Chipmaker NXP wil banen schrappen, 'niet meer dan vijf procent van personeel'

NXP is van plan om banen te schrappen. Het gaat volgens het bedrijf om 'niet meer dan vijf procent' van het personeel. De Nederlandse chipfabrikant zegt zich aan de 'economisch grillige tijden' te moeten aanpassen.

Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf tegenover het Eindhovens Dagblad. Het bedrijf verwacht wereldwijd 'een lichte krimp' van zijn personeelsbestand, wat dus uiterlijk vijf procent moet bedragen. Dat zou neerkomen op wereldwijd honderden banen; de fabrikant heeft wereldwijd ongeveer 34.000 werknemers, waarvan ongeveer 2500 in Nederland.

Het exacte percentage van de 'krimp' is nog niet bekend, zegt de woordvoerder. Het kan ook verschillen per land waar de fabrikant actief is. "We kunnen ook kijken of we medewerkers kunnen herplaatsen", zo zegt NXP. Het bedrijf overlegt momenteel met de ondernemingsraad. Zodra die een advies heeft gegeven, neemt het bestuur een 'formeel besluit' over de ontslagronde.

De bevestiging van een mogelijke ontslagronde volgt kort na de publicatie van NXP's recentste kwartaal- en jaarcijfers. Die vielen tegen. De omzet in het laatste kwartaal van 2024 daalde met negen procent naar ongeveer 3 miljard euro. In heel 2024 haalde de chipmaker een omzet van 12,15 miljard euro, wat vijf procent minder is dan een jaar eerder. Ook in het eerste kwartaal van 2025 verwacht NXP een lagere omzet van tussen de 2,6 en 2,8 miljard euro, respectievelijk 6 tot 13 procent lager dan dezelfde periode vorig jaar.

NXP is een Nederlandse chipfabrikant, die origineel voortkomt uit Philips. De chipmaker richt zich voornamelijk op het leveren van industriële chips en chips voor auto's. Die markten doen het momenteel relatief slecht, zo schrijft ook het ED.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-02-2025 • 18:58

56

Reacties (56)

56
51
29
3
0
12
Wijzig sortering
Waarschijnlijk omdat veel design en rekenwerk door AI wordt gedaan. Die 5% is nog maar het begin.

Je ziet dit ook met Nvidia die AI al gebruiken binnen bijna elk process van het bedrijf. Inclusief het designen van chips
(Gen)AI in EDA bestaat maar wordt eigenlijk nog niet echt toegepast. Bij NVidia, sure maybe, Jenssen zal dat natuurlijk wel roepen.

99% van EDA draait gewoon op een standaard HPC cluster zonder GPU accelerators.
SpectreX (circuit simulator) kan wel op GPUs draaien, en doet dat best wel rap. Maar je hebt gelijk, AI wordt nog vrijwel niet gebruikt voor circuit ontwerp. Wel voor optimalizatie, en ook voor het overzetten (poorten) van circuits van de ene process node naar de andere.

Ik denk dat dit meer veroorzaakt wordt door de moeilijk draaiende Europese auto sector. AI vergroot de vraag naar chips, omdat het meer automatisering mogelijk maakt. Dat betekent, meer communicatie, meer sensoren, meer robots, dus meer chips. Dat staat nog in de kinderschoenen, maar komt er wel aan.
Maar voor hoe lang nog?
We hebben het over technologie die echt nog maar in de kinderschoenen staan en het gaat exponentieel hard.
Ik snap niet waarom mensen basisloos zoveel waarde aan AI toekennen.

Met alle respect, maar de aandacht die AI de laatste jaren heeft gekregen komt puur door LLMs die ver genoeg ontwikkelt zijn om een nut te hebben (i.t.t. de eerdere modellen zoals GPT-1 en GPT-2), buiten deze taalmodellen om valt het eigenlijk nog mee wat we hebben gezien. AI bestaat al veel langer en buiten het trainen op gigantische hoeveelheden data heeft het nog nooit echt autodidact en zonder input iets nieuws gegenereerd.

Er zijn zat wiskundige problemen welke het vrij staat aan AI om op te lossen, maar ik zie daar nog geen breakthroughs in.

Er zijn zat medische problemen welke het vrij staat aan AI om deze op te lossen, maar ook daar zien we geen breakthroughs in.

Pas als we AGI/ASI hebben, moeten we bang zijn, maar dan zal ook meteen alles op zijn kop staan, inclusief de banen van hoge piefen, en moet alles op de schop en niet alleen X functie bij bedrijven in sector Y.

Tot die tijd er is zie ik AI meer als hulpmiddel en zijn mensen die het gebruiken in staat om meer af te krijgen dan voorheen.

