Door Jurian Ubachs

Redacteur

Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Voorproefje van Links nieuwe krachten

26-04-2023 • 15:00

187

Multipage-opmaak

Zwevende eilanden in Hyrule

Titel The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom The Legend of Zelda Tears of the Kingdom
Platform Nintendo Switch
Ontwikkelaar Nintendo
Uitgever Nintendo
Releasedatum 12 mei 2023

"De opvolger van The Legend of Zelda: Breath of the Wild is nu in ontwikkeling." Met die simpele zin en een paar flarden van wat de volgende grote Zelda-game moest worden, greep Nintendo tijdens de E3 van 2019 de aandacht. De kijkers van de Nintendo Direct-livestream zagen een herkenbare wereld, waar duistere krachten nieuw kwaad aankondigden. Deze versie van Hyrule was immers niet lang daarvoor door Link ontdaan van de invloed van Calamity Ganon, maar daarmee is het verhaal dus niet ten einde. In de korte clip zagen we hoe Link en prinses Zelda samen op avontuur waren, hoe een wezen lijkend op Ganon weer tot leven werd gewekt en hoe Hyrule Castle leek op te stijgen. Inmiddels weten we dat dat laatste waarschijnlijk klopt, want in de jaren die volgden, toonde Nintendo meer beelden. Onlangs toon ook al wat gameplay, waarin te zien was hoe Hyrule nu allerlei nieuwe, zwevende eilandjes in de lucht bevat. Een aantal van die eilandjes konden we vorige week alvast bezoeken, toen we op bezoek bij Nintendo in Frankfurt alvast een paar uur aan de slag konden met The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Een klein stukje context vooraf: ik ben geen The Legend of Zelda-fan. Dat wil zeggen: ik vind het prachtige games, maar ik had vroeger een SEGA toen anderen Link ontmoetten met hun NES en later hun SNES. Ik had een PlayStation in plaats van een Nintendo 64 en een Xbox (en een game-pc) ten tijde van de Game Cube. Later heb ik diverse TLOZ's alsnog gespeeld, met Breath of the Wild als recentste exemplaar, maar ik ben nooit geïnfecteerd door wat je zou kunnen omschrijven als 'het Zelda-virus'. De hoogwaardige prestaties van de Japanse meesters vallen niet te ontkennen, maar ik ben het type gamer dat zich afvraagt of de spelwereld niet een stuk minder leeg had kunnen zijn als de game op krachtigere hardware had mogen draaien. Breath of the Wild is immers ontwikkeld voor de Wii U en kwam daarna uit voor de Nintendo Switch. Behalve de upgrade naar het oledscherm en het gebruik van een efficiëntere chip, is er aan die Switch niets veranderd. Daarom stapte ik met enige scepsis de trein in: hoeveel meer zou deze game kunnen bereiken, wetend dat de hardware in zes jaar tijd niet vooruit is gegaan?

Het definitieve antwoord op die vraag laat natuurlijk nog even op zich wachten, want we konden tijdens deze previewsessie maar een beperkt stukje van de game spelen. Een begeleider van Nintendo wees ons tijdens het spelen keurig naar zwevende eilanden die we mochten bezoeken, puzzels die we mochten doen en vijanden die we mochten bevechten. Het was geen ideale manier om je eerste minuten met een nieuwe Zelda-game door te brengen, maar de reden valt te begrijpen. Link krijgt in Tears of the Kingdom een aantal specifieke nieuwe krachten die een andere manier van spelen met zich meebrengen. Het uurtje dat we konden doorbrengen met de game was dan ook vooral daarop gericht.

Hoewel we dus niet ver mochten reizen in de spelwereld, konden we natuurlijk wel om ons heen kijken en zien hoe de wereld eruitziet. De veranderingen in de spelwereld zijn evident zodra je even rondloopt in Tears of the Kingdom: de zwevende stukken spelwereld vallen nogal op. Daarnaast weten we uit de trailers dat Hyrule in deze game ook een stuk donkerder voor de dag kan komen dan we in Breath of the Wild hebben gezien. Dit hebben we nog niet teruggezien in de gameplay, maar dat staat de gamer waarschijnlijk nog te wachten. Dat geldt ook voor eventuele stukken waar Zelda een rol in speelt. We weten uit de trailers dat ze op een gegeven moment met Link op pad gaat, maar ook daarvan hebben we nog niets gezien. Deze hands-onsessie draaide volledig om de nieuwe krachten die Link bezit en wat ze betekenen voor de gameplay.

Spelen met nieuwe krachten

Wie de zo’n tien minuten durende gameplaypresentatie van Nintendo onlangs heeft bekeken, kent de nieuwe krachten waar we mee hebben kunnen spelen al en weet dat de nadruk ligt op het bouwen van allerlei voertuigen en objecten en het combineren van items met wapens om nieuwe, stevigere of sterkere wapens te maken. Die elementen kwamen ook uitvoerig aan bod in onze speelsessie. Het is duidelijk dat Nintendo gamers op een andere manier naar de game wil laten kijken. Bij veel uitdagingen zijn er meerdere oplossingen mogelijk en is de speler vrij om iets te verzinnen. Dat viel al op toen we na afloop van de sessie met andere journalisten aan het napraten waren. Er bleken verschillende keuzes gemaakt te zijn in bijvoorbeeld gevechten en hoe bepaalde plaatsen bereikt werden. De game daagt je uit je fantasie te gebruiken en dingen uit te proberen. Verrassend genoeg blijkt je verzinsel dan ook nog te werken.

Voertuigen bouwen

Ultrahand is een van de nieuwe krachten en, van de vier waar nu mee mochten spelen, de meest gebruikte. Met Ultrahand kun je objecten in de omgeving vastpakken, naar je toe halen, met je mee laten zweven, of aan andere objecten vastmaken. Daar begint het ‘bouwspelletje’. Het kan zo makkelijk zijn als een ventilator op een mijnkarretje zetten, om deze voort te drijven over rails, maar al snel bouw je van planken en wat raketten of ventilatoren allerlei vliegende objecten. Dat is handig, want zoals gezegd bevindt een groot deel van de spelwereld zich in de lucht, dus het viel te verwachten dat je bouwwerken vaak ook moeten kunnen vliegen. Het aan elkaar vastmaken van verschillende objecten werkt makkelijk genoeg, al misten we soms een ‘snap to surface’-feature, die het plaatsen van objecten iets makkelijker had kunnen maken.

The Legend of Zelda Tears of the Kingdom

Met Ultrahand kun je dus allerlei objecten in de omgeving combineren, maar je hebt vaak ook wel nuttige items bij je. Dat hangt allemaal samen met Zonai-items. Dit zijn groenkleurige items die allemaal een functie hebben en die je dus goed kunt gebruiken bij het bouwen van een voertuig. Ventilatoren en raketten kunnen zorgen voor aandrijving, maar combineer een vuurspuwer met een luchtballon en je hebt ook iets waarmee je een vlot aardig in de lucht kunt houden. Wel is het zo dat als je een Zonai-item uit je inventory gebruikt, je die niet meer op kunt pakken. Mislukt je bouwwerk, dan ben je dat voorwerp ook kwijt. Je kunt dus niet ongelimiteerd risico’s nemen, want anders kan het zijn dat je mogelijkheden daarna flink beperkt zijn. Gelukkig zijn er op diverse plaatsen in de spelwereld speciale machines te vinden waar je nieuwe Zonai-items uit kunt halen, om je voorraad weer aan te vullen.

Het bouwen van bijvoorbeeld een simpele ‘vliegmachine’ is leuk, geeft voldoening en laat je daarna ook op een leuke manier naar een ander eiland vliegen. Toch is er wel een gevaar. Het bouwproces is soms best wat onhandig, zeker als je conceptidee toch niet zo succesvol blijkt. Gelukkig belooft Nintendo dat er een manier zal zijn om te voorkomen dat je keer op keer dezelfde bouwwerken in elkaar moet zetten. Helaas mocht die feature nog niet vermeld worden in deze preview, maar met een beetje logisch nadenken, is het vast niet moeilijk te raden om wat voor feature het zou kunnen gaan.

Als een bouwwerk trouwens niet goed werkt, is er een kans dat hij er zonder jou vandoor gaat, of pardoes richting een vijandelijk kamp vliegt. Met Recall kun je dan eenvoudig zorgen dat je je spullen weer terugkrijgt. Recall zet de tijd stil en laat Link een object selecteren die dan terugkeert naar zijn originele positie. Handig om objecten die dreigen te ‘vluchten’ terug te roepen, maar het is waarschijnlijk ook een kracht die vaak nodig zal zijn bij puzzels.

