Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo: geen ander Switch-model dan oledversie op komst

Nintendo zegt dat er momenteel geen plannen zijn voor een nieuwe versie van de Switch-console, behalve de oledversie die in oktober verschijnt. Ook ontkent Nintendo dat de winstmarge op dat model hoger is.

Nintendo Japan doet de twee uitspraken op Twitter op zijn account dat gericht is op investeerders. Het is ongebruikelijk dat Nintendo zich openlijk uitspreekt over geruchten en verhalen in de media. Als eerste zegt het bedrijf dat een artikel van Japan Time, waarin staat dat de oledversie van de Switch winstgevender is dan het lcd-model, niet klopt.

Volgens analisten die in het artikel aangehaald worden, zijn de productiekosten van de oledversie 10 dollar hoger, terwijl de adviesprijs van het oledmodel 50 dollar hoger is. Nintendo gaat niet in op de cijfers, maar wil naar eigen zeggen aan investeerders en klanten duidelijk maken dat het niet klopt dat het bedrijf meer winst maakt op de oledversie.

Aanvullend benadrukt Nintendo ook dat er geen ander model van de Switch gepland is, los van de oledversie die in oktober uitkomt. Er gingen voor de aankondiging daarvan lange tijd geruchten rond over een versie met verbeterde hardware om beelden te kunnen upscalen naar een 4k-resolutie. Nintendo zegt 'op dit moment geen plannen te hebben' om een ander model uit te brengen.

Nintendo Switch met oledscherm

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-07-2021 • 10:59

197 Linkedin

Reacties (197)

Wijzig sortering
Als ze nu al zouden aangeven dat er ook een verbeterde versie gaat komen dan bijt dat denk ik de markt van de OLED variant teveel. Dus dat ze dit zeggen lijkt me eigenlijk ook wel logisch.
Reageer
Ja dit was ook mijn eerste gedachte. Logisch dat ze dit nu zeggen met het nieuwe model voor de deur.

Het zelfde geld voor die onderdelen overigens. Niemand had verwacht dat ze zouden zeggen “ja we verdienen meer. Boeie”. Terwijl we allemaal inmiddels weten dat dit het geval is (waar ik overigens geen moeite mee heb).
Reageer
Het zelfde geld voor die onderdelen overigens. Niemand had verwacht dat ze zouden zeggen “ja we verdienen meer. Boeie”. Terwijl we allemaal inmiddels weten dat dit het geval is (waar ik overigens geen moeite mee heb).
Volgens mij maak je een fout die veel mensen maken met dit soort cijfers
Volgens analisten die in het artikel aangehaald worden, zijn de productiekosten van de oledversie 10 dollar hoger, terwijl de adviesprijs van het oledmodel 50 dollar hoger is.
Veel mensen trekken hierbij de conclusie: ok, Nintendo verdient dus 40 euro meer met deze versie. (dat zie je ook bij de nieuwsartikelen van teardowns waarin wordt vermeld wat de onderdelen van bepaalde apparaten bij elkaar kosten).
Dat is natuurlijk niet zo: van die "overige" 40 euro pakt de verkoper (retailer) een deel, een deel is BTW, een deel gaat in marketing zitten en de R&D-kosten moeten ook nog terugverdient worden. En dan vergeet ik vast nog 1 of 2 posten die niet in de productie-kosten zitten maar wel in het verschil in prijs.
Reageer
Een kleine sidenote.
Als die voor de adviesprijs in de winkel ligt is die BTW en de winst die de retailer pakt is in principe al verrekend. Net zo als die bij de oude al inbegrepen zit in de winkelprijs hoef je die bij de nieuwe niet nog eens dubbel te tellen.

En de R&D en promotie zal ook niet verschrikkelijk veel zijn (kijkend naar de kosten daarvan per product) omdat ze van al bestaande kanalen gebruik maken en het scherm zo’n beetje het enige nieuwe.

Dus ja, die 40e zal niet pure winst zijn maar daar gaat minder vanaf als je denkt (denk ik)
Reageer
Het gaat hier niet enkel om het scherm. Nintendo heeft de behuizing en de kickstand herontworpen. Ook komt er volgens FCC documentatie een nieuwe antenne in de OLED Switch op basis van LDS - de huidige antenne is een PCB antenne. Verder zitten er nieuwe speakers in en ook de dock is opnieuw ontworpen. Dit houdt dus in: nieuwe designs en testing, nieuwe productiemallen, materiaalsourcing... en nog veel meer. Het grotere eMMC geheugen zorgt bijvoorbeeld ook weer voor een meerkost.

Per product zal het op termijn wel meevallen, maar momenteel ziet Nintendo daar natuurlijk nog geen cent van.
Reageer
Dit klopt niet helemaal.
Als je jouw redenatie volgt, dan moet een eventuele Switch 2 dus ten minste 399 + de kosten van RD, nieuwe onderdelen etc, dus zo'n 700-800 euro gaan kosten.
Je telt namelijk wel degelijk verkeerd nu: je doet alsof het herontwerp van de Dock, betaald moet worden van die 40 euro verschil. Dat is natuurlijk niet waar. Dat ontwikkeltraject kan betaald worden vanuit de hele 399 euro! Dat is de prijs van de OLED-Switch. Hij kost geen 40 euro. Dit is een klassieke redenatie'fout'.
En een nieuwe antenne of nieuwe speakers, betekent ook dat de oude er niet meer in zitten. Of er uiteindelijk meer of minder winst op zit, is voor ons lastig te zeggen vanaf de zijlijn. Maar dingen als marketing, RD en marge voor de retailer, zitten in de hele 399 en niet in de 40 euro verschil. Enige wat daar echt deels in zit, is inderdaad BTW, ongeveer 8 euro.
Reageer
Ok wacht even. Ik zeg A en jij maakt er B,C, D van :)

Ik geef enkel een lijst van een aantal veranderingen en onderdelen van het OLED model. Dit was een correctie op de post van @er0mess omdat hij onterecht enkel het scherm vermeldt. Deze veranderingen t.o.v. het 2019 model moeten nu eenmaal ontwikkeld en betaald worden. Ik maak geen claims van hoeveel dit kost (in termen van R&D afschrijving) per geproduceerde unit, noch over of deze kost gedeeld wordt met een volgend hypothetisch model of niet.
En een nieuwe antenne of nieuwe speakers, betekent ook dat de oude er niet meer in zitten. Of er uiteindelijk meer of minder winst op zit, is voor ons lastig te zeggen vanaf de zijlijn.
Natuurlijk betaal je de 'oude' shell of antenne niet meer bij een nieuw model. Daar ging het helemaal niet over :) Ik wees er enkel op dat deze veranderingen kosten met zich meedragen, en dat deze verder gaan dan de verhoogde kost van deze onderdelen zelf.
Reageer
Je doet de aanname dat het R&D gedeelte van de verkoopprijs dus niet enkel de R&D voor de huidige versie is, maar ook voor toekomstige modellen zoals deze. Ik ben geen expert, maar dat klinkt niet logisch, je weet van tevoren niet of en hoe succesvol een project wordt en of er dus überhaupt in de toekomst extra geld voor R&D voor dit product nodig is. Waarom zou je die extra kosten incalculeren?

Bovendien er moeten compleet nieuwe stands en software ontwikkeld worden, waar de kosten die voor de huidige al gemaakt zijn. De kosten nu komen niet in plaats van, maar zijn nieuwe extra kosten.

