TAG Heuer introduceert horloges met Mario Kart-thematiek

De luxe horlogemaker TAG Heuer komt opnieuw met twee horloges in het kader van een samenwerking met Nintendo. Ditmaal zijn het analoge klokjes; de vorige keer ging het om een digitaal exemplaar met Wear OS. De goedkoopste variant kost 4150 euro.

De productserie heet TAG Heuer Formula 1 x Mario Kart Limited Edition en bestaat uit een Chronograph en een Tourbillon Chronograph. Het prijsverschil tussen de twee is groot: de Chronograph kost 4150 euro en de Tourbillon Chronograph kost 24.750 euro. Van de eerste worden 3000 stuks gemaakt en van de Tourbillon komen er slechts 250. Voor de context: de smartwatch van Nintendo en TAG Heuer kostte 2150 dollar.

De Tourbillon Chronograph heeft een extra mechanisme aan boord dat de invloed van de zwaartekracht op de nauwkeurigheid van het uurwerk moet verminderen. Dat is wat hem zoveel duurder maakt. Dergelijke mechanismen worden vaak zichtbaar gemaakt op bijvoorbeeld de wijzerplaat. Zo ook met dit exemplaar, waarbij het secondewijzerplaatje een opening heeft waarachter de tourbillon te zien is. Ook aan de achterkant onderscheidt de Tourbillon Chronograph zich. Hier is het mechanisme ook in werking te zien, samen met bewegende gravures van Mario, Princess Peach en Luigi op verschillende voertuigen.

Verder zitten beide modellen bomvol met verwijzingen naar de Mario Kart-games. Bij de Tourbillon Chronograph rijdt Mario rondjes in de secondewijzer, achtervolgd door een blauw schildpadschild en een Bullet Bill. De Chronograph heeft alleen Mario op een kart in een ander wijzerplaatje, maar toont weer allerlei Mario Kart-voorwerpen op de plek waar de datumdisplay zit.

De Chronograph gaat op 20 oktober in de verkoop, maar komt niet naar België of Nederland. Australië, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Spanje, Zwitserland en de Verenigde Staten worden wel bediend door TAG Heuer, dus wie interesse heeft, zal het moeten importeren. Voor de Tourbillon Chronograph staat nog geen releasedatum vast; hij komt naar dezelfde landen als de Chronograph.

Tag Heuer Mario Kart-horloges (analoog)Tag Heuer Mario Kart-horloges (analoog)Tag Heuer Mario Kart-horloges (analoog)Tag Heuer Mario Kart-horloges (analoog)

Door Mark Hendrikman

Redacteur

14-10-2022 • 13:55

126

Reacties (126)

126
124
53
5
0
55
Wijzig sortering
Waarom zou je nog een ouderwets horloge willen als je voor de helft van het geld ook een geavanceerd klokje van apple kunt kopen, die zoveel meer kan dan dit ouderwetse uurwerk? Is het een status symbool of investering? En zo ja, hoeveel status geeft het je als je met een "mario kart horloge" aan komt zetten op een luxe borrel?
Waarom zou je nog een ouderwets horloge willen als je voor de helft van het geld ook een geavanceerd klokje van apple kunt kopen, die zoveel meer kan dan dit ouderwetse uurwerk?
Omdat het ouderwetse uurwerk over 10~20 jaar nog steeds werkt en het geavanceerde klokje tegen die tijd een defecte accu heeft of niet meer ondersteund wordt door de toestellen van die tijd.
Dit klopt niet echt: aan een mechanisch uurwerk heb je ook onderhoudskosten. Die gaan echt niet gewoon 10 à 20 jaar dagelijks gebruik overleven zonder dat er iets aan is.

Een mechanisch horloge is eerder iets voor verzamelaars, of mensen met een hart voor techniek. Puur voor de functionaliteit/bang-for-the-buck hoef je het inderdaad niet te doen. Het zijn vooral mooie staaltjes vakmanschap, en de duurdere merken worden uiteraard ook gebruikt als statussymbool.
Dit klopt niet echt: aan een mechanisch uurwerk heb je ook onderhoudskosten. Die gaan echt niet gewoon 10 à 20 jaar dagelijks gebruik overleven zonder dat er iets aan is.
Mijn geërfte Seiko doet het anders nog gewoon, moest alleen het batterijtje vervangen omdat die te lang had stilgestaan (Kinetic horloge), dat was €60 om te vervangen
Een mechanisch uurwerk heeft geen batterijen ;)
Zo'n Kinetic is een soort hybride, door beweging laad je de condensator op die vervolgens het quartz uurwerk van stroom voorziet.
Een mechanisch horloge heeft een veer die je opwind door met je hand aan de kroon te draaien of net als bij een Kinetic een gewicht wat beweegt in de kast waardoor je de veer opwind, een "automaat" noemt men dat.
Die veer drijft via een lading tandwielen uiteindelijk de wijzers aan en daar komt geen accu, batterij of condensator aan te pas, zodra de veer zijn spanning verloren heeft stopt een mechanisch horloge tot je hem weer opdraait of beweegt in geval van een automaat.
De genoemde TAG horloges zijn dan ook mechanische horloges.
60 euro voor het vervangen van een condensator inclusief arbeidsloon en testen op waterdichtheid door Seiko is niet zo'n vreemd bedrag en voorlopig heb je er dan weer heel wat jaren plezier van.
Aaah, had niet door dat mechanisch dan weer wat anders was, thanks voor de info!
En ja voor dat bedrag ben ik er dik tevreden mee, werkt weer fantastisch
Jeetje, hier de juwelier binnenlopen kost een tientje om de batterij te laten vervangen, ik zou de volgende keer ergens anders heengaan..
De batterij van een kinetic is een soort condensator, dat heeft een andere prijs.
Deze prijs is daarvoor heel normaal bij mijn Kinect moest ik ook vervangen na 25jaar.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 23 juli 2024 05:36]

