Nintendo fixt Joy-Con-drift ook na garantieperiode gratis in Nederland en België

Nintendo gaat onder andere in de Europese Economische Ruimte de Joy-Con drift, ofwel de spookbewegingen in de controllersticks, kosteloos verhelpen. Het bedrijf gaat dat ook buiten de garantieperiode doen.

Hoe lang dat al het officiële beleid van Nintendo is, is niet duidelijk. De ondersteuningspagina waar Nintendo dit meldt, is uitgesloten van archieven als The Wayback Machine. Het zou wel zo kunnen zijn dat dit beleid intern al langer gold; in 2019 schreef Vice Games op basis van interne documenten dat Nintendo's beleid toen al was om Joy-Con-drift kosteloos te repareren zonder de geldigheid van garantie te vereisen. Dit doet het bedrijf ook in het VK en Zwitserland.

Het driftprobleem bij de Joy-Cons speelt zich al jaren af bij de console en komt door slijtage. De sensoren gaan op een gegeven moment beweging doorgeven wanneer de stick in neutraal staat, wat de gameplay sterk belemmert. Blijkbaar komt het ook voor bij de PlayStation 5 en Xbox Series, maar de meldingen daarover lijken veel zeldzamer te zijn dan bij de Nintendo Switch.

Dit euvel is vaker de revue gepasseerd in het nieuws. Consumentenorganisaties zijn zeer kritisch geweest op Nintendo, dat zijn excuses aan heeft geboden. Bij nieuwe revisies van de controller was er bij spelers altijd de hoop dat het probleem uitgebannen zou zijn, maar Nintendo houdt vol dat het onvermijdelijk blijft, hoewel het minder voor moet komen. Er bestaan echter wel kitjes van derden met stick met Hall-effect-sensoren, die geen last moeten hebben van drift.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

03-04-2023 • 15:24

103

Lees meer

Reacties (103)

Sorteer op:

Weergave:

Is dit niet gewoon verplicht vanuit de Nederlandse wetgeving? (Je hebt recht op een product dat deugt, dus garantie óók buiten de garantieperiode als je ervan uit kunt gaan dat een product langer dan deze periode mee hoort te gaan)
Denk dat controllers toch onder een iets andere regel vallen omdat deze natuurlijk 9 van de 10 keer onderworpen worden aan heftig gebruik zoals bijvoorbeeld de pookjes op de controllers etc

Ik kan me dan voorstellen dat wat buiten garantie is dan niet zomaar verholpen wordt.

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 22 juli 2024 20:32]

Valt hier best mee, zoveel wordt dat ding niet gebruikt, wel al 2 van de 4 laten repareren. Was buiten de garantie en toen ook al gratis.
Punt is, bewijs dat maar eens.
Dingen gaan natuurlijk ook kapot omdat er mensen als idioten mee overweg gaan.

Daarom kan het zo verdomde lang duren voordat een fabrikant zo'n probleem erkend, zullen zich lang proberen te schuilen achter "user error".
Denk dat controllers toch onder een iets andere regel vallen omdat deze natuurlijk 9 van de 10 keer onderworpen worden aan heftig gebruik zoals bijvoorbeeld de pookjes op de controllers etc

Ik kan me dan voorstellen dat wat buiten garantie is dan niet zomaar verholpen wordt.
Punt is, bewijs dat maar eens.
Dingen gaan natuurlijk ook kapot omdat er mensen als idioten mee overweg gaan.

Daarom kan het zo verdomde lang duren voordat een fabrikant zo'n probleem erkend, zullen zich lang proberen te schuilen achter "user error".
@Jeroenzer @Zoop
Kunnen jullie dit dan ook even bewijzen? Anekdotisch bewijs heb ik ook. Mijn vrienden gaan er allemaal heel normaal mee om, dus bij hen haal ik de 1 van de 10 niet eens.
En @Finraziel

Ik hoef niks te bewijzen, ik zeg enkel dat een fabrikant dat natuurlijk als een excuus zal gebruiken om het probleem zolang mogelijk te kunnen negeren (of het nou op feiten gebaseerd is of niet). Net als xboxes die disks bekrast "dan doet de gebruiker het verkeerd" of iphones waarvan signaal wegvalt als je em normaal vasthoud maar "dan hou je em verkeerd vast".

