Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt Switch-console met oledscherm 8 oktober uit voor 350 dollar

Nintendo introduceert een nieuw model van de Switch met een 7"-oledscherm en een verbeterde standaard voor tabletopmodus. Het nieuwe oledmodel verschijnt 8 oktober en kost 350 dollar. De soc lijkt ongewijzigd te zijn.

De Nintendo Switch met oledscherm krijgt een diagonaal van 7", ten opzichte van de reguliere Switch met een 6,2"-lcd. Het formaat van de console zelf blijft ongewijzigd; het bedrijf heeft enkel de schermranden verkleind. Daarmee heeft het scherm een pixeldichtheid van 209,8 pixels per inch. De resolutie van het oledscherm blijft daarnaast 1280x720 pixels, net als bij de voorgaande Switch-modellen. De Switch met oledscherm ondersteunt maximaal 1080p-output wanneer de console is aangesloten op een televisie.

Nintendo geeft geen diepgaande details over de gebruikte soc in de Switch met oledscherm. Volgens de productpagina gaat het om een custom Nvidia Tegra-soc, net als bij de eerdere Switch-modellen. De soc in de oledversie van de Switch lijkt dan ook ongewijzigd. Eerdere geruchten stelden dat Nintendo een Switch-oledmodel met verbeterde soc zou uitbrengen. Deze vernieuwde chip zou er voor moeten zorgen dat de Switch 4k-output aan zou kunnen en DLSS-ondersteuning zou krijgen, maar dat is bij dit model niet het geval.

Bron: Nintendo

Verder krijgt de nieuwe Switch-versie verbeterde speakers en 64GB aan geïntegreerde opslagruimte. De voorgaande variant had 32GB aan opslagruimte. De Switch-dock krijgt verder een geïntegreerde RJ45-connector voor bedrade ethernet. De meegeleverde dock komt tevens beschikbaar in een nieuwe grijswitte kleur, hoewel een zwarte variant beschikbaar blijft. De ingebouwde standaard, die wordt gebruikt om de Switch in tabletopmodus neer te zetten, wordt ook verbeterd. Gebruikers kunnen de Switch nu op verschillende hoeken positioneren.

Het nieuwe Switch-model wordt wederom voorzien van een 4310mAh-accu, die volgens Nintendo 4,5 tot 9 uur meegaat, afhankelijk van de game. De accu kan volgens Nintendo in ongeveer 3 uur volledig worden opgeladen. Dat is identiek aan de huidige Nintendo Switch. De console ondersteunt Wi-Fi 5 via een 802.11ac-radio en Bluetooth 4.1. De console is volgens Nintendo ook compatibel met alle bestaande Switch-accessoires.

Nintendo brengt de Nintendo Switch met oledscherm op 8 oktober uit, samen met Metroid Dread. De console krijgt bij release een adviesprijs van 350 dollar. Het bedrijf noemt momenteel nog geen europrijzen.

Nintendo Switch-modellen
Model Nintendo Switch met oledscherm Nintendo Switch (lcd)
Scherm Oled, 7", 1280x720 pixels
Formaat (berekend): 15,50x8,72cm
Ppi: 209,80
Lcd, 6,2", 1280x720 pixels
Formaat (berekend): 13,73x7,72cm
Ppi: 236,87
Resolutie Handheld: 720p
Docked: 1080p
Handheld: 720p
Docked: 1080p
Soc Custom Nvidia Tegra Custom Nvidia Tegra
Opslag 64GB 32GB
Connectiviteit Wi-Fi 5, Bluetooth 4.1 Wi-Fi 5, Bluetooth 4.1
Dock HDMI, RJ45 (ethernet), USB-C (stroom), 2x USB-A HDMI, USB-C (stroom), 3x USB-A
Accu 4310mAh 4310mAh
Accuduur 4,5 tot 9 uur 4,5 tot 9 uur
Adviesprijs 350 dollar 300 dollar

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

06-07-2021 • 15:38

292 Linkedin

Reacties (292)

Wijzig sortering
Veel mensen zaten zichzelf al maanden gek te maken met allerlei specs maar zo verassend is het toch niet dat het niets meer dan een soort refresh is?

De switch is zijn huidige vorm verkoopt nog hartstikke goed en is goedkoop om te produceren dus Nintendo pakt een mooie marge op de hardware.

Omdat de SoC al wat ouder is en ook op een "oud" proces word gemaakt heeft Nintendo ook geen (minder) last van alle tekorten die ervoor zorgen dat je bijna geen Xbox/ps5/AMD CPU/GPU kan krijgen.

Behalve dat er vanuit sales perspectief weinig reden is om nu al met een Switch 2 te komen is er ook gewoon geen hardware beschikbaar die goed genoeg is en een soort van betaalbaar met acceptabele accuduur.

Ik denk dat Nintendo met de Switch 2 een apparaat wil dat ook snel genoeg is om xsx/ps5 ports te kunnen draaien (hetzij met lagere settings/FPS zoals de switch nu doet met last gen games). Als ze nog een jaar of twee wachten moet dat mogelijk zijn, zeker als Nvidia een soc met dlss doet. Dan is de switch ook een jaar of zes op de markt wat ook mooi past bij de gemiddelde lifecycle van een console.
Zeker niet verassend. De 4K resolutie waar geruchten over spraken zou totaal niet bij Nintendo's business model passen.

Ik denk niet dat Nintendo veel geeft om Xbox of Playstation ports. Ze maken deze consoles niet voor andere ontwikkelaars, maar voor zichzelf. En zelfs over een jaar of twee gaat dit soort portable (en vooral goedkope) hardware nog niet krachtig genoeg zijn om ook alle games van de X|S en PS5 te spelen.

Als je kijkt naar Apple's GPU's zitten die nu op het niveau Xbox One ongeveer. Met Nintendo's prijzen zit je daar misschien over 2 - 3 jaar. Dan lopen ze anderhalve generatie achter, wat redelijk consistent is voor Nintendo.
Het gaat niet zozeer rond games te kunnen draaien in een 4k-resolutie. Het gaat meer (toch voor mij) om een systeem met een 4k-output en degelijke hardware scaling. 720p is de voornaamste standaard voor games in docked mode. Op een 4k-TV zou dit in principe perfect kunnen scalen. 9 pixels op je TV voor elke pixel in je game. Wat er nu echter gebeurt, is dat dit geupscaled wordt naar 1080p. Waar je 2.25 pixels hebt voor elke pixel in 720p. Dit maakt het al dat 720p op een 1080p scherm er minder goed uit ziet dan op een 720p scherm. Deze 1080p resolutie wordt dan door een 4k TV weer geupscaled naar 4k. TV's maken echter amper gebruik van integer upscaling (aka 1 pixel in 4 pixels omzitten van 1080p naar 4k), en meer vaak bilineair upscalen. Dit veroorzaakt nog extra wazigheid omdat ze de waardes tussen twee pixels berekenen, en ze een overgang maken. (Bijvoorbeeld een rode pixel naast een blauwe pixels, daar komt dan een paarse pixel tussen, ipv van 4 rode pixels naast 4 blauwe pixels.)

Zelfs al moesten games geen native 4k aankunnen, een Switch die een output resolutie van 4k ondersteunt, zullen Switch games er veel beter doen uitzien op een 4k TV dan ze dat nu doen.

Daarbovenop heeft Nvidia nu DLSS technologie. Een nieuwe SoC die native 1080p aankan, die dan geupscaled wordt met (mss een lichtere versie) DLSS naar 4k, zou een gigantische sprong in beeldkwaliteit veroorzaken, zonder dat ze er zware specs achter moeten smijten. De vooruitgang in procedé met kleinere transistoren is al genoeg om dat betaalbaar te kunnen aanbieden. (Ten minste in theorie, de chipcrisis maakt dat moeilijker.)

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 6 juli 2021 17:34]

Nintendo heeft zich nooit druk gemaakt over de performance, resolutie en FPS van hun games. Dat ligt niet in hun straatje en ze hebben nooit aangegeven dit in een keer wél een prioriteit te maken.

Ik snap dat het leuk is voor mensen met een 4k TV, maar ik zie Nintendo echt geen duurdere chip inbouwen puur voor DLSS en 4k.
De framerate is bij Nintendo meestal best netjes hoor; bij 'snelle' games zoals Smash Bros., F-Zero, Splatoon etc. is het eigenlijk altijd 60FPS en ook de resolutie in die games is vaak goed. Meestal wordt daarvoor ingeleverd op grafisch detail. Hun insteek is denk ik dat ze liever door slim ontwerp een goed ogende game willen maken dan door vol op de hardware te leunen; dit maakt de hardware goedkoper en de ontwikkelkosten misschien ook.
Nintendo heeft zich altijd druk gemaakt over FPS. Ze hebben voor de meerderheid van hun games altijd netjes voor 60fps gegaan. Open-world games zoals Zelda zijn natuurlijk de uitzondering.