Sterkere wapens maken

Fuse is een kracht die ergens op Ultrahand lijkt, want het laat de speler ook items combineren, alleen hier gaat het om je eigen wapens en items uit de omgeving of uit je inventory. De mogelijkheden lijken hier eindeloos. Sommige combinaties liggen aardig voor de hand, zoals dat je Fire Fruit kunt combineren met een pijl om ervoor te zorgen dat je een vuurpijl afvuurt. Een elektrisch goedje combineren met een pijl zorgt voor elektrische schade en een stok en een steen combineren maakt een steenhamer. Er zijn echter ook een stuk originelere creaties te bedenken. Combineer je bijvoorbeeld een vuurblazer met je schild, dan krijgt je schild er ineens een vuuraanval bij, waarmee je jezelf een stuk beter kunt verdedigen tegen vijanden die dichtbij zijn. Combineer ook zeker eens een mijnkarretje met je schild. Dit levert je namelijk een soort skateboard op, waarmee Link soepeltjes van heuvels af kan rollen en zelfs op rails kan grinden.

The Legend of Zelda Tears of the Kingdom

Zowel Ultrahand als Fuse vereisen behoorlijk wat oefening. Waarschijnlijk krijg je gaandeweg meer gevoel voor wat goed werkt en word je er handiger in. In de gevechten die we voerden, vonden we het lastig om in de chaos gebruik te blijven maken van de mogelijkheid om wapens of pijlen van extra’s te voorzien. De mogelijkheden die het brengt zijn gaaf en nodigen uit tot experimenteren, maar wij hebben dus nog wat oefening nodig. Natuurlijk speelt het mee dat we voor de preview op een punt wat verderop in de game werden neergezet, terwijl je normaal gesproken krachten en items om ze mee te gebruiken wat meer stap voor stap aangeleerd krijgt. Het valt dus niet uit te sluiten dat deze nieuwe krachten in de uiteindelijke game een stuk intuïtiever aanvoelen dan ze voor ons nu deden.

Dwars door de berg heen

De laatste nieuwe kracht waar we nog mee konden spelen, is Ascend. Aan de ene kant vinden we dit de minst interessante, maar aan de andere kant kan het zomaar de grootste ‘timesaver’ zijn. Ascend laat Link dwars door solide materie heen omhoog reizen, zolang er maar een relatief recht plafond is en de ondergrond bovenop ook recht is. Het simpelste voorbeeld is: je loopt onder een plateau, gebruikt Ascend en schiet omhoog, door het plateau heen, om er vervolgens meteen bovenop te staan. Oké, best cool. Maar wat nog veel vetter is: je kunt het ook gebruiken in een grot. Lukt het daar, dan schiet Link dus dwars door het plafond heen naar boven, om boven op de berg uit te komen waar de grot dus onder ligt. Ascend opent op die manier dus nieuwe paden. We gebruikten het tijdens de speelsessie nog niet zo vaak, maar het heeft zeker potentie.

Grafisch verouderd?

Over de verdere inhoud van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom weten we dus nog niet zoveel. Wel kun je je natuurlijk op de eerder getoonde trailers storten voor wat flarden over het verhaal. In die trailers is bijvoorbeeld te zien dat Ganondorf terugkeert als grote vijand, terwijl er dus ook nog een soort tot leven gewekte versie van Calamity Ganon lijkt te zijn. Net als veel andere elementen in de spelwereld zijn deze vijanden keurig verzorgd en mooi ontworpen. Samen met de lichteffecten en speciale effecten als explosies beloven ze op grafisch vlak tot de pluspunten van de game te behoren.

Minder sterke kanten zijn er echter ook. We schreven het aan het begin van deze preview al: wat kun je verwachten van een gloednieuwe game die op dezelfde hardware moet draaien als zijn voorganger, zes jaar geleden? We speelden de game docked, dus met de Switch in zijn dok en de game draaiend in 1080p op een tv. De cel-shaded grafische stijl helpt, maar kan niet helemaal maskeren dat deze game in veel opzichten best verouderd is. De randjes zijn letterlijk ruw. Een rond object dat eigenlijk niet rond is, maar duidelijk hoekig, is niet meer van deze tijd. Een game spelen in 1080p met een maximum van 30 frames per seconde, is dat eigenlijk ook niet meer. Daar moet je dan nog bij opmerken dat die framerate niet helemaal stabiel bleef. Problemen gaf het niet echt, maar de dipjes waren met het blote oog waarneembaar.

Wellicht mooier op de Switch?

Natuurlijk bewaren we ons definitieve oordeel voor wanneer we de game uitgebreider hebben kunnen testen. Vooral spelen in de handheldmodus lijkt ons de moeite waard: op het kleinere scherm heb je veel minder last van de wat minder mooie details en de game zou er op het oledscherm van de Switch ook prima moeten uitzien.

The Legend of Zelda Tears of the Kingdom

Voorlopige conclusie

Hoewel we dus best wat vraagtekens hebben bij vooral de grafische kant van de game, lijkt al vast te staan dat The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom een succes zal worden. Er zijn immers vrij weinig Zelda-games waarvoor dat niet geldt. Dat succes komt niet uit de lucht vallen en gelukkig lijkt Tears of the Kingdom daar geen uitzondering op. De game gebruikt veel van de basis van Breath of the Wild en voegt er diverse leuke, creatieve elementen aan toe. Dat is precies wat we gewend zijn van Nintendo, precies wat de doelgroep ook zo leuk vindt aan games van Nintendo en dus precies de reden waarom zoveel gamers nu al niet meer kunnen wachten op 12 mei: de dag dat Tears of the Kingdom in de winkels ligt. Audiovisueel doet het spel best een schepje boven op wat Breath of the Wild liet zien, al zijn de verschillen niet gigantisch en dat is precies wat we vooraf een beetje hadden verwacht. Wel heb ik het idee dat de game wat minder van die haast lege, open vlaktes heeft. Loop je namelijk op zo'n open stuk, dan is de kans groot dat er boven je hoofd een eiland zweeft. Die gelaagdheid van de spelwereld maakt dat het voelt alsof de wereld een stuk voller is; je kijkt immers om je heen, maar ook naar boven. Dat werkt goed. De eilanden geven een leuk effect, met hun aparte kleuren en stijlen, die op elk moment voor verrassingen kunnen zorgen. Klaar voor een van de grootste open deuren ooit? Komt ie: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom wordt een heerlijke game, die je over een paar weken zonder twijfel in huis kunt halen. Ook als je jezelf niet tot de 'Zelda-fans' rekent.

Reacties (187)

Sorteer op:

Weergave:

Grafisch verouderd? Tja, het is een spel voor een spelcomputer die nu ruim 6 jaar op de markt is en voor 200 euro kan kopen. (Switch lite) Ik wil het wel zien dat je voor 200 euro een PC in elkaar schroeft die het spel beter kan draaien dan de Switch.

Ga je het vergelijken met consoles die 3x zoveel kosten of PCs die 5-10x zoveel kosten? Tja, dan zul je idd een verschil merken. Logisch ook, de Switch is nooit gemaakt om daarmee te concureren.

Wat de game wel doet? Er gewoon echt goed uitzien op de Switch met een geweldig verhaal en nog betere gameplay.
Ja grafisch verouderd ja. Maakt niet uit of je wel of niet voor dezelfde prijs een pc kan bouwen om dat een feit te noemen. Als ik voor €50 euro een handheld kan maken die dosgames kan spelen dan betekent dat niet dat de graphics ineens van deze tijd zijn.

De Switch graphics icm met lage fps zal goed genoeg zijn voor kids en casuals, maar niet voor de veeleisende gamer die ook graag Nintendo games speelt. Kan je wel weer een bedrijf komen verdedigen alsof het een geloof is, maar ik denk dat de echte fans net zo graag een nieuwe Switch willen om Zelda zonder framedrops te kunnen spelen.

Mijn Switch ligt bedolven onder het stof juist om de reden dat veel games slecht presteren en ik zal deze Zelda pas kopen als er een emulator is die het goed kan draaien op de PC of Steamdeck.

Edit : of een nieuwe Nintendo console natuurlijk 🤞

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 juli 2024 17:08]

Grafisch veroudert, hoewel indie games he je op PS en Xbox momenteel die 8bit simuleren? Heel veel.
BotW is vooral art style en die blijft een stuk beter relevant dan andere games wel eens doen ondanks dat die grafisch misschien toen mooi waren.
wat voor mij voornamelijk de games "lelijk" maken zijn niet zo zeer de verouderede graphics maar juist de schimmige anti aliasing dan wel in de dock modus. Daar hebben vele indie games geen last van. Stardew valley is een van mijn favorite game. grafisch geweldig, nee, "scherp" ziet het er wel uit vergeleken met BotW. Natuurlijk 3d vs 2d etc ik snap het maar toch de pixel art design maakt veel goed

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 22 juli 2024 17:08]

Extra leuk dat je via emulatie van bijv BotW veel post processing (via een Ui) kan aanpassen, ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:08]

Ja joh ga Indie games vergelijken met Zelda 😅 Die keuze is vaak omdat het een klein team is met weinig budget. Bij de Switch is dit het maximale wat er mogelijk is met vergezichten in 3D en de ontwikkelaar had graag de extra power tot zijn beschikking gehad. Dat weet ik wel zeker.

