Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: nieuwe versie Nintendo Switch heeft 7"-oledscherm met 720p-resolutie

Een komende versie van de Nintendo Switch, die nog dit jaar moet uitkomen, heeft een 7"-oledscherm van Samsung met 720p-resolutie. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg. De Switch en Switch Lite hebben lcd's met een 720p-resolutie.

Het gaat om een rigide oledscherm en dus niet om een flexibel scherm, meldt Bloomberg. De prijzen van de rigide schermen zijn lager dan voorheen, omdat smartphonemakers vooral flexibele oledschermen willen. Samsung gebruikt het flexibele scherm sinds de Galaxy S8 van 2017 om de displaycontroller in de behuizing onder het scherm te kunnen vouwen, waardoor de schermrand aan de onderkant dunner kan zijn. Die techniek zit sinds eind 2017 ook in iPhones met oledscherm en in veel andere smartphones.

De nieuwe Switch zou een scherm van Samsung krijgen met een diagonaal van 7". Dat is groter dan de 6,2"-lcd van de Switch en het 5,5"-scherm van de Switch Lite. De resolutie zou met 720p hetzelfde zijn als bij de vorige Switch-consoles. In een dock zou de nieuwe versie games op 4k kunnen laten zien, wat de Switch niet kan.

De nieuwe variant van de Switch moet later dit jaar uitkomen, voor de feestdagen. Er gaan al langer geruchten over een Switch Pro en Nintendo liet zelf de mogelijkheid open van een nieuwe versie later dit jaar.

Nintendo Switch (links) en mock-up van Switch met 7"-scherm in dezelfde behuizing

Display Nintendo's 'Switch Pro' Switch Switch Lite
Schermtechniek Oled Lcd Lcd
Schermgrootte 15,5x8,7cm 13,7x7,7cm 12,2x6,9cm
Schermoppervlakte 135cm² 106cm² 83cm²
Schermdiagonaal 7" 6,2" 5,5"
Resolutie 1280x720px 1280x720px 1280x720px
Pixels per inch 210 237 267

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

04-03-2021 • 10:18

167 Linkedin

Reacties (167)

Wijzig sortering
Nog steeds vast houden aan 1280x720px? 1080p zou het verschil maken
Ben benieuwd wat de pixel layout van het oled scherm gaat worden dan, RGB of Pentile.. in het laatste geval zal het beeld alleen maar onscherper worden, zeker ook als de diagonaal groeit naar 7".
Merkwaardig als het echt zo is dat de pixels niet omhoog gaan, een pixeldichtheid van 267 zo als de lite is het minste wat je kan verwachten.

Met de DS en 3DS hadden ze ook al een vreselijk slecht scherm gebruikt als je dat met de PSP en Vita vergeleek.

Ik verwacht geen 4K maar een deftige pixeldichtheid is toch wel het allerminste. Zelfs goedkope telefoons van 6" hebben een 1080P scherm. Als ze de prijs dan ook nog eens met €50 a €100 verhogen voor de kleine verbetering dan zijn ze wat mijn betreft de weg kwijt.
Jammer, een 7" scherm dat je zo dicht bij je gezicht hebt zou best mooi kunnen zijn in 1080p. De kracht is er sowieso als 4K docked kan, zou het een accu keuze zijn? Kan me niet voorstellen dat techniek of kracht de beperkende factor is.
Het zou me niet verbazen als de 'nieuwe' Tegra-chip niet heel veel krachtiger is, maar wel is uitgebreid met een zooitje tensor cores en dat men mogelijk via DLSS docked op een 4K beeld komt (maar dan zou 1080p in handheld-modus ook prima moeten kunnen).

Ben iig erg benieuwd.
Het zou me niet verbazen als de 'nieuwe' Tegra-chip niet heel veel krachtiger is,
Ik vrees dat je hier aardig in de buurt gaat zitten.
De upscaling van Nvidia -> Hellll yessss. Bring it!

Maar.... Dat is nog maar enkel de resolutie.... Dat maakt een game wel scherper, maar niet fundamenteel higher fidelity (polycount, lighting, effecten, grootte, etc). En upscaling en anti aliasing is heeeel welkom, maar er is nog wel meer werk aan de winkel.

Nintendo blijft zelf ver weg van al die Switch Pro rumors, allereerst omdat ze de huidige natuurlijk zoveel mogelijk willen slijten. Maar ik vrees ook dat er een enorme teleurstelling gaat komen. Switch is en blijft een handheld. Eentje die geen 1000,- smartphone price tag kan hebben. Dan hoef je geen PS4 Pro rekenkracht te verwachten, laat staan next gen. Zelfs die half bakken next gen Series-S is een brug te ver.

