Razer onthult Android-gaminghandhelds Edge en Edge 5G

Razer heeft zaterdag zijn gaminghandhelds Edge en Edge 5G onthuld. De Edge verschijnt in januari 2023 op de Amerikaanse markt en gaat 399,99 dollar kosten. De Edge 5G komt alleen beschikbaar via de Amerikaanse internetprovider Verizon.

Onderling verschillen de Edge en de Edge 5G qua hardware weinig van elkaar. De Edge 5G bevat een e-sim die een verbinding met 5G-netwerken mogelijk maakt. Verder draaien beide apparaten op Android 12 en streamen ze spellen via Xbox Cloud Gaming of Nvidia GeForce Now. Het zijn een 6,8"-tablets die uit de controller kunnen worden geschoven en het scherm heeft een resolutie van 2.400x1.080 pixels. Razer zegt dat de Edges een framrate van maximaal 144fps kunnen bereiken via de Steam Link-app als pc-games lokaal worden gestreamd. De soc is een Qualcomm G3X Gen 1. Daarnaast bevatten de handhelds een Lpddr5-werkgeheugen van 8GB en 128GB aan opslagruimte.

De controller is een aangepaste versie van de Kishi V2 Pro, die onder meer een 3,5mm-jack bevat. Het gamepad is voorlopig niet apart verkrijgbaar en wordt alleen samen met de Edges geleverd. De Edge en Edge 5G bevatten ondersteuning voor headsets dia verbinding maken via Bluetooth 5.2. Ook ondersteunt de apparaten Wi-Fi 6E. Verder hebben de Edges een 5-megapixelcamera aan de voorkant en een 5.000mAh-accu.

De handhelds kunnen alvast worden gereserveerd. Bij het reserveren wordt er 5 dollar in rekening gebracht. De standaard Edge die alleen via wifi werkt kost 399,99 dollar. Er komt tevens een 'Founders Edition' van 499,99 dollar beschikbaar, waarbij een set Razer Hammerhead True Wireless-oordopjes worden geleverd. De Edge 5G is alleen verkrijgbaar via Verizon. Hoeveel die gaat kosten, wordt later bekendgemaakt. Of de Edge en de Edge 5G uiteindelijk ook verkrijgbaar zullen zijn in de Benelux, is nog niet bekend.

Razer Edge Razer Edge

Door Loïs Franx

Redacteur

16-10-2022 • 10:52

50

Reacties (50)

50
50
18
0
0
29
Wijzig sortering
Ik speel al jaren op m'n smartphone met de kishi v1 en sinds kort de kishi v2. Dan doe ik vooral lokaal Moonlight streamen op 120fps (werkt net wat soepeler dan steam link). Soms stream ik ook via Gamepass, maar de kwaliteit valt vaak tegen. Dan download ik het spel op mn PC met Gamepass en stream em vervolgens lokaal.

Ik begrijp niet zo goed wat een "streaming" tablet voor nut zou hebben voor iedereen die al een telefoon heeft. Of waarom je deze zou kopen wanneer je ook een kishi v1 voor €40 op de kop kan tikken. De tablet heeft zelfs een 20:9 aspect ratio wat de doorsnee smartphone ook heeft. Wat echt niet ideaal is voor games, omdat je dan meestal verticale zwarte balken hebt. Als het meer een 16:9 aspect ratio had, had ik er nog wel een piepklein beetje potentie in gezien.
Ik ben met mijn €260 Poco F3 (sd 870) nog nooit tegen performance issues aangelopen. Van duizend uur aan The Legend of Heroes games tot honderd uur Elden Ring.

Tldr wat is de doelgroep van dit product?