En met de Nintendo 64 was Nintendo absoluut voor rekenkracht gegaan.
Wat er nu echter gebeurt, is dat dit geupscaled wordt naar 1080p.
De Switch rendert veel games in native 1080p, en de rest wordt intern geüpscaled. Overigens kan je de docked-output ook vastzetten op 720p. Op m'n oude 1080p TV zag dat er wel echt behoorlijk wazig uit; waarschijnlijk door die bilinaire upscaling waar je het al over hebt. Op m'n nieuwe TV heb ik het nog niet geprobeerd. Integer-scaling wordt overigens lang niet voor alle games aangeraden; voor pixel-art games schijnt het goed te werken, maar voor meer realistische games juist niet.
De vooruitgang in procedé met kleinere transistoren is al genoeg om dat betaalbaar te kunnen aanbieden. (Ten minste in theorie, de chipcrisis maakt dat moeilijker.)
Klopt deels denk ik; voor DLSS zijn wel Tensor cores nodig; die kunnen in handheld mode uit blijven om batterij te sparen, maar die maken de chip wel groter en dus duurder om te produceren. Op dit moment zal het waarschijnlijk te duur zijn die te laten maken. Voor de Switch kon Nintendo waarschijnlijk voor een bodemprijs Nvidia's hele voorraad 20nm Tegra X1's kopen die lagen te verstoffen en toen al bijna 2 jaar oud waren. Voor een SoC voor de Switch 2 op 7/5 nm die DLSS ondersteunt zal Nvidia waarschijnlijk ook weer gewoon de hoofdprijs vragen!
De Switch rendert veel games in native 1080p
Nee hoor, dat zijn er bijzonder weinig.
maar die maken de chip wel groter
Ongeveer 30% groter. Voor de Switch zitten ze op 20nm of 16nm . Moesten ze naar 12nm overstappen, dat zou genoeg kunnen zijn om een even grote chip te hebben met al die features.
Nee hoor, dat zijn er bijzonder weinig.
Heb even zitten googlen en inderdaad zijn het er minder dan ik dacht! Toevallig draait het merendeel van m'n collectie in 1080p. Aantal games waarvan ik dacht dat ze 1080p haalden, halen enkel 900p; Zelda BotW, Mario Odyssey...
Ongeveer 30% groter. Voor de Switch zitten ze op 20nm of 16nm . Moesten ze naar 12nm overstappen, dat zou genoeg kunnen zijn om een even grote chip te hebben met al die features.
Goed punt ja. Ze zullen ook de 'normale' CPU en GPU onderdelen wat willen uitbreiden, niet enkel tensor-cores toevoegen. Dan kom je waarschijnlijk toch bij een grotere chip uit of een kleiner procedé. Als DLSS niet gebruikt wordt in handheld mode maken die tensor cores voor de batterijduur weinig uit; dan zou 12nm helemaal niet zo'n gekke mogelijkheid zijn.
Ik weet niet zozeer hoe veel ze de CPU en GPU gaan willen uitbreiden, buiten dan de hypothetische tensor-cores. Het zou meer een refresh zijn zoals de PS4 Pro, voornamelijk verhoging in de kloksnelheid. Eventueel met een dock die extra koeling aanbiedt, waardoor er een groter verschil licht in kloksnelheid tussen handheld en docked modi. 720p als doel in handheld, 1080p als doel in docked.

Dat is alleszins wat ik beschouw als de best-case scenario die nog mogelijk is.
De switch doet niet altijd 720 upscalen naar 1080. De interne resolutie kan docked ook hoger liggen. Volgens mij doet botw iets van 900 upscalen naar 1080 docked.
Klopt. BotW maakt, als ik me niet vergis, gebruik van dynamische resolutie die bij weinig beweging op het scherm doorgaans gewoon 1080p haalt en anders tot 1080p wordt geupscaled.
Integer-ratio scaling is ook maar in weinig gevallen de gewenste situatie. Enkel wanneer scherpe lijnen de hoofdmoot is en niet vloeiende overgangen. Voor de retro-look pixelated games is deze optie pas recentelijk aanwezig in drivers van Nvidia en dergelijke. Bij een tv, die voornamelijk vloeiende overgangen weergeeft, is bilinear altijd beter. Misschien komt er ooit een game-tv die je een optie geeft ;)
Zeker niet verassend. De 4K resolutie waar geruchten over spraken zou totaal niet bij Nintendo's business model passen.
Tuurlijk wel. Nintendo moet gewoon meegaan in die ontwikkeling. En dat weten ze ook. Ze hebben niet voor niks ontwikkelaars de opdracht gegeven de games alvast geschikt te maken voor 4K. Met andere woorden er gaat nog een nieuw Switch model komen over een tijdje welke wel ondersteuning heeft voor 4K en betere specs heeft. Wanneer is echter niet bekend. Dus de geruchten voor een Switch Pro blijven.
Tot 2011 speelden Nintendo games nog op 480P. Daarna brachten ze een console uit met een CPU architectuur uit 1997. Ontwikkeling is iets dat ze aan anderen overlaten.

De Series X|S en PS5 hebben al genoeg moeite met 4K. Laat Nintendo eerst maar eens zien dat ze de framerates consistent op 30FPS krijgen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 juli 2021 17:36]

Met uitzondering van 2 games, draaien alle spellen vlot aan 60fps op de nieuwe consoles. Tenminste op de X and PS5. Dat is meestal niet in 4k, waar het meestal 30fps is. Maar dat is ook altijd perfect stabiel.
Wat betreft de framerate had ik het dan ook over de Switch. Zowel bij Nintendo's games als bij third parties gebeurt het vrij vaak dat je geen stabiele 30FPS hebt.
Op de Series X gebeurt dat inderdaad zelden.
Sorry, ik had je reactie een beetje misgelezen.
Ze hebben niet voor niks ontwikkelaars de opdracht gegeven de games alvast geschikt te maken voor 4K.
Laten we geruchten niet als feiten gaan presenteren, ok?
4k past niet bij het huidige business model en dat klopt volledig. De toekomst is een ander verhaal. Nu is 4K niet gangbaar en Nintendo loopt met power nimmer voorop.
Nou nee Nintendo is nooit snel met hoge resoluties enzo, maar hij had wel een upgrade kunnen krijgen.
Ze hadden prima naar een 1080p op zowel dock als handgeld modus kunnen gaan, en dan ook met 60fps in de tussentijd.

Laat Sony en Microsoft eerst even op 4K spelen, dan kan Nintendo dat wel weer met de volgende console doen.
Tja, die geruchten zijn er al zo lang, en blijken keer op keer verzinsels en wensen, niet meer dan dat. Totdat hij ooit misschien echt uitkomt, en dan doen 'ze' net alsof ze het al wisten... Een beetje als een regendans, dat werkt ook altijd, als je maar blijft dansen.
Ik zit eigenlijk meer te wachten op apps zoals Netflix en Amazon Prime, maar die komen ook maar niet echt, terwijl YouTube er wel is.

Aan de andere kant (al was dat met de launch van de Switch al in 2016); je zou intussen wel verwachten dat een 1080p scherm toch wel minimaal is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 juli 2021 22:37]

Dit is te makkelijk, de meeste games die nu uitkomen voor de Switch zijn al een jaar of 2 en zelfs langer in ontwikkeling. De console markt zelf beweegt lekker door, dus het gat tussen wat Nintendo kan produceren en wat de rest kan wordt steeds groter. Na een tijdje verwachten klanten gewoon meer van games dan dat de Switch aan kan. Dat het nu goed verkoopt heeft mede te maken met de corona crisis etc.

Persoonlijk vind ik de Switch nu al ondermaats, heb er 2 sinds launch maar qua games komt er zo weinig er op uit tenzij je echt puur voor INdie titles of Firt party titles gaat. Ik verwachtte gewoon moderne titels maar dan mobiel. Niet al die remasters van PS3/Xbo360 titels.
Ik ben het helemaal met je eens dat er weinig echt spannends uit komt op de Switch, maar er worden toch veel games voor verkocht dus commercieel gaat het er volgens mij prima mee, dus ik denk ook dat Nintendo niet echt een reden ziet om snel met een Switch 2 te komen. Voor crossplatform indie games en first-party Nintendo titels werkt het perfect, en daarvoor is nog niet echt een upgrade nodig. Als ze over 2 jaar ofzo met een Switch 2 komen, ben ik wel weer geïnteresseerd.

[edit] typo's

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 7 juli 2021 15:31]

Ik denk dat de games ook geen probleem zijn.
De Switch is ondertussen alweer vier jaar oud. Hardware blijft in ontwikkeling.
Er zijn maar weinig concrete verschillen tussen de originele Switch en deze uitvoering:
  • Een oledscherm, en wat groter (maar dezelfde resolutie).
  • Wat meer opslag (al is me dat om het even, aangezien je het kan uitbreiden met SD).
  • Een RJ45 netwerkaansluiting.
  • Ik hoop/verwacht een betere accuduur.
Nou is de originele Switch niet in prijs gedaald, dus te stellen dat dit model €50 duurder is, is eigenlijk wat te kort door de bocht. De originele Switch zou prima €200 mogen kosten. De upgrade van 32GB naar 64GB is qua kosten echt minimaal, ik schat €5 tot hooguit €10. De lanpoort is denk ik verwaarloosbaar qua kosten, de poort plus extra geheugen samen kost Nintendo <€10, daar ben ik vrij zeker van.
Dan betaal je eigenlijk €40 voor een oledscherm. En eigenlijk meer, omdat de originele Switch nog niet in prijs is gezakt.

