OPPO toont optische zoomlens met 85-200mm-equivalent voor smartphones

OPPO werkt aan een periscopische optische zoomlens met bewegende delen voor in smartphones. De zoomlens heeft een bereik dat overeenkomt met 85-200mm op een fullframe-camera. Ook toont OPPO vijfassige beeldstabilisatie voor in smartphones.

OPPO spreekt over 'continu optische zoom' en doelt daarmee op het feit dat de 85-200mm-lens daadwerkelijk een zoomlens met verschillende brandpuntsafstanden is. De Chinese fabrikant gebruikt daarvoor een periscopische constructie, waarbij de lens plat in de telefoon ligt en de sensor onder een hoek staat. Het licht komt via een prisma de telefoon binnen.

Huidige 'zoomlenzen' op smartphones zijn vrijwel altijd telelenzen met een vaste brandpuntsafstand. In marketingtermen spreken fabrikanten bijvoorbeeld over of 5x 'optische zoom', als de brandpuntsafstand van die telelens 5x langer is dan die van de primaire camera.

In vergelijking zou de 85-200mm-zoomlens maximaal zo'n 8x 'optische zoom' bieden. De primaire camera van telefoons heeft meestal rond een equivalent van een 24mm- tot 28mm-lens. Het zoombereik van de 85-200mm is in feite 2,3x, want dat wordt bepaald door de verhouding tussen de langste en de kortste brandpuntsafstand.

OPPO zegt een lensconstructie te gebruiken van glas en plastic, met 'ultradunne asferische lenzen', die voor goede beeldkwaliteit moeten zorgen. Wanneer de zoomlens naar smartphones komt, is nog niet bekend. VIVO toonde vorig jaar al een conceptsmartphone met een optische zoomlens. Sony heeft met de Xperia 1 III ook al een camera met telelens die kan wisselen tussen twee brandpunten, namelijk 75 en 105mm.

Cameratechnieken OPPO 2021Cameratechnieken OPPO 2021Cameratechnieken OPPO 2021

Vijfassige beeldstabilisatie

Ook demonstreert OPPO zijn Five-axis OIS-technologie. Die vijfassige beeldstabilisatie gebruikt de gyroscoop om bewegingen te detecteren. Zowel de lens als de beeldsensor kunnen bewegen om over vijf assen die bewegingen te compenseren. Bij kleine bewegingen wordt de optische stabilisatie van de lens gebruikt en voor grotere bewegingen wordt ook de sensor-shift ingezet.

OPPO claimt dat dit een maximale stabilisatiehoek van 3 graden mogelijk maakt en dat dit drie keer meer is dan bij andere beeldstabilisatietechnieken in smartphones. Vanaf begin volgend jaar gaat OPPO de techniek gebruiken in smartphones.

Nieuwe rgbw-sensor en camera achter scherm

Verder toont OPPO een nieuwe versie van een rgbw-sensor, een sensor met een extra witte subpixel, wat de lichtgevoeligheid ten goede moet komen. OPPO claimt dat de nieuwe sensor tot 35 procent minder ruis genereert. Over de afmetingen van de sensor zegt de fabrikant niets. Eind dit jaar komt de nieuwe sensor naar OPPO-telefoons. Sommige telefooncamera's hebben al eerder de pixel-lay-out aangepast om lichtgevoeligheid op te krikken. Zo hebben Sony-sensors in Huawei-telefoons de groene subpixels verruild voor gele. Huawei gebruikt die sensors sinds enkele jaren. Daarvoor gebruikte Huawei al rgbw-sensors, onder meer in zijn P8-smartphone.

OPPO toont ook zijn verbeterde techniek voor camera's achter het scherm, die het begin deze maand aankondigde. De fabrikant zegt nu schermen te kunnen maken met een pixeldichtheid van 400ppi op de plek waar de camera achter zit. Dat is vergelijkbaar met wat Xiaomi en ZTE claimen met hun nieuwste generaties van camera's achter het frontscherm. Door deze hoge pixeldichtheid valt de plek waar de camera zit minder op, omdat de pixeldichtheid gelijk is aan die van de rest van het scherm. OPPO toonde de nieuwe technieken op zijn Future Imaging-evenement.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-08-2021 • 16:14

45

Reacties (45)

45
45
25
0
0
17
Wijzig sortering
Zolang je dezelfde sensor ook groter kan maken en in een (systeem)camera kan plaatsen, blijft een telefooncamera ondergeschikt aan een grote camera.
Desondanks heel interessante ontwikkeling. Handig als vervanger van een simpelere camera met zoomlens. Daarnaast hebben smartphones veel trucjes om de beeldkwaliteit op te schroeven of mooier te maken. Trucjes die een grotere camera niet hebben door gebrek aan SoC en/of budget voor goede software.