Ongeveer net zo duur als de vervanging van de apple watch batterij :+ (afhankelijk van het model)

Trouwens 60,- voor een batterij vervanging? 😨

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 05:36]

Als je 60 euro voor een batterij al veel vindt moet je eens met een mechanische automaat voor een servicebeurt gaan, kun je een leuke “smartwatch” voor kopen
Idd was laatst 900 euro kwijt
Ik heb mijn horloge gekocht in 1991, en die is dit jaar vervangen voor een ander. Dat is 30 jaar. En nee, het was geen superduur merk of model.
Naja, als je even een gemiddelde neemt van om en beide 200 à 300 euro voor een smartwatch kan je dus ipv het goedkoopste model hier, er al zeker minstens een stuk of 10 smartwatches van kopen. En gezien de mijne nu toch al mooi 4 jaar meegaat zonder problemen zit je dus voor datzelfde bedrag goed voor de komende ~40 jaar (give or take). en wie weet wat er dan qua horloges op de markt is.
Dan vergelijk je een uniek horloge met een generiek smartwatch. Je kan hem ook vergelijken met een Brikk Lux Watch Omni van rond de 90k. Dan kan je bijna 4 van deze Mario Kart horloges kopen....
Daarvoor geldt dan ook nog altijd de opmerking van @PdeBie:
Omdat het ouderwetse uurwerk over 10~20 jaar nog steeds werkt en het geavanceerde klokje tegen die tijd een defecte accu heeft of niet meer ondersteund wordt door de toestellen van die tijd.
Uiteraard het ging er mij om dat je niet een generiek item moet vergelijken met een uniek item. Maakt niet uit of het na 5 jaar of 500 jaar stuk gaat.
En welke is er nou uniek dan? De Tag Heuer Formula 1 is ook gewoon een massaproduct namelijk. Van deze Mario Kart versie zijn er dan 3000 (+250) gemaakt, om hem "limited" te doen lijken, maar zo hebben ze nog veel meer Formula 1 uitvoeringen, zoals de Senna edition enz.

Om dat nou uniek te noemen :+
De 90k smartwatch is volgens die logica ook een massaproduct. Alleen behuizing is uniek😲. Maar ik verwacht dat er ook nog steeds minder Tag Heuer Formula 1 horloges worden verkocht als Apple Smartwatches.
Die smartwatches zijn dan afgeschreven en dat Mario klokje niet of misschien meer waard :)
Je kan het geld in de tussentijd ook investeren :+
De accu is vervangen. Het is inderdaad vooral de software die ervoor zorgt dat de apparatuur van tegenwoordig niet meer het eeuwige leven heeft. Wat dat betreft is ouderwetse mechanica toch de winnaar. Maar qua functionaliteit natuurlijk beperkt in vergelijking met de moderne smartwatches. ;)
Status, enigzins. Invesering, jazeker. Veel horloges in deze prijs categorie en hoger, zeker van merken als Tag Heuer bijvoorbeeld, stijgen alleen maar in waarde met de jaren. Dat het een Mario kart thema heeft zal niet zoveel uitmaken, genoeg gamer/YouTubers/nerds met een dikke portemonnee.
Hierin moet ik het toch met je oneens zijn. Ik heb zelf 2 tourbillons van Tag Heuer (de Nanograph en de Aston Martin (beide gelimiteerde edities (1 van 500 en 1 van 150)) en dit is zeker geen merk wat je aanschaft voor waardestijging, slechts (wellicht) voor waardebehouding (inflatie niet meegerekend).

Mocht dit/deze horloge(s) gaan stijgen in prijs, wat ik wel vermoed, dan zal dat vooral komen door het achterliggende Mario Kart thema (eenzelfde als wat bij hun Connected Mario themed watch is gebeurd) en niet door het merk zelf, Tag Heuer heeft daar nou eenmaal niet de status van kwaliteit en/of gewildheid voor binnen de horologie-wereld >>> Merken als Patek Philippe, Audemars Piguet, Vacheron Constantin (Holy Trinity) en Rolex hebben deze wel <<<
Sluit ik me bij aan. Niet elk horloge is een goede investering. Dit koop je uit liefhebberij en niet functionaliteit of als investeringsobject. Dan koop je beter een meer accuraat Swatch klokje met quartz als het je om het uur te doen is of een merk zoals Patek, AP of Rolex als het je gaat om de investeringswaarde.

Heb zelf ook oa een AP Royal Oak Ultra Thin en een Day-Date.
De AP draag ik sinds de Rolex niet langer dus overweeg deze eens te verkopen.
Aan actuele marktwaardes en berekent tegenover mijn aankoopprijs zit ik daar momenteel op ergens 287% stijging voor de AP.

