'Nintendo wil in 2023 meer Switch-consoles produceren dan in het jaar daarvoor'

Nintendo zou van plan zijn om in het boekjaar 2023 meer Switch-consoles te produceren dan in 2022. Dat schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Nintendo zou van plan zijn om zo'n 21 miljoen consoles te verkopen.

Het boekjaar 2022 wordt voor Nintendo pas afgesloten in maart, maar naar verwachting verscheept de Japanse gamefabrikant zo'n 19 miljoen consoles. Het is dus naar verluidt de bedoeling dat Nintendo in het aankomende boekjaar de Switch-productie met twee miljoen gaat verhogen. Bloomberg stelt dat het verhogen van de productie van de console een 'onverwachte maatregel is', omdat de Switch inmiddels al zes jaar bestaat. Toch zou Nintendo volgens de bronnen die de site gesproken heeft, verwachten dat er nog altijd veel vraag is naar het apparaat. Ook verwacht het bedrijf naar verluidt minder last te krijgen van productieproblemen, nu de chiptekorten langzaam wegebben.

Marktanalisten verwachten echter wel een afnemende vraag, beweert Bloomberg. Een analist stelt tegenover de site dat consumenten op de volgende console van Nintendo wachten en daarom minder snel het 'oude' systeem zullen aanschaffen.

Momenteel is de Switch de op een na bestverkochte thuisconsole ooit. De PlayStation 2 staat aan kop met zo'n 155 miljoen verkochte exemplaren. Als Nintendo dit boekjaar inderdaad 21 miljoen consoles verkoopt, staat de teller waarschijnlijk op ongeveer 140 miljoen Switch-systemen.

Nintendo Switch OLED producfoto's
Nintendo Switch (oledmodel)

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

21-01-2023 • 11:48

210

Reacties (210)

210
207
88
0
0
74
Wijzig sortering
Bijzonder. Je zou toch zeggen dat de markt langzaamaan verzadigt is. Ook de concurrentie van de Steam deck zal toch ook mee gaan tellen.
Ik kan me niet voorstellen dat de Steam Deck een serieuze concurrent van de Switch is. Ik heb ze allebei maar de Steam Deck is een totaal ander apparaat dan de Switch en is bedoeld voor een heel andere doelgroep. Er zijn ook nog maar 1 miljoen Steam Decks verkocht terwijl er al meer dan 110 miljoen Switches zijn verkocht.
Yuzu erop en je heb ''Steam switch'' dus Nintendo heeft zekker concurrent.
Nah ook al heb ik dat draaien, dat zie ik 95% van de Switch eigenaren niet doen hoe makkelijk het ook gemaakt is met Emudeck.

Steamdeck zal nooit in de buurt komen van Switch sales.
Met de verkoopaantallen van de Steam Deck is het absoluut geen concurrent voor de Switch.
Hoe lang is de steam deck uit vergeleken met de switch?
Nu ongeveer een jaar maar dat is niet eens relevant. Alleen al in de eerste maand nadat de Switch uitkwam waren er al 3 miljoen verkocht. In het eerste jaar 13 miljoen.

Valve mag blij zijn als de Steam Deck in zijn gehele levensduur überhaupt in de buurt komt van het eerste jaar van de Switch.
Klopt toen de switch uit kwam was het een uniek concept en Nintendo heeft een veel grotere naam bekendheid.
Dat help natuurlijk ook om veel grotere aantallen te verkopen!
Steam heeft 120 miljoen actieve gebruikers, ik denk dat naamsbekendheid hier geen rol speelt.
Het is niet alleen naamsbekendheid. Nintendo gebruikers waren al handhelds gewend zoals de 3DS, DS en GameBoy.

Steam gebruikers zijn desktop/laptop gebruikers.
Dat maakt weinig uit. Veel mensen zijn helemaal niet bekend met de Steam Deck. Niet iedereen is een Tweaker of iemand die in tech geïnteresseerd is, dus die kopen gewoon een Switch omdat ze een draagbare spelcomputer willen hebben.

En al zou de Steam Deck 10 jaar verder zijn, dan nog zouden ze qua verkoopaantallen nooit in de buurt komen van de Switch. De Steam Deck is een niche product voor de kenner, de Switch is een mainstream console die ook nog eens aanzienlijk goedkoper is.
Valve wil ook helemaal die kar niet trekken. Die willen een concept op de markt zetten om te laten zien dat het kan, en daarna de boel overlaten aan dedicated hardware boeren die dan die markt verder uitbouwen. Kan Steam weer lekker op meeteren.

Komt nog bij dat de PC markt een lastige markt is. Een significant deel van die markt lijkt wel graphics boven alles te verkiezen, dus die gaan de Deck sowieso links laten liggen. Dan heb je de hele club muis + keyboard elitisten nog, die gaan ook niet op de deck spelen. En de hele rits met games die niet echt lekker werken op de Deck. Granted, die laatste groep zal op de Switch ook niet aan zijn trekken komen want 4X, RTS en dat soort games werken sowieso niet echt lekker met een controller, maar toch...
Ach, het is maar net wat je niet lekker werkend noemt. Natuurlijk is een controller nooit een vervanging van een muis en toetsenbord, maar als ik bijvoorbeeld even puur naar mezelf kijk, dan speelde ik zelfs de Age Of Empires voornamelijk met de muis, en op consoles werken in ieder geval de RTS games die ik erop speel prima. (o.a. op de Xbox 360/Xbox One de Command & Conquer games, Halo Wars, Tropico, Sim City enz. )

Los daarvan kan je al sinds de vorige generatie consoles een muis en toetsenbord op je console aansluiten. Tenminste: op de Xbox sowieso. Dan heb je nog wel dat niet alle console versies van RTS/4X games dat volledig ondersteunen, dus dan heb je er niet altijd maximaal voordeel bij, maar veel nieuwere games bieden wel volledige keyboard & muis ondersteuning.
Kwestie van tijd voordat Nintendo, Yuzu voor de rechter sleept.

[Reactie gewijzigd door Bunyamin op 23 juli 2024 13:29]

laat maar, gevonden, een emulator dus.

[Reactie gewijzigd door Rietveldusa op 23 juli 2024 13:29]

Moeilijk zolang ze zelf geen copyrighted code gebruiken of matriaal bijvoegen.
Emulatie is in veel landen ook toegestaan.
Nee, niet echt. De meeste mensen gaan niet modden en gaan ook niet een paar honderd euro meer uitgeven voor een duurdere handheld, dus die mensen die een Switch willen hebben, die kopen gewoon een echte.
Bizar aantal eigenlijk, die haalt de PS4 in.
Zeker weten. Ik denk dat er uiteindelijk (wanneer de Switch en PS4 uit productie gaan) er meer Switches verkocht zullen zijn dan PS4's.
Dat is een zekerheid want dit is ondertussen al gebeurd. In september waren er 114 miljoen Switches verscheept. Tijdens een typisch kerstkwartaal verkoopt Nintendo ongeveer 8-11 miljoen Switch consoles. PS4 heeft life-to-date 117 miljoen consoles verkocht...

Op 7 februari komt Nintendo met de financiële resultaten van het kwartaal tot en met december 2022, wat dit zal bevestigen.
Ik snap ook niet waarom mensen dat denken. Het is een beetje koffiekopjes met theeglazen vergelijken ik de markt. Wat je consumeert is erg belangrijk of je daadwerkelijk ook concurreert met elkaar ook al lijken de producten hetzelfde te doen.

Daarnaast is de ervaring met Nintendo als console vaak eenvoud en zorgvrij.
Bij de Steam Deck crash ik best vaak in games. Rocket League crashte docked bij elke wedstrijd bijvoorbeeld, maar undocked prima. Veel kinderziektes in de software is mijn algemene ervaring.

Je kan deze systemen natuurlijk als tweakers wel vergelijken. Maar de doelgroep voor Nintendo is niet de gemiddelde tweaker maar die kocht hem toch. Nieuwsgierig.. Skyrim on the toilet? Zelda, Metroid Mario etc
Ik heb verschillende video’s gezien dat de steam deck bijna alles kan emuleren. Dus kan in principe alle consoles vervangen.
Maar kan dat ook legaal? Nintendo biedt geen Zelda/Mario/Metroid aan voor de Steam Deck, en met emulatie zit je dan wel in een grijs gebied.
Je zou zelda kunnen kopen voor de switch maar een emulatie versie draaien.
Maar dat is het grijze gebied, ben je dan wel legaal bezig? Ja, je bezit een kopie van het spel, maar niet voor de Steam Deck. Je zou zelfs zover kunnen gaan door te stellen dat je Nintendo een Switch-verkoop ontneemt door wel de exclusives te spelen maar niet op het platform waar die exclusives beschikbaar zijn, wat het minstens donkergrijs maakt.
Het is gewoon legaal. Niks grijs aan. Je kunt het moreel grijs gebied noemen maar andersom zijn platform-lockins moreel diep zwart gebied dus op moraal kan een aanbieder als Nintendo zich sowieso niet beroepen.
Hoe ben je van plan om je cartridge te draaien op de steamdeck? Dan zou je al een hacked switch moeten hebben om hem te dumpen en te spelen. En nee een game torrenten ook al bezit je hem is niet legaal.
Thuis kopie heffing lost dat op
Nee dat lost het niet op sinds 2015 is ook downloaden uit illegale bronnen (ook als je het bezit) niet legaal.
De naam zegt het al, thuis kopie. Bedoeld om branden van cd’s en kopiëren van cassettebandjes te compenseren. Niet om complete games te rippen en op een ander platform aan te bieden.