Edit, gezien de vele comments, enige toelichting:
De vraag in cameraland is altijd: "kan mijn telefoon mijn losse camera vervangen?" We zijn momenteel beland op het punt dat een telefoon voor de vakantiekiekjes of social media de losse camera prima kan vervangen, zolang je geen flinke zoom nodig hebt. De laatste tijd zien we wel wat verbeteringen op het gebied van zoom, maar 200mm equivalent zagen we tot op heden nog steeds niet. Vandaar de: reviews: Zestig keer zoom voor de zomervakantie - Vier betaalbare bridgecamera's

Sensors worden ook steeds groter voor smartphones: nieuws: Op naar 100mm²: een kleine geschiedenis van grote telefooncamerasensors en niet zonder reden: des te groter de sensor des meer licht je vangt en des meer scherpte/diepte je hebt.

Ik zie graag een telefoon die mijn pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart kan vervangen. Scheelt toch weer gewicht. Een sensor van bijna 1cm² werk natuurlijk prima wanneer je je lens vlak in de telefoon monteert, maar bij dit principe moet de sensor haak in de telefoon gemonteerd worden. Dat is heel jammer, bij zoom wil je namelijk zoveel mogelijk licht opvangen. Je sluitertijd moet immers zo kort mogelijk en nachtmodus zal dan zorgen voor bewegingsonscherpte. kan vervangen. Scheelt toch weer gewicht.
Een sensor van bijna 1cm² werk natuurlijk prima wanneer je je lens vlak in de telefoon monteert, maar bij dit principe moet de sensor haak in de telefoon gemonteerd worden. Dat is heel jammer, bij zoom wil je namelijk zoveel mogelijk licht opvangen. Je sluitertijd moet immers zo kort mogelijk en nachtmodus zal dan zorgen voor bewegingsonscherpte.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 29 juli 2024 01:10]

Voor een echte fotograaf blijft het sjouwen met grote camera's en tassen vol lenzen, maar voor de overige 99 procent van de wereldbevolking kunnen telefoon camera's als dit de opvolger worden van hun compact camera's, voor zover ze die nog hebben.
Voor een echte fotograaf blijft het sjouwen met grote camera's en tassen vol lenzen, maar voor de overige 99 procent van de wereldbevolking kunnen telefoon camera's als dit de opvolger worden van hun compact camera's, voor zover ze die nog hebben.
Als amateur fotograaf, sjouw ik liever ook niet met grote camera's. Vandaar dat ik voor Micro Four Thidrds camera ben gegaan pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark III Body Zwart. Met mij vele anderen, want als je kijkt naar welke camera's momenteel populair zijn, dan zijn dit met name de compactere APC of MFT camera's: https://tweakers.net/systeemcameras/vergelijken/ Desondanks komen telefooncamera's qua breedhoek aardig in de buurt.Gezien nieuws: Op naar 100mm²: een kleine geschiedenis van grote telefooncamerasensors

Een sensor van bijna 1cm² werk natuurlijk prima wanneer je je lens vlak in de telefoon monteert, maar bij dit principe moet de sensor haak in de telefoon gemonteerd worden. Dat is heel jammer, bij zoom wil je namelijk zoveel mogelijk licht opvangen. Je sluitertijd moet immers zo kort mogelijk en nachtmodus zal dan zorgen voor bewegingsonscherpte.

Dat vind ik dus spijtig, een telefoon gaat dus nooit de losse camera (met relatief grote sensor) voorbij streven. Of er moet weer een telefoon komen waarvan je lens kan vervangen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 29 juli 2024 01:10]

Zolang je dezelfde sensor ook groter kan maken en in een (systeem)camera kan plaatsen, blijft een telefooncamera ondergeschikt aan een grote camera.
Ik snap de relevantie hiervan niet helemaal. Voelt een beetje als een whataboutism voor Camera's.
De vraag in cameraland is altijd: "kan mijn telefoon mijn losse camera vervangen?" We zijn momenteel beland op het punt dat een telefoon voor de vakantiekiekjes of social media de losse camera prima kan vervangen, zolang je geen flinke zoom nodig hebt. De laatste tijd zien we wel wat verbeteringen op het gebied van zoom, maar 200mm equivalent zagen we tot op heden nog steeds niet. Vandaar de: reviews: Zestig keer zoom voor de zomervakantie - Vier betaalbare bridgecamera's