De vorige Zelda dipte al naar 20 af en toe. Dat heeft niks met een stijlkeuze te maken, maar met zuchtende en kreunende hardware.
Ik vergelijk ze dan ook niet direct. Maar aan de andere kant, sommige indie ontwikkelaars maken wel veel betere games dan andere zogenaamde AAA developers met hun grote teams.
Die games kosten dan ook geen €60...
Behalve bij Nintendo, daar zijn veel games nog steeds te koop voor de hoofdprijs, bijv. breath of the wild.
Dit heb ik alleen gezien met Call of Duty op Steam. 20-30 euro voor een 10 jaar oud spel waar niemand meer online speelt. Zou er 10 euro voor neerleggen voor het single player spel, maar niet meer.
Komt ook voor een deel dat de cartridges voor developers vrij veel geld kosten. Nintendo heeft dat strak in handen en het kan zo maar 10-20! Euro kosten om die cartridges te mogen gebruiken per stuk.
Voor Nintendo zelf zal het peanuts zijn wat de cartridges kosten.
Daarnaast geld dit ook voor de digitale versies van de spellen, prijzen van die spellen blijven ook star op introductieprijs staan.

Ik koop graag 2ehands via marktplaats en gebruik mijn gezond verstand en ervaring om ze voor veel minder te kopen en vervolgens nog het fysieke te hebben wat je later nog kan doorverkopen.
Een €60 spel kan je met wat geluk en geduld voor €30-40 2ehands krijgen binnen een half jaar na release
Dan zou je zeggen dat de digitale versies 5-10 euro goedkoper kunnen, maar helaas is het tegendeel bewezen door een kijkje te nemen in de eShop.
Ja grafisch verouderd ja. Maakt niet uit of je wel of niet voor dezelfde prijs een pc kan bouwen om dat een feit te noemen. Als ik voor €50 euro een handheld kan maken die dosgames kan spelen dan betekent dat niet dat de graphics ineens van deze tijd zijn.
Als je een handheld maakt voor oude games dan zijn de games die je erop speelt idd oud. Dat noemen we Retro en dat is onder vooral een groep van "veeleisende gamers" juist héél populair.
De Switch graphics icm met lage fps zal goed genoeg zijn voor kids en casuals, maar niet voor de veeleisende gamer die ook graag Nintendo games speelt. Kan je wel weer een bedrijf komen verdedigen alsof het een geloof is, maar ik denk dat de echte fans net zo graag een nieuwe Switch willen om Zelda zonder framedrops te kunnen spelen.
Wacht een jaartje, zou ik zeggen. De kans is groot dat Nintendo eind dit jaar een "nieuwe Switch" gaat aankondigen. Die "nieuwe Switch" zal dit spel zonder 'framedrops' kunnen spelen.
Verder verdedig ik niet een bedrijf, Nintendo heeft er simpelweg voor gekozen om de Switch 6 jaar te ondersteunen. En voor een spelcomputer die nieuw 300 euro koste in 2017, vind ik dat een geweldige prestatie. Iets waar vele andere bedrijven van kunnen leren.
Mijn Switch ligt bedolven onder het stof
Er zit bij mij meer stof op mijn PS5 en XBOX Series, omdat die gewoon geen echt leuke games hebben. Mijn Switch? Dagelijks meerdere uren. Natuurlijk ziet het er minder uit dan op de PS5 en XBOX, maar de games daarop zijn veel minder leuk. (vind ik)

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 17:08]

Er zit bij mij meer stof op mijn PS5 en XBOX Series, omdat die gewoon geen echt leuke games hebben.
LOL :+ Het rijtje AAA PLaystation exclusives als God of War, The last of us, Spider-man, Ghost of Tsushima, Gran Turismo, Horizon forbidden West, Returnal, enz enz is legendarisch en dan ga jij beweren dat ze geen leuke games hebben.

En dan laat ik Xbox Gamepass nog achterwege.

Over smaak valt niet te twisten, maar het lijkt er op dat jouw PS5 en Xbox series consoles pro memorie uit de dikke duim zijn gekomen.

Mijn Switch is de deur uit gegaan korte tijd nadat dat de Steam Deck er in kwam.
Ook weer een mening, die cinematic sony games vind ik helemaal niks. Dit is dan ook de eerste Playstation console die ik niet gekocht heb. Uiteindelijk komt het op smaak aan want Nintendo games vind ik ook niks aan. (Wat vind ik dan wél leuk? RE4 remake, RTS games, RPG's, roguelikes).
Herkenbaar.

Maar het is redelijk aannemelijk dat over 20 jaar niemand het meer over die Sony Cinematic games heeft, terwijl men nog steeds over Mario, Kirby, Zelda en Sonic praat.

Sony heeft veel AAA games maar weinig met een lange houdbaarheidsdatum. Zoiets als Smash Bros en Mario kunnen ze niet maken. En ja, dat hebben ze al geprobeerd.
LOL :+ Het rijtje AAA PLaystation exclusives als God of War, The last of us, Spider-man, Ghost of Tsushima, Gran Turismo, Horizon forbidden West, Returnal, enz enz is legendarisch en dan ga jij beweren dat ze geen leuke games hebben.
Nu ga ik niet beweren dat ze geen leuke games hebben, maar deze lijst is wel wat ‘opgedirkt’. Ik ben van oudsher een PlayStation gamer, heb alle consoles gekocht en veel op gegamed. Zelfs een ps4 pro gekocht om de ps4 mee te vervangen. Maar de PS5 trekt me totaal nog niet. De reden? Er is nog geen game die me over de streep heeft getrokken. Van jouw lijst is het gros ook te spelen op de PS4. En er zit nog niet echt een titel bij die exclusief voor de PS5 is die me pakt. Waarbij voorgaande nieuwe generaties de nieuwe PlayStation een verbluffende sprong voorwaarts liet zien mis ik dat nu toch echt een beetje. Niet qua graphics, niet qua gameplay.
Dus ik zwengel The last of Us, God of War, Ghost of Tushima, Spider-Man, etc nog wel een keer aan op de PS4.

Een console uit 2013. Of 2016 als je het over de pro hebt. En als in 7 jaar tijd het gat niet meer zo groot is als vroeger dan kan de switch wellicht ook nog wel mee.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 17:08]

Hmmm, Beste hr. C.Megens. Ik moet je nog gelijk geven wat betreft GTA remake. Dat was inderdaad een vreselijk verhaal zoals jij had voorspeld. I stand corrected...

Ik heb eveneens alle Playstation Consoles gehad inclusief de PS5. Die heb ik momenteel aan een 1440p monitor zitten. Die oudere games draaien veelal op 60 fps op een PS5. Maar ik ben een PC gamer, laptops, Desktops, Steam Deck. Maar goed, vrijwel alles van Sony komt naar de PC. De enige reden dat ik die PS5 nog heb is voor die enkele exclusive die mij interesseert als Spider-Man 2.

Ook zijn de graphics verbeterd in de PS5 versies. Daarbij komt nog dat mijn PS4 pro ongelofelijke takkeherrie maakte. De PS5 hoor je niet, degene die ik heb heeft overigens het grootste koelblok. Maar ook de revisies zijn stil geloof ik.

Maar je hebt gelijk, in principe heeft de PS5 niet veel exclusives. Een 11 stuks in totaal https://www.gamesradar.com/ps5-exclusives/

Verder zijn er nog wat aankomende zoals: Marvel's Wolverine, Spider-man 2 en Final Fantasy 16 die niet op een PS4 pro te spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 17:08]

Hmmm, Beste hr. C.Megens. Ik moet je nog gelijk geven wat betreft GTA remake. Dat was inderdaad een vreselijk verhaal zoals jij had voorspeld. I stand corrected...
Help me even, jouw geheugen is duidelijk scherper dan het mijne :)
Het ging over de GTA remake, jij gaf aan dat het een puinhoop zou worden naar aanleidng van de trailer. Ik gokte op de kwaliteit van Rockstar games in een wat trollerige reactie, excuus daarvoor. Het draadje is dan ook gedeeltelijk verwijderd.

nullbyte in 'Digitale versie van originele GTA-trilogie-remaster verschijnt op 11 november'

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 17:08]

Punt is dat je Nintendo games niet op een legale manier op andere platformen kan spelen. Dat is de reden voor een Switch exclusieve games en gameplay. Naast mijn game pc kan ik dit prima aan hoor en met mij velen anderen.
Waarom dit +2 krijgt is mij een raadsel. Dat het alleen verkrijgbaar is op de Switch doet niets af op wat ik zeg over de achterhaalde graphics met lage fps. Dat je dat wel of niet accepteert is aan jou idd.

