic doos krachtiger is dan de andere, dus omdat de Switch de minste is van de drie, is het niet automatisch ineens speelgoed, in plaats van ook gewoon een spelcomputer zoals de andere twee.
Reageer
Dit dus. Nintendo mikt gewoon op iedereen, van 5 tot 105 bij wijze van spreken, en laat dat in de marketing ook zeer duidelijk blijken.

Dat Sony en Microsoft hun marketing voornamelijk op de groep 16 tot 36 richt is hun keuze, maar maakt Nintendo niet automatisch kinderachtig.
Reageer
Jij snapt het gelukkig. ;)
Reageer
ik zeg nergens dat Nintendo kinderachtig is, ik zeg dat hun hoofddoelgroep kinderen zijn.
Dat jij er plots 'kinderachtig' bij wil betrekken ligt niet aan mij, jullie reacties zijn dan ook voornamelijk emotioneel. Blijkbaar is er ergens een stemmetje in jullie die zegt dat het verkeerd is te houden van zaken die voornamelijk op kinderen gericht zijn?
Reageer
Wie zegt dat ik emotioneel reageer? Sorry, maar dat is slechts jouw eigen interpretatie. Ik reageer enkel met een uitleg van de feiten zoals deze in dit geval gelden, en dat is dat Nintendo consoles NIET uitsluitend bedoeld zijn voor kinderen. Al sinds het begin van de Nintendo consoles waren ze overigens gericht op de hele familie, vandaar ook de Japanse naam "Famicom", wat een samentrekking is van de woorden "family" en "computer".

Dat hele label "voor kinderen", kiddy of wat mensen er dan ook aan willen geven, is geboren uit de jaren '90, toen Sega ineens een campagne ging starten met meer "volwassen" games, spellen met meer geweld en veel sport games, in de hoop om zo het familie vriendelijke Nintendo te kunnen verslaan, en sinds die tijd staat Mario,en in het verlengde daarvan Nintendo zelf, voor kindvriendelijk.

Maar dat is dus alleen in de volksmond, maar niet officieel de doelgroep voor Nintendo zelf. Sterker nog: de originele eerste Nintendo Switch campagne was volledig gericht op twintigers en dertigers, en pas later hebben ze in reclames weer de wissel gemaakt naar "voor de hele familie".
Reageer
ik heb nergens gezegd uitsluitend bedoeld, ik heb egzegt dat hun doelgroep kinderen zijn.
Dit is ondertussen de 2de keer dat je met een term komt opdagen ivm wat ik gezegd zou hebben.
Verder heb ik het nergens over een label of wat dan ook, ik heb enkel over de hoofddoelgroep iets gezegd, wat dus kinderen zijn...
Reageer
Het punt is echter dat dit NERGENS op gebaseerd is. Ik heb het sterke vermoeden dat jij dit zegt, puur op basis van hoe jij Nintendo ziet of ervaart, maar er is geen enkel officieel bewijs dat aantoont dat de hoofddoelgroep waar Nintendo zich op richt, kinderen zijn. Dat zijn gewoon de simpele feiten, en die staan geheel los van wat jij, ik of iemand anders er van vindt.

https://www.shacknews.com...aphic-data-for-first-time

https://medium.com/@vinny...tendo-switch-658174701f6c

https://www.gamegrin.com/...argets-an-older-audience/

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 9 november 2022 13:40]

Reageer
Dat mag: ik ben 52, en ik ben sales & marketing manager, en naast dat dit mijn werk is, interesseert het vak mij ook persoonlijk. Vandaar ook dat ik mij er wat mijn eigen hobby's betreft er ook in verdiep. Ik ben niet aan het cherry-picken, ik ondersteun mijn beweringen/uitspraken met feiten, zoals het hoort. Als je wat zegt, dan moet je je claim kunnen bewijzen, en niet slechts zo maar wat roepen.