Of wou je soms zeggen dat Nintendo dit probleem van het begin af aan netjes opgepakt heeft?

Edit: https://www.videogameschr...anyone-any-inconvenience/ (ff google, eerste wat ik vond, maar genoeg over te vinden dus) of je erkend het probleem wel soortvan, maar zeg je dat er niemand last van heeft. "valt binnen de norm" is ook zo'n lekker excuus om achter te schuilen.

Het is mooi dat ze er nu niet zo moeilijk meer over doen (ze moeten wel), point being, user error wordt zeker wel als excuus gebruikt, zeker in eerste instantie. Duurt best lang voordat zoiets eindelijk erkend wordt (als er genoeg mensen "zeuren").

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 juli 2024 20:32]

Ik ben het met jou eens, werd alleen getriggerd door @Jeroenzer die ter plekke statistieken zit te verzinnen en dan net doet of het feiten zijn zonder ze op enige wijze te onderbouwen, daar kan ik slecht tegen ;)
Helemaal mee eens. Werd in het begin erg vaag over gedaan, en daarom nooit opgestuurd. Binnenkort ga ik dan toch maar eens mijn oude joycon opsturen.

Die begonnen al na een jaar intensief spelen te driften. Ik heb ze destijds maar vervangen door Hori splitpad pro… maar nu ga ik ze toch voor revisie zenden dan.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 22 juli 2024 20:32]

Ik las in jouw bericht dat Nintendo het onder "user error" zou scharen, maar ik las niet dat het stuk daarvoor niet vanuit jou kwam, maar vanuit Nintendo.
Dingen gaan natuurlijk ook kapot omdat er mensen als idioten mee overweg gaan.
Dit las voor mij alsof dit jou perspectief is, en niet dat van Nintendo :)

En nee, ik wou helemaal niets zeggen over wat Nintendo wel of niet goed heeft gedaan. Ik las dat jij een eis maakte, en ik vroeg me af of je dat kon onderbouwen.
Al was het wel van mijn perspectief, je kan toch niet zeggen dat die dingen NOOIT kapot gaan door user error, sowieso raar om te vragen zoiets te onderbouwen.
"mensen crashen hun auto wel eens"
"oh ja? bewijst dat eens! ik crash mijn auto nooit! 10 vrienden van mij ook niet!"
".. dat was het punt ook niet .."

... vreemd
Helemaal mee eens. Ik vroeg aan degene boven jou om de stelling "9 van de 10" te onderbouwen. Jij schreef dat dingen kapot gingen "omdat mensen als idioten ermee overweg gaan". Dat is niet de reden zover ik hierover gelezen heb (zover ik gelezen heb gaan deze sticks erg snel kapot ook bij normaal gebruik). Dus met de stelling die ik in jouw bericht las, wilde ik graag onderbouwing. Ik zeg niet dat die dingen nooit kapot gaan. Jij stelde een (mogelijke) reden, en ik vroeg me af of jij deze kon onderbouwen, aangezien jouw stelling haaks staat op wat ik gelezen heb en heb ervaren.