Ik denk dat de enige manier waarop we high fidelity van Nintendo kunnen verwachting is streaming. Want, wat zijn de alternatieven?
Switch 'PS4pro level' hardware -> in een handheld? = nope. Gewoon niet.
Nieuwe (extra) Home console -> naast het succes van de Switch? = forget it. Heeft Nintendo geen enkele reden toe.
'Video acceleration' add-on -> Sony Vaio Z had een externe GPU meen ik? = veel te omslachtig voor Nintendo (veel te niche). Gaat bij grootste deel van de doelgroep niet aansluiten.

Zo jammer, want ik zou graag zien dat Metroid Prime 4 zoveel impact zou maken als Prime 1. Wat een beest van een game was dat.

Ik stel mijn verwachting zeer laag in voor de aankomende Switch. Voor grote Nintendo plannen moet je over 2 / 3 jaar weer gaan kijken als de Switch op zn einde is, tenzij de verkoop compleet instort (denk het niet). Nintendo zal proberen de Switch lifespan op te rekken, maar niet met fundamenteel nieuwe hardware (GPU, SSD, etc.). Dat wordt onbetaalbaar in handheld.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 4 maart 2021 17:40]

Je slaat de nagel op de kop. Dit wordt volgens mij gewoon een nieuwe evolutie van de huidige Switch. Net zoals we er al ene gehad hebben met een efficiëntere tegra chip die een langere batterijduur opleverde. Dit model gaat dus de huidige vervangen. Geen Switch "Pro" of whatever, maar gewoon Switch.

Het 4k verhaal dan. Dit model zal volgens mij net zoals het huidige model default 720p handheld en 1080p docked doen. De 4k zal upscaling zijn via Nvidia's reeks van upscaling technieken zoals DLSS. De huidige tegra chip in de Switch kan dit niet volgens mij (??? niet zeker). De nieuwe zou dit dan wel kunnen.

Het zou mij uiterst verbazen mocht Nintendo met een nieuw dock komen voor de Switch zodat true 4k mogelijk wordt (dus extra hardware in de dock). Dit past niet bij Nintendo en zou het apparaat ook te duur maken.
Het zou mij uiterst verbazen mocht Nintendo met een nieuw dock komen voor de Switch zodat true 4k mogelijk wordt (dus extra hardware in de dock). Dit past niet bij Nintendo en zou het apparaat ook te duur maken.
Absoluut. Het past niet bij Nintendo en is een veel te dure oplossing voor een veel te kleine toegevoegde waarde. Extra rekenkracht voor resolutie gebruiken? Nooit doen. DLSS, zeker doen.
Dan rekenkracht om andere aspeten een boost te geven? Dan loop je ook tegen een ander dilemma aan.
Hoe ga je dit verkopen.

4K upgrade -> Bekt lekker. Snapt iedereen en verkoopt ekker. En belachelijk veel mensen associeren de term 4K met betere graphics. Terwijl dat maar beperkt waar is.

Meer triangles, effecten, lighting, etc. -> daar heb je gewoon niet 1 lekker woord voor. Ook gaat het gebruik van de resources teveel verschillen per game.
"Ultra settings" in PC wereld wellicht. Maar wat moet je daarmee op Switch? Dat is geen Ultra, maar High of Medium. Dussss laten we dit gaan vermarkten.

NEW! Switch Dock + !!! Upgrade your Switch to Medium Settings!!!.....Nintendo Board -> uhm.. nope.

Het zou leuk zijn om huidige Switches ook een boost te geven en niet het landschap te versnipperen, want dat laatste gaat Nintendo nooit doen.
BOTW 2 exclusief naar de mogelijke Switch Pro? Zoals bij Xenoblade op New 3DS? Nooit.
Zelfs bij een relatief kleinere titel als Metroid. Geen enkele kans dat Nintendo zo gaat zitten knippen in een installbase die in zon korte tijd zo gigantisch is geworden.

Gewoon installbase zo groot en tevreden mogelijk maken en over paar jaar meenemen in je 'upgrade pad'. Misschien dat daar een keer de keuze komt van dedicated (higher end) hardware of lower end streaming. Ze kunnen nu gewoon afkijken hoe het bij de andere 2 (of 4) gaat lopen.

Als ze stras een Mario Kart Ultimate naar een gesloten streaming dienst brengen, cross..... alles (TV, Table, consoles, etc.), dan is die installbase van Nintendo in no time top 3.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 5 maart 2021 11:43]

misschien hebben ze een manier dat er een nieuwe dock komt waardoor je dus in hogere resolutie kan gamen docked.
Ja dat is bij de huidige dock ook al.

