Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nintendo maakt twintig procent minder Switch-consoles door chiptekorten'

Nintendo zou in het boekjaar 2021 twintig procent minder Switch-consoles gaan produceren dan aanvankelijk de bedoeling was. Door het wereldwijde tekort aan chips zullen er slechts 24 miljoen exemplaren gemaakt worden, zegt zakenkrant Nikkei.

Ondanks de hoge vraag worden er door een tekort van onder meer halfgeleiders minder Switch-consoles geproduceerd dan Nintendo had gewild, meldt Nikkei. Volgens de zakenkrant was het begin dit jaar de bedoeling om in het huidige boekjaar, dat tot eind maart 2022 loopt, dertig miljoen consoles te gaan leveren.

In de lente kreeg Nintendo al met productieproblemen te maken. Dit kwam door een tekort aan 'cruciale onderdelen', aldus Nikkei. Toen besloot het bedrijf al dat er minder consoles gemaakt konden worden en werd een streven van 25,5 miljoen consoles genoemd. Ook dit aantal gaat het bedrijf volgens de Nikkei-bronnen echter niet halen; nu is de verwachting 24 miljoen consoles.

Hoeveel Switch-consoles er in dit boekjaar tot dusver zijn geproduceerd, is niet bekend. Nintendo heeft het nieuws niet bevestigd. Een woordvoerder van het gamebedrijf erkent wel dat het bedrijf getroffen is door het tekort aan onderdelen en dat de impact op de productie nog wordt 'beoordeeld'.

In boekjaar 2020 heeft Nintendo 28,8 miljoen Switch-consoles geleverd, het hoogste aantal dat het bedrijf tot dusver in een boekjaar heeft verscheept. In totaal heeft Nintendo sinds eind juni 89,04 miljoen Switches geleverd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

02-11-2021 • 16:20

31 Linkedin

Reacties (31)

Wijzig sortering
In totaal heeft Nintendo vanaf eind juni 80,04 miljoen Switches geleverd.
Natuurlijk bedoelt Tweakers hier 89,04 miljoen, typfoutjes gebeuren ;)

Dit is echter gewoon fout, en ik vraag me af waar de info van deze alinea vandaan komt:
In de lente kreeg Nintendo al met productieproblemen te maken. Dit kwam door een tekort aan microcontrollers. Toen besloot het bedrijf al dat er minder consoles gemaakt konden worden en werd er een streven van 25,5 miljoen consoles genoemd.
Wat Nintendo's CEO in april heeft gezegd in een interview met Nikkei was namelijk:
“We have been able to secure the necessary materials for the immediate production of semiconductors for switches, Furukawa said. However, in Japan and other countries, demand has been very strong since the beginning of the year, and there is a possibility of shortages at some retailers in the future. It is difficult to say how we will deal with this, but in some cases we may not be able to prepare enough for orders.
Edit: overigens zijn productiecijfers niet dezelfde als de leveringsdoelen. Het cijfer van 25.5 miljoen consoles komt uit de financiële forecast van Nintendo en gaat over de leveringen dit fiscale jaar. Natuurlijk gaan we wel een impact op dat doel zien als Nintendo er niet in slaagt om zoveel consoles te produceren :)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 2 november 2021 19:06]

Nee, je schrijft dit met een komma in Nederland. De punt als decimaalteken is Amerikaans.
25,5 miljoen is 25,5 * 1.000.000 = 25.500.000
Dat klopt, maar de correctie ging me om het cijfer. Ik heb snel even de numpad gebruikt :) Snel even voor je aangepast nu ;)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 2 november 2021 19:06]

Ik vond het al vreemd. 90 miljoen stuks in 5 maanden ..
ach, de switch was zowel beschikbaar als betaalbaar - dit in tegenstelling tot nieuwe game pc/upgrade (GPU). oprecht mijn beste aankoop in tijden :)

maar werd die oled switch niet geïntroduceerd met bepaalde chipset juist omdat die wel beschikbaar/voorradig was?
Nintendo heeft dan ook wel enorm of 'safe' gespeeld. Met hun chips op het 'stokoude' TSMC 20nm/16FF procedé. Hierdoor worden ze minder geraakt door het chiptekort, maar het maakt de Switch niet bepaald een zuinig apparaat. Tevens is er daardoor geen ruimte om een 'Switch Pro' op de markt te brengen. Ik vermoed dan ook dat die Switch Pro wel gewoon in de planning stond, maar dat ze wegens de chiptekorten de console geschrapt hebben.
De tekorten zitten doorgaans niet bij de CPU /SoC, maar (in dit geval) bij de OLED display driver IC's.

https://www.oled-info.com...e-affecting-oled-industry

Die van Magnachip zijn nog maar net naar het voor displaydrivers 'baanbrekende' 28nm proces gemigreerd:

https://www.microcontroll...oled-smartphone-displays/

Dus je kan er de donder op zeggen dat veel daarvan nog op 200mm / 45nm zit. Juist bij die 'trailing edge' / 200mm-apparatuur zijn de tekorten (sinds 2016 al!) hoger dan bij het high-tech 300mm-spul.