Mits je de juiste klokken koopt verlies je eigenlijk zelden of nooit geld.
Datejust voor men vrouw haar verloving idem dito. Kan ook instant geflipt worden voor meer dan dat deze gekost heeft.

Ofwel koop je een smart watch omdat je houdt van de features maar als liefhebber raad ik merendeel ook gewoon aan om altijd een 'deftig' luxe horloge te kopen van bepaalde merken/series. Beter zo eentje aan een aanzienlijk hogere prijs dan af en toe klokjes van 1000 euro te kopen die je indien nodig nooit aan de straatstenen kwijtraakt ofwel met aanzienlijke loss. (tenzij er natuurlijk echt een model is dat je perse zou willen)

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 23 juli 2024 05:36]

Ik vind de TH carrera modellen gewoon prachtig.
Maar heb er geen voor de 'investering' inderdaad.

TH maakt ook best veel heel erg commerciele (domme, vind ik) horloges.
Ze duiken overal op als ze denken er een slaatje uit te slaan. Ik bedoel, zie dit nou:
https://www.voguebusiness...he-ultimate-status-symbol

Dat is denk ik de voornaamste reden dat ze niet hoog in de rangllijst staan als het gaat om investering.
Doet trouwens niks af aan de 'echte' horloges die ze maken, tenminste dat vind ik niet.
Maar veel mensen vinden van wel, of tenminste ik denk dat het merk TH ze daardoor minder trekt.

[Reactie gewijzigd door Quartz123 op 23 juli 2024 05:36]

Ik voel een hoop reacties van horlogeliefhebbers aankomen, hehe.

Het heeft voor mij niets met 'kunnen' of 'geavanceerd' te maken. Sommige mensen kopen een duur horloge inderdaad voor de status, anderen (en ik denk de meesten) voor het vakmanschap, uiterlijk en de techniek, en sommigen als investering - al zijn er maar weinig merken die meer waard worden, maar misschien deze LE Tag wel. Het is natuurlijk heel anders dan een smartwatch, maar het uurwerk van een mechanisch horloge is op zijn manier ook heel geavanceerd. Ik draag zelf graag mechanische horloges omdat ik het model mooi vindt en het mechanische interessant.

En zo'n Mario Kart-horloge is gewoon geinig, als je het geld hebt - heb ik zelf ook niet hoor. Zie ook de Omega Speedmaster Snoopy

[Reactie gewijzigd door Piggen op 23 juli 2024 05:36]

De 'Snoopy' heeft wel een andere achtergrond (dan Mario erop plakken) met de Silver Snoopy award die NASA heeft uitgedeeld aan Omega vanwege het feit dat het horloge de levens heeft gered van astronauten toen de uitlezing van de instrumenten uitvielen. Zie hier .
In 1970, OMEGA received the prestigious “Silver Snoopy Award” from the astronauts at NASA. The prize recognised OMEGA’s unique contributions to space exploration, as well as the Speedmaster’s role in saving Apollo 13. Now, 50 years later, a special timepiece has been created in the occasion’s honour.

[Reactie gewijzigd door BoNeZ99 op 23 juli 2024 05:36]

Ja, ik wist dat daar wel wat historie aan vastzat, maar het hele NASA-verhaal was me ontschoten. Bedankt voor de info. Aangezien je op me reageert kan ik je helaas geen plusje geven :)
Je hoeft maar een Speedmaster eigenaar tegen te komen om uitgebreid herinnerd te worden aan het feit dat die op maan is geweest 😬
Je zou de Mario Tag Heuer wat meer kunnen vergelijken met de Schumacher Speedmasters. Al blijft het allemaal natuurlijk ook fijne marketing om de horloges te verkopen, incl. Snoopy.
Voordeel van een "traditioneel" horloge is natuurlijk wel dat iets tijdloos is.
Met goed onderhoud doe je je hele leven met een horloge. Over het algemeen geldt dat niet voor een smartwatch.

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 23 juli 2024 05:36]

Voordeel van een "traditioneel" horloge is natuurlijk wel dat iets tijdloos is.
Daar ben ik het op zich mee eens. Maar dat valt IMO toch wel grotendeels weg als je het een Mario Kart-thema geeft zeg.
Het is uniek en in principe is Mario redelijk tijdloos (hij bestaat toch al weer een tijd). Er is echt wel vraag naar dit soort horloges. Richard Mille heeft bijvoorbeeld ook een horloge gemaakt met een Marvel Black Panther thema. Je zou er hetzelfde van kunnen zeggen, maar het zijn gewilde horloges.
Dat is een Audemars Piquet, maar ik vind 'm wel even 'tacky' als een Richard Mille :P Het verbaast me verder niet dat er 250 mensen voor te vinden zijn die er 161k voor willen neerleggen.
Vind jij. Juist dat hele kinderlijke en thema punten zie je steeds meer. Ook qua tattoo's je hebt de grote sleeves, maar je ziet ook steeds meer mensen die bepaalde thematje hebben. Een Halo logo, een hello kitty tattoo etc.

