Nintendo leverde vorig jaar 22 procent minder Switch-consoles dan jaar eerder

Nintendo heeft in het afgelopen boekjaar 17,97 miljoen consoles geleverd, 22,1 procent minder dan een jaar eerder. De daling komt vooral doordat het bedrijf minder reguliere Switch-consoles heeft geleverd. Het aantal geleverde games is eveneens gedaald, met 9 procent.

De reguliere Switch was vorig jaar niet meer Nintendo's populairste console; Nintendo heeft ruim drie miljoen exemplaren van het oledmodel meer geleverd. Dat komt niet alleen doordat de leveringen van de reguliere Switch-versie met bijna 55 procent zijn teruggelopen, maar ook doordat het bedrijf bijna 60 procent meer oledmodellen heeft geleverd. Het aantal geleverde Lite-modellen is eveneens afgenomen, met 29,2 procent tot 2,62 miljoen geleverde exemplaren.

Nintendo zegt vorig jaar minder consoles te hebben geleverd doordat er minder consoles geproduceerd konden worden door de chiptekorten. In de tweede helft van het boekjaar waren deze productieproblemen 'grotendeels' opgelost. Ook in deze tweede helft bleef de omzet echter achter bij een jaar eerder, doordat het bedrijf eind 2021 de oledversie van de Switch heeft uitgebracht. Dit heeft geleid tot een hogere verkoop van de Switch-consoles eind 2021, wat Nintendo eind 2022 niet heeft kunnen evenaren.

Het aantal geleverde Switch-consoles neemt sinds 2021 af. In dat jaar leverde Nintendo meer exemplaren van de reguliere Switch, exclusief de Lite, dan in 2023 van alle modellen samen is geleverd. Het Japanse bedrijf zegt inmiddels meer dan 120 miljoen Switch-consoles te hebben geleverd en claimt dat er 114 miljoen jaarlijks actieve gebruikers zijn.

Aan de onafgebroken groei van het aantal geleverde firstpartygames is voor het eerst sinds de release van de Switch ook een eind gekomen. Die firstpartygames blijven belangrijke spellen voor het platform; van de 35 titels waarvan in het vorige boekjaar meer dan een miljoen exemplaren zijn geleverd, waren er 22 van Nintendo. Hiervan waren Pokémon Scarlet en Violet het meest geleverd, met 22,1 miljoen exemplaren samen. Daarna volgen Splatoon 3 en Nintendo Switch Sports, met respectievelijk 10,67 miljoen en 9,60 miljoen geleverde games. Van de verkochte games werd 48,2 procent digitaal gekocht, bijvoorbeeld via Nintendo Switch Online.

Nintendo had vorig boekjaar een omzet van 1601,6 miljard yen, omgerekend 10,8 miljard euro. Dit is 5,5 procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst nam verder af, met 9,4 procent tot 432,7 miljard yen. Dit is omgerekend 2,9 miljard euro. Het bedrijf verwacht in het komende boekjaar minder consoles en games te verkopen, waardoor de omzet en winst naar verwachting verder zullen teruglopen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-05-2023 • 12:03

155

Lees meer

Reacties (155)

155
155
62
1
0
79
Wijzig sortering
Toch er netjes van Nintendo!
Ik ben benieuwd naar Switch 2, hopelijk wordt het overmorgen aangekondigd met de nieuwe Zelda game!
Toch er netjes van Nintendo!
Ik ben benieuwd naar Switch 2, hopelijk wordt het overmorgen aangekondigd met de nieuwe Zelda game!
Word er een nieuwe Switch aangekondigd? Het is voor mij de reden om nu nog geen Switch te kopen... dat er mogelijk een opvolger gaat komen.

Alhoewel ik eerder verwacht dat het een update is dan een echte upgrade.
Een pro model dan waarschijnlijk, die iets meer performance heeft. Wellicht gaat een opvolger weer totaal wat anders zijn zoals vaak bij Nintendo. Maar ik denk dat ze hun handheld concept wel geperfectioneerd hebben. Maar je weet maar nooit wat voor ideeën ze nog meer hebben.
Een pro model ruim 6 jaar na release? Voegt niets toe en zal amper verkopen. Ik vermoed dat Nintendo allang bezig is met de opvolger. Wat dat ook mag gaan worden.
Maakt het uit hoe ze het noemen? Ik zou het raar vinden als ze ineens met een compleet ander product komen nadat gebleken is dat de markt heel erg zat te wachten op de Switch.
Compleet anders? Denk het niet, maar wel een andere generatie. Met dus exclusieve games, en ik vermoed geen Backward Compatibility.

Wat ik hoop is dat Nintendo goed naar de SteamDeck kijkt en een meer "PC" achtige handheld console gaat maken. (natuurlijk wel een console met een exclusief OS, maar wel met PC hardware) En dan gewoon een losse (optionele) USB-C dock die je op je TV aansluit.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 21:49]

Ik denk dat de instructieset weinig uit gaat maken, het lijkt er niet op dat games niet geport kunnen worden naar de Switch (of naar iPhone/Mac for that matter) vanwege de ARM architectuur.
Het is vooral GPU capaciteit en dure storage die de grote games beperkt, maar als je mobiel wil zijn is een PS5 level GPU domweg niet mogelijk.

Vraag me ook af of het verstandig is om de spelbibliotheek van iedereen die met de Switch weer aangeschoven is bij Nintendo gelijk met de opvolger om zeep te helpen. De Switch verkoopt nog steeds prima omdat de performance 'goed genoeg' is voor veel games. Een incompatible opvolger moet wel een enorme stap vooruit maken om dat goed te maken, anders kopen de 100 miljoen Switch eigenaren 'm gewoon niet en blijven bij de oude console.
Ik heb het ook niet over PS5 level GPU, dat gaat (deze generatie iig) niet gebeuren. Ik heb het over een SteamDeck level GPU. En die kans acht ik een stuk groter.

In de geruchten heb ik al gelezen dat NVIDIA en Nintendo samen aan een nieuwe SoC voor de opvolger werken. Wat grafisch mogelijk boven de SteamDeck uit gaat komen. Maar dat heeft dan wel de keerzeide dat "oude" Switch games niet meer zullen werken.
In de geruchten heb ik al gelezen dat NVIDIA en Nintendo samen aan een nieuwe SoC voor de opvolger werken. Wat grafisch mogelijk boven de SteamDeck uit gaat komen. Maar dat heeft dan wel de keerzeide dat "oude" Switch games niet meer zullen werken.
Lijkt me heel waarschijnlijk dat Nintendo met nVidia werkt aangezien de Switch GPU daar ook vandaan komt. Een logische stap is gewoon een nieuwere Tegra chip gebruiken. Er is ook geen enkele reden aan te nemen dat die niet in staat zou zijn om oude Switch games te draaien; nieuwere GPU's zitten intern misschien anders in elkaar maar de tijd dat games rechtstreeks met de GPU 'praten' is al lang voorbij. Switch games gebruiken gewoon een Vulkan of OpenGL API; de drivers zorgen voor vertaling naar de hardware.
Dat zou toch wel degelijk een mogelijkheid zijn, want behalve de min of meer op elkaar lijkende Wii en Wii U heeft Nintendo altijd al volledig ingezet op compleet nieuwe concepten of, zoals zij het zelf altijd noemen: "new ways to play", dus ik zou zeker niet standaard verwachten dat er een soort "Switch 2" komt, simpelweg omdat de huidige console het zo goed heeft gedaan.