Ga anders naar de bioscoop (platform naar keuze van de uitgever) en vraag daar of je even een kopie kan maken van de film zodat je hem ook thuis op je tv kunt zien.
Thuiskopie was nooit bedoeld voor software, enkel voor audio/video.

Voor software bestaat enkel een mogelijkheid voor een reservekopie. Die is niet verplicht (as in, de leverancier van de software hoeft het niet mogelijk te maken) en is illegaal als daarvoor een kopieerbeveiliging moet worden omzeild. En je kunt ook nog gaan steggelen over wat je dan met die kopie mag doen, want van origine is het doel van de kopie om die in de kluis te leggen voor als het origineel verloren gaat. De kopie dan gaan afspelen op je deck is dan al grijs gebied.

De enige wijze die (aantoonbaar) legaal is, is op de één of andere manier een Switch card slot in je Steam deck bouwen zodat je Steam deck hetzij native, hetzij middels emulatie, de game op die card kan spelen. En daarbij mag dan geen gebruik gemaakt worden van (delen van) de code van de Switch zelf omdat je daar dan weer met auteursrecht in de knoei komt.

Bleem deed did, jaren geleden toen de PS1 uit was en de Dreamcast net verscheen. Daarmee kon je PS1 games afspelen op je Dreamcast met extra opties als AA en zo. Sony heeft geprocedeerd maar kreeg uiteindelijk geen gelijk.
Ook een gehackte Switch is niet verboden ook al wil Nintendo je anders laten geloven.
Een gehackte switch is wel verboden. Net als een gehackte ps3.

In Japan kun je er zelfs voor de gevangenis in draaien: https://nintendosoup.com/...nintendo-switch-in-japan/

Voor de duidelijkheid, je mag je hardware wel hacken. Je mag alleen geen illegaal verkregen software er op draaien.

Ook het promoten van hacks is illegaal omdat het aanzet tot het illegaal verkrijgen van games. Hack jij je switch omdat je dit ontzettend leuk vind en doe je er verder niks mee? Geen probleem.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 23 juli 2024 13:29]

Een gehackte switch is wel verboden. Net als een gehackte ps3.
(…)
Voor de duidelijkheid, je mag je hardware wel hacken. Je mag alleen geen illegaal verkregen software er op draaien.
Welke is het nou? Verboden of niet?
Je mag doen en laten met jouw exemplaar wat je wilt. Zolang je er niks illegaals op afspeelt of dit promoot.
Goed om te weten als ik Japan woon, maar ik woon nu hier en het is hier niet verboden. En illegaal vekregen is nogal een discussiepunt. Ik download Switch roms van games die ik heb gekocht om op de Steamdeck te spelen en dan vaak beter draaien. De legaliteit daar van kan mij niet echt boeien, want ik heb er netjes voor betaald en ze bieden mij geen volledige legale manier om dat te doen.
Ik meende dat het onder deze wet viel:

(METI), the Unfair Competition Prevention Act "regulates infringement of trade secrets, unfair usage of a well-known sign, misleading representation regarding the place of origin, imitation of the configuration of a third party's product, etc."

Als je er op zoekt staan er ook een legio aan voorbeelden waar Japanners zijn opgepakt voor het hacken van games en hardware en hier voordeel uithaalden.

https://www.newsweek.com/...l-cheating-sobble-1566829

https://www.reddit.com/r/...egal_in_japan_punishable/

https://www.cinemablend.c...e-is-now-illegal-in-japan
Niet verboden maar dan is die Switch toch ook niet meer overbodig, als je die nodig hebt om roms te dumpen.
Het is gewoon legaal? Als je een game cartridge koopt ben jij niet de eigenaar van de complete game en broncode. Jij hebt alleen een aangeboden mogelijkheid gekocht om die game te consumeren.
Als je een LP koopt en die op een eigen verzonnen machine laat spelen, is toch ook niet verboden?

Het wordt met rippen pas een probleem als je het gaat aanbieden of verkopen.
Dat is toch precies wat emulators doen? Het aanbieden van beschermde games op een gekraakt platform?
Nee een emulator maakt het mogelijk iets te draaien op andere hardware, hoe jij aan de software komt doet niet terzake. Er zijn inderdaad wel boot loaders met ingebouwde games en dergelijke.
Ik bedoel ook niet dat emulators illegaal zijn. Maar in deze context met gehackte Nintendo Switch handhelds leek mij dat vrij duidelijk.

Zoals ik hierboven aangeef. Een switch hacken is niet illegaal, een emulator installeren is niet illegaal. Maar om vervolgens allemaal roms te downloaden en te spelen wel.
Dat is niet waar. Want ze bieden de games niet aan. Want als je zo zou redeneren is alles illegaal natuurlijk. Dan zijn autofabrikanten ook strafbaar bezig want ze verkopen in Nederland auto's die ook harder kunnen dan wettelijk is toegestaan.
Wat een onzin. Waarom zou het voor Nintendo “moreel diep zwart” zijn om games alleen voor het eigen systeem te maken?
maar andersom zijn platform-lockins moreel diep zwart gebied
Maar dat is niet zo, want de enige andere manier is om makers van software te verplichten die software voor andere platformen uit te brengen en dán heb je het pas over moreel gitzwart gebied: iemand verplichten werk te doen zonder compensatie.
Niemand heeft het over geen compensatie he. Het is niet alsof ze op die andere platform ineens gratis het spel moeten weggeven. En als je het vantevoren weet is het verhoudingsgewijs een minuscule hoeveelheid werk ivm de rest van het ontwikkelen van een spel. De meeste moderne engines zijn gewoon platform-agnostisch waardoor dat extra werk zonder compensatie gewoon keihard uit je nek lullen is.
Volgens mij is het zo dat als je het spel hebt je deze mag gebruiken op de manier die je zelf wil. Kan wel zo zijn dat je hem dan zelf moet rippen. Al kan ik er ook naast zitten.
Ik weet wel dat Nintendo vind dat dit zwaar verboden is ;-)
Als je een kopie maakt van jouw product, dan zou je goed moeten zitten… maar dan moet je het dus echt doen van jouw product, dus jouw cartridge/dvd/blu-ray.

Download je een ander dan is het geen kopie van jouw exemplaar, bij de switch is het zelfs een andere licentie (die code is uniek per cartridge)
Als je van je eigen cartridge een kopie maakt dan kan ik er nog in meegaan. Technisch nog altijd illegaal, want thuiskopie bestaat niet voor software en backup is dit niet, maar soit. Bovendien moet je hiervoor een kopieerbeveiliging omzeilen en da's ook niet legaal maar ook daar kan ik in meegaan.

Maar dat doet (bijna) niemand. Doorgaans wordt er gewoon een image of ROM gedownload, en dan gaat heel het bovenstaande al niet meer op.
Ik snap je punt, maar het is een bewezen feit dat een illegaal gedownloade game niet gelijk staat aan een gemiste verkoop. Datzelfde argument gaat hier op. Minder zelfs als de persoon het spel werkelijk heeft gekocht. Ik zou dit eerder lichtgrijs noemen :P
Bij Linus hadden ze ook al emulators van nintendo spellen onderzocht (Dus well Canada/Us regelgeving). Je moet je eigen spellen rippen als je die op een ander platform wil spelen. Dus spel downloaden voor het gemak van een illegale bron (om het op een ander platform te spelen) en het kopen van het spel tegelijk geeft je niet het recht om de gedownloade software/game op een ander platform te spelen. Je moet je eigen kopie rippen.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 23 juli 2024 13:29]

Is in de praktijk best wat gedoe. Kom je met wat tweaken wel uit maar echt toegankelijk is het niet.

Kan wel, maar geen out-of-the box of plug en play ervaring.