EDIT: om de wijsneuzen voor te zijn; Ik ben mij bewust van medische AI modellen zoals Google’s AlphaFold, maar dit is ook door mensen getraind, aangestuurd en geproduceerd. Een vervanger van een medische onderzoeker is het gewoon nog niet.

[Reactie gewijzigd door Mosterd op 4 februari 2025 21:43]

Tot die tijd er is zie ik AI meer als hulpmiddel en zijn mensen die het gebruiken in staat om meer af te krijgen dan voorheen.
Zelfs in dat geval heb je toch minder mensen nodig voor hetzelfde werk?

Er is al een shift gaande. Bijvoorbeeld gaat boekhoudsysteem yuki er van uit dat min of meer al je inkoop facturen automatisch herkend worden. Vroeger betaalde je een boekhouder x per factuur, dat heeft met yuki geen zin. Even los van of we dat AI moeten noemen of machine learning, er wordt hier letterlijk werk dat eerst menselijk was zelfstandig uitgevoerd.

Overigens vind ik je veel te pessimistisch, het begint best wel eng te worden hoe goed ai nu al is.
[...]

Zelfs in dat geval heb je toch minder mensen nodig voor hetzelfde werk?

Er is al een shift gaande. Bijvoorbeeld gaat boekhoudsysteem yuki er van uit dat min of meer al je inkoop facturen automatisch herkend worden. Vroeger betaalde je een boekhouder x per factuur, dat heeft met yuki geen zin. Even los van of we dat AI moeten noemen of machine learning, er wordt hier letterlijk werk dat eerst menselijk was zelfstandig uitgevoerd.

Overigens vind ik je veel te pessimistisch, het begint best wel eng te worden hoe goed ai nu al is.
Het maakt ons efficiënter, ja, maar niet onnodig. Het waren werkzaamheden die grotendeels al geautomatiseerd konden worden, maar niemand had zin om een developer in te huren die het automatiseerde. Taalmodellen hebben die drempel verlaagd en aantrekkelijker gemaakt, maar de optie was er al jaren.

Om je Yuki voorbeeld te onderstrepen; binnen de IT-wereld gebeurt het overigens ook los van AI met APIs die EDI systemen gaan vervangen want wie wil in godsnaam per partner koppeling duizenden euro’s gaan betalen terwijl je ook gewoon generieke APIs kunt gebruiken? Die logica gaat ook op bij betalen per verwerken van een factuur; zodra een automatisering efficiënter is en goedkoper dan lig je er gewoon uit.

Het is daarom ook niet “eng” maar eerder een efficiëntie golf a la industriële revolutie die ons efficiënter laat werken. Mensen dachten tijdens die revolutie ook dat het einde eraan zat te komen want “als een machine het sneller kan wat is dan nog het nut van mensen inhuren?” echter zag je dat daarna de rollen verschoven waren.

Sorry maar om mensen te vervangen heb je echt AGI of ASI nodig, reguliere AI kan niet snel schakelen zonder enorme datasets en training, daarmee staat een mens altijd 1-0 voor.
Overigens vind ik je veel te pessimistisch, het begint best wel eng te worden hoe goed ai nu al is.
Waar is het dan zó goed in? In het genereren van code vind ik het zwaar tegenvallen. Het kost vaak meer tijd om te achterhalen waarom door AI gegenereerde code niet werkt dan het zelf te bouwen. Vaak is de code gewoon ronduit gehallucineerd. Bestaat uit notaties die niet kloppen of het doet calls naar functies in frameworks die er niet eens inzitten.

Generatieve AI.. die is goed. Voor het genereren van memes.
Uitspraak van iemand anders, maar volgens mij de spijker op zijn kop: AI geeft je oneindig veel stagiaires.
Die is mooi en treffend
Een probleem waar niemand aan lijkt te denken is dat AI zoals het nu beschikbaar is niks gaat weggeven omdat het zichzelf zou ondermijnen door alle informatie te ontwaarden.
Oftewel, het is onbruikbaar voor enigzins baanbrekende ontwikkeling want dat willen ze zelf in de kast houden.
De enige kans op succes is open en decentraal. Tot dan is het niet mogelijk er iets van waarde mee te produceren.

[Reactie gewijzigd door blorf op 5 februari 2025 07:29]

Waarschijnlijk? Gebruik van AI is in heel het bedrijf geblokkeerd en niet toegestaan wegens mogelijke Intelectual Property leaks. Ik werk er dus dit is niet uit de duim gezogen.
Er is voor zoveer ik weet ook geen interne AI voor interne doelen, waarschijnlijk omdat daar een mix van integrity niveaus (onbedoelde declassificatie naar lager integriteitsniveau van IP) kan voorkomen.
De AI collega's zitten naast mij dus we hebben het er regelmatig over.