Budgetteren is natuurlijk "creatief" boekhouden, als jij nu een VW ID4 koopt, in hoeverre betaal je dan al mee aan de ontwikkeling van de ID4.1 of ID5 om ze maar zo te noemen? Maw, betaal je nu al direct aan R&D, of gaat de R&D van de volgende versies uit een ander potje komen wat met de algemene middelen gevuld wordt? (Wat ik me van bedrijfskunde herinner is het het laatste)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 19 juli 2021 15:40]

Reageer
Nee, ik snap wel wat je zegt, maar het klopt niet.
De prijs is 399 euro en daar zit alles in. Niet alleen in die 50 euro prijsverschil.
Anders dan dit kan ik het niet uitleggen.

Ik kan nog wel een leuk raadsel vertellen.
Er komen 3 mannen bij een hotel, ze willen drie kamers.
Maar er is nog maar eentje, dus de hotelier zet twee extra bedden in 1 kamer en rekent 30 euro. De mannen betalen elk een tientje.
De volgende dag vindt de hotelier dat hij toch wat teveel gerekend heeft, dus hij geeft een van de mannen 5 euro's terug.
De man denkt, hoe verdeel ik dat nou, dus hij geeft de liftbediende twee euro fooi en daarna zichzelf en de andere mannen een euro terug.
De mannen hebben dus elk negen euro betaald.
9x3=27 plus de fooi is 29 euro.... Waar is die ene euro gebleven....?
Reageer
Welke ene euro van de 30 in het "spelletje" bedoel je?

Er zitten er uiteindelijk 25 in de kassa, 3 in de zakken van de mannen en 2 in de zak van de liftbediende: 25 + 3 + 2 = 30 :+

Anyway, denk dat er hier iets vergelijkbaars aan de hand is, probleem is dat we niet weten welke extra kosten er zijn waardoor Nintendo geen extra winst maakt: we weten niet hoeveel de fooi de liftbediende krijgt (in dit geval zou het een negatieve fooi zijn gezien we het over een prijsverhoging ipv korting hebben)
Reageer
Vermoed dat Nintendo nu ook de hogere prijzen van zo wat alles door corona nu heeft mee verrekend.
Reageer
Nou ik denk het niet. Als er een tientje BOM kost extra is zal dat zich vertalen in behoorlijk wat meerkosten aan de uiteindelijke klant. Inkoop zal al 15-20 euro meer zijn waarschijnlijk wordt er nog een 15-20 marge bijgepakt door de retailer en de rest is dan invoerheffingen en btw.
Reageer
Dus ja, die 40e zal niet pure winst zijn maar daar gaat minder vanaf als je denkt (denk ik)
Je verward omzet met winst, stel de adviesprijs van iets van 300 euro word 350 euro dan hebben we het over: 248 en 289 euro ex. btw. oftewel een verschil van nog maar 41 euro, daar ging 7 euro (10 dollar) vanaf want zoveel duurder van het scherm en we hebben nog maar 34 euro verschil.

Als we dan kijken naar 300 euro in 2017 wat 348 euro is in 2021 als ik de inflatie cijfers mag geloven, dan is de eindstand dat de nieuwe versie 14 euro duurder is om te maken. Maar aangezien bepaalde zaken van de productie goedkoper worden zal dat wel mee vallen maar om nu te zeggen dat hij duurder is geworden, nee niet echt, het bedrag in euro's is alleen hoger geworden maar dat is grotendeels door inflatie.
Reageer
Als die voor de adviesprijs in de winkel ligt is die BTW en de winst die de retailer pakt is in principe al verrekend. Net zo als die bij de oude al inbegrepen zit in de winkelprijs hoef je die bij de nieuwe niet nog eens dubbel te tellen.
Ik tel ook niets dubbel:
Als de adviesprijs 50 euro meer is, gaat er van die 50 euro meerprijs al ongeveer 10 euro naar de belasting in de vorm van BTW. Dat is 10 euro meer dan "de normale versie". Niets geen dubbel tellen aan.
En de R&D en promotie zal ook niet verschrikkelijk veel zijn (kijkend naar de kosten daarvan per product) omdat ze van al bestaande kanalen gebruik maken en het scherm zo’n beetje het enige nieuwe.
Maar ze moeten wel een nieuw model Switch maken (ontwerpen) met nieuwe scherm-aansturing (zowel hardware als software ==> die software moeten zij integreren in de Switch-software, dat gaat de leverancier van het scherm echt niet doen, ondatnks dat het een ingekocht scherm is). Ook moeten ze een nieuwe standaard (er zit een nieuwe standaard aan de achterkant van de Switch) ontwerpen en daar de juiste mallen e.d. voor maken. Dat is allemaal een proces wat vele manuren kost.
maar daar gaat minder vanaf als je denkt (denk ik)
en ik denk dat jij nu dus ten onrechte heel wat van de extra-kosten bagatelliseert (BTW) of over het hoofd ziet (R&D).
Reageer
De RD wordt betaald uit de hele 399 euro, dat kost hij namelijk. Hij kost géén 40 (of 50) euro!

Je kunt prijzen niet 'stapelen'. Dan zou elk nieuw apparaat per definitie de prijs van de vorige kosten, plus de nieuwe onderdelen, plus budget voor RD en alles. Dan zouden prijzen tot in het oneindige gaan stijgen. Deze redenatie is een logische denk'fout'.

[Reactie gewijzigd door vrow op 19 juli 2021 14:49]

Reageer
Precies dit en daar bovenop dat nintendo de hardware niet zelf ontwerpt en ook niet zelf produceert.

Altijd zo vervelend die journalisten die niet verder kunnen kijken dan onderdeeltjes en o.b.v. die info beetje conclusies proberen te trekken die eigenlijk niet meer zijn dan meningen verkocht als feiten
Reageer
Bestaande halffabricaten en chips zijn ook gewoon een stuk duurder geworden, daar zal ook een groot deel in zitten.
Reageer
Voor het maken van producten heb je inderdaad meer dan materiaalkosten. Je hebt arbeidskosten, afschrijvingskosten DPM, interestkosten, transportkosten, marketingkosten, R&D-kosten, opslagkosten en indirecte kosten (= management, HR, schoonmakers enz,).
Reageer
Maar een groot bedrijf mag niet zomaar liegen (over zaken die de aandelen zouden kunnen beïnvloeden). Als het dus wel waar was maar ze willen dat niet zeggen dan hadden ze gewoon niks gezegd (zoals we toch al van ze gewend zijn).
Reageer
Ze liegen ook niet als ze zeggen op dit moment geen plannen te hebben want ze brengen nu eerst een OLED variant. Dat wil niet zeggen dat ze wel bezig zijn met de toekomst en wat ze dan gaan doen en dat ze bij uitingen echt wel nadenken over effecten op hun huidige plannen.
Reageer
Dat wil niet zeggen dat ze wel bezig zijn met de toekomst
Ook dat heeft Nintendo al meerdere malen gezegd. En dat is ook altijd zo.
Ze zijn al jaren bezig met nieuwe hardware.

Het is vooral absoluut niet nodig met nieuwe hardware te komen, want Switch loopt als een trein.
Zelfde waarom we niet op korte termijn Mario Kart 9 en GTA6 zien.

Wel jammer want ik zou zo 500,- neerleggen voor een super switch. Switch OLED was echt een enorme teleurstelling...

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 19 juli 2021 12:31]

Reageer
Ik ook, ik wilde ook graag een betere switch. De oude is prima en ik weet dat nintendo games niet om de graphics gaan maar had wel graag een iets betere chip gezien.
Reageer
Ja en voor veel Nintendo games zit het ook niet in de weg.
Maar iemand mag dromen over de mogelijkheden.

Het is niet omdat BOTW een goede artstyle heeft dat high fidelity dat ineens in de weg gaat zitten. Of dat er niet meer uit te halen is.