Jij vindt dat vreemd. Ik niet.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 22 juli 2024 20:32]

Daarom zeg ik ook 9 van de 10 en niet 10 van de 10
Er zijn altijd gevallen waarbij normaal gebruik is, maar bijvoorbeeld pookjes van controllers worden vaak harder ingedrukt dan normaal, dat is gewoon een feit.
Nee dat is geen feit. Tenzij je het kunt onderbouwen? Zo niet dan ben je gewoon je onderbuikgevoel aan het projecteren.
Als pookjes 9 van de 10 keer harder worden ingedrukt dan 'normaal', dan is dat hardere indrukken toch gewoon het nieuwe normaal, lijkt me? :-)
Dat is altijd het rare bij mijn zijn ze sinds launch nog prima. Sowieso heb ik nooit bij geen enkele stick, stickdrift meegemaakt.
3 joycons 1 Nintendo switch pro controller en een xbox series x controller en ik doe er echt compleet normaal mee en zit er niet op te raggen o.i.d. Of jij hebt gewoon geluk of ik heel veel pech
Het is natuurlijk voor een groot deel door het ontwerp van de sticks. Het is vrij eenvoudig een controller te ontwerpen waarbij de slijtage van de sticks eigenlijk een non issue is. Sterker nog, die controllers bestaan gewoon.
Mijn 20 jaar oude Gamecube controller bijvoorbeeld :D
Ik zie nog wel een keer tellers komen in controllers en dan wordt de garantie bijvoorbeeld max 3 jaar of max 1.500 uur.
Ja klopt, maar wat is een 'redelijke termijn'. De Switch gaat nu al aardig wat jaartjes mee onderhand, waar zit dan de cutoff?
Hardware zou gewoon een generatie mee moeten gaan, zeker voor geïntegreerde oplossingen als de Switch Lite. Ik heb hier nog Dreamcast controllers liggen die werken als op dag 1. Het zijn geen inktpatronen, uitval zou dus niet de norm mogen zijn, maar de uitzondering.

Juist omdat het dus technisch mogelijk is controllers te maken waarvan de pook een generatie meegaat, maar gekozen is voor een goedkopere oplossing, is het bewijs dat er dus sprake is van een ondeugdelijk ontwerp. En dat is natuurlijk erg slechte uitgangspositie voor Nintendo.
Ze maken die dingen niet zelf, en als de fabrikant andere getallen opgegeven heeft dan wat ze in de praktijk halen is dat geen ondeugdelijk ontwerp, maar een ontwerp wat minder lang dan verwacht meegaat. Die van mij begon pas met driften na honderden (misschien >1000) uren (gezins) gebruik.
Het is gewoon een slijtage verhaal. Ook jouw Dreamcast controller gaat er een keer aan, die dingen zijn echt niet magisch of zo.
Wel is Nintendo aansprakelijk en nemen ze die verantwoordelijkheid zoals het hoort. Mogelijk verhalen ze dat weer deels op hun leverancier.
Het volgende artikel legt haarfijn uit waarom die controllers weliswaar niet het eeuwige leven hebben, maar wel 100% driftproof zijn:
https://www.ifixit.com/Ne...st-30-years-ago-heres-how

Daarnaast is Nintendo, als opdrachtgever en verkopende partij, gewoon verantwoordelijk voor de kwaliteit van de joycons. Of ze het nu in eigen huis produceren of uitbesteden, is voor de garantievraag volledig irrelevant. Er is in dit geval gekozen voor een techniek waar men een paar centen per unit kan sparen, in de hoop er mee weg te komen en de winst te kunnen pakken. Planned obsolescence in z'n beste vorm als je het mij vraagt.

Die verantwoordelijkheid nemen ze nu, maar je moet wel toegeven dat het een tijd heeft geduurd en veel druk heeft gekost voordat het zover is gekomen.
Die verantwoordelijkheid nemen ze nu, maar je moet wel toegeven dat het een tijd heeft geduurd en veel druk heeft gekost voordat het zover is gekomen.
Ze zijn al jaren geleden begonnen met gratis joycons vervangen. Waarom er zo'n drama van maken?
Ik stel enkel de feiten. Geen drama.