[Reactie gewijzigd door jaspov op 23 juli 2024 13:29]

Anoniem: 91634 @Bulls21 januari 2023 17:47
Kan ook zo beetje met de Wiiu. Daarop kan ik zo beetje ook alle consoles op emuleren.
Jack of all trades, master of none
Ik pleur altijd koffie in een theeglas. En dat kan met de steamdeck ook.
Koffie in een steamdeck pleuren, sowieso mogelijk. Of het gewenst is… :+
Ik heb ze ook beide en de Steam Deck komt niet eens in het vaarwater van de Switch. Het is gewoon heel iets anders. Voor portable wil je plug en play en dat is de Steam Deck zeker niet. Ik zie kinderen ook echt niet een Steam Deck willen. Het apparaat vereist soms wat technische kennis en daar zit de mainstream niet op te wachten. En dat is precies wat je wilt bereiken: de mainstream.
Dat verbaasd mij ook dat de markt nog niet verzadigt. Mogelijk vervangen mensen ook hun eerste generatie Switch voor de Switch OLED. Ik denk dat de concurrentie van de Steam Deck niet merkbaar is, die is tot nu toe iets meer dan 1 miljoen keer verkocht?
Steam deck vraagt meer tweaken en piemelen om soms iets werkend te krijgen. en ook soms heb ik games van steamdeck ook huilende frames. Vooral met drm denuvo om te janken. Switch werkt gewoon en ja soms is 30fps voor sommige mensen genoeg. Denk aan ps4 xbox one ook allemaal rond de 30fps
Wat is dit nu weer voor comment? “Piemelen”?

Om te beginnen runnen de PS4 en Xbox One gewoon op 60fps, niet 30.

Steam Deck vraagt inderdaad wat tweaken hier en daar, maar alleen om een game library te ondersteunen groter dan welke console dan ook. De “Deck Verified” titles werken out of the box en daar zitten nu al genoeg AAA-games tussen om een ieder zoet te houden.

Ik denk niet dat de Steam Deck snel concurrentie zal worden voor de Switch, maar “huilende frames” zullen daar niks mee te maken hebben.
Heb zelf ook een deck. En ook de games die dan verified zijn moeten soms nog met fsr etc beetje op getild worden omdat het anders geen strakke 30-40fps zijn. Als jij de callistro protocol speel denk ik dat je wel aan het huilen bent. Als er geen denuvo op zou zitten denk ik dat hij goed te spelen is. Dusja soms is het nog huilen.

Ik denk dat steam deck geen concurrentie is voor de switch.
Ik denk ook niet dat de Steam Deck concurrentie is voor de switch, maar om Callisto Protocol als voorbeeld aan te halen is een beetje onzinnig. Neem dan bijvoorbeeld Witcher III, die is beschikbaar voor beide systemen, en waar de Switch versie van de originele game met compleet vernachelde graphics absoluut bagger draait op de Switch, kan de Steam Deck de meest recente opgepoetste versie vrij makkelijk aan op 30 fps met visuals die vergelijkbaar zijn met die van een PS4 of een Xbox One S. Dat is nogal een verschil… De steam deck draait games als Zelda BOTW zelfs even goed of beter in een emulator dan native op de Switch, dus wat dat betreft is kritiek dat de Switch hardware vandaag de dag best wel karig is, niet onterecht (wat mij betreft)
Ik heb een Wii U, een Switch, en een Steam Deck. BoTW heb ik voor de Wii U en de Switch, en ik draai em op mijn Steam Deck (makkelijk mods draaien), en ja, ik kan op zowel de Wii U en de Switch mijn eigen back-ups maken, ik heb zelfs de apparatuur omdat voor de SNES en N64 nog te doen, Nintendo consoles tweaken was een grote hobby van mij (zelfs de Virtual Boy is er niet aan ontkomen). Om te zeggen dat die game via Steam Deck emulatie beter draait dan op de Switch is wat erg kort door de bocht. Je kan een betere framerate halen op de Steam Deck als je de graphics op bepaalde punten grafisch/functioneel beperkt. En dan emuleer je de Wii U versie (die beter te emuleren is dan de Switch versie), die native al een tandje achter de Switch versie liep op grafisch vlak.

Verder is het erg subjectief of de Switch hardware karig is of niet vandaag de dag. Nou is de Witcher III een goed voorbeeld inderdaad van dat de hardware zijn limitaties heeft, er worden toch ook nog games voor uitgebracht die goed kunnen opboxen tegen het AAA aanbod voor de PS5 en Xbox Series S|X. Gezien de 6 jaar oude Switch, die vrijwel niet in prijs verlaagd is sinds release, het afgelopen jaar vrijwel elke week de best verkochte console was vraag ik mij eerder af of de PS5 en nieuwe Xboxen niet wat karig zijn. Blijkbaar hebben ze niet zoveel nieuws te bieden als de Switch dat doet. Ik heb bij vrienden ook met plezier op de nieuwe generatie gegamed, maar het overtuigd mij totaal niet om mijn Xbox One te upgraden. Maar misschien ben ik ook wel niet de doelgroep, voor mij zijn nieuwe gameplay opties door meer ram/betere cpu belangrijker dan van 30 naar 60fps te gaan. Niet dat ik niet van grafische pracht geniet, maar daarvoor kijk ik persoonlijk liever films en series.
Waar jij het over hebt is een kwestie van smaak... Blijkbaar liggen de Nintendo games jou gewoon heel goed (en daar ben je zeker niet alleen in). Maar persoonlijk heb ik mijn switch net weg gedaan omdat de Nintendo games mij niet zo liggen en vrijwel alle multiplatform games, buiten relatief simpele indie titels, gewoon duidelijk slecht draaien op de switch vergeleken met andere platformen (en meestal zeker de steam deck). Jij bent er blijkbaar niet zo gevoelig voor maar voor mij was de switch ervaring compleet geruïneerd door de steam deck. Dat wil niet zeggen dat de steam deck daarmee een stevige concurrent is voor de switch want de gemiddelde switch speler zou ik geen deck aanraden omdat je soms toch wat moet tweaken, maar dat de switch qua hardware ondertussen vies achter begint te lopen valt toch eigenlijk echt niet te ontkennen. Geen enkel probleem als je voornamelijk Nintendo games wil spelen maar wil je meer dan wel.
Dat is echt absolute en totale onzin, om te zeggen dat vrijwel "alle" multi-platform titels slecht draaien.
Ja, het is natuurlijk zo dat er concessies gedaan moeten worden om bepaalde titels op de Switch te laten draaien, maar er zijn talloze third party titels die niet alleen prima draaien, maar er zelfs op dit bescheiden stukje hardware nog prima uitzien ook.

The Witcher is natuurlijk een voorbeeld in extreme zin, want die game is zo groot, dat er wel heel veel gedowngrade moest worden, maar er zijn tal van andere titels waarbij die verschillen lang niet zo groot zijn. Ik kan zelf ook rechtstreeks vergelijken met zowel de Switch als een Xbox One, en op beide heb ik games zoals de Metro games, de Sniper Elite games, Wreckfest, de laatste Hot Wheels game, Warframe, Rocket League, Fortnite, Dragon Quest XI , Warface, Dauntless, Smite en ga zo maar door.

Feitelijk gezien zijn er slechts een paar hele slechte conversies, maar de meesten draaien gewoon prima. Zo heb ik zelf de Switch en Xbox One versie van Sniper Elite 4 1 op 1 vergeleken, en het verschil is zo minimaal, dat het helemaal niets afdoet aan het spel of aan het plezier dat je eraan kunt beleven.

Natuurlijk heb je altijd de puristen of de mensen die alles onder een vergrootglas leggen en zich bij wijze van spreken aan elke gemiste frame of ontbrekende pixel ergeren, maar wellicht vind je dat soort kritische mensen eerder hier dan ergens anders, want de gemiddelde Switch bezitter die let daar echt niet op, of het moet zo overduidelijk zijn dat ook de leek het niet meer kan missen, maar dat valt in heel veel gevallen dus echt reuze mee.

Wel zie je het langzamerhand vaker voorkomen, omdat vooral bij de nieuwere games de hardware het nu echt serieus moeilijk krijgt, maar veel van wat er al is loopt doorgaans prima.

Als bevestiging en/of toetsing daarvan raadpleeg ik meestal Digital Foundry, die altijd prima vergelijjkingsvideos of reviews maken, en daarbij ook niet bepaald terughoudend zijn als er iets negatiefs op te merken valt.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 13:29]

Dit is een discussie die je nooit gaat winnen. De gemiddelde Tweaker bekijkt het heel zwart wit. Ik steek er in ieder geval geen energie meer in. Alles draait volgens hun slecht. Terwijl we hier te maken hebben met een van de best verkochte consoles ooit. Dat rijmt hoe dan ook niet. Natuurlijk zijn er een aantal games die slecht draaien, maar daar dat zal bij de overige platforms ook het geval zijn. Ik kan zelf in ieder geval meer goed draaiende games kopen dan dat ik tijd heb om ze te spelen. Momenteel speel ik NieR Automata, wat een uitstekende port is.
Ik had ook niet de insteek om een discussie te winnen, ik vond het gewoon nonsens, dus daarom reageerde ik erop. Het is inderdaad vaak heel zwart/wit, en dat vind ik persoonlijk jammer. Natuurlijk begint de Switch qua hardware nu echt wel steeds verder achter te raken, maar als het echt zo'n waardeloos systeem zou zijn, dan zouden ze allang niet meer zo goed verkopen, en dat is ook echt niet alleen maar uitsluitend voor de exclusieve titels. Volledig met je eens, dus.
Ok, misschien was ik iets te hard in mijn oordeel. Maar voor mij persoonlijk was het weldegelijk zo dat de underpowered hardware van de switch het een beetje verpest heeft. Ik heb meerdere games gestart op de switch en er weer mee gestopt omdat het voor mij gewoon niet goed genoeg draaide. Dat terwijl ik wel volop geniet van mijn steam deck.