Dat het legaal of illegaal is om de game te emuleren doet mij ook niets. Al zal ik wel de game netjes kopen op de Switch voor ik de emulator aanslinger.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 juli 2024 17:08]

Het is een handheld. Steamdeck is op sommige punten beter en op heel veel punten slechter (waar is dat OLED scherm?). Handhelds zijn ingewikkeld. Alleen Apple heeft betere hardware prestaties met goede batterijduur, maar ook factor 2-3 van de prijs om het goed te doen en niet heel veel variatie in games. Los van al het gedoe met controllers koppelen.

Na 7 jaar is het ook prima dat de Switch op zijn achterste benen loopt. Daarom komt er binnenkort ook een Switch 2 uit met zo goed als zeker een nieuwe Tegra die zo ongeveer op Steamdeck niveau zit qua performance.
Heel veel punten slechter en sommige beter :+ Duidelijk dat je niet beide platforms hebt, want ik kan heel wat meer positieve punten aan de Steamdeck geven dan aan de Switch. Niet wat de Switch was in de eerste jaren van release, maar hoe het platform nu is in vergelijking met de SD.

Voor de Oled geef ik je gelijk (en ik snap niet waarom je de kans om de batterijduur te noemen laat liggen) , maar dat hebben heel veel Switch eigenaren niet en wie zegt dat een eventuele Steamdeck update geen Oled heeft?

Snap ook niet waar je heen wilt, want je geeft zelf toe dat het ding op zijn achterste benen loopt en dat is precies wat ik aan geef. De nieuwe console is nog niet aangekondigd, want anders kunnen ze niet 2x Zelda verkopen , maar ik mag hopen dat die binnenkort komt :

Waarom de Switch bij mij al in het handheld museum ligt :

* Een groot deel van je Steam library compatible met de SD
* Games zijn in het algemeen goedkoper op Steam
* Moderne games draaien zonder uitzondering beter op de SD
* Je kan verschillende launchers installeren + Xbox Cloud gaming
* Emulatie is top t/m Wii U en zelfs deels Switch
* Dagen later kan je de SD uit sleep stand halen en de Switch is dan altijd leeg
* PS5 en Xbox streamen vanaf de console in huis
* Zonder kramp spelen waar ik bij de Switch een grip moest kopen
* SD heeft analoge triggers ipv d digital triggers van de Switch (belangrijk voor racegames)
Een Steam Deck heeft even wat meer positieve punten dan jij doet voorkomen. Je kan ze eigenlijk niet echt vergelijken. De Steam Deck is een PC. Die van mij zit op dit moment in een Dock aan een 1440p monitor. Waar ik zeer energiezuinig browse en af en toe thuiswerk via Steam OS wat een Linux Distro is met een uitstekende op Arch gebaseerde Linux Desktop.
Gisteravond zat hij beneden op de OLED TV om wat series en een film te kijken.

De Steam Deck speelt al 80% van mijn ca 400 games tellende al bestaande Steam bibliotheek probleemloos zonder prutsen af (Steam Deck Verified). Verder emuleert de SD ook nog eens vrijwel alles van Nintendo op enkele Switch games na. Ik koop ze overigens niet eerst. Het is meer nieuwsgierigheid werkt het? Ja, dan ben ik er redelijk snel klaar mee.

De Switch is een console in een enorm dichtgetimmerd ecosysteem. Dure games, wel goede kwalteit qua gameplay maar met potato graphics.

De Steam Deck is een console/PC en bied een prima out of the box console ervaring met c.a. 4000 Steam Deck verified games op Steam en verder een hoop meer voor mensen die van tweaken houden.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 17:08]

maar niet voor de veeleisende gamer die ook graag Nintendo games speelt
Beetje snobbig hoor. Wie bepaalt wat de 'veeleisende gamer' (en dat lijkt hier vooral de connotatie van 'echte' gamer te hebben) wil en wie dat is? Je kan op zoveel manieren eisen stellen aan je spel: hoe het eruit ziet is daar maar één aspect in.
Heb je weleens van een mening gehoord? Niks met snobbig te maken. Iedereen om mij heen klaagt over de graphics en prestaties van de Switch.

Vrienden, vriendinnen, vriendinnen van vrienden, neefjes en nichtjes. “Pokemon is goed, maar hoeveel mooier had het kunnen zijn op de nieuwere consoles?”

En jij maakt zelf de connectie tussen veeleisende gamer een “echte gamer” (wat dat dan ook moet zijn). Dat zijn iig niet mijn woorden.

Als je gewend bent om op een high end pc/Series X/PS5 te gamen dan verwacht je gewoon wat meer dan wat de Switch nu kan bieden. Hoe en of je terug kan schakelen scheelt per persoon en het zegt ook niets over gameplay of verhaal of hoe goed de game verder is.
Ja want die consoles kan je ook allemaal meenemen in de auto of trein en dan 3-5 uur spelen zonder stroom.

Steamdeck is zo ongeveer het maximaal haalbare. En Valve legt daar geld op toe, iets wat Nintendo niet gaat doen. En ja na 3 jaar kon het al beter maar een console generatie rek je maximaal, niet alleen voor je eigen winst, maar ook om je klanten na 3 jaar niet tot een upgrade te dwingen.

Altijd al zo geweest, de mid cycle ugprades van de PS4 Pro en Xbox One X waren een uitzondering.
Nintendo had daar ooit een top oplossing voor .Aparte handheld met games gemaakt voor een handheld.

Ook hebben ze meerdere consoles met verlies verkocht vlak na release dus logisch dat Valve dat ook doet met een eerste model. Ook vergeet je voor het gemak the New 3DS als we het dan toch over mid cycle updates hebben (gezien je de Switch als handheld ziet) dus dat had ook een optie geweest met de Switch Oled. Toen was er al een snellere chip beschikbaar namelijk.

Door mensen als jou lijk ik nu de anti Nintendo guy, maar ik heb waarschijnlijk meer handhelds en consoles van Nintendo dan de meesten hier gezien ik ze al vanaf de jaren 90 verzamel en nooit verkoop. Bij de trouwe fans mag je nooit kritisch zijn naar Nintendo en daar ga ik niet aan mee doen. Ik ben simpelweg teleurgesteld in de prestaties van de Switch en dat er nog geen opvolger/update is aangekondigd.
Eh, je overdrijft toch wat denk ik. Er zijn genoeg A-titels die fantastisch werken op de Switch. Ik speel toch wel graag een goede game, en ik heb paar indie games op de Switch na een tijdje eraf gegooid omdat ze niet functioneerden. Dat is niet te verwijten aan de hardware. Ik denk dat de gemiddelde Switch gamer wel weet wat ie in huis haalt, en dat het voor jou niet de moeite waar is, is het voor het gros dat wel.
Heb genoeg uren in BotW gespendeerd, en de framerate drops zijn echt minimaal in mijn ervaring.
Ik ben een veeleisende gamer, maar botw gaat er bij mij - ondanks de verouderde graphics- toch wel in als een van de beste games aller tijden. Gewoon heerlijke gameplay en een wereld die je compleet naar binnen trekt. Ook een game waarvan ik echt ontspan, met de diepte en complexiteit van een AAA rpg.

Dat kan ik van 99% van de meuk die op de pc verschenen is afgelopen 5 jaar niet zeggen. Maargoed adembenemend mooi zijn veel spellen wel. Compleet rot qua wereld en hersendood qua gameplay maar adembenemend zeker weten.

Ik heb een beest van een pc (ryzen 5950x + 3080 ti) maar ik pak veel vaker de switch(botw, maar ook mario kart) dan dat ik de pc aandoe op dit moment.
Lol pareltje na pareltje komt uit op de PC als je wat verder kijkt dan AAA games.

Op elk platform trouwens en ik snap totaal niet waar je heen wilt met je reactie, want BOTW mag ik dan saai vinden, maar je zal mij niet horen zeggen dat het een slechte game is. Ik zie ook in waarom mensen de game wel goed vinden, maar dat verandert niets aan de zwakke hardware die de Switch nu eenmaal bevat.