Feit 1: De joycons van Nintendo zijn bovenmatig slijtagegevoelig door ontwerpkeuzes, ondanks dat het technisch voorkomen of tenminste gemitigeerd had kunnen worden
Feit 2: Het probleem is pas onderkend nadat er grote druk vanuit consumentenorganisaties is gekomen

Anyway, de vraag was wat een redelijke cut-off zou zijn. Naar mijn mening zou bij normaal gebruik een setje controllers dus een generatie mee moeten kunnen gaan. Genoeg verhalen dat ook bij minder intensief gebruik dit niet het geval is. Daar wringt de schoen.

Wel fijn dat dit voor jou en je familie kennelijk niet het geval is, er zijn echter legio voorbeelden waaruit blijkt dat dit niet de regel is. Voor de vraagstelling zijn dergelijke anekdotes sowieso irrelevant.
Feit 3: ieder onderdeel wat mechanisch contact heeft slijt uiteindelijk.
Feit 4: er zijn altijd 'outliers' - spullen die vroeger stuk gaan of juist extreem lang meegaan.
Feit 5: niemand (behalve Nintendo) kent de exacte frequentie waarop die dingen stuk gaan ('legio voorbeelden' zegt niks. Een social media massa is snel opgejut)
Wat mij betreft zolang de console relevant is. Zij kiezen zelf voor een goedkoop onderdeel (Sony en MS ook dus geen Nintendo ding) dus dan moeten ze ook maar op de blaren zitten.
Dat doet in ieder geval Sony in de praktijk niet. Mijn PS5 controller is net 1 jaar en 2 maanden oud en kreeg stick drift na een paar uur Destiny 2 (verder speel ik niet vaak first person shooters waardoor je moet sprinten met L3). Nedgame en Sony zeggen beide dat er op accessoires maar 1 jaar garantie zit. Ik ga hem zelf maar repareren maar het is natuurlijk belachelijk.
Dat is hoe dan ook belachelijk, want hardware heeft in NL 2 jaar garantie. Hoe je het beestje ook noemt het blijft hardware.
Dat is een hele goede vraag, het staat in de wet maar op z'n vage manier dat het aan jouw is om de rechter over te halen want bedrijven zeggen rustig mee.

Bijvoorbeeld; De garantie van een geïntegreerde batterij in een telefoon staat gelijk aan die van het product. Als ik dan een vlaggenschip koop, verwacht ik er ook 5 jaar mee te kunnen werken.

Wat doet Apple? Software update om je telefoon trager te maken, en na veel pijn en moeite krijg je de reparatie, maar je moet wél bijbetalen.
Je hebt recht op een product dat voldoet aan de te verwachten levensduur. Helaas heeft de Nederlandse overheid hier enorm geklungel geleverd met die wet want we moesten zelf maar onderling bepalen wat de te verwachten levensduur is en daar is nog steeds enorm veel onduidelijkheid over.

Simple vraag: Wat is de te verwachten levensduur van een Joy-con?
Net zo lang als mijn oude Arcade joystick uit 1984, die het nu nog steeds doet, denk ik.
Zolang je 'm alleen bewaart slijt hij niet echt dus lijkt me geen goede vergelijking.
Die heeft in de eerste tien jaar meer gebruik gehad dan alle controllers die ik tegenwoordig in handen krijg.
Pitfall heeft mij anders wel een paar Joysticks gekost :P
Simple vraag: Wat is de te verwachten levensduur van een Joy-con?
Ik zou inzetten op tien jaar. Als Nintendo denkt dat het minder zou moeten zijn, mogen ze wat mij betreft een rechter overtuigen. Want stel dat Nintendo denkt dat ik de controller elke dag twee uur kan gebruiken en dat het ding dan na anderhalf jaar stuk is, dan is het niet deugdelijk. Dat snap ik, dat snap jij en ik mag hopen dat een rechter dat ook snapt. Want het doel is dat de fabrikant geprikkeld wordt om een fatsoenlijke levensduur te garanderen. Die hoeft niet vastgelegd te worden (uitzonderingen daargelaten), want dan blijft het een prikkel om iets fatsoenlijks te leveren en niet minimalistisch te produceren.