Wellicht kunnen ze met een betere dock (dat moet dan bijna koeling zijn?) er iets meer uit te porren is? Omdat de Switch's processor dan geen rekening hoeft te houden met een accu die na een half uur leeg is.
Ook dit zal zn grenzen hebben.

Of heb jij het over een dock met daadwerkelijke rekenkracht erin?
Droom switch zou gewoon een Tegra Xavier gebruiken. Maar dat zie ik nooit gebeuren, de Xavier is nu eenmaal veel te duur...
Droom switch zou gewoon een Tegra Xavier gebruiken. Maar dat zie ik nooit gebeuren, de Xavier is nu eenmaal veel te duur...
Ik ben inderdaad bang dat het een normaal geklokte X1+ chip gaat worden (van 512 naar 649 GLOPS (FP32) ten opzichte van de X1). https://en.wikipedia.org/wiki/Tegra#Tegra_X1 Dat is alsnog een vooruitgang, zoals blijkt uit overgeklokte Mariko Switches.

Maar wie weet, stopt Nintendo er wel een X2, Xavier of Orin in. Met name door de 4K weergave, daar heb je vrij weinig aan met een X1(+), behalve voor Netflix. Of er moet een DLSS upscaling chip in.
Qua software is er geen issue. De meeste games hebben een dynamische resolutie en scalen ook prima mee met een overgeklokte Nintendo Switch.

Hoe duur is de Xavier chip eigenlijk tov X1+?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 4 maart 2021 14:41]

Orin kan sowieso niet, puur vanwege t feit dat hij pas dit jaar in sample productie gaat, met een release ergen mid 2022.

Een Jetson nano dev kit met een X1 kost $99. Terwijl een Jetson nano met Xavier (15w) $399 kost, dat is de enigste manier van kosten vergelijken omdat de chip prijs voor OEM’a nooit bekend is gemaakt.

Het komt er dus op neer dat de Xavier gewoon veel te duur is helaas en de enige betaalbare opties voor nintendo de X1(2019) of een X2 zijn.
Orin kan sowieso niet, puur vanwege t feit dat hij pas dit jaar in sample productie gaat, met een release ergen mid 2022.

Een Jetson nano dev kit met een X1 kost $99. Terwijl een Jetson nano met Xavier (15w) $399 kost, dat is de enigste manier van kosten vergelijken omdat de chip prijs voor OEM’a nooit bekend is gemaakt.

Het komt er dus op neer dat de Xavier gewoon veel te duur is helaas en de enige betaalbare opties voor nintendo de X1(2019) of een X2 zijn.
Een logischere oplossing zou dan nog een 12nm variant zijn van de X1+ of X2, net als bij de X1+ (mariko) het geval is. En deze overklokken. Maar het blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken.
Of heb jij het over een dock met daadwerkelijke rekenkracht erin?
back to the N64 :D
Ja dat bedoel ik een dock waar door de switch meer power op docked mode geeft.
Dus alle huidige switch gebruikers vallen niet buiten de boot.
Tenzij die Tensor cores dus de nodige stroom zullen verstoken. Dan doet het afbreuk aan de batterijduur en ben je beter af een lagere resolutie te draaien.

Daarnaast moet DLSS op de PC per game geïmplementeerd worden, het is geen schakelaartje als AA. Ik denk dat het beter is dat het simpel gehouden wordt door handheld op 720p te houden. Docked op 1080p voor bestaande games (schaalt exact 1:4 naar 4K UHD) en upscaling middels DLSS voor nieuwe games en ongetwijfeld via patches voor de grotere knallers.

Ik verheug me nu al op 4 player splitscreen Mario Kart 8 op het grote scherm, hopelijk ook met extra power voor 60 fps.
Nvidia Shield TV (2019) heeft een soort upscaling via de Tensor cores, hierdoor kan je bijvoorbeeld 1080p video upscalen naar 4k.
Ik moet zeggen, dat de resultaat van de scaling beter is dan ik had verwacht (tenminste bij animatie). Dus ik verwacht dat het niet DLSS is maar die upscaling dan ook hier gebruikt wordt.