Daarom citeer ik ook meerdere bronnen, want slechts een enkele bron, dat zou namelijk wèl cherry-picking zijn, want dan zou ik simpelweg het enige artikel plaatsen wat mijn punt ondersteunt, maar ik heb inmiddels al meer dan voldoende bewijs geleverd, en dat heb ik uiteraard gedaan door te zoeken op "Nintendo Switch target audience", dus ik was je op dat vlak al voor... ;)

En die artikelen gaan over officiële cijfers van Nintendo over de demografie EN over de target audience. Het zijn helemaal geen opinie stukken, want ze zijn geschreven op basis van Nintendo's eigen cijfers omtrent verkopen en gebruik van de Switch. Ik denk ook dat ik als ervaren sales & marketing manager gerust wel weet waar ik naar moet kijken, als het om dit soort onderwerpen gaat. ;)
Reageer
Zoals gezegd dus: een console voor de HELE familie. Je bevestigt daarmee alleen maar wat ik al eerder aangaf. En als je dan een quote plaatst, dan wel graag een link erbij. Een losse quote zonder bron zegt niets.
Reageer
Nee, de Switch is gemaakt, en is ook als zodanig ge-market, als console voor 20-igers en 30-igers. Jouw "feit" is op geen enkel concreet bewijs gebaseerd, behalve dan je eigen, repeterende reacties op dat vlak...
Reageer
Dat is nog redelijk mild uitgedrukt... ;)
Reageer
Ja inderdaad. Het lijkt me vrij raar als een groot bedrijf zoals Nintendo niet door heeft wat zijn doelgroep is.
Reageer
Het heeft niets te maken met aangevallen voelen. Het gaat alleen om feit vs mening. En de feiten zeggen iets anders dan wat jij denkt te weten. Zo simpel is het, en dat kan ik compleet relaxed en zonder enige opgelaaide emotie zeggen/typen/posten. :P

P.S.

Als de discussie zo zinloos was, en je blijkbaar een hekel hebt aan mensen die hun standpunt tot IN het oneindige verdedigen, waarom deed je tot nu toe dan exact hetzelfde? Je had geen punt, maar je bleef het herhalen, zònder daarbij het door mij gevraagde bewijs te leveren. Dan heb je bij voorbaat dus al geen been om op te staan.
Reageer
Sorry, maar dat is nog steeds onzin. Een directe quote uit het eerste artikel waar ik in mijn andere reactie aan jou naar verwijs:
Interestingly enough, children only make up for a small portion of Switch players. Ages 10-12 are the biggest demographic among minors, but the numbers pale in comparison to what we see from adults. Again, this can probably be traced back to the fact that Nintendo made a clear choice to market the Switch to older audiences leading up to and after its launch. The Switch also has much more mature games than most previous consoles from the company.
Oftewel: ja, de Switch is weliswaar populair bij 10 tot 12-jarigen, maar die aantallen verbleken bij de cijfers van volwassen spelers.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 9 november 2022 13:45]

Reageer
Ik denk dat je je advies even aan jezelf moet richten, want je hebt het over target audience, en ik geef je een quote over target audience, waarin héél duidelijk staat waar de Switch op gericht is:
this can probably be traced back to the fact that Nintendo made a clear choice to market the Switch to older audiences leading up to and after its launch. The Switch also has much more mature games than most previous consoles from the company.
Misschien dat je Engels niet zo goed is, maar het staat er LETTERLIJK: "dit (wat slaat op de hogere verkopen aan volwassenen) kan mogelijk herleidt worden aan het FEIT dat Nintendo een duidelijke keuze heeft gemaakt om de Switch te marketen richting een ouder publiek zowel in aanloop naar als na de lancering."

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 9 november 2022 14:29]

Reageer
We mogen niet zeggen dat de switch verouderde hardware is ondertussen, maar jij wil wel dat de games in 60fps draaien?
Uhm…dat komt omdat de hardware verouderd is/was.
Verder eens dat switch leuke machine is, maar mbt specs gaat doe nu hard achteruit lopen.
Reageer
Behalve dat games zoals Breath of the Wild in veel scenes ook op 30 fps draaien en dat is een game uit de WiiU tijden
Reageer
Niet vervelend bedoeld, maar wat heeft dat met mijn reactie op nijntje82 te maken?
Nijntje zegt de hardware prima te vinden en accepteert de koers die Nintendo genomen heeft....maar hij wil wel dat Nintendo 'softwarematig' de boel op 60fps moet laten draaien. Sorry maar dan heb je gewoon betere hardware nodig en zo krachtig is de Switch dus niet.
Interessant artikel over de kracht van WiiU vs Switch: https://www.theverge.com/...y-bayonetta-2-anniversary
The Switch is roughly as powerful as the Wii U — a little speedier, sure, but they’re not in different galaxies.