Ja ik vind het niks, maar om nou te stellen dat een Mario Kart thema niet tijdloos kan zijn. Als die gene dat mooi vind en over 30 jaar nog steeds wilt dragen, maakt dat het voor die gene toch tijdloos?
Ik vind een horloge dat tijdloos is, niet echt een voordeel :+
hahahahaha dat is een goede :+ :+
Klokje van apple moet je elke 2 dagen opladen (en vind ik super lelijk). Doe mij maar eentje met een mooie wijzerplaat die 1x per 2 jaar een nieuw batterijtje nodig heeft.
Doe mij er maar eentje met een zonnepaneeltje achter de wijzerplaat zodat hij nooit een nieuwe batterij nodig heeft. En DCF77-tijdcorrectie zodat je hem nooit gelijk hoeft te zetten ;)

En zo is er gelukkig voor elk wat wils.
Gewoon een Seiko kinetic kopen, laad op door beweging van de pols en er zullen meerdere merken zijn met zoiets.
Dat klopt op zich, maar volgens mij zijn er geen Kinetic modellen die ook DSF77 tijdcodes kunnen ontvangen, en dat wil ik toch wel graag.

Seiko maakt wel de prachtige Astron, die werkt op zonne-energie en die zijn tijdinformatie uit het GPS-systeem haalt (en dan ook weet in welke tijdzone je zit!). Daar gaat mijn gadgetklier wel van kriebelen, maar niet zodanig dat ik er eentje koop.
Toch wel knap van Seiko dat veel mensen automatisch opwinden associëren met Seiko Kinetic.

Je hebt gelijk, meerdere merken doen dit en dit principe bestaat al een paar honderd jaar ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_watch
Technisch werkt een mechanische automaat wel anders dan Kinetic maar het eindresultaat is hetzelfde.
Blijft zo'n batterij lang oplaadbaar zonder slijtage? Na verloop van tijd zou ik toch verwachten dat zo'n oplaadbaar accutje toch ook vervangen moet worden. Of zit daar een type batterij in wat niet slijt?
Ik moet je zeggen dat ik niet weet wat voor type batterijtje er in zit, dat staat niet in de specs. Ik zou denken een kleine NiMH cel. Maar (ik heb de factuur even opgezocht) die van mij is nu op de kop af zes jaar oud en doet het nog prima. Ik heb de low battery warning nog nooit gezien, ook niet 's winters.

-edit-

Even gegoogled, voorzover ik kan nagaan zit er een CTL1616 oplaadbare accu in, die lithium-gebaseerd is. Goed om te weten. Als deze ooit vervangen moet durf ik dat zelf wel aan :)

[Reactie gewijzigd door JeroenH op 23 juli 2024 05:36]

Bij Casio is het iig zo dat vrijwel alle solar horloges dezelfde condensator ingebouwd hebben die weliswaar slijt maar makkelijk een jaar of 20 mee moet gaan.
Deze is te vervangen en dat is inclusief plaatsen slechts tientjeswerk.
Ook bij Seiko kinetic/solar en Citizen eco-drive horloges zijn deze uiteraard te vervangen al heb ik daar geen idee van de kosten, die condensator heeft vaak de vorm van een horlogebatterijtje dus het vervangen zal niet veel lastiger zijn dan een batterij van een random quartz horloge.
Mechanische horloges, zoals in het artikel besproken, slijten uiteraard ook en hebben regelmatig en vooral heel veel prijziger onderhoud nodig om betrouwbaar de tijd weer te blijven geven.
Mijn kinetic uit 2013 is er vorige week mee gestopt :'(
Horloges in deze categorie zijn zeer waardevast, zelfs stijgend bij gelimiteerde oplages, en dus een goede investering.

Die eigenschap wordt ook vaak gebruikt door kopers die inkomstenbronnen hebben die zich buiten de fiscale wegen bevinden....of mensen die graag willen laten zien dat ze veel geld hebben
Ik weet niet precies wat de 'categorie' zou zijn, maar een duur horloge of gelimiteerd model is niet per se waardevast, laat staan stijgend in waarde. Dat is maar voor een paar merken weggelegd (o.a. Rolex, Patek, AP, en die zijn ook moeilijk te krijgen) en Tag is er daar niet een van - een enkel model daargelaten wellicht.
Wel grappig dat mijnheer Harleman, die er toch een beetje op zit, precies het tegenovergestelde beweert? Niet zo'n chique bron misschien, maar de man lijkt er wel kijk op te hebben.

https://marieclaire.be/nl...%20in%20waarde%20toeneemt.
Lastig om een horloge-expert te betwisten, maar ik klik zelf nogal eens wat rond op horlogefora en Tag komt dan niet naar voren als goede investering, omdat het bij lange na niet de status heeft als de andere merken in dat lijstje. Dat is allemaal top en subtop. Ook een Tudor hoort daar voor mij niet te staan. Ik zou bijna denken dat hij die twee wat bereikbaardere merken erbij heeft gezet om de Marie-Claire-lezer een beetje te stimuleren om eens op Catawiki voor een horloge te kijken.
Ik denk dat het merken zijn die best hun waarde kunnen behouden maar niet tot de categorie behoren die er in dure kringen toe doet?

Zeg maar vintage Citroën in plaats van Ferrari?
Een horloge is evenveel een kledingstuk als een manier om de tijd te lezen. Het is voor mij ook handiger om mijn arm te draaien en mijn horloge af te lezen dan een telefoon uit mijn zak te toveren.