Daarnaast maakt batterijduur niet zoveel uit als je hem docked hebt, gezien de Switch dan via de netvoeding werkt.
Een Shield TV heeft een Tegra X1+ SoC, en dus geen Tensor cores. De upscaling van de Shield TV is een eenvoudiger algoritme dan wat DLSS doet. DLSS maakt o.a. gebruik van vectoren en heeft dus toegang nodig tot de game engine - zie ook deze video.
Tenzij die Tensor cores dus de nodige stroom zullen verstoken. Dan doet het afbreuk aan de batterijduur en ben je beter af een lagere resolutie te draaien.
Dat is een beetje koffiedik kijken lijkt mij.. mogelijk is de rest van de 'nieuwe' chip efficiënter en is de boel daardoor in balans met eventuele extra Tensor cores. Ik denk dat we hier pas iets zinnigs over kunnen zeggen als we weten wat de exacte hardware gaat zijn.
Daarnaast moet DLSS op de PC per game geïmplementeerd worden, het is geen schakelaartje als AA. Ik denk dat het beter is dat het simpel gehouden wordt door handheld op 720p te houden. Docked op 1080p voor bestaande games (schaalt exact 1:4 naar 4K UHD) en upscaling middels DLSS voor nieuwe games en ongetwijfeld via patches voor de grotere knallers.
Ja ik verwacht ook niet dat men met terugwerkende kracht de boel gaat ondersteunen, maar -stiekem- hoop ik dat men de meest populaire games nog eens onderhanden neemt mocht men deze route gaan bewandelen.
Ik zou willen dat ze me de keuze zelf gewoon geven. Als ik op handheld thuis 1080 wil spelen en accepteer dat ik hem dan ook aan de lader moet hebben, dan zou ik dat toch zelf moeten kunnen bepalen.

Een soort 'performance/battery save' switch. Dat zou mooi zijn.
Daarom zegt hij ook dat het bij docked op 4K is.
Dat stond ook buiten kijf. Het ging namelijk om het stuk tussen haakjes over het toepassen van eventuele Tensor cores om 720p te upscalen naar 1080p.
Tensor cores zijn inherent ingebakken in de SM van Nvidia chipsets. Ff wat Tensor cores op een Tegra X1+ plakken gaat niet. Hiervoor is een volledig nieuwe SoC nodig op basis van Ampere, Turing of een andere architectuur met Tensor core ondersteuning. Of die er komt of niet, zullen we moeten afwachten, maar onmogelijk is het niet.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 4 maart 2021 11:48]

Het zou me niet verbazen als de 'nieuwe' Tegra-chip niet heel veel krachtiger is
Ik lees nog nergens iets over een nieuwe Tegra. En dat roept wel wat vragen op over een eventuele opvolger van de Switch (en ook van de Shield trouwens). Afgezet tegen de prijs presteert ie heel leuk en ik zie nog geen soc waarmee Nintendo technologisch en prijstechnisch de lijn kan doortrekken voor een eventuele Switch 2.
Maar op de 6,2" ziet 720P al best 'outdated' uit ben bang dat een 7" nog erger wordt. Maar aan de andere kant als dit meer power heeft, dan kan het alsnog 'beter' uitzien door de kwaliteit van de graphics. Gecombineerd met mooier beeld/kleur zou je het verschil misschien niet eens zien of zelfs mooier vinden.

Ik betwijfel nog steeds of Nintendo met 'echte' 4K gaat komen in de vorm van een portable Switch. Het zal eerder DLSS 2.0(+?) in samenwerking met Nvidia worden, wat ik alleen maar kan toejuichen. Kost minder energie en raw computing power met vergelijkbare resultaten als native 4K, maar ik vraag me af of ze dat ook compact genoeg kunnen maken om het in een Switch Pro te laten passen.

Maar zodra ze dit kunnen realiseren dan concurreren ze weer (enigszins) met Sony/MS. Alhoewel Nintendo niet voor 4K 120Hz zal gaan, wat ik op dit moment ook niet echt verwacht van hen. Niet alle type games hebben voordeel van 120Hz. De PS5/XSX doet op dit moment (nog) niet alles op 4k/120Hz.

En met de tekorten van PS5/XSX/Grafische kaarten in het achterhoofd zal het zeker nog 1-2 jaar duren voordat ze komen met een Switch Pro die 4K kan doen. Kunnen we nog rustig sparen voor een mooie tv en Switch Pro als de geruchten waar zijn :+ .
4k 120hz is natuurlijk voornamelijk weggelegd voor mensen die daar exclusief naar zoeken en geld voor over hebben. Niet per definitie de doelgroep van Nintendo.
Maar zodra ze dit kunnen realiseren dan concurreren ze weer (enigszins) met Sony/MS. Alhoewel Nintendo niet voor 4K 120Hz zal gaan, wat ik op dit moment ook niet echt verwacht van hen. Niet alle type games hebben voordeel van 120Hz. De PS5/XSX doet op dit moment (nog) niet alles op 4k/120Hz.