En nee je bent geen veeleisende gamer maar je mag het denken alleen omdat je een high end pc hebt die je bijna nooit gebruikt.
Nou nou... Beste game aller tijden vind ik wel erg overtrokken. Het is een van de beste spellen op de Switch maar ik ben het niet eens met je mening over dat het een GOAT zou zijn. Het had een kort en mager verhaal, maar vier echte kerkers en de wereld was erg leeg. De weapon decay is een achterlijk concept. Omdat je zwaard na een paar slagen al kapot gaat moet je elke keer nadenken of je dat wapen wel wilt gebruiken voor die vijand. Met als resultaat dat ik met makkelijk vervangbare wapens in de weer moet en de echt coole wapens moet opsparen voor later...
Het feit dat je een fatigue meter hebt maakt het spelen ook niet echt fijn. In plaats van dat je overal naartoe kunt klimmen wordt je kunstmatig tegengehouden door de meter.

Aan de andere kant is het is wel een goede sandbox en je kunt leuk experimenteren met de physics in het spel als dat je ligt.

Ik ben alleen niet zo'n persoon die van lege sandbox games houdt en ik had bijvoorbeeld veel meer lol met Witcher 3 Wild Hunt of Assassins Creed Odyssey om maar een paar andere spellen te noemen.
Ik hoop dat ze bij dit vervolg wat meer verhaal in het spel stoppen, meer bevolking en dat weapon decay concept achterwege laten.
Veeleisende gamer? Moet je toch nader uitleggen. Soulborne(ring?) Games worden als hardcore games gestempeld maar lopen altijd achter op grafisch vlak. De fans maken het niet uit. Grafisch prachtige games hoeven niet goed te zijn en ik heb liever een leuke uitdagende game dat eentje die er goed uit ziet maar niet leuk speelt. Ik zie mezelf als "veeleisend" als het gaat om kwaliteit maar dan om gameplay en niet perse grafische pracht en praal.
Goed uitzien is erg subjectief. Een framerate is dat niet. We zijn tegenwoordig erg verwend door 60+ fps en hoge resoluties. Ik kijk erg uit naar TOTK maar ik maak mij zorgen of ik nu nog die frequente framedrops naar ~20 fps fps getrokken ga krijgen. In BOTW had ik hier ook al veel "last" van. Gelukkig was de gameplay dusdanig sterk dat ik hem helemaal grijs heb gespeeld maar weet niet of mij dat dit keer weer gaat lukken.
Dat gaat je wel lukken hoor. Retro gaming is ook groot momenteel en daar is ook echt niet alles 60fps.
Ja maar dat iets groot is wil niet zeggen dat hij het dan ineens maar moet kunnen trekken? Avatar 2 is ook een grote bioscoop film geweest maar ik trek die onzin echt niet.
Daarom dat er gelukkig veel te kiezen is. Als dit geen spel of setting is voor jou, prima! have fun met wat jij wilt.
Die vergelijking is niet heel eerlijk. Een PC is meer dan alleen een game console. BotW op PC spelen met zo'n beetje elk denkbare controller, hogere resolutie/fps en mods. Als dat een meerwaarde voor je is kan je inderdaad niet met 200 euro uit. 200 euro voor een de Switch lite die alleen (voornamelijk) Zelda games te zien krijgt vind ik nogal duur voor een gamw(serie).
Op de Steam Deck draait BotW (zeker de WiiU versie) heel goed, meer gras en npc's en schaduwen die van verder te zien zijn en de Gyro werkt ook heel goed. Dan betaal je 400 eu en kan je ook andere Nintendo (zelda) games spelen.
Volgens mij kan je niet legaal BotW op een SteamDeck spelen. Dus die vlieger gaat al niet op. En op de Switch kan je bijna alle Zelda games spelen. Muv. The Wind Waker en Twilight Princess en de DS/3DS games.

Zelda 1 en 2 via Switch online (NES)
Zelda 3 via Switch online (SNES)
Links Awakening (DX) via Switch online of de remake op Switch.
Minish Cap via Switch online (GBA)
Ocarina of Time, Majora's Mask via Switch online (N64)
Skyward Sword HD (Switch port)
Breath of the Wild
Tears of the Kingdom

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 17:08]

Klopt, je kan het niet legaal spelen op andere hardware dan Nintendo's eigen. Zelf ben ik tegen piraten van games omdat ik vind dat er simpelweg betaald moet worden. Zij mogen de prijs stellen voor hun game.

Waar ik minder hard aan vast hou is dat ik na het aanschaffen van een licentie ook volgens hun eisen dit moet gebruiken. Ik overweeg daarom de game aan te schaffen, maar deze te spelen op PC. Net zoals het piraten van niet langer verkrijgbare digitale content is het gebruiken van een licentie op een andere methode toch net ethisch (wellicht ook juridisch) grijzer dan dit doen zonder licentie.
Ethiek is niet iets waar je over wilt gaan praten bij dit soort dingen, aangezien je letterlijk alles ethisch kan noemen. Ik vind het onethisch dat ze hun games alleen uitbrengen op apparaten waarvan de controllers steeds kapot gaan voor een AAA prijs terwijl de kwaliteit vaak teleur stelt (zie Pokemon).
Je mist nog de Oracle games, al komen die er ook aan.

Volgens mij is het overigens “legaal” om te emuleren als je zelf de oorspronkelijke game bezit?
Volgens mij is het overigens “legaal” om te emuleren als je zelf de oorspronkelijke game bezit?
Enkel als je op een legale wijze (zonder de kopieerbeveiliging te kraken) er een kopie van kan maken. (downloaden mag niet) Dat is praktisch onmogelijk, tenzij Nintendo zélf met een "adapter" komt waarmee dat kan.
Volgens mij kan je niet legaal BotW op een SteamDeck spelen.
Je zegt dit alsof dat betekent dat je het helemaal niet op de SteamDeck kan spelen.
Niet legaal, schrijf ik. En als je enkel legale games wil spelen, kan je dus ook niet BotW op de SteamDeck spelen.
Niet legaal, schrijf ik.
En daarom zei ik "alsof dat betekent dat je het helemaal niet op de SteamDeck kan spelen."
De persoon waar je op reageerde sprak over BotW op de SteamDeck. Dat is per definitie niet legaal, dus dat jij dan gaat praten over dat het niet legaal kan is irrelevant.
Het kan wel legaal, op voorwaarde dat je zelf de ROM ript van een zelf aangekochte cartridge. De apparatuur die je daarvoor nodig hebt is weliswaar niet officieel te koop in de winkel.
Het is niet legaal een thuiskopie van een game te maken. Dus NEE. Dat is 100% illegaal. Enkel als Nintendo een apparaat zou uitbrengen waarmee je een Switch game op PC kan afspelen dan zou dat legaal zijn. Anders niet.
Waarom betalen we dan een thuiskopie heffing?
Dat is niet hoe het werkt. Als je het spel koopt dan ben jij eigenaar van die cartridge, inclusief de kopie van data die er op staat (je bent niet eigenaar van de rechten op de code). Hoe/of jij die er af kan halen is niet relevant.
Je kan een dump maken van je game. Als je hem gekocht hebt voor de Switch kan je op een emulator spelen met de keys van de gekochte game. Ik weet niet precies hoe het zit maar volgens mij wordt je beschermt door consumentenwet die een kopie van een product toestaat voor eigen gebruik? (zie nog meer commentaar daarover hier) De emulator zelf is niet illegaal. Youtubers laten als ze een Nintendo game emuleren de gekochte cartridge in beeld zien, heeft dat anders wel nut?
Dit soort praktijken zijn trouwens de/een reden dat Nintendo, niet zoals Xbox en Playstation, een eigen format en cartridge gebruikt kwam ik laatst achter.
Je hebt ook gewoon PCs van 200€ vroeger dan. Die waren al sowieso niet op niveau van een console. Kon je alleen op browsen.
Nee bij pc moet je het echt hebben van de hardware en dan zit je al gauw boven de 500-1000€ is gewoon een fact. En dan kan je dus niet gaan vergelijken.
Consoles die 3x zoveel kosten met games die 3x minder kosten na verloop van korte tijd. Nintendo blijft de volle mep vragen, zelfs voor 6 jaar oude games. Dus tja, vrij snel ben je goedkoper uit op ps of xbox als je een maand of 2, 3 geduld hebt bij nieuwe games ;)
Zo af en toe heeft Nintendo ook kortingen op de e-store op hun voornaamste games, maar ik ben het met je eens dat dit zelden voorkomt en je vaak de volle mep moet betalen.