Voorheen was (misschien nog steeds) het van Europa dat je twee jaar garantie had. Het vervelende van dat is dat je als fabrikant daar naartoe kan streven (failure by design), wat ongewenst is. Ongewenst voor de klant (elke twee jaar een nieuw product), ongewenst voor het milieu en het heeft geen toegevoegde waarde voor een bedrijf. Ja, meer winst, maar maatschappelijk gezien zijn consumenten belangrijker dan winst.
Het probleem is dat er niets is bepaalt, en jij hebt alleen iets met Nintendo nodig als jij dat ding bij Nintendo hebt gekocht. Koop je dat ding bij de Mediamarkt dan moet jij bij de Mediamarkt zijn en die lachen je echt keihard uit als jij denkt dat die 10 jaar mee moet gaan. Gevolg is dat jij naar de rechtbank moet en jij moet de rechter overtuigen dat die 10 jaar de te verwachten levensduur is. Weet niet hoe het met jouw principes zit maar zelf wil ik voor een controller dat gedoe en die investering niet doen vooral niet als de kans dat ik verlies en voor de kosten opdraai alles behalve gering is. Ik gooi dat ding dus in de vuilnisbak. Ik vindt die Nederlandse regeling echt een ramp.
Een gaming mouse van 70 euro gaat bij mij maximaal 1-2 jaar mee voordat het dubbelklik probleem gaat optreden. Nu moet ik wel zeggen dat een FPS game wel een extreem gebruik is van een muis. Garantie vind ik teveel gedoe en koop gewoon een nieuwe muis.
Yep, wij gamen op de XboX en na een 1.000 uur FPS wordt het wel tijd voor een nieuwe controller want het gaat allemaal wat stugger, de A knop blijft af en toe hangen, er komt drift etc.. tijd voor een nieuwe.
De garantieperiode is natuurlijk wel voor interpretatie open. Want welke of wie dient die garantie te leveren? De winkel heeft de plicht jou een deugdelijk product te leveren (wat niet hetzelfde is als garantie!), tenminste zolang de economische levensduur niet verstreken is. Dit is garantie die Nintendo geeft, buiten hun fabrieksgarantie.
Er valt te beargumenteren dat het hier om normale slijtage gaat. Zoals het artikel noemt is joycon drift simpelweg slijtage van de potentiometers. Hierom heeft Nintendo zelfs een argument om het geheel niet te dekken, normale slijtage valt buiten de wettelijke garantie. Zeker wetend dat de meeste controllers (lees: ook PS en XBox) ook last van dit probleem hebben, maar in mindere mate.

Als je de techniek kent kan je beargumenteren dat het gebruikelijk is dat een dunnere controller sneller slijt, omdat er minder ruimte voor goede potentiometers is. Dat Nintendo dit dus na 2 jaar dekt is zeker niet een wettelijke plicht, het is een mix van PR en daadwerkelijk goed gedrag.

Blijft jammer dat ze niet hall-effect sensoren gebruiken maar deze goedkopere, snel slijtende techniek.
Blijft jammer dat ze niet hall-effect sensoren gebruiken maar deze goedkopere, snel slijtende techniek.
Nintendo staat er niet om bekend om het onderste uit de kan te halen qua techniek. Maar misschien is er domweg geen leverancier die 'even' miljoenen van die sensoren had kunnen leveren.
Het is niet zo heel moeilijk om een technisch mogelijke 'fantasie' console te bedenken die vol zit met onderdelen die domweg niet op een dergelijke schaal beschikbaar zijn...
Behalve dat het niet het onderste uit de kan halen is, het is wat Sega met de Dreamcast al deed in 1998, wat destijds geen "ultieme" console was. En Atari in 1983 (in arcade machines, daarbij is slijtage natuurlijk een groter probleem).