En met de tekorten van PS5/XSX/Grafische kaarten in het achterhoofd zal het zeker nog 1-2 jaar duren voordat ze komen met een Switch Pro die 4K kan doen. Kunnen we nog rustig sparen voor een mooie tv en Switch Pro als de geruchten waar zijn :+ .
Nintendo hoeft en wil niet concurreren met Sony/MS, juist daar ligt hun kracht.
Ik zie Nintendo niet snel de user base opsplitsen in Pro en original/lite Switch consoles. Dat levert alleen maar problemen op: denk aan slechte optimalisatie van games voor de originla/lite. We zien dit elke keer weer met cross generation games: voor de oudere generatie worden spellen vaak slecht geoptimaliseerd.

Daarnaast zit je met native 4k en 120Hz toch echt verkeerd bij Nintendo (op dit moment).

IMHO zal het dus gewoon om upscaling gaan zodra de Switch docked is. Of misschien maakt Nintendo een nieuwe dock met extra processorkracht en mogelijkheden? Wie weet?

Het oledscherm voegt voor mij niets toe, enkel wanneer de batterijtijd er niet onder lijdt.
Ik zie Nintendo niet snel de user base opsplitsen in Pro en original/lite Switch consoles.
Dat hebben ze bij de 3DS wel gedaan, inclusief games die wel op de "new" 3DS werkten maar niet op de oude.

En 4K 120Hz zie ik ook niet gebeuren. De meeste games halen net de 30FPS, en 4K kan je niet verwachten van een mobiele GPU. Zeker niet één van die leeftijd.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 maart 2021 12:15]

Er waren maar een handvol games exclusief voor NN3DS en dan nog een paar games enhanced.
Klopt. Daarom verwacht ik ook niet dat Nintendo dit doet.

Ze kunnen dan beter de huidige draagbare hardware hetzelfde houden qua processor prestaties en de docked experience verbeteren. Bijvoorbeeld door een nieuwe dock uit te brengen met 4k (DLSS?) upscaling ondersteuning of snellere hardware. Dan kunnen huidige games nog steeds gespeeld worden op alle hardware en kun je met het nieuwe dock extra zaken toevoegen.
Volgens de expert in het artikel van Bloomberg zou een OLED scherm net positief zijn voor de batterijduur ivm het huidige LCD scherm. Ook de responstijd van het scherm zou kunnen verbeteren.

Of Nintendo de userbase zou opsplitsen of niet met een sterker apparaat... *kijkt even naar de New 3DS, de Game Boy Color, de DSi en het N64 expansion pack* het lijkt me niet onmogelijk. Het hangt er bvb. van af hoe een dergelijk nieuw model in de markt geplaatst wordt: vervangt het de huidige hybride console of wordt het een hoger geplaatste SKU? In het eerste geval krijgen we een iteratief hardware ecosysteem, in het tweede geval krijgen we een situatie zoals bij de PS4 Pro/X1X.

Wat ik wel sowieso verwacht is dat bij een significant grote upgrade de originele modellen nog enkele jaren ondersteund zouden worden. Sowieso gaan third party ontwikkelaars liever aan de hele markt Switch eigenaars hun games kunnen verkopen en niet enkel aan de mensen met het nieuwste model.


Anyway, voorlopig is het allemaal koffiedik kijken.
Volgens de expert in het artikel van Bloomberg zou een OLED scherm net positief zijn voor de batterijduur ivm het huidige LCD scherm. Ook de responstijd van het scherm zou kunnen verbeteren.
Ik hoop het. Bij mijn PS Vita 1000 en 2000 is het net andersom: het LCD paneel van de 2000 is zuiniger en je kunt er tot wel een uur langer mee gamen dan de 1000.

Maar de techniek staat niet stil natuurlijk.
Er zijn ondertussen voldoende bewijzen van insiders dat Nintendo 4K zal voorzien voor het nieuwe model, maar enkel als die docked (aangesloten op TV) is. Ze zouden gebruik maken van verhoogde rekenkracht, in samenwerking met DLSS.
4k zegt natuurlijk helemaal niks. Kan best zijn dat de resolutie waarop gerenderd word helemaal niet veranderd en dat alleen de output resolutie 4k is in docked mode. Dat lijkt mij het meest waarschijnlijk aangezien er geen versie is van de Tegra die native 4k kan renderen en al helemaal niet als het stroomverbruik en prijs niet (veel) hoger mogen zijn dan de huidige SoC.

720p voor een 7" scherm voor games is trouwens helemaal niet zo slecht.
Er waren inderdaad geruchten over het toevoegen van een chip die naar 4k kan upscalen.
Ik denk dat het een batterijkeuze is, 4K undocked zou een te korte batterijduur meebrengen, dus een cap op 720P?
Maar 1080p zou toch prima moeten kunnen? Dat vreet niet heel veel meer accu dan 720p, maar is wel duidelijk zichtbaar voor de eindgebruikers.
Volgens mij draaien de grotere games nu vaak geen native 720p op de switch toch? (Handheld)

Zou dat niet al een mooie stap vooruit zijn? Alles native 720p en dan betere AA etc.