De moderne digitale horloges zijn cool, maar ik heb nog geen functionaliteit gevonden die ik op mijn arm hoef te hebben naast het lezen van de tijd. En mijn Seiko die ik voor mijn 18e heb gekregen gaat al 15+ jaar mee zonder een firmware update of bricking door planned obsolesence. Alleen 1x in de 3-4 jaar een nieuwe batterij erin, en hij kan weer mee.

Dat kunnen de meeste digitale horloges jammer genoeg niet zeggen.
Ik zie het precies zo. Ik heb nog geen functionaliteit in een smartwatch gezien waarvan ik denk "ja dat wil ik graag genoeg om alle nadelen van zo'n ding te nemen". Ik heb al heel lang een Casio waveceptor, daar hoeft nooit een nieuw batterijtje in (zonnepaneeltje) en omdat hij via DCF77 altijd goed loopt zit ik er eigenlijk nooit aan. Uiterlijk is simpel-klassiek-degelijk (metalen kast en band). Ik zie mezelf hier nog vele jaren mee doen.

Maar gelukkig is er voor elk wat wils :)
Een sierraad versus een gadget, van beiden is iets te zeggen.
Helft van het geld? De duurste Apple Watch is €999 momenteel, dat is minimaal 1/4e. Of anders 1/25ste. Maar met verschil is dat deze uurwerkjes wel echt met de hand gemaakte meesterwerkjes zijn ;)

Verder kunnen deze horloges, als je ze goed onderhoud, 100 jaar meegaan - of langer. Waar een Apple Watch na 5 jaar echt afval is vanwege óf verouderde software of een accu die na een paar uur al leeg is.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 23 juli 2024 05:36]

Waarom zou je een iphone kopen die 2000 euro kost als je tal van andere smartphones kan kopen die hetzelfde doen tegen een fractie van de kost?
Nou, hetzelfde doen :O Ik heb alleen een shield in huis qua Android en zelfs daarmee weet ik precies de reden waarom ik voor Apple kies. Ze doen alles behalve hetzelfde.
Omdat een traditioneel horloge misschien een stuk stijlvoller is dan een schermpje om je pols. Heb zelf een Apple Watch, maar wissel nog geregeld met een 'ouderwets' horloge.
Ik zit er ergens tussenin met een Withings Scanwatch. Wel health tracking maar toch analoge wijzerplaat (en 30 dagen accuduur).
Wil je een schilderij of een smart TV aan de muur? Voor beide valt iets te zeggen.
Ik draag als sinds de eerste dagen een Apple Watch en wil weinig anders meer, maar laten we (i.e.: ik) wel wezen: het is bepaald geen teken van goede smaak/stijl. Wat een absoluut wanstaltig zwart/zilver hok...
Neemt niet weg dat de JLC en Rado amper meer om m'n pols zitten...
Ik wil gewoon een horloge om de tijd te kunnen zien, ik hoef daar geen andere fratsen bij. En je hoeft niet per se een duur horloge te kopen van 4000 euro of zo.
Even los van dit specifieke horloge. Maar niet iedereen wil een horloge waar je veel mee kan. Het is ook heel prettig om er alleen de tijd op af te kunnen lezen.
Bovendien hebben de meeste mensen voor al die "slimme" dingen wel een telefoon in de buurt.
Sierraden heb geen functionele waarde. Ok, je kunt zien hoe laat het is, maar dit is vooral een sierraad.
Ouderwets maar wel fijn dat deze niet je fysieke gegevens bijhoud en op het net dondert. doe mij maar ouderwets i.p.v. al die smart troep wat alleen maar aan je data wil verdienen en gemaakt is om maar even mee te gaan om vervolgens op de afvalberg terecht te komen.
Het is toch veel gaver om iets te hebben wat op tandwielen loopt? Tenminste ik vind dat veel meer vakmans schap als een klokje van apple. En het weer en dergelijke zie ik op mijn smartphone wel.
Zo'n duur klokje is puur status. Iedereen in dergelijke kringen weet grofweg wat zo'n klokje kost. Dus al heb je een Barbapapa horloge.. Als dat ding 150k is zal dat nog steeds een zeker aanzien geven. Twijfelen mensen misschien alleen nog aan je smaak.

Een smartwatch is geen statussymbool. Da's een ding dat je elke 3 jaar vervangt omdat ie stuk is of de nieuwe variant beter is.
Waarom zou je een handtas kopen van Louis Vuitton terwijl je ook een plastic draagtas van de appie kan gebruiken? ;)
Het is en blijft natuurlijk wel een Zwitsers uurwerk.
Waarbij de depreciated value van een TAG stukken hoger ligt dan een Galaxy Watch of Apple Watch.

Maar je hebt ook genoeg die het kopen voor de status.
Echter al heb je een Mario-kart TAG of een Cosmograph Daytona de meeste letten daar toch niet op.

Dus qua investering of mode is het logisch dat men voor een analoge horloge kiest.

[Reactie gewijzigd door tastiestemperor op 23 juli 2024 05:36]

Horloges in deze prijscategorie zijn natuurlijk vooral sierraden.
Waarom kopen mensen parelkettingen van vele duizenden euro's.

Daarbij, een Smartwatch kost je 300 euro en is 2/3 jaar later gewoon ewaste.
Voor 300 euro heb je ook een knappe Seiko automaat, en die heb je over 20 jaar nog steeds als je geen rare dingen doet.