Wellicht is het ook niet eerlijk om te stellen dat het vrijwel alle multiplats zijn... Zo voelde het voor mij omdat ik me meermaals gebrand heb aan voor mij onacceptabele prestaties, maar ik heb maar een zeer klein deel van 'alle' games gespeeld.

Wat je vergelijking betreft met de Xbox one... Ik bedoelde moderne systemen. Een Xbox one is eigenlijk misschien wel erger omdat die bij release in 2013(!) ook al underpowered was (beduidend zwakker dan de PS4 die ook geen krachtpatser was) en dat ecosysteem heeft ondertussen al 4 modellen gehad die krachtiger zijn (hoewel in het geval van de S maar een zeer kleine boost).

Ik bedoelde in ieder geval in vergelijking met de game spelen op mijn Xbox series x, pc of steam deck.

En laat ik wel ook even benadrukken dat ik zeker ook heel erg veel lol van de switch gehad heb. Als ik niet beter gewend was geraakt dan was dat waarschijnlijk nog steeds zo geweest. Ik wil dus ook niemand beledigen of claimen dat je er geen lol meer mee kan hebben of zo. Mijn enige punt was dat het mij wel opvalt dat hij technisch gewoon wat achter begint te lopen. En dat kan ook eigenlijk niet anders met bijna 6 jaar oude mobiele hardware die bij release al niet cutting edge was...

Edit: misschien als toevoeging... Een van de games die ik niet kon spelen op de switch was Snake pass... Die draait op zich zelfs nog best goed maar op een of andere manier stoorde ik me enorm aan de lage resolutie (terwijl ik normaal helemaal niet zo'n graphics hoer ben, fps wat meer). Maar die game werd in reviews juist geroemd om hoe mooi en goed het draaide. Ja, het is misschien wel knap op een switch, maar voor mij nog steeds onacceptabel. En dat is dus het probleem... Ga je reviews kijken hebben ze het over hoe knap het is hoe het nog draait, in plaats van of het verstandig is om het op de switch te spelen ipv op een ander platform. Het is niet altijd zo makkelijk om op die manier een miskoop te voorkomen (als veeleisende gamer).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 13:29]

Dat er vergeleken wordt met moderne consoles snap ik wel, maar is natuurlijk niet bepaald eerlijk, daarom kijk ik ook naar de Xbox One/PS4 versies van multi-plats, want die hebben ook niet alle toeters en bellen, maar de spellen op zich zijn nog steeds prima te spelen, en dat was meer mijn punt.

Maar sinds wanneer was de Xbox One zwakker dan de PS4? De originele, zwarte Xbox One misschien op bepaalde vlakken, maar de One S en al zeker de One X niet. En ook nu weer is de Xbox de meest krachtige console.

Ik ben het wel met je eens dat ik een onderscheid maak tussen games waarin vermeldt wordt hoe goed het nog draait of dat er echt wordt gesproken over een hele knappe conversie. Daarom noemde ik ook even Digital Foundry, want die noemen ook zonder enige terughoudenheid alle minpunten van een Switch port op.

Overigens ben ik niet beledigd, hoor. Ik vond alleen het label "alle" games een beetje overdreven, vandaar.

P.S.

Snake Pass was trouwens één van die games waar ik door getriggerd was nog voordat ik ooit een Switch had, maar op de één of andere manier ben ik hem uiteindelijk totaal vergeten. Wellicht moet ik hem toch nog even aanschaffen, dan. Ik speel zelfs nu nog Wii en GameCube spellen op mijn 55 inch 4K LG OLED scherm, dus aan Switch spellen in een iets lagere resolutie zal ik me persoonlijk ook niet zo snel storen... ;)
Nou ja, eerlijk maakt me in deze discussie niet uit eigenlijk. Voor zo'n oude portable doet hij het wonderbaarlijk goed inderdaad, maar daar had ik het nou net niet over, ging mij alleen om waar ik nu mijn games wil spelen.

En ik dacht dat je specifiek de Xbox one bedoelde, de one s is nog steeds zwakker dan de PS4 (in ieder geval op gpu vlak) maar de one x is inderdaad veel krachtiger (ook dan de PS4 pro). Verschil tussen de Xbox one (base) en PS4 was geloof ik iets van 1300 tegen 1800 gflops. De one s voegde maar iets van 5-10% power toe, niet genoeg om de PS4 in te halen. De one X sprong echter naar 6000 terwijl de PS4 pro rond de 4000 zat. En ik heb ze allemaal gehad in die tijd en Xbox was toch mijn main platform toen hoor :)
Ja... ik snap wat je zegt, maar ik vind dat als je ergens een objectief oordeel over wil vellen, dat het niet anders dan eerlijk kan, en de Switch had sowieso al een achterstand op de Xbox One en PS4, dus vergelijken met de Series X en de PS5 is het wel heel erg ongelijk, natuurlijk.

Ik heb voor de One S overigens laatst toch na héél lang wikken en wegen toch nog maar even een Elite controller gekocht. Ik vind ze nog steeds te duur, maar ik had nog een paar kado bonnen liggen, dus hoefde ik er nu maar een paar tientjes voor te betalen. Heb ik in ieder geval eindelijk een minder goedkoop aanvoelende controller...;)
Want Callisto Protocol werkt wel vlot op de Switch? Oh, wait... ;)
Dit soort games draaien onder Windows beter op de deck. Ben zelf over gegaan. Mede ook vanwege oine titels. Maar proton eet wel cpu cycles.
"Om te beginnen runnen de PS4 en Xbox One gewoon op 60fps, niet 30."

Welke magische xbone/ps4 had jij dan? Bijna alle first party games van beide consoles runnen op 30fps.
Uncharted,last of us, horizon, GoW etc zijn allemaal 30 en sommige zoals Bloodborne vaak er flink onder.

[Reactie gewijzigd door Xander.M op 23 juli 2024 13:29]

Niets in de hardware dwingt die 30fps af, het is simpelweg een keus van de developers om graphics boven framerate te kiezen. Elke console heeft dezelfde specs en de developers richten zich op 30fps op die hardare. Op een PC kan je hogere framerates halen omdat de developers het spel ontwikkelen voor lagere specs dan jouw PC heeft. Als elke PC dezelfde spec had dan waren de meeste games ook 30fps geweest.

Overigens waren er wel de nodige 60fps games op de vorige generatie consoles. Met de huidige generatie zien we meer 60fps, maar da's niet omdat de hardware krachtiger is, maar omdat er blijkbaar vraag naar is maken developers andere keuzes.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. De framerate wordt niet bepaald door de graphics, maar door alles wat er in het spel berekend moet worden.

Men zou de pracht en praal terug kunnen schroeven en nog steeds zouden de Xbox One en PS4 gelimiteerd geweest zijn qua FPS, omdat de CPU gewoonweg niet harder kan.

Dus ja, er zijn weldegelijk limitaties die door de hardware worden afgedwongen.

Dat we deze generatie meer 60 fps games zien, of games die deze optie bieden, is omdat CPU/GPU specs beter in balans zijn en de CPU redelijk high-end te noemen is en op PC snelheden geklokt is. De Jaguar CPU’s van de vorige generatie liepen daarentegen in een gigantische spaarmodus.
Anoniem: 1486766 @Xander.M21 januari 2023 19:16
Die had zeker flink zitten tweaken en piemelen op zijn Xbone.
:+
Zelfs deck verified titles werken niet altijd geweldig. En patches, beide van Valve en de game zelf kunnen de boel ook weer in de war schoppen.
Heb een switch modded.. en ben er nog elkedag blij mee. Steamdeck en emu voor switch games is voor mijn niet egt top. Maar goed zal vast iets niet goed gezet hebben. De windwaker op switch lijkt me wel prachtig. Moet de wii u versie nog ff testen.
Zet er windows op en het is dan meteen geen probleem meer.
Ik haat windows 😂 dus nee linux it is
Tja dan maak je het jezelf wel lastiger. 9 van de 10 keer haal je hogere framerates zonder de proton layer en alle games werken
Ik kan me niet voorstellen dat dit een ingecalculeerd plan van Nintendo zou zijn, maar doordat mijn Joy-cons van mijn originele Switch (binnen garantie door drift waren vervangen en toen nogmaals) drift vertoonden, en losse Joy-cons zo bizar duur zijn, heb ik inderdaad ook de OLED switch maar gekocht om de Joy-cons + Switch te upgraden tegen een kleine meerwaarde na verkoop van mijn originele Switch. Ik denk dat er nog best wat mensen gaan volgen die ook kort nieuwe Joy-cons overwegen vanwege drift buiten garantie, en dan toch ook maar de OLED Switch kopen voor weer twee jaar garantie.