Sensors worden ook steeds groter voor smartphones: nieuws: Op naar 100mm²: een kleine geschiedenis van grote telefooncamerasensors en niet zonder reden: des te groter de sensor des meer licht je vangt en des meer scherpte/diepte je hebt.
Ik zie graag een telefoon die mijn https://tweakers.net/syst...iii_p1075462/vergelijken/ kan vervangen. Scheelt toch weer gewicht.
Een sensor van bijna 1cm² werk natuurlijk prima wanneer je je lens vlak in de telefoon monteert, maar bij dit principe moet de sensor haak in de telefoon gemonteerd worden. Dat is heel jammer, bij zoom wil je namelijk zoveel mogelijk licht opvangen. Je sluitertijd moet immers zo kort mogelijk en nachtmodus zal dan zorgen voor bewegingsonscherpte.
Een grotere sensor betekend minder ruis omdat deze meer licht vangt.

Daarnaast wordt je depth of field korter. Nu kunnen smartphones tegenwoordig dit faken in software maar dat ziet er toch net wat minder uit en werkt vooral met portretten maar niet goed met andere onderwerpen.

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er een smartphone komt die alles beter doet dan mijn A7iii. Natuurlijk is fotografie wel meer dan alleen specs (gelukkig) dus ook met een smartphone kan je mooie foto's maken.
Jep, natuurlijk blijft een telefooncamera 'ondergeschikt' - valt over te discussiëren natuurlijk, want de beste camera die er is, is degene die je bij je hebt... Maar optische zoom kunnen gebruiken ipv digitale is natuurlijk een grote plus.
Nee hoor, de beste camera is die je bij je hebt. Een camera die thuis ligt op het moment van de foto, is geen foto.

Ja natuurlijk maakt een SLR of system camera bijna altijd betere foto's. Maar het is maar de vraag of de gebruikers er mee over weg kunnen en je loopt ook niet de hele dag met een grote camera om je nek.
Nee, de beste camera is de beste camera. De beste foto maak je met de beste camera die je bij het hebt.
de beste camera is nog altijd degene die je bij je hebt.
En in de meeste gevallen is dat de camera in je smartphone.
Niet perse, dankzij de snelle readout van smartphone sensors kan je meer softwaretrucs gebruiken (denk aan de toch erg kleine en oude sensor in de Pixel lijn) die toch echt met betere resultaten komen dan compactcamera's, in ieder geval met minder gedoe.
Een compactcamera is tegenwoordig ook compleet zinloos als je een smartphone hebt. De sensor is ongeveer net zo groot en ook met compactcamera's maak je niet erg scherpe foto's.

De beste camera is degene die je bij je hebt, maar smartphone camera foto's zijn alleen leuk voor social media, het verschil met een camera met een aps-c/full frame of medium format sensor en een goede lens zie je direct. Helemaal in prints of bijv. wallpapers.
Ook het laatste valt inmiddels in twijfel te trekken, ik heb een hoop prachtige foto’s vastgelegd met mijn iPhone en deze op vrij grote plexiglas platen laten printen (180x75cm de grootste uit mijn hoofd) en die is echt prachtig om te zien. Het is ook vaak de foto die men het mooist vind in een mix van spiegelreflex en iPhone foto’s.

Natuurlijk het maximale formaat houdt een keer op maar je staat hopelijk ook niet dagelijks met je neus op een paar cm van je foto’s af maar bewonderd ze in de ruimte waar ze hangen en dan kan zelfs een iPhone X foto een goede conversatie starten over hoe mooi ie is
Het mooiste is kleuren en compositie, een ff sensor heeft scherpte diepte als een malle voor portretten wat een smartphone via AI probeert na te bootsen. Dat is het verschil.
Inderdaad, het ideale aan smartphonecamera's is dat ze gemakkelijk te gebruiken zijn en snel resultaat hebben. Vergeleken met compactcamera's zul je weinig verschil merken, vooral omdat smartphones softwaretrucs kunnen toepassen. Vergelijk je het met een systeemcamera of DSLR, dan is het natuurlijk een ander verhaal, door de grotere sensoren en de kwaliteit van de lenzen en het glas ervan.
jah en neej; ik loop niet alle dagen met mijn 'grote' spiegelreflex camera rond. De gemiddelde (iphone/samsung/whatever) kan tegenwoordig een heel aardig plaatje schieten. En daarmee een foto maken, is 1-2-3 klaar. Binnen handbereik en functioneel voor meeste toereikend.