Ik speel zelf voornamelijk handheld, en heb liever een uurtje langer plezier dan iets hogere res, en sneller naar t stopcontact :) maar zo heeft ieder z'n voorkeur natuurlijk
Veel games draaien op dynamische resolutie. 540p (bij b.v. Doom) is niet ongewoon in drukke secties op de Switch om een redelijk stabiele 30FPS te houden. Mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je bij Digital Foundry op Youtube heel veel info vinden over de Switch en games techniek en moderne PC/console ports op de Switch.

https://www.youtube.com/user/DigitalFoundry/videos
'jammer' noemen op basis van geruchten, Het is afwachten wat voor console het daadwerkelijk gaat worden. Hoop natuurlijk op stabielere (of meer) frames zowel docked als handheld. 4k output is mooi meegenomen als dat daadwerkelijk zo is.
En dan zit je ook nog met 2 subpixels per pixel op oled, tegenover 3 bij lcd. Maakt het beeld er ook niet scherper op. Ik heb een 1080p lcd scherm in mijn telefoon, heb het laatst eens naast het 1080p oled scherm van een oneplus gelegd, die ongeveer even breed is, schermen hebben bijna dezelfde ppi 403 vs 402 ofzo). In ieder geval, ik vond het scherm van de oneplus mooier qua kleuren, contrast e.d., maar qua scherpte zag je echt een verschil. Kleine tekst was op lcd scherp, op oled korrelig.

Bij bewegende beelden zal dit verschil minder merkbaar zijn overigens.
Is een 1080p scherm niet gewoon duurdere technologie dan een 720p scherm? De nieuwe Switch heeft misschien genoeg kracht om portable modus 1080p te renderen, maar als het een 720p scherm is, dan kan het gewoon niet. Supersampling is nog wel een optie.

1080p of 900p waren wel fijner geweest, maar voor baterijverbruik en productiekosten kan ik wel snappen dat een 720p scherm beter werkt.
Neem aan dat alleen de output 4K is in docked mode, game rendering zal op 1080p blijven denk ik of DLSS performance mode om de 4K te halen.
Als het de accu keuze is voor langere tijd dan is het een wijze zet vind ik. Bij mij zijn mijn ogen al de beperkende factor denk ik. Ik kijk dagelijks op een klein Oled scherm van een Nokia 9 of Pixel 3, ik weet niet of 1080p (of i) onderscheidend genoeg voor mij zijn op een 7" scherm. Op de 65" die ik wens wel zeker. Maar ik kijk er wel naar uit aangezien een Switch gewenst is hier en dan liefst dat die vloeiend 4K beeld levert
Ik vind 720P prima op de Switch. Mochten ze een wat luxere GPU hebben kunnen ze die beter inzetten om de games wat soepeler te laten lopen. Je moet van Nintendo echt geen 4k60 gaan verwachten, maar wat vaker een consistente 30FPS zou wel mooi zijn.
Het voordeel is natuurlijk batterij besparing. Als 720p nu al goed te doen is... waarom die extra pixels, die nauwelijks opvallen, renderen en batterijduur verkleinen?
Dat hij 4k docked kan weergeven heeft te maken dat het dock een extra hardware ingebouwd heeft.
De switch zelf is daardoor niet heel veel krachtiger.
Dat weet je niet. Misschien stoppen ze er gewoon een aparte upscaler in, die pas ingeschakeld wordt als hij in zijn dock staat. Dat lijkt mij eerlijk gezegd nog de meest waarschijnlijke optie ook - hoef je geen hele nieuwe SOC te laten bakken ook.
Het zijn geruchten hé, daarom weten we nog niks zeker tot Nintendo de aankondiging doet.
En in dezelfde GERUCHTEN MOLEN staat dat er software in de dock zit.
Ja en nee; 1080p zou mooi zijn, maar veel games halen nu de 720p in handheld niet, dus dan heeft het meer meerwaarde het contrast te verbeteren dan de resolutie verder op te krikken. Alles kost geld uiteindelijk.
Nou ik ben benieuwd of hij er ook daadwerkelijk komt, en bijvoorbeeld compatibel is met de oude dock. Ik vraag me alleen wel af of 4K de juiste weg is, ik zou liever 60fps zien in veel games op 720/1080p, maar goed. Inmiddels is de Switch wel een oud beestje aan het worden, dus een upgrade zou me niet verkeerd lijken.
'Oud beestje' is toch wel relatief. 4 jaar oud nu, valt best mee, toch?
In technologie land is dat toch al aardig op leeftijd? In 4 jaar verandert er veel.
In consoleland valt dat best mee. Een beetje Playstation wordt 10 jaar ondersteund.
Toen de Switch uitkwam was de Tegra chip al bejaard, dus dat helpt ook niet echt mee.
Tja en, bij release had het al niet de meest geavanceerde cores. 4x a57 en 4x a53 dacht ik. Dat had volgensmij de snapdragon 810 uit 2015 ook. Die stond overigens op 20nm, de switch heeft 20 of 16nm, ligt aan het bouwjaar, na de revisie is het 16nm geworden als ik het goed heb.