TSMC zelf veroorzaakt niet de tekorten, de meeste klanten krijgen wat ze besteld hebben. Volgens mij is er op dit moment bijv. geen tekort aan Ryzen CPU's; althans: AMD krijgt hoeveel ze er besteld hebben.

Op Tweakers PW zie ik dat een bestelde Ryzen 5600+ 'gewoon' morgen op de deurmat ploft.

[Reactie gewijzigd door kidde op 2 november 2021 17:21]

De piek in Switch-verkopen komt er nog aan. Zelfs vorig jaar (zonder nieuw model, minder grote chiptekorten?) waren er geen Switch consoles meer te krijgen in december (en werden prijzen door retailers ook verhoogd).

Wat betreft die chipset die wel voorradig zou zijn: het kan natuurlijk een verschil zijn tussen 'slecht voorradig' en 'redelijk voorradig', waarbij de laatste nog steeds niet voldoende is.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 2 november 2021 16:49]

Het OLED-model gebruikt dezelfde chipset als de originele Switch. :)
vreemd, ps5 zeg het zelfde, maar tog minder schaars dan hun beweren, tot nu toe zie ik drop na drop van ps5's en tot nu toe is de oled switch tog makkelijker verkrijgbaar dan ps5
Waarschijnlijk omdat de switch markt veel meer verzadigd is. Ik heb een nog prima werkende launchswitch en heb 0,0 reden om die te upgraden naar een oled model. En zo zullen er wel meer zijn.
ik heb de pokemon edit, zal ook niet echt upgraden, ik heb een lan adapter er achter hangen , vind het best zo, binnekort hebben we ook de steam deck , daar bewaar ik liever mijn geld voor aangezien ik een grote steam libary heb
Ik heb zelf een Switch Lite, als daar een OLED versie van komt met rumble ondersteuning voor een paar honderd Euro dan ben ik misschien nog wel te overtuigen. Maar de Steam Deck is ook mijn voornaamste reden om niet te upgraden, de Switch wordt na de release daarvan gewoon primair een Nintendo-games device. En dat betekend een paar keer per jaar gebruik en de rest van de tijd zal hij in een hoek liggen. Dan is een upgrade voor 350 Euro gewoon te groot als je al een versie van de Switch in huis hebt.
Steamdeck != Switch.

Compleet andere markt, het is een handheld pc, het is niet en zal nooit een Switch kunnen vervangen.
Als je praat over het draaien van switch games op een steamdeck, heb je het over piraterij.
Steamdeck != Switch.

Compleet andere markt, het is een handheld pc, het is niet en zal nooit een Switch kunnen vervangen.
Als je praat over het draaien van switch games op een steamdeck, heb je het over piraterij.
Waarom kan het niet de Switch vervangen, het kan VEEL meer dan een Switch, het heeft duizenden spellen, plus emuleren, en dan gewoon Switch spellen via emulatie spellen, wat nu ook al jaren kan.

Maar ik wil dat het een concurrent woord, dan hebben we eindelijk weer een tweede speller in de handheld markt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 november 2021 18:15]

Ik praat niet over "Switch" games op de Steam Deck draaien, ik zeg nota bene expliciet dat nintendo games de reden zijn om de Switch nog een paar keer per jaar op te pakken.

Maar alle andere games die niet door Nintendo worden uitgegeven zijn "gewoon" te koop op Steam en dus te spelen op de Steam Deck. Of dat nu een Doom Eternal is, of een Hades, of een Dragon Ball FighterZ, Danganronpa, Diablo, Stardew Valley, of wellicht The Witcher 3, you catch my drift... deze zijn allemaal gewoon te spelen op de Steam Deck. Niks piraterij.