Overigens heb ik ook een Steam Deck, maar door het formaat en het feit dat je al heel snel tegenkomt dat je het apparaat moet (willen) tweaken, zie ik het apparaat niet erg concurreren met de Switch. Ook omdat Animal Crossing geëmuleerd op de Deck lang niet zo soepel gaat als op de Switch :+
FYI Nintendo repareert driftende Joy-cons gratis, ook buiten garantie.
Zou gek zijn als ze dat niet zouden doen.
De defecte componenten in de controllers bestaan al tientallen jaren, het is redelijk beschamend dat een bedrijf als Nintendo het niet voor elkaar krijgt kwalitatieve componenten te gebruiken zonder drift waarbij dat voor de andere grote partijen geen issue is op deze schaal.
Met moeite en dwang ja, liefst wil nintendo dat je nog voor betaald..
Ik heb van tientallen mensen gelezen dat het allemaal heel makkelijk en (relatief) snel ging zonder problemen. En dat is alleen van toevallig tegenkomen.
Ik heb joycons laten herstellen, ging moeiteloos en was op een week gepiept.

Dat terzijde zijn die joycons echt een waardeloos stukje hardware. Nog nooit controllers gehad met zulke slechte sticks en knoppen. Ik vind die Switch in het algemeen een zwaar overprijsde machine, zeker als je weet op wat voor verouderde mobiele hardware die draait.

De Nintendo pro controller mag dan heel wat beter zijn, maar in mijn ogen lang niet voldoende. Microsoft en Sony staan mijlenver voor met hun controllers.

[Reactie gewijzigd door Putwater op 23 juli 2024 13:29]

Ik heb zowel de Nintendo Pro controller als de Xbox Series controller, beide fijne controllers. In welk opzicht loopt Microsoft mijlenver voor met hun controllers?
Eens. De Xbox One controller voelt echt enorm goedkoop aan. Elke knop en pook maakt een herrie zoals je het enkel herkent uit TV series waar men twee gasten toont in een scene waar ze aan het gamen zijn, waarvan je zeker weet dat de TV en console uitstaan.

De Switch Pro controller mist helaas de analoge triggers, maar klik/klakt niet het hele huis wakker, bij wijze van spreken.
Ik heb niet eens dingen benoemd waar je het mee eens kon zijn :p
Xbox One controller voelt inderdaad goedkoop aan, die kraakt als je het vast houd. Maar de Xbox Series controller voelt net als de Nintendo Pro controller wel degelijk. Valt me wel op dat voornamelijk de D-pad van de Xbox Series controller inderdaad behoorlijk lawaai maakt. Bij de Pro controller is de input registratie van de D-pad wat matig. Verder mist de Xbox controller HD rumble en gyroscope. Bij de Pro controller zijn voornamelijk voor race games de analoge triggers een gemis. Qua layout zijn ze beide vrijwel identiek en ook daarom vind ik het beide fijne controllers. Maar zie niet waarom Microsoft mijlenver voorop zou lopen. Wat Microsoft wel beter doet is meer keuze (kleuren, Design Lab, Elite controller en Adaptive controller).
Sony minder ervaring mee, maar de PS5 controller heeft wel een gyroscope en haptic feedback en adaptive triggers.
Nou, op zich vind ik het beiden fijne controllers :D Ze liggen echt goed in de hand, hebben de knoppen op de juiste locaties. Dat wat de Pro Controller dus qua afwerking beter maakt, kan ik weer goed wegstrepen tegen de analoge triggers van de Xbox controller. Het maakt het tot een persoonlijke keuze, met beide nadelen valt wel enigszins te leven :)

HD Rumble zou wat mij betreft ook wel standaard mogen worden. In sommige spellen is de Xbox controller daar wel erg lomp in. Een gyroscope is voor mij echt weggegooid budget. Dpad, helemaal mee eens ja, bij de Xbox controller goed genoeg als selector. Met de Switch Pro pad kan je er daadwerkelijk fijn mee gamen.

Overigens, wat drift betreft zijn naar mijn weten beide controllers op potmeters gebaseerd en dus principieel gevoelig voor dit probleem.
Ik begrijp dat Nintendo ook buiten garantie Joy-cons die drift problemen vertonen gratis repareert. Zelf heb ik een vervangende joystick gekocht en het zelf opgelost. En de accu's kan je ook prima vervangen. Maar denk dat de meeste mensen op een gegeven moment wel een nieuwe Switch in huis halen als ze verwachten nog wel een tijdje vooruit te kunnen qua Switch games, minder gedoe.

Steam Deck zal wel overlap hebben met de Switch, maar ook genoeg mensen die naast de Switch een Steam Deck in huis hebben en een groep die enkel een handheld oplossing zocht voor hun Steam bibliotheek.
<OT>
Mja, ik had besteld. Wachten.. wacht u nog. pas in december.. wachten. Dus ik log in eind november.
Zit er mail in die zegt nu betalen of je order wordt gecancelled. (Was dus al gecancelled) Scheelt mij weer 700 Euro ofzo en voor de tweede keer kan steam .. hmm ... de boom in laten.
Andere keer was tijden sales. Ik had voor 150+ euro games bij elkaar geklikt. Payment storing, kan niet betalen. 3x geprobeerd daarna 2 dagen niet werkend omdat er verachte handelingen waren. HUN site was borked. Nooit meer een cent uitgegeven daar tot ik die steamdeck wilde hebben.
Misschien maar goed ook. Steamdeck 3x gebruiken en dan ligt ie rest van zijn leven in een la.
Je vergeet echter dat er nog geen serieuze prijsverlaging voor de switch heeft plaatsgevonden sinds de release. Lijkt me dat dit er komend jaar wel aan zit te komen nu de verkopen een beetje teruglopen.
Dat lijkt me ook. Productie omhoog betekend sowieso lagere productiekosten. Iedereen een Switch 😄.

Ik ben wel benieuwd wat dat met het imago doet van Nintendo. De Wii werd ook al snel als een 2e rangs game console gezien.
Huh? De Wii is wel echt een heel slecht voorbeeld. De Wii heeft 14 miljoen meer verkocht dan de PS3 en Xbox 360 terwijl ze allemaal in dezelfde maand uitgekomen zijn. Tweederangs kan je het dus niet noemen.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 13:29]

Ondanks dat ie best goed verkocht heeft. Heeft het merendeel de wii zeer kort naar aanschaf in een stoffig hoekje opgeborgen en nooit meer aangeraakt. De software releases waren ondermaats, en de games gingen vrij snel vervelen. Er waren zeker leuke games op die console. Maar veelal verbloemd door slechte rush games helaas
Dit lijkt een comment te zijn die gebaseerd is op aannames? Just Dance is nog jaren na de “dood” van de Wii uitgebracht. Lijkt me niet dat ze dit doen als er zo veel ongebruikt in hoekjes staan.

Dat ze op die manier behandeld werden door, wat toen, bestempeld werd als een “gamer” wil ik best geloven. Echter was dit maar een klein percentage.

De Wii verkocht wel gemiddeld genomen minder games per console. Maar onthoud daarbij dat hun doelgroep normaliter niks spendeerde aan gaming. Daarnaast was de groep en hun behoeften diverser dan op de andere consoles, logisch dat iemand die een Wii koopt voor bijv. Mario Galaxy minder snel geneigd is om Big Brain Academy te kopen.

Je kunt veel negatiefs zeggen over de Wii, veel ook wel terecht. Maar niet dat de meeste Wii’s binnen no time stof stonden te happen.
Ze werden enkel met feestjes gebruikt. De reden om te upgraden was er daarom minder. De Wii U deed het daarom ook minder goed.

Ik heb ook veel plezier beleefd aan de Wii, maar het was geen serieus game console. Het was ook best goedkoop. Met name party games deden het goed. Vandaar Just Dance inderdaad. Maar de serieuzere games een stuk minder. (Metroid bijvoorbeeld)

De Switch heeft dit imago nog niet. Het kost ook nog steeds best wat geld. En is een goede handheld of beginner console.
Volgens mij kwamen de meeste Wii gebruikers niet verder dan 2 spellen dat waren wii sports en mario kart. Dat waren de spellen die iedereen had op de Wii.
Ik heb nog geen switch, aangezien ik eerder een xbox gekocht heb. Ik ga dit jaar eentje kopen. Dus er zijn zeker nog wel mensen.
Ik kocht ook afgelopen kerst voor het eerst een Switch. Daarbij heeft switch ook een uniek marktaandeel voor de mensen die typische Nintendo games leuk vinden.
Ik kocht er ook een afgelopen zomer. Maar ik moet zeggen dat hij wel gedateerd voelt inmiddels.
Komen er anders nog genoeg kinderen bij jaarlijks. Gaan nog steeds bizar hard in onze winkel.
De Nintendo Switch is een populaire console vanwege de geweldige spellen zoals Pokemon, Zelda en Mario. Het biedt ook een grote selectie aan indiespellen die uniek zijn voor de Switch. Hoewel sommige mensen afgeleid zijn door andere consoles, biedt de Switch een unieke ervaring die geen andere console kan evenaren. In feite, de Switch is een must-have voor elke gamer.