[Reactie gewijzigd door rohitpenace op 22 juli 2024 18:37]

Ik denk mensen die hun telefoon nèt te klein vinden om op te gamen (misschien juist omdat ze voor een kleinere zijn gegaan ipv een halve tablet) en daarom misschien nog geen telescopische controller hebben gekocht. Daarnaast zal het scherm van de Edge neem ik aan gefocust zijn op het goed weergeven van games op hogere fps, waar een goedkope tablet wss last zal hebben van ghosting/lage refresh.
Ah ja, zit wel wat in. Wel een forse investering voor een scherm. Ik denk dat het slimmer was geweest als ze er een goedkopere, maar toch stevige soc (zoals bijvoorbeeld die sd 870) in hadden gedaan. En dan een flink stuk van de prijs konden schaven. Want ik vermoed dat ze ook op het scherm hebben bespaard (omdat dit scherm ook in telefoons van vorig jaar voorkomt op 120hz).
Het is niet dat ik oneens ben met wat je zegt, maar wie gaat 400 euro neertellen voor een groter scherm. Ik heb geen idee wie de doelgroep is die ipv die 400 neer legt voor een nieuwe telefoon, dit ding koopt.

En natuurlijk zijn er altijd mensen te vinden, maar dat zijn echt edge cases, die groep die zegt: "ja mijn telefoon is wat te klein, maar dat wil ik niet veranderen, dus betaal ik 400 euro voor een extra apparaat"
Wat mensen wel massaal zullen doen, is of een controller kopen, of een Switch, of iets zoals een Steamdeck.

En gezien zoveel partijen opeens op de markt komen met zo'n streaming ding, zie ik gewoon niet hoe dit een succes gaat worden
Jammer dat de Razer Kishi niet (zonder een heftige mod) compatibel is met een 10" tablet, anders zou je voor 200€ extra veel beter de Galaxy Tab S8 kopen. 16:10, 120 Hz, en een veelzijdiger apparaat.
Dat is denk ik weer niet een formfactor die veel mensen willen in een handheld. Zelf heb ik een Fold 3 met Nacon MGX Pro, en dat is al een flink gevaarte.
Waarom zouden veel mensen dat niet willen? Het totaal gewicht met een 10" tablet + controllers zou vergelijkbaar zijn met de Steam Deck. M.i. ziet het er best goed uit: https://youtu.be/miFMdN_g3mU?t=68.
Omdat er ook mensen zijn die vinden dat de steamdeck te zwaar is. Persoonlijk vind ik dat ook. De normale switch is 400gram, Steamdeck is bijna 300gram meer, dat is echt veel.
Maar door de brede aspectratio die @rohitpenace al aanhaalt blijft er als je er een 16:9 game naar streamt nog maar een 5,7" display over. Dat is maar net een heel klein beetje groter dan als ik hetzelfde doe op mijn galaxy S20 FE (en dat is echt klein).

Ik snap dit apparaat ook niet... Ten opzichte van de volgens velen al veel te dure Logitech G Cloud heeft deze zo te zien alleen de refreshrate als echte pro. En dat zou een belangrijke pro kunnen zijn, maar als we dan de cons er tegen afzetten... Nóg een klap duurder, véél kleiner scherm (effectief), vermoedelijk een stuk minder ergonomisch (waarom moet die controller afkoppelbaar zijn met een apparaat als deze???)
Het stuk scherm dat je verliest heb ik zeker niet genoeg benadrukt!
M'n telefoon is 6.7 inch, maar in de praktijk heb ik bij 16:9 games een stuk minder beeld oppervlakte dan op mijn kleinere 6.2 inch Nintendo Switch. Het is echt een stuk, want op de switch voelt het alsof ik op een veel groter scherm speel.

De refresh rate en oled scherm zijn zeker dikke pros. Ik wacht met smart op een v2 steam deck die hoop ik een oled scherm en 90+fps krijgt.
Maar de meeste mensen hebben juist wel een telefoon die bijna even groot is als dit apparaat, en ook hebben bijna alle midrange toestellen al een 120 hz scherm.
Xbox Cloud streaming is geen goede representatief is voor streamen.

Als je een goede stream kwaliteit wilt zien, dan moet je Geforce Now of Stadia proberen.