Ik durf niet te zeggen dat als je er een miljoen wil dat je dat meteen kan krijgen, maar ik kan lastig geloven dat Nintendo het niet zo had kunnen doen als Sega het 20 jaar daarvoor kon (met 9 miljoen exemplaren, ja er zijn meer Switches maar toch), tegen een zeer kleine meerprijs (als je kijkt hoe duur hall effect joysticks nu zijn).

Het is geen nieuwe, ultieme of onschaalbare techniek. Het is simpelweg iets duurder.
En 'iets duurder' is dus wat niet altijd gaat als je een console bouwt rondom een specifiek prijspunt.
Daarnaast werden er 20 jaar geleden veel dingen gebouwd die je nu domweg niet meer kan krijgen.
Nee. Als een product zoals een controller, toetsenbord etc een defect oploopt buiten de garantieperiode sta je er gewoon alleen voor in nederland. Anders zou je een muis die na de garantie begint de dubbelklikken of een toetsenbord met dode toets ook voor gratis reparatie op kunnen sturen. Ik kan je vertellen dat dat absoluut niet kan

Je zult het issue moeten escaleren tot een rechtzaak. Ga jij dat betalen als consument? Daar zit het probleem hem.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 20:32]

Slijtage is een lastig punt, ik geloof dat dat dan weer een uitzondering was op de wet.

Maar eens, slaat nergens op als die (relatief dure) controllers na niet eens zo veel gebruik al dit soort problemen heeft.
De garantie is ook afhankelijk van de verwachte levensduur. Op die Switch mag je makkelijk 5 jaar garantie verwachten. Zo'n beetje alle handhelds de afgelopen 30 jaar halen met gemak de 5 jaar wel.
Dat is het zeker en Nintendo is redelijk coulant. Wat ik apart vind, is dat Nintendo bewust de designfout in stand houdt en kiest om de controllers om te ruilen. Want door het verzaken van Nintendo ben ik gedwongen elke keer weer die dingen terug te moeten brengen naar de winkel of ze op te sturen.
Ze zeggen in dit artikel buiten de garantie periode, maar in werkelijkheid is dat waarschijnlijk nog binnen de garantie periode.

Want we hebben recht op een deugdelijk product voor de realistische levensduur daarvan. En dat is niet beperkt to 1 a 2 jaar
Ik moet wel aangeven dat zij dit reeds al een jaar deden in Nederland (mogelijk door het precedent in andere landen zoals de US). Ik heb meerdere mensen geadviseerd om hun controllers in te sturen buiten garantie en Nintendo deed hier nooit moeilijk over.
Dat kan ik beamen idd. Mijn joy cons waren ook buiten garantie (Switch tweedehands gekocht hier op tweakers) en gewoon opgestuurd vanwege de drift en ze werden gratis gerepareerd.
Waarschijnlijk zaten ze binnen de garantie (want die is langer dan twee jaar).
Nintendo is gelukkig coulant, maar volgt eigenlijk netjes de wet op.
Nintendo biedt best lang garantie en reparaties. Ook deden zij heel lang reparaties voor de NES of de GameBoy, waar ze niet heel lang geleden dan eindelijk mee gestopt zijn. ;)

EDIT:
Blijkt wel langer dan 'niet zo heel lang geleden'; in 2007 stopte Nintendo de ondersteuning op de NES: nieuws: Nintendo stopt ondersteuning voor de NES

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:32]

Twee jaar geleden maar zelf de controllerstick vervangen, voor 5 euro nieuwe sticks gekocht en met 15 min werk zitten ze erin. Anders moest je heel die Switch opsturen naar de winkel voor garantie, doei.
Nu moet je nog steeds je controllers opsturen en maar hopen dat de nieuwe snel terug komen.
Waarom niet de nieuwe opsturen met een retourdoos?