Of Metroid Prime. Nintendo artstyle en game design,maar dan met 3D Audio, adaptive triggers en een super snelle SSD? -> GOTY.
Juist die aspecten als audio en adaptive triggers wil ik in Nintendos handen zien. Kijken wat voor goud ze mee komen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 19 juli 2021 18:41]

Reageer
Inderdaad, zo zie ik het ook. Naja nog ‘even’ wachten.
Reageer
Kan best zijn dat ze er netto meer op verdienen maar procentueel niet.
Reageer
Er staat ook bij "at this time".
Dus na de launch van t OLED model kunnen ze de plannen gewoon wijzigen.
Reageer
Ja maar dan zouden ze eerder de vragen negeren dan iets bevestigen wat uiteindelijk anders blijkt te zijn.

Denk dat dit vrij duidelijk betekent dat we voorlopig niet een pro model hoeven te verwachten. Het Oled model is opzich toch begrijpelijk. Deze is vrijwel even duur en ik denk dat wij het meer moeten zien als de originele Switch vervanger. Op den duur zal de gewone switch wellicht niet meer in de schappen te vinden zijn en is dit simpelweg een modernere versie die een beetje met de tijd is mee gegaan. Voor de mensen die op TV spelen is er absoluut niks veranderd. Output nog altijd niet op 4K en er zit niet meer grafische kracht in en processor is precies hetzelfde. Enkel de toevoeging van een ethernet port en een OLED edge to edge screen zou ik eerder een quality of life fix noemen.

Als je al een Switch hebt en niet van plan was een extra switch te nemen, don't bother! Als je nog geen switch had en je zocht nog een switch zou ik juist wel voor de OLED versie gaan voor slechts 50 euro meer. Een ethernet port adapter alleen al kost los volgens mij al 30 euro. En de OLED edge to edge scherm geeft je flink wat meer genot on the go.
Reageer
.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 19 juli 2021 14:00]

Reageer
Wanneer is er een pro aangekondigt dan? Dat zijn enkel geruchten zo ver ik weet (die al 3 jaar rond gaan trouwens).
Reageer
Eens, volgens mij is er nooit een officiële aankondiging voor een pro variant geweest. Alleen geruchten. Soms hardnekkiger dan anders.
Reageer
Dannheb ik me vergist, ik had het gezien op twitter , ken het zo snel niet terug vinden
Reageer
Als je merkt dat de markt er behoefte aan heeft. Dan is het tijd om eens achter je oren te krabben en jezelf af te vragen of het niet een slim idee is om inderdaad een betere versie van de switch uit te brengen die er echt toe doet. Het eco systeem rondom de switch is fantastisch. Veel games, grote Naams bekendheid. Dan ga je niet beginnen aan je volgende console. Maar aan een pro versie. Want de volgende generatie is maar weer afwachten of het bevalt. (WII U)
Reageer
De Wii u was ook alleen maar een slappe upgrade van de Wii. De Wii heeft bij de gemiddelde speler heel lang gestaan gezien er geen noodzaak was om te upgraden. Datzelfde is nu met de switch aan de hand. Het apparaat speelt de spellen prima en de meeste gebruikers zijn casual gamers die helemaal niet van plan zijn om hun oude model te verruilen voor een nieuwer model dat er net iets meer frames uit perst.

Ik heb liever dat Nintendo met een echt volgende generatie komt, dan dat er allerlei verschillende versies in omloop komen waarbij de een een spel wel draait en de ander niet of matig.

Feitelijk is het voor de gebruikers van de 'normale' switch alleen maar positief dat er geen andere hardware uitkomt. Dan is de kans dat de eerst versie ook langer ondersteund wordt.
Reageer
Een slappe upgrade? :?
De Wii U was véél krachtiger dan de Wii! Het probleem zat meer in de marketing. Men dácht inderdaad dat er niet veel verschil zat tussen de Wii en Wii U maar dat was er wel.
De cpu van de Wii u loopt bijna twee keer zo hard qua kloksnelheid en had 3 cores ipv 1 bij de Wii. De gpu liep meer dan twee keer zo hard (moeilijk om er meer info over te vinden zo even maar waarschijnlijk was het verschil nog veel groter dan dit al suggereert).
Reageer
En wie zat er op die CPU en GPU upgrade te wachten? De funky controller met scherm was onvoldoende innnovatie t.o.v. de originele motion controls. BIjna iedereen die een Wii had, was er tevreden genoeg mee om de Wii u links te laten liggen.

Daarom pleit ik er juist ook voor dat er geen Switch Pro komt. Playstation en Xbox lopen elkaar gek te maken met de cijfertjes om te concurreren met high end pc's met gevolg dat die console gamers elke 2 jaar een nieuwe versie verwachten van hun platform. Nintendo gebuikers zitten daar niet op te wachten.
Reageer
En wie zat er op die CPU en GPU upgrade te wachten? De funky controller met scherm was onvoldoende innnovatie t.o.v. de originele motion controls. BIjna iedereen die een Wii had, was er tevreden genoeg mee om de Wii u links te laten liggen.
Tja, hetzelfde heb ik een beetje met de huidige generatie. Misschien ben ik te verwend geraakt, maar de sprong van de Xbox One X naar Series X vond ik nou niet echt supergroot, en datzelfde heb ik een beetje met de PS5.

De sprong van Wii naar Wii U vond ik eigenlijk groter dan bij de laatste Xbox en PlayStation. Vergeet niet dat de Wii niet eens HD had.
Reageer
Dit is nu juist de grootste sprong die we gezien hebben sinds we vanaf SNES naar N64 gingen imo; Een gigantische upgrade vanuit CPU én GPU tussen de ps4pro => ps5 en van X1X naar Series X. We gaan van een super shit jaguar naar zen2, een standaard goal van 60fps ipv 30fps, en voor de spellen waar het logisch is een 120hz modus. Dit is juist eindelijk weer is een upgrade, na 8 jaar.
Reageer
Op papier wel ja, maar je kunt je afvragen of we dat ook zo ervaren. Het verschil tussen 60 fps en 120 fps bijvoorbeeld, dat vind ik amper waarneembaar. Het verschil tussen 30 fps en 60 fps des te meer overigens :)
Reageer
BIjna iedereen die een Wii had, was er tevreden genoeg mee om de Wii u links te laten liggen.
Hoe kom je hierbij?
Ik deed zelf niets meer met de Wii en een opvolger was meer dan welkom. Die Wii U overtrof verwachting maar de naam deed vermoeden dat het meer van hetzelfde was, maar de Wii U is nagenoeg even krachtig als nu de Switch.
Reageer
Dat kan best zo wezen, ik wijs er alleen op dat wat je zegt (dat ene punt) niet waar is. De Wii U was geen succes maar dat het een slappe upgrade zou zijn geweest is gewoon complete onzin.
Reageer
Het probleem was die rare grote tablet controller waarvan je niet eens het scherm kon uitzetten als je op tv speelde. En meerdere controllers was ook maar raar. Eentje was de tablet, de rest de wii-motes. Ook jammer dat Nintendo nu weer verdient met heruitgaves van de WiiU met weinig vernieuwing.
Reageer
Er waren best games die, als je met de pro controller speelde, de tablet gewoon uitzetten. Er waren ook games die je met de tablet en de pro controller kon spelen.