Het is en blijft Nintendo, per slot van rekening, en die doen sowieso bijna nooit wat mensen verwachten of denken. ;)
Juist omdat de huidige console het zo goed doet denk ik wel dat ze enigszins conservatief gaan zijn om de kip met de gouden eieren niet om zeep te helpen.

Hoe langer ze wachten hoe groter de verbetering van een geüpgrade Switch dus hoe makkelijker die te verkopen is. Daarnaast denk ik niet dat ze bv aan de VR mode mee gaan doen omdat ze niet echt in de state of the art hardware zitten.
De tijd zal het leren. Sommige mensen verwachten "op zijn minst" een handheld versie van een Xbox One X, zodat de eventueel nieuwe Switch nog een tijdje mee kan, en dan heb je nog de geheel onrealistische groep "fans" die denken dat Nintendo gewoon een portable PS5 of Xbox Series X moet kunnen maken, en liefst ook nog voor onder de €500.

Dus inderdaad, Nintendo zal altijd in de lagere categorie qua power gaan zitten, maar of ze nu echt in de Switch trein blijven rijden en er daadwerkelijk een Switch 2 komt, dat valt echt nog niet in te schatten. De Wii deed het ook geweldig, maar toch kozen ze met de Wii U voor een ander concept, in plaats van simpelweg een veel krachtigere Wii HD versie te maken, zonder GamePad met beeldscherm.

Bij Nintendo is het toch meestal elke keer wat nieuws, maar ik verwacht sowieso voorlopig niets, zeker niet nu er sinds kort weer allerlei nieuwe grote titels op uit komen. Misschien dat als we eindelijk wat te zien krijgen van Metroid Prime 4 dat er dan eens gesproken wordt over of die titel het afscheidsconcert van de Switch wordt, of dat die een launch titel van de volgende console wordt.

We gaan het hoe dan ook mee maken, maar ik ga me er in ieder geval niet op focussen, zoals sommige constant deden ten tijde van de Switch Pro geruchten, die uiteindelijk zoals ik altijd al dacht vals bleken te zijn, maar mensen bleven bij hoog en laag volhouden en erin geloven, omdat het toch niet anders kon, gezien ze zo achter liepen, maar kijk waar ze nu zijn: zelfs met die aanzienlijk mindere hardware doen ze het nog steeds aardig, al loopt de winst nu langzamerhand steeds meer terug.
Bij Nintendo is het toch meestal elke keer wat nieuws,
Vind je? NES -> SNES -> N64 -> GC waren eigenlijk allemaal logische opvolgers. Alleen met de Wii probeerden ze op motion controls in te zetten ipv meer power, met de Wii U een ander controller concept (waar de Switch dan eigenlijk weer een logische opvolging van is).
kijk waar ze nu zijn: zelfs met die aanzienlijk mindere hardware doen ze het nog steeds aardig, al loopt de winst nu langzamerhand steeds meer terug.
Een nieuwe console uitbrengen is geen garantie voor meer winst. In eerste instantie kost dat gewoon een forse duit dus daarvoor hoeven ze het niet te doen.
Klopt, maar dat is wel een risico wat ze doorgaans nemen en ook willen nemen, omdat ze mensen vrijwel iedere keer een echt andere/nieuwe game ervaring willen bieden. Daarin is Nintendo toch vaak laten we zeggen wat avontuurlijker in dan de andere twee, die gewoon iedere keer een 3 tot 4 keer sterkere box dan de vorige box uitbrengen. In deze generatie dan wel wat innovatie in de controllers, maar daar blijft het dan wel bij.

En ja, ten tijde van 8-bit t/m 128 bit zaten ze nog volop in de console race, dus wellicht had ik voor de volledigheid dat er even bij kunnen vermelden, maar het is over het algemeen toch wel bekend dat ze na de GameCube volledig hun eigen weg zijn gegaan en dus niet meer mee "racen" met de andere twee.

Ik zie de Switch, net zoals Miyamoto zelf overigens ook vaak zei, niet echt als een opvolger van de Wii U, maar meer als de volmaakte uitvoering van wat de Wii U eigenlijk had moeten zijn. Als het een game was geweest, dan was het een Director's Cut of een volledige remaster... ;)
Dat klopt, al zullen ze ook nog weten hoe mis het ging met de WiiU die conceptueel leek op de extreem populaire Wii, volledig compatibel was, 20x krachtiger was, en toch een complete flop werd.
Dat het geflopt is had er waarschijnlijk meer mee te maken dat een grote groep Wii kopers helemaal niets met games had en ook niet op een opvolger zat te wachten. Daarnaast was de marketing ook niet echt helder - veel mensen dachten dat het om een Wii uitbreiding ging, niet een nieuwe console.
Eigenlijk is Nintendo gewoon stug doorgegaan, de Switch is een logische opvolger van de WiiU tablet controller.
Een pro variant is heel onwaarschijnlijk. Een pro variant betekent vaak dat de games zonder een enkele aanpassing kunnen draaien op de nieuwe hardware. Een pro variant zou dan dezelfde architectuur moeten hebben maar wel meer performance. De chip die in de Switch zit gebruikt architectuur uit 2015. Als daar nog ontwikkeling in was gedaan zou de pro variant er al lang zijn.
Als ze een variant op de Switch uitbrengen is dat hoogstwaarschijnlijk een nieuwe versie van de nVidia Tegra CPU. Die wordt nog steeds doorontwikkeld, maar Nintendo gebruikt nooit 'latest & greatest' spul maar wil performance tegen een beperkte prijs aanbieden. Door chiptekorten (en mogelijk omdat Tegra in eerste instantie een auto-dashboard CPU is) is het optimale prijs-prestatie moment waarschijnlijk behoorlijk wat later.
Dat een chip dezelfde familie naam heeft betekent niet dat het dezelfde architectuur is. Het zijn veel nieuwere ARM cores en waarschijnlijk een versie van Lovelace of Ampere voor de GPU waar hele andere drivers voor nodig zijn. Het zal niet een enorme berg werk zijn om te zorgen dat oude games ondersteund worden maar je kan niet de Nintendo software van de switch op een Tegra Orin chip zetten en er vanuit gaan dat alle spellen werken en het juiste beeld laten zien.
De CPU is gewoon ARM en de GPU wordt aangesproken met een op Vulkan gebaseerde API. Veel meer standaard kan je het niet krijgen en zelfs als het hardware-technisch afwijkt valt er een hoop recht te trekken in software.
Dat is wat ik zeg, er moeten dingen rechtgetrokken worden in software. Daarom is het geen pro versie maar gewoon een nieuw model console.
Ligt helemaal aan je definitie van "pro versie" - dat kan alles betekenen en is alleen maar een labeltje.
Ik snap niet dat Nintendo niet naar een "telefoon" model gestapt is.

Elk jaar of 2 een nieuwe versie die net wat sneller is dan de vorige.

