OPPO: snellaadtechniek VOOC heeft 195 miljoen gebruikers

Snellaadtechniek VOOC Flash Charge heeft volgens fabrikant OPPO 195 miljoen gebruikers. Omdat VOOC in veel van de modellen zit van de fabrikant, zegt dat iets over hoeveel mensen een telefoon van de fabrikant hebben.

Het gaat om cijfers over dertig ondersteunde modellen in vijftig landen, zegt een OPPO-topman in een interview met GSMArena. Het lijkt te gaan om het overgrote gedeelte van het aantal gebruikers van OPPO-telefoons wereldwijd. De fabrikant heeft alleen goedkope modellen zonder de snellaadtechniek, maar vrijwel alle telefoons van OPPO beschikken over ondersteuning voor snelladen.

De cijfers gaan alleen over het OPPO-merk. De techniek zit ook in OnePlus-telefoons als Dash Charge en Warp Charge en in modellen van Realme als Dart Charge. OnePlus en Realme zijn zustermerken van OPPO. VOOC wijkt af van USB-standaard USB-PD.

De topman zegt verder dat veertig andere bedrijven een licentie hebben genomen op de techniek. De bedoeling is om via licenties de techniek ook in andere producten te krijgen. Zo kunnen meer bedrijven onder meer telefoonladers voor in auto's en powerbanks maken die de snellaadtechniek ondersteunen. Het is onbekend of andere producten die niet van OPPO komen de techniek gaan ondersteunen.

In het interview wil de OPPO-topman niet ingaan op de vraag of OPPO een eigen variant van Apple MagSafe wil gaan introduceren. Zustermerk Realme deed dat al met MagDart en die techniek komt vermoedelijk uit de stal van OPPO. MagSafe werkt met magneten om te zorgen dat draadloze laders altijd goed zitten. Tweakers publiceerde begin dit jaar een Plus-artikel over snelladen.

Snelladen

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-08-2021 • 11:25

41

Reacties (41)

Sorteer op:

Weergave:

Wat heeft deze techniek dat USB PD niet heeft? Lijkt me toch juist fijn (voor de consument) om een standaard te ondersteunen ipv een nieuwe te verzinnen?

[Reactie gewijzigd door - peter - op 26 juli 2024 14:01]

Is er geen verschil dat er meer elektronica in de lader zelf zit, waardoor er meer warmte bij de lader gecreëerd wordt dan in de smartphone zelf?
Het verschil is vooral dat VOOC meer Ampere over een kabel stuurt, waardoor je een dikkere kabel nodig hebt, en andere standaarden vooral meer voltage over de kabel sturen, waardoor je met de standaard dikte toekunt. (eh... simpele uitleg, misschien sla ik iets belangrijks over)

Uiteraard wordt dat uitgelegd door de marketing dat er minder warmte in het toestel ontstaat waardoor je full speed kunt laden als het toestel in gebruik is.
Prima uitleg in de basis: VOOC geeft 5 volt laadspanning en heeft een hogere stroomsterkte nodig om het vermogen voldoende hoog te krijgen. Dus zoals hierboven al vermeld is heeft VOOC dikkere kabels nodig.

Omdat de telefoon de accu direct met 5 volt kan laden is er geen DC-DC conversie nodig om bijvoorbeeld van 9 of 12 volt (USB-PD en Quickcharge) de gewenste 5 volt te maken. Bij DC-DC conversie ontstaat warmte waardoor je telefoon extra heet wordt tijdens het laden. Voor een Lithium accu bestaat er een kritische bovengrens qua temperatuur waarboven de accu snel verouderd (lees minder lading kan vasthouden). Door de DC-DC conversie niet in de telefoon te doen is er minder warmte in de telefoon en zou de accu (langer) snel (met hoog vermogen) geladen kunnen worden zonder grote gevolgen voor de levensduur.