Kortom: het is te weinig. Het enige positieve nieuws is dat als er voldoende mensen zijn die dit product wél hun geld waard vinden, ze hun oude Switch te koop aanbieden en dat de (tweedehands) prijzen zal drukken.
Voor mij is het ook 'te weinig', en ik vindt €350 ook teveel. Kleine correctie: de Switch kostte oorspronkelijk €330,-, maar die prijs hadden ze voor het nieuwe model van mij ook echt wel mogen hanteren. Voor hetzelfde geld een beter apparaat kopen lijkt me ook beter voor de perceptie. Uiteindelijk bepaalt niet de consument of de Nintendofan de prijs, maar de markt. En ze zullen bij Nintendo wel weten hoeveel ze ervoor kunnen vragen. Als ze hem voor €300 presenteren en er dan niet genoeg van kunnen leveren, dan hadden ze er beter meer voor kunnen vragen.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 7 juli 2021 15:43]

Kleine correctie: de Switch kostte oorspronkelijk €330,-, maar die prijs hadden ze voor het nieuwe model van mij ook echt wel mogen hanteren.
Ze hebben dezelfde introductie waarde, dat het bedrag in euro's anders is geworden doet daar niets aan af. Zie ook inflatie en bekijk het zelf even op inflatiecalculator.
Interessant; dankjewel!
Welke titels heb je dan? De echte Nintendo titels en 3rd party titels die typische Nintendo games lanceren zijn er naar mijn idee genoeg. Ook al zijn er remasters en remakes vanuit Nintendo met bijv de aankomende Zelda, het blijft leuk.

Games die gemaakt zijn voor een Xbox of Playstation speel ik daarop. Nu snap ik dat niet iedereen alle consoles heeft maar als je enkel de Nintendo hebt, dan heb je toch vrij veel aanbod?
Beste een hoop :D Alleen al fysieke cartridges deze stapel https://imgur.com/ZjGAkZL

Dan nog ene hoop eShop titels. Ik vind NIntendo's eigen titels hit or miss. Astral Chain, Splatoon 2, Zelda BOTW vind ik echt geweldig. Mario Golf, Mario Tennis etc vind ik een verspilling van mijn tijd. Daarnaast hou ik enorm van story driven games als Uncharted, The Last of us, RDR2 en shooters als Battlefield. Dit soort titels zijn er gewoon niet voor de Switch. De third person shooters die er wel zijn, zijn vooral remasters op Doom, Doom Eternal en Woflenstein na welke weer erg mager ogen op de Switch en relatief chunky framerate hebben. Nogsteeds leuk maar niet genoeg.

Ik neig er nu gewoon naar maar een Aya Neo of GPD Win 3 te kopen om die triple A vibes op een handheld te hebben.
Beste een hoop :D Alleen al fysieke cartridges deze stapel https://imgur.com/ZjGAkZL
Oe _/-\o_ I like it! Zitten ook vette titels tussen.

Ik geef je zeker gelijk wat betreft titels die soms mager aanvoelen. Dat is ook de reden waarom ik ze dan op de Xbox speel of PS. Doom bijv is echt een X-Box titel die daar het mooist op loopt maar de rest van de spellen zijn zeker nice die je hebt.
Dan nog ene hoop eShop titels. Ik vind NIntendo's eigen titels hit or miss. Astral Chain, Splatoon 2, Zelda BOTW vind ik echt geweldig. Mario Golf, Mario Tennis etc vind ik een verspilling van mijn tijd. Daarnaast hou ik enorm van story driven games als Uncharted, The Last of us, RDR2 en shooters als Battlefield. Dit soort titels zijn er gewoon niet voor de Switch. De third person shooters die er wel zijn, zijn vooral remasters op Doom, Doom Eternal en Woflenstein na welke weer erg mager ogen op de Switch en relatief chunky framerate hebben. Nogsteeds leuk maar niet genoeg.
Heb je nog een andere console ernaast? Ik weet ook niet zeker of Nintendo echte story driven games zoals bovenstaand uit wilt brengen. Als je kijkt naar Zelda: BOTW, dan is het verhaal kleiner dan het spel zeg maar ;) :) maar het geeft wel aan wat Nintendo zijn visie hierop is. Ik ben ook een echte campaign speler waarbij ik het verhaal op nummer 1 zet. Story's zoals Days Gone, Uncharted, The Last of Us, Fallout 4 en meer van dit soort X-Box en PS exclusive titels mogen van mij ook in de komende games van Nintendo zitten maar past dit wel? Luigi's Mansion 3 met een diepe story? Zelda misschien wel maar de rest? Ik vraag me af of het past namelijk :)
Ik game voornamelijk op PC en heb nog wat losse consoles zoals de PS4 voor de exclusives. Maar ik reis veel dus vond het concept van de Switch perfect, console level games op een handheld waar je ook maar bent. Nu is het voor mij eigenlijk een handheld console geworden welke je op je TV kan aansluiten. Maar kan zich niet meten met de consoles welke vast onder mijn TV leven.
Dit is al sinds de Wii zo, de game cube kon een beetje nog mee.
Maar vanaf de Wii liep Nintendo ontzettend achter. De Wii U was wat te laat en kon eigenlijk alleen mee met de x360/PS3 waarbij de XBO en PS4 al om de hoek waren.

De Switch kan je daarom ook niet vergelijken naast de current gen consoles.
Echter games die Nintendo maakt zijn zo een ongeëvenaard succes, waarbij Nintendo blijft vast houden aan hun formules.

Persoonlijk vind ik de games van Nintendo zelf, vaak zo goed, dat ik die uiteindelijk vaker en langer speel dan de meeste andere games op andere plafformen. Net zoals vele andere dat ook doen.
Dat zegt ook wel wat denk ik.

Maar... jammer dat er geen nieuwe hardware refresh is.
Dit kan uiteindelijk ook Nintendo's grootste risico zijn als de games niet een succes blijken te worden in de toekomst.
Dit is al sinds de Wii zo, de game cube kon een beetje nog mee.
Maar vanaf de Wii liep Nintendo ontzettend achter. De Wii U was wat te laat en kon eigenlijk alleen mee met de x360/PS3 waarbij de XBO en PS4 al om de hoek waren.
Hier was uiteindelijk ngo wel wat third party support, de laatste cods kwamen er op uit, de laatste assassins creed games bijvoorbeeld. Dit kakte alleen erg snel in toen de Wii U zelf ook niet goed verkocht. Nu verkoopt de Switch erg goed maar mist het de performance.
Echter games die Nintendo maakt zijn zo een ongeëvenaard succes, waarbij Nintendo blijft vast houden aan hun formules.
Ongeevenaard zou ik het nooit noemen. Een Zelda Breath Of the Wild is bijvoorbeeld niet meer succesvol dan een GTA5. Niet ten nadele van BOTW want dat is een enorm goede game. Maar zo zijn er velen.
Persoonlijk vind ik de games van Nintendo zelf, vaak zo goed, dat ik die uiteindelijk vaker en langer speel dan de meeste andere games op andere plafformen. Net zoals vele andere dat ook doen.
Dat zegt ook wel wat denk ik.
Dat heb ik dus helemaal niet, MIjn favoriete 2 titels op de Switch, Astral Chain en BOTW heb ik niet meer of langer gespeeld dan andere games binnen deze genres.
De timing is door het nieuws van deze OLED refresh natuurlijk onzeker geworden, maar ondertussen is wel al een modelnummer (T239) en een codenaam (Dane) van wat de nieuwe Switch SoC zou moeten worden bekend via de erg betrouwbare Nvidia leaker kopite7kimi. Dat die SoC upgrade op basis van het Orin platform er in de toekomst komt, lijkt me dus niet veranderd.

Waarom Nintendo er voor kiest om in 2021 enkel met een 'simpele' refresh te komen, kan natuurlijk allerlei redenen hebben. De mensen met interesse in een SoC update hebben best dus gewoon wat meer geduld. Voorlopig is dit in ieder geval een mooie update voor de handheld spelers. De prijszetting is wel... interessant.
Ik vind het echt een hele rare uitvoering.
Hij lijkt zo minimaal verbeterd ten opzichte van de normale switch dat ik bijna het vermoeden krijg dat er wellicht meer was gepland maar wellicht door de chip productie problemen ze dat achterwege hebben gelaten.

Waarom is dit niet gewoon een vervanger van het bestaande model?
Er zijn een hoop mogelijke redenen dat een updated SoC uitgesteld lijkt. We kunnen natuurlijk gaan speculeren. Misschien heeft het te maken met de software die ze tegelijk willen lanceren, misschien is de chip nog niet klaar voor productie... Anyway, dat zal een verhaal voor 2022 worden.

Wat dit OLED model betreft: vergelijk het met de (3)DS XL. Het idee is het op gang houden van het huidige momentum door productdiversificatie. Je kan je doelgroep uitbreiden door een extra keuze te introduceren: basic (de Lite), het 'standaard' model (2019 Switch), en nu een luxe product met OLED. Ik zie meerdere mogelijke voordelen:
  • Sommige mensen gaan de prijs van de 'gewone' Switch positiever zien omdat deze goedkoop lijkt ivm het luxe model, en worden misschien overtuigd om toch een te kopen.
  • Sommige mensen zien een reden om te upgraden en verkopen of geven hun oude Switch door aan familie/vrienden/...
  • Een nieuwe productlancering kan mindshare doen behouden.
  • Een (klein) percentage van je nieuwe gebruikers betaalt nu meer voor hunconsole, waardoor de gemiddelde omzet per klant stijgt, en mogelijk je marges op hardware. Ik verwacht eigenlijk niet dat de Switch OLED veel duurder is om te produceren.
Gevolg: de Switch verkopen blijven op peil, userbase breidt verder uit. Op termijn kan je het 2019 model dan uitfaseren, de prijs van het OLED model laten zakken, en introduceer je een 'New Nintendo Switch' met weer nieuwe upgrades.
Anyway, dat zal een verhaal voor 2022 worden.
Dit is de tussentijdse refresh (zoals je al aangeeft, XL), de volgende stap wordt een opvolger, maar dat wordt niet 2022.