Waarbij een ontwikkelaar als die een game wilt releasen minimaal de versie tot x jaar terug moet ondersteunen. Doe je dat niet mag je niet releasen.

De Switch zou perfect zijn voor zo'n systeem. Heb je ook het probleem opgelost dat je bij een nieuwe versie alles kwijt bent. Gewoon meenemen naar de nieuwe versie en klaar.

Maar het nadeel van Nintendo is er moet altijd iets nieuws zijn. Terwijl het hele Switch concept denk ik nog lang houdbaar is als ze nieuwe versies uitbrengen. Al zouden features toegevoegd kunnen worden aan nieuwe versie net zoals bij iPhones gebeurd.

Ik denk dat Nintendo dan aardig wat zal verdienen. Je zult een groep hebben die 4~5 jaar zal doen met hun Switch maar ook een aardige groep die altijd de nieuwste wilt hebben. Plus dan weet je gewoon altijd als ik de laatste versie koop, gaat die minimaal x jaar mee.
Het probleem is daarmee wel dat je NU zeg maar het ding koopt maar omdat alle modellen tot 6jaar terug ondersteund moeten worden, zit je altijd met wat mindere spellen opgescheept totdat jouw model na 6 jaar gebruikt wordt om de laatste procenten eruit te persen.

Je kunt een game niet gaan optimaliseren voor wat er maximaal mogelijk is, maar vooral wat er minimaal nodig is.
Nintendo heeft in dezelfde aankondiging gezegd dat ze dit fiscaal jaar geen nieuwe hardware uitbrengen. Dus sowieso geen nieuwe Switch tot 31 maart 2024.
Dat heeft Nintendo vaker gezegd. "Er komt geen revisie van de DS" twee weken voordat de Nintendo DS Lite uitkwam. Zelfs in het jaar dat ze de Nintendo Switch OLED uitbrachten, hebben ze dat ook gezegd.
Wel aangeven dat er nieuwe hardware aankomt zonder duidelijk te zeggen dat er een opvolger voor de switch komt is natuurlijk gelijk dodelijk voor de verkoop van de switch. De mensen die twijfelde om er 1 te kopen door angst voor de opvolgorde in een jaar tijd al te zien verschijnen zullen dan helemaal gaan wachten.
Dat roepen ze altijd om te voorkomen dat mensen zoals @Pasteis er op gaan zitten wachten (ze hebben liever dat je nu hun console koopt). Zoals anderen aangeven hierboven, dat truukje heeft Nintendo al meermaals geflikt.
Dat roepen ze altijd om te voorkomen dat mensen zoals @Pasteis er op gaan zitten wachten (ze hebben liever dat je nu hun console koopt). Zoals anderen aangeven hierboven, dat truukje heeft Nintendo al meermaals geflikt.
Dat snap ik, maar de Switch is inmiddels alweer 6 [!!] jaar oud. Dus het lijkt me dat het ook gewoon weer tijd gaat worden dat ze de boel enigszins vernieuwen.
Hij zegt "hopelijk".
dat er mogelijk een opvolger gaat komen.
Dit gaat altijd het geval zijn.
Vooral Nintendo komt redelijk rap met nieuwe versies (dit was het ergste tijdens de 3DS).

Als dit een zorg is dan moet je eerder de hardware kopen. De nieuwere OLED versie van de Switch is ook al even uit.
[...]


Dit gaat altijd het geval zijn.
Vooral Nintendo komt redelijk rap met nieuwe versies (dit was het ergste tijdens de 3DS).

Als dit een zorg is dan moet je eerder de hardware kopen. De nieuwere OLED versie van de Switch is ook al even uit.
Waarom zou ik de hardware eerder willen kopen als de interesse pas het laatste jaar gegroeid is voor dit apparaat? Een jaar geleden had ik precies dezelfde twijfels om dit apparaat te kopen.
Dan koop je dus nooit een Switch, als je elke keer twijfelt over wat er in de toekomst zou kunnen komen.

Als je de exclusives wilt spelen, koop er dan gewoon een. Er zal waarschijnlijk altijd een nieuwe versie aan komen binnen ~2 jaar tijd.
Dan koop je dus nooit een Switch, als je elke keer twijfelt over wat er in de toekomst zou kunnen komen.

Als je de exclusives wilt spelen, koop er dan gewoon een. Er zal waarschijnlijk altijd een nieuwe versie aan komen binnen ~2 jaar tijd.
Je kan ook overdrijven. Een jaar is niet enorm lang na een release. En er zijn in die zes jaar slects een minimale update geweest.
Sommige mensen hebben al 3 jaar minstens die twijfels. Prima dat ze dan nooit een console kopen hoor, daar gaat het niet om, maar je kunt altijd blijven wachten. :-)
Houdt mij ook tegen ga geen +6 jaar oude console kopen voor de kinderen, het is gewoon antieke hardware ondertussen. En Switch had al geen top specs bij release.
Houdt mij ook tegen ga geen +6 jaar oude console kopen voor de kinderen, het is gewoon antieke hardware ondertussen. En Switch had al geen top specs bij release.
Precies! Het was al geen high-end specs en dat is natuurlijk helemaal niet erg gezien het waar zich mee onderscheid, maar een keerzijde hiervan is wel dat je levendsduur van de console gaat zijn om enigszins mee te gaan met de ontwikkelingen.
Waarom die aanname? de switch is een 6 jaar oude console gebaseerd op een 8 jaar oude SOC. Het is zeer onwaarschijnlijk om aan te nemen dat er na zo lang alleen een update zou komen in plaats van een volledig nieuwe console.
De nieuwe zelda game komt over een paar dagen uit, dus dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als een Switch 2 dit jaar aangekondigd wordt dan zal 't wel tegen het einde van het jaar zijn.
Gamescon aankondiging lijkt me niet onmogelijk dit jaar. Maar dan niet te veel informatie of zelfs teaser of zoiets.
Launch ook volgend jaar en zo.
Denk dat de investeerders nu ook wel eens wat concreters willen horen.
Nintendo heeft bevestigd dat zij dit jaar op Gamescom staan, dus dat lijkt me niet eens zo heel vreemd.
Er is al een special edition Zelda editie van de switch aangekondigd, met andere looks, een netwerkpoort en ik meen wat meer geheugen.
Aangekondigd? Die staat bij ons al in de kast, hoor.
netwrkpoort op de handheld? Of in de stand?
Waar denk je, gegeven het form-factor van de Switch en dat de nieuwe versie van de Dock (die bij de OLED versie zit) altijd al een ethernetpoort had?
Dan is het toch niet echt iets vermeldenswaardigs? Die netwerkpoort op de dock is nu toch normaal? Of leveren ze de non-OLED nog zonder? (wij hebben helaas nog een 2019 versie zonder)
Ik heb 't niet gecheckt maar ik geloof dat de niet-OLED switch inderdaad nog de originele dock heeft, zonder ethernetpoort dus.

De nieuwe dock is overigens wel compatibel met de oude switch en vice versa.
Hier de oude (niet OLED) Switch staan. Dock inderdaad zonder LAN. Een USB --> LAN Adapter werkt hier prima (goedkope adapter).