VOOC ondersteund ook 10 volt, maar dan heb je eigenlijk twee accu's in je telefoon zitten die in serie worden geladen (ieder met 5 volt). Hierdoor kun je nog sneller laden (en nog steeds zonder DC-DC conversie). Uit mijn hoofd doen de 50 en 65 watt VOOC laders dit trucje.
Ik snap de 4.2 volt (maximum lading litium-ion ) en 5 Volt verschil nog niet helemaal. wordt die 0.8 volt ergens onderweg verloren? dat is 15% verlies.
Om te laden heb je een hogere spanning nodig dan de spanning van de accu in volle toestand. Bij laden moet de stroomrichting in de accu omkeren.
Kun je me helpen met een link? want ik kan de goede zoektermen niet vinden. Het blijft maar herhalen dat je niet over de 4.2 volt mag gaan in de eindfase, maar of je nou 5 volt in de Current phase charging erop mag zetten is me niet duidelijk.
Dat doe je normaal niet. Een hogere laadspanning bij Lithium cellen gebruiken dan 4.2V is potentieel gevaarlijk. Vroeger kon dat, met NiMH cellen en loodaccu's. Als je dat met Li-ion cellen doet worden ze gigantisch heet en kunnen ze ontbranden.
Natuurlijk zal er meestal ook een overspanningsbeveiliging zijn die het laden afschakelt, maar dan mis je dus wel de CV fase waardoor de cel niet geheel vol zal zitten (afgezien van dat het gevaarlijk is).

Het laden van Li-ion cellen is best wel kritisch en bij onbeveiligde cellen moet je altijd een BMS/protectiecircuit gebruiken. Die zorgt ervoor dat je cel afgekoppeld wordt wanneer de stroom, temperatuur of spanning te hoog/laag wordt. Dit zijn situaties die anders kunnen leiden tot een thermal runaway.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 26 juli 2024 14:01]

Schijnt ook heel erg te verschillen per device. Als die van mij vol is en aan de oplader is dan schommelt de voltage tussen 4.4-4.35V volgens de app Ampere. Welliswaar erg hoog maar had ook niet anders verwacht de extra capaciteit moet ergens vandaan komen. Erg positief schijnt dit niet te zijn voor de levensduur maar als je naar een gemiddelde consument kijkt dan heeft hij nog voor zijn garantie periode weer wat anders... Anyway laten we hopen dat de hogere voltage mogelijk is gemaakt door een andere samenstelling van de accu en dus niet de levensduur drastisch beinvloed :)
Daar zit ook een DC-DC conversiestap die je blijft behouden, maar deze zit vaak in de battery controller geïntegreerd. De batterij krijgt dus nooit 5V aangeboden, maar maximaal 4.2V en minimaal 3V(battery regulator bepaalt hoe hoog afhankelijk van hoe vol de batterij zit)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 14:01]

Een Li-ion accu laden met 5V is potentieel gevaarlijk omdat je dan een single point of failure creëert (als de beveiliging voor overspanning niet werkt, overlaad je de cel tot op een niveau waarop een thermal runaway kan ontstaan).
Een tweede probleem is dat je dan geen goede CC/CV curve hebt. Als de cel vol raakt moet immers de spanning constant blijven en de stroom rustig afnemen om te voorkomen dat er een overspanning voorkomt terwijl de cel nog niet vol zit, iets dat alleen goed werkt als de laadspanning juist wordt ingesteld.

Dat zou natuurlijk allemaal door de lader of kabel kunnen worden gedaan (is dat zo bij VOOC?) maar dat neemt niet weg dat de smartphone óók een DC/DC converter moet hebben om een laadspanning van 4.2V of 4.3V te maken. Anders zou je met een huis, tuin en keuken 5V lader niet wegkomen.
Dat is een simpele uitleg, inderdaad.
VOOC gebruikt hogere stromen maar kan eveneens de spanning verhogen.
USB PD kan met hogere spanningen werken, maar verhoogt eveneens de stroom.