[Reactie gewijzigd door holygame op 22 juli 2024 20:32]

En dan gaat je ding stuk en dan heb je geen garantie meer..
Je bent een Tweaker, of je bent geen Tweaker ;)
Dat ben ik met je eens _/-\o_
Voor sommige Tweakers is duurzaamheid dan ook wel een dingetje. Als je later een ander defect krijgt, valt dat dus ook niet meer onder garantie en kan de console dus niet gerepareerd worden en zul je dus eerder een nieuwe Switch moeten kopen. ;) Niet dat de console nu zo heel duur is, maar toch.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:32]

Ik heb nog een oude, originele Xbox.
Maar meer vanwege bewaren van nostalgie dan vanwege duurzaamheid.
Het kan waarschijnlijk wel gerepareerd worden, maar niet gratis. Afhankelijk van de leeftijd neem ik na een aantal jaren graag zelf de controle(r ;) ). Scheelt een hele hoop gedoe. Ik tweak zelfs genoeg zaken binnen de garantie(die ik dan dus niet meer heb), zelfs mijn videokaart die toch best prijzig was. Je bent een Tweaker, of niet. :p En spul moet doen wat ik wil
Is dat altijd zo? Right to Repair zou dat eigenlijk ook tegen moeten gaan.
Ik begrijp dat fabrikanten graag zaken 'sealed' afleveren maar ook dat opsturen heeft natuurlijk risico's. Een nieuwe controller met een retour doos lijkt mij ook het meest klantvriendelijk. Gezien het volume van de controller produktie is dat ook wel mogelijk denk ik.
Mooi werk. Ga ik ook doen. Kreeg offertes van 29,50/ joy con… niks gratis reparatie.
Dan zou ik de GuliKit Hall Joystick for Joy-Con kopen. Dan heb je nooit meer drift, omdat die hal effect sensors gebruiken. De sensor zal dus nooit slijten hoog uit het mechanisme waarin de joystick hangt maar dat zal pas na jaren lang gebruik duren.

https://www.youtube.com/watch?v=74TskgYl9y4

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 22 juli 2024 20:32]

En die GilliKit Hall Sensor sticks werken prima! Ze voelen fijner aan als de originele - ook wanneer de originele wel goed werken... :+

Wij hebben ze inmiddels een maand in een setje JoyCon's zitten. Was wel klaar met Nintendo's brakke zooi.
Ik heb deze net besteld. Al 2x, 4 joycons, via de Nintendo service die dingen vervangen en ondanks dat ze weinig gebruikt worden (Nog geen 40 uur per jaar) driften ze (allemaal!) weer als een gek.

Leuk dat het gratis vervangen kan worden, maar als het dan nog steeds zo snel stuk gaat, laat dan maar.
Nu moet je nog steeds je controllers opsturen en maar hopen dat de nieuwe snel terug komen.
Waarom niet de nieuwe opsturen met een retourdoos?
Ik had binnen 4 dagen een nieuwe controller. En gezien de prijs lijkt het me logisch dat ze geen giga-misbruik mogelijkheid open willen zetten door direct een nieuwe op te sturen.
Zal dit ook gelden voor Joy-Cons waarvoor je het aankoopbewijs niet meer hebt?
Ja. Ging hier prima.
Had sowieso gratis gemoeten

En vind ook dat microsoft en sony dit moeten doen
Had gewoon af-fabriek een degelijk product moeten zijn. Voor 80 euro per 2 stuks zou ik van een bedrijf als Nintendo toch echt wel degelijke pots of magnetische sensors verwachten in plaats van potentiometers uit de grabbelbak.

[Reactie gewijzigd door Richardus27 op 22 juli 2024 20:32]

Precies mijn gedachten

Dat t perfect hoort te zijn


Maja niet altijd alles kan. Direct perfectie zijn
Maar men wil ook niet al teveel betalen voor een console als die van Nintendo. Als 2 stuks 80 euro zouden zijn in kostprijs, dan is dat ~22.86% (van het OLED model) van de gehele console, bij een (huidige) prijs van 350 euro. Best veel voor enkele console, als je het mij vraagt. Voor het scherm kan ik het mij voorstellen, maar de JoyCons niet echt.