Echter bestaat Marktplaats ook, en kun je de meeste triple A games naar een paar maandjes voor de helft verkrijgen.
Eens echter,

met een 65 inch tv (switch games zijn niet heel knap op zo een groot scherm), 30fps, niet gebruik kunnen maken van vvr, lage resolutie etc had ik rond deze tijd toch wel graag een "switch2" willen zien.
Beetje achterhaald argument. Ik kan net zo makkelijk zeggen dat ze dan maar betere hardware moeten maken.

Gaan we slechte graphics accepteren omdat ze weigeren een modern apparaat uit te brengen?
Ik had eerder verwacht dat de OLED versie een soort van "PS4 Pro" zou zijn van de switch, maar het is niet veel anders dan de normale switch, met een meerprijs van ~150 euro (ter vergelijking met de huidige switch prijzen).
We zullen zien of ze beter hardware gaan leveren bij een opvolger. Van wat ik gehoord heb is dat RAM snelheid en capaciteit de grootste bottleneck was voor de switch games.
Nintendo gaat waarschijnlijk niet meer nieuwe hardware gebruiken. Die zijn heel erg geinvesteerd op oudere hardware gebruiken en dat op nieuwe manieren toe te passen.

Dit was een tijdje leuk (GameCube, NDS, 3DS etc) maar werkt niet meer in de huidige markt.
De enige reden dat iemand een Switch koopt is voor de exclusives zoals Pokemon, Zelda en Mario. Als je niet Nintendo games wilt zijn er betere opties.
Ik zie het wel nog werken als een zeer exclusieve handheld. Zoals de PS3 een geniaal ontwerp was met specificaties waarvan je zegt "hoe draait hier GTA 5 op", zou Nintendo hetzelfde hebben. Echter zijn ze over naar ARM en zien we dat AAA games geport worden.
met een geweldig verhaal
Sinds wanneer maakt Nintendo games met een goed verhaal ? Nu weten we het verhaal van dit spel niet maar afgaande op het verleden zal het wel weer flinterdun zijn.

Nintendo games draaien voor 99% om gameplay, prima voor de mensen die dat leuk vinden maar als je een verhaal in je games wilt moet je niet bij Nintendo zijn.
Het verhaal in BotW is serieus goed, alleen moet je wel enige moeite doen (en dat is een pluspunt) om het verhaal te zien. En ja, 99% gameplay klopt ook. En dat is het grootste voordeel.
Kort door de bocht, maar het verhaal van alle Zelda games zijn zo'n beetje hetzelfde. Heb BotW ook een beetje gespeeld, wel leuk, maar erg jammer dat 5 jaar later het spel niet voor <50 euro te koop is.
Het verhaal van BotW is de meest versimpelde versie van "held verslaat slechterik" die er bestaat. Ik nodig je uit om eens een ander spel te spelen.
Heb je uberhaupt BotW gespeeld?
Ik wel maar kan botw nou niet echt betichten van een geweldige verhalende game. Sterker nog je moet actief op zoek naar de verhalende herinneringen en je kan ze nog compleet missen ook terwijl je de eindbaas ondertussen gewoon verslagen hebt.
dat maakt de game juist leuk in mijn optiek,
net zoals het leven is, je kan ervoor kiezen om je leven te leven naar het "einde" in dezelfde omgeving of om de wereld om je heen te ontdekken ;)

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 22 juli 2024 17:08]

Het ontdekken van de wereld was en is een genot in botw, maar het feit dat ik puzzels min of meer moest oplossen om een stukje van het verhaal mee te krijgen vond ik persoonlijk geen sterk punt van de game.
Van de inhoud van je bericht ga ik je naam uitspreken. En dat is geen compliment. Ik vind het behoorlijk ongenuanceerd om alle Nintendo games op zo'n manier over één kam te scheren.
Noem 1 Nintendo game waar het verhaal meer diepgang heeft dan “de princes moet gered worden”.
Alleen de lite is 200 euro. (Laat maar de lite kun je ook mee mikken door hem te bewegen net zoals de joycons).

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 22 juli 2024 17:08]

Dat schrijf ik ook. En de Switch lite is prima in staat deze game te draaien.
Gaat de joycon missen voor mikken, ik vond dat juist leuk. Of kun je met door de hele lite te draaien ook mikken?

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 22 juli 2024 17:08]

De lite heeft idd ook Gyro besturing. Enige wat de lite niet heeft is HD Rumble. (wat ik persoonlijk het enige minpunt vind)
De Switch is inmiddels zo verouderd dat het ook voor die prijs echt wel beter kan.
Kan, maar niet persé moet.

En de cijfers spreken jullie allemaal tegen... Nintendo verkoopt het meeste van allemaal, met de hoogste marges, met de hoogste 1st party game prijzen die ze ook gewoon in stand kunnen houden over de gehele lifecycle van de console. Breath of the Wild kost nog steeds 69,95 en verkoopt nog prima.

Daar zijn Sony en Microsoft jaloers op.
Ze verkopen goed omdat kinderen Pokemon, Mario en Zelda willen. Niet omdat het apparaat goed is.
Dat het apparaat goedkoop is helpt met de verkopen maar dat is niet de reden dat mensen ze halen, aangezien je zonder die exclusives een nuttelloos baksteen zou hebben.

Andere handhelds kan je tenminste nog films mee kijken en browsen als je geen games hebt.
Kinderen, vrouwen, de niet fanatieke gamers groep... oftewel 90% van de bevolking wereldwijd.
Ik zie niet echt wat dit toevoegt aan mijn opmerking. De conclusie blijft dat ze niet de Switch willen, maar de games die je alleen met de Switch kan spelen.
Dus dicteert Nintendo de markt. Een Steamdeck is compleet zinloos voor die markt. Dat er een kluchtje game fanatics is die hogere eisen aan Nintendo denkt te stellen is dagdromen. Sinds de Gamecube doet Nintendo niet meer aan die race mee, en dat zie ik nooit meer veranderen. Je enige hoop is dus dat ze ooit 3rd party publisher worden net als Sega.

Nintendo komt gewoon binnen 0 - 2 jaar met een leuke upgrade (nieuwe Tegra chip) en zal verder weinig veranderen en van de Switch niet ineens een premium product maken die niet geschikt is voor kinderen.

Wat je redelijkerwijs kan verwachten: 720p handheld (het OLED scherm was al voor de nieuwe Switch zo goed als zeker), 1080p docked en 4K upscaled (beetje in lijn met een Series S). En voor een groot deel van de games waarschijnlijk met een solide 60fps. Dat is prima om weer 5-7 jaar vooruit te kunnen.
Een Steamdeck is compleet zinloos voor die markt
Naast dat niet volledig onwaar is (dat iemand domineert op de handheld markt betekent niet dat andere geen nut hebben), is het ook volledig irrelevant voor dit gesprek.

Niks wat je zei is een tegenargument voor wat ik zei over de kwaliteit van de hardware die nintendo gebruikt.
Alle Nintendo hardware is verouderd op het moment dat ze beginnen met verkopen.
Ik kan hier niet op wachten en Legends of Zelda games zijn gewoon erg leuk tijdverdrijf met dingen zoeken, puzzels, vechten of gewoon wat rondslenteren :)
Ja het is wat. Aan de ene kan van het spectrum wordt geklaagd dat games op de Switch er niet mooi genoeg uitzien. Aan de andere kant van het spectrum wordt geklaagd dat nieuwe Nvidia kaarten met slechts 8GB geheugen niet meer toereikend zijn voor nieuwe games.

Ik ben voorstander van beide. Laat games op oude consoles vooral gaan om uitstekende gameplay. En laat PC games de mogelijkheid bieden om grafische kaarten met 32GB VRAM te benutten. Dat geklaag moet maar eens afgelopen zijn. Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om games te spelen zoals je dat graag wilt. Goedkoop en wat minder grafisch uitmuntend op de Switch, of met alle grafische pracht en praal voor een hoge prijs op high-end PC's. En dan alles er tussenin op de consoles van Sony en Microsoft en minder stevige PC's of zelfs een Steam Deck als je mobiel wilt zijn. Prima toch?
Kom op, het ziet er niet super uit. Nintendo is daar nooit de allerbeste in geweest. Maar dat maken ze goed met gameplay.

Breath of the wild was de reden dat ik een switch lite kocht En ik heb me er honderden uren prima mee vermaakt. Tears of the kingdom ga ik zeker halen zodra het uit is.

Misschien is het de leeftijd (ik begon met gamen in de eerste helft van de jaren 80) maar ik vind spetterende graphics echt minder belangrijk dan gameplay.

[Reactie gewijzigd door Wijnands op 22 juli 2024 17:08]

Maar dat maken ze goed met gameplay.
Dan hoop ik dat ze in tegenstelling tot BotW deze wel goede gameplay geven. Er is letterlijk niks aan dat spel wat nieuw is of uniek in vergelijking met andere open-world games.