[Reactie gewijzigd door davince72 op 9 november 2022 12:21]

Reageer
Ik wil zeggen dat dat de games niet op 60fps draaien ligt niet per se aan dat de hardware verouderd is. Als dat de hoofdreden was zou Breath of the Wild nog wel op 60fps draaien, maar in dit geval is dat gewoon omdat games zwaar zijn
Reageer
Volgens mij heeft het weinig zin, maar als de hardware krachtiger was geweest had de game op 60hz gedraaid. simpel. Misschien had dit gekund met maanden herschrijven van de render engine.....maar die investering wilde ze niet doen. En misschien met nog paar maanden extra had het met 60fps op WiiU gedraaid....en met nog meer maanden..hadden ze het kunnen uitbrengen op de Wii..
Reageer
Misschien dat er door bepaalde kritische consumenten werd afgevraagd waarom er niet voor een betere chip werd gegaan, maar niet door de officiële media, want die begrijpen wat Nintendo's doel was, en dat is een goede balans vinden, dus de X2 was om die reden al geen optie, want dat zou destijds nog te duur zijn, en volgens mij was die X2 toen nog niet eens beschikbaar, want de Switch is, zoals kenners weten, gebaseerd op de Nvidia Shield, dus logischerwijze kozen ze ook voor dezelfde chipset die de Shield destijds had. De X2 werd in eerste instantie sowieso alleen maar ingezet voor automotive, en niet voor spelcomputers.

Die ondergrens van "minstens PS4 Pro" dat gaat wellicht ook niet gebeuren, want Nintendo trekt zijn eigen plan, en doet niet mee aan de console race. De Switch 2, of wat voor console er dan ook komt, zal niet gefocust zijn op pure paardenkracht, maar op hetgeen waar Nintendo altijd op focust, en dat is een solide maar unieke spel ervaring. De slogan is altijd "new ways to play" geweest, de laatste paar generaties.
Reageer
Er is niet echt concurrentie op dit gebied. Alleen de Steam Deck, maar die kost dan ook een stuk meer en is qua gebruikservaring meer een PC dan een console.
Reageer
Ik heb de Steamdeck, maar out of the box met SteamOS is het gewoon 100% een console hoor. Ding start gewoon op in Steam fullscreen waar je door je games kan bladeren, downloaden en starten. Verder als je gewoon enkel de compatible with steam deck games speelt heb je echt net zo een ervaring als dat je bij elke andere console hebt. Geen gedoe met settings of wat dan ook. Alles werkt gewoon, starten en spelen maar.

Uiteraard is het mooie aan de Steamdeck dat als je dat wil je buiten het boekje kan gaan en de onderliggende PC naar boven kan halen, Achter een menutje kan je naar de desktop mode switchen of nog verder je kan het hele OS vervangen met bijvoorbeeld Windows.

Heb het allemaal geprobeerd, maar zit inmiddels gewoon weer lekker in default SteamOS, dan komt het apparaat mijn inziens gewoon toch het beste tot zijn recht. Met Windows erop was het natuurlijk leuk dat je bepaalde games kon spelen die niet op Steam staan of niet compatible zijn met SteamOS. Maar te veel gedoe met settings, controls werkend krijgen, onscreen keyboard etc Leuk als je van Tweaken houd, maar het was mij allemaal een beetje teveel gedoe.