Gaat Nintendo net als bij de DS/NDS/3DS (WII/WIIU) voorborduren op hetzelfde platform? Lijkt me een zekerheidje, maar qua timing is dat nog wel even wachten.

Ik kan er naast zitten, maar Nintendo is op grote lijnen met dit soort trajecten redelijk voorspelbaar.
Mag ik je herinneren aan de New Nintendo 3DS, die een jaar na de XL 2DS uitkwam :) Nintendo heeft maar liefst zes revisies gedaan van de 3DS.

Anyway, over timing discussiëren is koffiedik kijken. Ik vind 2022 nog steeds aannemelijk wegens alle info die al bekend is over de SoC en omdat dat er al devkits in het wild zouden zijn, maar uiteindelijk is dat maar één deel van het verhaal.

Edit: @roffeltjes ik had mijn modellen ff door elkaar gehaald. Het verandert ook helemaal niks aan mijn punt. We zitten nu op hetzelfde moment als de 3DS waarbij het beginmodel, de Lite / 2DS en de OLED / XL releast. Volgende stap kan nog steeds de 'upgrade' zijn. Of dit een Switch 2 wordt of een Switch Pro, is voornamelijk marketing.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 7 juli 2021 11:23]

De specs die je nu ziet zijn compleet in line met wat we hadden kunnen verwachten, kans op een enorme upgrade is en blijft nihil. O-)
Behalve dat er vanuit sales perspectief weinig reden is om nu al met een Switch 2 te komen is er ook gewoon geen hardware beschikbaar die goed genoeg is en een soort van betaalbaar met acceptabele accuduur.
Het is ook speculeren waarom Nintendo deze stap zet, een OLED-scherm is hoogstwaarschijnlijk nog steeds duurder dan het oude scherm. Een deel van de klanten zal het geweldig vinden dat het scherm waarschijnlijk betere contrasten en kleuren zal hebben, een deel zal beducht zijn voor inbranden en een kortere levensduur. Waarschijnlijk zal het wel de accuduur van de Switch verbeteren.
Wat een teleurstelling zeg. Ik speel 9/10 keer in "docked mode" en er zijn eigenlijk geen verbeteringen daarvoor, behalve de LAN aansluiting. Dit is uitsluitend interessant voor mensen die nog geen switch hebben of die vooral in handheld modus spelen. Sorry Nintendo, gemiste kans, je krijgt mijn geld niet :P
Dit is uitsluitend interessant voor mensen die nog geen switch hebben of die vooral in handheld modus spelen
Ik heb nog geen Switch en zou er wel een willen, puur om in handheld mode te spelen, en dit is ook echt niks voor mij.

De verwijderbare (lees: verliesbare) joycons vind ik echt helemaal niks, voegt een punt toe waarop dingen kapot kunnen gaan. Ik snap zelf niet echt waarom je de switch aan een TV zou koppelen, hij is te zwak voor 4k en 1080p gamen ziet er niet uit.
Dan zou ik een Switch Lite aanraden.
Mijn punt was dat ik eerdere zat te wachten op een geupgrade Switch Lite, met een groter OLED scherm, snellere SoC, etc.
Dan is deze versie niet voor jou, prima toch?
Ik zou graag gehad hebben dat ze de verbeterde Switch de Super Nintendo hadden genoemd.
1080p ziet niet uit? WAT? Dus tot een jaar of 3 tot 5 geleden vond jij games niet uit zien, geen een game? Overdrijven is ook een kunst.
Ik zie dat die "1080p" blijft terugkomen.
Kijk, mocht de switch nu daadwerkelijk 1080p halen, dan hoorde je waarschijnlijk veel minder mensen klagen. Maar ik heb de switch destijds gekocht voor xenoblade, en beide games duiken bij momenten onder de 480p, en zelfs dan hakkelt de framerate verder tussen 20 en 30 fps. De nieuwe disgaea is ook gegijzeld op het switch platform, waar je het spel eerder met een blurry diashow zou kunnen vergelijken.

De switch kan 1080p output geven ja, maar effectieve 1080p hd output is voor de grafisch iets intensere games een verre droom.
De nieuwe disgaea is ook gegijzeld op het switch platform
Japans leren en de Japanse PS4 versie kopen?
Gezien de 'drift' issues die er zijn moet je juist blij zijn dat je de controller kunt vervangen. Als je netjes de 'slotjes' eraf haalt/knopjes in drukt met het verwijderen van de JoyCon zouden er geen issues moeten zijn.

Daarnaast haal je ze er dus nooit af als je alleen maar handheld speelt en dus is er geen slijtage.
Ik had al een tijdje last van drift. Uiteindelijk Amazon maar gebeld en die hadden kennelijk geen reparatie programma voor de Switch. Dus omdat mijn Joycon controller kapot was sturen ze een compleet nieuwe Switch op.
Ik heb die nieuwe teruggestuurd na het omwisselen van de Joycon.
Ik vrees dat die nieuwe Switch bij gebrek aan een reparatie programma gewoon naar de stort gaat. Tot zover het voordeel van de controllers los kunnen halen.
Je had ook Nintendo kunnen bellen en het onder garantie laten repareren...
Sturen die je niet naar de leverancier?
Bij mij stuurde Gamemania me juist naar Nintendo. Ik had het ook via Gamemania kunnen doen hoor vanwege consumentenrecht maar direct via Nintendo is sneller.
Sturen die je niet naar de leverancier?
Niet bij mij. Ze hebben me keurig netjes in korte tijd geholpen aan nieuwe joycons. (En die doen het een leuk aantal jaar later nog steeds prima). De originele ging als de gekte driften binnen een dag. (Een uur Mario kunnen spelen, en toen ging Mario rondjes rennen 🤣)
Speel zelf heel veel party games met de kids. En dat gaat moeilijk als deze niet aan de tv aangesloten is 😅.
Als ik dan alleen een spelletje speel, speel ik idd vaak in tablet mode, maar ook vaak op tv. Maar iedereen kiest zelf waar hij deze voor nodig heeft en maakt zo de keuze tussen de lite versie of de gewone.
Ik koppel hem aan de tv als de kinderen swiftfit met die band, justdance of mario kart willen spelen.
De games waarvoor die verwijderbare joycons echt nodig zijn. Voor mij staat ie meestal in zijn dock.

Verwijderbare joycons lijken me ook fijn omdat die juist snel kapot gaan. Nu hoef je niet je hele switch te slopen als je drift hebt. Ik zie die joycons net als banden als je veel "kilometers" maakt met je switch gaan ze mankeren en moet je ze vervangen.
"1080p gamen ziet er niet uit" - Beetje overdreven, niet? Mijn 55" OLED laat prima beeld zien als ik op de Switch speel, nagenoeg niet te zien dat het geen 4k is behalve als je met je neus op het scherm zit. Alles is duidelijk, scherp en helder. Met 4k win je zeker detail, maar het verschil maakt voor de gameplay niet veel uit. Ik zou liever zien dat het ding niet naar 30fps terugvalt als je met 3 of meer spelers gaat Mario Karten.
Precies. Het enige waar ik over kan klagen bij de switch is dat het bereik van de Bluetooth zo beperkt is. Ik kan niet op de bank ploffen en dan spelen, dan merk je gigantische lag op de controller. Met de PS4 geen last van.
hij is te zwak voor 4k en 1080p gamen ziet er niet uit.
Ik blijf me verbazen dat dit steeds opnieuw terug komt. Als je in 4K op weet ik veel hoeveel fps je wilt gamen moet je gewoon een Xbox of PS kopen.

Daarnaast is het hele principe van de Switch dat je kunt (jaja) switchen: van tv mode naar handheld mode naar tabletop mode. En daarvoor moet je inderdaad de controllers wisselen. Gebruik je slechts een van die modi, in jouw geval handheld, dan hoef je de controllers er nooit af te halen.
Ik blijf me verbazen dat dit steeds opnieuw terug komt. Als je in 4K op weet ik veel hoeveel fps je wilt gamen moet je gewoon een Xbox of PS kopen.
Ja, en ik heb dan ook een PS5.

Ik zou wel een portable voor ernaast willen, en Switch is daar nu de enige optie. Ik zou graag zien dat Sony een nieuwe PSP zou uitbrengen.
De 3DS is ook nog altijd een optie volgens mij? :)
Hoewel ik begrijp wat je bedoeld en zelf beide heb.. ik kan Zelda niet op de XSX spelen..