Nintendo heeft iets magisch en dat blijkt ook maar weer uit de verkoopcijfers.
Dit is waarschijnlijk de beleving van iemand die geen Wii U gekocht heeft… Althans, als je een Wii U had/hebt en je hebt er aardig wat first party games op gespeeld voelt de switch helemaal niet zo “magisch” aan.

De hoeveelheid “Deluxe” versies van games is wel echt bizar, ik zou sowieso durven stellen dat het meerendeel van wat ik gespeeld heb remakes of rereleases waren van oude games. Ik vermaak me wel, maar erg bijzonder is het niet imo.

De eerste jaren van de Switch waren extreem sterk, ik vind het de laatste jaren erg zwak en vooral de Pokemon games vallen enorm tegen.

Ik ben oprecht benieuwd of er nog wat bijzonders komt na de Zelda game van 2023.
Kijk alleen al naar pokemon opzich zelf dat is al een miljarden business.

De wii u is zo slecht verkocht dus logisch dat ze de games uitbrengen op de switch.

Binnenkort ook een super mario film, dan krijgt het merk nintendo weer een extra boost.
Ik denk dat met name dat laatste wel mee zal vallen. De Steamdeck is met name iets wat mensen die tweakers.net volgen c.q. wat serieuzer / fanatieker zijn over games kopen. De Switch spreekt een veel bredere doelgroep aan. Ik denk dan ook dat de Steamdeck eigenlijk geen concurrentie is voor de switch en dat het nauwelijks invloed heeft op de verkoopcijfers.
De Steamseck vind ik niet echt interessant, maar wil hele graag een Switch. Maar ik wacht op de Zelda Tears of the Kingdom omdat ik hoop op een speciale editie van de Switch.

Heb ondertussen al wel een lijstje met spelletjes die ik graag wil hebben, maar scoor die wel tweedehands. Ik vund het te veel geklooi om Mario en Zelda enzo op de Steamdeck oid aan de praat te krijgen eigenlijk.
Anoniem: 579999 @cmegens21 januari 2023 23:16
Ik denk dat het ook te maken zal hebben met de spellen die nog komen. Zelda: Tears of the Kingdom gaat enorm goed verkopen en er komt nog een nieuwe Mario game bij de komende film waarschijnlijk. Miss komen er nog mooie kortingen op de switch volgend jaar wat ook weer zal helpen.
Ergens weet ik niet of ik er mee kan leven als de game die bij deze film zou horen dan ook de stemmen uit de film gebruikt…

Misschien ben ik daarin te veel een purist, maar ergens vind ik het wel bizar dat na zo veel jaar trouwe dienst Nintendo Charles zo aan de kant zou schuiven.
Nee not even close. Zou graag zien dat de Switch wat minder ging verkopen, want ik vind persoonlijk de Switch echt sneu worden nu hoe nieuwe 3D games er uit zien. Ding ligt hier echt stof te happen de laatste 2 jaar. Ik zou dus graag een nieuwe versie zien, maar schijnbaar is dat voor de meeste Nintendo gebruikers geen enkel probleem.
Ligt minder aan de games en meer aan de developers voor mijn gevoel. De meest mooie games op de Switch komen uit de begin periode.

Zou ik graag een nieuwe switch zien? Zeker… mijn switch is eigenlijk wel aan vervanging toe maar ik weiger om een nieuwe te kopen zonder betere prestaties ervoor terug te krijgen.

Gaat dan gebeuren? Waarschijnlijk niet. Hoewel het gerucht ging dat de Oled switch eigenlijk een betere chip zou krijgen, denk ik niet dat ze op de korte termijn een betere switch uit gaan brengen.

Consoles en games verkopen zo goed op dit moment dat er nog steeds geen Nintendo-selects titels beschikbaar zijn. Ook is er, buiten de lite, geen revisie die de console goedkoper maakt.

Dat is een veel makkelijker pad om te bewandelen dan het risico nemen een betere versie uit te brengen, met als resultaat dat veel developers een crappy versie voor de oude switch uitbrengen oid.
Vrijwel niemand koopt werkelijk een steam deck. Maar ieder kind in ieder gezin heeft een eigen switch als je een keer bij een kinder feestje kijkt. Dat zie ik nooit bij een Steam Deck gebeuren. Dat is uniek aan Nintendo en de doelgroep waar ze games voor maken. Iedereen kan mee doen en iedereen wilt er één. Steam Deck hoef ik echt niet, daar heb ik mijn laptop of PC wel voor om games in betere kwaliteit te spelen. Bij de Switch hoef je daar niet over na te denken. Mario, Zelda en elk andere Nintendo exclusive kun je op max 720P op zo'n scherm spelen of 1080P 30fps op tv met een dock en dat is prima want het zijn kwalitatief geweldige games voor met een groep mensen of alleen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 13:29]

1080p 30fps, je onderschat de switch.

Mario Kart 8 Deluxe 60fps tot 2 spelers
Mario 3D world 60 fps
Zelda Skyward Sword 60 fps
Smash Bros ultimate 60 fps
En zo zijn er meer.
De switch zie ik in mijn omgeving alleen door kinderen gebruikt worden, en enkele nintendofans, en deze beide doelgroepen zijn om verschillende redenen al aan hun tweede switch bezig; De kinderen hebben ze ondertussen kapot gekregen en de volwassenen hebben geupgrade.
Ik heb zelf nog geprobeerd om 5 jaar lang mijn wiiu backlog weg te werken, totdat de nieuwe zelda aangekondigd werd.
Wordt het niet eerder eens tijd voor een opvolger Nintendo?

Alhoewel ik het nog steeds een leuk ding vind om de exclusives op te spelen is een nieuw model met moderne hardware wel op z’n plaats denk ik :) .
Moderne hardware is leuk, maar is het ook nodig? Volgens mij is 1080p nog steeds de norm voor vele gamers. Zolang je op die hardware nog steeds veel moois kan maken op die resolutie hoef je nog niet gelijk hardware te vernieuwen. Mario kart 8 is bv 1080p/60fps op je TV en ziet er prachtig uit.
Als nu ineens iedereen over stapt op 1440p of 4k dan zullen ze wel snel met wat nieuws moeten komen.

'vroegah' ging het hard op grafisch gebied, de verschillen in mogelijkheden tussen een paar jaar in waren enorm. Nu is er ook wel vooruitgang, maar veel subtieler waardoor er minder noodzaak is (imo)
Kijk bijvoorbeeld uit een gemiddeld spel uit 1988 King's Quest IV en 1998 LoZ Ocarina of Time, 10 jaar verschil was gigantisch. Dan nu van 2012 Mass Effect 3 naar 2022 Elden Ring zeker is er voortgang, maar lang niet meer zo veel als vroeger, i.e. Diminishing returns

[Reactie gewijzigd door Lanfear89 op 23 juli 2024 13:29]

Met snellere hardware kan je veel meer dan de extra resources op een hogere resolutie gooien. Denk aan betere graphics en stabielere performance, vooral performance begint langzaam wel een probleem te vormen op de Switch.

Van mij mag het scherm van een Switch 2/Pro/whatever overigens gewoon 720p blijven.
vooral performance begint langzaam wel een probleem te vormen op de Switch.
? Console kent dezelfde hardware en veranderd niet.
Games gaan niet minder presteren na verloop van tijd en met nieuwe games ontwerp je met de hardware in het achterhoofd.

En nintendo is een net wat ander systeem dan een pc/xbox/ps
Die is op papier wat langzamer maar dat maakt de games er niet minder op, integendeel. Daar komen juist de games uit die ze op de andere niet zouden uitbrengen omdat die juist wat simpeler zijn.
Ik zeg nergens dat de performance van game X op dezelfde hardware minder wordt na verloop van tijd :?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 13:29]

Games gaan niet minder presteren na verloop van tijd en met nieuwe games ontwerp je met de hardware in het achterhoofd.

Dat gaat alleen lang niet altijd op want er zijn ook spellen die op meerdere consoles worden uitgebracht en die presteren dan echt wel minder op de Switch.
Ja het is leuk en het is nodig. Games draaien veel te slecht op de huidige Switch hardware.
Voor third party support is het nodig ja. Nu de Xbox One en PS4 ondersteuning langzaam wegvalt word het steeds duurder om nog voor de Switch te ontwikkelen. Ik verwacht dat nagenoeg alle third party support wegvalt in het komende jaar.
Ook de first-party open world games draaien eigenlijk niet lekker op de Switch en zouden best een opvolger kunnen gebruiken.