Persoonlijk is een upgrade naar de OLED versie nooit de moeite waard geweest. Hier staat hij 90% van de tijd in de dock.
De pandemie jaren geven natuurlijk een extreem vertekend beeld van dit soort hardware verkopen! Echter lijkt dit toch minder Switches te zijn dan in 2019...

Er zijn 20 miljoen Switches geproduceerd in 2019 en daarvan zijn er waarschijnlijk zo een 19.5 miljoen geleverd/verkocht.

Bron:
https://www.videogameschr...rdware-sales-dec-31-2019/
https://wccftech.com/nint...oost-more-2020-than-2019/
de console is ook al oud en ik snap wel dat de meeste mensen die het willen de console wel hebben. of hebben gekocht tijdens corona tijd. Dus op zich allemaal logisch lijkt mij.
Volgens mij maakt ouderdom niet zoveel uit bij Nintendo. Tenminste, ik lees toch heel vaak dat mensen het helemaal niet erg vinden dat Nintendo niet altijd het nieuwste van het nieuwste heeft.
Nintendo spellen koop je voor gameplay, niet zozeer voor cutting-edge grafische hoogstandjes.
De gameplay heeft anders ook behoorlijk te lijden onder de gebrekkige performance van het gros van de games.

60 fps, of op z'n minste een stabiele 30, is van grote invloed op de speelbaarheid.
Een Mario Odyssey of Zelda of Xenoblade op de Switch met 30 fps is nog altijd 30 fps méér dan op de Playstation of Xbox. Zeker die láátste heeft een enorm tekort aan leuke exclusives.

Games zijn op de Switch gewoon uitstekend speelbaar. Anders komen ze er niet op uit. Tuurlijk kun je je afvragen of Fortnite of Overwatch perse geschikt zijn voor die platformen (hoeveel ik >100 uur Overwatch op de Switch heb gespeeld) maar feit is dat het -zeker voor Nintendo's eigen games- een briljant platform is.
Andere consoles zijn irrelevant, het gaat er om of het nú nog interessant is voor de volle mep een Switch te kopen als je er niet reeds een hebt.

Feit is dat er inmiddels dusdanig geruchten zijn over een opvolger, dat dit best wel eens van invloed zou kunnen zijn op de verkopen van de huidige Switch. De console heeft de laatste mensen zo langzaam aan wel over de streep weten te trekken in 2020/2021 en dat zie je nu ook wel duidelijk terug in de verkoopcijfers.

Als je dan altijd nog die spellen had willen spelen, valt dat beetje extra geduld ook wel op te brengen. Zeker als je mag hopen op een iets wat betere performance van huidige Switch spellen op de opvolger. Nu is er geen enkele belofte op dat vlak, maar hopium is een sterk spul ;)
Feit is dat er inmiddels dusdanig geruchten zijn over een opvolger, dat dit best wel eens van invloed zou kunnen zijn op de verkopen van de huidige Switch. De console heeft de laatste mensen zo langzaam aan wel over de streep weten te trekken in 2020/2021 en dat zie je nu ook wel duidelijk terug in de verkoopcijfers.
Niemand ontkent dat Switch wat trager verkoopt dan tijdens de pandemie maar er zijn de voorbije 12 maanden nog steeds 18 miljoen consoles verkocht. Suggereert toch dat er nog steeds een significante vraag is ondanks reeds 125+ miljoen geleverde consoles. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel consoles men per familie gebruikt die minstens één Switch bezitten, maar uiteindelijk is een sale een sale.
Een Mario Odyssey of Zelda of Xenoblade op de Switch met 30 fps is nog altijd 30 fps méér dan op de Playstation of Xbox. Zeker die láátste heeft een enorm tekort aan leuke exclusives.
"Je speelt ze op de Switch want je hebt geen keus" is niet echt een sterk argument voor waarom de Switch hardware acceptabel zou zijn. Het is juist andersom: De hardware is slecht want iedereen koopt het toch om de laatste Nintendo games te kunnen spelen.
Games zijn op de Switch gewoon uitstekend speelbaar. Anders komen ze er niet op uit.
Dit is komisch. Ooit wel eens een van de recente Pokemon spellen gespeeld? Alleen BDSP is een beetje ok qua performance en dat is omdat het nog een top-down stijl heeft.

Er zijn ook prima bagger games op de EShop te vinden.
Ja, ik heb alle recente Pokemon games (behalve Snap) gespeeld. En ja Nintendo heeft daar wat steekjes laten vallen qua performance, dat klopt - die was ik inderdaad even vergeten. Maar onspeelbaar is het zéker niet.
Wat betekent "onspeelbaar"? Als je het letterlijk neemt dan kan je het spel niet opstarten, maar dat is wel een extreem lage lat.

Als de framerate niet stabiel is, de graphics er uit zien alsof ze uit 2016 komen en er volop bugs in zitten dan zou ik hem onspeelbaar noemen. En met de graphics bedoel ik dan niet de artstyle, maar echt de laadafstand van objecten en texture kwaliteit.

Sommige mensen kunnen deze problemen accepteren en doorspelen, maar hun mening hoef ik dan niet te horen over wat goede hardware is.
Ik vind de hardware prima. Tuurlijk, ik wacht nu ook met upgraden van m'n OG Switch naar 'de opvolger' (mits backward compatible) .. maar we hebben inmiddels 4 Switches thuis waarvan 1 OLED en 1 Lite, en ik hoor er verder niemand over klagen.

Mja ik heb ook een PS4, PS5 en een 'gewone' Xbox One S staan - de PS5 wordt vooral door m'n dochters geclaimed nu voor Overwatch. Zelf speel ik die op de PC samen met Flight Simulator; we hebben hier thuis nu zo'n 32 consoles staan van alle generaties + de handhelds [van Nintendo] dus vergelijkingsmateriaal heb ik óók genoeg. En toch verkies ik de Switch boven die anderen als het op multiplatform-games aankomt.
Wellicht is de hoeveelheid console verkopen een goede graadmeter of het goede hardware is? Anders wordt het inderdaad de persoonlijke meningen. Waarom zou jouw mening zwaarder wegen dan iemand die van mening is dat het prima speelbaar is?
Wellicht is de hoeveelheid console verkopen een goede graadmeter of het goede hardware is?
Zeker niet, al helemaal in het geval van Nintendo.

Niemand koopt een Switch vanwege de hardware. Ze kopen er een om de laatste Zelda/Pokemon/Mario/etc te kunnen spelen.
Waarom zou jouw mening zwaarder wegen dan iemand die van mening is dat het prima speelbaar is?
Als iemand de Switch goede hardware vind dan vind ik hun mening waardeloos. Nadruk op "vind ik", want dat is mijn mening. Al helemaal als ze het vervolgens onderbouwen met "maar Mario Odyssey was goed".
Prima als je een eigen mening hebt hoor. Er zijn ook mensen die de Switch vanwege de hardware kopen om third party games handheld te kunnen spelen. Jij hebt Mario Odyssey gespeeld, wat is er op aan te merken?
Er zijn ook mensen die de Switch vanwege de hardware kopen om third party games handheld te kunnen spelen.
Enige reden die ik kan bedenken is omdat het destijds praktisch de enige handheld was. Vandaag alleen omdat ze goedkoop zijn.