Ik zie de WiiU eigenlijk ook veel meer als de generale repetitie voor de Switch. Granted, de off-TV mode was daar een beetje een gimmick, maar het werkte wel en het is gewoon de blueprint voor wat de Switch vervolmaakt heeft. Het grote verschil tussen WiiU en Switch is in mijn opinie ook voornamelijk dat de Switch gewoon een draagbare WiiU is, zonder de backward compatibility die de WiiU wel had.
Reageer
Speelt de spellen prima? Heb zelf the Witcher 3 erop geprobeerd, maar vond dat alles behalve prima? Natuurlijk blijft het iets persoonlijk, maar voor mij (ben totaal geen diehard gamer) is het toch te matig hoor. Zelda vond ik ook maar een lege wereld, en de nieuwe pokemon ziet er net zo leeg uit.

Dan lijkt het mij toch dat het apparaat gewoon toe is aan een upgrade? Dat 4k gedoe vind ik persoonlijk overbodig. Maar een apparaat dat dat een levendige wereld met een fatsoenlijke draw distance kan neerzetten op 1080p lijkt mij toch geen overbodige luxe? Vooral niet nu de nieuwe garantie consoles 60fps als de norm hanteren.
Reageer
Witcher 3 is 3rd party en loopt goed genoeg op de switch, bij een sterkere switch had BOTW er niet anders uitgezien en ook was de wereld niet levendiger geweest. De wereld paste perfect bij het verhaal en de sfeer, heb me in de meer dan 100 uur die ik het heb gespeeld ook geen moment verveeld(en ik heb ook spellen als de elder scrolls series, fallout, witcher, ed gespeeld)

Als je met de nieuwe pokemon arceus legends bedoelt daar is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand als met BOTW de wereld moet bij de setting passen, de wereld moet het liefst niet aangepast worden zodat alle verwende gamers die elke 30 seconde iets nieuws moeten ontdekken of iets willen zien gebeuren tevreden te houden.

Het grootste minpunt aan BOTW was het gebrek aan grote traditionele dungeons, vrijwel alle andere "minpunten" die mensen aanbrengen zijn mensen die andere verwachtingen hebben of meningen ipv feiten.

Er zijn vrijwel geen grote spellen die echt slecht spelen op de switch tenzij je frames per seconde belangrijker vind als de daadwerkelijke ervaring.

Een upgrade is dan ook alleen nodig om 3rd party spellen van de PS5/Xbox makkelijker te kunnen porten.
Reageer
Nou bij mij ging the Witcher 3 toch echt wel onder de 30fps per seconden en dat merkte ik ook. Dus persoonlijk voor mij was het niet te doen en dan kwam er ook nog de matige draw distance bij. Ik had gewoon een net net-niet gevoel bij het spel op de switch.

Was echt een wereld van verschil op mijn xbox one s, waar die toch een stuk beter op liep.

En natuurlijk kan jij ervaren dat een lege wereld goed past bij zelda en bij pokemon, maar mij trok het wel uit het spel. En ik had ook niet echt het idee dat er nog veel meer uit de switch te halen was, dus dan kan je ook geen vollere wereld creëren. Al zou je het als Nintendo wel willen. En ik bedoel met een vollere wereld niet dat je om de 30 seconden ergens een nieuwe quest kan oppakken of iets, maar een kwartier op je paard zitten en misschien 10 npc spotten vind ik gewoon aan de karige kant. En de steden van zelda leken net gehuchtjes. Denk eerlijk gezegd dat het door de hardware van de switch het eerder een gevalletje van 'niet kunnen', dan van 'niet willen' is. En dat vind ik zonde.
Reageer
Het verhaal is juist dat zo'n beetje de hele wereld er aan is en de enige echte stad in Zelda games(Hyrule castle town) is bezeten door Ganon. Het aantal NPC's dat rondloopt is gezien de setting perfect en de dorpjes komen overeen met wat je van andere Zelda games zou verwachten en zijn gezien de setting wellicht nog wat aan de grote kant.
Als je 15 minuten op een paard letterlijk bedoelt met 10 NPC dan moet je ook wel echt zonder kaart specifiek alle bewoonde gebieden hebben ontweken.

Als er meer NPC's hadden rondgelopen dan had het juist iedereen die het verhaal begreep uit het spel getrokken.

Hadden ze wellicht een ander verhaal of een andere setting gemaakt als de switch sterkere/andere hardware had gehad: wellicht maar Nintendo zoekt juist de limieten van de hardware op met de Zelda games.
Reageer
En de nieuwe pokemon is dan ook in een wereld die helemaal verwoest is?

Maar je zegt het wel goed 'Nintendo zoekt juist de limieten van de hardware op met Zelda games'. En voor mij persoonlijk kon je 5 jaar geleden nog wegkomen met dat soort limieten. Nou verwacht ik gewoon meer. Maar dat is natuurlijk gewoon persoonlijk en ben ik wellicht niet de doelgroep die Nintendo voor ogen heeft. Ik wil gewoon levendige werelden en stabiele 60 fps en blijkbaar vindt Nintendo dat niet nodig voor hun doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 19 juli 2021 14:46]

Reageer
Pokemon Arceus heeft als setting een wereld in het "ancient" tijdperk toen blijkbaar de 1e pokedex gemaakt werd. of er andere omstandigheden zijn waarom er eventueel minder pokemon/npc zijn weten we pas als de game er is. Pokemon word echter gemaakt door gamefreak die alleen een goed IP en gameplay hebben en geen echt goede ontwikkelaars of iemand die het spel boven andere belangen stelt(zoals dat het spel uit moet zijn voor de animatie serie en merchandise).

Ik kreeg een monster hunter vibe van de 1e trailer dus ik denk dat we wellicht een soort van staging stad krijgen en daarbuiten kunnen verkennen zonder dat er andere steden zijn. Wellicht dat ik het te weinig gevolgd heb en er ondertussen al meer bekend is?
Reageer
Botw is dan ook ontwikkeld met de Wii U in mind.

Zelda is daarnaast altijd vrij karig geweest en draait om de eenzame omgeving. Net zoals metroid. Maar wel af en toe een stadje.

Op de switch zie je ook assassin's creed, welke wel prima draait en grote steden kent.

Dat gezegd hebbende, ik zou ook graag een Pro zien. Met name ports mogen van mij nog wel een stukje beter draaien.
Maar ook de nintys games.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 juli 2021 14:45]

Reageer
Kwestie van smaak inderdaad. Ik heb The Witcher en Rocket League op de PS4. Maar ook bij release gelijk op de Switch gekocht en nooit weer omgekeken naar de PS4 versies.
Reageer
Veel succes met Apex Legends!
Loopt voor geen meter op de de Switch.
Nintendo doet nu een Nokia-tje, die bleven ook stug investeren in resistive displays terwijl de rest van de wereld overging op capacitive displays.

We weten allemaal wat met Nokia is gebeurd…

[Reactie gewijzigd door Dr.Fer op 19 juli 2021 14:03]

Reageer
Het zit je wel dwars hé dat apex minder goed loopt. Ik heb echt tientallen games en die draaien zonder uitzondering prima. Ook de grafisch wat zwaardere. Is het dan net zo mooi als op de ps4/5? Natuurlijk niet, maar ik vind het heerlijk dat ik de witcher in bed kan spelen zonder dat mijn vrouw er last van heeft.
Reageer
Dwars zit het me zeker niet. De discussie ging toch ergens over? Zie topic. Any way! 🤙🏽
Reageer
Het apparaat speelt de spellen prima
Feit dat het apparaat de spellen naar mijn mening niet helemaal prima speelt (lage gemiddelde FPS + framedrops, zware games als Witcher die flink omlaag zijn geschaald en nog niet perfect spelen etc), is precies de reden waarom ik er nog geen gekocht heb. Heb er een te leen van een maat, wil er uiteindelijk wel een zelf kopen, maar door dit nieuws gaat dit dus alleen maar langer duren (volgens Nintendo nu, dus helemaal niet).