Helaas kan je geen nieuwe Stadia account maken. Maar als je er al 1 hebt, kan je het proberen.
Ik heb Cyberpunk gespeeld via een GeForce now "priority"
(rtx 3080) abonnement op mn Zenbook. Maar het beeldkwaliteit kwam niet in de buurt tegenover lokaal streamen vanaf mn 3070, bovendien was dat abonnement erg duur (€20/mnd).
Ik heb ook Stadia geprobeerd op de TV (had destijds de première edition voor €22 gescoord) Voelde zeker vlot en responsief. Alleen vond ik daarbij de resolutie tegenvallen. Het zag er niet zo scherp uit.

Misschien ben ik wel te kritisch. Ik denk dat ze beide voor de doorsnee gebruiker zeker makkelijk mee kunnen. Ik lees hier ook regelmatig lovende posts over Stadia. Maar ik ben ook wel erg verwend met mn duizend+ uur Moonlight streamen. Aan de andere kant: het verschil tussen stadia/gfn vs lokaal streamen was wel een stuk groter als tussen een uhd Blu-ray en 4k Netflix content. Wanneer ze die "Netflix" compressie kwaliteit bereiken zou ik zeker tevreden zijn.

Nu de game PC's weer langzaam betaalbaar worden zou ik eerder opteren om er zelf eentje te bouwen ipv stadia/gfn. Maar ik begrijp de keuze wel. Niet iedereen wil of heeft plaats voor zon stroomslurpende kast in huis. Daarnaast is een TV is vaak te zwak voor Moonlight (of ondersteunt het niet), dan heb je ook nog een Shield nodig.
Mijn voornemen is om m'n game PC ergens in de aankomende 2 jaren te vervangen wanneer er een mooie, betaalbaar 15.6+ inch oled game-laptop beschikbaar komt. Het zat er dit jaar dichtbij maar ze zijn nog erg duur.

[Reactie gewijzigd door rohitpenace op 22 juli 2024 18:37]

Stadia heeft niet zoveel zin meer om te proberen. Daar trekt google net de stekker uit ;).
Het is wel grappig:

Logitech kondigt een streaming handheld aan en iedereen klaagt dat ie niet krachtig genoeg is om lokaal games te spelen en dat streaming-only een behoorlijke beperking is.

Razer doet het tegendeel en gooit er de snelste (actueel beschikbare) SoC voor gaming in en dan is het nog niet goed.

Dat neem niet weg dat ik het er wel mee eens ben. Iedereen draagt een telefoon met zich en low-end wilt kunnen gamen dan is de Logitech zinloos omdat je gewoon een Kishi kan kopen en als je high-end wilt gamen, dan is het doorgaans verstandiger die aankoop met je telefoon te combineren en heb je niet alleen voor gaming maar ook als telefoon een capabeler toestel. Blijft de edge-case van mensen die per-se een kleine telefoon will maar wel een net iets grotere gaming handheld, het niet erg vinden om twee apparaten mee te sleuren en bereid zijn zich tot Android games te beperken zodra ze buiten WiFi bereik zijn. Dat lijkt me een nogal kleine demographic.
Moonlight.. ik dacht aan de film. Maar je hebt het over de app. haha
Specs:
CPU: Qualcomm Snapdragon G3x Gen 1
Display: 6.8 inch AMOLED 144Hz 2400x1080
RAM: 8GB LPDDR5
Storage: 128GB (UFS 3.1) (+ MicroSD-kaart ondersteuning)
Batterij: 5,000mAh
Draadloos: Wi-Fi 6E, Bluetooth 5.2, en op het 5G model: LTE, UMTS, Global LTE, LTE Cat 22
Poorten: USB Type C, 3.5mm Headphone Jack (op controller)
Afmetingen: 260 x 85 x 11 mm
Totaal gewicht: 665 gram
OS: Android
CPU: Qualcomm Snapdragon G3x Gen 1
1*Cortex X2
3*A710
4*A510
https://chipguider.com/?cpu=qualcomm-snapdragon-g3x-gen-1
Vooral ook interessant is dat het nog steeds "slechts" een Adreno 730 is. Al met al is het nagenoeg 100% identiek met de 8+ Gen 1 die menige flagship inmiddels gebruikt en die ongetwijfeld being 2023 door een 8 Gen 2 vervangen zal worden (die neem ik aan weer een aardig stukje sneller zal zijn)
Zijn deze specs krachtig genoeg om ps2 games te emulaten???
Ik heb er zelf niet geprobeerd maar als een (langzamere) Qualcomm Snapdragon 870 met AetherSX2 goed PS2 kan emuleren verwacht ik dat de Qualcomm Snapdragon G3x Gen 1 dat nog beter kan.
nu elke grote speler de steam deck na doet. vraag ik mij af waneer we budget handheld krijgen. van B-merken.
Uhm. Een Samsung A52 of welke andere <200 telefoon + Razer kishi V1 of V2 controller = budget handheld ?