En dan kopen ze hem alsnog niet vanwege de hardware, maar omdat ze specifieke games willen.
Jij hebt Mario Odyssey gespeeld, wat is er op aan te merken?
Niets, maar dat mag ook wel. Al helemaal als je het vergelijkt met de Pokemon games.
Waarom haal je Pokemon er bij? Ik dacht dat je negatief was over Mario Odyssey. Elk platform heeft matige games, die kan je vermijden door ze niet te spelen. Maar dat zegt niets over Mario Odyssey en andere games die uitstekend draaien.
Pokemon is een exclusive flagship titel.

Ik zei niet dat Mario Odyssey slecht was. Ik zei dat het goed zijn van Mario Odyssey geen excuus is voor de matige hardware van de Switch.

Nintendo hardware is expres verouderd, en daar is eigenlijk geen reden voor. Ze zeggen dat het voor betrouwbaarheid is maar dat hebben we goed gezien met de joycons.
Je klaagt over de Pokemon games, maar welke was er dan echt zo slecht speelbaar buiten Scarlet & Violet? Ik heb ze zelf allemaal gespeeld en zeker Sword & Shield was gewoon prima. Speel dat nog steeds. Legends Arceus had grafisch misschien niet het allerbeste, maar dat had geen invloed op de gameplay wat bij Scarlet & Violet wel het geval is.
Sword & Shield was nog net acceptabel buiten de Wild area, en "nog net acceptabel" is natuurlijk een extreem lage lat voor zo een grote titel als Pokemon.

En "buiten Scarlet & Violet" is een beetje een matig verzoek. Dat zijn wel de nieuwste games waarvan je zou verwachten dat die het minstens net zo goed doen als de vorige qua performance, en liever nog beter.

Het beste wat je kan zeggen is dat de games slechter worden qua performance. En dat de games groter/uitgebreider worden is geen excuus. Ze zijn nog lang niet zo groot/uitgebreid als andere titels die nog wel goed lopen. Als ze geen goede performance kunnen leveren moeten ze terug naar 2D of 3D op de 3DS, want beter kunnen ze blijkbaar niet.
Graphics zeggen niet per se wat over goede hardware. Kijk maar eens naar OMSI 2 op de pc: grafisch ziet het er uit alsof het van 10 jaar geleden (of misschien wel langer geleden) is, maar de praktische hardwarevereisten (dus niet wat ze zelf opgeven!) zijn niet mals. Er zijn spelers met superkrachtige gamingpc's en nog zijn de prestaties dan niet altijd top.
Een beetje grafische intense spellen zijn niet goed speelbaar op de switch. De switch moet het vooral hebben van Nintendo exclusives. Witcher 3 en Jump force was echt niet fijn spelen met 15 fps
Toch 100 uur in The Witcher zitten, en een collega van me een veelvoud daarvan (4e playthrough nu, 500+ uur) op de Switch. En ja ik heb 'm ook op de PS4.. maar daar vervolgens nooit meer aangeraakt..
Beetje onzinnige opmerkingen daar Nintendo's first party games over het algemeen behoorlijk stabiel op 30 of 60fps draaien.

En laten we nou niet doen alsof iedere Xbox x of PS5 game super stabiel op 30 of 60fps draait want dat is nou ook niet bepaald het geval.
Odyssey en Breath of the Wild hebben alles behalve een stabiele 30fps. Vooral Zelda staat er bekend om dat hij echt vaak laggt en dat je hem beter op de emulator kan spelen.
Heb je beide games gespeeld? Oddesey is om te beginnen 60fps, geen 30fps. Ik heb beide games gespeeld en ze draaien gewoon grotendeels op 60fps en 30fps. Bij BoTW zijn er inderdaad een paar plekken waar de fps duidelijk inkakt (voornamelijk korok Forrest in mijn ervaring) maar grotendeels draait de game gewoon goed.
Overduidelijk heeft @Clevergyno ze niet gespeeld, BOTW is allang gefixed en dat performanceprobleem in één klein deeltje van de map was alleen de eerste paar weken een issue...

Odyssey heeft inderdaad geen stabiele 30fps, maar een stabiele 60fps, dus daar is strikt genomen geen woord aan gelogen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 21:49]

BotW draait ook op de Wii U. Dat die 30fps haalt is niet echt een achievement. Odyssey was specifiek voor de Switch gemaakt dus dan zou je hopen dat ie een beetje goed loopt.

Ook wel erg speficiek 2 games pakken om aan te tonen dat de hardware "goed" is. Dan kan ik met Pokemon net zo makkelijk aantonen dat ie niet goed is.
Nee dat kan je niet. Bv BoTW en Xenoblade laten zien dat een relatief mooie open world game die stabiel draait op de Switch wel degelijk mogelijk is. Pokemon is gewoon een brakke game die er niet alleen slecht uitziet maar ook slecht draait. Dat zegt meer over gamefreak dan de Switch.

Voor de rest is er natuurlijk niemand die beweert dat de Switch de best mogelijke hardware heeft. Maar je kan wel degelijk games voor het platform maken die er goed uitzien en draaien. Een goede game is ook leuk zelfs als de graphics wat minder zijn.
Precies! Ik heb geen Switch, maar doe mij maar liever een game die er grafisch minder mooi uitziet, maar heerlijk speelt dan eentje die er grafisch mooi uitziet, maar duidelijk te lijden heeft.
Een goede game is ook leuk zelfs als de graphics wat minder zijn.
Jammer dat alle Pokemon fans denken dat je geen goede graphics kan hebben als je gameplay leuk is. Want je kan namelijk gewoon beide hebben, maar ze slikken alles en blijven betalen, dus waarom zou Gamefreak moeite doen?
Switch begint wel erg te haperen. Kan BOTW niet overal op 30FPS aan. Ik wacht persoonlijk op een hardware vooruitgang voordat ik er een zal kopen.
Ik denk dat als je nu nog geen Switch hebt, je niet de doelgroep bent voor de Nintendo Switch.

Het moment dat er een nieuwe versie uitkomt die verbeterde hardware heeft is de situatie toch vrijwel gelijk als in 2017 toen je ook niet een Switch kocht, toch ?
Nee, mobiele chips zijn onderhand vele malen compacter en krachtiger. Wat nu in mijn telefoon zit zat in 2016 in mijn laptop. De eerste Switch was naar mijn mening net aan underpowered. Heb er wel bij vrienden en familie mee gespeeld, was wel redelijk maar voelt gewoon haperig en log aan. Originele switch kon net aan 720p draaien 1080 is teveel.

Nu met DLSS en andere tech zouden ze best zelfs 1080p kunnen upscalen en gewoon strak beeld op een 4k TV kunnen krijgen.
Dan mogen ze in dat opzicht toch wel eens mogen gaan vernieuwen.

De Pokemon games zijn qua gameplay best wel statisch, met uitzondering van een nieuwe gimmick mechanic elke generatie. Deze games wil je juist laten leunen op de visuals en omvang van de spelwereld en juist hierin verzaken ze het echt extreem.

Zelda was a prima game maar die bracht ook niks nieuws of innovatiefs. Het meest aparte eraan was het klimmen en dat was ook niet nieuw.

Mario ga ik nieteens over beginnen.