Ik was een enorme Switch fan, had naast de normale switch zelfs nog een switch lite gekocht omdat die als handheld toch een stukje prettiger is, maar mijn switch is nu wel een beetje in een hoekje beland. Uiteraard heb je niet alle leuke Switch games op je Steamdeck, maar daarentegen zit er weer een gigantisch aanbod aan fantastische games die je op de switch nooit zal zien. Je kan zelfs de xbox live gamepass games erop streamen.

Mijn favoriete game momenteel is Oxygen not included. Heb er echt heel wat uren al ingestoken. Elke base build ontdek je weer wat nieuws waardoor je spijt krijgt van je setup en je weer opnieuw wil beginnen.

Overigens snap ik niet helemaal hoe Nintendo kampt met tekorten? Voorraden liggen er nog in overvloed volgens mij. Nemen winkels echt nog steeds zoveel voorraad bij hun af? Ook de oled versie is gewoon ruimschoots verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 8 november 2022 18:22]

Reageer
Misschien is rimworld ook wat voor jou?
Oxy is denk ik wel meer technische?
Reageer
Ja Rimworld is ook top alleen die heb ik al helemaal dood gespeeld voordat ik mijn Steamdeck binnen had. ONI is inderdaad eigenlijk geen verhaal zoals Rimworld en puur gewoon technisch. Je moet zeg maar je survivors voorzien van lucht en eten. Maar er zweven ook allerlei andere gassen rond zoals koolmonoxide etc. Door gebruik te maken van de verschillende dichtheden en temperaturen van de gassen moet je een soort systeem maken waarbij je overlevers alleen zuurstof binnen krijgen en de andere gassen gebruiken voor o.a. stroom en produceren van fertilizer etc. Hierdoor kan het echt heel complex worden. Je moet zuurstof aanvoeren welke je dan eerst moet koelen en dan distribueren door je base heen, maar koolmonoxide welke zwaarder is moet je laten zakken naar de bodem en weer afvoeren en gebruiken om bijvoorbeeld afval water weer mee schoon te filteren etc. Alles connect uit eindelijk allemaal in elkaar en je doel is om een zelfvoorzienende basis te maken. Daarnaast deal je natuurlijk ook met voedsel en het happy houden van je overlevers etc dat soort dingen. Het wordt gauw echt super complex en voor je het weet ben je echt dagen bezig om alle systemen aan elkaar te knopen om erachter te komen dat een keuze die je dagen geleden had gemaakt eigenlijk de verkeerde was en er bijna niet meer van te recoveren is en je beter gewoon opniuew kan beginnen haha

Als je van zulke sim, building, automation games houd is dit echt een aanrader! Heb weinig games gezien die echt zo diep gaan in de mechanics tot nu toe. Tis echt bizar hoe ver je kan gaan. Denk aan ijs ophalen in een ijs dome, dat vervolgens laten opwarmen en dan opvangen in een bak. In de bak een sensor die dan een luikje opent bij een bepaalde temperatuur, zodat het water zakt naar je waterpumps, die dan het water weer rond je base pompen om bijvoorbeeld de wc, douches en oxygen generators weer te voorzien van water. Afval water wat daar uitkomt moet je weer ergens anders zien op te vangen en dit kan je dan weer recyclen tot schoon water met een wat filtreer systeem welke dan werk op koolmonoxide. Koolmonoxide krijg je weer van je overlevers die dat uitademen, maar ook coal generators. Coal generators werken overigens weer op kool welke je kan verkrijgen van bepaalde critters die je in een ranch moet houden en voeren, etc. etc. you get the picture haha.
Reageer
Die tekorten gelden natuurlijk alleen bij het aanmaken van nieuwe voorraden. De consoles die nog in de winkels liggen, die tellen ze uiteraard niet mee, maar de voorraad moet natuurlijk wel op peil gehouden worden. (dòh)
Reageer
Switch games kun je makkelijk draaien via de EmuDeck.
Heb nu alle retro games, maar ook een aantal Switch games erop werkend gekregen, en zie zelfs verbetering in stabiliteit en performance (vergeleken met iemand die een Switch heeft met dezelfde spellen).
Enige wat niet lukt, is online ermee gaan, want je moet de fingerprint van het apparaat dan kopieren naar de Steamdeck, maar dan zou je technisch gezien ook ermee online kunnen gaan.
Reageer
Draaien switch games echt helemaal goed?
Reageer
Zo ver degene die ik getest had, jazeker.
Allemaal ? Niet zeker, maar degene die ik getest had, werkte anders prima erop.
Reageer
Het verbaasd me eigenlijk dat die nog steeds zo goed verkoopt
Nintendo software waarschijnlijk.
Kijk naar die insane sales nummers.
De Nintendo to 30 is bijna geheel first party en goed voor 100en miljoenen stuks.