Ik zal wel een minderheid zijn waar Nintendo geen zak om geeft ...
Ik heb liever dat Nintendo met een echt volgende generatie komt, dan dat er allerlei verschillende versies in omloop komen waarbij de een een spel wel draait en de ander niet of matig.
Dat snap ik helemaal, maar ik ben van mening dat een hoop nu ook al redelijk matig draait. Ik heb nog een PS4 en geen Pro en heb daar eigenlijk geen problemen mee.

En toch heeft Nintendo dit toch vaker gedaan met bijvoorbeeld de DS->DSi, (cpu, ram, camera) en 3ds->new 3ds (cpu, gpu, ram).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 19 juli 2021 12:09]

Reageer
Vind ik Zelda toch een belangrijk voorbeeld, die draait op 900p 30fps in docked en heeft dan nog framedrops
Reageer
BOTW inderdaad. Maar Skyward Sword draait dan wel weer goed.

En daarom zei ik dus “de meeste” 😉
Reageer
Mag ook wel ook voor een remaster van een 10 jaar oud spel...

Pokemon Sword/Shield, ook een game met een target framerate van 30, met vaak een gemiddelde van maar 20 (en zelfs lager in sommige cutscenes). Gelukkig is dat geen action game waar dat impact heeft op de gameplay, maar zo heb je toch een aantal grote games die gewoon niet lekker draaien.

Ik vind graphics echt niet zo belangrijk, zeker niet bij Nintendo titels want die weten toch vaak een hele gave atmosfeer neer te zetten zonder high-end graphics. Maar lage framerates vind ik toch echt onacceptabel. Ik besef dat dit meer aan de games liggen dan aan het apparaat (want ze horen gewoon te kunnen optimaliseren voor het platform), maar toch lijkt het alsof de games gemaakt zijn voor een sterkere hardware config (waar ik dus op zal blijven wachten, zeker wat betreft voor de BOTW sequel).

En sommige games die ze gewoon eigenlijk niet hadden moeten proberen, zoals witcher3, indrukwekkend dat ze het uberhaupt draaiend hebben gekregen op het apparaatje, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ok, sure, het is geen firsparty game, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen boodschap aan, Nintendo zou dan toch eigenlijk ook gewoon nee moeten zeggen als het een bepaalde kwaliteit gewoon niet haalt, als je een game koopt voor een console zou je toch mogen verwachten dat dit gewoon goed loopt (helaas steeds meer een probleem *kuch* cyberpunk *kuch*, maar ik verwacht toch meer van nintendo)

[Reactie gewijzigd door Zoop op 19 juli 2021 13:27]

Reageer
Was de Wii-U niet juist een flop omdat men dacht dat het een verbeterde Wii was? Hij was ook backwards compatible met bijna alle Wii games en accesoires.

De Wii-U lijkt mij juist een goed voorbeeld om te stellen dat een verbeterde versie van de Switch een slecht idee is.
Reageer
Als je goede communicatie erover hebt niet. En Nintendo heeft laten zien dat het echt niet alleen casual gamers heeft.

Wii U situatie was gewoon onduidelijk. Een deel van de mensen dacht dat het gewoon om een upgrade ging (tablet).

Er is niks mis met een upgrade kijk maar naar PS4 pro en XoneX. Maar je moet er wel duidelijk over zijn en niet verwachten dat heel je user base weer gaat upgraden.

Het verlengt wel de levensduur van je eco-systeem. Daar gaat het om. Blijkbaar is Nintendo nog niet klaar voor een volgende console. Dan moet je de levensduur verlengen. Remember: console fabriekanten verdienen aan licenties van games en accessories.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 19 juli 2021 11:38]

Reageer
Volgens mij was de Switch juist de eerste console waar men ook verdiende aan de verkoop van de console. Normaal gesproken is een console inderdaad een https://en.wikipedia.org/wiki/Loss_leader
Reageer
Nintendo staat er juist om bekend dat vrijwel alle consoles altijd met winst zijn verkocht, uitzondering was volgens mij de 3ds na de price drop omdat die te weinig verkocht.
Sony en microsoft echter maken er bijna een sport van om verlies te maken op hun consoles.
Ook wat Zezura zegt gaat dus niet 100% op voor Nintendo, Nintendo verdient ook op de consoles.
Reageer
Je hebt gelijk. Wel schijnt de WII U een loss leader vanaf het begin te zijn. Maar dat is zover ik kan vinden de enige uitzondering.

_/-\o_
Reageer
Er ging bij de Wii U een heleboel mis. Zoals ook de marketing, de prijs en het concept ansicht.

Het was wel backwards compatible, maar wel een officiele opvolger met een eigen library.

Je kunt beter kijken naar de 3DS, de new varianten hadden ook verbeteringen. Zowel in de vorm van prestaties, scherm als besturing.
Reageer
Ze merken zeker dat de markt behoefte aan de Switch heeft, 28 miljoen Switches verkocht afgelopen jaar en nog geen afvlakkende verkopen. Dan ga je ook geen 'betere' versie maken waardoor je 'installed base' effectief weer 0 is (eigenlijk zou een 'pro' versie een volgende console zijn maar dan met backward compatibility)
Reageer
Maar wie bepaalt wat de eisen van de markt zijn en waar liggen deze eisen? De ene persoon heeft eigenlijk alle consoles van Nintendo al afgekeurd omdat het grafisch gezien niet kon meekomen met de Playstation en Xbox. Andere mensen hebben nog steeds plezier met de Wii of Wii U. Daar zit wel een hele groot gebied tussen. Ik heb zelf geen hoge eisen. Ik heb bijvoorbeeld van Ratchet and Clank rift apart uitgespeeld en toen ben ik Undermine gaan spelen. Daar zit een wereld van verschil in. Iemand anders wil geen PS5 of Xbox Series X omdat een pc toch betere graphics kan creëren. Dat zou dan dus inhouden dat geen ene Nintendo console helemaal geen bestaansrecht had moeten hebben.
Reageer
Ik verwacht dat Nintendo vind dat dit prima is. Gameplay is nog altijd king voor Nintendo. En ze hebben liever geen ingewikkeld onderscheid tussen consoles voor de consument.

Ik roep al jaren dat er geen pro-variant komt (de geruchten gaan al jaren). Ik had verwacht toch nu ongelijk te krijgen maar nee dus.

4K variant zou een flinke upgrade van de SOC betekenen. Dan moet íets wijken. Prijs (en die moet betaalbaar blijven zonder te dalen), of winstmarge. En beide wil Nintendo niet. Plus het risico dat men games maakt die goed draaien op de pro, maar slecht draaien op de originele versie.

Ik zie ze eerder nog een Switch XL maken eigenlijk :+
Reageer
Buiten 4K output lijkt mij 1080P 60fps voor een Switch 2.0 ook meer dan prima. De huidige haalt 720p met 30fps niet eens altijd. Dát is wat karig anno 2021..
Reageer
En 95% van de doelgroep zal zich er niet aan storen. :Y) en dat weet Nintendo.

Net als dat een groot deel van NL ook kijkt naar tv programma's die nog op 540p of 720p zijn gemastered.

En op zich gelijk ook. Resolutie is de minst belangrijke IMHO. Framerate komt eerder, maar daarboven zit nog veel meer.

Goed werkende joycons bijvoorbeeld O-)

[Reactie gewijzigd door waah op 19 juli 2021 18:39]

Reageer
Dit dus. Ik denk dat de community op Tweakers soms uit het oog verliest dat ze weliswaar ooit de voornaamste doelgroep zijn geweest voor console gaming, maar dat die tijd voorbij is. Ik bedoel, toen de NES en de SNES uitkwamen was je een geek of een nerd als je zo'n ding had staan, en zeker als je daarmee ook nog eens te koop liep. Gewone kinders gingen buiten een balletje schoppen of zo.