Nintendo games koop je niet voor de gameplay. Je koopt ze omdat je de nieuwste mario/zelda/pokemon wilt spelen, ongeacht hoe goed de gameplay is.
De meeste mensen die er interesse in hebben zullen er toch inmiddels wel al een hebben, ik denk dat dusver de ouderdom relevant is. Dat er verouderde hw in zit enzo, daar geeft men idd weinig om, want de games zijn gewoon goed (althans, over het algemeen, de pokemon games draaien er zo belabberd op, heb de laatste niet eens uitgespeeld, en hij ligt sindsdien stof te happen, weinig interesse in pokemon games als dit de huidige standaard is ... dus maakt niet echt uit of het nieuwste van nieuwste is of niet, maar het moet wel goed draaien, pokemon vind ik onacceptabel).
Ik denk dat het een misvatting is dat het helemaal niet uitmaakt. Zeker laat in de generatie begint het vaak toch wel te kraken.

Mensen zijn beter gewend, spelen ook games op andere consoles, hebben grotere TV's dan voorheen. Speel je dan zo'n 720p Switch game die op lage framerates draait en allerlei pop-in heeft om maar te compenseren voor de verouderde hardware dan valt dat gewoon op. En dat doet ook bij Nintendo echt wel afbreuk aan de spelervaring.
Als je crossplatform games vergelijkt, sure. The Witcher draait echt belabberd op dat ding ja.
Maar als je het over first-party games hebt, die heb je niet op andere platforms, dus bestaat die vergelijking waar je het over hebt ook niet.

Maar belabberde performance is gewoon belabberde performance, ik vind de laatste paar pokemon games met hun <30 fps echt niet kunnen.
Tja, andere platforms hebben ook games die de Switch niet heeft. Zelda word vast een succes maar de graphics zijn echt wel een minpuntje, en ik denk niet dat dat er geheel niet toe doet.

Als jij maar één console kunt kopen en moet kiezen tussen een PS5 die nog jaren meegaat en een Switch die al zes jaar oud is ga je ook twijfelen. Het zal niet de belangrijkste factor zijn, maar we moeten ook niet doen alsof ze nog 20 jaar ditzelfde apparaat kunnen blijven verkopen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:49]

Dat ligt er ook maar net aan wat je wil. Een Switch is veel goedkoper en heeft een enorme library aan (goedkope) games. Als je niet perse de laatste AAA games wil spelen of wat minder geld wil/kan uitgeven dan kan een Switch best een betere optie zijn dan bv een PS5.
Inderdaad, ik vind bijvoorbeeld MKWii leuker dan MK8Deluxe
Ik denk dat het meer is dat veel mensen die een Switch willen er inmiddels al eentje hebben liggen. Ik kan me voorstellen dat Nintendo het ook niet erg vindt dat er daardoor minder verkocht worden zolang iedereen de games wel blijft kopen.
Ondertussen zijn er natuurlijk best wat kinderen van de leeftijd dat ze iets als een Switch leuk vinden bijgekomen. Daarnaast gaan de eersten waarschijnlijk ook wel stuk (al dan niet door mishandeling) en is er een beter OLED model.
Kinderen zijn niet de belangrijkste doelgroep voor de Switch. Op een gegeven moment is de markt verzadigt en kijken mensen naar een opvolger. De Switch is oud.

Ik denk niet dat de Nintendo gamer persé een hele andere doelgroep is. Dat klopte voor de Wii, maar de Switch doelgroep zal veel meer de "core gamer" zijn (dat zie je ook terug aan de games), en die zal zich vast afvragen of ze niet beter een nieuwe PS5 kunnen kopen dan een oude Switch die niet zo lang meer meegaat.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:49]

Heb je wel eens geprobeerd te gamen in de trein met een PS5? Switch is sterk door mobiliteit en zo lang je geen graphics fetish hebt ziet alles er eigenlijk nog best ok uit. De meerwaarde van 100Gb 4K titels voor gameplay is vaak nihil.
Je hebt een PS5 Portable-case. Oké, dat is wel erg log om mee te nemen en in de trein te gaan gamen, maar het is te doen als je het echt wilt.
Ik heb in November vorig jaar eentje gekocht voor onder de kerstboom. De kleinste was toen net 5. Hij speelt er voornamelijk op. Maar het is wel zo dat je niet eeuwig dezelfde console kan blijven verkopen. Ik had eventueel gedacht dat er dit jaar een nieuwe ging komen, dan had ik nog wel even gewacht. Maar 2024 of 2025, zo lang was ik niet van plan om te wachten.
Ik heb er geen, maar zou er best eentje willen halen, echter vind ik dat de prijs hier niet (veel) van zakt waardoor ik eerder naar 2e-hands ga kijken dan nieuw in dit geval.
Bij nintendo kan je altijd heel erg lang wachten tot prijzen zakken, voor games gebeurd dat zo goed als niet. Mario Kart 8 is alweer van 2014 (de wiiu versie dan), maar moet nog steeds 40eu/50eu kosten voor de switch. De consoles kunnen wat zwabberen in de marge, maar over het algemeen zakken die ook niet echt. De originele switch was 300 dollar bij launch (2017), de MSRP is nog steeds hetzelfde, dus die prijs ligt ook nog steeds rond dat bedrag (280/290 eu ongeveer).

Prijzen zakken dus niet echt in het geval van Nintendo.
Vergeet alleen niet de inflatie mee te reken. 280 euro nu is niet hetzelfde als 280 euro in 2014.
Daar heb je helemaal gelijk in. Als je die aantallen vergelijkt met 2019 hebben ze het nog steeds helemaal niet slecht gedaan. Een lichte daling terwijl de console in 2019 natuurlijk 4 jaar nieuwer was dan hij nu is. Naar mijn idee nog steeds een prima resultaat!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Bseetje op 22 juli 2024 21:49]

Maar dat is ook wel logisch toch? In 2018 en 2019 zag ik de meeste mensen in mijn omgeving een Switch kopen. Toen was de console één á twee jaar op de markt. Nu is het zes jaar na de release. Ik denk dat zo langzamerhand "iedereen" met interesse in een Switch die inmiddels in huis heeft gehaald of dat zeer binnenkort nog doet. De latere upgrade was ook geen 'Switch 2' oid, dus het oude model werd ook niet massaal vervangen.
Ik denk dat de nieuwe Zelda game wel een teken is dat Nintendo volledig verwacht om nog een tijdje met de Switch door te gaan. Ze zijn nog niet eens begonnen met significant afprijzen van de hardware (wat ze met vorige generaties wel gedaan hebben).
Daarnaast gaat een "Switch 2" whatever dat zou moeten worden niet ineens PS5 prestaties neerzetten in een mobiele form factor en is het nog totaal onzeker wat er wanneer gereleased gaat worden.
Het feit dat het systeem niet is afgeprijsd zegt niet veel of er een opvolger komt.

Een nieuw systeem ontwikkelen kost jaren en is een proces dat dus al lang in gang is gezet. Vrijwel alle grote consoles hebben ongeveer een vergelijkbare levenscyclus.