Voor het streamen vanaf de cloud heb je genoeg aan een aardappel met een contorller naar keuze.
Deze combinatie (A50 dan wel) heb ik om oude consoles te emuleren en hoewel ik nauwelijks spelletjes speel is het erg leuk om even een paar minuten van de klassiekers te genieten.
Op het relatief kleine OLED scherm en met CRT en pixel verdubbeling effecten ziet het er grafisch ook top uit. Een aanrader.
SNES, PlayStation, PSP werken goed. Nieuwere consoles niet geprobeerd want ik denk dat de telefoon (A50) daar te langzaamvoor is.
Ik kreeg alleen de Kishi niet werkend op Duckstation helaas.
Dit heeft niks met een Steam Deck te maken. De Steam Deck draait games, deze zal het streamen met eventueel wat mobile games en emulators.

Wanneer er een budgetvariant uitkomt? Die zijn er al jaren. Vooral vanuit China.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 juli 2024 18:37]

Deze producten zijn allemaal dankzij het succes van de switch en niet steamdeck. Ze doen allemaal net even wat anders, maar het komt allemaal door hoe succesvol de switch is, en mensen toch op vakantie of on the go willen gamen.
Dat zou inderdaad eens tijd worden, want telkens als er hier een artikel over een handheld is, dan wemelt het in de reacties van "deze handheld kan niet concurreren met de Switch en/of Steam Deck". Een budget-handheld zou daar verandering in kunnen brengen.
Ik denk dat je dit product niet kan vergelijken met een steam deck, een steam deck kan opzichzelf windows games spelen, dat kan dit apparaat niet.
Misschien proberen ze mensen wel te laten denken dat het een alternatief is voor een steam deck, al lijkt mij dat niet, dat zou pure oplichting wezen.
Lijkt me niet bepaald een grote doelgroep te zijn voor dit product? Waarom zou je zoiets aanschaffen?
€400-€500 en dan heb je ook nog abbos nodig voor bijvoorbeeld geforce now en/of gamepass als je wilt gamen(op android dingen na dan).
Voor de helft, of nog niet eens heb apparaten die exact hetzelfde kunnen voor gamers.
Enkele tientjes meer en je hebt zelfs een 64 of 256 steam deck.
Voor wie is dit aantrekkelijk? Voor gamers zeker niet.
Toch opvallend dat de sticks en de andere controls weer zo verticaal onder elkaar zijn gepositioneerd.

Dat geeft echt geen fijne game ervaring als je hierop langer dan 3 kwartier op speelt.

Wellicht zie je dit meestal omdat je zo het appraat compacter kan houden, maar het is echt niet ergonomisch.
Ik vind dit maar een raar product. De basisversie van de Steam Deck heeft dezelfde prijs als de WiFi-versie van dit apparaat, maar dit apparaat zal beperkt zijn tot wat low poly Androidspelletjes als je hem in de trein meeneemt. Ja, het scherm van dit ding is een stuk beter, maar eerlijk gezegd vind ik het scherm van de Steam Deck eigenlijk wel scherp genoeg als je het ding daadwerkelijk voor gamen gebruikt.

Het lijkt me niet dat je hierop media gaat consumeren, de tablet ziet er maar ouderwets dik uit van achteren. De schermresolutie lijkt me aardig overkill, eigenlijk.