Tegenwoordig is gaming echter de norm geworden, en zijn de "nerds" en "geeks" gewoon de uitzondering. En gezien de verkopen van Nintendo is er momenteel gewoon geen significante vraag voor een nieuwer model. Binnen de community hier natuurlijk wél, maar die is inmiddels zover onder gesneeuwd dat dat geen invloed meer heeft op de verkoopcijfers.
Reageer
Ik begrijp dat men allemaal wilt dat er een sterkere versie komt,
alleen is het een beetje zinloos hier altijd maar op te blijven hameren..

Er zijn nu simpelweg weinig chip alternatieven voor die Tegra die nu word gebruikt.
Beste alternatief is vooralsnog de opvolger die ook van Nvidia komt, waarbij Orin pas volgend jaar, en Atlan helemaal jaren op zich zal laten wachten.

Nintendo heeft (met de recente console) niet de hoogste graphics gehad..

[Reactie gewijzigd door Savagegek op 19 juli 2021 11:35]

Reageer
Nooit de "hoogste graphics"? Jij bent de Nintendo 64 vergeten :) .
Reageer
Absoluut gelijk, nooit was niet het goede woord :+
Ik had het met name over de koers die Nintendo op is gegaan sinds de Wii, en daarmee dus het afgelopen decennia zegmaar.
Reageer
Snes en Mega Drive waren redelijk aan elkaar gewaagd, beiden hadden een eigen manier van werken, ook met upgrades. Waar Sega uitbreidingen als 32X en MegaCD probeerde te slijten verkocht Nintendo de games met extra chips in de cartridge (FX chip bv, zie Starfox). Dus die gaat niet helemaal op ;)
Reageer
Ze schreeuwde toender tijd wel bij Nintendo betere grafische kwaliteit en geluid ! :-) En nu de laatste 10 jaar zeg maar is het en het gaat om de gameplay! en die al is 20 jaar hetzelfde met Mario en Zelda :-) remakes tot je erbij neer valt.
Reageer
Dan heb jij duidelijk de laatste 20 jaar geen Mario of Zelda game aangeraakt.
Reageer
Zeker wel :-) heb alles systemen (consoles) !
Reageer
Die kwam 2 jaar(1996) na de saturn en PlayStation(1994)….misschien deden ze het toen even qua graphics beter, maar 2 jaar daarna was er al een Dreamcast.
Ik ben een nintendo fan, maar ze gaan niet voor de high specs.

De oude Sega megadrive had een stoere 68000 op 7.6 mhz;
Nintendo kwam 1-2 jaar later uit met een simpele 16bit upgrade van een c64 cpu op 2.86 😊
Maar kloksnelheid zegt niet veel, want de snes was dankzij slimme gpu en soundchip een geniaal apparaat….maar high spec zou ik het niet noemen.
Reageer
Nintendo heeft nooit de hoogste graphics gehad..
Dat deed Nintendo tot aan de Wii juist wel. De Wii was de eerste Nintendo console waar ze het huidige pad ingegaan zijn van zwakkere hardware.
Reageer
Ik dacht dat Orin al eerder zou komen. Is deze vertraagd? Dat verklaard wel waarom Nintendo deze uitstelt. De geruchten gingen al rond dat de Pro gebaseerd zou zijn op Orin.
Reageer
Ik weet even niet wat de originele planning was,
maar het laatste wat ik las was dat sampling dit jaar word gestart en echte chip beschikbaarheid en leveringen in 2022 gaan gebeuren.

Daarom inderdaad wel een verklaring voor Nintendo, verwacht dat er pas 2022/2023 echt apparaten beschikbaar zullen komen op die basis.
Reageer
Ik hoorde op youtube iemand redeneren over de Switch.

Zijn argument was dat Nintendo wel van plan was om een betere versie uit te brengen, ook om dat de Tegra Chip niet meer gemaakt gaat worden. Er kwam een uitstel van de plannen, maar nintendo had al wel de OLED schermen besteld.

Dat er nu geen upgrade komt, wel de oled-schermen worden verwerkt en er een maximum aantal Tegra chips op de wereld is (paar miljoen nog begreep) zorgde er voor dat deze persoon dat Nintendo in in de komende twee jaar een opvolger van de Switch klaar heeft staan.

De termijn bepaalde hij op het aantal tegra chips dat er nog is, en hoeveel switches er verkocht worden.

Dit bericht past er ook in.
Geen idee wat er waar aan is, klinkt tot nu toe plausible voor me. * Tukk blijft hopen
Reageer
Als er geen upgrade komt dan klinkt een nieuwe console over 2-3 jaar redelijk logisch inderdaad.
Reageer
Ik vraag me af of de 'oude' modellen nu wat in prijs gaan zakken. Ik vind het nog altijd veel geld, je hebt ter vergelijking ook een series S voor dat geld. Als de prijs van die oude daalt zou het een perfecte gameconsole zijn voor mijn kinderen (waar ik dan uiteraard savonds op los kan gaan haha).
Reageer
Tsja, ze verkopen nog steeds als warme broodjes. De consument geeft Nintendo geen enkele reden om de prijs te verlagen.
Reageer
De series S heeft geen scherm, geen cardreader en is voor een andere markt. Verder zijn Nintendo prijzen altijd stabiel geweest en gebleven. Ook spellen van Nintendo dalen zo goed als nooit in prijs, ook al is het 2 of 3 jaar oud.
Reageer
Allemaal te begrijpen idd, ook wat @Caviatjuh zegt, maar mijn punt is meer dat ik dan hoop dat de oude nu wel wat goedkoper zal worden als je akkoord gaat met wat minder beeldscherm. Dat zou mij namelijk niet veel uitmaken aangezien ik t meerendeel op de tv zal spelen en dan vind ik de prijs wat beter te pruimen en te verdedigen thuis :9
Reageer
Ik denk het niet. Die 350 is sowieso geen vast punt - Nintendo geeft geen adviesprijzen meer af, dat doet de markt zélf. Ik denk gewoon dat de oude op termijn eruit gaat en dat op dat punt de prijzen misschien langzaam gaan dalen tot ze weer op het oude niveau zitten, maar misschien ook wel niet.
Reageer
Zouden de verkopen van de gewone switch zijn gaan stagneren in afwachting van het nieuwe model?

En nieuwsbericht als dit kan ervoor zorgen dat veel "afwachters" nu tóch de aankoop doen.

Ja ik ben er zo eentje. Heb eigenlijk weinig zin om nu 4 jaar oude hardware te gaan kopen voor de initiële adviesprijs. M'n kinderen echter houden er maar niet over op...
Reageer
Vaak zie je wel dat na aankondiging van een nieuwer model het oude model tegen een lagere prijs verkocht gaat worden. Ook op de 2e hands markt dalen de prijzen.

Of dat bij Nintendo ook zo is, die prijzen immers altijd net wat anders dan de concurrenten, weet ik niet zeker. Wellicht dat een ander lid daar een beter beeld bij heeft.
Reageer
Er zijn momenteel geen tekenen dat de Switch verkoop erg stagneert. Op 5 augustus publiceert Nintendo de financiële resultaten van het afgelopen kwartaal (april-juni 2021), dan kunnen we gaan vergelijken met het enorm uitzonderlijke kwartaal van de eerste lockdown vorig jaar.