Ik draag ook een smartwatch in mijn day to day hoor, maar als je geen waarde hecht aan al die opsmuk zoals stappentellers en navigatie is een kwaliteitshorloge een veel betere waardepropositie.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 23 juli 2024 05:36]

Ik kan niets zeggen over de mensen die specifiek dit horloge kopen met Mario erop. Maar over het algemeen kun je stellen dat een horloge met een echt mechanisch uurwerk een stukje ambachtelijk werk vertegenwoordigt. Ze worden namelijk allemaal met de hand gemaakt. Alleen Swatch heeft een mechanisch uurwerk ontwikkeld dat door een machine in elkaar gezet kan worden.
Daarbij is een (mechanisch) horloge ook een sierraad. Bepaalde horloges hebben een verzamelwaarde. Kijk maar eens naar een Omega Speedsmaster Professional (de Moonwatch) of Heuer (nog zonder TAG) Monaco. Dat zijn iconische horloges die momenteel heel veel geld waard zijn als je de originele exemplaren hebt.

Maar als je het moet vragen, betekent zo'n horloge niets voor jou. Ik denk dat het dan ook moeilijk te begrijpen is. Het is maar net welke waarde je aan zoiets toekent.
Een investering is het sowieso. Net zoals luxe handtassen door sommigen worden gekocht om ze in de kluis te leggen. Met de huidige inflatie verdampt je spaargeld als sneeuw voor de zon en het voorkomt dat je hoge bedragen op een spaarrekening moet opgeven in je belastingaangiften..
Mijn TAG Heuer 2000 gaat al mee sinds 1991 en is tijdloos. Daarom dus.
Ouderwets? In welk jaar ben je geboren? :)

Ik ben een Apple liefhebber en vind de smartwatches echt super vet maar er gaat niks boven een echt horloge. Heel leuk die display's erop maar Rolex bestaat niet voor niks zo lang, zo ook andere merken die echt mooie horloges maken. Een uurwerk wat ingenieus in elkaar zit is tijdloos. Ik heb zelf een Armani horloge en die gaat nu zijn 12e levensjaar in en dat is niet te zien. Ik draag hem vaak en het slijt gewoon niet, kan tegen een flinke stoot, extreme kou en warmte en hij kan ook nog eens onder water. Er hoeft maar eens in de zoveel tijd een nieuw batterijtje in en klaar is kees.

Vergeet de ''ouderwetse'' gedachtes van status en investeringen. We leven in een tijd waarin alles kan en een Mario horloge in een speciale editie hoort daarbij. Mario heeft een legendarische ''status'' die in jong en oud zit.....waarom mag dan niet zoiets als dit bestaan?
Waarom zou je nog een ouderwets horloge willen als je voor de helft van het geld ook een geavanceerd klokje van apple kunt kopen
Persoonlijk hou ik er totaal niet van om een vierkantje/pc'tje aan me pols te hebben.

Al zou ik al een smartwatch zou nemen zou dit in de vorm van een ouderwets horloge zijn, dit vind ik er vele male beter en minder kinderachtig uitzien, zeker als je ook nette kleding draagt
Omdat ik geen lichtgevend schermpje om mijn arm wil.

Wat overigens nog steeds geen reden is om 4k neer te leggen voor een horloge met reclame.

Ook voor smartwatches is er een prima middenweg trouwens, met de hybrids van Fossil/Skagen.
Omdat je dit horloge niet elke dag aan de lader hoeft te hangen?
Nou, geef mij maar een echt horloge, in plaats van zo'n recyclebaar smart prul, wat 9 van de 10 keer er ook wel heel erg basic uit ziet. Een echt horloge siert sowieso meer, en gaat vele malen langer mee. Ik heb mijn horloge al ruim 30 jaar. Het is een Pulsar Chronograph. Dit model, maar dan met een goudkleurige kast, witte wijzerplaat en met een bruine, leren polsband.

Vind ik toch echt vele malen mooier dan zo'n generieke smart watch, waarvan de meeste merken mij iets te veel op elkaar lijken.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 05:36]

Omdat horloges ook een sierraad zijn.
Omdat er mensen zijn die niet op een continue stroom info/notificaties zitten te wachten.
Omdat er mensen zijn die gewoon de tijd willen zien, niks meer niks minder.
Omdat er verzamelaars zijn.
Omdat er fanboys zijn.

En dan zullen er nog veel meer redenen zijn om voor een normaalhorloge te kiezen.
Het is een beetje als andere stabiele "investeringen". Het zal decennialang zijn functie vervullen (de tijd weergeven), en op elk moment kan het verkocht worden voor 80-heel veel% van de nieuwwaarde. Een beetje zoals edele metalen, sieraden, huizen, oldtimers, schilderijen etc.
Ik zou de apple watch nu ook niet gaan beschrijven als een "geavanceerd klokje". Het is een dom klokje met extra smart functionaliteit. Een geavanceerd klokje is bv de HP-01. Daarmee kan je tijdsberekeningen maken en zelfs in je stopwatch vermenigvuldigen of delen door een constante en dit in 1977. Als klok is de apple watch dus niet geavanceerd te noemen.