Dus waarom zou ik ze dan kopen op de Switch als er een krachtigere handheld is waarop ik ze zou kunnen spelen? En meestal nog voor een lagere prijs kan kopen ook nog (vergelijk voor de grap de Switch prijzen maar eens met de Steam prijzen -en dan hebben we het nog niet over verkoop via externe partijen-).

Dus noem jij het maar een compleet andere markt, ik zie twee handhelds met dezelfde derde partij games (daargelaten dat er op PC natuurlijk een veel grotere library beschikbaar is met talloze games die de Switch niet heeft, inclusief first part MS en Sony games), waarvan er één krachtiger is en goedkoper is. Dat klinkt voor mij als precies dezelfde markt met een duidelijke winnaar.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 2 november 2021 18:59]

Emuleren != piraterij
heb het over Switch games, die zijn niet op een legale manier op de steamdeck te draaien zonder piraterij ;-)
Emuleren != piraterij
Wel hoor, als je de spellen gekocht heb mag je hem gewoon emuleren, en als Nintendo vind van niet hebben ze pech, zou even lekker wezen zeg.
Jawel hoor. Gewoon lekker je eigen games dumpen en vervolgens emuleren.
Doe dat met een hele sloot van m'n console games.
(Originele) Demon's Souls op 60fps, Perfect Dark met mouselook en een stabiele framerate, Kirby's Dream Course op een modern scherm zonder dat het er ruk uitziet met een draadloze controller etc.
Dat komt ook wel omdat de PS5 echt een nieuwe console is en de OLED Switch zo goed als hetzelfde is alleen met een beter scherm en een iets betere dock (met Ethernet poort, maar dat kan ook met de huidige switch dmv een usb-ethernet adapter).
De meeste mensen zullen geen nieuwe switch voor deze upgrade kopen.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 2 november 2021 16:26]

De PS5 verkoopt momenteel beter dan de Switch. Daarnaast is het een nieuw product, terwijl de Switch al jaren goed verkoopt en dus jaren de tijd heeft gehad om productiecapaciteit op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 november 2021 16:29]

Hoe lang voordat het weer goed gaat met chips?
Niet.

Er moet productie capaciteit worden bijgebouwd en daarnaast is “capaciteit” tijdens corona verloren gegaan naar andere landen. Autobedrijven vb hebben tijd lang stilgestaan, maar in China zijn ze eerder opgestart terwijl ze hier in de EU niks afnamen. Die leveren weer meer aan Chinese autobedrijven.

Je hebt ook middenklasse in landen als India, Pakistan, Ethiopië, Indonesië, etc, etc. en ook daar wordt er een digitalisering inhaalslag gemaakt en dat gaat met zoveel vermogen, daar kun je niet tegen opboksen.
Vietnam is vb om de hoek met meer dan 95 mln mensen.
Waarom een vervangingsmarkt bedienen die verzadigd zijn wat de EU en VS zijn als daar nog groeimarkten zijn?
Plus het feit dat in delen van china er gewoon te weinig stroom is waardoor hele delen stilvallen. (Binnen 3 maand geen aluminium meer voor wagens enz)
Nog minstens 4 weken :)
Niemand weet het. Er zijn ontzettend veel problemen die tot de tekorten hebben geleid en die zijn niet 1-2-3 opgelost.
Is nvidia de kraan stilletjes aan het dichtraaien?
Heeft wel lang geduurd ;)
Ik zou gewoon stoppen met de productie van de standaard Switch en Lite, of in ieder geval tijdelijk en alles op de Oled zetten.
Ik heb dit weekend ook maar alvast een switch gekocht, ik verwacht dat deze rond de kerst dagen de levering weer drama zal zijn, waarbij de prijzen lekker omhoog schieten. net als de PS5 & RTX kaarten....
Switch leuke console op 1 punt na, joycon drift. Iedere versie heeft er last van en ook die nieuwe OLED versie. Nintendo heeft niks gedaan om dat probleem aan te pakken. 7 maanden gebruik waarvan 2 uur gamen per dag en hij is voor de vuilbak. Volgens test aankoop. Dan weet ik genoeg dat ik van me leven geen next gen consoles meer koop. Na de Xbox gen1, PlayStation 2 en Wii u is het allemaal nog maar rommel wat zo kapot gaat. Red ring of death en nog zo van die fratsen. Ik heb gelukkig maar 2games op een kaartje en ik speel op die switch tot ik dat probleem voorkrijg en dan is het gedaan met consoles voor mij. Alles wat je nu nog koopt is rommel. Geef mij maar een pc laptop. Een hoop minder zever mee.