Uiteindelijk heb je voor beide technieken goede kabels nodig. Een Aliexpress kabeltje van een paar cent is niet geschikt voor hoge stromen die bij beide technieken voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 26 juli 2024 14:01]

Die heb je ook niet, als je specifiek naar USB PD kabels zoekt zijn die 5 tot 10 euro per stuk en vrij goed (heb er zelf 2 besteld voor in de auto).
Op zich heb je gelijk vanuit het POV van consument, maar deze techniek is VZIW ouder dan USB-PD. En tjah, als je eenmaal de kosten voor R&D erin hebt gestoken als bedrijf wil je dat wel echt terug verdienen. Dat USB-PD intussen is geïntroduceerd is daarbij alleen relevant in zoverre het een bedreiging is voor hun techniek.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 26 juli 2024 14:01]

Kan je eigenlijk Dash, VOOC en Dart Charge laders alledrie gebruiken op de toestellen van deze merken?
En wat gebeurd er als je een OnePlus of Oppo ofzo op een USB-PD normale USB lader zet, laad hij dan wel maar niet supersnel?
Weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet is dat een oneplus lader niets doet voor een "normaal" snellaad toestel. Die gaan dan gewoon langzaam opladen.
Dat is niet waar. Een maat van mij heeft een 65W quick charger van oneplus. Toen ik laatst mijn Samsung galaxy S21 ermee wilde opladen werd hij gewoon met 25W opgeladen (wat samsung super fast charge noemt, het hoogst ondersteunde laadvermogen).
Oke, apart. Ik heb laatst nog met een oneplus 6T dash charger van een collega mijn S8+ opgeladen en die weigerde meer te doen dan normaal opladen. Paar keer de connector omgedraaid en en wiebelen enzo, maar niks. werkte in zijn telefoon wel gewoon op dat moment.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 26 juli 2024 14:01]

Mijn S21 Ultra werkt niet eens met een OnePlus 6T dashcharge lader.... De S21 geeft aan dat je de lader moet verwijderen
Je eerste vraag: volgens mij bij oude modellen was er nog wel iets compatible maar bij de nieuwere niet meer. Maar het kan wellicht per merk/model verschillen.

OnePlus op een USB-PD is afhankelijk van de telefoon. Sinds de 8T wordt USB-PD ook ondersteund en dan laad hij met 27W.

[Reactie gewijzigd door Plenkske op 26 juli 2024 14:01]

OnePlus op een USB-PD is afhankelijk van de telefoon. Sinds de 8T wordt USB-PD ook ondersteund en dan laad hij met 27W.
Op de OnePlus 8 ook al, ik krijg gewoon "fast charging" te zien dan.

Overigens is het wel een heel stuk langzamer dan de 35W Warp die de OnePlus 8 doet. Dus hij haalt geen 27W denk ik, ik schat meer iets van 15W. Het is wel sneller dan het oude schildpad laden.

Het valt me trouwens wel op dat de telefoon zeer koel blijft. Als ik met mijn oude Samsung S8 aan het snelladen was (18W) dan werd hij echt heet. Zeker als ik ondertussen ook nog eens een whatsapp gesprek had ofzo. De OP8 blijft lekker koel en laadt heel snel ondanks dat hij niet eens de 65W laadfunctie heeft van de 8T.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 14:01]

Ja, UDB-PD zal altijd wel werken maar dan dus in een langzame stand. Vanaf de 8T is het ook sneller.

Bij Warp Charge zit de warmte in de oplader zelf in plaats van in de telefoon, stukke beter als je het mij vraagt.
Ik heb een Oppo Find X3 Lite. Naast een aantal varianten van VOOC, wordt ook USB Power Delivery en Qualcomm Quickcharge ondersteund (beide maximaal 9V/2A = 18W). Ik heb zelf als extra lader zo'n USB PD exemplaar en ik merk dat deze zeker sneller laadt als een simpele 5V/2A lader. Uiteraard is de 65W SuperVOOC 2.0 lader nog weer een stukje sneller... ;)
Voor zover ik weet moet van Google op Play-gecertificeerde telefoons USB PD worden ondersteund als fabrikanten een andere snellaadstandaard inbouwen. Dat zal niet meteen betekenen dat alle spanningen en stroomsterktes gaan werken, maar de telefoon zal als het goed is sneller laden dan de traditionele oplaadsnelheid als de lader dat kan.