Het is alsof je in Horizon Zero Dawn bijna de hele wereld leeg maakt en "Zelda" op de voorkant schrijft.
Ik ben fan geworden, van gamen überhaupt, dankzij Zelda BOTW. Nog steeds opzoek naar iets dat mij even veel vrijheid geeft en kan boeien. Horizon is dan wel pakken mooier, ik wordt er helemaal gek van dat ik niet op rotsen kan klimmen. In die game loop ik alleen maar een voorgeselecteerd pad uit, dan voelt Zelda BOTW veel vrijer
nooit van zero dawn gehoord. En het zal vast niet uniek zijn. Maar het sprak me meteen vanaf de eerste minuut aan. En dat lukt maar 2-3 games per decennium
Het creatieve gedeelte met veel verschillende combinaties is natuurlijk erg innovatief en zal best leuk zijn voor vooral de jongere spelers.

Ik wil eigenlijk gewoon met mijn zwaard en schildje de prinses redden! Het liefst vanuit een klein hoekje van de wereld en langzaam de hele map ontdekken met een sterk verhaal en mysteries. De ontzettend overdreven fantasie hoeft er daar niet bij.

Bij Breath of the Wild vond ik het al jammer dat ik zo snel door de kaart heen was, het verhaal is erg klein en ook de hoofd uitdagingen waren klein en makkelijk. Je kunt nog uren verspillen aan die mini games (Ancient Shrine), maar daar draait het toch niet om, origineel gezien?

Voor deze "ouderwetse" aanpak wat LoZ ooit zo groot maakte zijn ook nog niet veel alternatieven gekomen. Design is zo veranderd, of dat nou door de developers of the consumenten komt is me onduidelijk.

Gelukkig zijn er ook goede punten en gaan de ontwikkelingen door. Toch hoop ik dat de oude aanpak van de grote bekenden weer terug komt met de moderne technologie.
Werkelijk "de kaart is klein?" de kaart in Breath of the Wild is groter dan alle Zelda games die ervoor kwamen. Bij elkaar.

Het enige is dat ze het lineaire volledig losgelaten hebben, en ja dan is het idd vooral "side quests" die je kan voltooien. Je kan ook direct* naar Hyrule Castle abseilen en Calamaty Ganon (proberen) te verslaan.

Breath of the Wild is juist wat Zelda oorspronkelijk zou moeten zijn; een game voor de verkenners. Elk hoekje van Hyrule verkennen. En ja dan ben je na 200 uur nog niet uitgespeeld, en heb je na 500 uur nog nieuwe ontdekkingen. Iets waar TotK op doorspeelt.

*) na het voltooien van de 'tutorial'
Naja, als je niets geeft om sidequests en alleen de prinses wil redden, dan ben je met 4 divine beasts en 2 dorpjes een heel end. Er zijn geen mega dungeons om stukjes triforce of andere verplichte items uit te halen.

Al het andere is naar eigen voorkeur wel of niet te doen. Zonder shrines heb je weinig hartjes/stamina, maar dat is te compenseren met skill (of geluk en saveslots). Zonder sidequests geen kleding met bonussen, maar die heb je vooral nodig om andere sidequests en optionele gebieden door te komen.

Persoonlijk heb ik me goed vermaakt met BotW, veel "doelloos" rondgelopen om te kijken wat er te vinden is in een gebiedje, veel sidequests gedaan. Daar heb ik echter niet altijd zin in. Een spel als The Witcher 3 is qua verhaal (en verhalende sidequests) voor mij toch een stuk leuker. BotW is qua verhaal toch dunnetjes naar mijn persoonlijke n=1 mening.
Er zijn 6 mega dungeons; 1 uit de DLC, 4 devine beasts en hyrule castle. Dit is vergelijkbaar met andere Zelda games, verder zijn er 120 shrines. Oké kleine puzzels (sommige in de main world), maar vaak erg pittig. En dan zijn er ook nog eens 900 korok seeds. Ook zijn er genoeg dorpen en vele, vele sidequets te doen. Dan kan je ook nog de Sword Trial doen. Zelda's herinneringen. Tarrey Town Quest. Alle wapens verzamelen. Alle uitrusting verzamelen en upgraden. En nog veel meer.

Het enige wat je niet hebt is iemand die continu roept 'Hey listen!" en je een bepaalde richting op stuurt.
En ook speelden eerdere Zelda games steeds meer naar een open wereld. Zo zag je dat bv al in The Wind Waker en A Link Between Worlds (3DS).
Oh ik zeg ok niet dat er niks te doen is, maar het hoofdpad is kort. Ik vind dat niet erg als de extra content leuk genoeg is, maar er zijn blijkbaar ook mensen die graag door een verhaal gestuurd worden.

Ik heb zelf ook liever een kneitergoed verhaal in een veelal lineair spel dan een enorme open wereld met heel veel te doen, maar waarbij het als los zand aan elkaar hangt. En BotW valt daar wel onder voor mij. Goed uitgevoerd los zand, met prima puzzels in shrines, maar voor het verhaal hoef ik het niet te spelen.

Dan liever een Mass Effect achtige uitwerking: redelijk lineair maar wel met keuzemomenten, extra content die te skippen is, maar alsnog een goed verhaal neerzet, sterke hoofdverhaallijn.
Zes mega dungeons? Ik neem even aan dat je dat 'mega' bedoelt in verhouding tot de rest, want er was weinig mega aan de Divine Beasts en onder de streep doe je vier keer hetzelfde.

Enne, de shrines hadden het probleem tijdens de loop van je avontuur niet erg in moeilijkheid op te lopen omdat een groot deel non-lineair te vinden was en de game dus geen idee kon hebben hoe groot je skillset inmiddels zou zijn. Oh ja, en ze waren dusdanig kort dat er meestal weinig sprake was van een escalerend concept, wat juist voor Zelda zo kenmerkend is. Vaak was het één doodsimpel voorproefje om het idee uit te leggen, dan één echte puzzel en bam, hier is je parelgeval, wegwezen. Of je kwam weer eens in een copy-paste arena terecht waar je een identieke laserbot in mekaar mocht beuken.

Leuke game die veel goed deed, maar er viel zat aan te verbeteren hoor. Sidequests, nog zoiets. Teveel 'breng me xx van dit spul', te weinig substantieels dat ook maar een beetje (als beste voorbeeld) Majora's Mask benadert. Zelfs Tarrey Town is weinig anders dan een veredelde zooi fetch quests. Toen de boel een beetje stond kwam ik één origineel moment tegen met een stel inwoners dat je iets meer na laat denken en een beetje persoonlijker voelt, met een paar echte personages. Maar dat was het ook wel meteen.
"zal best leuk zijn voor vooral de jongere spelers." Vind ik vrij denigrerend voor mensen die hun creativiteit wél willen loslaten in een videogame. Als jij er niet warm van wordt zijn er genoeg anderen die dat wel worden.
Snel door de kaart heen? Na bijna 500 uur kwam ik nog steeds wel eens plekken tegen waar ik niet geweest was.
Ik ben benieuwd hoe deze krachten in het geheel worden geïntegreerd. Degenen in Breath of the Wild waren vooral voor puzzels oplossen, wat altijd ook wel het doel had om Link sterker te maken om uiteindelijk de confrontatie met Ganon aan te gaan.
Zo op het eerste oog lijkt de gameplay hier wat onsamenhangend te zijn. Maar creatief wel. Ben in ieder geval benieuwd.

Dat grafisch verouderde weten we onderhand wel, het is tijd voor een nieuwe Switch. Zeker voor ambitieuze games als deze. Ik zou niet verwachten dat het meteen de mooiste games ooit zouden worden maar deze ontwikkelaars kunnen vast wel wat extra flexibiliteit gebruiken voor het één of het ander.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 17:08]

Inderdaad, ik zit al heel lang te wachten op een opvolger van de Switch. De hardware is sinds dag 1 al een beperking (BOTW draaide ook al zeer matig) en ik vind dat heel vervelend. TOTK gaat waarschijnlijk op net zo'n lage en instabiele frame rate draaien als BOTW en dat heeft voor mij persoonlijk een zeer negatieve impact op de gameplay.

BOTW kon ik gelukkig via andere manieren uitspelen op 60fps maar dat gaat met TOTK niet zo snel gebeuren.

Hoog tijd dat er een vervolg op de Switch komt die wat krachtigere hardware aan boord heeft.
Ondanks een framedrop hier en daar echt geen problemen gehad met BotW en mijn ervaring ermee.
Daar hoor ik verschillende ervaringen over. Zelf heb ik 'm de eerste keer op de Wii U gespeeld en daar was de framerate toch echt wel een flink punt van kritiek.