Denk overigens dat Nintendo daadwerkelijk al een hardware refresh wilde doen, maar dat chip shortage roet in het eten heeft gegooid.

Bovendien... er was blijkbaar niet echt een probleem om op te lossen want Switch staat op het punt de PS4 voorbij te gaan. Bizar apparaat.

Maar persoonlijk kan ik niet wachten op nieuwe hardware. Hopelijk met Zelda's release (fingers crossed). Switch is tof, maar oud.
Reageer
Minder consoles, maar gelukkig voor Nintendo is er daar geen schaarste.
Zowel de oled als normale zijn uit voorraad leverbaar, kunnen de 4K consoles alleen maar jaloers op zijn, die hebben toch duidelijk meer last van de tekorten in de chip-sector.
Reageer
Weet niet of Sony en Microsoft zo jaloers zijn, mede dankzei die chiptekorten verkopen ze hun consoles nog voor evenveel als launchprijs, wat ze zonder chip tekorten echt nooit hadden kunnen doen, dan koste een ps5 nu nog maar 300 euro.
Reageer
In de console wereld is de prijs per stuk van een console niet zo bizar belangrijk. Beide Sony en Microsoft hebben al eens aangegeven dat ze consoles met verlies verkopen. De uiteindelijke winst bij consoles komt van de verkoop van games die je erop speelt (en evt. nog extra van accesoires, abbonementen en merch). Reken dus maar dat die chiptekorten hard aan kunnen komen.

Minder consoles verkocht, betekent minder gamers. met allemaal potentiele gevolgen van dien:
- Minder winst uit huidige game sales.
- Elke klant die het wachten zat is en voor een alternatief kiest is een jarenlange inkomstenbron minder.
- Het is minder aantrekkelijk voor developers om games te maken voor je platform, waardoor je aanbod uitdunt.
- (non-crossplay) Multiplayer content wordt sneller minder interessant, omdat er minder gebruikers zijn. Wat eventuele abbonnementsmodellen in de weg kan zitten of nog meer developers kan afschrikken.

Ik heb niet het idee dat Sony and Microsoft nou zo diep in de problemen zitten, maar ik denk dat ze met alle liefde 2x zoveel consoles hadden verkocht voor een lagere prijs.

[Reactie gewijzigd door Tmvant op 8 november 2022 18:08]

Reageer
De vraag is wat die gamers die nog altijd geen PS5/SeriesX hebben kunnen kopen als alternatief hebben.

Spelen ze Patience aan de keukentafel? Of toch gewoon precies dezelfde games maar dan voor Windows/XBOne/PS4?

De lange cross-gen overgang heeft natuurlijk z’n reden. Het grootste nadeel is vooral voor de gamers zelf omdat er gewoon weinig games zijn die werkelijk iets radicaal vernieuwends doen, omdat de game nog altijd qua scope en logica terug te schalen moet zijn naar de vorige generatie.

Wel beter voor Switch eigenaren natuurlijk. Het gat blijft daardoor nog enigszins beperkt.
Reageer
Als je door spaart, -en nog steeds geen PS5 kan kopen-, dan kan je een game PC kopen.
En misschien bevalt dat ook wel, en ziet Playstation/Xbox de klant wel helemaal niet meer terug.
Reageer
Is inderdaad een goeie vraag. Heb ook wel het idee dat ze het redelijk vol weten te houden met support voor oudere consoles, maar het haalt veel van de risico's niet echt helemaal weg. De Sony en Microsoft consoles unique selling point is volgens mij (relatief) lage upfront costs voor het spelen van high-end games op een device wat heel plug&play is. Maar als de kwaliteit van games in het geding lijkt te komen, dan heb je kans dat mensen toch het idee krijgen dat je bij de PC moet zijn voor the latest and greatest, dan maar voor meer upfront costs en wat extra technisch geneuzel.