Andersom is die eis er natuurlijk niet, omdat de lader geen Android draait, dus het kan zijn dat je OnePlus-telefoon wel snellaadt op een normale lader maar je OnePlus-lader maar 5V/1A doet bij andere merken telefoons.
De VOOC lader van een Oppo werkt perfect bij mijn Realme (perfect = maximale laad snelheid)
Kabels en opladers die niet van OP zijn, doen het wel op een smartphone van OP, maar dan werkt het snelladen niet.
Kan deze techniek ook worden uitgevoerd op Solid-State batterijen (indien ze later daarop overstappen als standaard batterij)?
Die techniek zit niet in de batterij maar in de laadchip, die krijgt via de techniek meer vermogen over de kabel en kan daardoor de batterij met meer vermogen laden (wanneer mogelijk en wenselijk). De batterij zelf is slechts een of meer lithiumcellen, bij solid state werken die iets anders maar dat is slechts een zaak voor de laadchip om anders aan te sturen.
Maar kan een solid state accu ook zo veel vermogen in korte tijd aan?
Dat was toch juist één van de (vele) voordelen?
Tot dusver laten de prototype cellen zien dat ze nog veel meer aankunnen (zie o.a. hier), maar het is nog altijd afwachten totdat de eerste productiecellen er zijn.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 26 juli 2024 14:01]

Aha thanks! Dat maakt t al een stuk duidelijker in me hoofd :)
Als iPhone gebruiker ben ik hier toch wel jaloers op. Volgens mij kan de beste/snelste iPhone maar met 20W laden. :'(
Apple verkoopt ook 30W opladers, ik weet alleen niet zeker of de recente iPhones hiermee ook 30W laden of in ieder geval sneller dan de 20Watt.
Ja en ook 96W opladers zelfs. Maar volgens mij is de limiet 20W (zie voetnoot 2). :)

https://support.apple.com/nl-nl/HT208137
VOOC bestaat als sinds 2014. Bij de eerste versie was de degradatie toch echt wel rap. Ook waren het speciale batterijen. Of dat nu nog zo is weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 26 juli 2024 14:01]

Op mijn Poco F3 gebruik ik eigenlijk nooit Xiaomi Turbocharge, natuurlijk is ie dan mooi vlot vol, maar de batterij wordt ook 40+°C en nadat ik eerst enkele keren had snel geladen stond de gezondheid van mijn accu al op 91%*. Daarna overgestapt op 7,5W laden en nu staat ie weer op 97%* uit mijn hoofd.

*Accubattery zet ik altijd als eerste op mijn telefoon(s) en die geeft dat aan. Al lijkt langzaam tot 100% laden minder slijtage te geven dan snelladen tot 80% wat ik met mijn vorige telefoons deed.
Het ding met VOOC enzo is juist dat de batterij niet zo warm wordt en toch snel op kan laden. Warmte is funnest bij het laden van batterijen.
En ik weet niet wat Accubattery precies laat zien, en wat er met de gezondheid van de accu wordt bedoeld, maar als het gaat om de capaciteit, die vermindert door het laden en ontladen, maar die kun je niet meer terug verhogen(voor zover ik weet).
Daarom gebruik ik ook alleen een snel lader als ik hem echt nodig heb. (nooit)
's nachts aan de normale oplader en altijd een powerbank bij van 25.000mAh.
Bij OnePlus heet het sinds een tijdje Warp Charge. De naam Dash was volgens mij al "bezet" en toen hebben ze het aangepast. Officieel hebben ze de eerste vormen van Dash Charge aangepast naar Fast Charge. Maar toen het sneller werd is er Warp Charge van gemaakt.

(edit)
Overigens ondersteund de Warp Charge 65W van OnePlus wel gewoon USB-PD.

[Reactie gewijzigd door Plenkske op 26 juli 2024 14:01]

Dit zegt i.i.g. Wikipedia, zal enigszins dichter bij de waarheid zijn dan wat anderen zeggen of denken, er zullen wel fouten in staan, zoals Wikipedia ook aangeeft, maar denk dat het wel duidelijk is wat het verschil ongeveer is, simpel gezien. En om de technical reference guides door te lezen van beide wat exact de verschillen zijn, lijkt mij weer iets te veel werk/ tijd kosten.

Link's vergeten:
https://en.wikipedia.org/wiki/VOOC

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

Maar voor de laatste heb je gelijk een andere processor nodig denk ik, zit waarschijnlijk ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door mderoo75 op 26 juli 2024 14:01]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.