Dat het systeem niet wordt afgeprijsd heeft meer te maken met dat het simpelweg goed genoeg verkoopt bij de huidige prijs. De huidige verkoopaantallen en de productie capaciteit laat deze prijs toe, dan gaan je geen lagere marge nemen als je toch niet meer kan produceren.
Met zulke verkoopaantallen heb je ook geen enkele reden om iets nieuws uit te brengen...
Waarom niet? Als iets nieuws meer verkoopt?

Daarbij de beslissing om iets nieuws uit te brengen wordt niet nu gemaakt maar een paar jaar eerder. Je moet dus ver van te voren inschatten of je verkoopaantallen nog goed genoeg blijven. Je kan niet morgen zeggen, he laten we over 6 maanden een nieuwe console uitbrengen. Daar zit minimaal 3 jaar tussen. Zodra die beslissing is genomen is er eigenlijk geen weg meer terug.
Ik denk dat ze intern continu nieuwe ontwerpen maken; tussen de 'go' en marktrelease zit echt geen 3 jaar. De afweging is of een nieuwe console uitbrengen meer oplevert dan de huidige blijven verkopen. Of ze moeten echt met iets compleet anders dan een Switch komen, maar dat zou mij erg verbazen.
Daar vergis je je denk ik in. Je hebt gelijk dat er continu wel research zal worden gedaan, maar je kan niet zomaar een nieuwe console klaar hebben. Daarvoor moeten de specs worden uitgewerkt, developers moeten ruim voor launch een dev kit krijgen, dan moet de productie ook nog worden opgezet.

Wellicht als je inderdaad alleen wat meer kracht in het apparaat gooit en geen nieuwe andere features dat het beperkt kan worden naar 2 jaar. Maar veel sneller zal het proces gewoon niet gaan. Dat betekend dat als je vandaag zou zeggen we brengen een nieuwe console op de markt dat die (in dat geval) pas over 2 jaar beschikbaar is. De verkopen zakken nu al in, als je nu pas die beslissing neemt ben je dus te laat.

Dat de afweging zit tussen levert een nieuwe console meer op dan de huidige is uiteraard correct, maar je moet dus een beslissing nemen voor de toekomst, en dat is veel moeilijker in te schatten.
Hoe kan je “te laat” zijn als het op je ideale moment gewoon niet mogelijk is om een degelijke opvolger in de markt te zetten?

Je kan de tijd tusssn aankondiging en verkoop altijd nog overbruggen met een prijsverlaging…
Omdat zoals ik al eerder zei het proces een aantal jaar is. Als je dit proces pas begint op het moment dat je aan prijsverlagingen gaat denken dan zit je dus meerdere jaren met lage verkoopcijfers.

En dus moet je van te voren inschatten wanneer deze cijfers naar beneden gaan. Het kan zijn dat je dan te vroeg bent en je nog redelijk goede verkoopcijfers hebt, in dat geval doe je natuurlijk geen prijsverlaging. Maar tegelijkertijd ben je het ontwikkeltraject al gestart. Je kan de launch wellicht wel wat uitstellen maar er komt een punt waarin dit niet rendabel is, want je games zijn dan al klaar en de hardware die je in je specificaties hebt gebruikt loopt elk jaar weer wat achter.

Het punt is dat het een soort trein is, zodra die op gang gaat is het moeilijk om deze te stoppen. Je moet dus wel een hele goede reden hebben om niet door te gaan met het lanceren van je nieuwe console.

Zolang de verwachtingen zijn dat de verkoopcijfers nog minimaal 2 jaar zeer sterk blijven zal dit traject wellicht niet worden gestart. Maar ik vermoed dat Nintendo al zeker twee jaar geleden heeft ingezien dat de verkopen nu terug gaan lopen. Dat is het startsein om te gaan beginnen.
Tja statistieken... in 2019 kwam de eerste revisie wat verkopen boost. 2020 Pandemie boost , 2021 oled boost...

Dus wat zijn normale jaren? :)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 22 juli 2024 21:49]

En is het ook niet logisch dat na 6 jaar de verkopen afnemen? De meerderheid die een Switch wil heeft er ondertussen eentje.

Switch is/wordt een van de best verkopende consoles ooit.

Het is vooral tijd voor een opvolger nu.
En is het ook niet logisch dat na 6 jaar de verkopen afnemen?
Vast, maar in het artikel wordt gesproken over 22% minder sales dan vorig jaar, maar dat is een vertekend beeld omdat oa. de pandemie de sales een enorme boost gaf. Ivm. 2019 is de afname slechts rond de 10%, een stuk minder dramatisch dan de 22% voor een zes jaar oude console.
Misschien door de steamdeck? Veel mensen gebruiken deze voor emulatie
.
Even een edit want mijn reactie was wel heel erg kort door de bocht.

Emulatie is natuurlijk 1. Maar stel jij heb een bedrag over voor een handheld. En jij kan kiezen dat je of x bedrag uitgeef voor een switch een gesloten platform. Of je koopt een steamdeck waar je vrijwel alles kan spelen. Ik denk dat veel mensen dan kiezen en gekozen hebben voor een Steamdeck en niet voor een switch.

[Reactie gewijzigd door stftweaker op 22 juli 2024 21:49]

Misschien door de steamdeck? Veel mensen gebruiken deze voor emulatie
Ik denk dat de Steam Deck niet in zulke grote getallen verkocht wordt. Ook is de doelgroep anders.

Desalniettemin denk ik dat Nintendo geen windeieren zal leggen door (oudere) spellen en hardwareaccessoires ook op/voor andere platformen te verkopen.
Die zijn net door de 1 miljoen heen. Dus valt in het niets vergeleken met Nintendo maar alsnog een mooi getal voor "nieuwe" speler.
Ik denk dat je volledig abuis bent. De Steamdeck is totaal niet mainstream hoor. Ik denk dat 90% van de Switch kopers nog nooit van een Steamdeck heeft gehoord. De Steamdeck heeft niets te maken met het teruglopen van de verkopen van de Switch.

Bijna iedereen die een Switch wil, heeft er eentje ondertussen. Het ding is 6 jaar op de markt, natuurlijk lopen de verkopen terug. Iedereen in mijn omgeving heeft er eentje ondertussen.
Simpel, dan kies ik voor de switch. Alle games daarop zijn specifiek gemaakt voor dat apparaat. Geen gedoe met controllers, instellingen etc. Alles klopt 1 op 1.
Switch games spelen op Steamdeck is leuk als je dan toch al een Steamdeck voor andere doeleinden hebt, en je een tweaker bent die het niet erg vind om in configs te duiken om het aan de praat te krijgen (en ook genoegen neemt met bugs/glitches, Switch Emulatie is (nog) niet perfect).

Maar een Steamdeck kopen in plaats van een Switch, met het doel die games daar op te spelen? Dat zou ik inderdaad niemand aanraden.