Ik denk overigens dat Microsoft in het bijzonder heel goed realiseert wat het risico is van al je sales afhankelijk maken van je console. Met de aankoop van game studios als Blizzard en in de communicatie met 'exclusives' te willen stoppen (of iig minderen), denk ik dat de Xbox in de toekomst minder centraal zal staan in hun gaming ecosysteem en meer een product is om een mensen zonder PC toegang te geven tot hun games.
Reageer
Vermoed dat de PS5 dan nog ‘gewoon’ €500/550 had gekost.
Reageer
Deels geen je gelijk, maar de hele wereld staat op z'n kop, dus die vlieger gaat nu niet echt op, verwacht ik. Inflatie is torenhoog, dus zelfs al hadden we nu geen chip tekorten meer, had het ook andere redenen niet goedkoper geworden. Dit zijn aannames overigens, maar wel wat ik verwacht zou hebben.
Reageer
Maar andere kant ze hebben de consoles met verlies verkocht (ms iig).
Eerste jaren.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 8 november 2022 19:35]

Reageer
wat ze zonder chip tekorten echt nooit hadden kunnen doen, dan koste een ps5 nu nog maar 300 euro.
Lol! Meen je dat echt ja?
De PS4 was na 2 jaar nog geen 100,- goedkoper en jij springt voor het gemak even naar 200,-?

Consoles die niet aan te slepen zijn blijven duur.

De originele Switch is 5 jaar later 60,- goedkoper. En Switch OLED houdt de prijs zelfs vrij hoog.
Reageer
Sinds een half jaar een oled, de ps ervoor omgeruild. Leuke gameplay en anders dan de rest. Voor grafisch mooie games gebruik ik m’n game pc, daarmee speel ik dezelfde games als op de ps. Snap wel dat de omzet dus toeneemt ondanks het chip tekort.
Reageer
Nintendo's bestverkochte game in de afgelopen zes maanden is Splatoon 3 met 7,9 miljoen exemplaren, gevolgd door Nintendo Switch Sports met 6,15 miljoen stuks. Derde is Mario Strikers: Battle League met 2,17 miljoen verkochte games.
Als je de 5e screenshot zit, lijkt het anders te zijn. Maar het is hoe de tijdvakken ingedeeld zijn.
Regarding the Nintendo Switch business during the first half of this fiscal year (April through September 2022), each title released this period has sold well, with Splatoon 3 getting off to a good start with sales of 7.90 million units, as well as Nintendo Switch Sports at 6.15 million units, Mario Strikers: Battle League at 2.17 million units, and Xenoblade Chronicles 3 at 1.72 million units sold. In addition, we saw stable sales in titles released through the end of the previous fiscal years, with Mario Kart 8 Deluxe selling 3.07 million units (for cumulative sales of 48.41 million units) and Kirby and the Forgotten Land selling 2.61 million units (for cumulative sales of 5.27 million units).
Kirby and the Forgotten Land doet met in totaal 5,27 miljoen keer over de (virtuele) toonbank het ook niet verkeerd. Die kwam op 25 maart 2022 uit, dus de pre-orders en de aankopen op de release dag, zitten niet in die 2,61 miljoen stuks.
Reageer
ik heb nog nooit 4 mensen zien zwaaien voor een computerscherm ......
Reageer
De xbox heeft ook zo'n camera gehad met spellen waarmee tracken werd gebruikt...
Reageer
Kun je beter voor een Steamdeck gaan, is tevens krachtiger.
Spellen voor de Switch draaien ook merkbaar beter op een Steamdeck, opzich wel vaag.
Het apparaat is misschien ietsje duurder, maar je krijgt wel waar voor je geld.
Reageer
Als ik een mediamarkt in loop staan er hele stapels Switch. Chip tekort? Zwak excuus!
Reageer