Net als bij de Logitech-variant van dit ding zou ik het een hele logische optie vinden als de Steam Deck niet zou bestaan. Nu de Steam Deck wel bestaat, zie ik eigenlijk het nut er niet zo van in. Voor het streamen van games heeft Microsoft zelfs een handleiding gemaakt voor de Deck.

Goed, MS had dit een stuk makkelijker kunnen maken door een dedicated stuk software te maken en in Discover of zelfs gewoon op Steam te gooien, maar de guide is aardig fool proof. Hij doet geen aannames over je systeemconfiguratie behalve dat je het OS gebruikt dat op de Deck werd meegeleverd en dat vind ik een aardig goede assumptie. Je zou dezelfde guide ook kunnen gebruiken om andere streaming services te installeren, want in feite is het gewoon een browser die je start.
Als je de 'product brief' van Qualcomm leest voelt het alsof dit product een showmodel is om alle functionaliteiten van deze chip in praktijk te brengen en niet alsof ze bij Razer dachten dat deze functionaliteiten zo belangrijk waren. En dat zou mogelijk deels kunnen verklaren waarom deze handheld zo'n raar product lijkt.
Link: https://www.qualcomm.com/..._g3x_gen_1_3.41.30_pm.pdf
Uit dit document:
• Qualcomm® Adreno™ GPU Updateable Drivers for
Gaming optimizations
• True 10-bit HDR Gaming with up to a billion shades of color
• Experience your wins by attaching to your favorite monitor
or TV with up to 4k resolution at 144 fps
• Industry-leading performance per watt for
sustained performance
• USB-C to support future XR accessories
• Play games from all your favorite platforms – Native Android
along with streaming from Cloud, PC and Console

De Razer devkit had trouwens ook ondersteuning voor 10-bit HDR en dat zag ik niet terug in deze aankondiging, dus dat zou ook een mooie plus zijn voor dit apparaat.

Ik ben wel benieuwd of dit aanslaat. De jeugd speelt vaker op een mobiel en dit is dan mogelijk wel aantrekkelijk. Een Android telefoon met deze specificaties is ook niet goedkoop. Maar als dit daadwerkelijk meer een demo is van het Qualcomm platform zou het falen in de doelgroep mogelijk verwacht zijn. Als we weten hoeveel er gemaakt zijn zouden we dat mogelijk al kunnen zien.
Wat een bizarre specs. "Updateable drivers"? Ja dat hoop ik wel ja. DisplayPort 1.4 is op zich wel aardig maar raar om in een handheld te stoppen vind ik. "Industry-leading performance per watt" is gewoon een leugen, dat doet Apple beter dan iedere andere chipfabrikant en dat weten ze. USB-C zit al jaren op telefoons en je zou gek zijn om AR/VR-spul op een handheld als deze aan te sluiten...

Ik denk dat het format, een draagbare streamcomputer, goed zal aanslaan in combinatie met een bundel voor onbeperkte 5G. Ik weet alleen niet of deze prijs de juiste is en onbeperkt 5G zit er de komende tijd nog niet bij. Ja, je kunt die verlengingen krijgen bij unlimited abonnementen, maar dat mag niet automatisch en ik denk niet dat je halverwege je game even een SMS'je opstelt op je handheld. Op WiFi is het een stuk logischer, maar daar zijn ook al veel goedkopere opties (bijvoorbeeld: een controller-grip voor je telefoon of tablet die je waarschijnlijk toch al ergens hebt liggen). Voor 150 dollar minder had ik het een goed concept gevonden, nu ben ik vooral verward wat nou de bedoeling is van deze producten.
Volgens mij geven die unlimited abonnementen je tegenwoordig om te beginnen sowieso al 10 of 12 GB per dag voordat je nieuwe bundels moet aanvragen. Wat ik zo snel zie verbruikt gamepass streaming een paar GB per uur dus je bent echt wel even bezig voordat je je eerste dagbundel op hebt. Ik denk dat dat dus niet zo'n groot probleem is als jij nu denkt, tenzij je echt de hele dag er op wil gaan zitten gamen. En zelfs dan krijg je een waarschuwing van tevoren dat je bundel bijna leeg is, het is niet zo dat je in een klap niks meer kunt. Dus je kunt ook dan gewoon je game even pauzeren en je bundel refreshen.
Het ligt er denk ik enorm aan hoe je je games speelt. Ze adverteren met 4K op 144 fps, dat hakt er toch wel in denk ik. Op 4K zit je al snel op zo'n 16GB per uur en dat is nog op 60fps. Nu zal dat alleen op een externe monitor zijn waar je toch WiFi zult hebben (met hopelijk een aardige snelheid) maar zelfs dan is het scherm 2400x1080.