Op de Switch een stuk beter. Maar nog steeds in sommige gebieden 20FPS. En dat is jammer voor een game die anderzijds uitstekend is.
De Switch is dankzij z'n geheugenbandbreedte niet heel geschikt voor open world games, dus nieuwe hardware kan op dat vlak wel echt verbetering bieden.
Daar ben ik het zeker mee eens dat betere hardware zo'n spel goed zal doen. Maar op de Switch speelt het best goed, misschien speel ik Zelda ook vooral voor ontspanning en speel ik ook gevechten op een andere manier en ervaar daardoor minder framedrops? Geen idee eigenlijk.

Natuurlijk zou ik graag zien wat dit team zou doen moesten ze de hardware capaciteit van een XboX X/PS5 kunnen aanspreken. Zelfs met deze art stijl zou dat zeker een enorm mooie game kunnen zijn. Maar Nintendo heeft nooit echt top notch graphics gehad naar mijn idee.
Ja Ocarina of time was een toen voor mij een enorm "holy fuck!" moment maar voor nintendo zijnde.
Bleef het maar bij "een framedrop hier en daar", de frame rate is in sommige gebieden echt om te janken (zoals Korok Forest, Hyrule Castle, Kakariko Village en zo zijn er nog meer). Persoonlijk vind ik 30fps al ondermaats maar 30fps met frame drops is des te erger.

Ik hoop dat het niet al te lang zal duren voordat TOTK goed speelbaar is op Yuzu met een 60fps mod.
Dit hebben ze enkele weken/maanden na release aangepakt overigens. Die gebieden zijn veelal gefixt qua framedrops.
Ze hebben het gedeeltelijk opgelost. De frame drops bestaan nog steeds, tenzij ze het toevallig net binnen eergisteren (toen ik het op de Switch even aan het spelen was) en nu gefixt hebben.
30fps is prima speelbaar. Misschien ben ik gewoon ouderwets als jaren 90 gamer.
Ja wel als dat stabiel 30 is niet met framedrops of onvenen framepacing
Heeft niks met leeftijd te maken, ik ben zelf ook een "jaren 90 gamer". Dat het vroeger slecht was wil niet zeggen dat het slecht moet blijven natuurlijk.
Als je alleen op de Switch speelt kan ik het goed begrijpen, want daar ga je niet veel betere prestaties vinden. Ik heb favoriete games van mij zoals RDR2, AC Black Flag en Mafia Definitive gekocht op de Xbox X en niet langer dan een uur gespeeld vanwege de 30 fps (nog stabiel ook).

Het voelt voor mij ontzettend sluggish aan.
Helaas, ik speel op zowel switch als Xbox X als PS5 en PC. 30fps is heel goed speelbaar, afhankelijk van wat voor spel het is. Zelda? Prima doenbaar. Speel je vooral shooters, dan minder inderdaad.
Ik denk (ik hoop) dat we een aantal flinke hersenkrakers zullen gaan tegenkomen. Er is zoveel mogelijk met die krachten die je nu hebt.
Dat gemiep over grafisch kwaliteit…

Het is een Zelda game. Iets waar heel veel mensen van genieten.

Linda de Mol ziet er grafisch ook niet al te best meer uit. Maar genoeg mensen kijken graag naar haar op TV.

Een Zelda game zal er nooit meer goed genoeg uitzien voor tweakers. De volgende Nintendo zal hoogst waarschijnlijk grafisch ook al weer enorm achterlopen.
Persoonlijk vind ik het gedoe over graphics ook wat overdreven, maar de framedrops zijn naar mijn idee toch wel erg duidelijk. In BOTW waren ze al merkbaar, maar als ik ze zelfs in de YouTube TOTK preview video's kan opmerken die vandaag online zijn gekomen lijkt het mij dat het tijd wordt voor een Switch 2.
Die komt waarschijnlijk binnen nu en 12 maanden uit inclusief deze game met een upgrade. Dat is nl. hoe Nintendo werkt. Die eindigen een generatie altijd met een klapper (de WiiU eindigde met... tadada... Breath of the Wild) en dan waarschijnlijk een nieuwe Mario game als launch game.

Neemt niet weg dat ik hem gewoon lekker op de Switch ga spelen. Succes met wachten allemaal.
Hahaha ik vind je vergelijking geweldig :p
Haha hier moest ik wel even om lachen. Goed punt!
Hi @Tweakjur, vat het niet persoonlijk op maar ik ga deze video nog niet kijken en je bericht nog niet lezen 😁 ik wacht even tot ik de game zelf gespeeld heb 😅.
Begrijp ik volkomen! Veel plezier alvast!
artstyle: geweldig
verhaal: kan niet wachten om die te ervaren
graphics: prima, ziet er goed uit mbt de hardware waar het op gespeeld wordt. Ken geen enkele pc die vele malen duurder is die botw beter kan draaien dan een switch.

Snap alleen niet dat we de game hier beoordelen om de 'rauwe graphics', terwijl de engine nog prima draait. Nee, het is geen 4k/4k fps.

Even off-topic:
Al de zeurpieten hier die klagen dat de switch verourderde hardware is, dat weten we nu wel. Daar zeurt met nu al 6 jaar lang over, get over it. Er komt ooit een nieuwere versie met 'verouderde' hardware, want het zal toch nooit goed genoeg zijn.
Klopt, sure ik zou best willen zien hoe ze zo'n game maken op de Xbox/PS5 met voldoende middelen. Ja het zal dan nog gelikter zijn ook met deze art style maar dat laatste doet het hem net.
Heb me prima vermaakt met BotW en de paar framedrops, tja dat heb je ook met AAA games op Xbox/PS5.

Ik kan niet wachten op dit spel.
Veel games die ik op een Series X of PC kan spelen speel ik toch het meeste op mijn Switch.

Doen ze toch iets goed bij Nintendo. En ze verdienen er ook nog veel meer geld mee.
De switch met hun verkopen is een enorm succes. Ondanks de hardware die minder is dan Sony en microsoft bieden. De games zijn gewoon goed. Moest ook maar 90% van de switch bezitters de nieuwe Zelda kopen hebben ze een enorme inkomst bij Nintendo.
Ik vind het enorm jammer hoe de rekenkracht de mogelijkheid tegen houdt voor Zelda om grafisch ook een ervaring te bieden die aansluit bij de gameplay. Ja, gameplay is koning, maar bij BotW stoorde ik mij enorm aan de haperingen (30fps is echt weinig) en het detail in de open wereld. Ik vind het spel echt ontzettend leuk, maar als de wereld naast leuk om te verkennen ook leuk om te zien is, zou het wat mij betreft een betere ervaring zijn.

Op dit moment weerhoud de grafische rekenkracht in de Switch mij om nintendo games te spelen. Kijk naar een genshin impact of tower of fantasy, deze games kan je op vrijwel ieder platform (pc, console, mobile) spelen, op je eigen hardware en met bij behorende kwaliteit. Dat nintendo een dermate populair franchise vanwege platformexclusiviteit dusdanig beperkt vind ik erg jammer.
Volledig mee eens. Ik vind het bijzonder spijtig dat Nintendo hun games exclusief gelocked houdt aan hun eigen (verouderde) hardware, dit is echt niet meer van deze tijd.

Je kan Zelda natuurlijk wel met een hogere resolutie en framerate spelen in een emulator op de PC, maar tenzij je de apparatuur hebt om zelf de ROM te rippen is dat niet legaal; gewoon de game kopen is niet voldoende.

Erg jammer, ik heb indertijd genoten van BotW op de Wii U, maar ik ga hier echt geen Switch voor kopen.
Zo lang het de zelfde prestaties heeft als BotW, zal het prima te spelen zijn.
Grafisch boeit me minder, als het maar herkenbaar is. Hopelijk blijven de wapens wat langer goed, dat was wel een minpuntje van BotW. Maar de filmpjes tot nu toe lijkt dat niet zo te zijn. Dus helaas ga je toch minder de speciale wapens gebruiken, want het is toch zonde om die kapot te laten gaan, zoals de wapens van de champions, due heb ik op gehangen in mijn huis, ipv te gebruiken.
De voorganger Zelda Breath of the Wild is wat mij betreft de beste game ooit gemaakt. Ik heb er bijna 500 uur inzitten. Een prachtige reis waarbij er zo veel te ontdekken is en je wordt constant aan het denken gezet. Deze game oogt dan ook al onwijs goed alhoewel het duidelijk een meer technische insteek heeft.

Wat de graphics betreft ik snap het commentaar niet. Het is toch een prachtige game voor een mobiele soc uit 2015?
Echt een pareltje de laatste Zelda, echt met afstand het meest gespeeld de laatste jaren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.