De CPU die in de Switch zit is inmiddels alweer 11 jaar oud, dus er is echt veel performancewinst te behalen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 13:29]

Ik laat de Switch altijd in 720p draaien ookal zou hij docked 1080p prima kunnen. Ik zit toch te ver van de TV om dat uberhaupt waar te kunnen nemen en ik ga liever voor een zo vloeiend mogelijk beeld dan dat het er per se vet gelikt uit moet zien.

Als ze bij wijze van een remake zouden uitbrengen van de oudere NFS High Stakes, of NFS 2 SE, of Porsche Unleashed met graphics die lijken op die van Asphalt 9, dan zou ik die zonder twijfel aanschaffen. Ik vind dat bijvoorbeeld echt een game die er heel prima uitziet en lekker wegspeelt (even los van het vercrackte pay to win, maar dat heb je met free 2 play nou eenmaal).

Voor mij hoeft het allemaal niet super zwaar en 4K en weet ik wat allemaal te kunnen. Ik vond Zelda BoTW er bijvoorbeeld echt prachtig uitzien. Gameplay is mij meer waard in ieder geval!
Daar noem je ook een paar leuke Need For Speed games. Maar we zijn inmiddels zoveel Need For Speed titels verder dat ik dat nooit meer een remaster/remake van verwacht. Zou wel tof zijn.

Niet dezelfde games als de oudere Need For Speed games. Maar heb me goed vermaakt met Burnout Paradise Remastered. En Need For Speed Hot Pursuit Remaster was ook vermakelijk.

[Reactie gewijzigd door L23 op 23 juli 2024 13:29]

Gezien de verkopen van de Switch en bijbehorende games nog steeds prima te noemen is, is er voor Nintendo niet echt een drive om op korte termijn met een opvolger te komen. Een opvolger zorgt toch voor een tweedeling, wat voor Nintendo weer een risico is. Want wordt de opvolger net zo goed verkocht, of wordt het een Wii U verhaal? Wordt het het laatste, wordt het ook weer minder interessant om games uit te brengen specifiek voor de opvolger, wat weer negatieve effecten heeft op de verkoop.
Is er met de ps4 en ps4 pro ooit een tweedeling geweest? Ik geloof het niet. En dan kan je kiezen als gamer voornamelijk de goedkopere 30 fps of de duurdere 60 fps variant. Minimale aanpassingen voor devs en maximaal genot voor de mensen die het willen betalen.

En als Nintendo kan je natuurlijk ook een premium prijs vragen.
Het is maar net hoe Nintendo het aan gaat vliegen, is het een volwaardige opvolger of een "premium" model? Als ik de reacties mag geloven, zou het veel meer dan alleen 30->60 fps moeten doen, maar ook grafisch flinke stappen, dat klinkt meer als een opvolger waar niet zomaar even door devs met minimale aanpassingen een game op beide neergezet kan worden.
Dan nog. Devs doen dit al jaren met Xbox en PlayStation zonder problemen ik zie dan ook geen reden waarom dat ineens een probleem is bij een switch.
Nintendo heeft nog nooit pro versies gemaakt. Denk ook niet dat de grote doelgroep van Nintendo daar echt op zit te wachten. Als de switch en switch lite gewoon goed verkopen. Waarom zou je al een volgende generatie uitbrengen.
Hoe langer je daarmee wacht hoe meer je uit de huidige generatie kunt halen inclusief verkoop van spellen die er al zijn.
Omdat je op een pro versie met bv een oled versie je nog meer kan vragen en mensen misschien ook games kopen die nu eigenlijk niet lekker lopen.


/Edit switch pro versie was volgens ontwikkelaar ook daadwerkelijk in de maak. Maar de focus is nu naar een switch 2 gegaan ipv een pro versie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juli 2024 13:29]

Ik vermoed ook dat ze de productie opschroeven op korte termijn om straks genoeg voorraad over te hebben voor als de productie stopt.

Als het nieuwe device lijkt op de huidige switch gebruiken ze vast dezelfde fabrieken.
Ik gebruik hem helaas nog zelden omdat de framerate vaak echt om te huilen is. Zelfs bij mario kart zie je de framerate achteruit gaan als je 3-4 man split screen speelt.
En dat verrast je? Met 4 player split?
Er zijn tegenwoordig bijna geen 2 player split games. Dat MK8 uberhaupt een 4 player split optie heeft op Switch hardware is wonderbaarlijk. Die game ziet er dernaast ook nog steeds super goed uit.

Dat gezegd hebbende is de Switch absoluut toe aan een upgrade en lopen veel games (vooral buiten first party) tegen de limiet aan. Zoals Pokemon.

In de overgangsfase zou Nintendo de Switch nog prima aan kunnen houden, maar het wordt echt tijd voor meer fidelity en performance. En Metroid Prime 4 graag.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 13:29]

Crash team Racing met 4 players op de ps4 zakt ook enorm in qua performance. Toch best bijzonder dat je vroeger gewoon goldeneye met zijn vieren kon spelen.
Die kakte ook in naar 8-12 fps als je elkaar zag,
Vroeger kon je ook Crash team racing met 4 spelen op de PS1. Moest je wel een PlayStation Multitap voor kopen omdat je anders maar 2 controllers kon aansluiten, maar het kon.
vroeger (en dan kijk je vooral naar PS2 en devices met soortgelijke features) had je een godly amount of vertices dat je kon pushen (iirc kon de PS2 zo'n 40 mil polygons per second aan (op 60fps), daar struggled de Switch nog mee), daarlangs had je speciale coprocessors die asynchroon liepen met de main CPU en kon je aldoende dus al laten lopen terwijl je logic deed, het was verder ook allemaal fixed function rendering ipv de huidige vorm met speciale shaders en andere fancy effecten.

Met dat soort hardware en technieken was het een heel stuk simpel om 4-way splitscreen te doen, tegenwoordig is de oplossing "render de scene 4x op lagere resolutie" wat vaak de hardware tot zijn knieen brengt.

---clarificatie:
Ja tegenwoordig hebben we "meerdere cores" maar dat idee werkt wat anders dan hoe bijv de PS2 werkte, die had 2 special coprocessors die speciaal voor vector calculataties waren, daar was geen echte synchronisation patroon mee behalve van "wacht tot alles klaar is" of je kon precies het aantal cycles tellen (wat destijds nog 'goed' te doen was), multithreading tegenwoordig is nog altijd zeer lastig en bug prone, laat staan om het snel te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Themperror op 23 juli 2024 13:29]

Crash team Racing met 4 players op de ps4 zakt ook enorm in qua performance.
Ja en logisch ook. Als je game bij 4 player split niet inlevert op fidelity of performance, dan is voor de basis game de hardware absoluut niet maximaal benut.
Waarom is dat wonderbaarlijk? Dat is toch ook het idee van een nintendo console, dat je met een groepje split screen fun hebt?

Je ziet dat in veel marketing uitingen van nintendo ook. Gezellig met je hele gezin arcade spelletjes spelen. Als de frame rate dropt van een spel als mariokart dan ben ik er snel klaar mee.

Ik heb daarom een pc emulator met wii u mario kart, omdat je dan fatsoenlijk op 60fps split screen kan spelen.
Nou, als ik de marketing van Nintendo moet geloven speelt iedereen in het huishouden op een eigen Switch.
Dat het apparaat MK8 trekt in 4 player split. Dat is wel iets anders dan Mario Party.

Couch co op is ook niet per definitie splitscreen, laat staan 4 player split. Smash Bros kan zelfs met 8. Mario 3D World met 4, maar dat is 1 scherm.

4 player split is echt niet zo gangbaar meer. Nintendo doet hier meer moeite voor, maar tegelijk is de bedoeling -> meer Switches p/household.

Fzero GX had op Cube ook 4 player split en daarbij ging de fidelity vanaf 4 splits enorm omlaag. Super gaaf dat die optie er was, maar natuurlijk nooit concessieloos en daar ging het over.
Zes jaar geleden kocht ik voor het eerst weer eens een console, de PS4 ik meteen een maat bellen, download een willekeurige racing game geen splitscreen? WTF dat is toch waar je een Consul voor koopt |:( en dat gezeik met een account aan maken, hop cd erin en gaan. Dat is waar je met een pc tegen hoort te lopen.

Ja ben Nes/Snes/PS1/2 generatie

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 23 juli 2024 13:29]

En precies dat. Ben zelf van de ps2 generatie en heb me toen prima vermaakt.

Xbox360 ook nog wel met voldoende splitscreen games (cod black ops 1 was goud).

Dat zou voor mij de voornaamste reden zijn voor een console, maar we behoren tot een steeds kleiner wordende groep denk ik.
De switch loopt tegen zijn limieten aan.