Op 2400x1080 verwacht ik maar zo'n 3,75GB per uur aan dataverbruik dus dan zal het nog wel meevallen. De aanvullers zijn goed voor minder dan een uur streamen, wat wel weer jammer is, dus de hele dag gamen zit er niet in. Pas als je het ding aansluit op een extern scherm zoals ze adverteren kan het nog wel eens flink hoger uitvallen.

Daar staat wel tegenover dat dit een launch is in samenwerking met Verizon. Het "unlimited"-abonnement dat Verizon stelt heeft de volgende voetnoot:
After exceeding 50 GB/mo of 5G Ultra Wideband, 5G Nationwide, or 4G LTE data, you can still use hotspot at lower speeds of 3 Mbps when on 5G Ultra Wideband and 600 Kbps when on 5G Nationwide / 4G LTE for the rest of the month. 5G access requires a 5G-capable device.
Die 3mbps gaat je ervaring niet heel geweldig maken en dat is ook nog eens op UWB, wat bijna een directe line of sight vereist; op de 600Kbps ga je helemaal niet gamen. Effectief heb je dus zo'n 13 uur mobiel gamen per maand op 2400x1080. Voor één abonnement betaal je daar in de VS $90 per maand voor exclusief belastingen etc., dus effectief betaal je iedere vier maanden een hele nieuwe Razer Edge. De kosten zullen wat lager liggen als je je al scheelt betaalt aan een andere abonnement voor je mobiele telefoon maar nog is data in de VS extreem duur vergeleken met Nederland.

In Nederland zou het uit kunnen, maar in de VS waar dit ding ook echt verkocht wordt, zie ik de waarde er niet zo van in.
Leuk dat er meer van dit soort producten op de markt komen. Toch lijkt het Steam Deck me een veel completer product.
Google heeft net aangekondigt dat ze apps na twee jaar niet updaten automatisch gaan verwijderen. Gamen op Android moeten we niet willen. Die games gaan veel te snel verloren. Probeer nog maar eens de originele Angry Birds te vinden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:37]

Lijkt op dat streaming apparaat die Logitech pas geleden heeft aangekondigd. Ik heb een voorgevoel dat deze dingen in ontwikkeling waren voor de steam deck aangekondigd werd. Begrijp me niet verkeerd in een vacuüm denk ik dat deze apparaat wel een niche kunnen vullen maar ik vraag me echt af wat het bestaand recht is wanneer je een steam deck voor een paar tientjes meer kunt kopen, die los van het streaming gedeelte ook nog degelijke performance op zichzelf heeft.
Ik zie wel ax-wifi, 5g (dus als het goed is lagere ping dan ac-wifi en 4g) en een hogere resolutie display met een paneeltype dat betere kleuren produceert. Mocht je bijvoorbeeld CP2077 willen spelen, dan lijkt me dat je beter de Razer (met gamestreamingdienst) dan de Deck (met on device spelen) kan pakken. Nogmaals, mits de latency okee is.

Ik denk dat van deze nieuwe, superinteressante apparaten straks twee categorieën krijgen: gericht op gamestreaming en gericht op on-device spelen. Natuurlijk kan je ook een mengvorm van de twee maken, met een neiging meer naar het een of het ander. Hell, je kan zelfs helemaal losgaan en je handheld compleet geschikt maken voor beide: een Steam Deck, met oled, ax-wifi, 5g, maar toch ook met de relatief krachtige soc die Valve levert. Die zien we in de toekomst nog wel verschijnen, denk ik, maar niet per se vanuit de stal van Valve.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.