Ruimte voor verbetering iig.
De developers zijn natuurlijk vrij om de rekenkracht te gebruiken voor een hogere framerate ipv resolutie (zolang de CPU ook maar een boost krijgt) ;)
Ik ben vooral benieuwd of die komt. De geruchten gaan al jaren.... En er komt maar geen "pro" model.
De kleine update in nieuwere grafische chip werd enkel gebruikt voor accuduur en stilletjes geintroduceerd.

Nintendo wil niet de grafisch krachtigste zijn. En voor hun games hebben ze dat ook niet nodig, want die zien er al mooi uit. Maar dan kwa stijl ipv polycount :+

Dus ik herhaal maar wat ik al jaren zeg: Er komt geen pro-model :9
Games worden geen 4k; dat is voor de menu's e.d. en evt media; Tweakers blijft dit maar slecht benoemen.
Eerst zien, dan geloven, tot nu toe waren het iedere keer maar geruchten uiteindelijk niet waar bleken.
Plus, mocht het waar blijken, succes met er eentje bemachtigen. Gok dat de chiptekorten het niet makkelijk gaan maken om er uberhaupt eentje te kunnen kopen, als ze straks uitkomen.
Dit vooral. Chiptekorten gaan aanhouden tot volgend jaar deze tijd, of we het nu willen of niet. Dus tenzij Nintendo héél goed hun huiswerk maakt/heeft gemaakt afgelopen maanden ivm voorraden, gaat er altijd een tekort zijn. Jammer, heel jammer, maar is de realiteit
Tja, had vorig jaar nog een week of twee besteed aan webshops refreshen om de Switch zelf te kopen en dat was voor de wereldwijde tekorten, dus gok niet dat het nu wel wat beter zal zijn.
Dat ook, volgens Bloomberg gaat het om een initiële capaciteit van een miljoen schermen per maand, beschikbaarheid zal dan zeker beperkt zijn.
Had eerlijk gezegd gehoopt dat de handheld nu ook de stap naar 1080p zou maken. Vermoed dat het een afweging voor accuduur is. Wel blij dat het pensioen van mijn huidige Switch die ik sinds release heb in zicht komt.
Ik vind het wel logisch aangezien het hier niet om Switch 2 gaat maar een verbetering van de huidige versie. De spellen zouden toch geen gebruik kunnen maken van de hogere resolutie.
In principe wel. Huidige Switch kan 1080p als output leveren als ie gedockt is.
Gewoon omdat de interne resolutie van een spel draait op lagere resolutie betekend het niet dat je geen nut hebt aan een hogere resolutie scherm.
Beste voorbeeld hiervan zijn mobiele telefoons. Ik speel niet graag op mijn switch lite puur omdat zijn scherm totaal niet te vergelijken is met mijn Note 10 plus scherm, ben vrij zeker dat heel veel 3D games op lagere resolutie draait terwijl die er heel mooi uitzien. Niet enkel dat. Mijn laptop, mijn monitor, mijn TV allemaal hebben drastische beeldkwaliteit waardoor ik persoonlijk de nintendo switch zijn scherm simpelweg lelijk vind voor de standaarden van vandaag.

Natuurlijk, een note 10 plus is in vergelijking wel misschien een heel duur apparaat. Maar toch, een step-up naar 1080p was al meteen een veel beter keuze in mijn mening. Alle UI elementen kunnen lekker draaien op native resolutie. Zelfs games die minder GPU kracht nodig hebben kunnen draaien op native resolutie. En resterende spellen kunnen op lagere resolutie draaien. Of zelfs beter, met wat investering, een "slimme" upscale toepassen.

En je hebt meteen een enorm verschil.