Ook ik baal ervan dat ik op mijn grote (85”) 4K 120Hz/FPS VRR scherm Zelfs op 640-720p 15-30fps moet spelen. Het is niet dat het een probleem is maar dat wilt niet zeggen dat ik en anderen dat jammer vinden.
"hij is te zwak voor 4k en 1080p gamen ziet er niet uit." als je eyecandy zoekt moet je niet bij nintendo zijn, die draaien om de gameplay. Daarnaast heb ik me prima vermaakt met Zelda BotW, Mario en nog vele andere spellen op een 55 inch TV. Graphics zijn niks als het verhaal en gameplay waardeloos zijn.
"De verwijderbare (lees: verliesbare) joycons vind ik echt helemaal niks" ok dan haal je ze niet los? tis niet dat ze er zomaar vanaf vallen
Mwoah, ik vind ergens de games van Nintendo wel esthetisch de mooiste.
Echt? Serieus? Dat je de art/animatie stijl van Nintendo kan waarderen is prima maar qua grafisch pracht en praal komt het niet enigszins met huidige consoles. De 480/720p resolutie op mijn 4k tv is afschuwelijk.
Art is dus esthetiek. Jij doelt op grafische afwerking. Nintendo's IP's zijn de meest waardevolle en dat komt met name omdat ze zo goed gepolijst zijn en zoveel emotes teweeg brengen. Dat komt niet uit de lucht vallen. Geen enkele company komt in de buurt. Laat ik het zo zeggen, zou Nintendo morgen ook een powerhouse onder handen mogen nemen, dan zouden ze een gigantisch voordeel hebben over bedrijven die niet hun IP's hebben om een meest grafisch indrukwekkende game te maken.
Ik snap zelf niet echt waarom je de switch aan een TV zou koppelen
Bij me moeder staan mijn switch ook aan de tv gekoppeld zodat we samen kunnen spelen. Een andere rede zou kunnen zijn dat je naar een tv meestel rechter zit wat toch wel beter zou zijn voor je lichaam. Andere vinden handheld misschien te zwaar voor langdurig spelen of de afstand te klein. Me moeder zou bijvoorbeeld dit niet kunnen doen vanwege haar reuma. Maar de losse joycon gaat goed. Ook heb je gelijk 2 controllers in plaats van 1. Genoeg games waar je de joycon op de zij kan houden en spelen. Voor met zijn tweeën is dit lekker. Vooral omdat ik de rechter lekkerder in de hand vind en zij de linker.
hij is te zwak voor 4k en 1080p gamen ziet er niet uit
Dat is jouw mening. Ik heb me ps5 op me hd ready tv en mij hoor je niet klagen. Ook speel ik games die er gewoon minder goed uit zien. Ik speel op dit moment bijvoorbeeld UnderMine en ik beleef er genoeg plezier aan ook al ziet het er eigenlijk niet uit. Nu zeg ik wel eerlijk dat ik niet weet hoe 4k gamen eruit ziet maar als ik spellen speel als UnderMine dan verwacht ik niet dat ik me grafische eisen zou bijstellen.
Hoezo, 1080p gaming ziet er niet uit? Hele hordes pc gamers gamen daarop. En moet een game er vooral mooi uit zien of liever toch gewoon leuk zijn om te spelen?
Sterker nog, ik draai meeste games zelfs maar op 720p omdat dit ietsjes in fps scheelt en de spellen er desondanks nog steeds prachtig uit zien (is meer sfeer dan super scherpe graphics anyway), maar lage framerates vind ik wel verschrikkelijk, had daarom echt wel op een sterke SOC gehoopt. 4k boeit mij in ieder geval helemaal niks.
De Switch versie van BOTW draait altijd 900P in docked mode, het maakt daarbij niet uit of je de tv instelt op 1080P of 720P. Het schaalt naar 720P, maar dit maakt geen verschil in FPS.
1080p op een 24inch scherm versus 1080p op 55inch. Heeeeeel groot verschil.
Dan moet je sowieso niet bij Nintendo zijn, die hebben als formule dat hun games een bepaalde unieke vorm van gameplay hebben. Voor het soort triple-A gaming die jij beschrijft zul je toch echt een high-end PC moeten hebben.
Je zit echt fantastisch iedereen te trollen hier in dit draadje. }>
1080p zit er niet uit? De Mario en Zelda games zien er prachtig uit op mijn 4k tv (met upscaled beeld dus). Niks mis mee en met de Pro controller speelt het heerlijk.
[...]
De verwijderbare (lees: verliesbare) joycons vind ik echt helemaal niks, voegt een punt toe waarop dingen kapot kunnen gaan. Ik snap zelf niet echt waarom je de switch aan een TV zou koppelen, hij is te zwak voor 4k en 1080p gamen ziet er niet uit.
Ik heb de switch vanaf de launch en ben nog nooit de joycons verloren. Naar mijn mening ben je wel heel onvoorzichtig met spullen als je je joycons zou verliezen. Daarbij kan je ze ook niet verliezen als je toch alleen maar in handheld mode speelt ;) Ik speel voornamelijk in Dock mode en heb ook een pro controller waarmee ik afwissel per spel. Als je enkel in handheld mode speelt, dan zou ik eerder voor de switch lite gaan. Kan je ook je joycons niet verliezen :P

Wat ik alleen niet snap is dat je zegt dat 1080p gamen er niet uit ziet? Ik denk dat je van die mening namelijk terugkomt als je Luigi's mansion 3 op een 4K tv gespeeld hebt. Ze laten hiermee zien dat het echt onzin is om overal maar 4K op te plakken.
"1080 gamen ziet er niet uit" uhhh... Ik durf te wedden dat je op een 4K televisie vanaf je bank het verschil niet ziet tussen een game met exact dezelfde settings in 4k en 1080p. Het is dusdanig verwaarloosbaar dat als je het al ziet, je echt goed moet kijken en dan nog is dat verschil niet meer zichtbaar zodra je gewoon aan het spelen bent (ipv kritisch kijken). En dat is op een 55inch, de meeste mensen hebben niet eens een 55inch in huis.

Daarnaast hebben sommige games gewoon een groter scherm nodig om goed tot z'n recht te komen. 7 inch helpt daarin al een beetje, maar niets gaat boven een televisie.
En dat is op een 55inch, de meeste mensen hebben niet eens een 55inch in huis.
De meeste mensen hebben een veel te kleine TV en zitten er te ver vanaf.

Ik heb hier een 65” OLED op ong. 3 meter afstand. Eigenlijk nog te klein maar groter was destijds niet betaalbaar, bij de volgende upgrade gaan we zeker voor de 77”.
65" te klein? 55" is gangbaar op zo'n afstand. 77" is bijna decadent te noemen in een normaal huis.
Op 3 meter geeft een 65” scherm een kijkhoek van 26.6 graden, veel te smal. THX beveelt een kijkhoek van 36 graden aan, op 3 meter afstand is dat een scherm van 90”.

Ik heb een klein appartement en zit dus redelijk dicht op mijn TV, waardoor 65” nog een beetje te doen is, maar het loopt snel op als je verder weg zit. Op 4 meter afstand heb je al een 116” scherm nodig. Op 5 meter 143”

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 6 juli 2021 22:42]

Vervang eens "heb je nodig" door "beveelt THX aan" in heel je post, en je krijgt een heel ander verhaal.

Ik zit op 4m naar een 42" inch TV uit 2010 te kijken + gamen. Een iets groter model zou leuk zijn, maar 'nodig' is het niet.

[Reactie gewijzigd door ikbenvanmars op 7 juli 2021 07:56]

Ik zit op ongeveer dezelfde afstand en heb 40". Ik snap de drang naar almaar grotere schermen ook niet helemaal.
1080p 40" was 10 jaar geleden ook prima.
Maar die verwijderbare joycons zijn toch deel van het Switch concept, of mis ik iets?
Grappig, ik vind het juist handig. Soms speel ik liggend in bed met het scherm gekanteld en de joycons in mijn handen onder de dekens, soms moet ik wachten in de auto, dan plaats ik de console tegen mijn tellerwerk (achter het stuur) en houd ik de joycons vast, en terug naar handheld mode is ook zo weer gedaan.
De joycons zitten goed vast, en je krijgt er een soort van controller-houder bij indien je liever op de TV speelt. Die houder is overigens erg slecht/onergonomisch, maar de features die jij als onzinnig bestempelt zijn voor mij juist de USPs die de Switch een succes maakt in mijn situatie.
Dan heb je het concept van de switch niet helemaal begrepen en is het helaas ook niets voor jou. Dat vind ik overigens niet gek, wat dat betreft jammer dat er geen moderne PSP variant bestaat, dat zou ik persoonlijk namelijk veel liever hebben als ik ook maar iets om handheld gaming zou geven.
Selectie aan games?

Gebrek aan kennis (van de games) of beperkte smaak eerder. De games zijner echt wel.
Ik hou vooral van story-driven games, bij Nintendo zijn de games vaak te veel gefocused op alleen de gameplay.
Rpgs zijn er genoeg. Of het allemaal je smaak is is wer een tweede

De laatste direct had ook een paar storygames etc.

Genoeg opties lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 6 juli 2021 16:42]

Iets vergelijkbaars met TLoU of de Uncharted serie qua storytelling ?
Je kunt films kijken op de switch.
ONEXPLAYER voldoet eerder aan jouw wensen
Even uit nieuwsgierigheid.
Je klaagt redelijk dat het apparaat een te zwakke SoC heeft. Maar je hebt er geen één? Hoe weet je dan dat hij een te zwakke SoC heeft? Ik heb zelf twee Switches en de laadtijden zijn gewoon prima. Uiteraard is sneller altijd beter, maar het is prima te doen. Alle spellen die ik speel, spelen vloeiend. Wat mij betreft hoeft hij geen snellere SoC te hebben?

Een OLED-scherm had leuk geweest. Daar wil ik nog wel in mee gaan. De selectie aan spellen is een kwestie van smaak. Maar een snellere SoC is in principe niet nodig. Dat zouden ze dan alleen doen voor het specificatietabelletje.
Er zijn genoeg games die amper 30fps halen. Ook genoeg games die meer in de richting van de 20 schommelen. En dat is met 540p en dynamische resolutie. En dan zijn er nog games genoeg die ze wegens gebrek aan power niet eens KUNNEN porten.