Eigenlijk is alles wat de integriteit of certificering van security gerelateerde producten in geding kan brengen niet toegestaan en geblokkeerd.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 5 februari 2025 09:57]

Het is een chip bakker, geen code klopper.
AI kan niets betekenen voor die fabriek. Sommige apparaten zijn net van de floppy disk afgekickt.

Er worden minder auto's verkocht en dus is de vraag naar speciaal ontworpen chips af genomen.
De productie daalt dus hoeven er minder opperators rond te rennen, iets minder ontwerpen getest en ontworpen te worden. Dus is er nu sprake van overtal.
Precies dit.
Chip orders lopen maanden tot wel 1 jaar achter op de vraag, mede omdat de productie tijd ook lang is.
Bron: Mijn buurman werkte bij NXP en we zien het bij andere chip fabrikanten hetzelfde
Tja, niets aan te doen. Is evolutie.
Waarschijnlijk omdat veel design en rekenwerk door AI wordt gedaan.
Gelukkig niet! Als ontwerper van analoge chips ben ik in het geheel NIET bang dat AI
mijn werk zal gaan overnemen, nu niet in de komende jaren ook niet.
Het ontwerpen van chips / circuits is een dermate complex proces met veel afhankelijkheden dat dit niet zomaar in een AI te vangen is. Misschien dat AI in sommige taken kan helpen maar niet meer dan dat.

De reden van de 5% personeelsreductie is veel simpeler: de resultaten vallen tegen en dus
verwachten de aandeelhouders dat er wat gedaan wordt. Niks nieuws, doet NXP al jaren.
Hier een andere analoog (mixed signal) chip ontwerper. Ons werk is zo'n kleine niche, dat we ons wereldwijd bijna allemaal kennen. Vandaar dat EDA bedrijven maar heel beperkt in onze gereedschappen investeren. Waar ik meer op hoop is "acallerated computing", want dat zou ons enorm helpen.
Voor ons is AI heel interessant, maar meer vanwege dat het de vraag naar sensoren en communicatie vergroot. Onze circuits zijn de interface tussen de fysieke werkelijkheid en de digital wereld ;).
Wat is dit? Gewoon wat in de ruimte praten?
Lees het artikel, de omzet is gedaald.
Serieus. Het staat in het artikel van Tweakers:

“De omzet in het laatste kwartaal van 2024 daalde met negen procent naar ongeveer 3 miljard euro. In heel 2024 haalde de chipmaker een omzet van 12,15 miljard euro, wat vijf procent minder is dan een jaar eerder. Ook in het eerste kwartaal van 2025 verwacht NXP een lagere omzet van tussen de 2,6 en 2,8 miljard euro, respectievelijk 6 tot 13 procent lager dan dezelfde periode vorig jaar.”

Er staat ook in dat ze chips leveren aan autofabrikanten en laat die sector nu ook met slechter presteren.

Je haalt er veel onzin bij.
bij nxp wordt geen ai gebruikt.
De links zijn voorbeelden hoe NXP met zijn producten mee wil doen met de AI hype.
AI is een grote taart en NXP wil ook een stukje taart!

De links gaan over de PRODUCTEN die NXP maakt en dat die gebruikt zouden kunnen
worden bij AI toepassingen.
Er staat niks over dat NXP zelf AI gebruikt.
Als ze al AI gebruiken zal dat heel beperkt zijn omdat AI (nog) ongeschikt is om
chips te ontwerpen.
In Nijmegen zijn nog gewoon menselijke IC-designers aan het werk, hoor. Ik heb dit zelf ook gedaan. Jouw vork zit aan de verkeerde steel, denk ik :+
Kernpunt is dat AI toepassingen hier NIET aan de orde zijn, ja?!
haha, zo agressief toch weer. een ? en een !

Kernpunt is dat AI toepassingen overal aan de orde zullen zijn.
Ik begrijp de comments en dat het waarschijnlijk iets is wat minder snel zal raken.
Maar ja dan duurt het 4 jaar in plaats van 3. So what.
Eindpunt blijft hetzelfde.?!
Nou, nou. Daar heb je toch lang over na moeten denken, zeg. Uiteindelijk toch maar AI geraadpleegd, zeker?!

Van agressie is trouwens geen sprake, hoor. Al moet ik bekennen dat ik me lichtelijk kan ergeren over het doordrammen over irrelevante zaken door iemand zonder enige kennis van zaken vwb de halfgeleider industrie.
Gast, NXP zit in de embedded markt. Die verkopen over 20 jaar nog steeds DUARTs voor 2 kwartjes.
Dat je wil bezuinigen als het slecht gaat en je verlies maakt kan ik nog begrijpen. NXP heeft 2.5 miljard winst gemaakt afgelopen jaar en voor 500 miljoen euro stock buybacks gedaan.