Je bent geen 15min. bezig met instellen (zegt misschien meer over mijn onkunde, dan over de camera :X). Maar is een telefoon camera toch een heel praktisch ding, waar je ook mooie plaatjes mee kunt schieten.

voorbeeltje van laatste tripje budapest - iPhone 12 (tuurlijk vast nodige op aan te merken, maar de eenvoud, juiste belichting maakt het niet compleet waardeloos)

maar met een 'echte' had dit er natuurlijk veel scherper uit gezien; grotere sensor = beter, toch?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 juli 2024 01:10]

Ik heb dan ook een Olympus OM-D E5 III die ik eigenlijk altijd bij me hebt wanneer ik een wandeltocht maak of op vakantie ben. Dit is dus een Micro Four Thirds camera, waardoor zowel de body als de lenzen een stuk compacter en lichter zijn. Voor vogels gebruik ik een 75-300mm lens (150-600 full frame equivalent). Als ik dat met mijn telefoon wilt doen, dan zie ik 1 pixel (dan is niks nog beter dan de camera die ik bij me heb :P ).

Ik schiet altijd in RAW, waardoor ik in principe alleen mijn F-waarde hoef in te stellen en mogelijk de belichting moet aanpassen (net als op mijn telefoon). Thuis kan ik dan via LightRoom de sensor volledig tot zijn recht laten komen door het dynamisch bereik te vergroten en de kleuren naar mijn smaak aan te passen (zodat het lijkt op een iPhone foto).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 29 juli 2024 01:10]

Mooie foto! Fijne kleuren zo bij elkaar. Dit is een goed voorbeeld waar de post-processing van je telefoon juist een voordeel is. Die combineert namelijk het donkerste en lichtste deel wat makkelijker. Met een losse camera moet je dan juist zelf gaan nabewerken om dat meer in balans te brengen.

Voordeel van een losse camera (ik ga dan uit van een APS-C of 35mm sensor) op deze specifieke foto is dat je minder ruis zal hebben in de donkere stukken.

Mocht je nog een ongevraagde tip willen om 'm nóg iets mooier te maken (denk ik): snij 'm vierkant uit zodat alleen de koepel mooi symmetrisch in het midden staat :)
We zijn momenteel beland op het punt dat een telefoon voor de vakantiekiekjes of social media de losse camera prima kan vervangen, zolang je geen flinke zoom nodig hebt.
Volgens mij hebben we dat punt al een tijdje bereikt. Ik ben in 2016 op vakantie geweest naar Ameland en heb daar met mijn Nokia Lumia 735 een foto gemaakt van mijn hond. Die foto hangt nu in 90 x 60 cm formaat aan de muur en daar is helemaal niks mis mee.
Ik zie dit meer als interessant in de zin van "hoe goed kan de camera in m'n volgende telefoon zijn". Ik heb nooit echt behoefte gehad aan een "echte" camera, dus het is altijd leuk als degene die ik toch al in m'n zak heb beter wordt.

Daarbij is dit gewoon een cool staaltje techniek.
Hopen dat dan hier de opvolger van m'n P30 Pro uit komt rollen.
Momenteel is er nog geen toestel welke m'n P30 Pro kan vervangen, lees: Meer dan 1 dag accu, Zeer goede camera bij weinig licht, fatsoenlijke zoom met goede kwaliteit.

S21 Ultra is qua accu matig
Mi 11 Ultra is qua software en camera accu minder
P40 Pro en P50 Pro missen Google Service
OnePlus 8Pro is qua zoom gewoon weinig
En los daar van zijn ze allemaal ellendig duur.

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 29 juli 2024 01:10]

Raar,hier wordt bij de reviews iets anders beweerd over de Mi 11 Ultra,komende van een P30 Pro?!

https://www.gomibo.be/nl/xiaomi-mi-11-ultra/zwart/reviews
Sorry, had me vergist, de accu er van was matig en t balans in de telefoon is top heavy.
Ik doe makkelijk 2 dagen met een volle accu op de Mi11 Ultra en dan heb ik meestal nog ergens bovenin de 30% accu over.. Gebruik 'm als zakelijk toestel en doe zo'n 60-100 min Teams (video)meetings per dag op dat ding, uurtje muziek streamen over 5G naar mijn BT headset en misschien 30 min bellen.
Hij is idd wel 'top-heavy' door die enorme camera-unit.
Ik denk dat de Google Pixel 6 Pro dan wel iets is voor jou zal zijn! Dan ben je verzekerd van goede software (en snelle updates), goede camera en accu. De specs zijn niet officieel bekendgemaakt maar zijn al wel uitgelekt. En anders misschien de Samsung Galaxy S21 FE. Die komt ook later dit jaar uit.