Ik ben een Switch fan van de eerste dag, maar meer power is het enige wat de Switch echt keihard nodig heeft.
Ik heb in mei 2020 om ongeveer dezelfde redenen een Switch Lite gekocht, maar heb deze afgelopen december toch verkocht om een 'gewone Switch' te halen. De docked modus was daar (indirect) de grootste reden voor. Sommige spellen spelen net wat lekkerder op het grote scherm, maar met name de mogelijkheid om local multiplayer op de Switch te kunnen spelen gaf de doorslag.
Als jij je controllers kwijt raakt (want ze zitten erg goed vast met rails) moet je misschien eens nagaan waarom je zo onhandig bent.
Aka je hebt er nog nooit op gespeeld en wilt gewoon haten op Nintendo.
Volgens jou, maar dat maakt het nog niet waar.
Heb jij geen Switch? Zeker is dat ding gammel in de dock. Dat hadden ze iets beter kunnen maken. Dat van de controllers is wel overdreven inderdaad.
Wat ben jij eigenwijs zeg. Echte gebruikers die zeggen dat het niet zo is en dan kom jij met je onderbuik gevoel hun tegen spreken. Vervelende gewoonte is dat.
geloof mij met normaal gebruik krijg je ze er echt niet af (tenzij je het wilt).

Mijn switch heeft al vaak de grond getikt.0,0 problemen
Dat klinkt in elk geval duidelijk alsof je het heel uitgebreid nooit geprobeerd hebt. Die verbinding is op mijn switch in en geval erg stevig.

Het hele “switch” “probleem” van je is trouwens “opgelost” met de switch lite. Gewoon een GBA formfactor uit een geheel gemaakt.
In welke context zien 1080p games er niet uit??
Hoorde allemaal verhalen over dat Nintendo die Nvidia DLSS zou kunnen gebruiken om "goedkoop" games naar 4k te upscalen, zou een fantastische toevoeging zijn.
ja de geruchten liepen van een simpele scherm upgrade tot en met graphics die een nvidia 3090 liet stof bijten. beetje het nadeel van geruchten ze kloppen meestal niet maar zorgt wel voor grote verwachtingen bij somige mensen
Er waren wel meerdere bronnen die dit vermelden en dar maakt zon gerucht meestal werl geloofwaardiger.
rtx 3090 graphics claimde ik ook natuurlijk niet, DLSS zou wel legit kunnen zijn
Same, ik wacht dus wel langer, desnoods oneindig.
Heb een Switch geleend van iemand die er zelf amper op speelt, en doe dat vrijwel exclusief docked. Als ik er zelf een zou kopen, dan wil een duidelijke verbetering (en dus meer dan alleen een ethernet poort). Ik zou zelfs een console-only versie (gewoon een kastje, geen scherm, geen accu, geen controls) prefereren.

Maar zolang er geen SOC-verbeteringen zijn (en mijn Zelda BOTW/Pokemon Sword met ernstige framedrops blijven zitten) vind ik het voorlopig niet boeiend. Jammer, want ik wil best geld uitgeven.
En die wired LAN kan je via een USB adapter ook wel in de oudere Switch steken. Ik heb het 2019 model, en ik speel gewoon bekabeld.
ja alleen zijn de "licensed by nintendo" versies echt na 2 maanden van de markt gehaald en mag je nu eerst goed gaan googlen welke USB to ethernet echt de switch ondersteunen. ben er zelf in ieder geval blij mee dat het nu gewoon native is. (en laten we eerlijk zijn 2019 had er best wel een UTP poort op die dock gemogen zeker gezien er flink wat modem's zijn waar de wifi van de switch gewoon niet mee wilde verbinden)
Ik had niet eens gekeken welke werkte. Ik heb gewoon een ding gepakt van het merk Digitus dat ik toch had liggen, en dat werkte. Maar ja, wat mij betreft kon die UTP er wel direct op.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 6 juli 2021 16:35]

Willekeurige uGreen connector van AliExpress doet het anders prima zonder uit te zoeken wat werkt.
Ik heb een Gigabit LAN adapter gekocht voor de switch, op de desktop inderdaad gigabit, op de huidige switch dock maar 10-20 megabit, compleet kansloos. Ben benieuwd of die nieuwe dock dan met de oudere switches gebruikt kan worden en of de switch dan ‘daadwerkelijk’ een forse snelheid via LAN kan halen. Op z’n minst een paar honderd megabit.

Verder zie ik geen toegevoegde waarde in de OLED versie.

Edit: link

[Reactie gewijzigd door slijkie op 6 juli 2021 16:17]

Die ethernet aansluiting is wel handig. Al heb ik het opgelost met een AliExpress USB to Ether kabeltje van 5 Euro. Dat werkt ook prima.
LAN aansluiting is handig. Maar daarvoor kun je bijvoorbeeld ook een UGREEN USB Netwerkadapter kopen van een paar euro. Het werkt vrij goed met de huidige Switch. Een Switch met OLED en wat extra geheugen is een leuke toevoeging, maar je levert wel een USB-A poort in (Voor RJ-45?).
uGreen LAN adapter van 10 euro lostte dit 3 jaar geleden al voor me op :P werkt zelfs zonder dock en op de laptop.
Maak er voor mij maar 10/10 keer van. Vorige maand 1x geprobeerd de switch uit zijn dock te halen en Mario Galaxy te spelen... Snel weer weggelegd. Had gehoopt op een hogere resolutie , frame rate.. I dont know maar niet dit
Ik ben eigenlijk wel opgelucht dat het geen grote bump-up is geworden. Ik was namelijk bang dat de nieuwe Switch in dat geval de minimale spec voor b.v. BOTW-2 zou gaan worden. Dat lijkt mij nu niet het geval.
Jammer dat er zo weinig upgrades bij komen. Wel fijn dat er een ethernet port in zit.
Vraag is, waarom zat een ethernetport er anno 2017 nog niet standaard in?
Je zou het anders kunnen stellen, waarom zit er in 2021 een ethernet poort op, Wifi is er ook al 20 jaar, je moet wel heel erg je best doen om langzame Wifi in huis te hebben.
HALLO, ONLINE GAMING OP WIFI? Wellicht dat je in nederland de luxe gewend bent en super verwend bent met snelle connecties. Maar wereldwijd is internet gewoon gemiddeld gezien shit en de wifi nog veel slechter, los van het feit dat velen ook denken dat een router 4 kamers verder op net zo handig gamed... Verruit de meeste online games op de switch zijn niet speelbaar door lage internet snelheden en wifi connections. Zelfs amerikanen hebben vaak geen deugelijke wifi verbinding en je hebt constant delay en network issues. Reddit en Youtube loopt vol met mensen die er razend over zijn.

Probeer maar 1 keer een fighting game zoals super smash online te spelen. Het feit dat de switch zonder Ethernet port kwam had het hele online platform voor de switch al verdoemd. En men is er razend over omdat niemand zijn favoriete games online kan spelen.

Als je met wifi online gaat loop je simpelweg altijd achter op iemand die met ethernet speeld. Dat is simpelweg een feit en een vereiste in gaming. Nintendo komt er nog enigzins mee weg maar Sony en Microsoft zouden daar nooit mee zijn weg gekomen met hun hardcore community.

Wifi is helemaal niet goed voor gaming ook nu in 2021 is dat simpelweg een feit. Fighting games, racing games noem het maar op. Als je altijd 3 frames achter loopt met daar boven input delay en latency kun je niet winnen.

Als je wel een ethernet adapter bij je switch hebt gehaald zie je gewoon flink verschil. En al zeker als ook de andere partij een ethernet port heeft. Dan is zelfs zonder roll back netcode een game als smash op zijn minst speelbaar.

In Nederland kun je soms met een goeie verbinding nog wel weg komen met wifi gamen(los van de input delay en 2 of 3 frame delay waar je mee achter ligt) Maar in zo'n beetje ieder andere land is wifi gewoon bagger en is de gehele online ervaring slecht als mensen de optie nooit krijgen om een lan kabel erin te poppen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 6 juli 2021 15:58]

Dit is te kort door de bocht. Je hoeft met wifi helemaal niet achter te lopen, maar dat is afhankelijk van een aantal factoren.

Welk Wifi protocol? (Wifi 4, 5 of 6?)
Sterkte van het signaal
Afstand tot Router.
Kwaliteit van de antennes van de router
Kwaliteit antennes van de ontvanger.
Obstakels.
Ik speel nog regelmatig Starcraft 2 en het is daar super duidelijk merkbaar dat een behoorlijk deel via WiFi speelt, godsamme wat veel connection problemen de hele tijd. Je merkt het vooral want zodra iemand lagged, dan lagged iedereen.

WiFi is ruk voor gamen, er zijn uitzondering dat WiFi prima kan werken, maar dat zijn dan ook uitzonderingen.
Ik speel nog regelmatig Starcraft 2 en het is daar super duidelijk merkbaar dat een behoorlijk deel via WiFi speelt, godsamme wat veel connection problemen de hele tijd. Je merkt het vooral want zodra iemand lagged, dan lagged iedereen.

WiFi is ruk voor gamen, er zijn uitzondering dat WiFi prima kan werken, maar dat zijn dan ook uitzonderingen.
Dat ligt niet aan de WiFi zelf, maar de gebruiker. Latency t.o.v. van lan is verwaarloosbaar of misschien 2 ms. Echter, kabel is stabieler en sneller. Daarnaast heb je een apparte verbinding naar de router toe, waardoor je (wanneer je WiFi-kanaal vol zit) je geen dropouts hebt.

Bij League of Legends merkte ik vaak hetzelfde. Mensen krijgen ineens een drop naar 250ms. Dat ligt niet aan de Wifi zelf, maar doordat je verbinding ineens slecht wordt doordat er niet aan QoS wordt gedaan en mensen die zitten te Netflixen of downloaden alles opsnoepen. Of doordat er een magnetron o.i.d. aangaat.