[Reactie gewijzigd door QUICKSORT op 4 maart 2021 10:34]

Klinkt goed en best een logische upgrade.
Persoonlijk wacht ik op de "switch 2" met een nieuwe Tegra (2,3?) upgrade. De Switch is een prima console en Nintendo heeft het weer geflikt. Maar qua specs vind ik het toch net iets te karig. Zeker als je wat zwaardere spellen in de dock op groot scherm speelt.
Denk dat Nvidia het te druk heeft met hun gpu's en ARM antitrust cases om een waardige opvolger voor mariko onder de loep te nemen ;)
Je zou denken dat het succes van de Switch (en de hoeveelheid auto's waar een Tegra in zit) het interessant maakt om competitief te willen blijven in die markt... zou jammer zijn als Nintendo op een hardware-technisch dood spoor terecht komt.
in vergelijking met Sony en Xbox is dit al lang zo.
Nintendo heeft gewoon een andere strategie gekozen, in een markt die al aardig overvol is.
Om nu een gelijkwaardige console als de ps5 en xbox te maken, zal Nintendo zich niet zo makkelijk kunnen onderscheiden.
En is er weer meer van het zelfde.
Sinds Nintendo nu juist een andere koers heeft genomen, zie je dat ze toch behoorlijk succesvol zijn.
Dat ze inzetten op andere prioriteiten dan 'snellere graphics' is niet hetzelfde als op een dood spoor zitten. De switch doet ook gewoon full HD ipv. 480p zoals de Wii, maar Nintendo besluit pas over te gaan op het moment dat de meerprijs om dat te doen laag is (of het vrijwel onmogelijk wordt om het niet te doen - ze moeten natuurlijk wel ergens chips in kunnen kopen)
Uiteindelijk zullen ze wel een keer snellere hardware uit willen brengen - dus als nVidia nu besluit om Tegra te verwaarlozen heeft Nintendo wel een probleem, zeker als je bedenkt dat ze de hardware-specifieke nVidia API's ondersteunen en het niet triviaal is om games naar een 'Switch pro' met een ander merk GPU te porten...
Ik mag toch hopen dat de engineers die de processors ontwerpen niet ook de advocaten en accountants zijn die antitrust zaken behandelen :)
Een OLED display op een spelcomputer, zal er mooi uitzien maar hoe gaan ze burn-in voorkomen? Die 3 hartjes van bijvoorbeeld Zelda, staan er altijd!
Die drie hartjes continue pixelshiften....
Hoe werkt dat eigenlijk als je gewoon 20 naburige rode pixels hebt?
Het worden straks zeer inclusieve regenboog hartjes!
Ik zou me geen zorgen maken:
-De meeste gebruikers wisselen nog wel eens af tussen spellen.
-De schermhelderheid zal niet altijd voluit staan.
-Het dagelijks aantal gebruiksuren kent -hopelijk- ook beperkingen. Zo'n apparaat staat niet 24/7 aan.

Zie bijvoorbeeld de TV-tests op: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Daarbij wordt wel burn-in geconstateerd, maar dat is dan alleen bij hoge helderheid, constant beeld, en zéér veel gebruiksuren.

Daarbij kan ik me ook nog voorstellen dat Nintendo gebruik maakt van aanvullende technieken (pixel-shift etc.) om het risico verder te verminderen.
Is burn-in niet wat overroepen? Ik heb al jaren OLED smartphones, ik zit uren in de auto met Waze op, nog geen enkel scherm gehad dat ook maar iets van burn-in vertoonde.
Ik heb met al m'n OLED schermen die ik heb gehad (HTC Desire, Galaxy 3, 6 en 8 ) allemaal uiteindelijk burn-in gehad.

Het is natuurlijk ook helemaal afhankelijk hoeveel je je scherm aan hebt staan met apps die statische blokken hebben.

Tip overigens voor de Samsung eigenaren hier: bij de Samsung store vervangen ze uit coulance binnen twee jaar na aankoop je scherm als je last hebt van burn-in.

[Reactie gewijzigd door PetersNL op 4 maart 2021 12:48]

Mijn B7 tv heeft enorme burn in. Eerste en laatste OLED tv ooit voor mij. Pauze scherm van KPN en RTL 4 logo staan erin. Ja, mijn vriendin kijkt graag in de avond naar RTL 4. Moet gewoon kunnen.
Hartjes alleen in combat laten verschijnen bijvoorbeeld
Ik heb al jaren mobieltjes met een oled schermzonder brandplekjes ;) , ik snap al die burn-in verhalen nog steeds niet. Zien is geloven voor mij denk ik. Mijn plasma van 16 jaar waar de coating van verdwijnt heeft dat ook nog niet
"afgedankte" oude smartphones die ik voor development gebruikt hebben allemaal last van burn-in. De tijd en het toetsenbord bijvoorbeeld zijn delen die ik altijd terug zie.
Tijd en toetsenbord zie ik ook, gelukkig niet ingebrand
Weer geen 1080p, jammer. Kan erg goed merken hoe laag de resolutie is op mijn switch in handheld modus.
g e r u c h t e n

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True