Voordeel kan wel zijn dat games beter lopen op de steamdeck, ondanks de emulatie toch een stevigere machine. Een hoop (first party) switch games die onder de 30 fps hangen. Maar dan nog zou ik het niet aanraden, ik wacht wel (tot ik een ons weeg) op de volgende iteratie van de Switch en daarbij hopelijk de huidige generatie beter gaat draaien.
Steamdeck verkoopt peanuts vergeleken met de Switch dus daar zal het niet aan liggen.
Begin volgend jaar is de Switch 7 jaar op de markt. Het kan bijna niet anders dan dat er in 2024 een opvolger aangekondigd gaat worden. Vrijwel iedere Nintendo-console heeft een "levensduur" van 5 jaar gehad en die grens is de Switch al gepasseerd.
maar zover ik weet hebben de oude nintendo's nooit een tussenmodel gehad zoals de oled. dus plak er maar nog 3 jaar aan vast.
Game Boy Pocket, Game Boy Color, Game Boy Advance SP, Nintendo DS Lite, Nintendo DSi, New Nintendo 3DS etc. Of bedoel je wat anders? Ik zie de Nintendo Switch OLED overigens niet als een tussenmodel. Bij tussenmodel denk ik meer aan de Xbox One X en Playstation 4 Pro.

[Reactie gewijzigd door L23 op 22 juli 2024 21:49]

dat zie jij misschien niet, maar hun wel denk ik. aangezien ze zijn gegaan voor een tussenmodel met grotere en betere scherm, accu, lan poort ipv een volledig nieuwere en sterkere chipset.
En hoe kijk je nu naar de oudere Nintendo's? Hadden ze eerder ook een tussenmodel zoals de OLED?
Met hun bedoel je Nintendo? Ik vind voornamelijk de term tussenmodel wat vaag. Maar Nintendo staat bekend om revisies van hun hardware in verschillende vormen. Ik vond het vooral bijzonder dat je dacht dat Nintendo hiervoor nooit iets vergelijkbaars deed zoals bij het OLED model. Bijvoorbeeld de Game Boy Pocket was ook een verbetering qua scherm ten opzichte van de originele Game Boy en zuiniger, 2 AAA batterijen inplaats van 4 AA batterijen.
Over wat een "tussenmodel" zou moeten zijn kun je natuurlijk discussiëren. Het OLED model had weliswaar een beter scherm en meer geheugen maar het was verder in technische zin hetzelfde apparaat als de originele Switch. Het was een leuke upgrade maar niet een significant beter apparaat. Niet van het niveau waarbij je kunt aannemen dat het de levensduur zo lang gaat verlengen in ieder geval.
Geen enkele consolebouwer had voor 2020 last van corona-gerelateerde chiptekorten dus wat dat betreft is de Switch wel uniek.
Markt lijkt me een keer verzadigd denk ik? Zal op de duur steeds meer aflopen, en op een gegeven moment moeten ze gaan nadenken over een nieuw model. Straks blijven ze met een hele voorraad zitten.
Lijkt mij ook. Er zijn op dit moment in totaal meer Switchen verkocht dan PS4.
Er zit denk ik niet heel veel meer groei in. Met de nieuwe Zelda zal het systeem vast nog een kleine boost krijgen in verkopen maar daarna is de rek er denk ik wel een beetje uit.

Er zijn ook geen top titels meer aangekondigd voor de komende periode.

Nintendo wil natuurlijk zijn omzet weer zien stijgen en met een nieuw systeem heb je weer een nieuwe verkoopcyclus.

Ook zullen ze met de huidige hardware steeds meer tegen limieten aankomen om nog innovatieve spellen te ontwikkelen die toch ook de concurrentie aan moeten gaan met de games op de huidige generatie consoles. Nu de productie problemen bij de PS5 lijken te zijn opgelost kan het hard gaan met de verkopen. Het verschil tussen de ps4 en switch was al vrij groot maar met de PS5 is het verschil nog veel groter.

Vergeet ook niet dat het ontwikkelen van nieuwe titels jaren kost. Ze zullen dus als jaren van te voren moeten gaan nadenken over een nieuw systeem om spellen er voor klaar te hebben bij launch. Er komt een moment dat je het proces niet meer kan uitstellen.

Ik verwacht dat volgend jaar een nieuw systeem op de markt komt.
Dat is het ook wel een beetje. Het is nu eigenlijk gewoon een oud systeem. Er komt een prijsdaling en dan eer jaar later een nieuwe Switch. 2025 wellicht.
Mijn kids krijgen bijna de leeftijd om aan hun eerste gameconsole te beginnen. De Switch is de ideale kandidaat, maar ik wacht toch liever op de nieuwe versie want de hardware rek is volgens mij er wel echt uit. Ik neem aan dat meer mensen hun aankoop uitstellen tot de nieuwe generatie. Als Nintendo eens korting gaf op oudere games zou het nog interessant kunnen zijn..

Misschien haal ik trouwens wel mijn oude SNES van zolder. Een prima platform om te beginnen!
Ik zou mijn adem niet inhouden.
Denk dat je de komende twee jaren nog sowieso niets nieuws hoef te verwachten, als je kijkt naar de gemiddelde lifecycle van een moderne console en dat er nog helemaal niets is aangekondigd.
Ik heb voor ons een 2de hands gekocht.
Er zijn er genoeg te koop die amper gebruikt zijn.
In eerste instantie had ik de switch voor de kinderen gekocht, maar uiteindelijk speel ik er meer mee dan zij. :X
ik zou voor 2de hands gaan. Hier spelen ze nog met veel plezier op de Wii, maar ik persoonlijk erger me aan de slechte kwaliteit :p
Als ze iets 'nieuws' krijgen zou het vermoedelijk vooral voor mij zijn :p

Ik merk ook op dat veel games nog te moeilijk zijn voor kleuters en peuters.
Als je een mooie crt hebt of een goede manier om hem op een TV van tegenwoordig aan te sluiten zou ik dat zeker doen.
Bij Oma staat nog wel iets in het stof vrees ik 8)7
Geen schokkend nieuws lijkt me. Ten eerst raakt de markt verzadigd, ten tweede zijn er steeds meer concurrenten op de handheld markt; voorop de Steamdeck, maar ook andere fabriekanten doen mee. Zeer binnenkort de Asus ROG Ally, die houd ik persoonlijk in de gaten.
Concurrentie heeft er weinig mee te maken steamdeck heeft maar ff ruim 1 miljoen keer verkocht terwijl Nintendo er nog 18 miljoen in een jaar doet terwijl de console al oud is.
De switch doet al weer even mee, iedereen die zo'n ding wil zal er toch onderhand wel een hebben.
Dat de verkoop een keer afvlakt/zakt lijkt me vrij vanzelfsprekend, of mis ik wat?
Denk ook dat na 6 jaar veel mensen langzaam wel een Switch hebben, en natuurlijk was 2020 en 2021 het jaar dat veel mensen thuis zaten. Ben zeer benieuwd waar de uitendelijke stand op uit komt.
De nieuwe generatie console van Nintendo mag wat mij betreft een betere Switch zijn. Ik gebruik het apparaat heel weinig handheld, maar het concept en het feit dat het kan vind ik zeer appealing en op en top Nintendo.

Nintendo is dan toch ook vaak een klasse apart van Sony en Microsoft. Ik heb een Switch vanaf zomer 2020 en de PS5 van redelijk in het begin (Februari 2021) maar in tegenstelling tot een xBox waar ik zelf aanvullend op een PS5 de waarde niet van inzie, zie ik dat wel in de Switch.

Nintendo blijft daarbij alsnog heer en meester in lokale multiplayer. :)

[Reactie gewijzigd door Electrifying op 22 juli 2024 21:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.