Dat gezegd hebbende, je zal nooit een goede ervaring hebben met Wifi, als je afstand te groot is of er een muur tussenzit. Om die reden is een kabel trekken dan voor een gemiddelde gebruiker gemakkelijker dan een 2e accesspoint inzetten. WiFi repeaters zijn trouwens wel echt af te raden. Deze zorgen voor een latency in het kwadraat.

ontopic
Het lijkt alsof Nintendo deze variant wilt laten lijken op een Pro-variant door de toevoeging van een LAN-verbinding.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 6 juli 2021 17:27]

Deze drops naar 250ms op WiFi zijn vaak het gevolg van brakke drivers waarin de WiFi bedenkt een netwerk scan uit te voeren naar eventuele betere netwerken in de buurt.

Dat kan een WiFi niet gelijktijdig en zal de signaal kort onderbreken.

Dit hoeft overigens niet, in theorie zou je op WiFi heel behoorlijk moeten gamen.
Dat is dus pertinent niet waar.

Ik speel gewoon rustig met mijn volledige bandbreedte van 300 mbps en een Ping van 5.

Over WiFi. En nooit packet loss. Ik heb dan ook een fatsoenlijke ontvanger, en WiFi 6.

0,0 verschil met de kabel.
Heb jij de wifi van een switch wel eens geprobeerd?

En precies zoals je zegt. je noemt al 6 barrieres die wifi wel heeft en Lan simpelweg nooit last van heeft. Los van het feit dat jou latency en input delay ook lager ligt op kabel. Tevens ook een stuk stabieler.
Nounounou dat is allemaal wel erg overdreven hoor, je kon je switch gewoon al aan ethernet hangen

https://www.nintendo.nl/S...tendo-Switch-1496810.html

Alleen is een dedicated ethernet poort wel wat relaxter, das al.
Hier is absoluut niks van overdreven!

Als je gelezen had zag je dat ik juist praat over het feit dat die adapter niet meegeleverd wordt en het absoluut niet speelbaar is om online games te spelen op de Switch. Of het nou casual Mario Kart is of Super Smash. Er zit enorme lag, latency, input delay en frame drops van beiden kanten. Zelfs het hebben van een adapter maakt niet goed dat grofweg 9 van de 10 spelers op slechte wifi spelen. Soms met zelfs slechte dekking.

Met een meer prijs van 20 tot 30 euro is dat absoluut onverantwoord van Nintendo en simpelweg een verschrikkelijke online ervaring op Nintendo games.

Zelfs als casual Switch speler kan ik simpelweg niet wennen aan hoe verschrikkelijk die ervaring is.
Hoeveel mensen merken daar ook maar iets van? Hoeveel mensen hebben hun ps4/5 xbox alsnog aan wifi hangen, omdat "een kabeltje te leggen is te veel moeite"? Ook al had hij ethernet vanaf het begin, zal dat ook maar iets hebben uitgemaken hebben voor het overgrootste gedeelte? Nee. 9 van de 10 spelers spelen op slechte wifi ongeacht of er een ethernet poort op zit of niet. Zeker gezien deze console het van zijn portability moet hebben, lekker in handheld modus op de bank potje online mario kart, met een ethernet kabel aan dat ding? As if.

Alleen competitieve spelers geven daar iets om en die kopen heus wel een extra accesoire om hun die "edge" te geven, net als dat soort spelers ook een duurder toetsenbord/muis voor hun pc setup zullen kopen en een muis met een draadje gebruiken, of een pro controller voor hun console. Terwijl meeste spelers geen reet geven om latency op draadloze muizen (of op draadloze controllers), of de frequentie van hun scherm, dat 60fps en 60hz meer als voldoende is.

Nu zou je 50$ meer betalen voor die ethernet poort, in deze hele usecase is het betere scherm ook totaal niet boeiend. En jij klaagt dan over 20/30 euro voor een ethernet adapter (ze kosten eigenlijk meer rond de 10eu a 15eu, maar goed)?

Dus ja, zwaar overdreven.

Heus wel mee eens dat hij eigenlijk vanaf het begin een ethernet poort had moeten hebben, maar jij schetst het als zo'n gigantisch probleem, dat het onspeelbaar zou zijn is echt zwaar overdreven. Idealiter iedereen bekabeld, maar dat gaat toch niet gebeuren, ethernet poort of niet.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 7 juli 2021 09:45]

Omdat jij niet in de hardcore scene zit betekent niet dat die behoeftes er niet zijn voor gamers. Ik ken genoeg mensen die je zelfs al raar aankijken als je zegt dat je met wifi gamed en bij lange na de meeste van hen is niet eens hardcore.

In games is het gewoon onverantwoord om met wifi online te gaan omdat je de ervaring voor anderen bederft. Het is simpelweg een feit dat WiFi een slechtere ervaring bied dan via lan. Daar is absoluut geen discussie tegen opgewassen. Latency, Ping, Input Delay, Frame Drops, Packetloss, Dekking. Allemaal factoren die bij WiFi een oorzaak kunnen zijn van een slechtere connectie, drop of simpelweg lag. Doe dat in een online platform waar iedereen wereld wijd met elkaar wilt spelen of een game als mario kart waar je met 8 mensen een race wilt spelen en het is complete chaos.

Nintendo moet in games ook playlists aanbieden voor mensen die enkel met lan spelers verbonden willen worden want ik haat werkelijk alles wat Nintendo doet met online. Die issues heb je nooit op een PC, zelfs niet op een PS4 of Xbox One komt het niet eens in de buurt van de issues die je krijgt als je een simpel potje mario kart of super smash wilt doen online. Laat staan langer dan een paar rondes.

Als je echt houd van gamen en je skills wilt testen online start je simpelweg nooit een switch waar 90% van je tegenstanders met een zeer slechte adsl wifi verbinding spelen 4000 km verderop.

Dat gaat gewoon niet bij online games. Wifi is prima voor Netflix & Youtube of een singel player game waar je connected moet zijn. Eventueel met je vrienden in Nederland maar online gaan is gewoon geen optie en je bederft anderen hun pret er simpelweg mee.

De gemiddelde switch gebruiker heeft die kennis simpelweg niet of is te jong om er maar iets van te begrijpen. Maar speel je iets langer games en wil je een keertje zien hoe jou skills op kunnen tegen betere spelers op de switch kom je er al gouw achter dat je eerst maar moet hopen om een ander te vinden met een degelijke connectie en via lan om überhaupt te kunnen spelen. Het is niet voor niets dat je Stadia en xCloud ook absoluut niet met wifi of 4G moet spelen. Er zit simpelweg enorm veel vertraging in. Als 5G straks sneller word dan je wifi verbinding zeg ik by all means. Speel lekker draadloos. Maar realiteit is nu dat wifi op de switch bagger is en onze 5G netwerken minstens de komende 2 jaar in Nederland dat ook zijn.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 7 juli 2021 16:11]

Voor wifi geldt als de voornaamste factor waar je zelf weinig aan kan doen... de RF omgeving. Je buren, je omgeving. Het is, blijft en zal altijd een shared medium zijn.

Een kabel daarentegen is 100% voor jou gereserveerd en levert de meest consistente ervaring. Wil je multiplayer spelen (geen idee wat er op een Switch kan), dan geef je met een kabel de buren tenminste één kans minder om de ervaring te verzieken.
Helemaal met dit eens ja. Zeker als je in een appartement woont en veel buren hebt dan kan Wifi een absolute bende zijn.

Daarbij hebben sommige smartdevices (netwerkspelers, smartspeakers) echt een zwaar brakke Wifi implementatie. Met een netwerkkabel erin werkt het (vaker) gewoon zonder tobben.
Noem het maar conservatief, maar ik heb toch een voorkeur voor RJ45.
Ik speel Mario Kart online. Dus ja, dan heb ik als het even kan wel liever een kabel. Maar die heb ik dan via een USB adapter ook in mijn Switch cradle zitten.
Het gaat niet om langzaam of snel maar om vertrouwbaar en stabiel. Nintendo loopt met meerdere serieuze features achter, vooral dat er geen voice chat op het systeem aanwezig is. Een stabiele 30 fps zou ook eens fijn zijn maar goed de prijzen zijn wel wat betaalbaarder zo.
Voor gamen is bekabeld internet voor veel mensen toch echt nog altijd favoriet ten opzichte van WiFi hoor.
Omdat wifi op consoles vaak flut is.

Xbox One terzijde, onze PS4 haalt 200mbps down en 30mbps up via de kabel (onze internet is 600/40) maar via Wifi eerder rond de 50mbps down en 20mbps up max, meestal daaronder.

Switch zit rond hetzelfde of ik nou 2.4ghz of 5ghz gebruik (verschil bij 5ghz is slechter bereik)

En dit ook als beide naast de router staan, hoe verder van de router af, hoe rapper dit achteruit gaat.

PS3 zwijg ik erover want nog erger.

En dat ligt niet aan de router (een losse router, provider prul staat bij ons in bridge modus), want beide telefoons, thuis en mijn laptop halen de volle 600mbps down en 40mbps up via wifi, zelfs de Xbox One die niet de volle poet haalt zit rond de 540mbps down en 40mbps up.

WiFi is leuk, maar ik heb op Xbox One na geen goede ervaringen gehad qua download snelheid op consoles ermee, dus altijd de kabel gebruikt.