Dingen die je wel kan met de TAG die je niet kan met je apple watch:

- Je horloge aandoen en gebruiken zonder iphone (moet geactiveerd worden eerst)
- De tijd zien als het horloge op je bureau ligt zonder dat je instellingen moet wijzigen.
- De tijd zien na 3 dagen indien je geen lader hebt.
- Switchen tussen 2 horloges zonder herkoppelen van je watch op je iphone.
- Gebruiken na 10 jaar
- verkopen na 10 jaar

Ook het feit dat je weinig poespas op je "dom" horloge hebt helpt ook wel om gefocust te blijven. Geen trillingen, meldingen en dergelijke rond je pols. Alleen het uur. Genoeg redenen dus om een ouderwets "dom" horloge te kopen ipv een apple smart fitness watch.
hoe fijn is het om te kunnen zien hoe laat het is zonder te zien dat ik nog 15 mails moet lezen, 2 whatsappjes moet beantwoorden en ook niet hoef te lezen dat ik te veel gezeten heb en eigenlijk nog 4000 stappen moet zetten.
Omdat ik een horloge heb om, jawel, simpelweg de tijd op te kunnen zien en geen behoefte heb aan al die andere poespas die ik ook op mijn telefoon kan bekijken?
Maar ja, ik doe het dan wel met een simpel horloge van Fossil dat ik in de aanbieding voor 40 euro heb gekocht.
Nou ja, niet iedereen wil gezien worden met een apple horloge.
En twee, de techniek van mechanische horloges is gewoon extreem cool
Geen batterij, geen elektriciteit. Alleen tandwieltjes en veertjes.

Een mechanisch horloge is voor een groot deel ook handwerk.
Gewoon prachtig allemaal eigenlijk
Kijk dit maar eens, misschien snap je dan waarom mensen horloges cool vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=SGPjFFMD3c0
Een smartwatch 'geavanceerd' noemen/vinden. :')
Omdat de meeste smartwatches echt lelijk zijn :P En die dat niet zijn, zijn onnodig dik.

Neen, het is echt niet aan mij besteed. Mijn auto uurwerk zal altijd werken en ziet er stijlvol uit met prachtig zicht op de mechaniek.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 23 juli 2024 05:36]

Omdat een “ouderwets” klokje ten eerste veel langer mee gaat (er vanuit gaande dat je het niet op de markt koopt) en ten tweede een heel andere uitstraling heeft. Het gaat er niet om dát je iets om de pols hebt maar wát je om de pols hebt. Het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere, een horloge kleedt af en geeft een bepaalde uitstraling.
Over 10 jaar is die smartwatch een dumbwatch met geen functie wat nog werkt behalve de tijd waar je al aan je 3e plastic bandje toe bent, en de batterij wellicht al 2x vervangen is en omdat het gelijmd is, ook niet meer waterdicht.
Je zou kunnen zeggen dat een bedrijf dat planned obsoletion zo aggressief hanteert als Apple, eigenlijk nooit een product dat meer waard is dan zijn functionaliteit op dat moment op de markt zet.

Daarmee zet Apple dus nooit collectibles, en nooit producten op de markt die in value groeien. Je snapt zelf dat vooral voor de horloge markt juist die dingen erg interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door Epsix op 23 juli 2024 05:36]

Omdat een smart Watch lelijk is.
Het is een functioneel sieraad, die ook de tijd kan weergeven.
Mijn Tag moet ik niet continu opladen en is zeer betrouwbaar. Daarentegen lag de prijs ook wel ruim onder de Mario varianten, maar wel ook ruim boven boven de Apple Watch. Laatste ook gehad en batterij stuk na jaar. Was teleurstellend. Had hem ook voor de health apps gekocht die ik achteraf gezien helemaal niet betrouwbaar vond.
Ik wil geen klokje van Apple. ;)
Dat is de beste op het gebied van smartwatch ;)
Ik bepaal zelf wel wat ik de 'beste' vind. ;)
Blijkbaar niet want je zou een smartwatch van een ander merk halen wat echt zonde van het geld is :Y) oftewel, juist advies is hier niet misplaatst
Jij snapt het niet helemaal. Wat jij de beste vindt, hoef ik niet de beste te vinden. Kwestie van smaak.
Nee mijn telefoon draait op Series 20 en mijn pc draait nog op VMS nu blij?
Een horloge voor de prijs van een auto. Sommige mensen weten echt niet meer wat ze moeten met hun geld... :+
zowel die van 4k als 25k leveren je nog geen/net aan een auto op ;)
Hij zei "auto", niet "nieuwe auto". ;) Een tweedehandsje voor 4K kan prima en voor 25K al helemaal (en nieuw uiteraard ook voor 25K).