Zodra er beetje minder binnen komt moet de bezem er door heen.

“Growth for the sake of growth is the ideology of the cancer cell”
Waarom zou je de sloot pas dempen als het kalf al verdronken is?
2.5 miljard winst en 500 miljoen stock buybacks. Het kalf heeft niet eens een drupje water gezien.
Ik ben het helemaal eens met je. Bedrijven die het goed doen zijn het aantrekkelijkst voor investeringsmaatschappijen en activistische aandeelhouders om leeg te zuigen. Als de winstgroei wat afneemt is dat een prima aanleiding om mensen te ontslaan en zo de aandelenkoers op te voeren. Meestal is de bonus van de CEO daarvan afhankelijk. Op langere termijn betekent dat minder onderzoek, ontwikkeling, en winst. Dan kun je onderdelen verkopen en het volgende bedrijf gaan plunderen.
Stock buybacks betekend vaak gewoon zelf verrijking geen verrassing als het bedrijf boeing kan op gaat.
Bij Philips is het ook raak in Nederland. Straks nog weinig innovatie vanuit Nederland.
Bij Philips is het elk jaar prijs, is niet veel meer van over. Diep triest hoe zo'n ooit groots bedrijf door zelfverrijkende managers kapot is gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 4 februari 2025 20:00]

Inderdaad diep triest, en Philips is niet eens een extreem voorbeeld van deze zelfverrijking.
FYI, Bij Nexperia, de genereuze NEC sponsor, wordt 17% van de vestiging Nijmegen ontslagen.
Dat is een ander bedrijf
Klopt maar het verhaal is hetzelfde:
Het gaat even wat slechter dus personeel eruit.
Over een paar jaar gaat het weer (veel) beter en dan klagen NXP en Nexperia dat
ze maar geen personeel kunnen vinden !
Ik werk al ruim 25 jaar in deze sector dus voor mij niks nieuws.
Hier 40 jaar ervaring ...
Oude lullen zijn duur dus die stoten ze op deze wijze af om jonger en goedkoper talent er voor terug aan te nemen zodra de noodzaak er is. Al dan niet in Nederland. Overigens niet lullig bedoeld. 😝 Er staat trouwens nergens dat mensen weg moeten uit de innovatie.
Soms kun je beter een oude l.. laten doorwerken, want een sociaal plan kan een aardige kostenpost worden voor het bedrijf. Ik heb daar ooit een leuke zakcent aan overgehouden.

Trouwens, niet dat ik me aangesproken voel, maar jouw uitdrukkingswijze mbt tot oudere werknemers vind ik niet zo netjes ... Laat dat in het vervolg
Komt mogelijk uit een ander alvast gereserveerd budget, dus shareholders blij, en blijkbaar ook jij blij. Scheef is het wel want komt gewoon van dezelfde bankrekening.
Dat jonge talent praat tegenwoordig erg veel, maar presteert ook ondermaats. Vaak omdat ze juist ervaring in crisissituaties missen of overgaan van de ene naar de andere hype.

Een goed bedrijf heeft beide in dienst en een goede mix. Je hebt niets aan alleen jongeren.
Nexperia is een voormalige afdeling van NXP en in Nijmegen zitten we naast NXP op de Noviotech campus. Zo heel anders is het dus niet.
Nxp heeft vorig jaar zijn prijzen voor het bedrijf waar ik werk flink verhoogd. Nou weet ik niet of dat indicatief is voor het gemiddelde, maar het zal heus wel om zeker 10% gaan. Als ondanks die verhoging de omzet daalt dan gaat het best wel slecht, het aantal waferstarts ligt dan orde grootte 20-25% lager. Zo bezien valt 5% minder mensen nog wel mee.
Komt dit door d le Trump-tax?
Ik denk eerder de teruglopende autoverkopen. In meerdere landen is het lager geworden. Bosch heeft vergelijkbare problemen.
Nee

Er is nog geen "trumptax" op europese goederen

Daarnaast duurt het een aantal maanden voor zo'n tax effect heeft, bijvoorbeeld vanwege al geïmporteerde voorraden

(Gelukkig) Heeft niet alles met trump te maken

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 4 februari 2025 19:09]

Voor dat bedrag kom je al aardig bij een goeie tablet. Ik zie onder de kinderen meer tabs dan switches.
M.a.w. we schrappen zodat we onze aandeelhouders tevreden kunnen houden.

Dat we 5% daarvoor op straat moeten gooien, is dan maar zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.