En voor downloaden is slechter wifi nog geen ramp, het duurt alleen wat langer (fors langer soms), maar voor online gaming is dat minder fijn, sowieso met de orginele PS4 die *alleen 2.4ghz heeft, stel je voor dat je in een flat woont woont met al die drukte door de routers om je heen.

Niet ideaal dus.

*Pro en Slim hebben naar mijn weten wel 5ghz

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 6 juli 2021 16:01]

Omdat wifi altijd latency toevoegt en lang niet iedereen z'n access points op de juiste plek ophangt, of daar veel keuze in heeft.
Probeer maar eens te gamen op Wifi op een Switch. Om een beetje een acceptabele online ervaring te hebben moet je wel bekabeld zijn. Games zoals Smash raden het zelf aan om een ethernet verbinding te hebben tijdens online play.
Ja ja ja, gisteren waren er al 16 reacties op mij over wifi, en hoe slecht de wifi van de Switch en de meeste andere consoles is. Jammer.
Overigens kan je ook een USB adapter in de oudere modellen prikken. Ik heb op mijn Switch ook gewoon wired LAN. Wat mij betreft mag Nintendo nog wel docks met wired LAN gaan maken voor de oudere modellen. Dan wil ik er wel twee hebben.
Het nieuwe dock werkt gewoon op de oude Switch.
Is het nieuwe dock niet groter, aangezien de nieuwe Switch een groter scherm heeft?
Het is verwaarloosbaar groter in de ene richting en kleiner in de andere:

https://www.nintendo.com/...UMKZvzsM#dock-lan-section
vs
https://www.nintendo.com/...O4I3UMKZvzsM#dock-section

Maar gewoon de manier waarop ze het marketen (Dock with LAN adapter, niet Dock for Switch OLED) doet uitschijnen dat ze gewoon compatibel zijn.

De Switches zelf zijn overigens ook nagenoeg even groot. OLED is 0.1 inch langer, in de andere richtingen even groot.
In dat geval moet ik het nog eens in de gaten houden.
Tweede zin in het artikel "Het formaat van de console zelf blijft ongewijzigd; "
Die nieuwe ethernetpoort gaat bij deze dock wel ten koste van de USB-poort in de huidige versie van de dock. Handig als je geen losse adapter wil kopen, maar eigenlijk is de nieuwe dock dus minder flexibel dan de oude.
Er zitten nog steeds 2 USB-A poorten op, zat om mijn pro controllers op te laden. Waar heb je ze nog meer voor nodig?
Voor de USB LAN adapter die je dan niet meer nodig hebt.
Je hebt er nu 2 aan de zijkant en 1 aan de achterkant, om de LAN-adapter aan te sluiten. Bij de nieuwe (met LAN) heb je er nog steeds 2 aan de zijkant en is die aan de achterkant ingeruild voor de LAN-poort.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk over USB-C naar de Switch, dus het is gewoon alsnog een USB-LAN adapter, maar dan intern in het dock.
Op die USB poort zit bij mij momenteel toch een wired LAN adapter.
Geen Soc upgrade? Dan hoef ik hem niet en voldoet mijn launchday console nog prima. Jammer hoor. :'(
Och, zo houd je wel 300 euro in je zak om games van te kopen.
Ja precies en Nintendo kennende zijn ze al bezig met een Switch opvolger. Als ik zie hoe ver Nvidia is met DLSS 2.2 dan ben ik al heel blij.

Het is wel zo dat de SoC van de Switch verouderd is, maar verwacht geen XSX en PS5 niveau van pracht en praal bij Switch 2. Met DLSS 2.2(+) komen ze natuurlijk wel een heel eind, maar soortgelijke truc zullen die consoles ook wel kunnen doen en dan nog een stap verder natuurlijk. Die hebben natuurlijk aanzienlijk hogere Thermal load limieten. Dikkere behuizing en geen rekening hoeven te houden met accu en on the go gaming.

Sowieso is het moeilijk om aan de huidige consoles te komen, dan lijkt het me niet fijn om dan een hele nieuwe console uit te brengen. Dan moet Nintendo natuurlijk ook nieuwe games hebben bij de release die 4K DLSS 2.2(+) kan. De Nintendo Switch is in 2017 uitgebracht en is al 4 jaar op de markt. Ze hebben gezegd dat ze het 7 tot 10 jaar zouden ondersteunen, dus ik verwacht geen nieuwe switch binnen 3 jaar. Bovendien verkoopt de Switch nog steeds als zoete broodjes over de toonbank, dus er is geen echte (financiële) prikkel om de nieuwe versie uit te brengen zoals ze dat deden na de WiiU fiasco.

Voor Nintendo is Switch de 'echte' opvolger van Wii en die hebben ze ook 7 jaar ondersteund. (2006 tot en met 2013)
Exact dit. Mijn launch Switch doet het nog perfect en wou zeker de nieuwe versie kopen, maar hier ga ik mijn geld niet aan op doen. Ik wacht nog wel even op de volgende generatie.
Precies mijn gedachte... Ik wilde ook best graag upgraden, met name naar de Nvidia upscale techniek keek ik reikhalzend uit. Maar niks van dat. Enkel beter scherm... 😒
Met een zelfde SoC ga ik de switch toch niet aanschaffen.. Ik ben van mening dat de huidige SoC net niet goed genoeg is (en al best verouderd) om de volwaardige game ervaring te kunnen geven. In de gameboy modus merk je er wast weinig van, maar in de dock stand (daar waar ik vooral mee ga spelen) zijn de graphics soms echt niet om aan te zien en kan je beter voor minder een playstation 4 aanschaffen. Jammer! Toch wachten op de Switch 2/Pro.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 6 juli 2021 15:45]

Succes met het spelen van Super Mario op je PS4.
Ook wel: het hangt er natuurlijk maar net van af wat je volwaardige game ervaring noemt. Er zijn zat grafisch minder intensieve games uit op de Switch waarbij de gameplay dat totaal irrelevant maakt.
Als je een Switch koopt voor de graphics ben je al fout bezig
Als je een Switch koopt voor de graphics ben je al fout bezig
Anno 2021 vind ik dat een best goed argument. Ik heb een Switch voor onderweg en de exclusives. Voor ports is wat extra rekenkracht echt geen overbodige luxe.
De SoC is eigenlijk alleen een beperking voor cross-platform AAA games. Bij indie-games en first-party Nintendo games zijn de graphics (resolutie en fps) echt prima! Ik heb een aantal indie-games echt kapot gespeeld, en ondanks dat nu bv. Hollow Knight en Hades gratis te spelen zijn op Game Pass zou ik die nog steeds eerder voor de Switch aanschaffen.
We: Switch Pro?
Nintendo: Yesn't.
+1, vind em wel grappig

Aan de andere kant ben ik wel wat teleurgesteld dat dit de refresh is. Ik had wel verwacht dat er een betere soc in zou zitten, om wat upscaling te doen zoals DLSS/FSR. Ik keer er wel naar uit om de nieuwste Pokemon games in 4K te spelen.
Humor wordt hier maar weinig gewaardeerd. +1!
Wat een teleurstelling. Mijn Switch ligt nu vooral stof te verzamelen omdat een hoop third-party games gewoon te slecht perfomen op het grote scherm (Immortals Fenyx Rising bijvoorbeeld). Fijn dat je nu geen aparte ethernetadapter meer nodig hebt voor je dock, maar die heb ik toch al, dus daar schiet ik ook niets mee op.
Wat is er slecht aan Immortals Fenyx Rising op het grote scherm? Ik heb deze zelf nog niet op de TV aangesloten maar wel op mijn 24 inch PC scherm zodat ik lekker in m`n bureau stoel kan zitten maar heb niks om over te klagen?
Daarom speel ik dat soort games puur op PC, de games die ik wel op Switch spel daar voldoet deze prima voor, maar de zwaardere games spelen gewoon niet fijn, en ik ben niet zo veeleisend want genoeg oude 3d retro games op consoles die haast een PowerPoint presentatie zijn die ik prima vind.
als ik zie hoe de PS4 Pro moet zwoegen om het beeld te upscalen naar 4K (checkerboard) en dat de PS5 ook geen native 4K aankan, verbaast het mij niet dat Nintendo die ambities niet heeft voor de Switch2.
Native 4K vind ik een onzinnige resolutie. Ja, het is scherp, maar het kost gewoon teveel resources en dat weegt niet op tegen 1440p/1800p. Jammer dat Nintendo geen krachtigere SOC gaat gebruiken. 4K hoeft niet, maar 60fps was toch wel lekker geweest. Ook op 720p handheld mode is 60fps perfect.

Deze laat ik dan aan me voorbij gaan.
Teleurstelling, zelfde 1080p output, 720p scherm en een oude SoC.

Konden ze beter een Switch Lite met een OLED scherm uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 6 juli 2021 16:51]

Konden ze beter een Switch Lite met een OLED scherm uitbrengen.
Nou, niet echt. Dan heb je iets wat voor de consument gevoelsmatig tussen de Switch Lite en de Switch zit. Wat voor prijssticker moet je daarop plakken?
Alleen de handheld ervaring is iets beter geworden met een OLED scherm. Voor TV is er niets beters geworden.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 7 juli 2021 08:16]

Tja, hier wordt ik dus niet warm van. Had echt wat meer rekenkracht gehoopt in de docked modus. Zeer waarschijnlijk heeft ook Nintendo last van de corona/chip crisis en speelt dit mee.

Hopelijk hebben ze de vele Joycon drift issues aangepakt, dat zou nog positief zijn.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True