Voor het FY 04/2021-03/22 verwacht Nintendo 25.5 miljoen Switches te verkopen. Dit is minder dan het jaar ervoor, maar deze voorspellingen zijn meestal wel vrij conservatief. In Japan en de USA verkoopt de Switch dit jaar meer dan in dezelfde periode van 2020.


Of je een Switch nu moet kopen of niet... nou er is een hele mooie library aan leuke games beschikbaar. Die console van 300 euro haal (imho) je er zo uit met kinderen.
Reageer
Weet je wat het is. Er is inmiddels een enorme hoeveelheid aan spellen. Als je kinderen die spellen leuk vinden, dan worden de spellen niet opeens minder leuk omdat er een nieuwe console uitkomt...
Ik ken mensen die via marktplaats 2 jaar geleden nog een Wii kochten met wat spellen voor hun kinderen. Als je weinig geld hebt is dat prima.

Het is daarbij geen 4 maar 2 jaar oude hardware want in 2019 is de versie met een nieuwe SOC uitgekomen waardoor de accu langer meegaat.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 19 juli 2021 11:31]

Reageer
Als je nog even wacht zijn je kinderen oud genoeg en hoeven ze hem niet meer. Er zijn meer dan genoeg fantastische games voor en je maakt je kinderen dolblij. Lijkt mij een no-brainer…
Reageer
De Switch dateert al van 2017. Nintendo komt om de 5 á 6 jaar met een nieuwe console (zie link).
De Switch Oled is een leuk idee, maar ik wacht gewoon een jaartje (of 2) tot de volgende generatie uit komt.
Die nieuwe generatie zal wel een verbetering op de Joycon bieden neem ik aan, ook neem ik aan dat de daadwerkelijke R&D uitgaat naar de opvolger van de Switch en niet naar de upgrade.

[Reactie gewijzigd door Willy89 op 19 juli 2021 11:18]

Reageer
Het is maar de vraag of er een Switch 2 komt (en dus Joycons überhaupt een ding worden weer). Je zou zeggen dat er een Switch 2 moet komen vanwege het succes en de trend. Maar vergeet niet dat letterlijk elk Nintendo console compleet anders was dan de vorige, ondanks het succes.

Ik ben heel erg benieuwd wat Nintendo gaat doen. Beide scenario's zijn niet typisch namelijk. Een compleet nieuwe console (qua concept) maken is typisch Nintendo, maar niet logisch (maar dat is weer typisch Nintendo). Een traditionele opvolger maken (dus betere specs en grotendeels zelfde concept) is logisch, maar juist niet kenmerkend aan Nintendo. Gaan ze hun eigen cyclus breken sinds ze bestaan of de marktcyclus. Interessant!

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 19 juli 2021 11:32]

Reageer
mwah, ben het daar maar deels mee eens..

Gameboy -> Gameboy Color -> Gameboy Advance -> Advance SP

NES -> SNES

N64 -> GameCube

Nintendo DS -> DSi -> 3DS -> (new 3DS)

Wii -> WiiU

het is niet zo dat ze het nooit doen. ik snap je punt overigens wel, dat Nintendo, in vergelijking met anderen, veel vaker met een nieuw concept komt.

Echter is de vraag ook: waar komt dat door? volgens mij zit het vaak ook in het feit dat het concept niet meer genoeg aan slaat, zoals de WiiU en de GameCube. de 3DS is vooral vervangen doordat de Switch een combi is geworden natuurlijk.

Ik zie een Switch 2 zeker wel gebeuren, en eerlijk gezegd hoop ik er ook op. ik vind het een heerlijk apparaat, waarvan ik wel hoop dat ze een flinke upgrade maken met een nieuwe versie.
Reageer
De N64 en GameCube waren compleet anders van elkaar. Los van de form factor, gingen ze ook van cardridges naar mini-DVD, wat ook al niet de norm was.

Wii en Wii U lijken op de verste verte niet op elkaar. Het enige wat ze delen is de Wii naam en de interface (MiiVerse). Het concept is zo compleet anders. Sterker nog, de naam heeft er juist voor gezorgd dat de Wii U een minder succes is geworden (veel mensen dacht dat het gewoon een nieuwe Wii was. "Ik heb al een Wii, speel ik weinig mee, dus waarom zou ik deze halen". De Wii U lijkt nog meer op de Switch dan op de Wii.

Daarnaast wordt de Switch als hun main console gepositioneerd en niet als handheld (ja, je hebt nu de Switch Lite). Ik heb heb het dus ook over de console ontwikkelingen van Nintendo. Ze nemen nogal ingrijpende stappen van per generatie en dat is typisch Nintendo.

Als je kijkt naar alle console releases van Microsoft, Sony en Nintendo, dan zie je overduidelijk dat Nintendo steeds veel grotere (onvoorspelbare) wijzigingen doorvoert. En juist daarom ben ik erg benieuwd wat ze nu gaan doen. Hun eigen koers varen en weer met iets heel anders komen, of net als de rest een meer traditionele opvolger.

Verder hoop ik net als jij dat Nintendo ook met een Switch 2 komt. Ik heb al een gaming PC en een PS5. De Switch past daar mooi tussen. Een meer traditioneel console heb ik dan geen behoefte aan.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 19 juli 2021 12:14]

Reageer
hoewel de technieken van N64 en GC wellicht totaal anders zijn, ging het volgens mij om de concepten? het zijn beide echte traditionele consoles, die niets bijzonders brachten in de zin van vernieuwing. wellicht een andere manier van afspelen etc. maar verder gewoon een sterkere variant van de ander (imo).

De WiiU heb ik niet gehad, maar zover ik weet is die volledig backward compatible met de Wii, werken alle accessoires erop en is de tablet niet verplicht om te gebruiken(?) correct me if i'm wrong. Derhalve vind ik het weldegelijk meer van hetzelfde.

Dat de Switch nu als main console staat klopt, echter zijn ze ook gestopt met de 3DS. volgens mij is het toch vrij duidelijk dat de twee takken gewoon zijn samengevoegd?

Dat ze relatief grote stappen nemen ben ik het zeker eens. echter vind ik niet dat ze elke keer het hele concept over boord gooien en wat nieuws bedenken, en zeker niet wanneer er succes behaalt is.

Maar goed, het is ook een beetje hoe je ertegenaan kijkt qua 'vernieuwen' natuurlijk :)
Reageer
Ik vind de wii u meer op de Switch lijken dan op de wii, ondanks de naam. Het grote verschil is dat de hardware bijna volledig in de gamepad zit. Er is een reden dat zo'n beetje alle succesvolle Wii U titels zijn geport naar de Switch ;)
Reageer
DS kon de Game Boy Advance games afspelen, 3ds kon de ds games afspelen, de Wii kon de GameCube games spelen en de WiiU kon de Wii games afspelen. Dus een opvolger van de Switch kan waarschijnlijk de Switch games ook wel afspelen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 19 juli 2021 12:15]

Reageer
Sterker nog (met uitbreidingen) kon de Gamecube GB(A) spellen spelen en de N64 kon gameboy spellen spelen en de SNES kon gameboy spellen spelen. Nintendo is altijd groot geweest in compatability. De Switch is de eerste console in tijden die echt volledig van ports afhankelijk is (sinds de Virtual Boy/N64?)
Reageer
Ja die rekende ik al niet mee omdat dat echt een mix tussen “grote” console en handheld betrof..
Reageer
Dit gaat niet helemaal op als je naar de handhelds kijkt. Het DS concept hebben ze redelijk lang aangehouden en 2x major releases van gemaakt (DS en 3DS) en elk een minor revisie (DSi, New 3DS). En daarvoor zelfs Gameboy, en de Color (met forse cpu upgrades).
Zover ik weet is de GBA enige handheld die van binnen hetzelfde is gebleven.
Reageer
Ik heb het dan ook over de consoles van Nintendo. Ondanks dat je de Switch als handheld kan gebruiken (Switch Lite alleen maar), blijft het de console van Nintendo. Hij wordt niet voor niets gepositioneerd tegenover andere consoles.
Reageer
Er zijn nu natuurlijk ook geen concurrerende dedicated handheld gaming apparaten op wat niche producten na. Na de flop van de PS Vita wagen de andere spelers zich er niet meer aan, Xcloud komt nog het meest in de buurt.