[Reactie gewijzigd door jonalinoo op 29 juli 2024 01:10]

Thnx, zal m in de gaten houden.
Mee eens, er is nog steeds niet veel gsm's die de P30 pro overtreffen.... Dit zou hem kunnen zijn :)
Mi 11 Ultra camera minder? Is dat op basis van ervaring of?
Dat lijkt me wel heel sterk met zijn 1/1,12" sensor. Ik heb veel reviews gezien maar de Mi 11 Ultra, ook van kleinere YT'ers, maar de camera van de Mi 11 Ultra is zeker op top niveau.
Verder heeft de Mi 11 Ultra ook een ultrawide en periscope lens met een redelijk grote sensor (1/2" vs. 1/3,23'' op de S21 Ultra bijv).
Processing is misschien niet zo goed als Samsung of Google, maar de goede hardware maakt dit niet uit als ik de reviews mag geloven (en zien)

Verder ben ik wel heel benieuwd naar deze implementatie van Oppo. Ik heb de Find X2 Pro gehad en die schoot hele goede plaatjes, die had ook een best grote sensor en de processing was prima. Beter dan OnePlus in iedergeval, dat terwijl het hetzelfde bedrijf is. Jammer dat de X3 Pro geen periscope zoom lens heeft.

[Reactie gewijzigd door vandeven66 op 29 juli 2024 01:10]

Innovatie op camera gebied komt uit Azie en met name uit China ( z.g. het land van goedkope namaak). Hoe ironisch.

Geweldige ontwikkeling, geweldige techniek.

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 29 juli 2024 01:10]

China maakt en heeft in het verleden vaak gebruik gemaakt van patenten die laten we zeggen nu niet echt in bezit waren van het betreffende Chinese bedrijf, of dat ze toestemming hadden om er gebruik van te mogen maken.

Maar je hebt groot gelijk, China maakt een enorme boost in ontwikkeling en dat valt vaak lastig bij concurrerende bedrijven en/of landen.
Ik blijf dit toch wel een geniaal concept vinden :)
De Asus Zenphone Zoom kon dit 6 jaar geleden ook al.https://www.gsmarena.com/...y_had_them-news-46880.php

[Reactie gewijzigd door Gumball op 29 juli 2024 01:10]

Heeft de Huawei P30 pro dit ook al niet? Met ook een 5x optische zoom die om een hoekje kijkt dacht ik.
De zoomlens heeft een bereik dat overeenkomt met 85-200mm op een fullframe-camera.
Wat is de equivalente f-stop? :p
Afhankelijk van de lens/sensor die erin past zal het wel in de f11-f22 range liggen zoals bij de meeste smartphones. Bokeh moet niet je #1 prioriteit zijn :) Maar toch wel heel gaaf dat ze dit kunnen fabriceren!
Gaat niet om bokeh, gaat om kwaliteit / lichtsterkte als het licht wat minder is.
Dat kan natuurlijk ook, maar met een groter brandpuntafstand heb je ook een snelle sluitertijd nodig om scherpe foto's te maken. Dus bij weinig licht zijn bijna alle telelenzen niet ideaal.

Met een EF-S 55-250mm op een EOS 250D schiet je constant om ISO 6400 als je binnen bent. Dan heb je een f5.6 diafragma in plaats van die f11-22 zoals ik hierboven noemde.

Reken er maar op dat je deze smartphone tele lenzen alleen buiten in de zon maximaal kan benutten.
Dit doet me denken aan dezelfde lensconstructie die Olympus, Canon, Nikon en Fuji in zijn compact series had vanaf 2010-2015, waaronder in de eerste Olympus Tough / TG series en de Nikon AW. Daarbij zat ook de stabilisatie in het lens pad ingebouwd.
200mm is toch wel fors. Ik heb mijn 70-300 eigenlijk altijd thuis liggen op APS-C (1.5 crop factor). Maar als ik altijd de optie zou hebben, is het een wenselijke aanvulling. Sowieso vind ik dat portretten geschoten op 70 tot 100mm altijd een leuke vibe hebben. Beetje candid shots vaak.

Hopelijk zien de foto's er in de praktijk goed uit! Wat gezegd is, de beste camera is de camera die je bij je hebt. En ik vind smartphonecamera's tegenwoordig dermate goed dat ik meer foto's maak met mijn telefoon dan met mijn D3300.
Ik denk dat ik mijn Tamron 150-500 mm maar weer weg ga doen. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.