EDIT: Klein detail toegevoegd, betreft dan wel tov de prijs voor de Switch OLED.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:32]

Ik begrijp die fixatie op verkoopprijs niet zo. Als je een Switch koopt zitten de Joycons erbij. Die losse Joycons kosten meer omdat ze in een apart doosje zitten en winkelschap ruimte innemen en een winkelverkoper je er heen moet wijzen waarna de kassiere het afrekent.
Daadwerkelijke onderdelenprijs is een fractie van de verkoopprijs.
Ah, de JoyCon als controller is bedoeld, niet de onderdelen ervoor. Ik vond het dus wat raar dat die onderdelen ervoor 80 euro zouden zijn en ben dus gaan kijken hoeveel op het algehele geheel (met de console) het dan zou zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:32]

Prijsverschil tussen pots en een magnetische sensor zijn hooguit een euro of 2. Als Thrustmaster een veel grotere flightstick met 2 magnetische sensors kan verkopen voor 60 piek dan kan het er bij mij niet in dat Nintendo geen fatsoenlijke controller kan leveren voor deze prijs.
Ja, ik dacht dus dat het ook om onderdelen ging, maar de JoyCon als controller los bedoelde je, dat had ik even niet door.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:32]

Als de betere onderdelen niet op schaal leverbaar zijn vind ik het niet raar dat Nintendo alternatieven zoekt. Daarnaast kan op dergelijke schaal het prijsverschil best relevant zijn. 2 euro meer voor onderdelen betekent meestal 10 euro hogere verkoopprijs (en dat x2, en als je voor alle onderdelen de 'betere' versies kan krijgen gaat je totaalprijs gewoon een keer over de kop...)
Ik heb meteen mijn joycon uit 2017 maar aangemeld. Wat een mooie dienst van Nintendo.
Ik heb er hier ook 2 liggen die driften. Waarvan ik er 1 al een keer eerder opgestuurd heb om te repareren.

Ik dacht eigenlijk dat het buiten de garantie was maar met dit nieuws maak ik de kids wel weer blij :)
Is het nu wel het geval dat je de joycons kunt op sturen zonder garantie bewijs? Ik heb de aanvraag ongeveer 3 jaar geleden ook gedaan en toen werd het afgekeurd omdat ze niet "verplicht" zijn om te repareren en UK/ Amerika stond los van Nederland. Ik heb 2 Joycons met de drift zou ze graag laten repareren als dit nu wel kan. Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen?
Ik heb zelf nieuwe sticks gekocht in de wel bekende Chinese Marketplace. Dit was goedkoper dan de verzendkosten voor reparatie.
Heb zelf voor mijn Xbox controller deze pads gekocht.

https://www.zedlabz.com/p...os=2&_sid=acd73d0f2&_ss=r

Is natuurlijk geen permanente fix omdat volledige slijtage toch een keer gaat gebeuren, maar je kan je ze wel kalibreren. Zo had mijn vervangende analog stick al drift vanuit de fabriek, met deze pads ik ze centreren.
Na 2x drift problemen met de Joycon, heb ik uiteindelijk het probleem permanent opgelost.
Gulikit Hall effect joycon upgrade kitje gekocht.
Het is even een half uurtje pielen, maar heel goed te doen.
maar ja, je ken ook een gulikit er in zetten na de garantie ...., joy-con drift zal er altijd zijn als je het door Nintendo laat fixen, wat je ook ken doen als je niet wil slopen, koop een 8bitdo en een controller naar keuze zo als ik , en dan nog er zit nauwelijks een verandering in de gulikit ,

https://www.youtube.com/watch?v=74TskgYl9y4 simpel weg geen stick drift zo als hij zeg, meer niet

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 20:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.