Tablets en telefoons concurreren wel, maar daar probeert Nintendo bewust uit de weg te blijven met de Switch.
Reageer
Ben ook heel benieuwd. Want je kan niet blijven innoveren natuurlijk.
Al is er wel op het vlak van AR/VR wat mogelijkheden, daar hebben ze nog niets voor op de markt en zou een mogelijkheid zijn.

Maar ik zou liever een Switch 2 zien eigenlijk, zonder Joycon drift en meer rekenkracht. Die beter de ports van PS5/Xbox one X aan kan.
Reageer
Nouja, naast dat Nintendo een historie heeft van compleet nieuwe dingen proberen, houden ze ook wel vast aan wat ze hebben. Zeker op het gebied van handhelds.

Kijk bijvoorbeeld naar de Game Boy serie. Er zijn verschillende generaties Game Boy geweest. Denk aan de originele Game Boy, Game Boy Color Game Boy Advance.
In totaal liep deze serie (die overigens allemaal backwards compatible waren) van 1989 tot 2010.

Bij de opvolger, de DS een soortgelijk verhaal. De DS, geïntroduceerd in 2004, liep uiteindelijk tot 2014 met de DS, DS Lite, DSi en DSi XL. Echter de opvolger daarvan, de 3DS kon ook de DS games gewoon draaien. De 3DS en varianten heeft het volgehouden van 2011 tot 2020. In totaal dus toch een jaar of 16.

De Wii, inclusief de Wii U hebben het volgehouden van 2006 tot 2017, waarvan de Wii U helaas een flop is geweest. Dit is echter nog steeds 11 jaar aan ondersteuning.

Er zijn meer voorbeelden, maar het gebeurt ook genoeg dat als iets goed verkoopt, Nintendo er meerdere generaties mee door blijft gaan. En gezien het huidige succes van de Switch lijkt het me 100% aannemelijk dat we een Switch 2 gaan krijgen die backwards compatible is met het huidige platform. Wanneer dat gaat zijn? Dat kan 2022 maar ook 2023 zijn.
En ook dan hoef je nog geen 4k versie te verwachten. Ik denk dat je al blij mag zijn dat je dan handheld 1080p kunt spelen en dat het docked 1080p 60fps gaat zijn. En dan hebben we het niet over de titels ontwikkeld voor de nieuwe generatie, maar meer over de huidige games die dan beter zullen draaien.
Wat nieuwe titels zullen doen is moeilijk te zeggen.
Reageer
eens.

van mij mag echter handheld 720p (steady) blijven maar dan met vaste FPS van 30/60.
en docked lekker steady 1080p houden. gebruik die rekenkracht maar voor mooie ontwerpen en werelden.

zeker voor handheld is het belangrijk dat de accu lang genoeg mee kan gaan.
Reageer
Ik merk met mijn Switch Lite, en soms met de gewone Switch handheld, dat voor sommige games 720p eigenlijk wel een te lage resolutie is wat betreft tekstgrootte of interface iconen. Het is niet zozeer dat de tekst te klein is om te lezen, maar meer een combinatie van kleine tekst en lage resolutie die het soms erg moeilijk maken om het goed te lezen.

Is dat iets waar Nintendo wat aan kan doen? Het zijn voornamelijk de game developers die eigenlijk de interface aan zouden moeten passen aan het kleine scherm van de Switch. Een hoger resolutie scherm helpt hierbij omdat je bepaalde elementen nauwkeuriger kunt schalen of vormgeven. Dit zorgt er dan weer voor dat er bijvoorbeeld meer ruimte is voor tekst of grotere knoppen.

Ben het verder wel met je eens hoor. Zeker accuduur is heel belangrijk
Reageer
Is het dan wel zo dat die games echt steady op 720p draaien? want sommige zakken in handheld natuurlijk nog (ver?) onder die waarde. vandaar dat ik aangaf dat die 720p dan echt steady moet zijn.

uiteraard zal ik nooit tegen een hogere resolutie zijn haha, maar ik hecht iets meer waarde aan andere zaken. :)
Reageer
Volgens mijn wordt met het OLED model het scherm al iets groter, dat helpt misschien al iets.
Reageer
Hier was ik dus echt op aan het wachten. Beter scherm in combinatie met een betere soc.
Als enkel het scherm een update krijgt voelt het steeds aan of je een switch met 'oude' hardware koopt.
Reageer
De dock heeft ook een ethernetpoort dus die is ook anders.

Daarbij snap ik wel dat Nintendo de markt niet wil splijten. Uiteindelijk moeten de spellen ook nog op de launch versie draaien. Daarom is de 2019 versie een lager geklokte CPU waardoor de accu langer meegaat. Als ze nu met (veel) snellere hardware komen dan voegt dat voor de huidige spellen weinig toe, los van betere laadtijden. Je wilt op dit moment ook niet dat spellen niet werken op oudere consoles en voor de nieuwere hardware komen.

Persoonlijk denk ik dat echt nieuwere hardware pas komt met een compleet nieuwe Nintendo Console (of een Switch 2 / New Switch of hoe ze deze ook gaan noemen). De Switch verkoopt volgens mij ook nog prima en pre-orders voor deze nieuwe OLED versie zijn overal al uitverkocht. Waarom zou je dan nu al een nieuwe console introduceren. Daarbij zijn Nintendo spelers minder geïnteresseerd in fps. Daarvoor koop je een PS, XBOX of luxe game PC.
Reageer
Nja, voor mij goed nieuws, gezien in de oled wilde halen samen met metroid dread :) iets meer power is altijd goed, maar elke keer een nieuwe versie uitbrengen is gewoon irritant.
Reageer
Spijtig. Nou ja, ik hoef mij dan in ieder geval niet te ergeren dat er bijna geen Switch beschikbaar is.
Deze sla ik mooi over, handheld wordt hij bijna niet gebruikt.
Reageer
Wat ik op GoT ook al zei:

Dit een tweet om de verwachtingen van aandeelhouders in het gareel te houden (vandaag releast Nintendod namelijk ook hun Annual Report), maar het statement gaat een beetje tegen de logica in. Tenzij er nog een aantal componenten veranderd zijn die de totale bill of materials verder omhoog stuwen, verwacht ik dat dit een witte leugen is. Nintendo is vermoedelijk technisch correct. Een speculatief voorbeeld: boekhoudkundig zijn de nieuwe mallen en dergelijke van de OLED SKU mogelijk nog niet afgeschreven, waardoor het model nog geen winst kan maken, en dus de winstmarge [voor dit boekjaar] lager ligt voor dat specifieke model. Zo heb je ook R&D kosten e.d. die eerst terugverdiend moeten worden. Op termijn gaat de OLED SKU volgens mij nog steeds een hogere winstmarge hebben dan het huidige model.

De tweede tweet is het standaard PR antwoord van Nintendo op nieuwe modellen. Verwacht gewoon geen ander model dan de OLED SKU tijdens dit fiscale jaar. Ze werken altijd aan nieuwe hardware, het is een deel van hun core business.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 19 juli 2021 11:41]

Reageer