(En in 2008 kon was nieuw woor 4K ook nog te doen als je in India woonde (de Tata Nano). :P)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 05:36]

voor 25k heb je al wat auto hoor, zelfs nieuw.
Nou, sorry maar vooruitgang zie ik in veel sectoren niet als het gaat om kwaliteit. Een uurwerk van eeuwen oud geeft nog steeds de juiste tijd weer terwijl een smartwatch de 10 jaar nog moet halen. Dit geld ook voor auto's. De kwaliteit van auto's anno nu vind ik echt slecht. Ik rij zelf ook nieuw maar vergeleken met een echte motor in je auto zonder allerlei poespas, heb je daar veel minder last van als het gaat om garage bezoekjes.
Smartwatch != horloge.
Als je die twee vergelijkt heb je het wat mij betreft gewoon niet begrepen.
Een horloge geeft tijd en mogelijk de datum aan.. een smartwatch is meer een halve telefoon die je toevallig om je pols draagt. Dat deze dus sneller leeg gaat is niets meer dan logisch.
Ik denk dat je misschien op de verkeerde persoon reageerde? Ik geloof niet dat ik iets over vooruitgang of kwaliteit zei. ;)
Er zijn nog duurdere horloges dan deze.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze lelijk is, ik moest zoeken naar het Mario Kart stukje en vind dat tegenvallen, kun je net zo goed de normale variant pakken (als je op geld slaapt of er geld voor over hebt natuurlijk)

Best grappig dat ik betere game/anime themed horloges heb gezien dan deze die onder de 1000 (soms zelfs 200) euro zitten.

Ze waren dan niet van Tag Heuer maar toch, ik zou een horloge voor de looks en betrouwbaarheid kopen, niet het merk.

voordat ik een smartphone had, gebruikte ik paar jaar een simpel horloge van onder de 15 euro, tot deze stuk ging door een lekkende batterij
Die nog duurdere zijn dan ook nog belachelijker. ;) Ook als ze heel mooi zijn, zo veel geld aan een horloge uitgeven komt op mij wat wereldvreemd over.
Inderdaad. Wat moet je ook met een stomme en geld slurpende auto. Liever zo'n mooie horloge dan!
Haha, ik hoef ook geen auto, ik bedoelde het meer om de absurde prijs van deze horloges aan te duiden.
Mooie horloges!
Ik ben persoonlijk wel meer van de metalenbandjes, maar ziet er zeker niet slecht uit.
Cool, overpriced en waarom staat er "Formula 1" op de wijzerplaat?
Beetje een rommeltje eigenlijk
Dat is de productserie waarmee de Mario Kart-ontwerpen gekruist zijn, zoals de naam van deze nieuwe serie ook suggereert.

https://www.tagheuer.com/.../collection-formula1.html
Als je formule 1 kijkt zie je vaak de sponsor borden van Tag Heuer (sponsor van Red Bull). Die naam is beschermd, dus zij zullen wel het recht hebben die naam te gebruiken wat ze dan ook doen.
Tag betaald ruim 10 miljoen per jaar om het erop te mogen zetten 😉
Uhhh, ok, cool!
Leuk concept, al snap ik de samenwerking niet helemaal. Al eerder aangekaart betreffende formule 1. Tag Heuer sponsert daar behoorlijk in. Hetzelfde geldt voor tennis en golf. Wat heeft het merk voor aandeel in Nintendo? Heb ik hier iets in gemist? Ik neem aan dat de karts uit Mariokart niet door een Tag Heuer getimed systeem 1 voor 1 langs de finish vlag rijden.
Als dit soort horloges goed onderhouden worden gaan ze in theorie 100j of meer mee. Heb 100den automaten/winders gehad van 50j en meer die na al die tijd nog goed lopen en niks mis mee is, simpele goedkopere series van bv Seiko.
Je hebt ook series van bv Patek waarbij je aparte stukken krijgt om de maanfunctie te updaten na dunno 50-100j :)
Met wat voor stukken bv update je dat dan?
Ik vind niet zo dadelijk een artikel maar het is een soort stift, haalt er de oude uit en zet er de nieuwe in zodat je moon phases weer correct zijn voor de volgende 100j zodat je weet wanneer het volle maan is etc. Dit zijn natuurlijk geen horloges die minder dan 6 figures kosten ;)
Ja precies, tnx ! :) Update zal ook wel 5 cijfers zijn.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 23 juli 2024 05:36]

Ik houd zelf ook wel van analoge techniek en zou best wel weer een gewoon normaal horloge willen. Alleen tja, de prijzen van deze horloges vind toch wel belachelijk hoog. Vraag mij ook af dat degene die het geld ervoor heeft wel zoiets wil met een Mario Kart thema.
Je kan gerust goeie nieuwe automaten of winders vinden voor paar 100 euro of net iets meer.
Als je geen probleem hebt met vintage horloges kan je zonder probs bijna eender welk merk vinden tegen die prijzen. Rolex of Patek en die range van die merken natuurlijk minder kans (hangt van de serie af).

Er zijn door de jaren heen veel series geweest met bv Pink panther, Disney figuren op de wijzerplaat etc. Sommige extreem duur tegenwoordig, anderen niets waard.

Ga er vanuit dat ook bij deze series, omdat het zulk een bekend merk is en er veel Mario fanaten zijn dat het wel eens in waarde stijgen kan. Soms verkoopt een nieuw horloge onmiddellijk voor veel meer dan wat je bij de dealer betaalt, zeker als er lange wachtlijsten zijn zoals bij bv Rolex.
Het is tech en gaming en een collab wat best wel speciaal is voor nintendo
Het valt onder de noemer '.geek'. Dat is een onderdeel van onze nieuwsrubriek, maar het gaat om zacht, nice to know nieuws. Dus het is alleen nieuws in de zin dat het nieuw is, maar niet in de zin dat je dit echt moet weten. .Geeks bestaan al jarenlang en bevatten altijd dit soort inhoud.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.