Ik vind Pokemon daar alleen geen voorbeeld van. Dat was meer het gevolg van een gehaaste release van een onvolledige game.
Jammer voor jou. Dat je dat zo stoort. In geniet nog steeds heel erg van Mario kart met de kids. Gaat om de lol. En die is er zeker nog.
Ik denk dat het vooral is omdat mijn pc 144hz is, smartphone is 120 hz, series x runt 60-120fps... Als ik dan terug naar de switch ga stoor ik mij helaas mateloos.
Alleen van de games die eigenlijk niet passen op het platform. Bijvoorbeeld Rocket League, Fortnite spelen niet lekker. Speelbaar maar duidelijk niet gemaakt voor het systeem. Maar 30 fps consumeer ik prima als framepasing goed is en de input lag niet verschrikkelijk.. helaas krijgt de devs voor de switch dat niet altijd voor elkaar.

En ja ik heb ook systemen voor hoge FPS met een monitor die 144hz aan kan. Mijn telefoon kan 120 maar draait op 60hz, kost me alleen maar batterij denk ik dan en als je van scrollen houdt misschien moet je dan je telefoon sws wat vaker neerleggen om te voorkomen dat je duimen het endless scroll syndroom krijgen en dat je onnodig veel reclame consumeert ;).

De steam deck is een voorbeeld voor perfect 30 (en vaker 40 fps). Goed gamen zonder hoge refresh rates nodig zijn.
Je komt er dus gewoon 3 te kort, jIj bent de doelgroep voor die extra consoles :+
De framerate is op de Wii u en de switch is zelfs vergelijkbaar bij Mario Kart 8. Met 1 of 2 man is die 60fps en vanaf 3 man is het 30fps. Enige verschil is dat de switch op 1080P draait als je hem in de dock hebt. Toch wel een beetje teleurstellend.

Maar dat zorgt er niet voor dat ik hem weinig gebruik. Het blijft een pracht machine met enorm goede games. Maar een keer wat betere graphics en fps zou inderdaad wel leuk zijn.
DAT kan ik moeilijk geloven.
Want je koopt een switch vanwege de hoge framerates?
Dat is hetzelfde als je nooit naar de bioscoop gaat omdat die films 24p zijn. Waarom is dat met een mario game (splitscreen met 4 personen) dan wel een issue? Dat speel je toch op een gezellige middag of avond met elkaar.
De Mario game is een maar een voorbeeld... De switch komt uit een tijd dat -30 fps nog acceptabel was (veel xbox one games draaiden ook 30fps en lager).

Je koopt geen switch voor de grafische kracht maar mijn punt is vooral dat het echt tijd is voor een upgrade, slechte graphics zijn 1 ding maar 30fps en lager is (voor mij) gewoon niet meer van deze tijd waardoor ik hem niet vaak meer gebruik omdat ik mij er aan erger, is dat zo raar?
Maar zijn er tegenwoordig nog andere consoles waar je met 4 personen op 1 scherm kunt spelen?

Daar lever ik persoonlijk graag wat frames per seconde voor in.
Waarschijnlijk omdat Tears of the Kingdom eraan komt :) . Dan nog even Metroid Prime 4 en dan is de Switch wel klaar. Was een tof apparaatje!
Hoop eigenlijk dat de Switch variant gecancelled wordt en dat ze het exclusief uitbrengen voor hun volgende console. Dan kan de game uitgebracht worden op betere hardware, wat waarschijnlijk de game's performance, visuals en level-design alleen maar ten goede kan komen. Development is in 2019 opnieuw gestart en in October 2020 had Retro nog job applications open voor waarschijnlijk MP4, dus denk dat het ook niet snel uit gaat komen.

Meer on-topic in zijn geheel; Nintendo is stretching it thin, omdat ports steeds moeilijker worden voor de Switch vanwege zijn technische limitaties (dus misschien minder of minder goede ports, dus minder incentive voor sales) en mensen zijn echt aan het wachten op de volgende Switch. Wie weet wil Nintendo wel later dit jaar een nieuwe Switch uitbrengen en verwachten ze daardoor meer Switch consoles te verkopen dan vorig jaar... Who knows....
Ja ik denk ook dat MP4 wordt verschoven naar de volgende console. Ze zullen toch een aantal launch titels moeten hebben straks. Ik vermoed dat MK 9, MP 4 en wellicht een vervolg op Super Mario Odyssey allemaal in de begin fase van de nieuwe console gaan uitkomen.

Dan na een tijdje de Windwaker en Twilight Princess ports, om het gat op te vullen naar de volgende Zelda.
Ik denk ook dat ze daarom Metroid Prime 1 opnieuw uitbrengen als remaster en dan 4 doorschuiven.

Ik heb alleen 2 en 3 gespeeld (op gc en wii respectievelijk). Dus je hoort mij niet klagen.
Pikmin 4 ook niet vergeten. En met de Mario film dit jaar, misschien ook nog iets uit die stal?
Pikmin 4!

Naast BOWT de reden waarom ik na 6 jaar mijn Switch nog maar even bewaar.
Ja, kan zijn dat het next-gen is, maar ik betwijfel het te veel.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 23 juli 2024 13:29]

Anoniem: 1664360 21 januari 2023 13:59
Na 7 jaar nog geen nieuwe handheld console geintroduceerd

Beetje jammer nintendo!
Of überhaupt geen nieuwe console, ik gok wel dat ze in de handheld plus dock richting blijven.
De Switch is zowel een console als handheld, een hybride. Dat je het het apparaat kan docken om op de tv aan te sluiten geeft juist aan dat het ook een console is.
Zou het kunnen dat ze reeds ingekochte hardware van de hand willen doen?

Nintendo kennende zullen ze niets vrijgeven over de opvolger en toch eerst dit plan doorzetten. Ik heb wel het gevoel dat we over niet zo lang naast de switch de opvolger zullen krijgen.

De huidige switch gaat dan de budget versie worden en de volgende de pro of switch 2
Ik verwacht niet dat ze nog een "pro" model gaan doen waar ze naast elkaar blijven bestaan. Daar is de Switch te oud voor.

Waarschijnlijk gewoon ergens in 2024 een Switch 2 met meer up-to-date hardware. Zou er niet teveel van verwachten maar dan kunnen ze weer even vooruit.
Dat zou ook kunnen. Hoe dan ook ik ben heel erg benieuwd wat ze van plan zijn. Uiteraard had ik gehoopt dat ik de nieuwe Zelda op nieuwe hardware kon spelen maar niet erg om het op de huidige switch te spelen.
Ik zou best een nieuwe switch met 4k support willen. Handheld maakt het niet zo heel veel uit.
Als de games al effectief 1080p zouden halen eventueel met nog wat AA bij zou ik al zeer blij zijn. 60fps zou ook wel leuk zijn, maar misschien wat te hoog gegrepen. VRR zou hier wel een goede middelweg kunnen bieden. Zeker voor het handheld scherm zou dit gewoon standaard moeten zijn.
4k is een minimale upgrade als de graphics zo beperkt blijven. Ik zou zeggen, sluit een verbondje met Apple ofzo, die M1/M2 chip van hun is veel sneller dan wat er nu in zit (oude tegra?).

Het concept is goed, en ze hoeven geen ps5 graphics te kunnen bieden, maar niveau van PS4 zou wel wenselijk zijn om bij te blijven. Backwards compatibility lijkt me prima te doen, maar dan wel geschikt voor de spellen van de komende jaren.

Hogwarts legacy schijnt ook voor de switch te komen, ik vraag me erg af hoe ze dat gaan porten en wat er van de grafische pracht overblijft.
De markt is niet verzadigd omdat dit meestal de eerste console is die ouders halen voor hun kids ... dus er zijn elk jaar wel kindjes die oud genoeg zijn en hem krijgen voor kerst, verjaardag, ... Voor de grote kindjes (zoals ik) mag er wel dringend een opvolger komen :)
Ik heb zelf een switch, de doelgroep van Nintendo is een hele andere als die van de Xbox en de PS, het overgrote deel van de mensen die het spelen weten niet eens wat fps is, als de game voor het gevoel maar gewoon lekker speelt en vermakelijk is voor die doelgroep. Ik vindt het zelf een fijne spelcomputer ook omdat je zowel op de tv kan spelen of hem in je rugzak steekt en ergens anders even kan ontspannen. Wat mij betreft kan de switch nog wel een aantal jaren mee. :)
Het voordeel van het hebben van een kraakbare Switch-console is dat je via Atmosphére bepaalde plug-ins kunt laten lopen in de achtergrond én een overlay. Ik gebruik een overclock-module, 60fps-cheatpatches en een Amiibo-emulator. Spellen die ik heb gekocht kan ik op die manier zoveel beter spelen, framedrops zijn vaak (lees: dus niet altijd) ook helemaal weg.
En dat je geen spellen hoeft te kopen ;)
Ik koop spellen in de kortings-periode en heb het geduld wel :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.